Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Anita Orlund og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, har merket seg den generelle omtalen av navigasjonshjelpemidler og omtalen av sikkerheten til sjøs. Komiteen mener de mange ulykkene det siste året understreker viktigheten av å styrke arbeidet for økt sikkerhet på sjøen. Komiteen har videre merket seg omtalen av ansvarsdelingen mellom ulike departement og underliggende etater mht. sikkerheten på sjøen. Komiteen mener det er nødvendig med en gjennomgang av fordelingen av ansvar mellom ulike etater og departementer. Det bør vurderes om ansvaret kan samles på færre enheter enn i dag. Komiteen vil i denne sammenheng spesielt framheve trafikksentralene og oppgavefordelingen mellom trafikksentralene og den ordinære lostjenesten.
Komiteen har merket seg at det ved navigering er vanlig å benytte en hovedmetode og en eller flere kontrollmetoder, og at fyrbelysning og oppmerking av farledene vil være viktig for de brukere som av ulike årsaker ikke anskaffer ny utrustning/teknologi og ved navigering i høye hastigheter i trange farvann.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at den teknologiske utviklingen på sjøsikkerhetsområdet har vært omfattende i de senere år, og at nye installasjoner med ny teknologi i stadig større grad ivaretar sikkerhetsoppgaver for ferdsel til sjøs.
Flertallet viser til at av i alt 107 fyrstasjoner er i dag kun 31 bemannede, og har merket seg at departementet mener at det gjennom rutiner og tekniske virkemidler er etablert et system som legger grunnlaget for sikker drift av fyrstasjoner uten at disse er bemannet 24 timer i døgnet.
Flertallet støtter på denne bakgrunn forslaget om gradvis å nedbemanne de resterende fyrstasjonene, og legger til grunn at dette ikke vil føre til en svekkelse av sikkerheten til sjøs. Flertallet viser til at når hovedarbeidsoppgavene til den tidligere fyrbemanningen blir utvidet til vedlikehold og tilsyn i et nærmere definert område langs kysten, kan dette bidra til en bedre trafikksikkerhet totalt sett. Flertallet viser til at fyrstasjonene kan brukes som base for mannskapene der forholdene legges til rette for det.
Flertallet vil understreke at en slik nedbemanning må gjennomføres over tid. Det må tas hensyn til personalets alderssammensetning og helsemessige forhold, og prosessen må foregå i en god kommunikasjon med de ansatte og deres organisasjoner.
Flertallet viser til at bemanningen på fyrstasjonene i dag kan ha oppgaver bl.a. knyttet til værvarsling og værobservasjoner. Flertallet legger til grunn at departementet i samarbeid med Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet bidrar til å finne praktiske løsninger på hvordan disse oppgavene kan løses etter at avbemanning er gjennomført.
Flertallet mener at det ikke er behov for bemanning for driftsstabiliteten til fyrene. Fyrbetjeningen kan observere skipsbevegelser i farvann nær stasjonen, men driver ikke overvåking av farvannet ved fyrene. Den sikkerhetsmessige funksjon er meget begrenset. Det er mulighet for enkel assistanse ved uhell som skjer i fyrets nærhet. En slik sikkerhetstenking vil imidlertid kreve ikke bare rebemanning av avbemannede fyr, men etablering av 24 timers bemanning mange steder langs vår kyst.
Flertallet vil vektlegge en effektiv ressursutnyttelse med tanke på å utvikle et bedre vedlikehold av fyr, lykter, merker osv. Dersom fyrbemanningen kan brukes effektivt i vedlikeholdsarbeid med fyrstasjonen som base, kan det være løsning for å kombinere godt vedlikeholdsarbeid med fortsatt bemanning av en del fyr. Flertallet vil imidlertid understreke at det på faglig grunnlag må vurderes hvordan ressursene skal nyttes effektivt og deriblant hvordan vedlikeholdslagene skal arbeide. En effektiv ressursutnyttelse er en god sikkerhetsstrategi, ikke minst fordi det er et etterslep på vedlikehold.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre har merket seg at Kystverket har lang erfaring i å operere automatiserte fyrstasjoner uten fast stasjonert personell. Disse medlemmer har videre merket seg at dagens bemanning kan hevdes å ha en trygghetseffekt ved fysisk tilstedeværelse, at bemanningen har en mulighet til å observere skipsbevegelser i nærheten av stasjonene og dermed har en mulighet til å yte enkel assistanse til fartøyer ved behov. Dette gjelder særlig fritidsfartøyer og mindre fiskefartøy.
Disse medlemmer har merket seg at departementet mener det ut fra en helhetsvurdering neppe vil føre til en svekkelse av sikkerheten til sjøs om personellet trekkes tilbake fra 24 timers tilstedeværelse. Disse medlemmer har også merket seg at bemanningen likevel i gitte situasjoner kan ha en sikkerhetsmessig betydning.
Disse medlemmer har merket seg at hovedoppgaven for bemanningen på fyrstasjonene er å vedlikeholde fyr og bygninger på vedkommende stasjon.
Disse medlemmer har merket seg Regjeringens omtale av dagens situasjon i fyr og merketjenesten. Disse medlemmer har også merket seg Regjeringens omtale og vurdering av viktigheten av de andre oppgaver bemanningen på fyrstasjonene utfører:
"Dette er med andre ord tilleggsfunksjoner som er et supplement til andre etaters/institusjoners hovedansvar på vedkommende område. I en vurdering av om man fortsatt skal ha bemannede fyrstasjoner kan disse forhold etter Fiskeridepartementets oppfatning derfor ikke tillegges avgjørende betydning."
Disse medlemmer vil understreke at en vurdering av hvorvidt en del fyrstasjoner fortsatt bør være bemannet bør gjøres på grunnlag av alle de samfunnsnyttige oppgaver bemanningen utfører, ikke utelukkende på bakgrunn av de oppgaver bemanningen utfører for Kystverket/Fiskeridepartementet.
Disse medlemmer vil spesielt streke under den betydning bemanningen på fyrstasjonene har for værvarsling og værobservasjoner. Mye av observasjonene er mulig å automatisere, men bemanningen har en viktig rolle med tanke på tåke, tåkebanker på avstand og skydekke/-høyde. Bemanningen ved en del av de fyr som i dag er bemannet, vil fortsatt kunne ha en viktig rolle i denne sammenheng. Disse medlemmer mener det er viktig å vektlegge slike hensyn. Derfor bør de ulike fyrstasjonenes rolle mht. værobservasjoner avklares før det blir aktuelt med avbemanning. Disse medlemmer ber om at dette avklares, og at Stortinget orienteres på egnet måte.
Disse medlemmer forutsetter at Det norske meteorologiske institutt (DNMI) og Kystverket kommer fram til en avtale med tanke på økonomisk godtgjøring for tjenester som utføres ved fyrstasjonene for DNMI."
Disse medlemmer har merket seg at driften av de bemannede fyrstasjonene i 1998 kostet 47,6 mill. kroner, og at 32,1 mill. kroner var lønn og godtgjørelser. Ved en avbemanning forutsettes det at om lag 50 personer av totalt 116 vil få arbeid med vedlikehold innenfor Kystverket. Det er derfor ikke grunnlag for å regne med at hele lønnskostnaden kan spares inn.
Disse medlemmer har videre merket seg at det er beregnet at avbemanning vil kreve investeringer i størrelsesorden 75 til 80 mill. kroner. Disse medlemmer mener innsparingsmulighetene ved avbemanning sett i forhold til de nødvendige investeringene er relativt små. Sett i lys av at bemanningen også til en viss grad utfører andre oppgaver, og den trygghetsfaktor bemanning utgjør, mener disse medlemmer det ikke er grunnlag for å konkludere med at samtlige fyr bør avbemannes. Disse medlemmer vil i denne sammenheng også vise til at det legges opp til at flere av fyrstasjonene kan brukes som base for vedlikeholdsarbeid.
Komiteen viser til at Fiskeridepartementet
har ansvaret for fyr- og merketjenesten, lostjenesten, maritime
trafikksentraler, havnepolitikken og for norsk navigasjonspolitikk.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil vise til St. prp. nr.
1 (2000-2001) hvor det heter:
"I forbindelse med revidert budsjett 1999 bevilget Stortinget
0,5 mill. kroner på kap. 1070 post 70 Tilskudd til utbygging
og drift av Loran-C, jf. Innst. S. nr. 220 (1998-99), til utredning
av et permanent kontroll- og opplæringssenter for Loran-C
i Bø i Vesterålen. Fiskeridepartementet ga Forsvarets
tele- og datatjeneste (FTD) i oppdrag å utarbeide slik
utredning. FTD anbefaler at det midlertidige kontrollsenteret i
Bø renoveres/opprustes og videreføres
som et permanent kontrollsenter for Loran-C i Bø."
Flertallet vil videre vise til
St. meld. nr. 28 (2000-2001) Om fyrstasjonene - posisjon og betydning
i en moderne navigasjonsinfrastruktur hvor Regjeringen skriver:
"Det landbaserte Loran-C navigasjonssystemet faller inn
under Fiskeridepartementets ansvarsområde, med Forsvarets
Tele- og Datatjeneste som utøvende fagmyndighet. Fiskeridepartementet
vil foreta en nærmere vurdering av Loran-C systemet i forhold
til fremtidig engasjement med elektroniske navigasjons-hjelpemidler."
Flertallet vil vise til at Regjeringen
i St. prp. 84 (2000-2001) skriver:
"Regjeringen har besluttet at bemanningen ved Loran-C
stasjonen i Bø i skal justeres ned til det som er nødvendig
for å opprettholde ordinær drift og systemtilsyn
ved de norske Loran-C stasjonene. Det vil ikke bli etablert et permanent
norsk kontrollsenter ved stasjonen i Bø.
Regjeringen
har videre besluttet at norsk deltakelse i det nordvest-europeiske
Loran-C samarbeidet ikke vil bli videreført etter den første
avtaleperioden. Dette innebærer at det vil være
drift ved de fire norske Loran-C stasjonene ut 2005. Bakgrunnen
for beslutningen er at Loran-C i liten grad benyttes som navigasjonsveiledning.
Beslutningen vil kunne revurderes dersom det oppstår en
radikal endring i bruken av Loran-C systemet i god tid før
2004, da formell oppsigelse av avtalen må foreligge dette år."
Flertallet konstaterer at det
i løpet av kort tid har kommet meget ulike signaler fra
Regjeringen.
Flertallet mener at konsekvensene
for Norge og skipsfarten av å tre ut av dette samarbeidet
i altfor liten grad er drøftet i St.prp. 84 (2000-2001)
og saken må underkastes en langt grundigere drøfting
før beslutning tas.
Flertallet vil derfor be Regjeringen
foreta en grundigere utredning av Loran-C og ber Regjeringen legge
denne fram for Stortinget i statsbudsjettet for 2002.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til at det landbaserte Loran-C navigasjonssystemet faller inn under
Fiskeridepartementets ansvarsområde, og at Fiskeridepartementet
vil foreta en nærmere vurdering av Loran-C systemet i forhold
til framtidig engasjement med elektroniske navigasjonshjelpemidler.
Disse medlemmer viser til at
i EU er det av politiske, økonomiske og strategiske grunner
startet et arbeid sammen med den europeiske romfartsorganisasjonen
ESA om å etablere et europeisk-kontrollert globalt satellitt
navigasjonssystem, kalt Galileo.
Disse medlemmer viser til at
Norge deltar i dette arbeidet via medlemsskapet i ESA og finansielle bidrag
til EUs 5. rammeprogram.
Disse medlemmer viser til at
det i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001) over kap. 1070 post
1 og 70 ble bevilget tilskudd til utbygging og drift av Loran-C.
Disse medlemmer viser også til
at det som svar på spørsmål fra komiteen,
i brev fra Fiskeridepartementet v/fiskeriministeren, datert
29. november 2000, ble svart at Forsvarets tele- og datatjeneste
har utredet muligheten for å bygge om stasjonen i Bø i
Vesterålen til et permanent kontrollsenter for Loran-C,
og at de konkluderte med at det var mulig.
Disse medlemmer viser til at
i svaret også står:
”Hvorvidt man skal gå videre med
dette, må imidlertid dels ses i sammenheng med og avvente
den pågående utviklingen innen Eurofix, og dels
avvente avklaring av en mulig integrering av Loran-C som et støttesystem
i et framtidig europeisk satellittsystem”.
Disse medlemmer finner det på denne
bakgrunn oppsiktsvekkende at det i St.prp. nr. 84 (2000-2001) fra Finansdepartementet
framkommer i en orienteringssak til Stortinget at Regjeringen har
besluttet at norsk deltakelse i det nordvest-europeiske Loran-C
samarbeidet ikke vil bli videreført, og at det ikke vil
bli etablert et permanent norsk kontrollsenter ved stasjonen i Bø.
Disse medlemmer mener at før
en slik beslutning tas, må man avvente den pågående
utviklingen innen Eurofix og Loran-C som støttesystem i
et framtidig europeisk satellittsystem som for eksempel Galileo.
Disse medlemmer mener også at
det er viktig å opprettholde den ekspertise som befinner
seg på Bø inntil avklaring om system er foretatt.
Disse medlemmer viser også til
at alle skip bygget etter 1. juli 2002 enten skal ha mottaker for
et globalt satellittnavigasjons system, et landbasert radionavigasjons
system eller andre midler for automatisk posisjonsangivelse.
Disse medlemmer mener at de senere
skipsulykker viser at det er behov for riktig posisjonsangivelse
med landbasert korreksjon av satellittsignaler, og en forsering
av arbeidet med elektroniske sjøkart.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det landbaserte Loran-C navigasjonssystemet faller inn under
Fiskeridepartementets ansvarsområde. Disse medlemmer er
kjent med at det er registrert få brukere av dette systemet,
og at det navigasjonssystemet som i dag har størst antall
brukere er det amerikanske GPS. Dette systemet har en høyere nøyaktighet
enn Loran-C, og er både billigere og enklere i bruk. Samtidig
har EU sammen med den europeiske romfartsorganisasjonen ESA startet
et arbeid om å etablere et europeisk-kontrollert globalt satellittnavigasjonssystem
kalt Galileo. Norge deltar i dette arbeidet.
Disse medlemmer viser til at
departementet i stortingsmeldingen sier at den vil foreta en nærmere vurdering
av Loran-C systemet i forhold til framtidig engasjement med elektroniske
navigasjonshjelpemidler, og at denne vurderingen er gjort i St.prp.
nr. 84 (2000-2001), hvor det heter:
"Regjeringen har videre besluttet at norsk deltakelse i
det nordvest-europeiske Loran-C samarbeidet ikke vil bli videreført
etter den første avtaleperioden. Dette innebærer
at det vil være drift ved de fire norske Loran-C stasjonene
ut 2005. Bakgrunnen for beslutningen er at Loran-C i liten grad
benyttes som navigasjonsveiledning. Beslutningen vil kunne revurderes
dersom det oppstår en radikal endring i bruken av Loran-C
systemet i god tid før 2004, da formell oppsigelse av avtalen må foreligge
dette år."
Disse medlemmer viser til at
det i svar på spørsmål fra komiteen,
i brev fra Fiskeridepartementet v/Fiskeriministeren datert
22. mai 2001, ble opplyst at Danmark har varslet at de vil tre ut
av avtalen ved dens utløp, at Tyskland har som intensjon å gjøre
det samme, og at Nederland har tatt samme standpunkt som Norge. Disse
medlemmer konstaterer at dette innebærer at de
fleste avtalepartnere i NELS-samarbeidet signaliserer at de ikke ønsker å videreføre
dette.
Disse medlemmer har merket seg
at Loran-C vil bli drevet i henhold til våre forpliktelser
ut år 2005. Disse medlemmer har merket seg
Regjeringens beslutning om å tre ut etter dette tidspunktet,
og ser det som lite sannsynlig at Loran-C systemet vil være
noen viktig brikke som navigasjonshjelpemiddel for framtida. Disse
medlemmer ser Regjeringens forutsetning om at det ikke i
mellomtiden skjer en radikal endring i bruken av Loran-C systemet,
som en tilstrekkelig åpning til eventuelt å kunne
revurdere denne beslutningen om systemet skulle få en viktigere
rolle i sjøsikkerhetssammenheng enn det har i dag. Disse
medlemmer legger til grunn at Regjeringen vurderer denne utviklingen
løpende fram til 2004.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til at statlige
institusjoner, kommunale og fylkeskommunale institusjoner og foreninger
med allmennyttige formål prioriteres i denne rekkefølge
og foran private ved avhending av fyrstasjoner uten navigasjonsmessig
betydning. I henhold til gjeldende avhendingsinstruks legges det
opp til avhending til takst. Flertallet mener det
må vurderes å avhende fyrstasjoner til slike offentlige
institusjoner eller foreninger med allmennyttige formål
under takst, framfor å selge til private til takst/markedspris.
Flertallet har merket at seg
Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om
fullmakt til avhending under takst uten framlegging for Stortinget
i forbindelse med Arbeids- og administrasjonsdepartementets prosess
med å revidere avhendingsinstruksen for statlig eiendom.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre vil vise til prioriteringslisten,
men vil samtidig peke på den store betydningen frivillige
lag og organisasjoner spiller i det norske samfunn. Disse
medlemmer ønsker at denne type organisasjoner tilgodeses.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at mange av våre større fyr langs kysten representerer
en kulturarv som det er ønskelig å ta vare på,
med adgang for allmennheten, på linje med nedlagte forsvarsanlegg/fort.
Disse medlemmer mener også at
det er ønskelig at disse kan overdras/selges til
private med klausul om vedlikehold og adgang for andre ved at de
i tillegg til eget bruk kan benyttes til serveringssted/overnatting utleie
osv. Det man her snakker om er ikke selve fyrtårnet, men
bygninger i tilknytning til tidligere bemannede fyr, som ønskes
vedlikeholdt/bevart.
Disse medlemmer mener at mange
fyr ligger utilgjengelig til langt ut i havet, og er derfor vanskelig tilgjengelig
for private og turister. Disse er det vanskelig å sette
noen klausul på, og derfor er mulighetene begrenset. Her
er muligheten salg, eller at det offentlige sørger for
vedlikehold der det er ønskelig å bevare bygningene.
Disse medlemmer mener også at
for øvrige fyr, der bygninger eller fyr ikke er i bruk,
eller er uten offentlig interesse av verneverdig karakter, må disse kunne
selges og inntektene gå til utbedring/merking
av farleder.
Disse medlemmer er enig i, at
i dag da våre fyr langs norskekysten er automatisert, er
det ikke behov for fast bemanning eller bygg i tilknytning til bemanning,
utenom der fyret brukes som fyrstasjon med nødvendig tilsyn
og vedlikehold av andre fyr.
Disse medlemmer mener at fyr
som har bygninger av historisk verdi som ønskes bevart,
selges/lånes ut med klausul om vedlikehold, eller
der de ikke har interesse for noen, vedlikeholdes av kulturmidler.
Disse medlemmer mener at Kystverket
ved fyrvesenet, skal kun ha ansvar for drift og vedlikehold av operative
fyr og installasjoner. Der det av samfunnsmessige eller sikkerhetsmessige årsaker
er ønskelig med fortsatt bemanning, bør dette
kunne skje ved at ulike aktører går sammen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
at Kystverket kompenseres for avhending under takst.
Komiteen har merket
seg at Riksantikvarens nasjonale verneplan for fyrstasjoner foreslår
at 84 fyrstasjoner og 5 tåkeklokker fredes. Fyrstasjonene
har ofte spesiell beliggenhet og ruvende konstruksjoner som gjør
dem til betydningsfulle kulturminner. Komiteen har
merket seg og slutter seg til at Kystverket må prioritere
arbeid som har konsekvenser for sikkerhet på sjøen,
men vil samtidig understreke at Fiskeridepartementet og Kystverket
har ansvar for å ta vare på kulturminneverdier
innenfor egen sektor.
Komiteen har merket seg det arbeid
som pågår for å etablere en nasjonal
museumsorganisasjon for norske fyr, og at Fiskeridepartementet er
positiv til den foreslåtte museumsløsningen. Komiteen har
merket seg at en museumsløsning for norske fyr vil bli
sett i sammenheng med utredningen om alternative driftsformer for
fredede fyrstasjoner og andre ikke-aktive installasjoner. Komiteen forutsetter
at dette ikke fører til at det går for lang tid
før det finnes en løsning.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 186 (1996-1997) der en samlet komité forventet at fyrmuseum
ville bli tatt opp i statsbudsjettet for 1998.
Komiteen vil understreke at Kystverkets
virkefelt, med lostjeneste, utbygging av havner og sikring av ferdselen
langs kysten med fyr og andre navigasjonshjelpemidler, representerer
sentrale og viktige sider av norsk samferdselshistorie og vår
nasjonale kystkultur.
Komiteen vil understreke at det
er et ansvar for de enkelte statlige etater å dokumentere
sin egen kulturhistorie, både i form av bevaring av kulturminner
og drift av museer. Komiteen mener det er viktig
at det finnes en løsning for dette, også for Kystverkets
virksomhetsfelt. Komiteen er kjent med at det foreligger et
forslag til etablering av et etatsmuseum etter en nettverksmodell.
En slik modell kan bli rimeligere enn etablering av en stor enhet. Komiteen vi
ser i denne sammenheng til Innst. S. nr. 46 (2000-2001) fra familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen:
"Komiteen har videre merket seg det tredelte prinsipp
i meldingen som er tenkt å være retningsgivende for
den framtidige organisering av museumssektoren, nemlig – a: å bevare
og styrke lokalt engasjement og deltakelse i kulturvernet,
– b: å sikre faglig kompetanse
på regionalt nivå og
– c: å samordne museene
i et nasjonalt nettverk."
Komiteen vil peke på at
det forslag som foreligger med tanke på et Norsk fyrmuseum
som et nettverk, vil være i tråd med disse målsettingene.
Komiteen forutsetter at Regjeringen
legger fram en orientering om dette i forbindelse med statsbudsjettet
for 2002.