Forsvaret er Norges viktigste sikkerhetspolitiske
virkemiddel. Forsvarets viktigste oppgaver er å beskytte norske
interesser og norske ansvarsområder, bidra til å skape
stabilitet i nærområdene og oppfylle allianseforpliktelsene
i NATO. Samtidig skal Forsvaret bidra til internasjonalt arbeid
for fred, stabilitet og menneskerettigheter. Brukt i kombinasjon
med andre virkemidler, og eventuelt sammen med andre aktører,
er et moderne og fleksibelt Forsvar et egnet redskap i de fleste
nasjonale og internasjonale krisesituasjoner. Et godt og troverdig
Forsvar er et viktig instrument i norsk utenrikspolitikk, både
i internasjonale fora og i bilateralt samkvem med andre stater.
For å spille en slik rolle må imidlertid
Forsvaret organiseres slik at det kan løse sine oppgaver
på en best mulig måte. Det må også være
fleksibelt nok til å kunne fange opp og hurtig tilpasses
eventuelle endringer i verden omkring oss. Slik er det ikke i dag.
Det norske forsvaret er i stor grad fortsatt organisert for å motstå en
storstilt invasjon av norsk territorium, hvilket ikke lenger er
en sannsynlig trussel. Denne organiseringen bidrar til at altfor
store ressurser går med til å drifte en uforholdsmessig
stor fredsorganisasjon. Dette går på bekostning
av den operative evnen og mulighetene til å fornye styrkestrukturen.
Dersom ikke drastiske grep tas nå, vil hele forsvarsbudsjettet
i løpet av få år gå til drift
av en organisasjon med meget begrenset evne til å løse
sine oppgaver.
For å skape et moderne og fleksibelt
forsvar anbefaler derfor Regjeringen en grunnleggende omlegging
og fornyelse av Forsvaret i perioden 2002-2005.
Bakgrunnen for Regjeringens anbefalinger er
at Forsvaret er i en dyp strukturell krise. For å skape
et troverdig forsvar som kan løse dagens og framtidens
oppgaver, anbefaler Regjeringen at Forsvarets organi-sasjon og struktur
gjennomgår omfattende kutt. Blant annet anbefales 5 000 årsverk
fjernet. Formålet er å redusere de årlige
driftskostnadene med omlag 2 mrd. kroner sammenlignet med et alternativ
uten omlegging. I tillegg anbefales en grunnleggende endring av Forsvarets
utforming, blant annet i samsvar med de mål Norge har sluttet
seg til i NATO. Reduksjonene i Forsvarets omfang er hovedsakelig økonomisk
betinget, endringene i utformingen er hovedsakelig sikkerhetspolitisk
og teknologisk betinget.
Den sikkerhetspolitiske utviklingen har ført
til at kravene til Forsvaret er kvalitativt forandret. Under den
kalde krigen var Forsvaret organisert for å håndtere
en situasjon der trusselen var kjent og omfattende. Da var det behov
for et stort mobiliseringsforsvar, hovedsakelig lokalisert til Nord-Norge,
der et eventuelt angrep var antatt å ville komme.
Norges sikkerhetspolitiske situasjon er i dag
overveiende positiv. Forholdene i våre nærområder
er politisk og militært sett stabile. Europa er fortsatt
inne i en grunnleggende endringsprosess etter at tidligere skillelinjer
er brutt ned og nye samarbeidsmønstre er etablert. Russland
er inne i en samlet sett positiv utvikling, og landet utgjør
i dag ingen militær trussel mot Norge. Regjeringen mener
at det er svært lite sannsynlig at et omfattende angrep
mot norsk territorium vil bli gjennomført i overskuelig
framtid. Evnen til å møte et slikt angrep bør
derfor ikke lenger være den dominerende faktor for utformingen
av Forsvarets organisasjon og struktur. Forsvaret skal likevel kunne
håndtere mindre angrep mot norske interesser eller ansvarsområder.
Sammen med våre allierte skal vi dessuten kunne møte
større angrep mot Norge. Forsvaret skal også relativt
raskt kunne bygge opp et større Forsvar, dersom dette skulle
bli påkrevet på lengre sikt.
Selv om den sikkerhetspolitiske situasjonen
er overveiende positiv, er Europa likevel preget av et nytt risikobilde,
som er mye mer sammensatt enn under den kalde krigen. I første
rekke har de mange motsetninger mellom ulike folkegrupper på Balkan
kommet til overflaten. Disse og andre konflikter kan spre seg og
også føre til andre negative effekter i et videre
område, og dermed få direkte betydning også for
land som Norge. Moderne samfunn er sårbare, og sentrale
samfunnsfunksjoner, for eksempel kommunikasjonssystemer, kan rammes
med enkle midler. Videre er Norge en strategisk viktig leverandør
av energi. Dette gjør at vårt område
er utsatt. Et viktig trekk ved vår tid er dessuten at langtrekkende
våpensystemer og moderne kommunikasjons- og informasjonsteknologi
gjør geografiske avstander mindre vesentlige når
man vurderer risikoer.
Det er av disse grunner heller økende
enn redusert fare for at Norge på kort varsel vil kunne
bli trukket inn i ulike utradisjonelle typer kriser, i verste fall
kriser som oppstår mer eller mindre samtidig.
Beliggenheten og de store geografiske områdene
og rike naturressursene landet rår over, gjør
dessuten at Norge har stor strategisk betydning. Behovet for militær
tilstedeværelse, etterretning, overvåkning, suverenitetshevdelse
og myndighetsutøvelse vil derfor fortsatt stille store
krav til Forsvaret. Begrensede interessemotsetninger i nordområdene,
særlig vis-à-vis Russland, eksisterer. Forsvaret
må kunne møte alle disse typer utfordringer.
Norge er på denne bakgrunn fortsatt
sterkt avhengig av et forpliktende internasjonalt sikkerhetspolitisk samarbeid.
NATO er den viktigste garantisten for norsk suverenitet og en absolutt
forutsetning for en effektiv norsk sikkerhetspolitikk. Samtidig
er Norge som NATO-medlem medansvarlig for NATOs arbeid for fred,
demokrati, rettsstatsprinsipper og menneskerettigheter i det euro-atlantiske
området. Dette innebærer forpliktelser så vel
som rettigheter. Det norske forsvaret må kunne operere
effektivt sammen med våre NATO-allierte, nasjonalt og internasjonalt,
og også på andre måter moderniseres i
samsvar med alliansens nye rolle, samtidig som det må være
organisert for å bidra til å håndtere
internasjonale kriser og fredsoperasjoner, møte begrensede
angrep og bidra til å bekjempe internasjonal terrorisme.
Gjeldende forsvarskonsept ble etablert i forbindelse med
forrige langtidsmelding for Forsvaret, St.meld. nr. 22 (1997-1998).
Pilarene i konseptet - et nasjonalt balansert forsvar, totalforsvaret,
alliert samvirke og internasjonalt militært samarbeid,
samt verneplikt - innebar imidlertid bare et stykke på vei
et brudd med den kalde krigens tilnærming. Regjeringen
anbefaler derfor ytterligere endringer i forsvarskonseptet.
Regjeringen går inn for at det etableres
et moderne og fleksibelt forsvar. Forsvarets enheter skal organiseres
for å kunne løse flere typer oppgaver, alene eller
i samarbeid med allierte, på kort varsel og over store avstander.
Dette vil gjøre Forsvaret bedre tilpasset både
samarbeidet i NATO og et uoversiktlig risikobilde.
Alliert og internasjonalt forsvarssamarbeid
er en forutsetning for at Forsvaret skal kunne løse flere
sentrale nasjonale oppgaver. Samtidig forventer våre allierte
at Norge i større grad kan bidra til forsvaret av hele NATO-området.
Forsvaret skal også kunne bidra til annen internasjonal
innsats i regi av FN, NATO eller EU. Forsvaret må av alle
disse årsaker organiseres med sikte på utvidet
internasjonalt samarbeid.
Verneplikten skal beholdes som en viktig pilar
i forsvarskonseptet. Verneplikten er vesentlig for kontakten mellom
Forsvaret og befolkningen, og for å sikre Forsvaret tilgang
til egnet personell. Det anbefales imidlertid grunnleggende endringer
i måten verneplikten praktiseres på. Både
antallet som innkalles i hvert årskull og den samlede tjeneste
for mange av dem som blir innkalt, anbefales redusert.
Beredskapslovgivningen - som totalforsvaret
er basert på - trår bare i kraft ved krig eller
fare for krig. Det nye risikobildet innebærer imidlertid
at det vil kunne bli utstrakt behov for sivil-militært
samarbeid også i situasjoner på lavere konfliktnivå.
Forsvaret må i samarbeid med det sivile samfunn kunne håndtere slike
situasjoner. Sivil-militært samarbeid etableres derfor
som en videreføring av totalforsvaret i et bredere perspektiv.
I tillegg må totalforsvaret moderniseres for å tilpasses
militærfaglige endringer og endringer i det sivile samfunn.
Regjeringen går inn for å beholde
viktige enheter innenfor hver forsvarsgren. Formålet er å gi
Forsvaret både den nødvendige fleksibilitet til å kunne
håndtere sine oppgaver i overskuelig framtid, og den nødvendige
kompetanse til å kunne tilpasses eventuelle nye oppgaver
på lengre sikt.
Dette gir følgende styrkestruktur i
2005:
Landforsvaret skal bestå av en mobil
divisjon med to brigader og divisjonstropper - inklusive blant annet divisjonsartilleri,
sambands-, oppklarings- og jegeravdelinger - i Indre Troms, samt
Hærens bidrag til Forsvarets innsatsstyrke, som vil være
organisert innenfor en brigaderamme. I tillegg kommer flere mindre
enheter, deriblant Hans Majestet Kongens Garde og grensevaktkompaniet
i Sør-Varanger.
Heimevernet får en styrke på 60
000 soldater, og tilpasses nye oppgaver. Det at Heimevernet er til
stede i hele landet er i denne sammenheng en styrke.
Sjøforsvaret skal bestå av
fem fregatter av Fridthjof Nansen-klassen med helikoptre, seks undervannsbåter av
Ula-klassen, åtte mineryddere, et logistikkfartøy, sjøminer,
en kystjegerkommando, en minedykkerkommando og diverse støtteavdelinger.
Den første av de nye fregattene vil være på plass
i 2005. I tillegg vil Kystvakten få et isforsterket kystvaktfartøy
og nye helikoptre.
Luftforsvaret skal bestå av 48 kampfly
organisert i tre skvadroner samt et antall ekstrafly, tre fly for
elektronisk krigføring og kalibrering, seks maritime patruljefly,
seks transportfly, 18 transporthelikoptre, to basesett som gjør
det mulig å bruke også ikke-militære flyplasser
til militære formål på kort varsel, tre
luftverngrupper, samt redningshelikoptertjenesten.
Forsvarets spesialstyrker skal utvikles videre.
Forsvaret vil dessuten sikres bedret tilgang til strategisk sjøtransport.
Endelig vil det bli arbeidet aktivt for å få etablert
et utvidet og forpliktende flernasjonalt samarbeid om anskaffelse
og drift av militære kapasiteter og støttefunksjoner
som det er vanskelig for mindre land å besørge
på egen hånd. Norske og samarbeidende lands behov
samt NATOs Defence Capabilities Initiative - som konkretiserer de
militære krav NATOs nye strategiske konsept stiller medlemslandene
overfor - vil være retningsgivende i dette arbeidet.
Felles for de fleste enhetene er at de vil bli
mer operative enn i dag, fordi de vil få tildelt betydelig
større ressurser til trening, øving og beredskap.
De mest prioriterte enhetene fra alle forsvarsgrener vil sammen inngå i
Forsvarets innsatsstyrke, jamfør St.meld. nr. 38 (1998-1999).
Denne vil gi Forsvaret en fleksibel og allsidig evne til så vel
nasjonal som internasjonal krisehåndtering.
Den anbefalte styrkestrukturen vil ha begrensninger, særlig
med hensyn til utholdenhet i større konflikter og evnen
til å håndtere flere kriser som krever samme type militære
kapasiteter, samtidig. Samlet sett vil imidlertid strukturens begrensninger
bli mindre alvorlige enn i dag, og de vil bli langt mindre alvorlige
enn de vil være i 2005 dersom de foreslåtte omleggingstiltak
ikke gjennomføres.
For å kunne drifte og videreutvikle
styrkestrukturen på en økonomisk ansvarlig måte
må hele Forsvarets struktur og organisasjon slankes og
effektiviseres. Et av hovedproblemene med forsøkene på å omstille
Forsvaret på 1990-tallet, var at de meget beskjedne endringene
i ledelses-, kommando- og støtteapparatet ikke stod i forhold
til de store reduksjonene i styrkestrukturen. Dette er det trukket
lærdom av, og det vil derfor bli kuttet relativt sett mer
i disse leddene enn i styrkestrukturen.
Ledelsen av Forsvaret på strategisk
nivå - Forsvarsdepartementet (FD) og Forsvarets overkommando (FO)
- er i dag for topptung og ikke i tilstrekkelig grad rettet inn
mot strategisk virksomhet som langtidsplanlegging, krisehåndtering
og internasjonalt samarbeid. Derfor anbefaler Regjeringen å samle
den strategiske ledelsen av Forsvaret. Forsvarssjefen og de strategiske funksjoner
som i dag ligger i FO, integreres i Forsvarsdepartementet, samtidig
som forsvarssjefen forblir en synlig etatssjef for Forsvaret. Forsvarets
overkommando legges ned. De funksjonene i FO som ikke blir overflødige
og ikke overføres til det integrerte FD, flyttes til andre
deler av Forsvarets organisasjon. Dette vil gi en samlet reduksjon
i dagens FD og FO på minst 40 pst., og samtidig forbedre
evnen til strategisk planlegging, krisehåndtering og internasjonalt
samarbeid, særlig i NATO.
Forsvarets kommandostruktur framstår
i dag som betydelig overdimensjonert, både i forhold til
størrelsen på dagens og ikke minst framtidens
styrkestruktur, og som en følge av teknologiske nyvinninger
som gjør kommando, kommunikasjon og kontroll enklere. Derfor
anbefaler Regjeringen en omfattende slanking og effektivisering
av kommandostrukturen. Dagens to forsvarskommandoer, tre sjøforsvarsdistrikter,
fire distriktskommandoer, 14 territorielle regimenter og 18 heimevernsdistrikter
foreslås nedlagt. Til erstatning foreslås det å etablere
ett fellesoperativt hovedkvarter i Stavanger med to landsdelskommandoer
i henholdsvis Bodø og Trondheim. Kommandoplassen i Bodø blir
en krisestyringskommando for nordområdene, og skal også kunne
tjene som framskutt kommandoplass for øverstkommanderende.
I tillegg foreslås åtte forsvarsdistrikter og
14 heimevernsdistriktsstaber. Dette vil gi en total innsparing på 650 årsverk,
eller omkring 40 pst. Antallet hovedkvarter og staber vil med dette
bli redusert fra dagens 41 til 17.
Støttevirksomheten i Forsvaret har
ansvaret for å skaffe kommandoapparatet og særlig
styrkestrukturen det de trenger av forsyninger, materiell og lignende
for å kunne fungere etter hensikten. Arbeidet med å modernisere
og effektivisere denne virksomheten er allerede godt i gang gjennom
etableringen av Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).
De samme virkemidlene som benyttes for å redusere utgiftene
i Forsvaret for øvrig, vil dessuten bli benyttet fullt
ut for å redusere utgiftene knyttet til støttevirksomheten.
Regjeringen legger stor vekt på at
Forsvaret skal være til stede over hele landet. En nødvendig
samling av Forsvarets virksomhet betyr ikke at alt skal legges til
sentrale strøk, eller bare til én region. Det
legges opp til militær virksomhet i alle landsdeler, men
med en særlig kraftsamling i Nord-Norge, Trøndelag,
Bergensområdet og det indre Østlandet. Særlig
vekt er lagt på at Forsvaret skal være tungt representert
i Nord-Norge.
Selv om Regjeringen gjennom sine anbefalinger søker å begrense
og fordele konsekvensene av reduksjonene i Forsvarets organisasjon
og struktur mest mulig, vil enkelte lokalsamfunn bli hardt rammet.
For å hjelpe de lokalsamfunn som rammes hardest, vil Regjeringen
gi disse støtte til omstilling. Kommunal- og regionaldepartementet
vil på vegne av Regjeringen ha ansvaret for disse omstillingsprogrammene.
Inntil 250 mill. kroner vil bli satt av til dette formål
i perioden 2002-2006.
Omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005
vil være meget krevende. Derfor må Forsvaret gis
forutsigbare rammevilkår og tilføres flere nye
virkemidler for å sikre at omleggingen kan gjennomføres
som planlagt.
Forsvaret skal gis forutsigbare og stabile rammer, særlig økonomiske.
Regjeringen anbefaler at det avsettes totalt 112 mrd. kroner til
Forsvarets virksomhet i omleggingsperioden, det vil si om lag 28
mrd. kroner årlig. Det tas sikte på at 24 av disse
112 mrd. kroner skal anvendes til materiellinvesteringer. Hovedfokus
i perioden vil imidlertid ligge på å få til
en vellykket omlegging. Dette vil kreve betydelige ressurser. Omkring
10 mrd. kroner er satt av til å dekke omleggingskostnadene,
fordelt på tre mrd. til avgangsstimulerende tiltak, 6 mrd.
kroner til investeringer i eiendommer, bygg og anlegg samt 1 mrd.
kroner til andre omstillingskostnader.
Forsvaret skal gis handlefrihet til å gjennomføre nødvendige
tiltak, særlig på personell- og infrastruktursiden.
Avgangsstimulerende tiltak er siden sommeren 2000 blitt benyttet
for å få folk til å slutte frivillig, med
gode resultater. Samtidig skal det satses på personell
som velger å bli i Forsvaret. Endringene i vernepliktsordningen
gjør det enklere å kontrollere utgiftene. Befalsordningen
og avtaleverket for øvrig vil bli gjennomgått
i lys av omleggingen. Forsvaret vil dessuten bli gitt brede fullmakter
til å utrangere og innfase eiendommer, bygg og anlegg samt
materiell.
Dette fordi den vil føre til betydelig
reduserte utgifter knyttet til driften av Forsvaret, slik at større
ressurser brukes på å drifte og fornye styrkestrukturen
og utvikle den operative evne.
Omleggingen er imidlertid ikke en tilstrekkelig
forutsetning for en positiv utvikling, fordi enkelte av de utviklingstrekkene
som har bidratt til å sette Forsvaret i dagens situasjon,
vil kunne fortsette å virke også i framtiden.
Kostnadsveksten i Forsvaret er for eksempel påviselig sterkere
enn for gjennomsnittet av samfunnet. Samtidig vil det være
uakseptabelt om Forsvaret etter omleggingen igjen skulle havne i
et uføre preget av manglende samsvar mellom kostnader og bevilgninger.
For at Forsvarets utvikling over tid skal kunne
styres i en positiv retning er både en vellykket omlegging
og stabil kjøpekraft også på sikt grunnleggende
forutsetninger. Dessuten må Forsvarets driftsutgifter holdes under
kontroll, blant annet ved at arbeidet med å rasjonalisere
fredsorganisasjonen videreføres, og ved at omkostningene
knyttet til anskaffelse og vedlikehold av materiell holdes lavest
mulig, også gjennom flernasjonalt samarbeid.
Gitt disse forutsetningene vil Forsvarets styrkestruktur
kunne tilpasses og fornyes slik at Forsvaret vil kunne løse
tildelte oppgaver - nasjonale og internasjonale - på kort
og mellomlang sikt, og om nødvendig omstilles for å møte
en radikalt endret situasjon på lengre sikt. Samlet vil
dette sikre et bærekraftig Forsvar som vil kunne møte
utfordringer mot norsk sikkerhet og ivareta Norges internasjonale
forpliktelser, i tillegg til å bli en attraktiv og utfordrende
arbeidsplass.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Grethe Fossli, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth og Anne Helen Rui, fra
Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit,
fra Høyre, Ingvald Godal, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans
J. Røsjorde og Per Ove Width, og fra Senterpartiet, Gudmund
Restad, viser til sine respektive merknader og forslag senere
i denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet deler
i all hovedsak Regjeringens vurderinger og støtter dens
anbefalinger. Disse medlemmer ønsker å understreke
at det er av grunnleggende betydning at det nå gjennomføres
en helhetlig og overordnet reform av Forsvaret, slik at ubalansene
mellom oppgaver og organisering, og kostnader og ressurser, kan
rettes opp. Disse medlemmer slutter seg til Regjeringens ønske
om å gjennomføre en storstilt moderni-sering av
Forsvaret, slik at Forsvaret kan løse det brede spekter
av oppgaver som et omskiftelig sikkerhetspolitisk miljø vil
fordre at det løser, både nasjonalt og internasjonalt. Disse
medlemmer vil på det sterkeste understreke at bare
gjennom en helhetlig og storstilt omorganisering og effektivisering
av Forsvaret, i tråd med Regjeringens anbefalinger, vil
det kunne skapes et Forsvar som kan løse sine oppgaver,
og som kan driftes og fornyes innenfor realistiske økonomiske
rammer.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet deler i hovedsak Regjeringens vurdering
av den sikkerhetspolitiske situasjon og trusselbildet, men mener
at Regjeringen ikke har tatt de nødvendige konsekvenser
i sitt forslag til omstillingsplan for Forsvaret.
Sentrumspartiene vil, som Regjeringen, ha en
fortsatt aktiv satsing på fredsskapende og fredsbevarende virksomhet
gjennom FN-godkjente internasjonale operasjoner, men sentrumspartiene
går inn for et sterkere nasjonalt forsvar enn det Regjeringen
legger opp til i proposisjonen.
Disse medlemmer vil bygge det
framtidig Forsvaret på allmenn verneplikt, og forutsetter
at over halvparten av de vernepliktige skal fullføre førstegangstjenesten.
Dette krever større utdanningskapasitet enn det som ligger
i Regjeringens forslag, slik at innkallingsstyrken gradvis kan økes
med mellom 3 000 og 4 000 årlig fram til 2010. En stor
del av den økte styrkeproduksjonen bør legges
til Heimevernet. Disse medlemmer går inn
for å opprettholde alle 18 HV-distrikter og en samlet HV-styrke
på om lag 83 000. Folkeforsvaret og allmenn verneplikt
er en grunnpillar i sentrumspartienes forsvarspolitikk.
Disse medlemmer vil ved utformingen
av det framtidige forsvaret legge avgjørende vekt på økt
tilstedeværelse i nordområdene. Dette er en forutsetning for
vår evne til suverenitetshevdelse, myndighetsutøvelse
og kontroll, særlig i havområdene. Norges selvstendige
evne til krisehåndtering i nordområdene er et viktig
bidrag til stabilitet i Europa. I lys av disse oppgavene og det
forhold at så store deler av Forsvaret er lokalisert til
Nord-Norge, går disse medlemmer inn for å legge
det fellesoperative hovedkvarter (FOHK) til Reitan ved Bodø. Disse
medlemmer går videre inn for at marinen styrkes
i forhold til Regjeringens forslag ved at Missil-torpedo-båter
(MTB) beholdes som et strukturelement i Forsvaret. I første omgang
drives MTB-er av Hauk-klassen videre, så innfases nye MTB-er
av Skjold-klassen. Basen for MTB-ene legges til Olavsvern i Troms,
underlagt Ramsund. Sjøforsvaret styrkes ytterligere blant
annet ved å beholde stasjonært kystartilleri i
mobiliseringsstatus, og nedlegges ikke slik Regjeringen har foreslått. Disse
medlemmer vil også sikre økt militær
tilstedeværelse i Nord-Norge ved å samle mer av
Luftforsvarets aktivitet rundt Bardufoss, som blant annet kan bli
hovedbase for Forsvarets helikoptre, inkludert vedlikehold av de
nye enhetshelikoptrene.
For å frigjøre ressurser til
den økte satsing på Forsvarets "skarpe ende",
vil disse medlemmer foreta en sterkere forenkling
av ledelses- og kommandostruktur og en kraftigere slanking av staber
og støtteapparater og redusere omstillingskostnadene ved
en bedre utnyttelse av Forsvarets eksisterende forlegninger og anlegg.
Disse medlemmer vil styrke Hæren
blant annet ved å etablere en ny "trønder-brigade".
Mens Regjeringen vil nedlegge Evjemoen, vil sentrumspartiene fortsatt
bruke den til utdanning av Hans Majestet Kongens Garde og Hærens
jegerkompanier.
Disse medlemmer vil bevilge mer
til Forsvaret i omstillingsperioden enn det Regjeringen foreslår, men
ikke så mye at det demper nødvendigheten av å gjennomføre
en tøff rasjonalisering og mer effektiv utnyttelse av eksisterende
militær infrastruktur. Dessuten vil disse medlemmer styrke
Forsvarets inntekter mer enn Regjeringen foreslår i St.prp.
nr. 45 (2000-2001) ved at Forsvaret får tilført
nettogevinsten fra salg av flere forsvarseiendommer, noe som vil
gi om lag 2 mrd. kroner ekstra til den krevende omstillingen Forsvaret
nå skal gjennomgå.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at FS 2000 tok utgangspunkt
i en mer og mindre tilfeldig valgt størrelse på forsvarsbudsjettet
(25 milliarder) og utredet hvilket forsvar man på det grunnlag
kunne få, istedenfor en vurdering av oppgaver og behov.
Proposisjonen er også preget av dette. Stortinget skal
imidlertid ta stilling til hvilket forsvar Norge trenger. Dette
legges derfor til grunn for det videre arbeid med saken.
Når det gjelder Norges sikkerhetspolitiske
situasjon vil disse medlemmer bemerke: Det grunnleggende
forholdet her er vår plassering i den strategiske geografi.
Historisk har det vært av interesse for stridende parter å kunne
benytte baser på norsk jord i forbindelse med kampen om
sjørutene i Nord-Atlanteren eller for å hindre
fienden i å gjøre det samme. I første verdenskrig
avskrekket et sterkt norsk forsvar noen fra å ta seg til
rette. I den andre ble det et kappløp om å fylle
det tomrommet som den norske nedrustningen på 1930-tallet
hadde skapt. Dette forholdet er fortsatt aktuelt. I tillegg har
den russiske oppbyggingen på Kola etter 2. verdenskrig
ført til at vi like utenfor vår stuedør
i nord har fått den eneste konsentrasjon av militær
slagkraft som kan ødelegge store deler av USA og Europa
på meget kort tid. Etter Sovjetunionens oppløsning,
utviklingen innen Russlands væpnede styrker, og på grunn
av den teknologiske utviklingen er den relative betydningen for
Russland av nordområdene økende.
En konflikt, uansett hvor i verden den oppstår
(f.eks. Kina/Taiwan), som utvikler et øst/vest-perspektiv
vil, på denne bakgrunn umiddelbart medføre økt
spenning og sensitivitet i nord. Dette vil kunne skje meget raskt.
I tillegg er det i senere år oppdaget
store og meget verdifulle forekomster av olje og gass i de store
havområdene vi har ansvar for. Dette i tillegg til de rike
fiskeforekomstene. At grense- og ansvarsforholdene er uavklart i
disse områdene, øker risikoen for konflikt og kriser.
Kriser som det vil kunne være sterkt ønskelig
at vi kan håndtere selv med egne ressurser, fordi det vil kunne
virke eskalerende dersom vi trekker inn allierte. Den stadig mer
pågående holdning fra russisk side i disse områdene,
som nå også uttrykkes i offisielle dokumenter,
forsterker denne problematikken.
Helt siden Norge tiltrådte FN-traktaten
har vi vært forpliktet til å delta i internasjonale
fredsoperasjoner. Da NATO gikk inn for å utvide sitt engasjement
til også å gjelde dette økte også våre
forpliktelser på dette området tilsvarende. Det
er dessuten særlig i små lands interesse at det
utvikles en internasjonal rettsorden bakket opp av et hensiktsmessig
"politi"-apparat. For Norge er det helt spesielt viktig at branner
slukkes mens de er små, før de eskalerer og eventuelt
får et øst/vest-perspektiv som av ovennevnte
grunner umiddlebart vil medføre konsekvenser for oss. Det
er også slik at dersom vi vil ha hjelp, må vi
være villig til å bidra ute. Internasjonale operasjoner
gir dessuten verdifull erfaring for norsk militært personell.
Disse medlemmer viser til det
Regjeringen skriver om utviklingen i NATO og at det er kommet advarsler
fra amerikansk side om at manglende europeisk evne til å ta
ansvar kan få konsekvenser for USAs engasjement i Europa
og for NATOs fremtid. Den nye amerikanske administrasjonen gjennomgår
nå det amerikanske forsvaret med sikte på omfattende
endringer. Utviklingen av en ny styrkestruktur og nye strategiske
målsettinger for de amerikanske militære styrker kan
innebære at USA reduserer sitt engasjement i Europa, noe
som vil endre vår sikkerhetspolitiske stilling.
Disse medlemmer vil derfor peke
på det uheldige dersom Norge øker sin allianseavhengighet
i tilfelle kriser i vårt eget nærområde,
uten å kjenne hvilke prioriteringer USA vil gjøre
i tiden som kommer.
Ovennevnte forhold tilsier etter disse
medlemmers oppfatning følgende oppgaver for det
norske forsvaret:
– Ved sin
styrke i alliansesammenheng å forebygge militære
anslag mot norsk territorium.
– Dersom angrep likevel kommer, å kunne
forsvare hele landet sammen med våre allierte. I den første fasen,
samt overfor mindre angrep, må det norske forsvaret kunne
stå imot alene. Dette er en forutsetning for hjelp.
– Håndtere kriser i norske
havområder med egne ressurser.
– Delta i internasjonale operasjoner
– Drive effektiv etterretning.
– Bistå det sivile samfunn.
Når det gjelder krigsstrukturens utforming
går disse medlemmer inn for følgende:
For å kunne stå imot alene
inntil alliert hjelp kommer og håndtere mindre anslag selv,
må vi ha et "balansert" forsvar. Dvs. både land,
sjø og luftstridskrefter av tilfredsstillende kvalitet
og størrelse.
Balansen mellom kvalitet og kvantitet i forsvaret
er vanskelig men uhyre viktig. Et hovedankepunkt mot både
Forsvarsstudie 2000 (FS 2000) og St.prp. nr. 45 (2000-2001) er at
størrelsen på det norske forsvaret blir for liten,
både i forhold til oppgavene, mulighetene til å opprettholde
kompetansen og også i forhold til NATOs uttrykte forventninger
og krav. Disse medlemmer vil sterkt advare mot en
utvikling hvor Norge som ett av alliansens rikeste land øker
avhengigheten av alliert bistand dvs. velter en større
andel av byrdene over på våre allierte.
Kravene til norsk krisehåndteringsevne
i våre meget store og potensielt konfliktfylke havområder,
stiller helt spesielle krav til havgående sjømilitær
kapasitet.
All erfaring viser at dramatiske omveltninger
i verdenssamfunnet oftest kommer brått og uventet. Vi må derfor
til enhver tid ha et forsvar som tar høyde for dette. Å bygge
opp igjen et sterkt redusert forsvar tar meget land tid (10-l5 år). Å basere
seg på en "forutseende utenrikspolitikk" og gjenoppbygging
er derfor helt urealistisk.
Vårt forsvar skal utformes med tanke
på forsvar av eget land og krisehåndtering i områder
vi har ansvaret for. Våre bidrag til internasjonale operasjoner
bør primært bestå av element hvor vi
er dyktige ut i fra ovennevnte prioritering. Norsk personell er
antagelig det dyreste i verden. Vi bør derfor så langt
råd er overlate personellintensive oppdrag til andre og
primært konsentrere oss om spesialiserte oppgaver hvor
vi av ovennevnte grunner er gode.
På denne bakgrunn går disse
medlemmer inn for den krigsstruktur som fremgår
av kapitel 5.2 i denne innstilling.
Disse medlemmer viser til den
såkalte "doble ubalansen" i dagens forsvar og at denne
har sin årsak i to forhold:
– Hverken
Forsvaret selv, de vekslende regjeringer eller stortingsflertallet
har på 1990-tallet gjennomført nødvendige
tiltak for å rasjonalisere fredsdriften.
– Stortingsflertallet og regjeringene
har i det samme tidsrom undergravet vedtatte planer gjennom konsekvent
underfinansiering.
Disse medlemmer understreker
at det nå er uomgjengelig nødvendig å rette
på dette gjennom prosedyrer som sikrer samsvar mellom oppgaver
og ressurser og finansiell forutsigbarhet.