Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell
Opseth og Rita Tveiten, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm
og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, fra
Senterpartiet, lederen Morten Lund, fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
og representanten Terje Knudsen, ser at det er behov for
endringer under enkelte kapitler og poster for statsbudsjettet for
2001 og er enig i Regjeringens forslag om tiltak mot kugalskap og
tiltak overfor Q- meieriene.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Terje
Knudsen, mener også at det er behov for endringer under
kap. 1151 for statsbudsjettet for 2001 og er enig i Regjeringens
forslag til tiltak innenfor reindriftsnæringen.
Komiteen er innforstått
med at ekstrabevilgningene skal gå til å dekke
kostnader forbundet med det utvidede overvåkings- og kontrollprogrammet
mot kugalskap (BSE). Og at forslaget innebærer endringer i
inneværende jordbruksavtale som kompensasjon for kostnadsøkninger
i jordbruket som følge av tiltakene mot kugalskap.
Komiteen har merket seg at det
sannsynligvis vil skje en utvidet testing av alle storfe eldre enn
30 mnd.
Komiteens flertall,
alle unntatt Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er
innforstått med at etter 1. juli 2001 vil Regjeringen komme
tilbake til Stortinget når det gjelder hvordan disse eventuelle
nye utgiftene skal dekkes.
Flertallet legger vekt på at
det er gjennomført ekstraordinære jordbruksforhandlinger
på bakgrunn av den situasjonen som har oppstått
med hensyn til faren for kugalskap og behov for tiltak for å sikre
forbrukertryggheten.
Flertallet har merket seg at
partene ble enige om dekningsmåte for kostnadsøkningen.
Flertallet ser at jordbrukets
organisasjoner har en ensidig protokoll hvor de mener at det bør
innføres et forbud mot import av levende storfe fra land
der det er påvist kugalskap.
Flertallet er innforstått
med at avtalen berører bare inneværende avtaleperiode
som utløper 30. juni 2001.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil vise til sitt primære
standpunkt om at Staten må bære det fulle ansvar
som følger av stortingsflertallets liberalisering av handel
med levende dyr på 90-tallet. Både veterinærmyndigheter
og landbruksorganisasjonene advarte mot en slik liberalisering nettopp
av frykt for svekket dyrehelse og derigjennom økte kostnader
til å bekjempe sykdommer vi har vært skjermet
mot. Også forbrukerorganisasjonene har advart sterkt mot å liberalisere
handelen med levende husdyr.
Disse medlemmer vil videre vise
til at kugalskap er en sykdom hos storfe og muligens andre husdyr som
sau, som en følge av uetiske landbrukspolitiske holdninger
der hensynet til kostnadseffektivitet og billigst mulig mat har
gått på bekostning av hensynet til helsemessige
aspekter både hos dyr og mennesker. Disse medlemmer vil
vise til at over 100 mennesker til nå har mistet livet
som en følge av den menneskelige varianten av kugalskap.
Disse medlemmer vil videre vise
til at Norge er i en særstilling i forhold til status på kugalskap,
og EUs vitenskapelige komité har konkludert med at det
er svært liten risiko for at det finnes kugalskap i Norge. Disse
medlemmer mener at Norges spesielt gode status på dette
området best kan ivaretas gjennom et midlertidig forbud
mot import av levende storfe og annet risikomateriale, og vil vise
til Innst. S. nr. 160 (2000-2001) med forslag om å innføre
midlertidig forbud mot import av levende storfe. Disse medlemmer er
overbevist om at et slikt forbud både ville ha vært
effektivt og kostnadsbesparende. Disse medlemmer er
kjent med at et flertall i Stortinget avviste et slikt forslag,
jf. Innst. S. nr. 160 (2000-2001), og at Regjeringen i den foreliggende
proposisjonen i stedet foreslår inndekning på andre
tiltak som til sammen vil beløpe seg til henimot 70 mill.
kroner bare i år 2001. Disse medlemmer er
kjent med at jordbruksorganisasjonene og staten har kommet frem
til en avtale om hvordan utgiftene til disse tiltakene skal dekkes
inn inntil en ny jordbruksavtale foreligger, og vil derfor slutte
seg til dette. Disse medlemmer mener ut fra sitt
primære standpunkt at ytterligere kostnader ikke må belastes
produsenter eller konsumenter, og at disse i fremtiden må dekkes
100 pst. over statsbudsjettet.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Terje Knudsen viser til at tiltakene finansieres
ved en omdisponering av bevilgningen på inneværende
jordbruksavtale med 43 mill. kroner og 15 mill. kroner i egenandel
fra næringen, mens forbrukerne må ut med 42 mill.
kroner i økte priser på svinekjøtt, egg
og fjørfekjøtt. Disse medlemmers primære
syn er at de samlede kostnader for tiltakene mot kugalskap skal
finansieres over statsbudsjettet. Disse medlemmer har
imidlertid registrert at partene har kommet til enighet om kostnadsdekningen
og vil på denne bakgrunn ikke fremme bevilgningsforslag.
Med bakgrunn i Stortingets ønske om
rammebetingelser som gir et reelt grunnlag for konkurranse er komiteen enig
i at det gis en tilleggsbevilgning for budsjettåret 2001.
Komiteen har notert seg at til
tross for de endringer og tiltak som er satt i verk for å sikre
en reell konkurranse har Q-meieriene hatt store problemer med å oppnå lønnsom
drift.
Komiteens flertall,
alle unntatt Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har
merket seg at det er behov for øyeblikkelig oppfølging
slik at den konkurransen som i dag er etablert i markedet, ikke
skal forsvinne.
Flertallet legger vekt på at
saken har vært drøftet mellom Landbruksdepartementet,
Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag og Q-meieriene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har merket seg at meieriene som
utgjør Q-meieriene har hittil kommet med produkter hvor
det er store skalaulemper ved en så liten produksjon
som de har. De tiltak som nå iverksettes overfor de eksisterende
aktører, må anses som ekstraordinære.
Disse medlemmer mener at dagens
system med prisutjevning etter melkeanvendelse utgjør en
viktig del av det landbrukspolitiske system for melkesektoren. Ordningen
må omfatte alle aktører, og den må gi mest
mulig like vilkår for alle aktører ved at de har
de samme utjevningsavgifter og tilskudd å forholde seg til. Disse
medlemmer ser dette som helt avgjørende for at
konkurransen mellom aktørene fremover skal skje på reelle
og likeverdige vilkår.
De midlertidige forslagene som foreslås
overfor Q-meieriene har vært drøftet med Norges
Bondelag og Norges Bonde- og Småbrukarlag. Disse
medlemmer har merket seg at de har tatt de tiltak som Landbruksdepartementet
har funnet det nødvendig å iverksette, til etterretning.
Med bakgrunn i den spesielle situasjonen som
har oppstått etter store tap og produksjonssvikt i reindriften
innen deler at Øst-Finnmark, Vest-Finnmark og Troms reinbeiteområder
er komiteens flertall, alle unntatt Fremskrittspartiet
og representanten Terje Knudsen, enig i at det gis en tilleggsbevilgning
for inneværende budsjettår.
Flertallet deler Regjeringens
bekymring for de ringvirkningene rovdyr og beitesituasjonen kan
få for livssituasjonen og de kulturelle forholdene innen
reindriftsmiljøene.
Flertallet vil fremheve at retningslinjer
for støtteordningen skal utarbeides av Landbruksdepartementet i
samråd med Finansdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet
og Miljødepartementet, samt NRL og Sametinget.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Terje Knudsen viser til partiets merknader
i de årlige reindriftsavtaler - jf. senest Innst. S. nr.
216 (1999-2000) - hvor disse medlemmer lenge har påpekt
at avtalene ikke inneholder bidrag som kan løse de reelle
problemene i reindriftsnæringen. Disse medlemmer mener
at den foreslåtte bevilgning ikke vil bidra til å løse
de miljømessige, dyrevernmessige eller driftsmessige problemer. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn motsette seg den
foreslåtte tilleggsbevilgning.