Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om disponering av Ekofisk-tanken med beskyttelsesvegg

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 208 (2001-2002)
  • Kildedok: St.prp. nr. 51 (2001-2002)
  • Dato: 04.06.2002
  • Utgiver: Energi- og miljøkomiteen
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

1. Sammendrag

Ekofisk-området ligger i den sørlige delen av Nordsjøen og omfatter nå totalt 30 faste installasjoner. Ekofisk-tanken ble plassert på Ekofisk-feltet i 1973, og var opprinnelig ment som lagringsplass for olje. I 1975 installerte man en oljerørledning fra Ekofisk til Teesside i England, og Ekofisk-tanken ble dermed overflødig som lagringsplass for olje. Ekofisk-tanken har ikke vært i bruk siden 1998.

Olje- og energidepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag om disponering av Ekofisk-tanken og en tilhørende beskyttelsesvegg. Det er tidligere vedtatt at Ekofisk-tankens overbygning skal fjernes og tas til land, og disponeringsbeslutningen knytter seg derfor til Ekofisk-tankens betongunderstell, samt to integrerte dekkstrukturer og en beskyttelsesvegg som også er av betong.

Det anbefales i proposisjonen at Ekofisk-tanken samt en tilhørende beskyttelsesvegg etterlates på stedet, og at to integrerte dekkstrukturer, som er montert over tanken, tillates etterlatt for å stabilisere tankstrukturen og sikre adkomst med helikopter ved fremtidige inspeksjoner. Videre anbefales det at tanken blir avmerket på sjøkart, samt at signalutstyr for å trygge skipsfarten og helikoptertrafikken til Ekofisk-feltet installeres.

Olje- og energidepartementet ønsker ikke å benytte retten, fastsatt i petroleumsloven, til statlig overtakelse av Ekofisk-tanken med beskyttelsesvegg. Det er ikke identifisert muligheter for en lønnsom bruk av installasjonen på et senere tidspunkt.

Rettighetshaverne leverte i oktober 1999 avslutningsplan for en rekke utrangerte innretninger i Ekofisk-området. Planen omfatter utrangerte rørledninger og kabler, utrangerte stålinstallasjoner med tilhørende borekaks og skrot, samt Ekofisk-tanken med tilhørende beskyttelsesvegg. Det er i proposisjonen redegjort for planen, og det vises til at anbefaling om disponering av utrangerte rørledninger og kabler i Ekofisk-området ble behandlet i St.meld. nr. 47 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 29 (2000-2001).

Departementet viser til at operatøren har anbefalt det de i dag anser som den optimale miljømessige løsningen. I neste fase vil flere potensielle kontraktører få mulighetene til å utvikle et verktøy som kan benyttes ved fjerning av sedimenter. Denne prosessen vil fortsette frem mot kontraktsinngåelse medio 2002. Det ventes at konstruksjon av spesialutstyr etterfulgt av klargjøring av tankcellene vil vare til utgangen av 2004. Det er en forutsetning at arbeidet med å etterlate tanken og beskyttelsesveggen i klargjort tilstand, inkludert fjerning av tankens overbygning, skal være gjennomført innen 2008.

I henhold til petroleumsloven har operatøren som en del av avslutningsplanen utarbeidet en konsekvensutredning, som gir en beskrivelse av hvilke virkninger ulike disponeringsalternativ kan få for nærings- og miljømessige forhold, og hva som kan gjøres for å redusere utslipp knyttet til disponering og avbøte eventuelle skader og ulemper. - De samlede miljømessige konsekvensene forbundet med å etterlate Ekofisk-tanken er etter Olje- og energidepartementets og Miljøverndepartementets vurdering akseptable.

At tanken etterlates antas å medføre en moderat risiko for skipskollisjon. Teoretiske beregninger viser at i snitt vil et skip kollidere med tanken pr. 90 000 år. For å avbøte på dette, vil det bli påmontert varslings- og navigasjonsutstyr på tanken. Dette utstyret vil bli vedlikeholdt inntil tanken kollapser.

Departementet viser til at i henhold til Norges forpliktelser etter konvensjonen om beskyttelse av det marine miljø i det nordøstlige Atlanterhavet av 1992 (OSPAR-konvensjonen) har norske myndigheter i forbindelse med disponeringen av Ekofisk-tanken gjennomført en konsultasjonsprosess overfor andre OSPAR-land. Dette er påkrevd når bestemte kategorier offshore-installasjoner anbefales etterlatt. Ekofisk-tanken med den tilhørende beskyttelsesveggen omfattes av disse kategoriene. De andre OSPAR-landene har således fått anledning til å uttale seg om den anbefalte disponeringsløsningen, og ingen land har hatt innvendinger mot at Ekofisk-tanken og beskyttelsesveggen etterlates.

Departementet viser til at når det kreves at en petroleumsinnretning skal fjernes i medhold av petroleumsloven, skal staten etter nærmere bestemte regler dekke en andel av utgiftene som er direkte knyttet til fjerningsaktiviteter. En beslutning som går ut på at Ekofisk-tanken og beskyttelsesveggen kan etterlates, innebærer derfor at staten ikke pådrar seg direkte kostnader i forbindelse med disponeringen av Ekofisk-tanken.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Rolf Terje Klung-land og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm og fra Senterpartiet, Inger S. Enger, er enig i forslaget i proposisjonen om disponering av Ekofisk-tanken.

Komiteens medlemmer frå Sosialistisk Venstreparti viser til brev frå Olje- og energidepartementet datert 29. mai 2002, med svar på spørsmål frå komiteen. Desse medlemene er opptekne av at det i framtida kan vera aktuelt å ta tanken i bruk til t.d. energiføremål, og at det bør arbeidast vidare med å sjå på prosjekter til slik bruk.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i at operatørens anbefalte disponeringsløsning når det gjelder Ekofisk-tanken og beskyttelsesveggen godkjennes i samsvar med anbefalingen i St.prp. nr. 51 (2001-2002).

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 4. juni 2002

Bror Yngve Rahm

leder

Ingmar Ljones

ordfører

Øyvind Vaksdal

sekretær