Jeg viser til brev av 25. april d.å.,
vedlagt Dok. nr. 8:105 (2001-2002) fra representantene Olav Gunnar Ballo,
Inga Marte Thorkildsen, Anne Helene Rui og Bjarne Håkon
Hanssen om forslag endring av regelverket slik at rusede personer
som er til fare for seg selv, sikres medisinsk vurdering, eventuelt
medisinsk behandling eller overvåking.
Etter politiloven § 9 har politiet
adgang til å innbringe berusede personer som forstyrrer
den offentlige ro og orden eller lovlig ferdsel, forulemper andre
eller volder fare for seg selv eller andre. Noen av disse personene
kan ha behov for medisinsk assistanse eller behandling. Politiloven § 9
gir også en plikt til politiet ved at politiet skal besørge medisinsk undersøkelse, når
det er nødvendig. Det er riktig som forslagsstillerne også påpeker,
at politiloven på dette punktet gir rom for skjønn
ved at politiet skal foreta en vurdering av behovet for legetilsyn.
Dette er presisert i politiinstruksen § 9-2, 2. ledd, som
pålegger både vaktsjef og den polititjenestemannen
som foretar pågripelsen, å forespørre
eller på annen måte søke klarlagt om
den pågrepnes tilstand er slik at legetilsyn antas nødvendig. En
legeundersøkelse skal forordnes uten opphold. Vedkommende
skal ikke settes i arrest før han eller hun er tilsett
av lege eller annet kompetent legepersonell. Tidspunkt for og resultat
av legeundersøkelsen skal anmerkes i vaktjournalen.
Politiinstruksen § 9-4 fastsetter at
personer som innsettes i arrest, skal ha forsvarlig tilsyn og så vidt
mulig anbringes slik at de ikke kommer til skade eller utsettes for
unødige lidelser og slik at de ikke kan påføre
andre skade. Det skal føres særlig tilsyn med
arrestantens helbred og helsetilsyn og sørges for legetilsyn
når dette antas påkrevet. Arrestantene skal inspiseres
hver halvtime, med mindre omstendighetene tilsier hyppigere tilsyn.
Tidspunktet for de enkelte inspeksjoner og resultat av disse skal
anmerkes i vaktjournalen eller i annen godkjent journal.
Justisdepartementet har overfor politimestrene understreket
i rundskriv av 13. april 1999 om kontroll med innbrakte i politiarrester
at vaktsjefen skal ta konkret stilling til det som skal foretas
ved den enkelte inspeksjon, vurdert ut fra hva som er nødvendig
i hvert enkelt tilfelle. Et minimum må være at
den som utfører inspeksjonen ved selvsyn forsikrer seg
om den innsattes situasjon, herunder om vedkommende trenger legehjelp.
Mens man i Norge har en plikt til å vurdere
om det foreligger behov for legetilsyn ved innbringelse av berusede
personer til politiarrest, har man i Danmark, noe også forslagsstillerne
er inne på, en mer tvangsmessig (obligatorisk) bestemmelse
for dette formålet. I Danmark vil reglen være
at alle som innbringes av politiet for beruselse, gir politiet anledning
til å utøve skjønn om vedkommende skal
bringes hjem, til sykehus eller til annen institusjon. Dersom det
anses nødvendig å innbringe vedkommende i politiarrest,
skal vedkommende undersøkes av lege.
Denne ordningen er nok langt mer ressurskrevende enn
slik det er lagt opp i Norge. For eksempel ble det innbrakt om lag
17.000 i politiarrest i Oslo i 2000, mens tilsvarende tall for 2001
var ca. 18.000. Mer enn halvparten var innbrakt for beruselse. Et
så høyt antall innbringelser vil legge beslag
på store ressurser innen helsetjenesten, dersom det blir
gjort obligatorisk å foreta legekontroll eller annen medisinsk
bistand av alle innbrakte.
Det er landets kommuner som etter kommunehelse-tjenesteloven § 1-1
skal sørge for nødvendig helsetjeneste for alle
som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen. Retten til nødvendig
helsehjelp, herunder legetjenester, gjelder også for innsatte
i politiarrester. I forbindelse med Den europeiske torturovervåkings-komiteens
besøk i Norge i 1999 tok komiteen også opp innsattes
rett til tilgang til lege i sin rapport av mars 2000. Komiteen viste
til at det var tilfeller der polititjenestemenn foretok vurdering
av den pågrepnes anmodning om tilgang til en lege. Justisdepartementet
mente i rundskriv til politimestrene 21. juli 2000 om rett til kontakt
med nødvendig helsehjelp for innsatte i politiarrester,
at det var uheldig at politiet foretok vurderingen av den pågrepnes ønske
om å ta kontakt med sikte på helsehjelp. Behovet
for og innholdet av helsehjelp må vurderes av dem som har
kompetanse til det.
Det er i rundskrivet fastsatt retningslinjer
for helsehjelp hvor hovedregelen i første punktet er at
den innsatte skal gis rett til kontakt med nødvendig helsehjelp. Kontakten
kan gjennomføres enten ved at politiet henvender seg til
helsepersonell eller ved at den innsatte selv tar kontakt med helsepersonell.
Rundskrivet gjelder i korte trekk helsetilbudet i arrestene, men
inneholder for så vidt ikke noe konkret om politiets plikter
ved innbringelse av arrestanter.
Etter min oppfatning er ikke forskjellene store
i praksis mellom de norske og de danske ordningene, når
det gjelder medisinsk vurdering og hjelp for personer som innbringes
for beruselse. Rent generelt kan det sies at det kan være
vanskelig å vurdere den innbraktes tilstand. Dersom politiet
ikke får kontakt med vedkommende på grunn av beruselse
eller han ikke er i stand til å gjøre rede for
seg, er dette i seg selv et klart tegn på at politiet må kontakte
lege. Det kan imidlertid være at det ved innbringelsen
ikke er noe påfallende ved den innbrakte ut over det at
han er beruset, men hvor tilstanden forverres etter hvert. Dette
er i så fall noe som må avdekkes ved inspeksjonen.
Den som inspiserer må derfor forvisse seg om den innbraktes
tilstand ved disse inspeksjonene og ikke unnlate å oppnå nødvendig
kontakt med vedkommende fordi han tror at den innbrakte "sover rusen
ut".
Selv om våre regler for behandling
av berusede personer som innbringes i politiarrest, har blitt forbedret de
seneste årene, har det likevel skjedd tragiske dødsfall
i arrestene. Politidirektoratet (POD) er derfor gitt i oppdrag å gjennomgå regler,
instruksverk og rutiner for politiets håndtering av arrestanter
i politiarrestene; gjennomgå og vurdere politiets behov
for bistand fra helsepersonell ved innsettelse i arrest og under
arrestopphold; gjennomgå og vurdere kommunikasjons- og overvåkingsutstyr
i arrestene; samt vurdere tilsynsordninger eller andre kontrollordninger
som gjelder tilsynet med arrestanter i politiets varetekt.
På bakgrunn av de etter min oppfatning
mindre forskjellene mellom nåværende ordninger
på området og en ordning med legekontroll for
alle innbrakte, og inntil POD har gjennomført nevnte utredning,
finner jeg ikke grunn til nå å gå inn
for en endring slik forslagsstillerne fremmer. På bakgrunn
av PODs utredning vil jeg vurdere behovet for endringer og ressursbruk
og deretter eventuelt komme tilbake med forslag til nye regler.