Regjeringen foreslår i meldingen at
det som ledd i arbeidet med utlysingen av nye anbud for flyruter,
gjeldende fra 01. april 2003, foretas enkelte strukturelle endringer
i det regionale flyplassnettet som bebudet i St.meld. nr. 46 (1999-2000)
Nasjonal transportplan (NTP) 2002-2011.
Det ble i NTP bebudet at departementet i det
videre arbeid med flyplasstrukturen ville trekke inn vurderinger
av transportstandard og begrensninger av teknisk/operativ/sikkerhetsmessig
art, hensyn også tatt til ventet nytt regelverk.
Av proposisjonen går det fram at uten
endringer i tilbudet vil de statlige tilskuddene til det regionale
flyplassnettet måtte økes vesentlig over tid,
eller rutetilbudets kvalitet og omfang bli redusert.
Vurdert under denne synsvinkel finner Regjeringen det
formålstjenlig i forbindelse med nye anbud gjeldende fra
01.04. 2003 å konsentrere ruteføringene i Harstad/Narvik-området,
og i Vardø/Vadsø-området. Videre
foreslås anbudsruten på Fagernes lufthavn nedlagt
på grunn av liten trafikk og tilfredsstillende alternative
transportmuligheter. I tillegg foreslås at Luftfartsverket
viderefører utredningen av felles flyplass i Nord-Helgeland
og ny flyplass for Honningsvåg og omliggende distrikt.
Fra den tid de regionale flyplasser ble anlagt
og fram til i dag har det i mange flyplassområder skjedd
en utvikling av vegsystem og alternative transportmidler uten at
dette har medført justering av flyrutetilbudet.
Målet er både å sikre
robuste arbeidsmarkedsregioner med økt velferd og økonomisk
utvikling for brukere og næringsliv, og å utvikle
en framtidsrettet rute- og lufthavnstruktur som er robust og økonomisk
levedyktig på de rammebetingelser Stortinget trekker opp, jf.
dagens krav om selvfinansiering gjeldende for de lufthavner Luftfartsverket
forvalter.
I kapittel 2 i proposisjonen redegjør
departementet for den regionale luftfartens betydelige rutenett,
funksjon og utvikling. Det er videre redegjort for utredningsoppdraget
til Luftfartsverket vedrørende utvikling og struktur i
det regionale flyplassnett som oppfølging av NTP. For 10
av de i alt 28 regionale lufthavner Luftfartsverkets utredning omfatter,
er det i samarbeid med Møreforsking Molde og Transportøkonomisk
institutt gjennomført samfunnsøkonomiske lønnsomhetsberegninger.
Styrets merknader i behandlingen av utredningen
var særlig knyttet til følgende hovedpunkter:
– En sterk
vektlegging av de regionale flyplassers betydning i samfunnet, herunder
den positive effekten for næringsutvikling og befolkning
i distriktene.
– Nødvendigheten av en
ny finansieringsordning for å sikre flyplassene akseptable
rammevilkår.
– God samordning med pågående
prosesser i Luftfartstilsynet vedrørende framtidige, operative
rammevilkår.
Den regionale luftfarten har som sin primære
funksjon å knytte et område opp mot regionale
sentra og/eller trafikknutepunkter hvor det er forbindelse
videre med langdistanseruter, tilpasset det naturlige reisebehov
og reisemønster.
Fra den tid kortbaneplassene ble anlagt og fram
til i dag har standard og økonomi i det regionale flyplassnettet
utviklet seg betraktelig, med utfasing av Twin Otter og innfasing
av Dash 8-103 fra 1993. I 1997/98 overtok staten ved Luftfartsverket
26 regionale flyplasser fra kommunene, og bygde ny flyplass i Båtsfjord
som ble åpnet i 1999. Flyplassene i Hasvik og Vardø er
også overtatt av staten.
Rutetilbudet på de regionale lufthavnene
sikres ved hjelp av samfunnets kjøp av flyrutetjenester
etter anbud.
Ved anbudsinnbydelsen for drift av regionale
flyruter for anbudsperioden fra 01. april 2003 står en
overfor et valg av nivå på tjenester og statlige
overføringer av betydelige dimensjoner.
Samferdselsdepartementet har ansvaret for å organisere
og gjennomføre kjøpet av flyrutetjenestene. Anbud
lyses først ut når ikke noe flyselskap på kommersielt
grunnlag kan imøtekomme de krav departementet stiller,
og det er bare etter anbud at adgangen til en rute kan avgrenses
til ett selskap, med eller uten godtgjørelse. Disse ruteområder
er underlagt hva regelverket beskriver som forpliktelse til offentlig
tjenesteytelse (FOT-ruter).
Anbudsutlysning vil skje primo mai 2002 med
frist for å legge inn bud til medio juni 2002. Valg av
operatører kan da skje medio august 2002. Først
etter at Stortinget har vurdert de mer grunnleggende spørsmål knyttet
til utvikling av det regionale flyplassnettet, vil eventuelle endringer
i lufthavnstrukturen kunne innarbeides i anbudsoppleggene.
Det flyselskapet som vinner et anbud må ha
Luftfartstilsynets godkjenning av sitt driftsopplegg.
I 10-årsperioden 1991-2001 har passasjerøkningen
i det regionale flyplassnettet vært på rundt 25
prosent, mens overføringene til ruter og plasser (i faste
kroner) i perioden 1992 - 2002 har økt med rundt 45 prosent. Ved
utlysingen av nye anbud fra 01.04. 2003 står en på nytt
overfor et nivåvalg med hensyn til kjøp av tjenester.
Med de utfordringer departementet ser for seg i infrastrukturen,
vil en opprettholdelse av tilnærmelsesvis samme rutetilbud
som nå øke de samlede overføringer til
det regionale nettet vesentlig.
I kapittel 3 i proposisjonen beskrives flyoperative forhold
ved de regionale flyplassene med utgangspunkt i Luftfartsverkets
utredning. De flyoperative forhold danner et vesentlig grunnlag
for Luftfartsverkets utredninger og konklusjoner med hensyn til
flyplassenes videre utviklingsmuligheter.
Noen regionale flyplasser har kompliserte flyoperative
forhold og vanskelig topografi, og noen kan vanskelig utformes forskriftsmessig
med nødvendig infrastruktur.
Av Luftfartsverkets utredninger framgår
at Berlevåg, Brønnøysund, Båtsfjord,
Florø, Hasvik, Leknes, Røros, Røst, Sandnessjøen,
Stokmarknes og Vardø har tilfredsstillende utviklingsmuligheter. Øvrige
flyplasser har enten betydelige operative eller teknisk/økonomiske
begrensninger.
Presisjonsinnflyging er med unntak for Røros
lufthavn ikke etablert på grunn av nær- og fjernterrengets beskaffenhet
samt det høye kostnadsnivået forbundet med dette.
I kap. 4 i proposisjonen gjengis de vurderinger
og forutsetninger som Luftfartsverket har lagt til grunn for sine
utredninger, herunder samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske
lønnsomhetsberegninger.
Luftfartsverket har funnet det viktig å fastsette
en minimumsstandard med et realistisk nivå for oppgradering
av infrastrukturen på samtlige flyplasser. For alle 28
flyplasser (inkl. helikopterplass på Værøy)
har Luftfartsverket beregnet minimum investeringsnivå til totalt
1,5 mrd. kr som forutsettes fordelt over de første 10 år.
For å øke sikkerhetsmarginene
skal alle plasser etter opplegget utstyres med satellittnavigasjonsutstyr
av typen S-CAT-I.
En nærmere definert begrenset oppgradering
av flyplassene krever 2,6 mrd. kroner i investeringer fordelt over
10 år. Dette standardnivå rommer i en viss utstrekning
utbedring av banesystemets infrastruktur.
Full oppgradering med 1200 m rullebane anser
Luftfartsverket teknisk/økonomisk realiserbart
kun for 10 flyplasser, og investeringsbehovet er meget høyt.
I kapittel 5 presenteres de samfunnsøkonomiske lønnsomhetsberegningene
Luftfartsverket har lagt fram i utredning Regionale lufthavner -
Analyse av utvikling og struktur (bind 1 og bind 2) fra oktober 2001.
Framstillingen oppsummerer foreliggende utredninger,
og forskjellige vurderinger av utredningsmaterialet gjennomgås.
Lufthavnenes betydning for Statens luftambulansetjeneste
og den akuttmedisinske beredskap i nærområdet
kommer ikke tallmessig til uttrykk i analyseresultatene. Det redegjøres
generelt for disse forhold, mens virkningene for den enkelte plass
framgår i kapittel 7 i proposisjonen.
Det gis videre en oppsummerende illustrasjon
av de regionale flyplassenes status i forhold til vurderte kriterier,
dvs. samfunnsøkonomisk lønnsomhet, flyoperative
forhold og utbyggings- og utviklingsmuligheter.
Luftfartsverket har anslått et minimumsnivå i
investeringene til totalt 1,5 mrd. kroner fordelt over 10 år. Nye
myndighetskrav til utforming av flyplassene kan medføre
behov for økte investeringer for å opprettholde
driften. Nytten av det eksisterende rute- og lufthavntilbud er beregnet
i forhold til nedleggelse av lufthavnene, igjen vurdert i forhold
til den gunstigste alternative reisemåte. Resultatene fanger
således også opp den betydning en nærliggende
alternativ flyplass har. Som analyseforutsetning har Luftfartsverket benyttet
nevnte minimum investeringsnivå.
I utredningene er den samfunnsøkonomiske
besparelse ved eventuelle nedlegginger beregnet å gi i
netto nåverdi for Narvik 251 mill. kroner, for Fagernes
248, Vardø 226, Namsos 203, Sandane 120, Svolvær
78, Førde 68, Mosjøen 55, Ørsta/Volda
46 og Honningsvåg 20 mill. kroner.
Luftfartsverkets styre anbefaler at lufthavnstrukturen i
hovedsak opprettholdes, men viser til at Fagernes, Sandane, Namsos,
Narvik og Vardø er samfunnsøkonomisk ulønnsomme
med sikker margin.
Luftfartsverkets styre foreslår statlig
kjøp av lufthavntjenester i størrelsesorden på 250-350
mill. kroner per år avhengig av videre utvikling i infrastruktur
og drift.
Med utgangspunkt i minimumsstandard vil Luftfartsverket
kunne redusere sine kostnader med 11-16 mill. kroner per år
(neddiskontert) ved å legge ned en av de 10 flyplassene.
Dette tallet omfatter både drift og investeringer.
Luftfartsverket har utredet flere alternative
flyplasslokaliteter til erstatning for en eller flere av de eksisterende
flyplasser. For to erstatningsplasser er det gjennomført
samfunnsøkonomiske lønnsomhetsanalyser. Dette
gjelder Krampenes i Varanger til mulig erstatning for Vardø og
Vadsø lufthavner, og Porsangernesryggen til mulig erstatning
for Honningsvåg lufthavn.
Med hensyn til Krampeneset har Luftfartsverket
med bakgrunn i de samfunnsøkonomiske analysene kommet til
at det vil være riktig å satse videre på eksisterende
infrastruktur selv om alternativ lokalisering sannsynligvis vil
kunne oppfylle de flyoperative forutsetningene.
For Honningsvåg tilrår Luftfartsverket
at det på grunn av problemene på eksisterende
lufthavn, kombinert med lav transportstandard i området,
arbeides videre med erstatningsplass på Porsangernesryggen.
I kapittel 6 i proposisjonen omtales Luftfartstilsynets arbeid
med revisjon av forskrift om utforming av store flyplasser, hensyn
tatt til en risikoanalyse som foreligger. Disse forskrifter vil
også gjelde for de regionale flyplasser. I analysen vurderes
bl.a. størrelsen på forskjellige sikkerhetsområder
i tilknytning til rullebanene m.m.
Luftfartstilsynet vil etter planen sende utkast
til forskrift på høring i løpet av 2002,
og forskriften vil bli iverksatt tidlig i kommende anbudsperiode.
Luftfartstilsynets forskrift vil få betydning både
for investeringsomfanget, og for de teknisk/operative utviklingsmulighetene
flyplassene har. Investeringsbehovet i årene framover antar
departementet å bli større enn Luftfartsverket
har forutsatt i analysegrunnlaget. Den nye forskriften fra Luftfartstilsynet
vil også få betydning for de flyoperative krav
som stilles til flyselskapene driftsopplegg.
Regjeringens vurderinger og forslag framgår
i kapittel 7 i proposisjonen. Når det gjelder flyplasser
med lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet, eller flyplasser
som har mangelfulle teknisk/økonomiske utviklingsmuligheter,
foreslås at investeringene inntil videre begrenses til
minimum investeringsnivå.
Departementet forutsetter at disse flyplasser
vurderes på nytt når Luftfartstilsynet har fastsatt
reglene for den framtidige utforming av flyplassene.
Departementet foreslår å legge
om tidligere ordning med årlig fast overføring
til Luftfartsverket på 97 mill. kroner (2002-priser) til
delvis kompensasjon for utgifter ved drift og investeringer ved
flyplassene som staten overtok fra kommunene i 1997/98.
Det foreslås i stedet kjøp av bedriftsøkonomisk
ulønnsomme lufthavntjenester ved regionale flyplasser med
anbudsruter. Det innebærer at Stortinget etter hvert i
budsjettsammenheng vil behandle utvikling og omfang av de tjenester
Luftfartsverket skal yte på regionale lufthavner med anbudsruter.
Departementet vil arbeide videre med dette opplegget fram til budsjettet
for 2003 skal legges fram til høsten.
En framtidsrettet rute- og lufthavnstruktur
som fungerer godt trafikalt og økonomisk, anser departementet som
en forutsetning for videre bosetting og utvikling av robuste arbeidsmarkedsregioner.
Vurdert under denne synsvinkel finner departementet det formålstjenlig å konsentrere
ruteføringene i Harstad/Narvik-området,
og i Vardø/Vadsø-området og
iverksette dette i forbindelse med de nye anbud gjeldende fra 01.
april 2003. Videre foreslås anbudsruten på Fagernes
lufthavn nedlagt på grunn av liten trafikk og tilfredsstillende
alternative transporttilbud, og derav dårlig samfunnsøkonomisk
resultat.
I tillegg foreslås at Luftfartsverket
viderefører utredningen av felles flyplass i Nord-Helgeland
og ny flyplass for Honningsvåg.
Som følge av at anbudsruten på Fagernes
nedlegges, vil Luftfartsverkets fortsatte ansvar for å opprettholde driften
av lufthavnen måtte tilpasses den faktiske etterspørsel
etter lufthavntjenester fra charterflyoperatører og annen
næringsvirksomhet i området, og med et driftskonsept
som står i forhold til dette.
Departementet vil ikke utelukke at det i løpet
av kommende anbudsperiode kan bli nødvendig å foreta endringer
og beslutninger med virkninger både for lufthavnstrukturen
og rutetjenestene, særlig ut fra de til enhver tid gjeldende
sikkerhetsvurderinger. Det er i denne forbindelse tatt forbehold
i anbudsutlysingen med sikte på å informere flyselskapene.
I kapittel 8 i proposisjonen framgår
at den samfunnsøkonomiske besparelse ved nedlegging av
Narvik og Vardø vil bli redusert i forhold til Luftfartsverkets utredning
som følge av merkostnader ved bruk av bil- og helikopterambulanse
i stedet for flyambulanse. Besparelse vil også bli redusert
med et mindre beløp som følge av at Fagernes lufthavn
opprettholdes med et driftskonsept tilpasset den faktiske etterspørsel
etter lufthavntjenester.
Nedlegging av flyplassene i Narvik og Vardø vil medføre
en beregnet årlig merutgift under Helsedepartementets ansvarsområde
på ca. 8 mill. kroner for å sikre den akuttmedisinske
beredskapen i området. Helsedepartementet vil følge
utviklingen i den akuttmedisinske beredskapen i og utenfor sjukehus
i Helse Nord RHF, og vil eventuelt komme tilbake til Stortinget.
Årlig netto budsjettbesparelse ved å gjennomføre
tiltakene som foreslått vil bli i størrelsesorden
46 mill. kroner.