Jeg viser til brev fra Familie-, kultur- og
administrasjonskomiteen datert 18. mars 2001. Komiteen har til behandling
forslag (Dok. 8:62) fra stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen
og Ågot Valle om maksimalgrenser for oppholdsbetaling i
barnehage og skolefritidsordning og rett til barnehageplass for
alle barn. Komiteen ber om departementets vurdering av forslaget.
Forslaget i Dok. 8:62 er som følger:
Stortinget ber Regjeringen iverksette
følgende tiltak:
I. Innføre
en ordning med maksimalgrense for oppholdsbetaling i barnehager
og skolefritidsordning etter samme opplegg og på samme
nivå som i Sverige. Ordningen finansieres av en statlig
tilskuddsordning som dekker beregnede merutgifter for kommunene
som velger å gå inn på ordningen.
II. Barn i alderen 1-5 år gis
en individuell rett til gratis kjernetid i barnehage. Dette skjer
gjennom en gradvis opptrapping, der ordningen skal være
innført for alle fra og med høsten 2003. Det er
frivillig for barna å benytte tilbudet. Regjeringen bes
presentere en plan for innfasing av ordningen.
III. Barnehagesatsingen kan helt eller
delvis finansieres gjennom å avvikle eller redusere kontantstøtteordningen.
Når det gjelder skolefritidsordningen,
så er det Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
som administrerer dette.
I forbindelse med Regjeringens varslede satsing
på barnehager arbeides det nå med ulike modeller
for å redusere foreldrebetalingen i barnehagene. I dette arbeidet
ser man også på finansiering og lovgivning i de øvrige
nordiske land, deriblant Sverige.
I en drøfting av framtidige modeller,
må man ta hensyn til de mål og intensjoner som
Stortinget har formulert for sektoren, hvorav de viktigste er:
– Full behovsdekning
i løpet av 2003. Iht. måltallene gjenstår
det å etablere plasser til 6 000 barn under 3 år
før full behovsdekning er en realitet.
– Opptrapping til 50 prosent statlig
finansiering innen 2005. Målet er at staten innen 2005
skal dekke 50 prosent av kostnadene i sektoren, kommunene 30 og
foreldrene 30 prosent.
– Innføring av en plikt
for kommunene til å tilby barnehageplasser. Dette vil gjøre
barnehager til en lovpålagt oppgave for kommunene.
– Utarbeidelse av en veileder
for samarbeidsavtaler mellom kommunen og private barnehager. Dette
er et arbeid departementet gjør i samarbeid med berørte
parter i sektoren. Veilederen skal være ferdig sommeren
2001. Arbeidet må sees i sammenheng med det arbeidet KS
nå gjør sammen med Private Barnehagers Landsforbund
med å lage mønsteravtaler. Disse to arbeidene
samlet vil legge grunnlag for gode samarbeidsforhold mellom kommunen
og de private barnehagene.
I tillegg er det en intensjon at barnehagetilskuddet skal
innlemmes i inntektssystemet. Stortinget har bedt om at dette legges
fram som en egen sak, før den endelige beslutning om innlemming
blir tatt.
Foreløpig drøftes følgende
modeller for redusert foreldrebetaling:
– En videreføring
av dagens ordning, der målet er en kostnadsfordeling 50-30-20
mellom stat, kommune og foreldre.
– En modell med økning
i de frie inntektene til kommunene, og med sterkere satsing på samarbeid mellom
kommune og stat.
– Innføring av maksimalpriser,
der staten legger føringer på nivået
på foreldrebetalingen i barnehagene.
– Et gratis pedagogisk korttidstilbud,
der det offentlige dekker alle kostnader for et gitt antall timers bruk
av barnehage.
– Kombinasjoner av disse.
Regjeringen vil vurdere de ulike modellene nøye
for å finne fram til den eller de som gir best effekt i
forhold til de målene om lavere foreldrebetaling og plasser
til alle som ønsker det. Selv om for eksempel Sverige har interessante
løsninger, er det ikke uten videre mulig å kopiere
svenske løsninger til Norge. De to landene har ulike utgangspunkt;
i Norge går for eksempel 40 prosent av barna i private
barnehager, og statstilskuddet er øremerket til barnehagene.
Dette er ikke tilfelle i Sverige.
Foreløpig er regjeringen i en utredningsfase,
og har således ennå ikke konkludert.
Det er et mål at barnehagereformen
skal kunne gjennomføres i løpet av neste stortingsperiode;
2002-2006.
Regjeringens satsing på flere, billigere
og gode barnehageplasser vil komme uansett hva som skjer med kontantstøtten.