Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til komiteen, datert 30. mars 2001.

Dokument nr. 8:68 (2000-2001) Forslag fra stortingsrepresentantene Per Erik Monsen, Kenneth Svendsen og Torbjørn Andersen om å gjøre momskompensasjonsordningen for kommuner og fylkeskommuner generell

Jeg viser til forslaget fra representantene Per Erik Monsen, Kenneth Svendsen og Torbjørn Andersen om å be Regjeringen fremme forslag om at kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner ved kjøp av visse tjenester, utvides til å gjelde alle kjøp av tjenester.

I 1995 ble det innført en ordning med kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner mv. Formålet med ordningen var å nøytralisere den konkurransevridning som kan oppstå som følge av merverdiavgiftssystemet mellom kommunal egenregivirksomhet og kommunens kjøp av nærmere angitte tjenester fra privat sektor. Etter loven gjelder ordnin-gen kun for tjenester knyttet tilbygg og anlegg, samt vask og rens av tekstiler. Dette er tjenesteområder hvor det er grunn til å tro at kommunene i et stort omfang velger å utføre tjenesten med egne ansatte i stedet for å kjøpe tjenesten. Ordningen innebærer at kommuner og fylkeskommuner kan kreve kompensasjon for merverdiavgift for tjenestedelen av sine kjøp. Ordningen finansieres av kommunesektoren samlet. Fra 1. januar 2000 ble ordningen utvidet til også å gjelde private og ideelle virksomheter som er tatt med i offentlige planer som en integrert del av det kommunale eller fylkeskommunale tjenestetilbudet og som finansieres fullt ut med offentlige midler samt eventuell brukerbetaling på lik linje med tilsvarende offentlige virksomheter.

For avgiftspliktige næringsdrivende er nøytraliteten i merverdiavgiftsregelverket ivaretatt ved fradragsretten. Virksomheter som ikke har avgiftspliktig omsetning, har ikke fradrag for anskaffelser av varer og tjenester. Konkurransevridning kan derfor oppstå mellom virksomheter som utfører tjenester ved bruk av egne ansatte, uten merverdiavgift, og virksomheter som omsetter tilsvarende tjenester med avgift. Dette er en direkte følge av merverdiavgiftssystemet som stiller krav til omsetning og gjelder ikke spesielt for offentlig sektor. Offentlig forvaltning har som regel ikke avgiftspliktig omsetning og er dermed utenfor merverdiavgiftssystemet. Offentlige virksomheter er en betydelig sektor hvor fordelen av å utføre tjenester i egenregi er stor. Dette var blant annet bakgrunnen for at kompensasjonsordningen ble innført for kommuner og fylkeskommuner.

Jeg vil nevne at tilsvarende problemstilling i forhold til egenregivirksomhet også gjelder for andre sektorer som er unntatt fra merverdiavgift, for eksempel persontransport, overnatting, finanssektoren mv. På samme måte som offentlig sektor, vil disse etter gjeldende regelverk ha motiver for å bruke egne ansatte fremfor å kjøpe en avgiftsbelagt tjeneste utenfra.

For virksomheter som også etter merverdiavgiftsreformen blir stående utenfor avgiftsområdet, kan motivene til økt egenregivirksomhet øke ved at flere tjenester blir avgiftspliktige. Jeg viser her til omtalen av dette spørsmålet i Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) kapittel 8.5. I lovproposisjonen er det også fremholdt at så lenge merverdiavgiftsgrunnlaget ikke gjøres helt generelt og uavhengig av omsetningskriteriet, vil avgiftsfordelen ved egenregi bestå for næringsdrivende og annen (offentlig) virksomhet som driver virksomhet utenfor avgiftsområdet. Reformen, som bidrar til at flere næringsdrivende blir avgiftspliktige og dermed oppnår fradragsrett for inngående merverdiavgift, gjør at problemet fjernes for en rekke aktører. Det er dessuten vist til at kompensasjonsordningen er vurdert en rekke ganger av Stortinget på 90-tallet. Videre er det anført at en utvidelse av avgiftsplikten til flere tjenesteområder ikke innebærer sterkere incentiver for kommunene til å utføre disse tjenestene med egne ansatte, enn det som gjelder i dag for ikke kompensasjonsberettigede tjenester som eksempelvis renhold. På denne bakgrunn ble det i lovproposisjonen ikke foreslått noen endring i loven om kompensasjonsordningen.

Under behandlingen av Regjeringens forslag til merverdiavgiftsreformen, jf. Innst. O. nr. 24 (2000-2001) avsnitt 4.5, uttalte finanskomiteen blant annet om dette:

"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen, tar til etterretning at Regjeringen ikke foreslår endringer i lov om kompensasjonsordningen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til budsjettavtalens pkt. 6 hvor Regjeringen bes om å komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett 2001 med en nærmere vurdering av momsreformens virkning på forholdet mellom tjenester utført av egne ansatte og kjøp av tjenester."

På bakgrunn av merknadene fra finanskomiteens flertall vil Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 2001 gi en nærmere vurdering av merverdiavgiftsreformens virkning på forholdet mellom tjenester utført av egne ansatte og kjøp av tjenester.