Stortingets behandling av St.prp. nr. 45 (2000-2001), jf.
Innst. S. nr. 342 (2000-2001), førte til en rekke endringer
av foreslått struktur og organisasjon i proposisjonen.
Under stortingsbehandlingen var det ikke mulig å fremskaffe
full oversikt over alle direkte og indirekte konsekvenser av disse
endringene. Et flertall i forsvarskomiteen anmodet derfor - umiddelbart
etter behandlingen - Forsvarsdepartementet om å fremskaffe
mest mulig nøyaktige beregninger av kostnadene ved den
vedtatte strukturen. Arbeidet ble igangsatt i nært samarbeid
med Forsvarets overkommando, Forsvarets forskningsinstitutt og Forsvarets
bygningstjeneste, nå Forsvarsbygg.
Beregningene er utført med det meget
omfattende simuleringsverktøyet "KOSTMOD" og er basert
på et meget betydelig tallmateriale. Det er enighet i Forsvaret
om at det ikke foreligger noe bedre verktøy for å foreta
slike omfattende strukturkostnadsberegninger som forslagene om økonomiske
rammer og behov er basert på. Det må imidlertid
understrekes at beregningene inneholder usikkerheter. Dette henger
blant annet sammen med det omfattende arbeid som pågår
med å utforme nye oppsetningsplaner for både styrkestrukturen
og fredsorganisasjonen. Videre er det tidligere erfart en iboende
tendens til å undervurdere kostnader i denne type arbeid
selv om man legger vekt på å styrke den sentrale
kontroll med alle inngangsdata. Usikkerheten skyldes også forhold
utenfor Forsvarets kontroll knyttet blant annet til prisstigningen
på forsvarsmateriell og på andre varer og tjenester
som Forsvaret er avhengig av. I tillegg er den påbegynte
omleggingen av Forsvaret så omfattende og krevende at ingen
kan garantere at den går nøyaktig som planlagt
eller nøyaktig hvilke innsparinger den vil gi. Beregningene
gir imidlertid så nøyaktige anslag som det er
mulig å fremskaffe ut fra det vi vet i dag.
Nye kostnadsberegninger for omleggingsperioden 2002-2005
ble oversendt Stortinget i brev av 31. august 2001 og presentert
i St.prp. nr. 1 (2001-2002). Totalkostnadene var beregnet til 121,6
mrd. 2001-kroner. Omregnet til 2002-kroner tilsvarer dette 123,6 mrd.
kroner. Kvalitetssikringen av beregningene har ikke endret de kostnadene
som ble presentert i St.prp. nr. 1, men de endringsforslag som foreslås
i denne proposisjonen gir innsparinger i størrelsesorden
5,6 mrd. kroner på den totale kostnaden for perioden 2002-2005.
Totalkostnadene for perioden blir derved på 118,0 mrd.
kroner. Dette beløpet utgjør basis for Forsvarets
behov for økonomiske rammer i omleggingsperioden, og angir
hva strukturen med de endringer som foreslås i denne proposisjonen
vil koste. Kutt-/reduksjonsforslagene er gitt i proposisjonen
på side 39 (tabell 5.1)
Regjeringen legger til grunn at Forsvaret i
omleggingsperioden 2002-2005 samlet skal tilføres 118 mrd. kroner
som tilsvarer kostnadene ved den justerte struktur. I gjennomsnitt
gir dette et årlig bevilgningsbehov på 29,5 mrd.
kroner i perioden. Rammen omfatter alle utgifter over forsvarsbudsjettet,
inkludert utgifter til internasjonale operasjoner og anti-terrortiltak
(herunder aktivitet i og rundt Afghanistan). Det er imidlertid et
unntak for 2002 som følge av at Regjeringen i St.prp. nr.
39 (2001-2002) har foreslått å tilleggsbevilge
til sammen 546 mill. kroner for å finansiere norsk deltakelse
i Afghanistan og nasjonale sikringstiltak.
Ut fra de årlige behov legger Regjeringen
opp til en gradvis opptrapping av bevilgningene til Forsvaret i perioden
2002-2005. For 2002 foreslår Regjeringen at forsvarsbudsjettet øker
med 1,043 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 7 (2001-2002), slik at den ordinære ramme for inneværende år
blir på 28,7 mrd. kroner. Med de ekstra midlene som er
foreslått tilleggsbevilget til deltakelsen i Afghanistan,
blir nivået på 29,246 mrd. kroner. Dette gir en økning
på 5,7 pst. i forhold til saldert budsjett. Dessuten er
Regjeringen innstilt på å fremme forslag om en
bevilgning på ytterligere om lag 425 mill. kroner i 2002
dersom deployering av fire F 16 jagerfly til "Operation Enduring
Freedom" finner sted.
Det betyr at det i 2002 vil tilleggsbevilges
ca. 1 mrd. kroner til kampen mot terrorisme.
Forsvarsplanleggingen skal innrettes mot de økonomiske
rammene som foreslås, men Regjeringen vil tilpasse oppfølgingen
av rammene til helheten i de årlige budsjettopplegg ut
fra utviklingen i den økonomiske situasjonen.
Regjeringen legger videre opp til at forsvarsbudsjettet
i 2003 videreføres på samme nivå som
den ordinære rammen i 2002, skal øke til 29,7
mrd. kroner i 2004 og til 30,9 mrd. kroner i 2005. Økningen
fra saldert budsjett i 2002 til den foreslåtte ramme i
2005 er på 11,7 pst. Når det gjelder budsjettmidler
til Forsvaret, eksklusive merutgifter til internasjonale operasjoner,
vil det i 2002-2005 avsettes 11,8 mrd. kroner mer enn i forrige
periode. Det utgjør en økning på 11,7
pst. En slik økning på forsvarsbudsjettet innebærer
et unikt løft når det gjelder satsing på Forsvaret
etter den kalde krigens slutt.
Selv med denne satsingen på Forsvaret,
er struktur og virksomhet noe redusert i forhold til de vedtak som Stortinget
gjorde i juni 2001. Den struktur som Stortinget vedtok, ble betydelig
dyrere enn det Stortinget hadde grunnlag for å ha oversikt
over ved behandlingen av St.prp. nr. 45 (2000-2001), og innebar
en kostnad som ville ha krevd et årlig budsjettnivå nærmere 12
pst. høyere enn dagens.
Dette, i tillegg til at det er aktuelt å tilføre
Forsvaret ytterligere om lag 1 mrd. kroner i ekstra midler til deltakelse
i Afghanistan i 2002 og til nasjonale sikringstiltak, har medført
at den struktur og virksomhet som Stortinget vedtok i juni i fjor,
vanskelig lar seg fullfinansiere.
Det er lagt vekt på å gjennomføre
justeringer av strukturen som gir rask og varig reduksjon i bevilgningsbehovet.
Det har vært viktig å unngå tiltak som skyver
på og forsterker problemene. Slike tiltak ville først
og fremst ha vært å utsette nødvendige
investeringer til etter 2005. En slik strategi vil imidlertid kun svekke
Forsvaret. I forslaget inngår likevel en utstrekning av
betalingsplanen for MTB-Skjold i tid sammenlignet med de planene
som lå til grunn for kostnadsberegningene. Dette skyldes
at leveringsperioden blir lengre enn tidligere anslått.
Rammen for investeringer vil være på 42,0
mrd. kroner i perioden. Dette tilsvarer 35,6 pst. av den totale
rammen, stigende fra 32,4 pst. i 2002 til 37,9 pst. i 2005. Økte
investeringer er et sentralt virkemiddel i omstillingen og moderniseringen
av Forsvaret. Materiellinvesteringenes del vil utgjøre
om lag 30,8 mrd. kroner. Dette utgjør 26,1 pst. av totalrammen,
men stigende fra 23,7 pst. i 2002 til 29,4 pst. i 2005. Denne kraftige økningen mot
slutten av perioden gjenspeiler satsingen på modernisering
etterhvert som EBA-investeringer som er kritiske for omstillingen,
blir igangsatt og gjennomført. Det vil også ta
noe tid å gjennomføre de nødvendige forberedelser
til de mange og viktige materiellinvesteringer som det
legges opp til å gjennomføre.
Den øvre rammen til internasjonale
operasjoner foreslås satt til gjennomsnittlig 900 mill.
kroner per år i perioden etter 2002. Dette vil bety betydelige
innskrenkninger av Norges internasjonale bidrag. Imidlertid er Forsvaret
i dag enda sterkere involvert i i internasjonale operasjoner enn
tidligere, med meget betydelige bidrag både i Kosovo og
i Afghanistan. Situasjonen som har oppstått etter terrorangrepene
11. september 2001 krever at Norge oppfyller sine allianseforpliktelser.
Det er viktig å unngå reduksjoner i nivået
på norsk deltakelse i internasjonale operasjoner som får
negative konsekvenser for samarbeid med allierte og koalisjonspartnere.
Det er avgjørende viktig å sikre
evnen til den krevende og helt nødvendige omleggingen av
Forsvaret i de fire årene fra 2002 til 2005. Regjeringen
legger derfor vekt på at det i denne perioden vil være
nødvendig fra år til år å vurdere
enkelte midlertidige tiltak. De gjennomgripende endringer i praktisk
talt alle deler av Forsvaret som følge av omleggingen,
skaper en rekke praktiske flaskehalser, for eksempel når
det gjelder omfanget av førstegangstjeneste i omleggingsperioden. Det
legges opp til at inntaket av vernepliktige reduseres midlertidig
med inntil 10 pst. av årsklassen i 4-årsperioden.
Andre tiltak vil kunne berøre trenings- og øvingsnivå og
vedlikehold av eiendommer, bygg og anlegg.
Regjeringen foreslår at det samlet
gis en netto rammeøkning på forsvarsbudsjettet
for 2002 på 1043,082 mill. kroner slik at budsjett øker
fra 27 656,918 mill. kroner til 28 700 mill. kroner. I tillegg er
det i St.prp. nr. 39 (2001-2002) foreslått en tilleggsbevilgning
på 546 mill. kroner fordelt med ca. 476 mill. kroner for å finansiere
norsk deltakelse i Afghanistan og ca. 70 mill. kroner til nasjonale
sikringstiltak. Regjeringen er innstilt på å øke
tilleggsbevilgningen til operasjonene i Afghanistan med ytterligere
om lag 425 mill. kroner for å finansiere eventuell deployering
av fire F-16 jagerfly.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til at Forsvaret i omleggingsperioden 2002-2005 samlet
skal tilføres 118,039 mrd. kroner som tilsvarer kostnadene
ved den justerte strukturen. Dette gir et årlig gjennomsnittlig
bevilgningsbehov på 29,5 mrd. kroner i perioden. Flertallet vil
slutte seg til rammen på 118,038 mrd. kroner i planperioden
.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn de vedtak som ble fattet i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 45 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
for videreføring av den vedtatte strukturen i Forsvaret. Disse medlemmer ser
det derfor som nødvendig og naturlig å følge
opp de fattede vedtak. Dette innebærer at de økonomiske
rammer må reguleres i henhold til den vedtatte strukturen.
Regjeringen legger opp til en reduksjon i den vedtatte strukturen
som har alvorlige og dyptgripende konsekvenser for Forsvaret. Disse medlemmer går
derfor inn for å opprettholde den vedtatte strukturen og
at budsjettet tar dette som et utgangspunkt, slik at den totale
strukturkostnaden for perioden 2002-2005 utgjør 123,6 mrd.
kroner (2002-kroner). Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen i St.prp. nr. 55 (2001-2002) feilaktig påstår
at "den struktur som Stortinget vedtok, ble betydelig dyrere enn
det Stortinget hadde grunnlag for å ha oversikt over ved
behandlingen av St.prp. 45 (2000-2001)". Enda verre blir det når
Regjeringen forsøker å skjule sine brutte løfter
ved å hevde at den struktur som ble vedtatt i fjor vanskelig
lot seg fullfinansiere som følge av deltagelse i Afghanistan
og nasjonale sikringstiltak etter 11. september 2001. I brev til
Fremskrittspartiets gruppe etter fremleggelsen av Sem-erklæringen
og i Regjeringens erklæring til Stortinget som statsministeren
leste fra Stortingets talerstol ble fullfinansiering lovet og da
var det klart at Norge skulle delta i kampen mot terrorisme, samt
iverksette nasjonale tiltak og kostnaden av den vedtatte struktur
var kjent. Disse medlemmer mener at regjeringen Bondevik
IIs brutte forsvarsløfter er ynkelige og dette forsterkes
av de håpløse og helt feilaktige forsøk
på bortforklaringer. Særlig bedrøvelig
er det at Høyre svikter totalt de forslag partiet sto sammen
med Fremskrittspartiet i Innst. S. nr. 342 (2000-2001), nemlig forslag
16 om finansiering i tillegg til rammen av kampfly, transportfly,
deltagelse i internasjonale operasjoner, samt bibeholdelse av gjenkjøpsordningen.
Disse medlemmer viser til at
etter at en Regjering på nytt har sviktet sine klare og
forpliktende løfter til befolkningen og Forsvaret er forutsigbarheten
om de budsjettmidler Forsvaret kan planlegge basert på enda
dårligere enn tidligere. Når dette sees på bakgrunn
at noe av hovedgrunnlaget for Forsvarsstudien og langtidsplanen
i St.prp. 45 (2000-2001) var å sikre nettopp forutsigbarhet
etter mer enn et tiår med uforutsigbarhet er situasjonen
verre enn noen gang.
Slik disse medlemmer ser det
er det nå tvingende nødvendig å innføre
mer forutsigbare langtidsbudsjetter for det norske Forsvaret og disse
medlemmer tar på denne bakgrunn opp følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og legge frem forslag om et 4-årig langstidsbudsjett for
Forsvaret, gjerne basert på en tilpassing av et tilsvarende
system i Danmark."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag :
"Stortinget legger til grunn en ramme
på NOK 123,6 mrd. kroner for forsvarsbudsjettet i perioden
2002-2005."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til forslag II.
Flertallet vil understreke at
rammen på 118,039 mrd. kroner er til for å finansiere
forsvarsstrukturen, og at operasjonene i Afghanistan finansieres
utenfor denne rammen.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
vil for øvrig slutte seg til proposisjonen om at
"... Det er avgjørende viktig å sikre
evnen til den krevende og helt nødvendige omleggingen av
Forsvaret i de fire årene fra 2002 til 2005. Regjeringen
legger derfor vekt på at det i denne perioden vil være
nødvendig fra år til år å vurdere
enkelte midlertidige tiltak."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
innenfor rammen på 118,039 mrd. kroner ha en annen innfasing
enn proposisjonens forslag. Disse medlemmer vil med
unntak av bevilgningen til drift av redningshelikoptertjenesten
på 30 mill. kroner og til en økning til drift
av Heimevernet på 50 mill. kroner forskyve økningene
i budsjettet til 2003. Disse medlemmer viser til
at Regjeringen foreslår en økning på budsjettet
for 2002 midt i året, og at Regjeringen legger opp til
0-vekst i 2003. Disse medlemmer er enige i Regjeringens
forslag til bevilgninger for 2004 og 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at rammen på 118 mrd.
kroner skal innfases på følgende måte:
2002 | 28,7 mrd. kroner |
2003 | 28,7 mrd. kroner |
2004 | 29,7 mrd. kroner |
2005 | 30,9 mrd. kroner |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn de vedtak som ble fattet i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 45 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
for videreføring av den vedtatte strukturen i Forsvaret. Disse medlemmer ser
det derfor som nødvendig og naturlig å følge
opp de fattede vedtak. Dette innebærer at de økonomiske
rammer må reguleres i henhold til den vedtatte strukturen.
Regjeringen legger opp til en reduksjon i den vedtatte strukturen
som har alvorlige og dyptgripende konsekvenser for Forsvaret. Disse medlemmer går
derfor inn for å opprettholde den vedtatte strukturen og
at budsjettet tar dette som et utgangspunkt, slik at den totale
strukturkostnaden for perioden 2002-2005 utgjør 123,6 mrd.
kroner (2002-kroner).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartigår ikke inn for den foreslåtte
rammen på 118 mrd. kroner i planperioden, men mener at en øvre
ramme for perioden på 100 mrd. kroner er tilstrekkelig.
Dette medlem mener at det fremdeles
er rom for betydelige innsparinger og mer rasjonell drift i Forsvaret,
og at dette potensialet må realiseres. Dette medlem vil
påpeke at det knytter seg stor økonomisk usikkerhet
til de rammene som settes i denne proposisjonen, og viser til at
det er under planlegging flere større prosjekter med sannsynlig
kostnadssprekk. Dette medlem ber Regjeringen sette
fokus på bedret prosjektstyring og samordning av ressursene
i Forsvaret slik at midlene kan utnyttes mer effektivt. Dette
medlem viser for øvrig til Sosialistisk Venstrepartis
stemmegivning under behandlingen av St.prp. nr. 45 (2000-2001),
jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001), samt Budsjett-innst. S. nr. 7
(2001-2002).
En økt vektlegging av sivil kompetanse
og deltakelse i prosjektstyringen vil etter dette medlems oppfatning
kunne bidra til en bedre styring av ressursene, og dette medlem
fremmer derfor en rekke forslag om dette jf. forslag fra mindretall.
Dette medlem mener at det er
rom for betydelige innsparinger i driften av Forsvaret gjennom mer
effektiv og rasjonell drift, og foreslår at Forsvaret pålegges en
effektiviseringsgevinst på 150 mill. kroner på de ulike
drifts- og investeringskapitlene innenfor forsvarsbudsjettet for
inneværende år, og viser til innstillingen til
St.prp. nr. 63 (2001-2002), Revidert nasjonalbudsjett under kap.
2309.
Dette medlem fremmer følgende
alternative bevilgningsforslag for inneværende år:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
| | Utgifter: | |
1731 | | Hæren | |
| 1 | Driftsutgifter økes med | 50 000 000 |
| | fra kr 4 354 933 000 til
kr 4 404 933 000 | |
1732 | | Sjøforsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter, økes med | 50 000 000 |
| | fra kr 2 656 079 000 til
kr 2 697 003 000 | |
1733 | | Luftforsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter, økes med | 100 000 000 |
| | fra kr 3 751 976 000 til
kr 3 791 716 000 | |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell
og nybygg og nyanlegg, kan overføres | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold økes med | 155 000 000 |
| | fra kr 6 266 846 000 til
kr 6 421 846 000 | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet går inn
for at Forsvaret i omleggingsperioden 2002-2005 tilføres
118,39 mrd. kroner. Dette medlem har imidlertid en
annen prioritering av disse midlene i omleggingsperioden enn det
flertallet legger opp til. Dette medlem er på mange
områder uenig i de nedskjæringer som foreslås
og de investeringsplaner som fremgår av proposisjonen. Dette
medlem viser til øvrige merknader der dette
medlems prioriteringer fremgår.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
går imot investeringer i Regionfelt Østlandet
som i omleggingsperioden er beregnet til 1 879 000 000 kroner. Dette medlem mener
videre at FO og FD bør samlokaliseres på Huseby,
noe som reduserer investeringsbehovet med ytterligere 300 000 000
kroner. Dette medlem vil omdisponere disse midlene,
samlet 2 179 000 000 kroner, til følgende områder:
– 375 000
000 kroner brukes til å opprettholde Brigade 12 som fullverdig
brigade.
– 102 000 000 kroner vil bli brukt
til å beholde de 20 selvstendige feltkompaniene i forsvarsstrukturen.
– 10 000 000 kroner avsettes til
fortsatt drift ved Haslemoen.
– 630 000 000 kroner disponeres
til å opprettholde aktiviteten i Heimevernet med langt
høyere øvingsaktivitet enn det som er mulig innenfor
rammene av flertallets forslag.
– 36 000 000 kroner settes av
til å beholde landgangsfartøyene i Sjøforsvaret.
– 24 000 000 kroner disponeres
til Kystradar Sør for å sikre best mulig overvåkning
av havområdene i sør.
– 54 000 000 kroner bevilges til
etablering av en maritim overvåkningssentral ved Reitan.
– 100 000 000 kroner settes av
til tørrdokk i Harstad for å sikre vedlikehold
av MTB-flåten i Nord-Norge.
– 150 000 000 kroner brukes til
første steg av utvidelse av fregattdokken ved Haakonsvern.
– 145 000 000 kroner settes av
til Kystvakten for å øke Kystvaktens aktivitet
i norske farvann.
– 469 000 000 kroner settes av
til å opprettholde vernepliktsandelen.
– 84 000 000 kroner brukes til å opprettholde
støtten til Det Frivillige Skyttervesen.
Dette medlem viser til at det
i St.prp. nr. 45 (2000-2001) understrekes at militær tilstedeværelse legger
grunnlaget for en effektiv myndighetsutøvelse og suverenitetshevdelse
i fredstid og sikrer nasjonal handlefrihet og evne til krisehåndtering.
Militær tilstedeværelse kan også brukes
til å forebygge ustabilitet og konflikter. Tilstedeværelse
i nordområdene vil fortsatt stå sentralt.
Dette medlem mener strukturen
som dette medlem foreslår innenfor samme økonomiske ramme
som Regjeringens forslag, gjør Forsvaret bedre rustet til å utføre
de oppgaver det er pålagt jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001),
enn den strukturen som foreslås i proposisjonen.