Viktige oppgaver for myndighetene er å sette
rammene for helse, miljø og sikkerhet i virksomheten og å påvirke
og følge at næringen styrer virksomheten slik at
HMS-nivået til enhver tid er forsvarlig.
Et viktig grunnprinsipp er aktørenes
ansvar til å sikre og følge opp at virksomheten
gjennomføres på en forsvarlig måte. Det
er de enkelte aktørene som har den nødvendige
detaljkunnskap, beslutningsmyndighet og ressurser til å ivareta
kravene i regelverket i alle faser av virksomheten. Myndighetenes
tilsyn kommer i tillegg til aktørenes eget tilsyn. Tilsynet
skal i hovedsak være risikobasert og forebyggende.
Et annet viktig grunnprinsipp er ansvarliggjøringen av
operatørene for deres valg av leverandører.
Gjennom regelverket har myndighetene fastsatt funksjonskrav
som den ansvarlige skal omsette til spesifikke krav tilpasset risikoforhold
i egen virksomhet. Tiltak på HMS-området skal
systematisk kvalifiseres gjennom alle arbeids- og beslutningsprosesser.
Oppfølgingen skal bygges inn i de øvrige prosessene
og ikke begrenses til kontroll i etterkant.
Et forsvarlig nivå for helse, miljø og
sikkerhet skapes gjennom målrettet og forebyggende arbeid
i alle fasene og på alle nivåene i virksomheten.
I det forebyggende arbeidet inngår utforming av innretningene,
valg av tekniske løsninger med gode iboende sikkerhetsegenskaper
og valg av effektive barrierer for å møte uønskede
hendelser. Risikoanalyser gjennomføres for å få et
mest mulig helhetlig bilde av risikoen og for å få identifisert
de viktigste bidragsyterne til risiko. På den måten
kan tiltakene for å redusere risikoen settes inn der de
gir størst virkning.
Et forsvarlig nivå skapes imidlertid
ikke bare gjennom valg av tekniske løsninger, men også gjennom etablering
av effektive og hensiktsmessige administrative styringssystemer.
Det er også viktig at bemanningen er tilstrekkelig og kompetent,
og at støttedokumentasjon er oppdatert og korrekt. God
forståelse for og ivaretakelse av samspillet mellom menneske,
teknologi og organisasjon er en annen viktig faktor som bidrar til
et effektivt forebyggende arbeid. I tillegg til forebyggende tiltak
er det nødvendig med beredskapstiltak for å møte
ulykkessituasjoner som ikke kan forebygges på annen måte.
Til sist er det viktig med en organisasjon som
har en god helse-, miljø- og sikkerhetskultur og er opptatt
av læring og kontinuerlig forbedring.
HMS-begrepet, som er forankret i petroleumsregelverket,
omfatter:
– Helse
etter helselovgivningen, som dekker helsetjeneste, helsemessig beredskap,
transport av syke og skadde, hygieniske forhold, drikkevannsforsyning,
produksjon og frembud av næringsmidler, og andre forhold
av betydning for helse og hygiene.
– Ytre miljø etter forurensningsloven,
som er relatert til vern av det ytre miljøet mot forurensning
og dannelse av avfall.
– Arbeidsmiljø etter
arbeidsmiljøloven, som er et samlebegrep for alle faktorer
i arbeidssituasjonen som kan ha innvirkning på arbeidstakernes
fysiske og psykiske helse og velferd. Begrepet omfatter sikkerhet
for helse, herunder fysiske, kjemiske, biologiske og ergonomiske
faktorer. I tillegg omfattes psykiske påvirkninger og velferdsmessige
forhold.
– Sikkerhet etter petroleumsloven,
som skal forstås vidt og omfatter sikkerhet for personell,
miljø, de økonomiske verdiene som innretninger
og fartøy representerer, og driftstilgjengelighet.
I tillegg til den verdien som helse-, miljø-
og sikkerhetsbegrepene representerer hver for seg, legger regelverket
til grunn at disse må vurderes helhetlig og samlet.
Kravet om at den ansvarlige skal fremme en god helse-,
miljø- og sikkerhetskultur i virksomheten er tatt inn i
det nye regelverket som en forutsetning for forsvarlig virksomhet.
Det nye regelverket synliggjør en forventning
om at næringen tar et kulturløft for å motvirke
den negative trenden som har utviklet seg i næringen de
senere årene, ved å utfordre etablerte forestillinger
og utvikle en ny og helhetlig virkelighetsforståelse.
Innføring av "Nullfilosofien" er en
milepæl rent holdningsmessig.
"Nullfilosofien" kan oppsummeres som at ulykker ikke
skjer, men forårsakes. Alle ulykker kan derfor forebygges,
slik at målet vil være null skader og ulykker.
Dette forutsetter ansvarliggjøring i alle ledd og et kontinuerlig
fokus på risikostyring, forebygging og læring.
Uønskede hendelser påfører
virksomhetene betydelige økonomiske kostnader som følge
av skade på mennesker, materielle skader og utsatt produksjon, økt forsikringspremie
og lignende. Viktige er også konse-kvensene som følger
av tapt tillit og omdømme hos arbeidstakere, samarbeidspartnere
og markedet for øvrig. Det er derfor viktig at beslutningstakerne
i det enkelte selskap har en klar forståelse av at tiltak
av betydning for helse, miljø og sikkerhet også har
en nytteverdi ut fra et bedriftsøkonomisk og strategisk
perspektiv.
Selskapenes resultater på HMS-området
er indikatorer på selskapets kvalitetsledelse, lønnsomhet
og konkurranseposisjon.
Selskapenes omdømme blir stadig mer
fokusert som konkurransefaktor. Myndighetene har gitt klare signaler
til næringen om at et høyt HMS-nivå er
en viktig faktor som påvirker selskapenes omdømme
hos myndighetene og dermed selskapenes utviklingsmuligheter på norsk
sokkel.
Næringens nettobelastning på offentlige
regnskaper varierer fra aktør til aktør, avhengig
av kvaliteten på styring og resultater på HMS-området,
skatteposisjon og kontraktsmessige betingelser. Staten bærer
for eksempel en stor del av kostnadene forbundet med utstøting
fra arbeidslivet. Selv om de direkte utgiftene ved langtidsfravær
belastes offentlige ordninger, er det også bedriftsøkonomiske
konsekvenser av langtidsfravær og overgang til uføretrygd.
Slike konsekvenser dreier seg i hovedsak om tap av de investeringer
som er gjort i den enkelte arbeidstaker, i form av opplæring og
utvikling av kunnskap bygget opp i arbeidsforholdet.
Det er departementets vurdering at et høyt
nivå for helse, miljø og sikkerhet i virksomheten,
ikke er i motstrid til ønsket om mest mulig kostnadseffektive
utbyggingsløsninger. Det er imidlertid en forutsetning
at virksomhetene gjør seg kjent med og tar hensyn til regelverket
allerede på planleggingstidspunktet.
Et nytt regelverk for helse, miljø og
sikkerhet i petroleumsvirksomheten (HMS-regelverket) ble fastsatt september
2001. Formålet med utarbeidelsen av regelverket var blant
annet å utvikle et mer helhetlig og samordnet regelverk
og tilsyn med petroleumsvirksomheten, legge til rette for større
grad av utnyttelse av anerkjente industristandarder, sikre en mer
helhetlig og tverrfaglig tilnærming til saksområder
og bedre forutsigbarheten ved anvendelse av regelverket overfor flyttbare
innretninger.
Det nye regelverket består av en forskrift
om helse, miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten (rammeforskriften)
fastsatt ved kongelig resolusjon 31. august 2001 og fire utfyllende
forskrifter for områdene styring, operasjon, teknologi
og innsending av opplysninger til myndighetene. De utfyllende forskriftene
ble fastsatt i september 2001 av Oljedirektoratet, Statens forurensningstilsyn
og Statens helsetilsyn. Regelverket vil bli håndhevet av
myndighetene i fellesskap, i samsvar med prinsippene om samordnet
tilsyn som er nedfelt i ordningen med det koordinerte tilsynet på sokkelen,
jf. kgl.res. 28. juni 1985 Ordningen av tilsynet med sikkerheten
m.v. i petroleumsvirksomheten.
Bestemmelsene i regelverket er i stor grad utformet som
funksjonskrav og overlater til den ansvarlige å fastlegge
hvordan kravet konkret skal møtes, vurdert ut fra de spesifikke
risikoforholdene i den enkelte virksomhet. Det ligger derfor stor
grad av fleksibilitet i bruken av regelverket. Den ansvarlige kan
velge å legge til grunn nasjonale og internasjonale industristandarder,
eller på annen måte dokumentere at de valgte løsningene
møter kravene i forskriften.
Sett under ett regulerer forskriftene nå i
større grad styringsmessige og operasjonelle forhold, mens
mer detaljerte tekniske forhold utdypes ved referanser til industristandarder
og andre normerende dokumenter. Dette er i samsvar med de strategier
for regelverksutvikling som ble trukket opp i St.meld. nr. 51 (1992-1993).
Prinsippet om næringens ansvar er videreført. Det
samme gjelder krav til risikobasert styring og hovedprinsippene
for prioritering innen HMS-området, med fokus på forebygging.
Tilsynsbegrepet som brukes i HMS-regelverket,
er et samlebegrep for alle aktiviteter som har som mål å få bekreftet
at petroleumsvirksomheten gjennomføres forsvarlig og i
samsvar med regelverket. Begrepet dekker systemrevisjoner og verifikasjoner
(stikkprøver) på land og sokkel, saksbehandling
av dokumentasjon og møter med aktørene i denne
sammenhengen, deltakelse i lisensmøter og oppfølging
av uønskede hendelser og ulykker.
Den enkelte deltaker i petroleumsvirksomheten
har et ansvar for å drive forsvarlig og å gjennomføre
nødvendig internt tilsyn for å overvåke,
korrigere og forbedre HMS-nivået og styringen av virksomheten. Myndighetenes
tilsyn kommer i tillegg til og ikke i stedet for, bedriftenes egen
oppfølging. Myndighetstilsynet skal i hovedsak være
pro-aktivt og risikobasert.
Tilsynet med helse, miljø og sikkerheten
i petroleumsvirksomheten gjennomføres av Oljedirektoratet, Statens
forurensningstilsyn og Statens helsetilsyn innen sine respektive
myndighetsområder. I tillegg har Statens strålevern
et tilsynsansvar i forhold til bruk av radioaktive kilder. Oljedirektoratet
har en koordinerende rolle i tilsynet, med blant annet et ansvar
for å sikre helhetlige vurderinger gjennom nødvendig
involvering av de øvrige myndighetene og samordning av tilsyn
og vedtak.
Utviklingen innen petroleumsvirksomheten gjør
at deler av virksomheten flyttes til land. Arbeidstakerne blir i
større grad knyttet til selskaper som har virksomheter
både på land og på sokkelen. Dette vil øke
behovet for samarbeid også mellom sokkel- og landmyndigheter
i tiden fremover. Tilsvarende samarbeid må også prioriteres
mellom myndigheter som har ansvar for petroleumsvirksomheten på andre
lands sokler.
Økningen i aktivitetsnivået
i og kompleksiteten av petroleumsvirksomheten har medført
at Oljedirektoratet må foreta strengere prioriteringer
i tilsynet. Hovedmålet er å få mest og
best mulig tilsyn ut av direktoratets ressurser.
Det må være balanse og sammenheng
mellom systemrettet tilsyn og tekniske verifikasjoner,
og tilsynsmetodene må videreutvikles i tråd med
det nye HMS-regelverket og nye utfordringer i næringen. Pilotprosjektet
"Utvikling i risikonivå - norsk sokkel" beskriver viktige
trender i virksomheten. Rapporten vil oppdateres årlig,
og nye måleindikatorer vil inkluderes. Dette arbeidet vil
være et viktig utgangspunkt for prioriteringer i fremtidig
tilsyn.
For at tilsynet skal ha størst mulig
effekt er det viktig å "skreddersy" tilsynet mot den enkelte
aktivitet og deltaker. Direktoratet styrer dette ved å utforme
aktørbaserte og områdebaserte tilsynsstrategier.
For å understøtte forbedringsprosessene
i forhold til utfordringene på HMS-området vil
Oljedirektoratet i tillegg til de lovpålagte oppgavene,
prioritere oppfølging på områdene:
– utstøting
av arbeidstakere,
– økonomiske rammebetingelser
for helse, miljø og sikkerhet i virksomheten, herunder
rettighetshavernes ansvar for styring av disse forholdene i lisensen,
– nye risikomomenter som følge
av IKT-utviklingen,
– planleggings-, arbeids- og beslutningsprosesser
i tidlig prosjekteringsfase,
– arbeidstakermedvirkning,
– sikkerhet i forbindelse virksomhet
fra fartøy og helikoptertransport,
– utfordringer med hensyn til
helse, miljø og sikkerhet i et regionalt perspektiv,
– kvaliteten av aktørenes
eget tilsyn.
Arbeidstakerorganisasjonene har etterlyst direktoratets
tilstedeværelse eller synlighet på arbeidsplassene på sokkelen.
I 2000 var 28 724 personer tilknyttet undersøkelse, boring
og produksjon i petroleumsvirksomheten. Det samlede tilsynet som
Oljedirektoratet utførte med virksomheten i 2000 utgjorde
60 000 timer, hvorav 4 000 timer var tilsyn ute på innretningene.
Det er ønskelig at direktoratet prioriterer å være
mer ute på sokkelen. Dette vil bidra til å gi
myndighetene et mer realistisk bilde av den faktiske tekniske tilstanden og
arbeidsmiljøforhold. En viktig del av direktoratets tilsyn
vil imidlertid ikke være direkte synlig for arbeidstakerne
på sokkelen. For å ha ønsket effekt må direktoratets
tilsyn også rettes mot beslutningstakere på ulike
nivåer i aktørenes organisasjoner og dekke både
planleggings- og driftsfasen. En diskusjon om direktoratets prioriteringer
i tilsynssammenheng må derfor ikke begrenses til en diskusjon
om fysisk tilstedeværelse på innretningene. Det
er imidlertid en utfordring å synliggjøre omfang
og resultater av direktoratets tilsyn overfor arbeidstakerne og
deres organisasjoner.
Departementet følger opp direktoratets
prioriteringer av ressurser og resultater fra tilsynet gjennom styringsdialogen.
I lys av utviklingen på sokkelen den senere tiden vil det
være nødvendig å vurdere om kvaliteten eller
effekten av tilsynet er tilstrekkelig.
Det er i denne sammenheng viktig å videreutvikle metoder
for å evaluere effekten av myndighetstilsynet. Departementet
legger også til grunn at slike målinger uttrykker
et ambisjonsnivå som fremmer forbedringer i tilsynet.
Ordningen med å utstede samsvarsuttalelse
for flyttbare innretninger "SUT-ordningen", ble iverksatt august
2000.
Tilbakemeldinger viser at ordningen har hatt
stor betydning for å bedre regelverkskompetansen i næringen.
Ordningen har også bidratt til å bedre arbeidsmiljøet
på de flyttbare innretningene og sikret strukturerte og
helhetlige gjennomganger av innretninger og utstyr på disse.
Gjennomgangene har bidratt til forbedringer så vel som økt
kunnskap og bevisstgjøring fra alle berørte parter
om innretningenes faktiske tekniske tilstand.
På bakgrunn av at mindre og spesialiserte
selskaper er gitt innpass som deltakere på norsk kontinentalsokkel,
ble det i 2000 etablert en ordning med forhåndsvurdering
av nye selskaper som ønsker å bli operatør eller
rettighetshaver på norsk sokkel. Et positivt utfall av
forhåndsvurderingen gir i seg selv ikke en rett til å komme
inn på sokkelen, men er en vurdering av selskapets kompetanse
som vil bidra til å bedre forutsigbarheten for selskapene
med hensyn på hvilke krav som stilles til aktørene.
De nye aktørene vil kunne gi verdifulle
bidrag til økt verdiskapning i rettighetshavergruppene.
Det stilles samme krav til disse deltakerne som til de etablerte
selskapene på norsk sokkel når det gjelder helse,
miljø og sikkerhet.
Oljedirektoratet rår over en rekke
formelle virkemidler for å sanksjonere regelverksbrudd
i virksomheten, som pålegg eller stansing av virksomheten.
Direktoratet kan i tillegg bruke strategiske virkemidler som også har
vist seg å være virkningsfulle. Dette gjelder
for eksempel innkalling av ledelsen i et selskap til et møte med
direktoratets ledelse.
Som et resultat av den negative utviklingen
på sokkelen har myndighetene skjerpet sin bruk av virkemidler.
Direktoratet vil i tiden fremover ta i bruk hele spekteret av virkemidler
og benytte disse tydelig og konsistent, for på den måten å bidra
til å ansvarliggjøre aktørene og forbedre
HMS-nivået på sokkelen.
Erfaringer fra tilsynet har vist at flere av
de problemstillingene som blir identifisert, er gjennomgående
for næringen som helhet. For å kunne møte
disse på en enhetlig måte, har Oljedirektoratet,
i tillegg til det felt- og operatørspesifikke tilsynet,
iverksatt flere gjennomgående tilsynsaktiviteter. I tillegg
har tilsynsmyndigheten ofte stått overfor nye og komplekse
tekniske og organisatoriske utfordringer i næringen som
har vært så vidt omfattende og sammensatte, at
en har måttet organisere tilsynet som mer langsiktige prosjekt.
Disse omtales som tilsynsprosjekter og gjennomføres ofte ved
at direktoratet har innhentet ekstern bistand. Dette har bidratt
til felles kompetansebygging og problemløsning både
på myndighetssiden og i næringen.
De viktigste tilsynsprosjektene i perioden beskrives nærmere
i meldingen.
Komiteen viser til
at ordninga med å utarbeide samsvarsuttaler for flyttbare
innretningar, den såkalla "SUT-ordninga", ser ut til å fungere
godt. Slik ordninga verkar i dag, så er dette ei friviljug
ordning.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner at på denne måten er etablert fleire ulike
"regimer" og dette kan virke som lite effektivt.
Fleirtalet meiner derfor at "SUT-ordninga"
må bli gjort obligatorisk og gjer framlegg om dette:
"Stortinget ber Regjeringa om å fremje
forslag om å gjere ordninga med å utstede samsvarsuttale
for flyttbare innretningar, "SUT-ordninga", obligatorisk."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener dagens ordning bør
videreføres i nåværende form og ønsker
ikke å gjøre den obligatorisk.
Komiteen ser det som ønskjeleg
at Oljedirektoratet som tilsynsorgan blir styrkt.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Oljedirektoratet har blitt pålagd nye og utvida
oppgåver utan at driftsbudsjettet har blitt styrkt tilsvarande.
Sjølv om direktoratet har gjort omorganiseringar og effektivisering,
har talet på installasjonar og aktiviteten på sokkelen
hatt ein dramatisk auke.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at samtidig som Oljedirektoratet
har blitt pålagt nye og utvidede oppgaver, og antallet installasjoner
på sokkelen har økt, har direktoratet gjort omorganiseringer
og effektivisering. I tillegg øker Oljedirektoratets budsjett
med 7 mill. kroner i 2002.
Komiteen er samd i
at Oljedirektoratet bør ta over ansvaret for koordinering
av tilsynet med landanlegga. I den samanheng er det viktig at tilsynet
tar utgangspunkt i same lovgjeving for heile området. Transportdelen,
dvs. helikopter- og båttransport, bør vere ein
del av det totale tilsynet. Komiteenmeiner
at Oljedirektoratet bør auke sin kompetanse innafor dette
området.
Komiteen meiner det er viktig
at Oljedirektoratet tar i bruk heile breidda av sanksjonsmiddel
når regelverket vert brutt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil ha et mer synlig tilsyn. Selskapene
har fått stadig større ansvar for HMS-arbeidet
gjennom sine internkontrollsystemer. Dette gir behov for en fortsatt styrking
av tilsynsmyndigheten helt i tråd med de signaler arbeids-
og administrasjonsministeren har gitt i forbindelse med "omorganiseringen
av offentlig sektor". Oljedirektoratet må få styrket
sin økonomiske situasjon slik at det gjøres bedre
i stand til å gjennomføre sin tilsynsoppgave ved å øke
tilsynsaktiviteten.
Flertallet mener det er avgjørende
at det ved tildeling av nye lisenser legges vekt på HMS-standarden i
det enkelte selskap, slik at myndighetenes fokus på HMS
understrekes overfor selskapene i sektoren. Myndighetenes HMS-vurdering
av de enkelte selskapene må fremkomme ved tildelingen.