Regjeringen fremmer i proposisjonen forslag
om 1 775 mill. kroner mer til drift og investeringer i helseforetakene
i 2002. Det uttales at dette innebærer at nivået
på pasientbehandlingen i helseforetakene i 2001 kan videreføres
og økes i 2002, og at veksten i pasientbehandlingen vil
bli over 5 prosent fra 2000 til 2002. Det framholdes at avregningsoppgjøret
med fylkeskommunene for pasientbehandling og investeringer i sykehusutstyr
for 2001 innebærer at det må bevilges vel 300
mill. kroner, som kommer i tillegg til den foreslåtte økningen
på 1 775 mill. kroner. Av dette gjelder 50 mill. kroner
innsatsstyrt finansiering, som foreslås bevilget i denne
proposisjonen. Resterende beløp, som skyldes en forsert
gjennomføring av utstyrsplanen, vil bli foreslått
bevilget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.
Det vises til at det ble varslet i St.prp. nr.
1. Tillegg nr. 4 (2001-2002), at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 ville komme tilbake til helheten i sykehusbevilgningene
etter en viss erfaring med og vurdering av ny struktur.
Gjennomgangen har vist at foretakene gikk inn
i 2002 med en betydelig økonomisk ubalanse, som bl.a. skyldes
høyere aktivitets- og kostnadsvekst i 2001 enn tidligere
forutsatt. Det foreslås tilleggsbevilget 1 475 mill. kroner
til drift og 300 mill. kroner ekstra til investeringer samt en adgang
for de regionale helseforetakene til å ta opp
lån til investeringer innenfor en ramme på 1 mrd.
kroner.
Det legges i proposisjonen til grunn at helseforetakene
må gjennomføre betydelige kostnadsreduserende tiltak.
Helsedepartementet forutsetter at det oppnås økonomisk
balanse i helseforetakenes drift i 2003.
I 2001 økte pasientbehandlingen i sykehusene
med vel 4,5 prosent. Driftskostnadene økte betydelig mer enn
aktivitetsveksten skulle tilsi. Dette bidro til et stort driftsunderskudd
i sykehussektoren. Foretakenes samlede driftsunderskudd (ekskl.
avskrivninger) anslås til om lag 2,6 mrd. kroner i 2002
før igangsatte budsjettiltak.
Det uttales at enhetskostnadene i helseforetakene
må reduseres vesentlig gjennom effektivisering. Det framholdes
at det kan ta tid før kostnads- og effektiviseringstiltakene
bidrar til bedring i foretakenes driftsresultat, og at man må legge
til grunn at det vil kunne oppstå driftsunderskudd i 2002
som i så fall forutsettes dekket inn over driften i årene
etter 2003.
For pasientbehandling som omfattes av innsatsstyrt finansiering,
ble det i budsjettopplegget for 2002 lagt til grunn en samlet aktivitetsvekst
på 3,5 prosent fra 2000 til 2002, fordelt med 2 prosent
fra 2000 til 2001 og 1,5 prosent fra 2001 til 2002. Aktivitetsveksten
fra 2000 til 2001 ble vel 4,5 prosent. Poliklinisk aktivitet økte
med ca. 7,5 prosent fra 2000 til 2001, som er ca. 1,5 prosentenhet
over budsjettforutsetningen for 2002. Opprettholdelse av gjennomsnittlig
aktivitetsnivå for 2001 i 2002 anslås å ville
kreve en tilleggsbevilgning på ca. 430 mill. kroner.
Det framholdes at den generelle pris- og kostnadsveksten
gjennom 2001 ble høyere enn forutsatt. De regionale helseforetakene
har i tillegg til økt aktivitets- og kostnadsvekst pekt
på omstillingskostnader, engangskostnader, og helårsvirkninger
av vedtak fattet i 2001 som årsaker til underskuddet på 2,6
mrd. kroner.
Det framholdes at usikkerhet knyttet til lønnsoppgjøret,
nivået på pensjonspremiene og forhold knyttet
til finansiering av eventuelle underskudd, gjør at det
kan bli en stram likviditetsmessig situasjon for helseforetakene
i 2002. Departementet ber derfor om en fullmakt fra Stortinget til å øke
rammen for driftskreditt med inntil 1 mrd. kroner i tillegg til
rammen på 1 mrd. kroner som allerede er gitt gjennom behandlingen
av St.prp. nr. 1 (2001-2002). Det gjøres i tillegg korreksjoner
mellom basisrammen til de regionale helseforetakene og innsatsstyrt
finansiering. Det foreslås videre bevilget 50 mill. kroner
som gjelder avregning for fylkeskommunene i 2001 på kap.
730 post 70 Innsatsstyrt finansiering av sykehus mv.
Det legges i proposisjonen til grunn en aktivitetsvekst
på 0,5 prosent fra gjennomsnittlig nivå i 2001
til 2002. Dette innebærer isolert sett et behov for tilleggsbevilgning
med 175 mill. kroner, fordelt med 70 mill. kroner til innsatsstyrt
finansiering, 85 mill. kroner i økt basisbevilgning og
20 mill. kroner til økt poliklinisk virksomhet.
Det uttales at når det gjelder psykisk
helsevern er det behov for en vesentlig økning i behandlingskapasiteten for å møte
de samlede behov for tjenester ikke minst for barn og unge. Ifølge
departementet vil den foreslåtte økningen av basisbevilgningen
til de regionale helseforetakene legge til rette for at de kan gjennomføre
opptrappingsplanen som forutsatt i 2002.
Det er ved vurderingen av fordelingen til de
ulike regionale helseforetakene lagt vekt på at en størst mulig
andel av tilleggsbevilgningen skal fordeles etter samme prinsipp
som i saldert budsjett for 2002. Av forslag til samlet økning
av basisbevilgningen til de regionale helseforetakene med 1 110
mill. kroner foreslås det å fordele 940 mill.
kroner i tråd med dette prinsippet. Resterende del av tilleggsbevilgning
på 170 mill. kroner foreslås fordelt skjønnsmessig
bl.a. for å ivareta ulikheter de regionale helseforetakene
imellom med hensyn til omstillingsutfordringer.
Helsedepartementet har trukket opp rammer og
retningslinjer for planer fra de regionale helseforetakene og legger
opp til at disse skal inngå i arbeidet med det enkelte års
statsbudsjett, slik at materialet inngår i planpremissene
for det enkelte års budsjettforslag. Stortingets budsjettvedtak
med premisser vil gi grunnlaget for den eierstyring som departementet
vil utøve overfor de regionale helseforetakene.
I proposisjonen framholdes at følgende
enkeltsaker vil legge føringer på disponeringen
av den foreslåtte økningen av driftsbevilgningene
til de regionale helseforetakene:
– Nedjustering
av ISF-bevilgningen med 54 mill. kroner og oppjustering av basisbevilgningen
med samme beløp som følge av endret forutsetning
for kostnad for fjerning av kryptaket i 2002
– Økning av DRG-vekter
for hjertekirurgi på bakgrunn av finansieringsopplegget
for Feiringklinikken og Hjertesenteret i Oslo
– Åpning for DRG-refusjon
for cellegiftbehandling ved sykestuer
– Innlemming av Alta helsesenter
og Ørlandet dialysestasjon i forsøksordningen
knyttet til desentralisert dialysebehandling
– Prioritering av nyfødtomsorgen
– Videreføring av planene
om et nasjonalt innkjøpssenter i Vadsø
– Dekning av eventuelle kompensasjonsutgifter knyttet
til Revmatismesykehuset innenfor rammen til de regionale helseforetakene
– Tilrettelegging for valgfrihet
for foreldre med funksjonshemmede barn med hensyn til behandlingsopplegg
– Prioritering av arbeidet med å etablere
donoransvarlig lege ved alle godkjente donorsykehus
– Aktivering av ubrukt sengepost
ved Sentralsykehuset i Ålesund innenfor budsjettrammen
til Helse Midt-Norge RHF
I budsjettet for 2002 er det gitt en samlet
investeringsramme på 2 762 mill. kroner for spesialisthelsetjenesten.
2 396 mill. kroner er lagt inn som basistilskudd til investeringer,
mens 366 mill. kroner gjelder øremerkede tilskudd under
særskilte bevilgninger til kreftplanen, psykiatriplanen
og IT-investeringer. Den fastsatte rammen bygger på gjennomsnittlig
investeringsnivå på 1990-tallet. Byggingen av
nytt Rikshospital er holdt utenfor ved beregningen av gjennomsnittlig investeringsnivå,
mens ny universitetsklinikk i Trondheim tilsvarende er holdt utenfor
i rammen for 2002.
Departementet har innhentet opplysninger gjennom de
regionale helseforetakene om investeringsaktivitetene og foreliggende
investeringsplaner ved årsskiftet 2001/2002. Oversikten
viser at byggekontrakter som allerede var inngått ved årsskiftet,
og utstyrsmidler legger beslag på hele basistilskuddet
til investeringer. Det framholdes at med det gitte basistilskuddet
til investeringer vil det ikke fullt ut være mulig for
foretakene å følge opp planlagt framdrift for
prosjektene på kreftplanen og psykiatriplanen i tillegg
til finansiering av pågående byggeprosjekter og
de pålagte utstyrsinvesteringene. Departementet er også kjent
med at det foreligger pålegg fra offentlige tilsyns- og
kontrollmyndigheter som krever investeringer.
Vedtatt investeringsramme på 2,8 mrd.
kroner medfører en innstramming med om lag 900 mill. kroner
i forhold til foreløpige anslag for investeringsnivået
i spesialisthelsetjenesten i 2001. Det foreslås at bevilgningene
til investeringer i foretakene økes med 300 mill. kroner
og at det etableres en låneordning overfor de regionale
helseforetakene til investeringsformål på inntil
1 mrd. kroner.
Med den foreslåtte økningen
av basistilskuddet forutsetter Helsedepartementet at opptrappingsplanene innen
psykisk helsevern og kreft kan videreføres i samsvar med
foreliggende planer. Departementet legger også vekt på at
mindre igangværende byggeprosjekter kan fullføres,
og at nivået på utstyrsinvesteringene ikke får
en uforsvarlig sterk reduksjon i forhold til nivået de
tre siste årene.
Budsjettopplegget som fremmes, legger til rette
for videreføring av byggetrinn 6 ved Sykehuset i Vestfold, utbyggingen
av E-fløyen ved Aust-Agder sykehus, pågående
utbyggings- og ombyggingsprosjekter ved Helse Fonna, videre utbygging
ved Levanger sykehus og skisseprosjekt/forprosjekt for
Helse Nor Tro og Nordland sentralsykehus.
Regjeringen foreslår at fordelingen
av tilleggsbevilgningen på 300 mill. kroner mellom de regionale helseforetakene
legges til Helsedepartementet.