Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jon Olav Alstad, Gerd Johnsen, Liv Marit Moland, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Shahbaz Tariq, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Ola T. Lånke, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Sandberg, fra Høyre, Trond Helleland, fra Senterpartiet, Anne Enger Lahnstein, og fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, og representanten Inger Stolt-Nielsen, er fornøyd med at det for første gang legges frem en stortingsmelding om homofile og lesbiskes livsvilkår. Komiteen legger til grunn at St.meld. nr. 25 (2000-2001) - Levekår og livskvalitet for homofile i Norge - gir en relevant beskrivelse av hvordan det er å leve som lesbisk eller homofil i Norge i 2001.
Komiteen understreker at god livskvalitet, helse, selvrespekt og selverkjennelse er fundamentalt for livssituasjonen til alle mennesker. Komiteen har merket seg at noen lesbiske og homofile opplever sin livskvalitet og helsesituasjon så vanskelig at selvmord og selvmordsforsøk blir løsningen. Komiteen viser til Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) sin rapport "Levekår bl.a. på at lesbiske og homofile har dårligere helse, oftere angst og depresjoner og hyppigere bruk av alkohol og narkotiske stoffer enn ellers i befolkningen. Komiteen har merket seg at det mest alvorlige funnet var at selvmordstanker og selvmordsforsøk er mer utbredt hos lesbiske og homofile enn hos andre. Komiteen vil samtidig peke på at lesbiske og homofile ikke er en ensartet, svak gruppe. I NOVA-rapporten kommer det blant annet fram at det gjennomsnittlige utdanningsnivå for de som er med i undersøkelsen er høyere enn det generelle i befolkningen og at de har gode vennskapsnettverk. Komiteen vil understreke at homofile og lesbiske sine utfordringer ikke kan møtes med standardløsninger for alle.
Komiteen mener det er alarmerende at hver fjerde kvinne og mann under 25 år i utvalget til NOVA oppgir at de har minst ett selvmordsforsøk bak seg. Komiteen viser til at følelse av isolasjon og ensomhet, ønske om å komme vekk fra en uutholdelig situasjon, avmakt i forhold til framtida, og problemer med å akseptere seg selv som lesbisk/homofil, var de fire vanligste motivene som ble oppgitt for selvmordsforsøket.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Regjeringen i sitt arbeid med denne meldingen har kommet frem til at det på viktige områder mangler forskningsbasert kunnskap. Flertallet mener derfor at det må avklares hva slags forskningsprosjekter det er nødvendig å iverksette. Flertallet vil her særlig understreke nødvendigheten av å skaffe seg kunnskap om holdninger til homofili i minoritetsgrupper. I forhold til disse gruppene vil det fortløpende være nødvendig å vurdere om det er nødvendig med særskilte tiltak rettet spesielt inn mot de problemene som disse gruppene måtte oppleve.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti mener det er viktig at forskningen ikke bare er opptatt av tiltakene overfor homofile, men også retter seg mot årsaksproblematikken.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet, konstaterer med glede at meldingen viser at det har skjedd en markant bedring i homofile og lesbiske levekår. Mange homofile og lesbiske lever gode og rike liv, uavhengig av geografi og sosial status. Denne utviklingen viser at de politiske vedtak som er fattet, herunder partnerskapsloven, har gitt resultater. Likevel viser det seg at det på enkelte områder fremdeles er problemer som det krever holdningsendringer for å få rettet på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Inger Stolt-Nielsen mener at det å ikke skulle bli utsatt for diskriminering daglig, er en grunnleggende menneskelig rettighet. Disse medlemmer vil gjøre det klart at det å bli akseptert uavhengig av seksuell orientering, henger sammen med respekten for at alle mennesker er like mye verdt. Disse medlemmer vil ut fra den innfallsvinkelen at alle mennesker er like mye verdt, kreve at også alle mennesker får rett til en likebehandling.
Det er ingen rettferdighet i at mennesker skal måtte leve i flukt fra seg selv og sine nærmeste - leve et liv i løgn - fordi samfunnet er fordomsfullt og intolerant. Disse medlemmer ser ingen rettferdighet i at mennesker skal bli utstøtt fra arbeidslivet, skolevesenet, idrettsmiljø, eller måtte tolerere å skulle bli voldsutsatt og trakassert, bare fordi de har en annen seksuell orientering enn flertallet i det norske samfunnet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og representanten Inger Stolt-Nielsen vil understreke det positive signalet det er at Regjeringen legger fram en egen stortingsmelding som omhandler levekår og livskvalitet for lesbiske og homofile i Norge. Denne stortingsmeldingen har bakgrunn i et forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Høyre. Meldingen påpeker og avdekker store områder innen det norske samfunnslivet, som trenger opplysning og veiledning til å forstå lesbiske og homofiles hverdagsproblematikk og den diskriminering som foregår, for mange, daglig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker at alle mennesker uavhengig av deres ståsted skal ha så gode og sikre levevilkår som mulig. Menneskeverd og respekt er viktig. Dette innebærer at disse medlemmer vil ha en mer likebehandling av alle grupper i samfunnet uansett hvilken seksuell legning disse måtte ha, eller måtte ønske å ha.
Disse medlemmer ser ikke nødvendigvis lesbiske og homofile som en særskilt gruppe som trenger spesielle tiltak som samfunnet ikke allerede kan tilby i dag. Bl.a. har dagens helsevesen nå en større kapasitet enn tidligere, samt kunnskap til å ivareta de som måtte ha helsemessige eller psykiske problemer pga. sin legning. Det kan synes som om behovet for å iverksette spesielle helsetiltak er i ferd med å bli oppfylt, selv om noen måtte ha behov for mer spesiell hjelp.
Disse medlemmer registrerer at rapporten fra NOVA viser til at lesbiske og homofiles helse og livskvalitet kan være noe redusert sammenlignet med andre, men registrerer også at lesbiske og homofile som en gruppe bl.a. har et utdanningsnivå som er høyere enn gjennomsnittet i Norge. Deres sosiale nettverk er heller ikke dårligere enn snittet. Disse medlemmer vil presisere at å dele mennesker inn i grupper ofte heller reduserer enn øker deres livskvalitet. Disse medlemmer ser på en slik inndeling som lite heldig i dagens samfunnsutvikling.
Disse medlemmer registerer at meldingen viser at det å være lesbisk eller homofil i Norge i dag er helt annerledes enn for noen år tilbake, selv om rapporten fra NOVA viser at enkelte har problemer og enkelte svært store problemer. Dog må det sies at svært mange av de som er homofile eller lesbiske i dag lever i helt åpne og fordomsfrie miljøer og har et liv med livskvalitet som tilsvarer det andre har. Norge er for øvrig et av de landene i verden hvor denne form for seksuell legning er mest akseptert, selv om det har tatt noe tid og at enkelte har hatt et liv som har vært preget av dette med bl.a. egne problemer og problemer som andre mennesker eller samfunnet generelt har påført dem pga. lite kunnskap om denne type legning.
Disse medlemmer ser i dag ikke behovet for at homofile og lesbiske skal ha et spesielt vern i lovgivningen. På lik linje med den øvrige befolkningen skal lovgivningen ivareta de interesser og evt. problemer som skulle oppstå for den enkelte av oss uansett hvilken "gruppe" vi blir plassert i .
Disse medlemmerviser også til at det i meldingen er fokusert på behovet for tiltak innenfor skoler. Disse medlemmer tror at en slik fokusering vil kunne forsterke de problemer som i dag finnes, men mener heller at en naturlig og åpen holdning er en bedre måte å ivareta dette på. Her gjelder som tidligere respekt og menneskeverdet for den enkelte. Ei heller ser disse medlemmer en ytterligere rådgivningstjeneste som nødvendig utover det som forefinnes. En kvalitetsheving samt en åpenhet mellom bl.a. foreldre og skolen er nødvendig for å nå dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å få satt i gang en nasjonal handlingsplan mot homofobi og diskriminering basert på seksuell legning. Planen sees i sammenheng med ordinære menneskelige rettigheter. Dette vil kreve et betydelig løft innenfor informasjonsarbeid, informasjonsspredning og en utstrakt samarbeid og oppfølging med de institusjonene og organisasjonene som berører områder av stor betydning for holdningsskapende arbeid i samfunnet, som skolen, helsevesenet, påtalemyndigheter, kirken, det frivillige organisasjonssamfunnet, idretten osv.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en handlingsplan som skal motvirke homofobi og diskriminering på grunn av seksuell legning."
Komiteen ser med bekymring på det
faktum at det kan se ut som om en del voldshandlinger de siste år
har vært motivert ut i fra offerets seksuelle legning. Komiteen støtter
derfor Regjeringens intensjoner i arbeidet med en revidering av
straffelovens §§ 232 og 292. Komiteen mener
også det er riktig å inkludere homofile samboere
i det videre arbeidet med utgreiinga "Samboerne og samfunnet".
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, viser til at "Lov
om registrert partnerskap" har hatt en viktig virkning, i forhold
til å endre befolkningens holdninger til homofile og lesbiske
i en mer positiv og aksepterende retning. Dette viser etter flertallets mening
nødvendigheten av å fatte politiske, fremtidsrettede
vedtak på dette området.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at barnets beste skal det være det grunnleggende prinsipp
var gjennomføringen av adopsjon. Dette prinsipp er utgangspunktet
for vurdering av alle som ønsker adopsjon, og dette
medlem kan ikke se at seksuell legning i seg selv er hinder
for en slik vurdering. Dette medlem viser til Senterpartiets
stortingsvalgprogram for perioden 2001 til 2005, der det heter:
"at homofile skal ha mulighet til å adoptere på samme
vilkår som heterofile".
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at den allmenne rettsstillingen til homofile par
ikke er likestilt med heterofile par. Dette kommer særlig
til uttrykk gjennom manglende rettssikkerhet for homofiles barn
(jf. forslag om stebarnsadopsjon), muligheten til å bli
vurdert og kunne adoptere på lik linje med heterofile par,
og det at homofile par ikke kan gifte seg i den norske kirke, eller besitte
vigslede stillinger.
Dette medlem vil ut fra prinsippet
at alle mennesker er like mye verdt, som en allmenn menneskelig rettighet,
påpeke at det finnes ingen legitim grunn til å skulle
tilsidesette, diskriminere og undertrykke mennesker, på viktige
samfunnsområder, som vi vet skjer med homofile og lesbiske
i det norske samfunn i dag.
Dette medlem mener at samfunnet
og særlig Stortinget, blir mer inkluderende i forhold til
lesbiske og homofile, og viser dette i praksis gjennom lovverket,
som er det sterkeste verktøyet et demokrati har for å kunne
lovregulere en ønsket samfunnsutvikling.
Dette medlem mener at det er
positivt at Regjeringen vil sette i gang tiltak for å endre
straffelovens § 232 og § 292. Det er etter dette
medlems oppfatning viktig å implementere i lovs
form skjerpende straffeskyld basert på at voldshandlingen
er motivert ut fra en persons seksuelle orientering.
På denne bakrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
fremme et forslag om endring av straffelovens § 232 og § 292
slik at det i lovs form skjer en skjerpende straffeskyld basert på at
voldshandlingen er motivert ut fra en persons seksuelle legning."
Dette medlem er enig
i at arbeidsmiljøloven § 55 a skal endres slik
at kirken ikke skal kunne fortsette en diskriminering av homofile
i vigslede stillinger. Det har vært reist mye kritikk fra
kirken selv, rundt denne lovendringen. Hovedkritikken ligger i det
at kirken er et eget trossamfunn og kan ikke bli pålagt
slike holdningsendringer, men at holdningsendringer må komme som
en naturlig del av en prosess i kirken selv. Dette medlem kan
se at det er viktig at kirken er delaktig i prosessen, men den norske
kirke er ikke å oppfatte som et uavhengig trossamfunn,
men er derimot en statskirke som skal ha hjerterom for alle som
måtte trenge det.
Dette medlem viser til at det
var en tilsvarende motstand mot kvinnelige prester i sin tid, og
det ble ropt varsku om at kvinnelige prester kunne splitte den norske
kirke. Det vet vi i ettertid ikke ble en realitet. Dette
medlem kan ikke se at det skulle være nødvendig
med noen særordning for kirken slik at de fortsatt skal
kunne diskriminere lesbiske og homofile ved ansettelser i kirken.
Dette medlem vil gå så langt
som å hevde at nettopp ved slike intolerante, ekskluderende
holdninger som den kirken viser, er den med på å gjøre
lesbiske og homofiles hverdag særdeles vanskelig og deprimerende.
Ikke minst gjelder det for troende homofile og lesbiske. En folkekirke
som godtar å ekskludere grupper i befolkningen ut fra seksuell
orientering, er ikke en inkluderende folkekirke for alle. Dette
medlem ser med bekymring på hvilke signal kirken
sender ut i forhold til lesbiske og homofiles menneskeverd ut fra
likhetsprinsippet.
Dette medlem vil ut fra samme
likhetsprinsipp sette et krav til at lesbiske og homofile skal kunne
bli vurdert på lik linje med heterofile par når
det gjelder adopsjon. Dette medlem understreker at
ingen har rett å adoptere. Dette medlem legger
til grunn at homofile og lesbiske skal få anledning til å bli
vurdert som egnede adoptivforeldre. Da er det forskrifter og retningslinjer
til adopsjonsloven, og den enkeltes egnethet som adoptivforelder
som er avgjørende, ikke hvilken seksuelle legning vedkommende
har.
Forskningen så langt viser at lesbiske
og homofile har like god omsorgsevne som heterofile, og det er ingen
grunn til å tro at de ikke har følelser for de
ekstra belastningene det er å adoptere et barn med en allerede komplisert
bakgrunn. Dette medlem vil poengtere at det er viktig
ved adopsjon å trekke inn den eventuelle ekstra belastningen
det kan være å ikke vokse opp i en kjernefamilie
bestående av to av motsatt kjønn. Men dette skal
ikke alene være med på å ekskludere homofile
par til å bli vurdert som egnede adoptivforeldre.
Dette medlem mener at det er
den følelsesmessige tilknytningen barnet har til sine foreldre,
uavhengig av om foreldrene er homoseksuelle eller heterofile, som
er avgjørende for barnets utvikling. Det å vokse opp
i et miljø fylt med kjærlighet og omsorg, hvor
barnets behov står i sentrum for foreldrenes omsorg, er
det som er avgjørende for barnets videre utvikling sosialt og
psykologisk. Forskningen underbygger at foreldrenes seksuelle orientering
ikke er det avgjørende her. Dette medlem mener
ut fra dette ståstedet at lesbiske og homofile skal kunne
bli vurdert og i gitte tilfeller bli akseptert for adopsjon. Det
er mange lesbiske og homofile mennesker som selv har opplevd problemer
med det å være annerledes. Dette medlem mener
at mange av disse lettere vil kunne forstå barn med en
annerledes og komplisert bakgrunn. Det er foreldrenes evne til å kunne
formidle trygghet, fellesskap og en tilhørighet til familien,
som er avgjørende for barnet for å kunne bygge
opp en stabil identitet, ikke om foreldrenes seksuelle legning. Dette
medlem vil påpeke at det er ingen kjent forskning
eller annen informasjon, som tilsier at homofile familier ikke skal kunne
tilby et adoptert barn like gode oppvekstvilkår som andre,
på en slik måte at barnet selv også skal kunne
håndtere det å være annerledes eller
vokse opp i en annen type familierelasjon.
Dette medlem vil minne om at
barn i utgangspunktet ikke bærer med seg fordommer, det
er det samfunnet, miljøet og andre voksne som formidler. Dette medlem mener
at det norske samfunn og dermed Stortinget må gå foran
folkesladderen og gapestokken og vise vei mot et tolerant samfunn.
Wenche Foss uttrykte sin kamp for psykisk utviklingshemmede som kampen
for løvetannbarna. Samfunnet må ikke lage nye
grupper løvetannbarn grunnet ut fra fordommer og ekskludering
av mennesker.
Komiteen viser til at selv om
det norske samfunnet i langt større grad en tidligere aksepterer
homofile og lesbiske, så er det fremdeles problemer knyttet
til det å erkjenne sin egen homoseksualitet. Dette gjelder i
særlig grad ungdom. En relativt høyere andel homofile
og lesbiske ungdommer rapporteres å ha psykiske problemer
enn i befolkningen sett under ett. En stor andel av unge homofile
og lesbiske har forsøkt å ta sitt liv.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet,
peker på disse forhold og understreker betydningen av et
fortsatt målrettet arbeid for å hjelpe ungdom
i "komme ut fasen". Målet må være å utvikle
et samfunn hvor mennesker kan akseptere sin egen seksualitet uten
frykt for vold, diskriminering og trakassering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at noen ungdommer kan trenge hjelp i "komme ut-fasen", men at denne
hjelpen må kunne finnes hos det helsepersonell vi allerede
har i dag, samtidig med at dagens holdningsendringer langt på vei
allerede har bidratt til et mer åpent samfunn hvor forskjellig
seksualitet er akseptert.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at begrepet biseksualitet i liten grad er omhandlet i
meldinga. Den vitenskapsbaserte kunnskapen om dette temaet er liten. Det
bør derfor initieres forskningsprosjekter på dette området,
for blant annet å avdekke om det finnes særlige
problemstillinger som kun oppleves av bifile.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og representanten Inger Stolt-Nielsen viser til at meldingen
beskriver både positive og negative konsekvenser av biseksualitet
uten at den peker på ønsket atferd. Etter disse
medlemmers mening vil aktiv utlevelse av biseksualitet undergrave
muligheten for stabile forhold. Dette understreker ikke minst betydningen
av at skolens veiledning settes inn i en etisk ramme.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at uten et mer tolerant samfunn med muligheter for mennesker til å være
annerledes, kan oppveksten bli en tornefull vei for enkelte individer.
Hvert trinn i et individs sosiale utvikling har sine spesielle gruppekontakter
og personkontakter. Fra tidlig barndom er det nærfamilie
og naboer. Deretter kommer kontakten med den organiserte omverden
som skolen og fritidsaktiviteter. I skolen får vi en tilknytning
gjennom klassen, læreren og etter hvert til andre skoler,
miljøer, yrker og så fram til voksenverden.
Dette medlem vil påpeke
at vi som samfunn ikke må gjøre denne prosessen
vanskeligere enn det den er, ved å være fordømmende
til de som oppdager at de har en annen seksuell legning enn flertallet,
og er lesbiske og homofile.
Et karakteristisk trekk ved det moderne samfunnet
er at familie, og arbeids- og fritidskontakter ofte er adskilte
sektorer i et menneskets sosiale liv. Dette medlem ser
med stor bekymring på at lesbiske og homofile må leve
i skjul fra sitt "sanne jeg" og leve i konstant løgn med
seg selv og for andre, i frykt for samfunnets reaksjoner. Nyere
forskning viser at frykten for å bli avslørt som
lesbisk eller homofil er så kraftig at en større
del av unge lesbiske og homofile (23 pst.) prøver å begå selvmord.
Ut fra disse tallene ser dette medlem det
slik at vi som medborgere har sviktet en større gruppe
i samfunnet, som trenger en allmenn aksept på seg selv
og sin seksuelle orientering. Dette medlem vil jobbe for
at vi alle tar et kollektivt ansvar for å rette opp i og jobbe
mot den allmenne fordømmingen og diskrimineringen av lesbiske
og homofile. Dette medlem ser at det vil ta tid å forandre
mennesker holdninger i forhold til lesbiske og homofile. Det er
viktig at det settes i gang tiltak for at de menneskelige rettighetene
skal gjelde alle, og at det skjer en bred opplysningskampanje om
lesbiske og homofile til alle samfunnslag, familier, sosiale institusjoner/grupperinger
og yrkesgrupper. Dette medlem mener en slik mobilisering på bred
front vil kreve oppfølging og tilførsel av ressurser
til et nettverk som må være godt organisert, og som
har mulighet til å gjennomføre et slikt informasjonsløft
på landsbasis.
Dette medlem vil komme med forslag
om forskjellige typer organiseringer for å sikre en profesjonalitet
i forhold til det videre arbeid rundt levekår for lesbiske
og homofile, under punktet støtteordninger.
Dette medlem mener at gjennom
stadig refleksjon av samfunnssituasjonen og konkrete handlingsplaner
for lesbiske og homofile, er det mulig å endre de strukturer
som skal og bør endres i samfunnet vårt.
Dette medlem mener Regjeringen
bør utarbeide stortingsmeldinger hvert femte år
slik at Stortinget kan følge med utviklingen og kunne ha
mulighet for å diskutere eventuelle tiltak.
Dette medlem vil fremheve viktigheten
av at barn, i en så tidlig alder som mulig, vokser opp
med kunnskapen om at det finnes andre familiekonstellasjoner enn
den tradisjonelle kjernefamilien. Denne tryggheten dette gir de
barna som nettopp vokser opp i en homofil familie, er at andre viktige
mennesker som har nær kontakt med barna som barnehagepersonell, lærer,
helsesøstre o.l., ikke fortier dette faktum, men tvert
imot snakker åpent om denne situasjonen på lik linje
med andre familiekonstellasjoner. Dette medlem mener
en slik åpen holdning vil gi barna en positiv selvvurdering
som er basert på positive referanser og tilbakemeldinger
fra andre som inngår i en sosial gruppe. Denne positive
selvvurderingen vil gi de barna som vokser opp i en homofil familie
eller selv i tenårene oppdager sin lesbiske eller homofile
legning, en tryggere og mindre hemmende oppvekstsituasjon, enn å måtte
lyve for andre om sin livssituasjon/seksuelle orientering,
og sine valg av framtidig partner.
Dette medlem mener også det
er viktig at annet personell som jobber med barn og unge er godt
skolert og kan formidle gode, positive holdninger. Dette gjelder
særlig ansatte i skolehelsetjenesten og barnevernsansatte,
som kommer i kontakt med barn og unge i vanskelige situasjoner.
Noe av den underliggende problematikken disse opplever kan være
usikkerhet rundt egen seksualitet og seksuell legning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, sier seg enig i
at det er behov for forskning omkring hvordan det oppleves å tilhøre
en minoritetsgruppe og samtidig være homofil eller lesbisk
i Norge. Flertallet vil likevel peke på at
vi at nå vet at problemstillinger som tvangsgifte, tradisjonsbunden
tenkning omkring kjønnsroller og en sterk lojalitet til
familien, kan ramme unge homofile og lesbiske med innvandrerbakgrunn. Flertallet ser
derfor behovet for allerede nå å arbeide gjennom
eksisterende organisasjoner for å avhjelpe og støtte
ungdommer som opplever denne type problemstillinger. Samtidig vil flertallet understreke
behovet av at skolen og lærerne settes i stand til å arbeide
med disse problemstillingene overfor ungdommer på skoler
med innslag av elever med minoritetsbakgrunn.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at det er rimelig grunn til å anta at det er særdeles
vanskelig å tilhøre en minoritetsgruppe og samtidig
være homofil. De lesbiske og homofile er ikke bare utsatt
for generelle fordommer i samfunnet, men kan i tillegg bli utsatt
for enda strengere fordømming fra sin egen etniske gruppe. Dette medlem synes
det er positivt at Regjeringen vil sette i gang forskning for å kartlegge
disse forholdene. Det er grunn til å tro at mennesker i
denne situasjonen, lever et dobbelt liv og i en konstant angst for å bli avslørt.
Lesbiske og homofile som tilhører en minoritetsgruppe,
er heller ikke nødvendigvis kjent med det norske sosial-
og helsesystemet for å søke hjelp.
Dette medlem vil påpeke
at særlig mange kvinner fra strengt troende muslimske samfunn,
ikke får gå selv til helsetjenester uten mannlig
følge. Det betyr at de er totalt avskåret fra
muligheten til å snakke om og søke hjelp i en
ytterst vanskelig situasjon, som det vil være å erkjenne
en lesbisk legning.
Komiteen viser til
at utvikling av seksuell identitet skjer i barne- og ungdomsår.
Skolen er en møteplass hvor man når de aller fleste
barn og unge, derfor har skolen en helt sentral plass i arbeidet
med å skape positive og ikke-fordømmende holdninger
til homofili og homoseksualitet. Komiteen understreker
betydningen av at barn og unge møter undervisningspersonell med
kunnskap om homofili og homoseksualitet i sin skolehverdag, og støtter
derfor Regjeringens forslag til tiltak på dette området.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke den betydningen som skolehelsetjenesten og tilgjengelige
rådgivere har som lavterskeltilbud for lesbiske og homofile
skoleelever. I dette perspektivet etterlyser dette medlem en
bedre utbygging av skolehelsetjenesten på videregående nivå. Dette
medlem er positiv til de tiltakene som Regjeringen legger
opp til når det gjelder å styrke lærerplanene
i grunnskolen for å kunne undervise om homofili i grunnskolen. Dette
medlem vil samtidig poengtere at det ikke er godt nok å sende
ut en ressursbok til lærere i grunnskolen og den videregående
skolen, uten at det blir fulgt opp med kurs og andre kompetansehevende
tiltak. Dette medlem mener det er viktig at lærere
får et mer forpliktende forhold til det å formidle
informasjon om homofil livsform til elever. Når vi vet
at det statistisk sett er 1-2 elever i hver skoleklasse som finner
ut at hun/han er lesbiske/homofile, og at det
ifølge en ungdomsundersøkelse gjort i 1998 er
hele 60 pst. av ungdomsgruppen som ikke har lært eller
hørt om homofili, er det klart av informasjonsbehovet er
stort, og at informasjonsnivået er tilsvarende lite i virkeligheten.
Dette medlem vil påpeke
at her skjer det en alvorlig svikt i oppfølgingen av L97,
slik at intensjonen med lærerplanen ikke blir overholdt.
Dette viser at det må skje en kompetanseutvikling på feltet,
og at det bør være en instans som følger
opp undervisningsopplegget og som kan komme med råd og
veiledning til lærerne på de forskjellige nivåene.
Dette medlem mener at de høye
selvmordstallene blant unge lesbiske og homofile, kombinert med større
helse-/rusproblemer enn befolkningen ellers, innebærer
at det bør lages et eget opplegg for å lære
om livsvilkårene til lesbiske og homofile, for de studentene
som studerer medisin, psykologi og teologi. Dette medlem er
klar over at departementet ikke har instruksjonsmulighet over det
faglige innhold i enkeltfag, som betyr at Regjeringen ikke kan pålegge universitetsutdanninger å ta
opp bestemte problemstillinger. Dette medlem vil
likevel ønske en nærmere gjennomgang av måten
dette temaet blir tatt opp på, for å sikre at
særlig leger, psykologer og teologer er ekstra godt rustet
til å kunne ta imot mennesker i dyp krise som sliter med
denne problematikken. Dette medlem vil peke på behovet
for å ivareta dette ved PPU - praktisk-pedagogisk utdanning
på universitetsnivå.
Dette medlem vil også be
departementet om å se nærmere på pedagogikkdelen,
om det er nødvendig med en eget temarettet kunnskapsdel
for å kunne møte elever som er lesbiske eller
homofile.
Dette medlem vil sette søkelyset
på at også barnehagepersonell kan snakker om ulike
samlivsformer slik at barn, som vokser opp i homofile familier,
på et tidlig tidspunkt skal kunne oppfatte denne samlivsformen
som en naturlig del av en oppvekstsituasjon. Samtidig vil barnet
oppleve en positiv følelse rundt sin situasjon
og identitet. Dette medlem synes det er særdeles
viktig at voksnes egne meninger og eventuelle fordommer mot homofile
familier, ikke kommer til uttrykk ovenfor små barn, som
er helt intetanende om at dette er et brennbart tema. Dette
medlem mener at Regjeringen bør vurdere om det
skal lages en egen egnet informasjon rettet mot de aller minste
i samfunnet.
Dette medlem er fornøyd
med at Regjeringen foreslår mange tiltak innenfor generell
kompetanseheving og forskning. De gode intensjonene fra Regjeringen
kan dette medlem ikke se følges opp gjennom tilsvarende
bevilgninger til forskjellige forskningsinstitusjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at forskning
klart tyder på at homofile og lesbiske parforhold blir
utsatt for særlige påkjenninger. Dette understreker
betydningen av en egen rådgivningstjeneste for homofile
og lesbiske. Flertallet støtter Regjeringens
forslag om å utvide dette tilbudet. Flertallet understreker
likevel at dette ikke skal være istedenfor, men i tillegg
til en allmenn oppgradering av kunnskapsnivået hos helsepersonell
og terapeuter.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet,
peker på at samlivsformene har endret seg radikalt de senere år. Dette
flertallet vil videre peke på at homofilt samboende
par er en naturlig del av dette mangfoldet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at samlivsformene har endret seg radikalt de senere år
og at homofilt samboende par er en naturlig del av dette mangfoldet. Disse
medlemmer er innforstått med at mange av disse
par har hatt det vanskelig, men at dagens åpne samfunn
har gjort en slik samlivsform mye enklere. Disse medlemmer ønsker
derfor ikke en rådgivningstjeneste bare for homofile og
lesbiske, men at dette er en naturlig del av de tjenester som helsepersonell
og terapeuter skal kunne gi på lik linje til andre grupper
som ønsker hjelp.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
uttalt seg under andre kapitler om betydningen av å føle
seg akseptert og ikke diskriminert av omgivelsene. Denne diskrimineringen
kan foregå på dagligdagse områder som
det å ikke få familierabatt på museer
eller på flyreiser. Eller at en samboer over mange år
ikke blir tilgodesett ved et forsikringsselskap. Det er
mange små påminnelser om at noe er annerledes. Dette
medlemvil poengtere at det er alle
disse små umerkelige forskjellene, som gjør at
vi ikke kan være tilfreds med at det nå har kommet
en stortingsmelding om levekår for homofile og lesbiske, og
dermed tro at nå er arbeidet gjort.
Dette medlem viser til at mange
homofile og lesbiske velger å leve i forpliktende forhold
med en partner, og lever som samboere eller i partnerskap. Det er helt
tilsvarende samlivsformene som heterofile par lever i. Mange homofile
har barn, enten barn de har fra tidligere, heterofile partnere,
eller barn som er planlagt i homofile/lesbiske parforhold.
Uansett er det etter dette medlems vurdering viktig å sette
fokus på barnas rettssikkerhet i alle typer forhold.
Ved at det åpnes for stebarnsadopsjon
for homofile i partnerskap, kan slik dette medlemser det på sikt føre
til at omsorgsovertakelse for barn i homofile parforhold allminneliggjøres
og likestilles med heterofile. Dette medlem vil påpeke
at det er i barnets interesse å kunne vokse opp i det hjemmet
som det har røtter i, selv om den ene biologiske forelderen
dør. Nå åpnes lovverket for en likestilling
mellom heterofile gifte og homofile partnere, og dermed øker
rettssikkerheten til barna.
Dette medlem viser til at forskning
ikke finner forskjeller i omsorgsevnen til heterofile og homofile, enten
de er enslige eller lever i forpliktende samliv. Det er bl.a. stadfestet
gjennom en stor parlamentarisk utredning i Sverige (SOU 10:2001).
Det er heller ikke funnet at barn som lever med homofile foreldre
blir systematisk mobbet for det. Flertallet i denne utredning foreslår å likestille
heterofile og homofile når det gjelder adgangen til å bli
vurdert som adoptivforeldre. Dette medlem vil peke
på at tre partier på Stortinget, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Venstre vil åpne for at
homofile skal få anledning til å blir vurdert
som adoptivforeldre på lik linje med heterofile. Det understrekes
av dette medlem at det er ikke den homofiles rettighet
som er grunnlaget, men barnets rett til gode omsorgspersoner som
er avgjørende. Når homofile er like gode foreldre
som heterofile, er det ingen grunn til at homofile som er egnet
for oppgaven å ta imot et adoptivbarn, får anledning
til å blir vurdert av myndighetene som skal finne alternative
omsorgspersoner for barnet.
Dette medlem vil peke på den
inkonsekvensen som oppstår når Regjeringen begrenser
sitt forslag til stebarnsadopsjon for homofile. Det betyr f.eks.
at homofile som myndighetene finner egnet som fosterforeldre, ikke
får anledning til å adoptere dette barnet, hvis
det etter omstendighetene for øvrig skulle være ønskelig.
Som homofile er det altså mulig å få hele oppdrageransvaret
og omsorgsoppgaven for ett eller flere barn, samtidig som myndighetene
ikke vil gi disse barna tilsvarende rettssikkerhet og arverettigheter
som heterofile fosterforeldre kan tilby barn i tilsvarende situasjon. Dette
medlem vil understreke at det er barna som er de største
taperne med et slikt lov- og regelverk. Dette medlem viser
også til Befringsutvalgets utredning (NOU 2000:12 Barnevernet
i Norge) som går inn for at familieplassering bør
vurderes i første rekke når det er omsorgssvikt
for et barn. Lovverket åpner da for at homofile slektninger
kan få fosterforelderansvar, men ikke adoptere barnet,
slik heterofile slektninger vil kunne få eller adopsjonsloven.
Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader under kapitlet om "Allmenn rettsstilling og rettslig vern
for homofile".
Komiteen viser til at undersøkelser
har kommet frem til at homofile og lesbiske generelt har gode sosiale
nettverk. Mange har gode forhold til sine opphavsfamilier. Likevel
finner komiteen det riktig å peke på at
det fremdeles er slik at noen opplever konflikter i forhold til
sin nære familie som foreldre og søsken. Dette
understreker betydningen av et fortsatt aktivt holdningsskapende
arbeid.
Komiteen peker på at
idrett og fysisk aktivitet er en viktig del av det helseforebyggende
arbeidet. En stor andel av homofile og lesbiske deltar i ulike former for
idrettsaktiviteter, det er derfor viktig at kunnskapen om homoseksualitet
styrkes også innenfor idrettens organer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
Regjeringens forslag til tiltak rettet mot denne delen av samfunnslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det må være opp til idrettens
egne organer om det skal iverksettes spesielle tiltak til denne
gruppen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
ved flere anledninger påpekt viktigheten av å ha
et samfunn bygget på like menneskelige rettigheter for
alle. Det å ha et åpent samfunn vil også gjøre
sitt til at lesbiske og homofile kan danne seg sosiale nettverk
basert på respekt for mennesket, uavhengig av seksuell
orientering.
Dette medlem vil støtte
mer forskning rundt idrett og homofobi, fordi det er flere tilfeller
der ressurssterke homofile har stått fram og avslørt
trakassering i idrettsmiljøet. Dette medlem vil
bidra til åpne for et aktivt idrettsliv også for
homofile, uten trakassering, stigmatisering og slengbemerkninger.
Komiteen peker på at
homofile og lesbiske som gruppe ser ut til å ha noe større
psykiske problemer enn resten av befolkningen. Dette kan ha sammenheng med
at man tilhører en gruppe som fremdeles blir utsatt for
fordommer og diskriminering. Komiteenfinner det
også riktig å peke på at disse problemene
i særlig grad knytter seg til de unge aldersgruppene. Det
pekes her særlig på at selvmordstanker og selvmordsforsøk er
vanligere blant homofil og lesbisk ungdom, enn blant ungdom flest. Komiteen viser
til at Stortinget gjennom "Opptrappingsplan
for psykisk helse" (1999-2006) har gjort vedtak om opptrapping
av det generelle tilbudet innenfor psykisk helsevern, dette vil
komme også homofile og lesbiske til gode.
Komiteen viser til at utviklingen
av hiv-smitte blant homofile/bifile menn har vært
stabil de siste årene. Siden Folkehelsa har beregnet at
sannsynligheten for å bli hiv-smittet er ca. 70 ganger
høyere for homofile/bifile menn, finner komiteendet nødvendig å understreke
at det hiv/aids-forebyggende arbeidet fortsatt må målrettes
mot de mest utsatte. Komiteen mener innsatsen må opprettholdes
og er spesielt opptatt av at unge homofile/bifile menn
som er i ferd med å debutere seksuelt sikres god informasjon
om smitteveier og beskyttelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, finner det likevel
riktig å understreke behovet for at kommunene utvikler
tilbud som når unge homofile og lesbiske. Flertallet er
enig i at det å styrke Rådgivningstjenesten i
Oslo sikrer et nasjonalt sted som har kompetanse knyttet til denne målgruppen
spesielt. Flertallet støtter Regjeringens forslag
til tiltak mot forebygging av selvmord blant særlig utsatte
grupper, herunder homofile og lesbiske.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke viktigheten av å styrke Rådgivningstjenesten
slik at den kan videreutvikle og styrke den kompetansen som allerede
er samlet der. Denne tjenesten har i dag for liten kapasitet til å imøtekomme
alle henvendelser. For at denne tjenesten skal kunne være
en rettledningsinstans for helsevesenet, må Rådgivningstjenesten
få tilført mer ressurser.
Dette medlem vil at Homofiles
Ungdomstelefon skal kunne drives gratis på et såkalt
grønt nummer. Dette er en landsdekkende hjelpetelefon som
drives av unge lesbiske og homofile og som er et viktig lavterskeltilbud
for unge eller andre som ønsker å snakke om temaet
og samtidig kunne være anonym. Det er viktig at telefonen
i tillegg får støtte slik at den kan opprettholde
den profesjonelle veiledningen som trengs, og som er der i dag.
Telefonen gir unge muligheten til å snakke med noen på deres
egen alder og som forstår hva innringerne snakker om.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Homofiles Ungdomstelefon kan drives gratis på et
grønt nummer."
Dette medlem mener at det beste
selvmordsforebyggende arbeid ligger i det at samfunnet som helhet blir
inkluderende og ikke-diskriminerende.
Dette medlem mener det kan være
behov for å undersøke behovet for å starte
en egen gynekologisk tjeneste for lesbiske kvinner. Dette er basert
på studie om at lesbiske kvinner går meget sjelden
til rutinemessig gynekologisk undersøkelse. Samtidig viser
NOVA-rapporten at lesbiske kvinner røyker, drikker og ruser seg
mer enn den generelle kvinnebefolkningen. Hvorfor lesbiske kvinner
går til gynekolog mer sjelden enn andre kvinner, kan være
grunner som ennå ikke har blitt kartlagt. Erfaringer fra
Stockholm har vist at et slikt tilbud har vært både
viktig og nyttig. Dette medlem vil samtidig påpeke
at det er ønskelig å opprett et generelt godt
helsetilbud for alle uavhengig av seksuell orientering, men mener
at det i visse gitte tilfeller kan det være nødvendig
med spesialkompetanse og særlig tilrettelagte helsetilbud.
Komiteener glad for at undersøkelser
viser at de aller fleste lesbiske og homofile som velger å være åpen
i forhold til arbeidskolleger rapporterer å ha positive
erfaringer med dette. Komiteen mener likevel det
er riktig å peke på den energilekkasjen som oppstår, dersom
en arbeidstaker må skjule sin seksuelle orientering. Komiteen mener
arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene i større grad
bør ta aktivt del i arbeidet for en mer åpen og
aksepterende holdning til homofile og lesbiske i norsk arbeidsliv. Komiteen ber
Regjeringen om å ta et initiativ i forhold til dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
viktigheten av å drive informasjonsarbeid overfor arbeidsgivere
og arbeidstakere. I dette arbeidet vil opplæring av verneombud
være en vesentlig oppgave. Dette medlem mener
at Staten må gå foran og ta større arbeidsgiveransvar
på dette feltet. Dette medlem er ikke enig
i Regjeringens forslag om at LLH skal være "vaktbikkje"
i forhold til anti-diskrimineringsarbeid i arbeidslivet. Dette medlem ønsker
ikke å overføre dette arbeidet til en frivillig
organisasjon, som ellers ikke har noen forankring i arbeidslivet.
Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader under kapitlet om støtteordninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, er kritisk til
forsøk på helbredelse av homofile. Disse
medlemmer oppfatter dette som en krenkelse av menneskeverdet
og aksepterer at homoseksualitet er en normalvariant av menneskelig
seksualitet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
støtter ikke Regjeringens forslag om å endre § 55
a i arbeidsmiljøloven slik at Den norske kirke ikke skal
være unntatt fra bestemmelsene om at det ved ansettelse
ikke er tillatt å forskjellsbehandle søkere ut
fra eventuell homofil legning eller samlivsform.
Dette flertallet viser til at
Regjeringen gir en bred gjennomgang av utviklingen i kirkens syn
på homofili, og det vises til at det i både kirken
og andre trossamfunn er en løpende debatt om disse spørsmålene.
Denne prosessen beskrives slik:
"Innan Den norske kyrkja - og truleg også innan andre
trudomssamfunn - er den offisielle haldninga til homofili i endring,
og det blir ført debatt om spørsmålet
blant medlemsgrupper i dei leiande organa. Det blir òg
ført dialog med grupperingane til homofile og lesbiske
innan trudomssamfunna. Erfaringane frå desse dialogprosessane
later til å vere at dei bidreg til meir open framferd og
større forståing om homofilispørsmålet."
Dette flertallet har merket seg
at Regjeringen på tross av den utvikling som beskrives,
fremmer et forslag om endring av arbeidsmiljølovens § 55
a, uten at de prinsipielle spørsmål dette reiser
drøftes overhodet. Forslaget vitner om manglende forståelse
for kirkens uavhengighet som trossamfunn, og manglende respekt for
at kirken som et trossamfunn selv må avklare slike spørsmål.
Dette flertallet mener at et
slikt diktat overfor kirken som foreslått, mot sin hensikt
også kan virke negativt på den debatten som føres
i kirken om disse spørsmålene.
Dette flertallet viser til at
Regjeringens forslag bare omfatter kirken, og ikke andre trossamfunn.
Det gis ingen klar begrunnelse for denne forskjellsbehandlingen,
som ikke kan skyldes annet enn at Regjeringen mener den som en følge
av statskirkeordningen har en særlig rett til å overprøve
kirkens organer i trosspørsmål. Det er også et
paradoks at Regjeringen samtidig vil beholde unntaket for kirken
når det gjelder adgangen til å forskjellsbehandle
på grunnlag av kjønn ved ansettelse.
Dette flertallet legger vekt
på at kirkens uavhengighet i åndelige spørsmål
må respekteres, og går derfor mot Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter Regjeringens
forslag til endringa av § 55 a i arbeidsmiljøloven. Disse
medlemmer understreker at en endring av § 55 a
ikke innebærer at Den norske kirke pålegges å ansette
homofile i vigslede stillinger. Det vil fremdeles være
Kirken som ansetter dem som de finner mest skikket, men kirken vil
ikke lenger kunne diskriminere mellom homofile og heterofile med
samme teologiske grunnsyn.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til at det i stor grad er akseptert at siden homofili ikke regnes
som sykdom, er det heller ikke formålstjenlig å bruke
et begrep som "helbredelse". Disse medlemmer viser
imidlertid til Bispemøtets utredning "Homofili og sjelesorg",
der det ifølge meldingen blant annet sies "at innanfor
eit stort spektrum av seksuell orientering tilseier både
ein veldokumentert faglitteratur og mange velprøvde "personlege
vitnesbyrd" at det finst rom for endring av seksuell orientering"
(s. 84). Disse medlemmer mener det er grunn til å anta
at dette kan gjelde personer som i en periode har definert seg som
homofile, av ulike årsaker, mens de har ligget et sted
mellom ytterpunktene på skalaen av varianter av seksuell
orientering. Dette viser noe av kompleksiteten knyttet til definisjonen
av homofili, noe meldingen ikke gjenspeiler.
Når det gjelder homofile
og lesbiskes mulighet til vigslede stillinger, viser komiteens
medlem fra Sosialistisk Venstreparti til sin merknad under kapitlet
om allmenn rettsstilling og rettslig vern for homofile.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet,
har merket seg at Regjeringen har økt støtten
til Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring i
inneværende år, og at man varsler en ytterligere
opptrapping av støtten i 2002. Flertallet er
enig i at det er viktig å styrke organisasjonene for lesbiske
og homofile. Organisasjonene spiller en viktig rolle både
overfor homofile og lesbiske så vel som overfor samfunnet
som sådan. Flertallet støtter at
det ikke opprettes et eget homo-ombud, men at LLH (Landsforeningen
for lesbisk og homofil frigjøring) gis mulighet til å bedre
sin innsats mot diskriminering.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti vil
prioritere tiltak som bidrar til bedre livskvalitet og helse og økt
selvrespekt blant lesbiske og homofile. Menneskeverdet og respekt
for det enkelte mennesket må stå sentralt. Alle
mennesker har krav på å bli møtt med
respekt. Disse medlemmer ser tiltak overfor unge
lesbiske og homofile som en særlig prioritert utfordring.
Disse medlemmer vil vektlegge
følgende områder for å bedre lesbiske
og homofiles levekår og livskvalitet:
– Økt
samarbeid mellom det offentlige og frivillige organisasjoner som
arbeider blant homofile for å iverksette tiltak i forhold
til styrking av helse og forebygging av selvmord, styrke sosiale
nettverk samt forebygging av rus. Det offentlige er avhengig av å spille
på de ressurser og den kompetansen som frivillige organisasjoner
besitter for at tiltakene skal ha størst mulig effekt.
– Styrke frivillige organisasjoner,
herunder LLH, som arbeider for å bedre lesbiske og homofiles levekår
og livskvalitet. Særlig satse på det frivillige
arbeidet blant unge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
registrert at støtten til landsforeningen for lesbisk og
homofil frigjøring har økt inneværende år og
at Regjeringen vil fortsette med dette også i år
2002. Disse medlemmer ønsker ikke å forskjellsbehandle
denne gruppen fremfor andre samlivsformer og ønsker derfor
ikke å støtte den økonomiske opptrappingen.
Disse medlemmer mener at menneskeverdet
er noe som naturlig vokser frem uten at staten skal måtte organisere
dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
det som positivt at LLH skal få tildelt mer ressurser for
nettopp å kunne møte flere av de problemene som
lesbiske og homofile støter på i hverdagen, og
opptre som en førstelinjetjeneste for brukergruppen. Men dette
medlem er ikke enig i at hele ansvaret med det å fungere
som en kunnskapsbank, framdrive forskning, jobbe mot diskriminering
og være talsperson, er forsvarlig å overlate alene
til LLH. LLH står da i fare for å miste sin egenart
og funksjon som grasrotbevegelse, og blir delvis en utøver
og et forvaltningsorgan under departemental overordnet ledelse.
LLH må stimuleres til å bli en sterk grasrotbevegelse
over hele landet i alle fylker.
Dette medlem er spesielt opptatt
av å få hevet kompetansen rundt lesbiske og homofiles
levekår generelt. Da er det ikke nok med en frivillig organisasjon
som har et skiftende styre, leder og en variabel medlemsmasse som
skal ivareta denne funksjonen. Dette medlem vil påpeke
at det må skje en vesentlig kompetanseheving i det offentliges
regi lik den svenske modellen, slik at forskning, informasjon, undervisning,
rettsvern og internasjonalt arbeid kan videreutvikles under offentlige
myndigheter, og være sikret en tilgang av midler og ansatte,
for å virke på et profesjonelt plan.
Dette medlem ønsker å se
nærmere på den svenske modellen der det er opprettet
en ombudsmann mot diskriminering på grunn av seksuell legning. Samtidig
har Sverige en ombudsmann mot etnisk diskriminering, handikappombudsmann
og et likestillingsombud.
Sverige jobber for å samlokalisere
disse sektorene inn i et "Ombudsmannens hus". Grunnen for det er
at disse fagfeltene kan ha felles nytte av hverandre både faglig
og ressursmessig.
Dette medlem mener at mange av
spørsmålene knyttet til anti-diskrimineringsarbeid,
herunder informasjonsarbeid, utdannelse og juridiske spørsmål
ofte er av prinsipiell karakter og vil kunne berøre mange parter
i samfunnet. Dette medlem ser mange fordeler ved
en slik organisering. Særlig er det viktig i forhold til å utvikle
en kunnskapsbank, som skal bli rådgivende og respektert
på et høyere nivå og kunne bli brukt
av for eksempel offentlige myndigheter, media, undervisningssektoren,
arbeidslivet, påtalemyndighetene, helsevesenet og sivile.
Dette medlem vil komme tilbake
med et konkret forslag om at Regjeringen skal utrede fordeler og ulemper
ved å samlokalisere våre egne ombud og samtidig
opprette nye ombud under samme tak.