I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2002, legge fram forslag for Stortinget til et sluttoppgjør mellom fylkeskommunene og staten knyttet til fylkeskommunenes drift av spesialisthelsetjenestene."
I dokumentet vises det til at Stortingets flertall vedtok gjennom behandlingen av Ot.prp. nr. 66 (2000-2001) om lov om helseforetak m.m., Innst. O. nr. 118 (2000-2001), at staten skulle overta ansvaret for det meste av spesialisthelsetjenesten, deriblant de fylkeskommunale sykehusene. Dette vil skje fra 1. januar 2002, slik det går fram av forslag til statsbudsjett for 2002.
Gjennom henvendelser til Stortinget synes det klart at svært mange fylkeskommuner nå sitter med et akkumulert underskudd som bl.a. skyldes drifta av sykehusene og andre spesialisthelsetjenester som staten skal overta eieransvaret for.
Forslagsstillerne peker på at det er viktig både av hensyn til de forutsetninger for oppgjøret som regjering og Stortinget har lagt til grunn tidligere og til den framtidige driftsøkonomien for fylkeskommunene, at oppgjøret mellom staten og fylkeskommunene blir mest mulig ryddig og korrekt. En ser klart at eventuelle underskudd fra sykehusdrift som skal dekkes av fylkeskommunene etter at staten har overtatt ansvaret, vil kunne få store følger for drifta i andre sektorer som for eksempel skole, kultur, samferdsel m.m.
Det er derfor nødvendig at det på bakgrunn av drøftinger foretas et endelig sluttoppgjør mellom staten og den enkelte fylkeskommune når regnskapstallene er klare. En skal der ta hensyn til hvilke totale utgifter fylkeskommunen har hatt til drifta av den delen av spesialisthelsetjenesten som staten nå tar over.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ivar Østberg og fra Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, viser til Innst. O. nr. 118 (2000-2001),
St.prp. nr. 82 (2000-2001), St.prp. nr. 1 (2001-2002) og St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) som bakgrunn for saken.
Komiteen har oversendt Dokument
nr. 8:26 (2001-2002) til Kommunal- og regionaldepartementet og Helsedepartementet
for uttalelse.
Kommunal- og helsedepartementet har gitt sine kommentarer
i brev til komiteen datert 14. januar 2002. Saksordfører
har også sendt spørsmål til Kommunal-
og regionaldepartementet. Disse er forelagt helseministeren, og
ut fra dette har Kommunal- og regionaldepartementet besvart spørsmålet
i brev av 14. februar 2002. Videre har dokumentet vært
oversendt Kommunenes Sentralforbund til uttalelse, og organisasjonen
har gitt sine kommentarer i brev til komiteen av 18. mars og 2.
april 2002.
Komiteen har også merket
seg at hovedprinsippet for oppgjør mellom staten og fylkeskommunene
i St.prp. nr. 82 (2000-2001), St.prp. nr. 1 (2001-2002) og i St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002), har vært at fylkeskommunene
skal ha tilstrekkelig økonomisk evne til å løse
sine gjenværende oppgaver etter at sykehusene er overført
til staten.
Komiteen har videre merket seg
at man fra Regjeringens side har uttalt at det i Revidert nasjonalbudsjett for
2002 vil bli foretatt en vurdering av det økonomiske oppgjøret
som følge av den statlige overtakelsen av spesialisthelsetjenesten.
Regjeringen har også uttalt at man i denne forbindelse
spesielt vil vurdere om det økonomiske oppgjøret
har gitt spesielle negative utslag i forhold til enkelte fylkeskommuner.
Komiteen vil også vise
til at de private ideelle institusjoner som har vært en
del av de offentlige helseplaner må være med i
det oppgjøret som finner sted med fylkeskommunene.
Komiteen legger til grunn at
det blir en likebehandling av de private ideelle institusjonene
som har vært en del av de offentlige helseplaner og de
institusjonene fylkeskommunene har hatt ansvaret for.
Fleirtalet i komiteen, medlemmene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at fylkeskommunane no har avslutta rekneskapa for 2001.
I skriv av 2. april 2002 har Kommunenes Sentralforbund gjort greie for
rekneskapstala og uttaler:
"(…) fylkeskommunene har et negativt netto
driftsresultat på 1,4 milliarder kroner eller - 1,9 prosent
av samlede driftsinntekter. Det regnskapsmessige merforbruket (def:
underskudd på driftssiden som fylkeskommunene må inndekke
enten ved opptak av lån eller bruk av oppsparte midler)
er på 1,8 milliarder kroner. De innsamlede tallene viser
at merforbruket innenfor spesialisthelsetjenesten i 2001 er på 2,4
milliarder kroner (inklusiv Oslo 2,7 milliarder kroner) (…)"
Fleirtalet har merka seg Kommunenes
Sentralforbunds syn om at rekneskapsunderskotet i fylkeskommunane
er oppstått i spesialisthelsetenesta i 2001.
Fleirtalet viser til at dei statlege
helseføretaka har kunna leggje igjen heile det opparbeidde
driftsunderskotet i fylkeskommunane.
Fleirtalet meiner at tidlegare
underskot frå sjukehusdrifta ikkje bør trekkjast
inn i fylkeskommunale budsjett frå 2002.
Fleirtalet viser til det faktum
at statlege sjukehus har hatt vesentlege overskridingar på same
måte som dei fylkeskommunale sjukehusa dei siste åra.
Dei statlege sjukehusa har fått sine underskot dekka av
staten gjennom ekstraordinære løyvingar. Underskot
i fylkeskommunale sjukehus er ikkje blitt kompenserte fullt ut.
Fleirtalet konstaterer at det
vil få store negative følgjer for kvaliteten på og
omfanget av fylkeskommunale tenester dersom det ikkje blir gitt
eit rettferdig sluttoppgjer etter at staten no har overteke spesialisthelsetenesta.
Fleirtalet viser til at det er
gitt lovfesta rett til vidaregåande opplæring
for ungdom. Det er vidare stilt krav til omfanget av denne opplæringa
i dei ulike fylkeskommunane. Fleirtalet peiker dessutan
på at det er vedteke å gi lovfesta rett til vidaregåande
opplæring for vaksne, noko som også har følgjer
for dimensjoneringa av opplæringstilbodet.
Fleirtalet konstaterer at opplæringssektoren
no er den klart dominerande i fylkeskommunane etter at staten overtok
ansvaret for spesialisthelsetenesta. Vidaregåande opplæring
vil derfor bli særleg skadelidande dersom fylkeskommunane
må bere det fullstendige økonomiske ansvaret for
rekneskapsunderskota i 2001. Det kan føre til nedlegging
av ei rekkje utdanningstilbod og ein omfattande reduksjon av talet
på klassar i vidaregåande opplæring. Fleirtalet viser
i den samanhengen til at statlege styresmakter i fleire tilfelle har
peikt på at omfanget av vidaregåande opplæring
allereie er for lågt.
Fleirtalet peiker på at
fylkeskommunane sin innverknad på regional samferdsle skal
styrkjast. Fylkeskommunane har ansvaret for lokal og regional kollektivtrafikk.
Den omfattar bygging og vedlikehald av fylkesvegar, fylkesvegferjer
og skuleskyss. Transportordninga for funksjonshemma fell også inn
under denne verksemda. Fleirtalet meiner at kollektivtilbodet
kan bli sterkt ramma dersom berre fylkeskommunane må ta
ansvar for rekneskapsunderskotet.
Fleirtalet viser til at kulturverksemda
utgjer berre ein mindre del av den samla fylkeskommunale aktiviteten.
Kulturmidlane er likevel viktige for å stimulere til kulturaktivitet. Fleirtalet legg
dessutan vekt på at det er eit mål å auke
den lokale og regionale innverknaden over institusjonar og økonomiske
verkemiddel i sektoren.
Fleirtalet meiner at det må gjerast
ein gjennomgang av uttrekksmodellen der ein får presentert
verknadene for kvar fylkeskommune i forhold til utgifter dei har
hatt til den verksemda som no er overteken av staten.
Fleirtalet viser til framstillinga
ovanfor og føreset at Regjeringa i Revidert nasjonalbudsjett
i år fremmar sak om sluttoppgjer med fylkeskommunane som
følgje av at staten har overteke ansvaret for spesialisthelsetenesta.
Komiteen poengterer
at fylkeskommunane må ha økonomisk grunnlag for å løyse
oppgåvene sine på ein akseptabel måte.
Denne føresetnaden må liggje til grunn for eit
rettferdig sluttoppgjer for spesialisthelsetenesta mellom staten
og fylkeskommunane.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti finner det riktig å avvente
behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett, og vil under behandlingen av
dette komme tilbake til det økonomiske sluttoppgjøret
mellom staten og fylkeskommunen knyttet til statens overtakelse
av spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke behovet for et godt og rettferdig oppgjør
med fylkeskommunene. Dette for at målsettingen om at disse
kommunene skal være i stand til å løse
sine gjenværende oppgaver skal bli en realitet.
Komiteen har merket
seg at det har vært gjennomført drøftinger
mellom staten og fylkeskommunene om overføring av eiendommer
til staten iht. helseforetaksloven § 52 nr. 6.
Videre har komiteen merket seg
at eiendomsoverføringene fra fylkeskommunene til staten langt
på vei har funnet sin praktiske løsning. Det gjenstår
imidlertid uenighet mellom staten og 14 fylkeskommuner om en del
av den eiendomsmassen som berøres av sykehusreformen. Komiteen har
i denne forbindelse merket seg den ikke ubetydelige divergens i
lovforståelse og i beskrivelsen av forhandlingssituasjonen
som foreligger i brevene fra Kommunal- og regionaldepartementet
og Kommunenes Sentralforbund.
Komiteen er bekymret over at
konfliktnivået mellom staten og en del fylkeskommuner synes å være relativt
høyt, og oppfordrer staten ved Helsedepartementet til å forsøke å løse
tvistene i forkant av eller gjennom nemndsbehandling.
I Innst. S. nr. 326 (2000-2001) uttaler komiteens
flertall:
"Flertallet vil her understreke at staten bes vise
romslighet i de kommende forhandlinger med fylkeskommunene om overdragelse
av eiendom, slik at en unngår fremtidige tvistemål
i rettsapparatet."
Komiteen oppfordrer på bakgrunn
av ovennevnte Helsedepartementet til i sin skjønnsutøvelse å legge betydelig
vekt på Stortingets ønske om å vise romslighet
i oppgjøret med fylkeskommunene. I forhandlingene om overføring
av eiendom mener komiteen at Helsedepartementet bør
strekke seg langt for å imøtekomme fylkeskommunene. Komiteen vil
i denne forbindelse igjen påpeke det særs uheldige
i at ulike forvaltningsnivåer skulle havne i rettstvist
med hverandre.
Komiteen foreslår at
Dokument nr. 8:26 (2001-2002) vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:26 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Asmund Kristoffersen, Bjarne Håkon Hanssen, Olav Gunnar Ballo og Ola D. Gløtvold om sluttoppgjør mellom staten og fylkeskommunene som følge av statens overtakelse av sykehusene m.m. - vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 18. april 2002
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Ivar Østberg
ordfører |
Hans Kristian Hogsnes
sekretær |