Jeg viser til brev av 20. februar d.å.
fra lederen av Stortingets justiskomité, stortingsrepresentant
Trond Helleland, vedlagt Dok. nr. 8:45 (2001-2002) fra stortingsrepresentant
Jan Simonsen om ovennevnte.
Innledningsvis vil jeg framheve at seksuelle
overgrep mot barn er forbrytelser som både vekker sinne
og fører til sorg. Kampen mot seksuelle overgrep og seksualisert
vold er også en viktig del av den generelle innsatsen mot
vold. Bekjempelse av seksuelle overgrep skal uten tvil fortsatt
være et priototert område innen justissektoren.
Seksuelle overgrep er sammensatte typer forbrytelser som rammer
offeret på flere måter. Slike forbrytelser er
en alvorlig krenkelse av en persons integritet. Barn blir alvorlig
skadet av slike overgrep, både fysisk og psykisk, og det
er lett å forstå ønsket om å ta
i bruk nye virkemidler for å hindre slike forbrytelser.
Før jeg kommenterer de enkelte forslagene
i Dok. nr. 8:45, vil jeg kort minne om at det er iverksatt en rekke tiltak
de senere årene for både å forebygge
seksuelle overgrep og å styrke kompetansen til personell
som behandler saker om slike overgrep, samt for å hjelpe ofrene.
Muligheten for å få erstatning er blitt større. Retten
til å få bistandsadvokat er utvidet til å omfatte ofre
for flere typer overgrep. Bestemmelsene om oppholdsforbud er styrket.
Det samme gjelder bestemmelsene om besøksforbud.
Mange seksuelle overgrep blir ikke anmeldt og
det er grunn til å anta at mørketallene for sedelighetsforbrytelser
i Norge er relativt store. Man kan forstå at mange ofre
ikke ønsker å gå videre med en sak. Grunnene
til det er mange. Offeret opplever overgrepet som personlig belastende
og tabubelagt, uavhengig av hvordan man antar at offentlige instanser
behandler slike saker. Seksuelle overgrep mot barn medfører
derfor særskilte utfordringer for både politiet
og påtalemyndigheten. Vi vet at seksuelle overgrepssaker
er vanskelig å etterforske og få iretteført.
Etter mitt syn er det imidlertid nødvendig at politiet
får kjennskap til det som skjer. Det derfor nødvendig
at seksuelle overgrep - og forsøk på det - anmeldes.
Da er det også viktig at politiet har tilstrekkelig kompetanse
til å kunne følge opp.
For mange ofre er det en belastning å gjennomgå store
deler av hendelsen på nytt - ved avhør og eventuelt
i retten. Overgrep skal bevises. I flere saker står ord mot
ord. Ofte er det ikke andre enn overgriper og offer til stede, der
forbrytelsen skjer. Imidlertid er jeg svært opptatt av å gjøre
etterforskningen så effektiv som mulig; utvikle politiets
muligheter til å sikre tekniske bevis og sette påtalemyndigheten
i best mulig stand til å skaffe beviser i de aktuelle sakene.
Det vil også være til gavn for retten som også skal
utføre bevisvurdering i seksuelle overgrepssaker.
Jeg vil arbeide for større profesjonalitet
i alle ledd av etterforskningen. Her har det vært en utvikling
på flere områder. Denne utviklingen må fortsette.
Tiden fra begjæring av dommeravhør
til effektuering er nedkortet. Det er innført regler om
tidsfrist for gjennomføring av dommeravhør og
observasjon som følge av forskriften om dommeravhør
som trådte i kraft 1. november 1998. Kriminalpolitisentralen
har utviklet en særskilt spisskompetanse når det
gjelder utvikling av etterforskingsmetoder i tilknytning til seksuelle overgrepssaker,
men det er også viktig at denne kompetansen utvikles i
politidistriktene. Denne funksjonen blir nå ytterligere
styrket i forbindelse med framleggelsen av St.meld. nr. 52 (2000-2001)
Etterforsking av seksuelle overgrep mot barn, som ble behandlet
i Stortinget 7. februar 2002. Her legges det bl.a. opp til en hospiteringsordning
ved Kriminalpolitisentralen for å høyne kompetansen
i distriktene.
Det gis undervisning ved Politihøgskolen
om seksuelle overgrep både som et ledd i grunnutdanningen
og som en del av etter- og videreutdanningen. De siste 10 årene
har etterutdanningstilbudet blitt systematisk videreutviklet og
styrket. Dette er gjennomført i samarbeid med Kriminalpolitisentralen.
En utredningsgruppe, oppnevnt av riksadvokaten, har
gjennomgått politiets etterforsking av voldtektssaker.
Gruppen som ble ledet av førstestatsadvokat Monica H. Nylund,
konkluderte i sin rapport, Rapport nr. 2/2000, med at politiets
etterforsking i flere saker var mindre bra eller dårlig.
Gruppen pekte på at forbedringspotensialet først
og fremst lå i en høyere prioritering av den aktuelle
sakstypen og en bedre organisering av etterforskingen. Som et resultat
av gruppens rapport oppnevnte Justisdepartementet en arbeidsgruppe
som fikk i oppgave å se på utdanningsopplegget
når det gjelder seksuallovbrudd, herunder overgrep mot
barn, og komme med forslag til eventuelle forbedringer.
Denne gruppen framhevet spesielt viktigheten av at det i undervisningssammmenheng
legges vekt på forbedret etterforskingsmetode og framfor
alt en bedre organisering av etterforskingen. Dette er nå under
oppfølging i Politidirektoratet, i samarbeid med Politihøgskolen.
Jeg nevner også at det er opprettet
et sentralt DNA-register ved Kriminalpolitisentralen. Med den rivende utviklingen
som pågår på dette området,
ved at man for eksempel trenger stadig mindre materiale for å finne DNA-profiler,
gir dette etter min oppfatning også gode muligheter for å skaffe
bedre vurderingsgrunnlag og beviser i de konkrete sakene.
Dok. nr. 8:45 fra representanten Jan Simonsen
inneholder flere forslag til lovendringer. Straffelovens kapittel
om sedelingehetskriminalitet er nylig gjennomgått og endret.
De nye bestemmelsene som ble lagt fram i Ot.prp. nr. 28 (1999-2000).
Her ble det ryddet opp i lovteksten og en rekke bestemmelser ble
skjerpet. Bestemmelsene trådte i kraft i august 2000. Det
er dessuten iverksatt flere andre tiltak for å styrke innsatsen
mot seksuelle overgrep mot barn. Jeg vil komme tilbake til disse
etter hvert som de ulike forslagene i Dok. nr. 8:45 omtales.
Justisdepartementet har vurdert spørsmålet
om bruk av medisinsk behandling av personer som er dømt
for alvorlige overgrep mot barn. De som domfelles for seksuelt misbruk
av barn, er ingen ensartet gruppe. En del av dem som domfelles,
får tilbud om psykologisk eller psykiatrisk behandling.
Slik behandling er basert på frivillig medvirkning.
Seksuallovbruddutvalget hadde ikke anledning
til å utrede behandlingstilbudet for sedelighetsdømte
innen rammen for utvalgets arbeid, men var kort innom temaet om
medikamentell behandling av seksuallovbrytere. Utvalget viste til
at det i Danmark var vedtatt endringer i straffeloven for å forsterke
innsatsen mot seksualforbrytelser, særlig de som gikk ut
over barn. Mange av dem som ble dømt for seksuelle overgrep sonet
straffen i en særskilt anstalt der de kunne motta ulike
former for behandling. Det ble vedtatt en forsøksordning
hvor behandling skulle være et alternativ til frihetsstraff
for seksuallovbrytere som etter individuell vurdering ble funnet
egnet. Behandling av personer som har misbrukt barn seksuelt, reiser
en rekke spørsmål. Hvilke behandlingsformer som
gir de beste resultatene, er imidlertid omdiskutert. Departementet
har tidligere hatt Dok.8-forslag fra stortingsrepresentant Simonsen
til vurdering, jf. Dok. nr. 8: 109 (1996-1997), der det ble fremmet
forslag om såkalt tvungen kjemisk kastrasjon av seksualforbrytere.
Selv om uttrykket kjemisk kastrasjon nok er misvisende, er det i
denne sammenheng tale om medikamentell intervensjon ved hormonell
behandling som skal undertrykke seksualdriften midlertidig.
Seksuallovbruddsutvalget påpekte imidlertid
at dersom slik hormonell behandling skulle komme på tale, må det
skje på frivillig basis og etter samtykke med den dømte,
jf. NOU 1997:23. Utvalget anbefalte imidlertid en nærmere
utredning av behandling av dømte for seksuallovbrudd.
I Ot.prp. nr. 28 (1999-2000) Om lov om endringer
i straffeloven mv (seksuallovbrudd) pekte departementet på flere
prosjekter der ulike behandlingsformer for lovbrytere er prøvd
ut. Prosjektene gav økt kunnskap om seksuellovbryterne.
Samtidig viste prosjektene at det var faglig god grunn til å etablere
spesielle tiltak for denne gruppen lovbrytere under og etter soningen. Hormonell
behandling ble ikke omtalt spesielt i Ot.prp. nr. 28, men det ble
pekt på at alle programmene i kriminalomsorgens regi bygget
på frivillig deltakelse.
I brev av 28. august 2000 fra det daværende
Sosial- og helsedepartementet til Statsministerens kontor om utredning
av behov for behandling av personer som er dømt for grove
seksuallovbrudd kom det fram at det etter Helsetilsynets oppfatning
ikke kan anses som en selvstendig behandlingsmetode å utføre
hormonell behandling. Dette kunne bare være et hjelpemiddel
i en annen behandling. Etter Helsetilsynets oppfatning var metoden
benyttet internasjonalt i slikt sammenheng med god erfaring. Det
var derfor ikke et spørsmål om metoden virket,
men hvordan et slikt behandlingsopplegg kunne gjennomføres.
Brøset regional sikkerhetsavdeling
og kompetansesenter har studert behandlingsopplegget for sedelighetsdømte
i Bergen landsfengsel for å danne seg et bilde av hvilke
utvelgelseskriterier som må ligge til grunn for å starte
hormonbehandling. På bakgrunn av erfaringer fra bl.a. Danmark
og England er det satt i gang et prosjekt med tilbud til fengselsdømte
seksuallovbrytere om et behandlingsprogram. Deltakelsen baserer
seg på frivillighet og inkluderer også muligheten
for hormonell behandling. Slik behandling ses som et hjelpemiddel
for andre behandlingstiltak av sosial og psykoterapeutisk art og
har som mål å redusere risikoen for tilbakefall.
Uten denne helhetlige tilnærmingen hvor det sentrale er å ansvarliggjøre
overgriperen for sine handlinger og for at de ikke skal gjenta seg, antas
hormonbehandling alene å kunne bygge opp om en tendens
til at overgriperen snarere fraskriver seg ansvaret. Erkjennelse,
motivasjon og innsikt i eget overgrepsmønster er av avgjørende
betydning for å tilby slik behandling som er av støttende
art og ikke helbredende. Det siste er noe av ulempen ved slik medikamentell
behandling fordi den må være vedvarende over tid.
Det anses å være både en fordel og en
ulempe at denne form for behandling er reversibel. Dels kan den
representere et akseptabelt tiltak for overgriperen ved ikke å gi
varige endringer i kroppen som ved kirurgisk kastrasjon, selv om
bivirkninger kan være problematiske. Og dels kan behandlingen
gi en falsk trygghet for offer og samfunn dersom inntak av preparater
opphører. Dersom det skjer, vil seksualdriften vende tilbake
til antatt vanlig nivå.
Etter min oppfatning tilsier de fakta og vurderinger vi
har på dette feltet at medisinering med sikte på å dempe
sedelighetsforbryteres seksuelle behov i dag ikke kan aksepteres
som ledd i en straffereaksjon. Slik behandling må i første
rekke være aktuelt i tilfeller hvor dette inngår
som et nødvendig og forsvarlig ledd i en langsiktig behandling
og skal i så fall bygge på frivillig deltakelse
fra den innsattes side. Departementet har imidlertid åpnet
for at en i vurderingen av om prøveløslatelse
skal skje kan ta i betraktning om den innsatte - der det kan være
fare for gjentagelse - har vært villig til å delta
i ulike typer behandlingsopplegg/tiltak, herunder nevnte
type medikamentell behandling.
Risiko for nye straffbare handlinger under permisjon fra
fengselet er en problemstilling departementet er særlig
oppmerksom på, også når det gjelder alvorlige seksuelle
overgrep mot mindreårige. Når det gjelder dette
konkrete forslaget, viser jeg til ovenstående redegjørelse
som bakgrunn for drøftelsen. Det er viktig at fengselsmyndighetene
og andre offentlige myndigheter arbeider for å hindre residiv.
Spesielt er dette viktig for sedelighetsdømte som har hatt
barn som ofre. Av SSBs statistikk går det fram at tilbakefallet
blant 639 personer i 1995, siktet for sedelighets-kriminalitet,
var på ca. 29 % (184 siktede) over femårsperioden
1996 - 2000. Dette gjaldt alle former for lovbrudd. Til sammenlikning
ble 53 % av alle som ble siktet for voldskriminalitet i
1995, registrert med tilbakefall til en eller annen form for lovbrudd
i løpet av femårsperioden. Av de 184 personene
som ble registrert med tilbakefall i perioden, var det 44 personer
( 24 % ) som begikk ny sedelighetskriminalitet. Disse 44
personene utgjør 7 % av alle som ble siktet for
sedelighetskriminalitet i 1995. Statistikken
over registrerte sedelighetslovbrytere synes derfor ikke å gi
grunnlag for å si at tallene for tilbakefall blant sedelighetsdømte
til ny sedelighetskriminalitet er avskrekkende, heller ikke dersom man
f. eks. sammenlikner disse med tilbakefallet for personer siktet
for voldskriminalitet. Det vi imidlertid vet er at en mindre
gruppe personer som er dømt for overgrep på barn,
har en høy tilbakefallsfrekvens. Disse personene må man
vie stor oppmerksomhet.
Etter straffegjennomføringsloven § 33,
første ledd kan innsatte tilstås permisjon når
særlige og vektige grunner taler for det, og det ikke er
grunn til å anta at permisjonen vil bli misbrukt (velferdspermisjon).
Etter 2. ledd kan innsatte gis ordinær permisjon når
en del av straffen er gjennomført. Tredje leddbestemmer at permisjon bare skal gis
hvis det er grunn til å tro at den innsatte ikke vil begå en
straffbar handling i permisjonstida, og at han vil overholde vilkår
som settes.
Av retningslinjer og praksis følger
at det foretas en spesielt grundig vurdering av om vilkårene
er oppfylt, når det gjelder sedelighetsdømte.
Sedelighetsdømte kan pålegges
meldeplikt for politiet, samtidig som det kan være aktuelt
bl.a. å forby opphold på bestemte steder eller å ta
kontakt med bestemte personer. Forholdene på permisjonsstedet
skal undersøkes særlig nøye for denne
type lovbrytere.
For innsatte som får behandling for å hindre
nye overgrep mot barn, vil det være sentralt for vurderingen
om vedkommende synes å ha hatt utbytte av behandlingen.
Behandling vil i og for seg ikke kunne være noen tilstrekkelig
garanti mot gjentakelse. Men å sette et generelt forbud
mot permisjon dersom vedkommende ikke er under behandling, synes
på denne bakgrunn unødvendig. Et slikt forbud
kan snarere medføre en forventning om å få permisjon
etter påbegynt behandling.
Også i dette tilfelle er
det mitt syn at dersom innsatte skal delta i slikmedisinsk
behandling, må det skjerpå frivillig basis. En
nærmest automatisk sammenheng mellom medikamentell behandling
som tar sikte på å dempe seksualdriften, og permisjoner,
harmonerer dårlig med prinsippet om at behandlingen skal
være frivillig. Det er dessuten slik at behandlingen ikke
nødvendigvis virker etter hensikten for alle som har forgrepet
seg mot barn. Det innebærer at det ikke er riktig å vedta
at slik behandling skal være et vilkår for å få permisjon.
Etter min oppfatning bør det derfor ikke fremmes en slik
lovendring som nevnt i forslaget.
Rettighetstap er en form for straff som i særlige
tilfeller kan benyttes ved siden av eller i stedet for ordinær
bøte- eller fengselsstraff, jf. straffeloven § 29. Bestemmelsen
inneholder hjemmel for to hovedformer for rettighetstap. De to grunnleggende
vilkårene er felles: For det første må vedkommende
være kjent skyldig i en straffbar handling og for det andre
må det ligge allmenne hensyn til grunn for å kreve
at rettighetstap blir idømt. Det kan etter den første
hovedformen idømmes tap av offentlig stilling som den skyldige
ved den straffbare handlingen har vist seg uskikket eller uverdig
til å ha, eller den skyldige kan etter den andre hovedformen
fradømmes retten til å ha hvilken som helst stilling
eller utøve virksomhet.
Seksuallovbruddutvalget drøftet denne
form for rettighetstap, jf. NOU 1997:23, og mente at personer som er
dømt for seksuelle overgrep mot barn, ikke bør
ha stillinger hvor de kommer i en maktposisjon overfor mindreårige,
eller får et eget ansvar for disse. Dersom overgriper innehar
en slik stilling, vil rettighetstap som regel være en adekvat
reaksjon. Utvalget fant likevel ikke tilstrekkelig grunn til å foreslå at
det skulle innføres en bestemmelse i straffeloven § 29
eller i straffeprosessloven om at domstolene alltid skal vurdere
rettighetstap ved domfellelse for seksuelle overgrep mot barn. Utvalget
viste i denne sammenheng til Stortingets familie-, kultur- og administrasjonskomité som
i Innst. O. nr. 28 (1994-95) reiste spørsmålet
om det er behov for en spesialregel om at tap av retten til å inneha stilling
eller utøve virksomhet som gjelder arbeid med barn, alltid
skal vurderes av domstolene i straffesaker om seksuelle overgrep
mot barn.
Da Stortinget behandlet Ot. prp. nr. 61 (1997-98), der
det ble foreslått et tillegg i lov om barneverntjenester
om at det ved ansettelser i stillinger innen barnevernet skulle
framlegges tilfredsstillende politiattest, ba flertallet i familie-,
kultur- og administrasjonskomitéen om at endringer i straffeloven
ble vurdert for bedre å sikre at personer som er dømt
for alvorlige overgrep mot barn, ikke får anledning til å arbeide
med barn i noen sammenheng.
Dette spørsmålet ble tatt
opp i Ot. prp. nr. 28 Om lov om endringer i straffeloven (seksuallovbrudd).
Justisdepartementet mente at det ikke så det som aktuelt å innføre
automatisk rettighetstap ved domfellelse for seksuelle overgrep
mot barn, men, til forskjell fra Seksuallovbrudds-utvalget, foreslo
departementet en regel som skulle forplikte domstolene til å vurdere
spørsmålet om rettighetstap ved slik domfellelse.
Det ville imidlertid fortsatt være opp til rettens skjønn å bestemme om
rettighetstap bør idømmes eller ikke. Slik kan
man sikre seg at spørsmålet alltid blir vurdert.
Departementets forslag ville ikke medføre noen lovfestet
plikt for påtalemyndigheten å vurdere spørsmålet
om rettighetstap, men det ville være naturlig at så skjedde.
I Ot. prp. nr. 28 ble det derfor foreslått at en regel
om at retten skal vurder rettighetstap etter straffeloven § 29,
ble tatt inn i § 207, når en person ble kjent
skyldig etter §§ 195, 196, 200 2. ledd eller 201
bokstav c.
Justiskomitéens flertall støttet
forslaget om at domstolene skal ha plikt til å vurdere
spørsmålet om rettighetstap ved domfellelse for
seksuelle overgrep mot barn, jf. Innst. O. nr. 92 (1999-2000). Komitéens
flertall fremmet dessuten følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at overgrep
mot barn som hovedregel skal føre til tap av stilling som
innebærer kontakt med barn."
Dette anmodningsvedtaket vil Justisdepartementet arbeide
med og sende det på høring.
For øvrig er det i de senere årene
vedtatt flere bestemmelser i særskilte lover som forbyr
ansettelse i bestemte stillinger av personer som ikke kan legge fram
tilfredsstillende politiattest. Dette gjelder bl.a. personer som
skal arbeide i barnehage, fj. § 20 i lov om barnehager.
Dette gjelder også personer som ansettes i barneverntjenesten,
jf. lov om barneverntjenester § 6-10 som trådte
i kraft 1. november 1999. Bestemmelsen innebærer at en
stor gruppe personer som skal ansettes eller utføre oppgaver
for barnevernet skal levere politiattest som skal vise om vedkommende
har begått seksuelle overgrep mot barn og om yrkesforbud
for de samme personene dersom overgrep er begått. Videre inneholder
den nye opplæringsloven en tilsvarende bestemmelse som
gjelder ansettelse i grunnskolen, jf. § 10-9.
Rettighetstap er også er virkemiddel
som kommer til anvendelse overfor de overgripere som faktisk er
dømt. Like lite som forbud mot ansettelse i visse stillinger
gir dette noen sikker beskyttelse, men signalverdien er likevel
betydelig. Den risikoen som førstegangsovergripere utgjør,
sammen med de overgripere som av ulike grunner ikke blir dømt,
er imidlertid fortsatt en stor utfordring som ikke møtes
gjennom det foreliggende forslag.
Etter min oppfatning er det med utgangspunkt
i ovennevnte ikke behov for en lovendring som forslagsstiller fremmer.
I utgangspunktet har politiet taushetsplikt
når det gjelder opplysninger om en persons seksuelle legning og
eventuelle tidligere straffbare forhold, jf. straffeprosessloven § 61
a første ledd nr. 1. Det er derfor bare anledning til å varsle
dersom et av unntakene fra taushetsplikten kommer til anvendelse.
Det sentrale unntaket i denne forbindelsen er straffeprosessloven § 61
c første ledd nr. 5, som sier at taushetsplikten etter § 61 a
ikke er til hinder for at opplysningene brukes for å forebygge
lovovertredelser. Tilsvarende bestemmelse finnes i strafferegistreringsloven § 7
andre ledd og politiloven § 24 fjerde ledd.
Justisdepartementet har utarbeidet et rundskriv
som behandler hjemmel for å varsle nærmiljøet
for å hindre at personer som er dømt for overgrep
mot barn, begår nye, tilsvarende straffbare handlinger.
Rundskrivet ble sendt politidistriktene og kriminalomsorg i frihet
den 22. desember 2000 og behandler spørsmålet
om når opplysninger kan brukes til ovennevnte formål.
Før politiet kan varsle andre, må det først
foreligge objektive holdepunkter som gir rimelig god grunn til å frykte at
en lovovertredelse kan eller vil bli begått. Det er ikke tilstrekkelig
alene at en person er pedofil. For det andre må det være
nødvendig å varsle for å forebygge lov-overtredelse.
Kan man gjøre det med andre mindre inngripende midler,
er ikke vilkåret oppfylt. Og for det tredje vil det ikke
kunne varsles dersom dette vil virke uforholdsmessig overfor den
varslet gjelder. Dersom disse vilkårene er oppfylt, gjelder
det ingen begrensninger med hensyn til hvem som skal varsles. Politiet vil
kunne varsle både andre offentlige organer (for eksempel
skoler og barnehager), ulike private sammenslutninger og privatpersoner.
Generelt skal man være tilbakeholden med å varsle
og varsel bør bare gis hvor det er grunn til å tro
at dette vil være et hensiktsmessig virkemiddel i en konkret
sak.
Slik ovennevnte forslag er stillet av representanten Simonsen,
vil en slik registreringsordning, med adgang for publikum til å få opplysninger
om dømte overgripere, være et meget inngripende
virkemiddel, og vil heller ikke tjene formålet. Etter min
oppfatning bryter forslaget både med intensjonen i ovennevnte bestemmelser
om taushetsplikt og med vikårene for å kunne gi
opplysninger slik de er utformet i rundskrivet av 22. desember 2000.
Jeg finner derfor ikke å kunne gi min tilslutning til forslaget.
Når det gjelder dette forslaget, viser
jeg til ovenstående argumentasjon. Jeg vil derfor ikke
gå inn for at det tas initiativ til en slik ordning.
Det er i norsk rett tradisjon for vide strafferammer som
gir domstolene stor grad av frihet til å idømme
den straff som retten mener er passende i den enkelte sak. Dette
henger sammen med at det erfaringsvis kan være store variasjoner
i straffverdigheten ved forskjellige overtredelser av samme straffebud,
alt etter de konkrete omstendighetene i saken. Også strafferammene
i straffelovens sedelighetskapittel er vide. Flere bestemmelser
har også forhøyete strafferammer for særlig
alvorlige tilfeller. Strafferammen er allerede etter gjeldende rett
21 år for de groveste seksuelle overgrepene mot barn under
14 år, jf. straffeloven § 195 annet ledd. For eksempel
gjelder denne strafferammen dersom det har skjedd gjentatte overgrep
overfor barn under 10 år, eller gjerningsmannen har vært
straffet etter bestemmelsen, eller for voldtekt, tidligere. Den
ordinære strafferammen for seksuell omgang med barn under
14 år er 10 år, men den heves til 15 år
hvis omgangen var samleie. Etter mitt syn er strafferammene ved
seksuell omgang med barn under 14 år tilstrekkelig vide.
Jeg vil på denne bakgrunn ikke foreslå endringer
i strafferammene i straffeloven § 195.
Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen
for slik omgang med barn under 14 år to år, jf. straffeloven § 195
første ledd annet punktum. I Innst. S. nr. 206 (1994-1995)
gav justiskomitéens flertall uttrykk for at straffenivået
i bl.a. voldtektssaker var for lavt og uttalte at også strafferammene
måtte bli vurdert i forbindelse med den generelle gjennomgåelsen
av sedelighetskapitlet i straffeloven. Sedelighetlovutvalget gikk
i NOU 1997:23 ikke inn for å utvide bruken av minstestraffer
og foreslo heller ikke noen økning av minstestraffen sammenliknet
med gjeldende rett. Utvalget viste til Straffelovkommisjonens delutredning
I (NOU 1983:57 Straffelovgivningen under omforming), der det heter
at tendensen har gått i retning av å oppheve slike
minstestraffer. Bakgrunnen for den tendensen har bl. a. vært
at særskilte minstestraffer i enkelte tilfeller har tvunget
domstolene til å avsi strengere straff enn det man har
funnet rimelig. Det har også forekommet uheldige sidevirkninger
som bl.a. at domstolene har ført forholdet inn under mildere
straffebud enn det juridisk riktige eller at man har frifunnet på tvilsomt
grunnlag, for å unngå at man må sette
en for streng straff. Straffelovkommisjonen mente at det burde vurderes å oppheve
enkelte av lovens særskilte minstestraffer. Bare ved de
spesielt alvorlige forbrytelsene kan det være grunn til å understreke
forbrytelsens grovhet ved å sette en minstestraff.
Spørsmålet om bruk av minstestraff
for seksualovergrep ble vurdert av Justisdepartementet både
i 1989 og i 1992, uten at departementet fant grunn til å øke
bruken av minstestraff. Sedelighetslovutvalget mente at minstestraff
er et meget inngripende virkemiddel og bør brukes med forsiktighet.
Den bør forbeholdes de groveste overgrepene som voldtekt
og seksuelle overgrep mot barn under 14 år. Utvalget fant
imidlertid ingen grunn til å gå bort fra minstestraffen
i disse tilfellene. Justisdepartementet sluttet seg her i hovedsak til
utvalgets forslag og vurderinger, jf. Ot. prp. nr. 28 (1999-2000),
også når det gjaldt bruk av minstestraff.
Justiskomitéen viste til i Innst. O.
nr. 92 (1999-2000) at det tidligere har vært fremmet forslag
om økte minstestraffer for utuktig omgang med barn, jf.
Innst. O. nr. 50 (1996-1997) uten at det har fått flertall
i Stortinget. Komitéen mente at samleie med barn under
14 år er et meget grovt overgrep og gikk inn for at minstestraffen
for slik forbrytelse skulle heves fra ett til to år, noe
som nå er nedfelt i de nye bestemmelsene i straffeloven.
På denne bakgrunn finner jeg det ikke
formålstjenlig å fremme forslag om ny økning
av minstestraff på dette området.
I Sverige har man i de siste fem - seks årene
anvendt elektronisk overvåking som et alternativ for dem
som vil sone idømt fengselsstraff utenfor anstalt. Dette
er en ordning som har hentet mønster fra USA. Der brukes
slik overvåkingsteknikk bl.a. i forbindelse med besøksforbud
ved voldstrusler.
Ingen av de to ovennevnte ordningene vil operasjonelt
kunne brukes til formålet som er omtalt i forslaget, nemlig å beskytte
en ubestemt og uavgrenset gruppe som barn utgjør i et lokalsamfunn.
I forslaget legges det opp til at en ordning med elektronisk brikke
som kan identifiseres ved hjelp av et navigasjonssystem og som skal
brukes av pedofile overgripere som enten er på permisjon,
er prøveløslatt, soner sikringsdom eller er ferdig
med soningen. Det vil nok være mulig å kunne spore
personene som bærer slik elektronisk brikke, men det vil
kreve at personell ved for eksempel politistasjonene overvåker
signalene fra brikken og til enhver tid kan lokalisere denne. Dette vil også være svært
ressurskrevende. I praksis vil det heller ikke kunne hindre at disse
personene begår overgrep. Ordningen vil høyst
kunne gi en eventuell etterforskingsgevinst i forbindelse med overgrep
på bestemte steder, dersom de elektroniske sporene tillates
lagret, men vil neppe gjøre det mer tryggere for barn.
Med en så liten gevinst, sett i forhold til ressursinnsats
og kostnader, ser jeg ingen grunn til å utprøve
en slik ordning.
Operasjonaliteten vil dessuten
være komplisert. I praksis vil man neppe oppnå noe
dersom man skulle kunne benytte ovennevnte systemer som brukes i
Sverige og USA ved at slike mottakere for eksempel skal være
plassert flere steder i et nabolag for å kunne motta signaler
fra en sender på den dømte pedofile, når vedkommende
går ut. At man kan registrere at den dømte pedofile
går ut av sin bolig, vil neppe gi noen gevinst i form av
bedret trygghet. Det vil heller ikke kunne være aktuelt
at han oppholder seg i hjemmet kontinuerlig f.eks etter endt soning,
slik at man kan holde kontroll med ham der.
Særlig for personer
som er ferdig med soning, taler rettssikkerhetshensyn imot en slik
kontroll. I tillegg taler også personvernhensyn imot. Etter
min vurdering må man arbeide med andre virkemidler for å øke tryggheten
for befolkningen, herunder barna, slik at de ikke utsettes for overgrep.
Jeg finner derfor ikke grunn til foreta en ytterligere vurdering
av om dømte pedofile skal kunne utstyres med en brikke
som kan identifiseres med et navigasonssystem.