Det er planlagt kontraktsinngåelse
i 2002. Prosjektet skal fullføres innen 2007. Prosjektets
nye kostnadsramme for post 49 foreslås økt fra
804 til 980 mill. kroner. Gjennomføringskostnadene er 20
mill. kroner. Ny kostnadsramme for totalprosjektet er 1 000 mill.
kroner.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) ble det orientert
om at Regjeringen tok sikte på å fremlegge et
bearbeidet forslag til prosjekt for Stortinget våren 2002.
Samtidig ble det bevilget 60 mill. kroner på post 47 til
fortsettelse av de innledende arbeider i første halvår
2002. Ved utgangen av 2001 er det forbrukt 130 mill. kroner til
planarbeidet, innledende undersøkelser og utgravninger.
De planlagte anleggene i Regionfelt Østlandet omfatter
skytefeltadministrasjon med infrastruktur, angrepsfelt Sør
og Nord, slette med målområde for langdistanseskyting,
ammunisjonslager samt anlegg for strid i bebygd område.
Det er også planlagt noen mindre anlegg som nærstridsbane,
håndgranatbane, bro- og oversettingsområde, og
infrastruktur i form av veger, samband og el-/teleanlegg.
Deler av de operative anleggene kan tas i bruk i 2005, mens utbyggingen for øvrig
i hovedsak skal være ferdig i 2008.
Det ble foretatt nye kostnadsberegninger i perioden 1999-2001.
Merkostnader som følge av blant annet endringer i reglene
for merverdiavgift, ble lagt inn, og prisnivået ble oppjustert.
Prosjektet har gjennomgått ekstern kvalitetssikring.
Totalprosjektet legges frem med en kostnadsramme på 1
879 mill. kroner.
Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 45
(2000-2001), jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001), ble det vedtatt at
det skulle innfases 6 nye MTB-er av Skjold-klassen, inkludert forseriefartøyet.
I tråd med Stortingets beslutning skal det etableres et
eget kategori 1-prosjekt for serieleveranse av Skjold-klassen. Dette
prosjektet vil omfatte oppdatering av KNM Skjold, anskaffelse av
5 Skjold-klasse MTB-er og 6 våpensystemer. Det skal også anskaffes
opplærings- og treningssystemer, dokumentasjon og reservedeler.
Hovedvåpen vil være nytt sjømålsmissil
(NSM) som anskaffes gjennom prosjekt 6026 - NSM, og 76 m.m. kanon
av samme type som på Fridtjof Nansen-klasse fregatter.
Fartøyene planlegges levert perioden
i 2005-2009.
Ekstern kvalitetssikring er gjennomført.
Et ferdigforhandlet kontraktsutkast vil fjerne deler av den usikkerhet
som kvalitetssikringen har identifisert. Regjeringen tar derfor
sikte på å innlede kontraktsfor-handlinger
til sommeren med sikte på fullføring i løpet
av høsten 2002. Forslag til anskaffelsesprosjekt vil bli
forelagt Stortinget når forhandlingene er sluttført.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at Regjeringen tar sikte på å inngå kontrakten
om MTB Skjold i 2002 med byggestart i 2003. Flertallet forutsetter
at denne framdriften overholdes.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
av den oppfatning at invasjonstrusselen mot norsk territorium er
svært liten, og at investeringen i nye MTB-båter
med NSM sjømålsmissil bør skrinlegges
og kontraktene termineres.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Investeringen i nye MTB-båter
og NSM sjømålsmissil skrinlegges og kontraktene
termineres."
Fra 2010 vil våre kampfly (F-16 MLU)
raskt nå slutten av sin operative levetid etter å ha
vært i bruk i mer enn 30 år. Skal Norge videreføre
en nasjonal kampflykapasitet etter 2015, må derfor innfasing
av en ny flytype starte så snart som mulig etter 2010.
I St.prp. nr. 45 (2000-2001) understrekes det
sterkt at videreføring av et kampflyvåpen er avgjørende
for at Forsvaret skal kunne løse sine oppgaver i fremtiden. Ved
behandlingen av proposisjonen, jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
vedtok Stortinget en forsvarsstruktur som omfatter 48 kampfly. Videre
fattet Stortinget vedtak om at anskaffelse av nye kampfly skal forberedes.
Regjeringen vurderer to alternative framgangsmåter for å forberede
erstatningen av F-16 MLU flyene. Disse er:
a) delta i
ett eller flere samarbeidsprosjekter, eller
b) ikke delta i noe samarbeidsprosjekt
nå, men kjøpe et ferdig utviklet fly senere.
De aktuelle samarbeidsprosjektene er Joint Strike Fighter,
Eurofighter og Rafale.
Arbeidet med å forberede anskaffelse
av neste generasjon kampfly fortsetter. Regjeringen vil fatte en beslutning
om eventuell deltakelse i ett eller flere samarbeidsprosjekter for
utvikling av nye kampfly i løpet av 2002. Stortinget vil
bli orientert om dette. Eventuell deltakelse i et utviklingsprogram
innebærer ikke en beslutning om hvilken flytype som skal
erstatte F-16.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har merket seg at Regjeringen har besluttet å videreføre
Norges deltakelse i det amerikanske Joint-Strike Fighter prosjektet.
Flertallet vil støtte
dette under forutsetning at det legges full vekt på å involvere
norsk industri.
Flertallet har merket seg at
Forsvarsdepartementet har klare forventninger om at leverandøren
av flyet, Lockheed Martin, og deres underleverandører,
legger forholdene til rette slik at norsk industri blir en del av programmet. Flertallet har
også merket seg at avtalen med amerikanske myndigheter
inneholder klausuler som gir Norge særlige rettigheter
til å vurdere terminering dersom norsk industri ikke gis tilfredsstillende
muligheter til deltakelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
en snarlig avgjørelse på kampflyprosjektet og
ser nødvendigheten av at det treffes en prinsipiell beslutning
om en slik anskaffelse. Disse medlemmer mener det
er uheldig å binde seg til et prosjekt uten at det er innhentet
tilstrekkelig informasjon og faglige vurderinger rundt de ulike
alternativene. Valg av samarbeidsprosjekt må sees i sammenheng
med en senere anskaffelse.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en egen proposisjon vedrørende deltagelse i og anskaffelse
av nye kampfly for det norske Luftforsvaret."
"Nye jagerfly til erstatning for
dagens F-16 flåte anskaffes utenfor og som tillegg til
den ordinære budsjettramme for Forsvaret."
"Nye transportfly til erstatning
for dagens C-130-flåte anskaffes utenfor og som tillegg
til den ordinære budsjettramme for Forsvaret."
"Haslemoen leir opprettholdes inntil
videre iht. Stortingets vedtak av 13. juni 2001."
"Omfanget av gjenkjøp knyttet
til anskaffelse av nye fly vurderes med grunnlaget i presset på norsk økonomi
på det gjeldende tidspunkt."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
statsråden, i den åpne høringen 13. juni
2002, hevdet at norsk industris muligheter for deltagelse i utvikling
og leveranser til JSF prosjektet var avhengig av industriens egen
dyktighet i markedsføring og kvalitet på produkter.
Hun kunne således oppfattes som om det ikke var noen kobling
mellom norske myndigheters deltagelse i prosjektet og industriens
muligheter. Det ble også avvist at myndighetene kunne kreve
større sikkerhet for gjenkjøp og norsk industris
leveranser, slik som ellers har vært vanlig ved større
utstyrsanskaffelser, for eksempel fregattkjøpet. Disse
medlemmer konstaterer at situasjonen vedrørende
gjenkjøp og sikring av industriens deltagelse er meget
usikker og mener at Regjeringen tar alt for lett på denne
problemstilling. Det må også konstateres at det
ikke foreligger noe grunnlag for at Stortinget kan vurdere JSF-prosjektet
sammenholdt med andre konkurrerende prosjekter. Disse medlemmer finner det
uansvarlig å ta stilling til et prosjekt med kostnader på ca.
100 mill. kroner pr. år i ti år på et
så svakt grunnlag som foreligger og foreslår derfor
at Regjeringen må fremme en egen proposisjon med alle relevante
informasjoner, herunder konkretisering av gjenkjøpsarrangementer
og en sammenligning punkt for punkt med konkurrerende prosjekter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går
inn for en mindre styrking enn Regjeringens forslag i økninger
på investeringsbudsjettet for Hæren og Sjøforsvaret,
og foreslår at Hæren styrkes med 70 mill. kroner
og Sjøforsvaret med 30 mill. kroner. Dette medlem støtter
Regjeringens forslag om å bevilge 55 mill. kroner til innkjøp
av kammerlåser til Heimevernets våpen, og viser
til alternativt bevilgningsforslag for inneværende år.
Økt bruk av forskningssamarbeid, flernasjonale
ordninger samt bruk av leie/lease fremfor direkte nasjonale
kjøp kan på lengre sikt gjøre tradisjonelt
gjenkjøp mindre utslagsgivende for industrien enn i dag.
Regjeringen ønsker derfor nødvendig
fleksibilitet i praktiseringen av gjenkjøpsordningen. Ordningen
må legge forholdene bedre til rette for inngåelse
av flere strategiske avtaler mellom norsk og utenlandsk industri,
uavhengig av om dette medfører oppdragsmuligheter til norsk
industri på kort sikt.
Regjeringen har således besluttet å foreta
begrensede justeringer av retningslinjene for gjenkjøp.
Dette er gjort ved at ordlyden i betingelsene for når gjenkjøp skal
kreves er endret fra:
"Forsvarsdepartementet kan fravike krav om gjenkjøp
i spesielle tilfeller. Gjenkjøpsforpliktelsen skal som
et minimum tilsvare anskaffelsesverdien av det aktuelle produktet"
til:
"Forsvarsdepartementet kan, når det er hensiktsmessig,
fravike kravet om gjenkjøp. Gjenkjøpsforpliktelsen
skal som hovedregel tilsvare anskaffelsesverdien av det aktuelle
produktet".
Komiteen har merket
seg at Regjeringen ønsker en større fleksibilitet
i praktiseringen av dagens gjenkjøpsregime.
Komiteen vil vise til at gjenkjøpsavtalene
gjennom lang tid har vist seg som verdifulle virkemidler for teknologiutvikling,
konkurranseevne, sysselsetting og eksport av norskprodusert utstyr. Komiteen mener at
Forsvaret er tjent med bruk av gjenkjøpsavtaler med bakgrunn
i at det også gir Forsvaret muligheter til, i samarbeid
med norske forsknings- og utviklingsmiljøer, å få teknologiske
løsninger som er bedre tilpasset norske forhold. Komiteen vil
understreke at norsk forsvarsindustri er avhengig av en form for
gjenkjøp og har dessuten mye å bidra med. Dersom
norsk forsvarsindustri forsvinner, må alt militært
utstyr anskaffes fra utlandet, noe som har flere negative sider. Komiteen mener
at det er særskilt viktig at norsk industri involveres
i forskning- og teknologiutvikling ved større innkjøp.
Det vil blant annet inkludere kjøp av nye jagerfly.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at det globale våpenmarked i særlig grad er et
myndighetsstyrt marked hvor mulighetene for å markere seg
og sikre markedsandeler er meget små med mindre man samarbeider
nært med egne lands myndigheter når det gjennomføres
våpenanskaffelser. I tillegg er utvikling av moderne våpensystemer
et meget høyteknologisk område slik at industribedrifter
som vil delta må ha et nært samarbeid med myndighetene.
Krav om gjenkjøp og samarbeid om teknologiutvikling er
således en forutsetning for å sikre en avansert
høyteknologisk våpenindustri. Disse medlemmer vil
derfor motsette seg de endringer i gjenkjøpsordningen som
Regjeringen legger opp til, men vil kunne være åpen
for at gjenkjøp i spesielle situasjoner kan frasies når
dette får en negativ virkning på presset i norsk
innenlandsøkonomi i en gitt konjunktursituasjon. Som et
langsiktig bidrag til å sikre norsk høyteknologisk
industri bør imidlertid gjenkjøpsordningen bestå.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen beholde
retningslinjene for gjenkjøp."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ber om at det vurderes om gjenkjøpsavtaler
kan knyttes til ikke-militære leveranser som romteknologi
og annen høyteknologi.
Komiteen har merket seg at totalprosjektet
for Regionfelt Østlandet er lagt frem med en totalramme på 1
879 mill. kroner. Dette er høyere enn de foreløpige anslagene
i St.meld. nr. 11 (1998-1999). Komiteen viser i denne
sammenheng til at endringene skyldes blant annet prisstigning og
endringer i MVA-lovgivingen. Økninger i avbøtende
tiltak, oppfølgende undersøkelser og kostnader
til grunn- og rettighetserverv er også årsaker
til kostnadsendringer. Komiteen viser videre til
at deler av økningen i kostnadsrammen er resultatet av
den eksterne usikkerhetsvurderingen, samt at prosjektet har lagt
inn at sannsynligheten for at rammen skal holde er økt
fra 50 til 85 pst. Komiteen viser for øvrig
til St.meld. nr. 17 (2001-2002) Samfunnssikkerhet. Veien til et
mindre sårbart samfunn, som er til behandling i Stortinget,
hvor bl.a. miljøforurensing og vannkvalitet er generelt
berørt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at disse hovedutfordringene skal ivaretas gjennom
den internkontrollordningen som etableres i tilknytning til Regionfelt Østlandet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at Regionfelt Østlandet
ikke bør bygges ut. Kostnadsoverslaget på 1,1
mrd. kroner da Regionfelt Østlandet ble vedtatt i 1999,
er foreløpig kommet opp i 1,879 mrd. kroner. Nåværende
budsjett omfatter ikke boligerstatninger, næringserstatning,
isolering mot støyskader og prisstigning fram til 2009.
Sluttsummen blir mange ganger høyere enn det som lå til
grunn for stortingsvedtaket om utbygging.
Disse medlemmer har i tillegg
merket seg at en rekke av miljøforutsetningene som lå til
grunn for vedtaket blitt brutt. Giftutslipp til vann er mellom tre-
og firedoblet i forhold til hva som ble forutsatt. Gråfjellområdet
består av store deler myr og vann, som gjør giftutslippene
svært vanskelig å håndtere. Støyforurensingen
blir mer omfattende enn først antatt. Forsvaret planlegger
også betydelige naturinngrep i Rena-elva som tidligere
var forutsatt skjermet.
Disse medlemmer mener at i den
vanskelige ressurssituasjonen som Forsvaret nå er i, må det
prioriteres strengt for å ivareta de forsvarspolitiske
målene som er nedfelt i St.prp. nr. 45 (2000-2001). Forsvaret har
en rekke meget gode skytefelt som kan brukes.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til foranstående merknad og fremmer følgende forslag
om alternativ økning under kap. 1760 Post 45:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
"1760 | | Nyanskaffelse av materiell
og nybygg og nyanlegg, kan overføres | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, økes med … | 590 000 000 |
| | fra kr 6 266 846 000 til
kr 6 856 846 000" | |