Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
Carsten Dybevig, Linda Cathrine Hofstad og John-Ragnar Aarset fra
Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til merknadene nedenfor. Forslagene i Dokument nr. 8:117 (2001-2002)
har vært forelagt Justisdepartementet til uttalelse, og
departementets svar foreligger i brev til komiteen av 31. mai og
24. oktober 2002, jf. vedlegg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ønsker å forhindre
at personer som tidligere er straffet for sedelighetsforbrytelser
får oppgaver og jobber som setter dem i kontakt med barn på en
slik måte at overgrep kan finne sted.
Flertallet er oppmerksom på at
en "ren" politiattest i seg selv ikke er noen garanti for at vedkommende er
skikket til å inneha oppgaver knyttet til barn og unge. Politiattesten
vil gi opplysninger om en person er tidligere straffet. Men det
kan likevel hende at vedkommende har begått utuktige handlinger
uten at politiet har kjennskap til det, enten fordi forholdet ikke
er anmeldt eller fordi gjerningsmannen ikke er identifisert. Flertallet vil
derfor understreke at politiattest kun må være
et supplement til andre opplysninger om vedkommende.
Flertallet vil vise til at det
er strafferegistreringsloven som regulerer utstedelse og bruk av
politiattester. Justisdepartementet forvalter dette regelverket
når det gjelder adgangen til å utlevere opplysninger
fra politiets registre. Men selve hjemmelen for å kreve
politiattest fremgår av den lovgivningen som regulerer
vedkommende virksomhet. Flertallet er enig med departementet
i at denne hjemmelen fortsatt bør være knyttet
til lovgivningen som regulerer den enkelte virksomhet.
Flertallet er enig med forslagsstillerne
i at det må stilles krav om politiattest for den som gis
oppdrag som avlaster eller støttekontakt og som på denne
måten kommer i kontakt med mindreårige. Det kreves
allerede i dag politiattest ved ansettelse i barnehage og grunnskole.
Det synes derfor like naturlig at det bør kreves politiattest
for avlastere og støttekontakter siden disse i sitt virke
kan være mye alene sammen med barnet og dessuten ofte har
ansvar for barn med funksjonshemninger eller adferdsproblemer. Disse
barna har dessuten ikke den samme forutsetningen for å kommunisere
om et eventuelt overgrep til omverdenen.
Flertallet er kjent med gjennom
brevet fra justisministeren datert 24. oktober 2002 at Justisdepartementet
i samarbeid med Sosialdepartementet forbereder en midlertidig regulering
i strafferegistre-ringsforskriften. Denne skal gi kommunene hjemmel til å kreve
fremlagt særskilt politiattest i forbindelse med tilsetting
av personer som skal yte tjenester til mindreårige etter
lov om sosiale tjenester § 4-2 bokstav a-d.
Flertallet er tilfreds med at
dette lovarbeidet er i gang og forutsetter at denne midlertidige
lovhjemmel i strafferegistreringsforskriften blir etterfulgt av
en egen hjemmel i lov om sosiale tjenester straks det praktisk lar
seg gjennomføre.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
støtter departementets vurdering om at det må foretas
et skille mellom avlastere og støttekontakter som rekrutteres
av kommunen og de som rekrutteres av barnets foreldre. Den personen
som foreldrene selv rekrutterer er som oftest en person de har tillit
til og det er derfor ikke det samme behovet for politiattest. Det
kan for eksempel være at foreldrene ønsker at
et familiemedlem eller en annen nærstående person
skal være avlaster eller støttekontakt. Et krav
om politiattest kan i et slikt tilfelle virke direkte støtende.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti har
forståelse for argumentet om at det kan virke støtende å stille
krav om politiattest i enkelttilfeller der foreldre rekrutterer
avlastere og støttekontakter. Imidlertid mener disse
medlemmer det vil være en viss trygghet for partene
om det er påbudt som en rutine å innhente politiattest.
Begrunnelsen for dette ligger i det faktum at de fleste seksuelle
overgrep begås av nærstående eller kjente.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
Justisdepartementet vil bringe spørsmålet om politiattest
for ledere i frivillige organisasjoner videre til Barne- og familiedepartementet
og Kultur- og kirkedepartementet for vurdering.
Flertallet er imidlertid enig
i at krav til politiattest for frivillige kan virke hemmende og
negativt for det frivillige arbeidet. Det kan dessuten være
vanskelig å trekke grensen mot andre møtesteder
av tilsvarende karakter. Flertallet støtter
derfor justisministerens vurdering om at det ikke er formålstjenlig å gå videre med
et forslag om krav til politiattest for personer som arbeider eller
deltar i det frivillige barne- og ungdomsarbeidet.
Flertallet vil vise til at forslagsstillerne
foreslår at personer som er under etterforskning eller
er siktet for grove sedelighetsforbrytelser, suspenderes fra stillinger
som innebærer tillits- og ansvarsforhold overfor mindreårige
inntil etterforskningen er avsluttet eller dom foreligger.
Flertallet vil vise til at når
en offentlig tjenestemann blir siktet for en straffbar handling
av en slik art at det antas å få konsekvenser
for hans stilling som tjenestemann, skal politiet, etter påtaleinstruksen,
underrette tjenestemannens nærmeste foresatte om dette.
En tilsvarende regel finnes ikke for personer som ikke er offentlig
ansatt, men politiet vil etter nærmere gitte vilkår
i noen tilfeller ha adgang til å varsle om at en person
er domfelt for pedofili. Dersom politiet mener at det foreligger
objektive holdepunkter som gir grunn til å frykte nye overgrep
og et varsel vil være nødvendig for å hindre
dette, er det også adgang til å varsle dem som
har praktiske muligheter for å forebygge nye overgrep når
det innledes etterforskning. Flertallet er på bakgrunn
av det ovennevnte enig med justisministeren i at hensynene som ligger
bak forslaget allerede er tilstrekkelig ivaretatt ved dagens regelverk.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
foreslår at personer som er dømt for sedelighetsforbrytelser
ikke kan inneha stillinger, frivillig eller lønnet, som
innebærer et tillits- og ansvarsforhold overfor mindreårige. Flertallet vil
i denne forbindelse peke på Stortingets behandling av Ot.prp.
nr. 28 (1999-2000) om seksuallovbrudd, jf. Innst. O. nr. 92 (1999-2000)
hvor komiteens flertall fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at overgrep
mot barn som hovedregel skal føre til tap av stilling som
innebærer kontakt med barn."
Flertallet forutsetter at dette
vedtaket blir fulgt opp og at forslaget fra forslagsstillerne må ses
i sammenheng med det arbeid som er i gang i departementet.
Videre viser flertallet til at
helsearbeidere etter helsepersonelloven ikke plikter å fremlegge
politiattest i forbindelse med ansettelse. Flertallet er
av den oppfatning at helsearbeidere som arbeider med barn bør
likestilles med barnehageansatte, lærere og personer som
skal yte tjenester til mindreårige etter sosialtjenesteloven. Flertallet ber
derfor Justisdepartementet i samarbeid med Helsedepartementet vurdere
om det bør stilles vilkår om at helsearbeidere
i forbindelse med ansettelse må fremlegge politiattest
dersom helsearbeideren skal arbeide med barn.
Flertallet fremmer på ovennevnte
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å vurdere
en lovhjemmel som går ut på at helsearbeidere
som i sitt virke arbeider med barn må fremlegge politiattest
i forbindelse med ansettelse."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at krav om politiattest vil være et viktig virkemiddel
for å unngå overgrep mot barn fra personer som
barn står i et spesielt tillitsforhold til. Disse medlemmer vil
bemerke at tilbakefallsprosenten for personer dømt for
slike overgrep som dette, til dels er høyere enn for en
del andre kategorier av overgrep. Dette vil gjøre politiattest
til et egnet verktøy for å unngå fremtidige
overgrep mot barn, fra tillits- og ansvarspersoner. Disse
medlemmer mener at kravet om politiattest vil gi et kraftig
signal om at personer dømt for sedelighetsforbrytelser,
ikke er egnet til å ha stillinger som innebærer
tillits- og ansvarsforhold til barn uten at oppdragsgiver er oppmerksom
på forholdet og følgelig kan ha et ekstra våkent øye
på disse personene. Disse medlemmer mener
det er av stor viktighet å gi en potensiell arbeidsgiver
mulighet til i størst mulig grad å sikre seg mot
fare for overgrep. Det gir mulighet til å være
føre var, slik at mindre tiltak med stor effekt kan settes
inn for å forebygge eventuelle overgrep.
Disse medlemmer registrerer at
det pekes på enkelte betenkeligheter ved et slikt forslag. Disse medlemmer mener
at man uansett vil måtte foreta en avveining av fordeler
og ulemper. Her må hensynet til barna være viktigst.
Om ett barn kan reddes fra overgrep, vil dette være av
uvurderlig verdi.
Disse medlemmer mener politiattest
vil bidra til å rette opp og opprettholde tilliten til
institusjoner og foreninger der voksne har ansvar for barn. Disse medlemmer mener
foreldrene har krav på størst mulig sikkerhet
for at de som har tidvis ansvar for barna, ikke er potensielle overgripere. Disse
medlemmer er derfor på dette området villig
til å gå svært langt for å bidra
til at barn i størst mulig grad sikres mot denne typen
overgrep.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige lovforslag og fatte de nødvendige
vedtak som innebærer:
1. Krav om særskilt
politiattest som spesifikt har til hensikt å avdekke tidligere
straffeforhold/dom for seksuelle overgrep mot mindreårige,
for voksne som i sitt virke, frivillig eller lønnet, står
i et tillits- og ansvarsforhold overfor mindreårige.
2. Personer som er siktet og/eller
under etterforskning for grove sedelighetsforbrytelser
suspenderes inntil etterforskning ev. dom foreligger fra stillinger som
innebærer et tillits- og ansvarsforhold overfor mindreårige.
3. Personer som er dømt for sedelighetsforbrytelser kan
ikke inneha stillinger, frivillig eller lønnet, som innebærer
et tillits- og ansvarsforhold overfor mindreårige.