Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Inga Balstad, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen,
Karin Lian og Einar Olav Skogholt, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, viser til de store utfordringene man har innenfor
rusfeltet, og som er bakgrunnen for forslaget i Dokument nr. 8:73
(2000-2001).
Komiteen viser videre
til Stortingets behandling 16. juni 1999 av forslag fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet.
Under behandlingen av statsbudsjettet for år
2001 ba sosialkomiteen om en nærmere redegjørelse
for den praktiske gjennomføringen av ordningen med legemiddelbasert
rehabilitering.
Komiteen er for øvrig
kjent med at Regjeringen utarbeider en handlingsplan mot rusproblemer,
hvor man vil legge vekt på en bred og helhetlig innsats
overfor rusmiddelmisbrukere.
Komiteen mener at sentrale temaer
i handlingsplanen bør være det forebyggende rusmiddelarbeidet og
bedring av behandlings- og omsorgstilbudet for de tyngste misbrukerne.
Komiteen går også ut
fra at spørsmålet om sprøyterom (helserom)
vil bli utredet snarest, i tråd med Stortingets anmodning
av 16. juni 1999.
Komiteen foreslår på denne
bakgrunn at Dokument nr. 8:73 (2000-2001) vedlegges protokollen.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring over den dramatiske økningen av overdosedødsfall.
For å møte utfordringene,
mener komiteen at det er viktig med en bred og helhetlig
innsats for å styrke både forebygging, behandling
og kompetanse på dette området. Komiteen mener
at det også er behov for tiltak for å redusere
skadevirkningene hos tunge misbrukere.
Komiteen er kjent med at Regjeringen
utarbeider en handlingsplan mot rusproblemer og ber Regjeringen
legge fram planen i forbindelse med budsjettet for 2002.
Komiteen viser til at departementet
viderefører tilskuddene til lavterskel helsetiltak i de
større byene, og at det er igangsatt tiltak for bostedsløse.
Komiteen vil at alle som fyller
kriteriene for å få legemiddelassistert behandling,
skal få dette. Komiteen mener at det ikke
er akseptabelt at mange i dag må vente i opp til 2 år
på denne behandlingen. Komiteen forutsetter
at desentraliseringen av behandlingen trer i kraft fra 1. juli 2001,
og at det gis økte bevilgninger til legemidler i Revidert
nasjonalbudsjett for 2001. Komiteen vil følge
nøye med på hvordan den desentraliserte behandlingen
virker, og ber Regjeringen redegjøre for situasjonen i
budsjettet for 2002.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, er kjent med
at departementet utreder spørsmålet om sprøyterom,
og at det i denne sammenheng arbeides med folke- og strafferettslige
sider.
Flertallet mener sprøyterom
kan være et viktig skadereduserende tiltak for tunge opiatmisbrukere, men
vil avvente sosialministerens utredning som legges fram før
sommeren før det tas stilling til saken.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti deler
forslagsstillernes bekymring overfor utviklingen innen rusmiddelmisbruk
og økningen i antallet overdosedødsfall i Norge. Antallet
overdosedødsfall som følge av narkotikamisbruk
er bl.a. et symptom på at vi ikke har lykkes i arbeidet
med å redusere narkotikamisbruk og nyrekruttering av stoffavhengige
unge mennesker.
Disse medlemmer er imidlertid
ikke enige i betegnelsen "overdoseepidemi" som forslagsstillerne bruker
for å illustrere økningen i overdosedødsfall. Disse
medlemmer viser til at undersøkelser av overdosedødsfall
avdekker en sammensatt årsakssammenheng mellom narkotikamisbruk
og overdosedødsfall. Mange overdosedødsfall skjer
rett etter løslatelse fra fengsel eller permisjon fra behandlingsinstitusjoner og
er som en kjent faresituasjon for misbrukerne selv. Da er det ikke
bare hjelpeapparatet som svikter; den enkelte misbruker må også ta
hånd om seg selv og ta vare på sitt eget liv.
Likevel vet vi at det samme skjer gang på gang med fatale
følger for misbrukeren. Mer oppfølging av løslatte
fra fengsler og risikovurderinger og hjelpetiltak for misbrukere
som er til behandling, er ett av flere virkemidler som kan redusere
antallet overdosedødsfall.
Disse medlemmer viser til at
det også er kjent for misbrukere at visse former for blandingsmisbruk
er særlig farlig med tanke på overdoser og mulig
død. Mange misbrukere fortsetter likevel blandingsmisbruket
til tross for risikoen. Det er også kjent at eldre langtidsmisbrukere
er en gruppe som er særlig utsatt for fare for overdoser. Disse
medlemmer er kjent med at det nye i tiden er at flere av
misbrukere som dør av overdoser, aldri har vært
i kontakt med behandlingsapparatet. Det viser at vi står
overfor en ny type narkotikamisbruk, som representeres av yngre
og ofte sosialt veltilpassede mennesker, som starter sitt misbruk
av narkotika som et alternativ til alkoholbruk i helger og ferier.
Mange av disse ender også som vanlige misbrukere etter
hvert som avhengigheten tar overhånd.
Disse medlemmer mener at det
i stedet for et nasjonalt kriseprogram er behov for mer kunnskap
om overdoseøkningens sammensatte bakgrunn. Disse medlemmer viser
også til at behandling av narkotikamisbruk har vist seg å være
både vanskelig og tid- og ressurserkrevende. Disse
medlemmer mener at det er behov for en stadig vurdering
av behandlingstilbud og for å skape rom for og ressurser
til tiltak som nytenkning som kan ha bedre effekt enn nåværende behandlingstilbud. Disse
medlemmer viser til Nesvåg-utvalgets rapporter
som et godt grunnlag for en plan for å bedre behandlings-
og ettervernstilbudet til rusmiddelmisbrukere.
Disse medlemmer vil særlig
legge vekt forebyggende og holdningsskapende arbeid for å motvirke rekruttering
av nye rusmiddelmisbrukere. Disse medlemmer understreker
samtidig at det er behov for å øke behandlingstilbudet
for rusmiddelmisbrukere. Disse medlemmer mener at
det fortsatt bør være relativt strenge kriterier
for å få tilbud om legemiddelassistert rehabilitering.
Metadon- og subutexbrukerne må følges opp nøye
for å sikre at behandlingen har positiv effekt. Disse
medlemmer viser til at det finnes mange eksempler på misbrukere
som har redusert eller helt sluttet med narkotikamisbruk etter metadon-
og subutexbehandling. Det er på denne bakgrunn at disse
medlemmer har støttet legemiddelassistert rehabilitering. Disse
medlemmer vil imidlertid peke på at stoffene også har
negative virkninger, og oftest gir avhengighet på livstid.
Alarmerende rapporter om bl.a. blandingsmisbruk og salg av metadon
har også nådd disse medlemmer,
som mener at det bør gjennomføres en grundig analyse
av bruken og nytten av legemiddelassistert rehabilitering før
en ytterligere utvidelse av indikasjonsstillingen blir gjeldende.
Disse medlemmer vil understreke
at mange foreldre er en positiv ressurs i kampen mot rusmiddelmisbruket.
Det er derfor viktig at de pårørende opplever
at de kan orientere seg i behandlingssystemet, og at de blir tatt
på alvor av behandlingsapparatet.
Disse medlemmer vil peke på at
hovedmålet for behandling av rusmiddelmisbrukere er at
de skal bli rusfrie, og det finnes mange gode rehabiliteringssentre både
i offentlig og privat regi.Disse
medlemmer er imidlertid enig i at hjelpetiltakene ikke alltid
treffer godt nok, og mener særlig at det er store mangler
når det gjelder tilbud om ettervern etter behandling i rusomsorgen.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for et nærmere samarbeid mellom aktører
i rusomsorgen og psykiatrien, og vil særlig trekke fram
det manglende behandlingstilbudet for klienter med dobbeltdiagnoser.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunnen vedlegge dokument 8:73 (2000-2001) protokollen. Disse
medlemmer vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
til samarbeidsprosjekter mellom stat, kommune, næringsliv
og aktuelle organisasjoner i de store byene for å sikre
flere lavterskel helsetilbud og dagsenter for de tyngste rusmiddelmisbrukerne."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke se at Regjeringen i det fremlagte reviderte nasjonalbudsjett
for 2001 fremmer noe kriseprogram for å bekjempe overdosedødsfallene
på kort sikt. Slik disse medlemmer ser det,
bør det utarbeides et spesifikt kriseprogram for å redusere
skader og redde heroinmisbrukere fra overdosedødsfall.
Skal en etter disse medlemmers mening
få effekt med et kriseprogram må helsevesenet
sterkere inn i bildet med eksempelvis lavterskeltilbud og oppfølgingstilbud
over tid.
Skal en lykkes med å bekjempe stoffavhengighet,
må to ting falle på plass. For det første
må behandlingen og rehabiliteringen for de stoffavhengige
bli et ansvar for helsetjenesten, og for det andre må klientstempelet
på de narkomane byttes ut med pasientstatus.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til det som er anført i den såkalte
reformproposisjonen Ot.prp. nr. 66 (2000-2001) om at departementet
vil foreta en utredning og en vurdering om hvorvidt behandlingsansvaret
og rehabiliteringsansvaret for stoffavhengige skal flyttes ut fra
sosialhelsetjenesteloven og inn i spesialisthelsetjenesteloven. Disse medlemmer ser
frem til en slik utredning.
Slik disse medlemmer ser det,
er det verken stor nok interesse eller nok ressurser i kommunene
til at sosialtjenesten kan mestre den store oppgave vi står foran
når det gjelder krisetiltak og nødvendig sosial bistand.
Sosialetaten i kommunene har heller ikke god nok fagkompetanse på feltet.
Disse medlemmer er ikke enig
i at man kan beskrive det høye antall overdosedødsfall
i Norge siste år som en epidemi, men et antall overdosedødsfall
på 27 i år 2000 i en befolkning på godt
og vel 4 mill. mennesker må tas på alvor, og en
må være villig til å ta i bruk utradisjonelle
virkemidler for å stoppe utviklingen av overdosedødsfall.
Det finnes dessverre ikke eksakte tall for omfanget av
herionavhengige, men det er etter disse medlemmers mening
mange indikasjoner på at vi har et antall av minst 25 000
sprøytenarkomane i vårt land. Disse medlemmer viser
også til at vi her opererer med store mørketall.
Så langt disse medlemmer har kjennskap til,
var ca. halvparten av overdosedødsfallene i år
2000 blant unge mennesker som tidligere ikke hadde vært
i kontakt med hjelpeapparatet. Dette gir alvorlig grunn til uro,
og disse medlemmer mener at når stoffavhengige
lar være å søke hjelp, skyldes dette
den sterke stigmatisering det alltid vil være å måtte
oppsøke sosialkontoret om hjelp av denne type.
Disse medlemmer er enig med forslagsstillerne i
at de retningslinjene som i dag gjelder for medikamentassisert rehabilitering,
er for strenge og restriktive, noe som gir som resultat at mer enn
halvparten av de stoffavhengige ikke er kvalifisert til medikamentassisert
rehabilitering.
Disse medlemmer er selvfølgelig
glad for at en omsider også i Norge har fått tilbud
om metadonbehandling i alle landets regioner, men tilbudene er ikke tilstrekkelige,
ressursene er for små og inntakskriteriene for denne behandling
uakseptable. Å stille som krav at en stoffavhengig skal
ha brukt stoff i 10 år og mer, og minst være 25 år,
er etter disse medlemmers mening ikke akseptabelt.
I medisinen for øvrig er det slik at det gjelder å komme
til behandling raskest mulig ved oppdagelse av sykdom.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i forbindelse med behandlingen av årets statsbudsjett
ba Regjeringen om å åpne for at spesialister i
allmennmedisin etter søknad kan forskrive aktuelle legemidler
til pasienter til medikamentassisert rehabilitering. Samtidig ba
Stortinget om at det i Revidert nasjonalbudsjett for 2001 ble gitt
en fremstilling av de økonomiske konsekvensene og redegjort
for den praktiske gjennomføringen av en slik ordning.
Disse medlemmer viser til at
i det foreliggende reviderte nasjonalbudsjett, St.prp. nr. 84 (2000-2001), er
redegjort for hvilken plan departementet har lagt opp til når
det gjelder medikamentassisert rehabilitering i forhold til Stortingets
vedtak. Planen som er lagt i Revidert nasjonalbudsjett, er en videreføring
og en langsiktig plan for medikamentassisert rehabilitering av stoffavhengige.
Det er ikke lagt opp til noe kriseprogram for å gjøre
en ekstrainnsats for å redusere overdosedødsfallene.
I planen fra Regjeringen legges det nå opp til at fastlegene
skal kunne forskrive medikamenter for rehabilitering av stoffavhengige
etter søknad til de etablerte metadonsentrene rundt omkring
i landet. Disse medlemmer sier seg tilfreds med at
allmennleger nå får ta stoffavhengige i behandling.
Disse medlemmer kan på ingen
måte si seg fornøyd med retningslinjene som er
trukket opp i Revidert nasjonalbudsjett når det gjelder
medikamentassisert rehabilitering av stoffavhengige. En skal fortsatt
opprettholde de såkalte metadonsentrene, og de skal fortsatt
ha som oppgave å godkjenne de allmennlegene som skal forskrive
medikamenter, og de skal fortsatt godkjenne å oppta pasienter
til slik behandling etter gjeldende strikse kriterier. Videre forutsettes
det at det fortsatt er sosialtjenesten i kommunene som skal ha hovedansvaret
for rehabiliteringen av de stoffavhengige, mens legen kun skal ha
det medisinsk-faglige ansvaret. Et slikt opplegg er etter disse
medlemmers mening å snu saken fullstendig på hodet,
idet disse medlemmer mener at det er allmennlegen som
skal ha hovedansvaret for den medikamentassiserte rehabilitering,
og at sosialtjenesten skal være legens hjelpeapparat.
Disse medlemmer mener det er
betydelig interesse blant allmennleger for å gå inn
i medikamentassisert rehabilitering for stoffavhengige, men frem
til dags dato har det ikke vært refusjonsordninger for denne
type legearbeid. Dette er noe som må finne sin løsning
slik at allmennlegene får refusjon for behandling av stoffavhengige
på linje med refusjon for annen pasientbehandling.
I Dokument nr. 8:73 (2000-2001) etterlyser forslagsstillerne
også strakstiltak for å motvirke overdosedødsfall,
og nevner eksempelvis etablering av sprøyterom der heroinmisbrukerne
kan sette sine skudd i trygge, renslige og forsvarlige lokaliteter
hvor det gis tilsyn og legges til rette for helsemessig oppfølging.
En annen viktig side ved sprøyterommets funksjon er hensyntagen
til menneskeverd til den enkelte, noe som må tillegges
betydelig vekt.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at internasjonale konvensjoner som Norge har ratifisert,
kanskje i utgangspunktet ikke tillater etablering av sprøyterom. Disse
medlemmer viser imidlertid til at flere europeiske land
har etablert sprøyterom, og disse medlemmer kan
derfor ikke se at det strengt tatt er noe i veien for at også Norge
kan etablere praksis med sprøyterom. Disse medlemmer vil
hevde det må være et nasjonalt ansvar å redde
egne borgeres liv, uavhengig av hva internasjonale konvensjoner
måtte mene om måten å gjøre
dette på.
Disse medlemmer mener at den
plan som er skissert i Revidert nasjonalbudsjett når det
gjelder fremtidig medikamentassisert rehabilitering, er for defensiv,
og en tilleggsbevilgning på totalt 19 mill. kroner er utilstrekkelig.
Bevilgningen er ikke tilstrekkelig for å oppnå den
målsetning departementet selv har satt seg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, viser til at
de nye apotekforskriftene som trådte i kraft 1. april 2001
utelukker en rekke allmennleger fra fortsatt å behandle
heroinmisbrukere med medikamenter. Flertallet antar
at et antall mellom 700 og 1 000 pasienter i løpet av våren
har mistet sine tilbud om medikamentassistert rehabilitering hos
sin allmennlege. Flertallet mener at dette kan føre
til alvorlige konsekvenser for mange av heroinmisbrukerne som nå faktisk
står uten behandlingsopplegg. Flertallet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at de stoffavhengige som etter de nye apotekforskriftene har
mistet sitt behandlingsopplegg hos sin allmennlege, snarest mulig
via de lokale metadonsentrene får tilbud om tilsvarende
behandling."