EØS-komiteen vedtok 31. januar 2001 å endre
vedlegg IX til EØS-avtalen, til også å omfatte
fjerde direktiv om motorvognforsikring (europaparlaments- og rådsdirektiv
2000/26/EF av 16. mai 2000).
Innlemmingen av dette direktivet i EØS-avtalen
er et ledd i arbeidet med å gjøre det enklere
for skadelidte å få fremmet krav og dekket tap
som har kommet på som følge av skade fremkalt
av motorvogn i en annen EØS-stat, eller i en stat som tar
del i grønt kort-ordningen.
Gjennomføringen i norsk rett krever
lovendring. Fristen for å gjennomføre direktivet
er satt til 20. juli 2002. Direktivet gir påbud om at det
blir dannet et eget erstatningsorgan som skal være etablert
eller godkjent innen 20. januar 2002.
Den gjeldende ordningen med grønt kort-byråer
sikrer at kravet om erstatning kan avgjøres problemfritt
i bostedsstaten til den skadelidte, selv når den andre
parten kommer fra en annen europeisk stat. Ordningen med grønt
kort-byrå løser likevel ikke problemer som har å gjøre
med et fremmed rettssystem, et fremmed språk, en annen
fremgangsmåte for erstatningsoppgjør og ofte et
urimelig sent erstatningsoppgjør for en skadelidt som må fremme
krav i en annen stat mot en part som er bosatt der og et forsikringsselskap
som har fått sin offentlige tillatelse der. Det nye direktivet
sikrer at den skadelidte får tilsvarende behandling uten
hensyn til hvilken medlemsstat ulykka hender i.
Videre er det fastsatt i direktivet at den
skadelidte skal ha et direkte krav mot det forsikringsselskapet som
er forpliktet til å dekke skaden. Forsikringsselskap som
tegner ansvarsforsikring for motorvogn, skal i hver medlemsstat
ha en skaderepresentant som har fullmakt til å gi fullt
oppgjør for skaden. For at skadelidte skal kunne søke
om erstatning, skal hver stat danne et informasjonssenter som skal
gi eller koordinere informasjon om registreringsforhold, forsikringsforhold,
skaderepresentanter og tilsvarende informasjonssenter i andre medlemsstater.
Hver stat skal også danne et erstatningsorgan
som det kan rettes krav mot dersom forsikringsselskapet ikke gjør
opp innen en frist på tre måneder. Erstatningsorganet
skal sette i verk tiltak innen to måneder, men skal avslutte
tiltakene dersom forsikringsforetaket eller skaderepresentanten
til foretaket senere gir et begrunnet svar på kravet. Erstatningsorganet
skal også komme inn dersom det ikke er mulig å oppspore
forsikringsselskapet.
Etter direktivet skal det også fastsettes
sanksjoner mot brudd på de bestemmelsene som gis for å gjennomføre
direktivet.
Etter artikkel 103 nr. 1 skal EFTA-statene innen
seks måneder fra det tidspunkt da avgjørelsen
ble tatt (som var 31. januar 2001), gi de andre EØS-statene
melding om at de forfatningsrettslige kravene er tilfredsstilt,
for Norges del vil det si at Stortinget har gitt sitt samtykke til
godkjenning.
Justisdepartementet og Samferdselsdepartementet regner
det som mest formålstjenlig at bestemmelsene om informasjonssenter,
erstatningsorgan og sanksjoner kan innarbeides i forskriftene til
bilansvarsloven. Dette vil gjøre det nødvendig
med forskriftsendringer og endringer i bilansvarsloven.
Gjennomføringen av bestemmelsene i
direktiv 2000/26/EF i norsk rett vil neppe få større økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige.
Trafikkforsikringsforeningen har sagt seg villig
til å påta seg oppgaven som informasjonssenter,
og vil trolig virke som skaderepresentant for flere utenlandske forsikringsselskap.
I proposisjonen opplyses det at det ikke er
helt klarlagt om Trafikkforsikringsforeningen også kan
ta på seg oppgaven som erstatningsorgan, men det antas
at dette trolig ikke vil kunne skje fordi det vil kunne føre til
habilitetsproblemer. Konsekvensen av dette er at staten må oppnevne
et organ som erstatningsorgan. Dersom et eksisterende organ, for
eksempel Forsikringsklagekontoret, kan benyttes til dette, vil ikke
de økonomiske konsekvensene bli særlig store.
Dersom et nytt organ må dannes, vil de nevnte konsekvensene
bli noe større. Eventuelle merkostnader, som vil bli utlignet
på forsikringsselskapene og til en viss grad på forsikringstakerne,
ventes å bli marginale.
Justisdepartementet, Samferdselsdepartementet
og Finansdepartementet anbefaler at avgjørelsen i EØS-komiteen
om innlemming av det fjerde motorvognforsikringsdirektivet i EØS-avtalen
godkjennes. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen
og Ane Sofie Tømmerås, fra Kristelig Folkeparti,
Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen,
fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn
Hernæs, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen, fra Senterpartiet,
Tor Nymo, og representanten Jørn L. Stang, viser
til at innlemmelsen av direktivet tar sikte på å gjøre
det enklere for en skadelidt å få fremmet krav
om erstatning etter skade voldt av motorvogn i bl.a. andre EØS-land. Komiteen støtter
denne intensjonen.
Komiteen har merket seg at gjennomføringen
av direktivet neppe får større økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige, og at eventuelle merkostnader
forsikringsselskapene og forsikringstakerne påføres
ved etablering av det erstatningsorgan som skal opprettes som følge
av direktivet, antas å bli marginale.
Komiteen viser til brev fra utenriksministeren
til komiteen av 31. mai d.å. der det fremgår at
departementet nå legger til grunn at Trafikkforsikringsforeningen
vil kunne påta seg oppgaven som erstatningsorgan, uten
at dette skaper habilitetskonflikter. Det opplyses videre at Trafikkforsikringsforeningen
har påtatt seg oppgaven, og at det vil bli redegjort for
ytterligere spørsmål knyttet til organiseringen
og finansiering av erstatningsorganet i den odelstingsproposisjonen
som skal fremmes i tilknytning til gjennomføringen av direktivet.
Proposisjonen ventes fremmet våren 2002. Komiteen tar
dette til etterretning.
Komiteens utkast til
innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen til uttalelse.
Utenrikskomiteen uttaler i brev av 6. juni 2001:
”Under henvisning til justiskomiteens
brev av 31. f.m. kan meddeles at utenrikskomiteen ikke har merknader
til ovennevnte utkast til innstilling.”
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av avgjørelse
i EØS-komiteen nr. 4/2001 av 31. januar 2001 om
endring av vedlegg IX til EØS-avtalen (fjerde direktiv
om motorvognforsikring).
Oslo, i justiskomiteen, den 7. juni 2001
Kristin Krohn Devold
leder |
Jan Petter Rasmussen
ordfører |
Jan Simonsen
sekretær |