Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:12 (2000-2001)
om Riksrevisjonens undersøkelse av klagesaksbehandlingen
ved fylkesmannsembetene.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonens undersøkelse hos et utvalg fylkesmenn
viser at saksbehandlingstiden for saker etter plan- og bygningsloven
i 1999 i gjennomsnitt tok 11 måneder fra kommunen fikk
inn klagen til fylkesmannen hadde behandlet den. Den gjennomsnittlige
behandlingstiden for klagesakene var 3,8 måneder i kommunene,
0,9 måneder fra ferdig saksbehandling i kommunene til de
ble registrert inn ved embetene, og 6,3 måneder i embetene. Komiteen viser
til at det var store forskjeller mellom fylkene i saksbehandlingstid.
Mens den totale behandlingstiden for klagesakene i Østfold
i gjennomsnitt var 16,6 måneder, var den 5,5 måneder
i Troms. Denne lengden på saksbehandlingen er problematisk
i forhold til kravet i forvaltningslovens § 11 a. Målet
om at sakene skal behandles innen tre måneder ble dermed heller
ikke oppnådd. Komiteen stiller seg undrende til
at det er slike forskjeller i saksbehandlingstiden mellom de forskjellige
embetene og ser det som lite akseptabelt at forskjellen mellom embetene
er så stor.
Det er tydelig at klare og godt etablerte rutiner
reduserer saksbehandlingstiden, slik at klagerne får en
rask tilbakemelding om resultatet av klagen. Komiteen registrerer
at av de embetene som har lang saksbehandlingstid har svært
få innført slike klare rutiner. Komiteen er
av den oppfatning at rutiner må innføres ved alle
fylkesmannsembeter.
Komiteen vil påpeke
at det er helt nødvendig med en aktiv informasjonsvirksomhet
overfor kommunene slik at unødvendig tid ikke blir brukt
på feilaktige eller manglende oversendelser fra kommunene.
Komiteen er av den oppfatning
at lang saksbehandlingstid i slike saker ikke er heldig og vil i
verste fall kunne sette den enkeltes rettssikkerhet i fare. At klagebehandlingen
trekker ut i tid vil kunne medføre frustrasjon og usikkerhet
hos klager, samt at lang tidsbruk vil medføre at faktum
om sakskomplekset kan bli mer uklart enn om saken ble behandlet
mens sakskomplekset er ferskt.
Komiteen viser også til
at det fremkommer av undersøkelsen at det er store forskjeller
mellom embetene når det gjelder utfallet av klagesakene.
Det er også forskjeller mellom embetene i hvilket omfang
sakene ble opphevet eller omgjort. Komiteen finner
dette alarmerende og ber Regjeringen undersøke om det er stort
avvik i praksis i tilnærmet like saker hos de forskjellige
fylkesmennene. Komiteen finner det uheldig dersom
lovverket blir praktisert ulikt i kommunene eller ved fylkesmannsembetene.
En tettere oppfølging fra departementene overfor fylkesmennene
og tilsvarende fra fylkesmennene overfor kommunene vil bidra til å sikre
en lik fortolkning av lovverket. Komiteen er oppmerksom
på at klagesakenes kompleksitet samt kommunenes forberedelser
ved oversendelse kan ha stor betydning for saksbehandlingstiden.
Det er derfor grunn til å se nærmere på hvordan
kommunene forbereder sakene og sørge for at det gis god
veiledning og informasjon på området. Komiteen har
også merket seg den mulige sammenhengen mellom lang saksbehandlingstid
og utstrakt bruk av besiktigelse og befaring under klagebehandlingen. Komiteen vil
understreke at det er nødvendig å se nærmere
på ressursbruken ved det enkelte embetet på dette
punktet, uten at manglende befaring skal gå ut
over sakens opplysning eller partenes rettssikkerhet. Dersom kommunen
har forberedt sakene godt, er det grunn til å anta at det
i mange tilfeller ikke vil være behov for befaring eller
besiktigelse ved klagebehandlingen hos fylkesmannen.
Komiteen viser også til
at flere fylkesmannsembeter bruker ressurser på opplæring
og informasjonsvirksomhet til kommunene i første instans.
I enkelte fylker kan dette undertiden medføre at noen ressurser
er bundet opp i dette, men komiteen vil anta at slik
kompetanseoppbygging på lengre sikt vil ha en positiv effekt. Komiteen viser
også til at det i undersøkelsen avdekkes store
forskjeller mellom embetene i utfallet av klagesakene. Komiteen vil
imidlertid understreke at undersøkelsen ikke har omfattet
kvaliteten på saksbehandlingen eller om sakene materielt
sett har fått riktig utfall. Komiteen ber
derfor Regjeringen om å undersøke årsakene
til forskjellene nærmere, for å se om det er store
ulikheter i praktiseringen av regelverket i kommunene eller hos
fylkesmannsembetene.
Komiteen viser til
at det fremkommer av undersøkelsen at det i 1999 i gjennomsnitt
tok 5,3 måneder å behandle klagesaker etter lov
om sosiale tjenester i de utvalgte embetene. Den totale saksbehandlingstiden varierte
mellom fylkene fra 3,7 måneder i Troms til 6,7 måneder
i Oslo og Akershus. Komiteen viser til at fylkesmennene
i begrenset grad oppnådde de målene som var satt
for embetenes saksbehandlingstid. Kun 54 pst. av sakene ble behandlet
innen målet om tre måneder. Undersøkelsen
viser videre at det ikke ser ut til å være noen
klar sammenheng mellom organiseringen av klagesakene i embetene
og produktiviteten eller saksbehandlingstiden for dette saksfeltet. Komiteen tror
likevel at det må være et forbedringspotensiale
i saksbehandlingsrutinene. Undersøkelsen viser, etter komiteens oppfatning,
at det ikke er etablert gode nok rutiner for saksbehandling i denne
typen saker. En forbedring og omlegging av disse burde kunne medføre
reduksjon i saksbehandlingstiden og komiteen ber
om at det blir satt inn fokus for å gjennomføre dette.
Som eksempel har fylkesmannen i Østfold ikke utarbeidet
maler for hvordan kommunene skal sende inn klagesakene, og svært
få av embetene har innført purrerutiner for innsending
av informasjon fra kommunene. Komiteen ber Regjeringen
vurdere om slike enkle rutiner kan bli innført i alle embeter.
Komiteen har merket
seg at arbeidet med å effektivisere saksbehandlingen ved
fylkesmannsembetene er en høyt prioritert oppgave i Arbeids-
og administrasjonsdepartementet. Komiteen viser til
at det de siste årene er gjennomført endringer
i den interne organiseringen og iverksatt tiltak for å effektivisere
oppgaveløsningen. I tillegg er det i perioden 1998-1999
foretatt en helhetlig gjenomgang av fylkesmennenes oppgaveportefølje
med sikte på å effektivisere arbeidsrutinene og
redusere omfanget av arbeidsoppgaver. Et resultat av gjennomgangen
er at de tre tidligere budsjettkapitlene for fylkesmennene f.o.m.
2001 er slått sammen til ett. Denne endringen har gitt
fylkesmennene økt handlingsrom og mulighet til å prioritere redusert
saksbehandlingstid i klagesaker.
Komiteen ber videre Regjeringen
om å vurdere om forventningene til effekten av rasjonalisering
og effektivisering står i rimelig forhold til de ressurser
og krav som stilles til embetene.
Komiteen viser til den rapporten
som ble utarbeidet av den tverrdepartementale koordineringsgruppen som
avleverte sin sluttrapport i 1999, hvor det blir pekt på at
departementene må foreta en klarere prioritering i styringsdialogen.
Det blir bl.a. pekt på at departementene øker
sin øremerkede satsing mens den ordinære driftsrammen
kuttes.
Komiteen viser videre til St.prp.
nr. 1 (2001-2002) for Arbeids- og administrasjonsdepartementet hvor
det fremgår at
"Arbeids- og administrasjonsdepartementet tar fra og
med 2002 sikte på å gjennomføre en systematisk sammenligning
av fylkesmannsembetene, blant annet for å avdekke hvordan
og hvorfor saksbehandlingstid varierer mellom embetene."
Komiteen konstaterer at Riksrevisjonen
ser positivt på at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil følge opp fylkesmannsembetene med sikte på å nå målet
om tre måneders saksbehandlingstid av klagesakene og ber
om at kontroll- og konstitusjonskomiteen holdes orientert om fremdriften
i dette arbeidet.