Det foreslås i proposisjonen at Jernbaneverkets
forretningsenhet BaneTele omdannes til et eget aksjeselskap, BaneTele
AS, for på en mer effektiv måte å realisere
de potensielle merverdier som ligger i Jernbaneverkets føringsvei
og fiberkabelnett; som i dag er organisert som en enhet i Jernbaneverket
med 27 fast ansatte.
BaneTele omsatte teletjenester for ca. 43 mill.
kroner i 1998 og ca. 57 mill. kroner i 1999, inklusive internt salg
i Jernbaneverket.
BaneTele forvalter et tele- og datanett (fiberkabelnett)
for å levere tele- og dataløsninger til jernbanesektoren.
Fiberkabelnettet har en betydelig høyere kapasitet enn
det som pr. i dag er nødvendig for jernbane-relaterte tele-
og datatjenester.
I dag er BaneTeles muligheter til kommersiell
utnyttelse av overkapasiteten og videre utbygging av nettet og tjenester
begrenset av de fullmakter som Jernbaneverket har som forvaltningsorgan.
Kommersiell televirksomhet inngår ikke som en naturlig
del av Jernbaneverkets virksomhetsområde, og utskillelse
av Bane-Tele til aksjeselskap vil bidra til at Jernbaneverket kan konsentrere
seg om sin kjernevirksomhet. Dessuten vil en organisering av Jernbaneverkets
kommersielle utnyttelse av overskuddskapasiteten i fiberkabelanlegget
i et selskap, være mest ryddig i forhold til konkurrerende
virksomheter.
Departementet mener det er riktig at BaneTele
får rammebetingelser som er mer på linje med private konkurrerende
aktører i telemarkedet, og foreslår derfor å skille
ut BaneTele som eget aksjeselskap, 100 pst. eid av staten ved Jernbaneverket.
Aksjeselskap er etter Samferdselsdepartementets vurdering
den selskapsformen som best ivaretar eiers behov for styring og
kontroll.
En viktig grunn for å foreslå endret
tilknytningsform for BaneTele er å muliggjøre
en verdiøkning av eksisterende fibernett tilknyttet jernbanens
infrastruktur, og å legge grunnlaget for en lønnsom
videre utbygging av BaneTeles bredbåndsnett og teleinfrastrukturen
for øvrig, uten at dette belaster de årlige bevilgninger
til jernbaneformål, og uten at staten tar all økonomisk risiko
som følger med en slik utbygging.
Det vil være avgjørende at
en organiserer BaneTele slik at en minimerer den risiko som staten
tar, samtidig som organiseringen legger til rette for utbygging.
Det er derfor nødvendig å legge til rette for
langsiktige avtaler som sikrer finansiering og kundegrunnlag.
For å lette overføringen av
de rettigheter og plikter staten ved Jernbaneverket har i forhold
til relevante avtaleparter, fremmes det samtidig med proposisjonen en
lovproposisjon som bl.a. fratar fordringshavere og andre rettighetshavere
muligheten for å motsette seg overføringen.
Det nye selskapet, BaneTele AS, vil videreføre
den virksomhet som i dag utøves av Jernbaneverkets forretningsenhet,
BaneTele, dvs. rett til å utnytte overskuddskapasitet i
Jernbaneverkets føringsvei og fiberkabler, og retten til å bygge
ut ny telekommuni-kasjonsinfrastruktur på Jernbaneverkets
anlegg innenfor de beskrankninger som til enhver tid gjelder for virksomhet
langs jernbanenettet.
BaneTele vil ved etableringen få eierrettigheter
til en del transmisjonsutstyr og til fiberkabler som ikke er plassert
langs jernbanens traseer. Avtaler inngått mellom tredjepart
og Jernbaneverket/BaneTele før etableringstidspunktet
videreføres gjennom selskapet.
Alle fiberkabler langs jernbanenettet og sikkerhetskritisk
kommunikasjonsutstyr vil fortsatt bli eid av Jernbaneverket. Selskapet
får langsiktige leierettigheter til overskuddskapasiteten
i fibernettet og føringsveien.
BaneTeles forretningsgrunnlag utgjøres
i dag av et ca. 4 200 km langt fiberoptisk nett med tilhørende
teknisk utstyr. Muligheten for videre modernisering og utbygging
av teleinfrastruktur langs Jernbaneverkets anlegg er ett av BaneTeles
viktigste konkurransefortrinn.
På kort sikt vil BaneTele arbeide for å styrke
bredbåndskapasiteten i nettet, og etablere en fullverdig
IP-nettstruktur (nettverksstruktur basert på Internettprotokollen).
BaneTele AS" strategi vil i stor grad være basert
på å utnytte strategiske allianser med andre aktører
i telemarkedet.
BaneTele satser på salg av teletransport
til store enkeltkunder som:
– teleoperatører
som selv produserer teletjenester
– store landsdekkende organisasjoner
med regionale sentra som for eksempel mediabedrifter, helse- og utdanningsinstitusjoner,
industrikonsern m.v.
BaneTeles utviklingspotensial ligger i å utvikle
sin posisjon som bredbåndsleverandør i Norge,
og samtidig utnytte sin posisjon som leverandør til det
jernbanerelaterte markedet, og til å bli en leverandør
av sikkerhetskritisk kommunikasjon til andre sikkerhets-krevende
kunder i det norske markedet.
Modellen for det fremtidige forholdet mellom
selskapet BaneTele AS og Jernbaneverket er basert på samme
modell som gjelder mellom energiverkene og Enitel ASA. Hovedprinsippene
går fram av kapittel 4 i proposisjonen.
Denne måten å regulere grensesnittet
mellom Jernbaneverket og BaneTele AS vil sikre at Jernbaneverket har
kontroll over infrastruktur og forhold som er kritiske for jernbanens
egen virksomhet, og at utnyttelsen av føringsveien skjer
på jernbanens premisser.
Deler av den infrastruktur BaneTele AS får
tilgang til og råder over, vil omfattes av jernbaneloven
med tilhørende forskrifter og bestemmelser. Dette er et
forhold som må tas hensyn til ved beskrankninger som legges på selskapets
virksomhet. Det er derfor lagt stor vekt på å sikre
at grensesnittet mellom Jernbaneverket og BaneTele AS er basert
på prinsippet om at jernbanens interesser går
foran de kommersielle teleinteressene.
Utskillelsen av BaneTele som eget selskap vil
ikke medføre noen endring fra dagens driftsform for jernbanekritiske
anlegg og systemer. Ved at Jernbaneverket har forbeholdt seg retten
til selv å bygge eller overta ansvaret for anlegg relatert
til eget behov, har en også sikret seg at fremtidige behov
blir dekket på en betryggende måte.
Statens jernbanetilsyn har vurdert konsekvensene
av de organisatoriske endringene en omdanning av BaneTele til aksjeselskap
vil få. Med bakgrunn i den dokumentasjon som foreligger,
har tilsynet konkludert med at dette er en organisatorisk endring
som ikke krever godkjenning fra tilsynet. Tilsynet baserer sin konklusjon
på at alle fiberkabler og sikkerhetskritisk kommunikasjonsutstyr
skal eies av Jernbaneverket og at internkommunikasjon for signal
og sikringsanlegg holdes utenfor utskillelsen. Dette er i samsvar
med forslaget i proposisjonen.
Det legges opp til at samtlige ansatte i forretningsenheten
BaneTele fortsetter i aksjeselskapet. Ved omdanningen til aksjeselskap
vil BaneTele AS bli avtalepart og ikke staten. Ved utskillelsen
vil arbeidsmiljølovens regler om ansettelse, oppsigelse,
avskjed og fortrinnsrett avløse reglene i tjenestemannsloven.
Etableringen av BaneTele som aksjeselskap medfører
at styringsprinsippene for den nåværende forretningsenheten
i Jernbaneverket endres ved at BaneTele AS vil bli styrt i tråd
med de prinsipper som er gitt i aksjeloven og økonomireglementet
for staten i henhold til § 22 om departementets ansvar
for oppfølging av aksjeselskap med statlig eierinteresse,
statsforetak m.m.
I en overgangsperiode på tre år
vil de ansatte i selskapet ha rett til ventelønn og fortrinnsrett
til ny stilling i staten.
For Samferdselsdepartementet innebærer
en selskapsetablering at departementets ulike roller både
innen jernbanen og i forhold til telesektoren blir tydeliggjort ved
at jernbanens televirksomhet skilles ut i et selvstendig rettssubjekt.
Verdsettelsesprinsippene og prinsippene for
føring i åpningsbalansen er basert på tilrådinger
fra rådgivningsfirmaene KPMG AS, Nexia DA samt revisjonsfirmaet
Kjelstrup og Wiggen ANS.
Grensesnittet i forhold til Jernbaneverket innebærer at
BaneTele AS betaler en forhåndsbetalt leie for 20 år for
fiberanleggene på Jernbaneverkets eiendom som dekker alle
kostnadene ved utbyggingen av teleinfrastrukturen før denne
stilles til BaneTele AS" disposisjon.
Det legges opp til at BaneTele AS etableres
med en kapitalstruktur som gjør at selskapet på etableringstidspunktet
kan dekke sine løpende forpliktelser og nå sine
forretningsmessige mål. Departementet legger vekt på at
selskapet sikres tilstrekkelig finansiell styrke i etableringsfasen.
Selskapet foreslås etablert med en egenkapitalandel på 40
pst.
Departementet legger til grunn at selskapet
skal finansiere sin framtidige virksomhet på vanlige vilkår i
det private kapitalmarkedet. I henhold til gjeldende praksis ved
omdanning av statlig virksomhet til aksjeselskaper legges det ikke
opp til at staten skal garantere for selskapets lån.
For å ivareta statens behov for å sikre
jernbanens interesser etableres det avtalebestemmelser som regulerer
grensesnittet mellom Jernbaneverket og BaneTele AS slik at jernbanens
interesser gis førsteprioritet. På denne bakgrunn
foreslås det at Jernbaneverket utøver eierskapet
for virksomheten ved å stå som eneeier, og ved
at direktøren for Jernbaneverket utøver funksjonen som
generalforsamling i selskapet.
Samferdselsdepartementet vil gi en nærmere
redegjørelse for selskapets avkastningskrav og utbyttepolitikk
i tilknytning til statsbudsjettet 2002.
For forslag til åpningsbalanse, kan
det vises til kapittel 11.6 i proposisjonen.
Basert på at selskapet etableres 1.
juli 2001, vil etableringen ha budsjettmessige konsekvenser for
statsbudsjettet 2001. Samlet gir forslaget følgende bevilgningsendringer
for 2001:
Forslag til bevilgningsendringer
for 2001
| (i 1000 kr) |
Kap. 1350 Jernbaneverket | |
Post 23 Drift og vedlikehold | -7 500 |
Post 90 (ny) Egenkapitalinnskudd
i BaneTele AS | 224 000 |
Post 91 (ny)
Lån til BaneTele AS | 196 000 |
Sum kap. 1350 | 412 500 |
Kap. 4350 Jernbaneverket | |
Post 4 Leieinntekter | -15 000 |
Post 90 (ny)
Overdragelse av eiendeler til BaneTele AS | 224 000 |
Sum kap. 4350 | 209 000 |
Kap. 5671 (ny) Renter og
utbytte fra BaneTele AS | |
Post 80 (ny)
Renter | 7 500 |
Sum kap. 5671 | 7 500 |
Det vises til brev fra Samferdselsdepartementet datert
21. mai 2001 til samferdselskomiteen:
"St.prp. nr. 80 Omdanning av BaneTele til aksjeselskap
Det
vises til St.prp. nr. 80 (2000-2001) Omdanning av BaneTele til aksjeselskap,
fra Samferdselsdepartementet, godkjent i statsråd 11. mai
d.å.
I proposisjonen benevnes kap. 1350,
post 90 som "ny" og med tittel "Innskudd egenkapital BaneTele AS".
Riktig benevning av posten, som ble opprettet våren 2000
ifm. RNB-2000, jf. St.prp. nr. 60 og 61 (1999-2000), skal være
"Kapitalinnskudd i egne aksjeselskaper"."