Jeg viser til brev av 8. mai 2001 fra Familie , kultur og administrasjonskomiteen der det bes om en vurdering av ovennevnte forslag.
Forslaget som er fremmet av stortingsrepresentantene
Harald T. Nesvik og John I. Alvheim, lyder:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endring
i pensjonstrygden for fiskere slik at fiskere som blir uføretrygdet
før fylte 60 år får tilbakebetalt innbetalt
premie til pensjonstrygden for fiskere."
Pensjonstrygden for fiskere ble innført
ved lov 28. juni 1957 nr. 12 som en pliktig pensjonsordning for personer
som har fiske som hovedyrke. Fiskerpensjonen er i dag en ordningen
med førtids alderspensjon for aldersgruppen fra 60 til
67 år. På samme måte som sjømannspensjonen
er fiskerpensjonen tilpasset folketrygden, blant annet slik at det
ikke ytes fiskerpensjon til den som har uførepensjon fra
folketrygden.
Fiskerpensjonen kan løpe ved siden
av arbeidsinntekt, som for denne aldersgruppen fiskere ofte vil
være redusert i forhold til tidligere.
Ordningen finansieres av næringen selv
ved medlemspremie og avgift på omsetningen av fisk. Ordningen
bygger på et utligningssystem, som innebærer at årets
utbetalinger i prinsippet skal dekkes av årets inntekter.
Det er dermed ikke kapitaldekning for forpliktelsene gjennom fondsoppbygging.
På samme måte som for pensjonstrygden for sjømenn
er pensjonstrygden for fiskere garantert av staten.
Fiskerpensjonen er en kollektiv og solidarisk
pensjonsordning med betydelig fellesfinansiering gjennom omsetningsavgift
på fisk. Tidligere ble det gitt betydelige tilskudd fra
staten, og Sosialfondet ble overført til pensjonstrygdens
likviditetsfond i 1994. Fram til 1993
ble ordningen også delfinansiert ved utførselsavgift
på fisk, og dagens pensjonsfond er i all hovedsak bygd
opp gjennom utførselsavgiften.
Minstekravet til medlemstid (premieuker) for å få rett
til pensjon er 750 premieuker, dvs. om lag 14,5 år. Tidligere
fiskere som ikke har tjent opp nok tid til å fylle dette
minstekravet, kan å få tilbake noe av medlemspremien
de har betalt til trygden. Det som kan tilbakebetales, er faktisk
innbetalt medlemspremie med fradrag av premie for de første
75 ukene. Ordningen gjelder fiskere som har nådd pensjonsalderen,
men de som har full uførepensjon fra folketrygden får
ikke tilbake betalt premie. Årsaken til dette er at de
som har nok premieuker til å få pensjon ikke får
noen ytelser fra pensjonstrygden for fiskere når de har
uførepensjon fra folketrygden. Reglene er de samme i pensjonstrygden for
sjømenn på dette punkt.
Enke og barn etter en fisker som dør
før han har fylt 60 år, kan også få tilbakebetalt
en del av medlemspremien når fiskeren ikke hadde opptjent
750 premieuker. Det er et vilkår for dette at enken selv
ikke har full uførepensjon eller enkepensjon fra folketrygden
eller avtalefestet pensjon. På dette punktet er fiskerpensjonsordningen
bedre enn ordningen med sjømannspensjon, der bare medlemmet
selv kan kreve å få tilbakebetalt premie.
Ordningen med tilbakebetaling av premie i pensjonstrygden
for fiskere har alltid vært knyttet til tidligere fiskere
som ikke har opptjent nok premieuker til å oppnå minstekravet
til å få pensjon. Det er således relativt
beskjedne beløp som tilbakebetales. Fiskerpensjonen er
en kollektiv og solidarisk pensjonsordning tilpasset folketrygden.
Medlemspremien i ordningen er fastsatt under hensyn til at mange
fiskere (om lag 1/3) ikke får pensjon pga. samordningen
med uførepensjonen fra folketrygden. Dersom disse isteden
skulle få tilbakebetalt medlemspremie, må økonomien
i ordningen vurderes på ny. Problemstillingen er som nevnt ovenfor
den samme i pensjonstrygden for sjømenn, som for tiden
går med årlige underskudd.
Jeg kan ikke anbefale at fiskere som har nok
fartstid til å få pensjon, men som har full uførepensjon
fra folketrygden, skal få tilbakebetalt premie.
Det er mulig at fiskerne i framtiden ser seg
bedre tjent med en annen løsning på pensjonsspørsmålet
enn den någjeldende, statsgaranterte og samordningspliktige
trygdeordningen. Et alternativ kan være å gå over til
en ordning mer lik de private fondsbaserte pensjonsordningene med
opptjente individuelle rettigheter for den enkelte, og som kan utbetales
uten samordning. Dette vil i tilfelle kreve nærmere utredning
og vurdering. Jeg vil ta initiativ til å sette ned et utvalg
for å utrede alternative løsninger til pensjonsordning
for fiskere dersom organisasjonene til fiskerne ønsker
dette.
Forslaget som er fremmet av stortingsrepresentant Randi
Karlstrøm, lyder:
"Stortinget ber regjeringen snarest fremme forslag
til endring i § 8 i lov om pensjonstrygd for fiskere, slik
at fiskerpensjonen ikke blir samordnet ved uførhet."
Jeg viser til redegjørelsen om fiskerpensjonen
ovenfor til forslaget i dok. 8:101 (2000-2001) .
Jeg vil presisere at fiskerpensjonen har vært
samordnet med uførepensjon fra folketrygden siden folketrygden
ble innført i 1967, og før dette med uføretrygden. Pensjonstrygden
for fiskere er ikke en livrente, men en kollektiv og sosial førtidspensjonsordning.
Hensikten med ordningen har hele tiden vært å gjøre
det mulig for de fiskere som ikke har rett til annen pensjon å nedtrappe
arbeidsinnsatsen noen år før de når den
alminnelige pensjonsalderen.
Det ble vedtatt flere endringer i fiskerpensjonsordningen
fra 1994 etter forslag i Ot.prp. nr. 24 (1992-93). Blant annet ble
pensjonsalderen senket med to år, og pensjonen hevet. Også samordningen
med uførepensjon ble vurdert. Departementet uttalte i proposisjonen:
"Etter departementets oppfatning vil det være
vanskelig å lempe på samordningsbestemmelsene
spesielt for fiskerpensjonen, blant av hensyn til førtidspensjonsordningene
for sjømenn og skogsarbeidere. Departementet viser dessuten
til at folketrygdens uførepensjon gir en forholdsvis god
dekning for det tap av pensjonsgivende inntekt som faller bort ved
hel uførhet
Videre legger departementet vekt
på at samordningsbestemmelsene i dag innebærer
en betydelig avlastning på pensjonstrygdens økonomi.
Lempeligere samordningsbestemmelser vil derfor vanskeliggjøre
en økning av egenpensjonen eller medføre en betydelig høyere
medlemspremie enn ellers nødvendig."
Stortingets forbruker- og administrasjonskomitté uttalte
i Innst. O. nr. 82 (1992-93):
"Komiteen er enig med departementet i at det vil være
vanskelig å lempe på samordningsbestemmelsene
spesielt for fiskerpensjonen. Dette blant annet av hensyn til pensjonsordningene
for sjømenn og skogsarbeidere. Komiteen støtter
derfor departementets tilråding om at gjeldende samordningsbestemmelser opprettholdes."
Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å vurdere
samordningen av den statsgaranterte fiskerpensjonen annerledes i
dag. De mindreutgifter som samordningen innebærer, kommer
pensjonstrygden for fiskere og dermed fellesskapet til gode, og
bidrar til å holde premien lav.
Jeg vil ellers bemerke at Samordningsutvalget
i sin utredning i NOU 1995:29 ikke har foreslått noen endringer
når det gjelder samordning av pensjoner fra førtidspensjonsordningene
for sjømenn og fiskere med uførepensjon fra folketrygden.
At det foreslås enkelte endringer på andre områder,
er ikke relevant i denne forbindelse.
Som nevnt ovenfor under vurderingen av forslaget
i dok. nr. 8: 101 (2000 2001) vil jeg ta initiativ til å utrede
alternative løsninger til pensjonsordning for fiskere dersom
organisasjonene til fiskerne ønsker det.