Eg syner til mitt brev av 29. oktober d.å.
og Næringskomiteens brev av 7. og 11. november d.å.
vedkomande Dokument nr. 8:156 (2001-2002).
Eg har følgjande svar på dei
spørsmåla som næringskomiteen stiller
i desse breva:
1. Skal ein forstå svaret
frå statsråden slik at gytebestand som forvaltningsmål
ikkje er ein del av mandatet til den norske delegasjonen i årets
forhandlingar?
Kva som konkret står i mandatet til
den norske delegasjonen til fiskeriforhandlingane med andre land
er ikkje ei offentleg sak. Like fullt har eg fleire gonger tidlegare
gjort det klart for Stortinget at ei berekraftig forvaltning av
torskebestanden og andre bestandar i Barentshavet er eit heilt sentralt
mål for Fiskeridepartementet i forhandlingane med Russland.
I dette ligg det også at ein skal søkje å bringe
gytebestanden minst opp og fiskedøyingstalet ned på det
som til kvar tid vert halde for å vera eit berekraftig
nivå. Både på grunn av dei naturlege
svingingane i havet og på grunn av endringar i dei måla
ICES set som grunnlag for si rådgjeving, er ikkje dette
alltid like lett. Om ein ser på dei måla ICES
har lagt til grunn for rådgjevinga si for norsk arktisk
torsk for perioden 1991-2003 vil en sjå at desse faktisk
har endra seg 11 gonger. For 2001 var til dømes målet
at gytebestanden skulle kome over Bpa med
95 pst. sannsyn innan 2003, for 2002 var målet at fiskedøyingstalet
skulle reduserast til godt under 0.25, mens målet for 2003
var at fiskedøyingstalet skulle reduserast til mindre enn
Fpa, som for tida altså er fastsett
til 0.42. I tillegg, og som eg vil kome tilbake til nedanfor, varierer
også grunnlaget for desse måla frå bestand
til bestand. Så lenge ICES ikkje legg konsistente mål
til grunn frå år til år gir det liten
meining å prøve å sjå samsvaret
mellom rådgjeving og vedtatt kvote i eit historisk perspektiv.
Den "berg- og dalbana" som dette medverkar til, i tillegg til dei
naturlege svingingane, gjer det vidare heller ikkje lett å vere
fiskar. I tillegg har eg difor også gjort det klart at
forvaltarane også er pliktige til å ta omsyn til
måla om økonomisk berekraft, stabile vilkår
for fiskerinæringa og andre sosioøkonomiske forhold.
Berekraftomgrepet har m.a.o. mange dimensjonar, og det er politikarane
si oppgåve å vege dei ulike omsyna mot kvarandre.
Eg syner dessutan til mitt svar på Dykkar neste spørsmål som
heng saman med temaet i spørsmål 1.
2. Kva er bakgrunnen for
at ein har gått vekk fra rådet fra ICES om å la
de gamle forvaltningsmåla gjelde inntil nye er etablerte?
Grunnlaget for det tal som ICES nå har
fastsett for føre-vár-nivået for gytebestanden
(Bpa) for torsk, 500 000 tonn, er at
sjansane for å få årsklassar under gjennomsnittet
synest å auke om ein kjem under dette nivået.
Talet 500 000 tonn var dessuten basert på "gamle" data
over bestandssituasjonen. Nyare tal syner at, som eg tidlegare har
nemnt ved fleire høve, det etter 1952 kun er i perioden
1991 til og med 1997 at gytebestanden har vore over 500 000 tonn,
og at gytebestanden dessutan har hatt store variasjonar sidan 1952
uten at dette alltid har kunna forklare kor mykje torsk havet har
kunna gi frå det eine året til det andre. Difor
har ein bedt ICES om ein revisjon av dette talet.
Vidare, grunnlaget for føre-vár-nivået
for fiskedøyingstalet (Fpa)
for torsk, 0.42, er at man med dette fiskedøyingstalet
med 95 pst. sannsyn vil halde seg under Flim1. For til dømes
hyse står det derimot berre at ein vil halde F under Flim med "høgt sannsyn" om ein
legg Fpa (0.35) til grunn for uttaket.
Når det gjeld Bpa for hyse (80.000
tonn) er det, i motsetnad til Bpa for
torsk, fastsett at dette med 95 pst. sannsyn vil halde gytebestanden
over Blim. Grunnlaget for kriteria er
altså forskjellige. Difor har ICES no igangsatt ein totalrevisjon
av samtlige referansepunkt for alle bestandane,
inklusive dei i Barentshavet.
3. Er ikkje statsråden
samd i at dette [artikkel 8 (3) og 12 i FN-avtala] også er
gjeldande for den norsk-russiske fiskerikommisjon som forvaltar
ressursane ikkje berre på eigne vegne, men også på vegne
av andre land som har rettar i området, blant desse Island
og EU?
Som eg skriv i brevet av 29. oktober d.å.
fell forvaltninga av dei norsk-russiske fellesbestandane i Barentshavet
både sakleg og geografisk inn under FN-avtalen, i den grad dei kan knytast til område utanfor nasjonale rettsområde.
FN-avtala opnar for fleire samarbeidsordningar
når det gjeld forvaltninga av dei vandrande artane, herunder
ved direkte samarbeid med dei berørte statane eller samarbeid
gjennom regionale organisasjonar og arrangement. Det må bygge
på ei samla vurdering i det enkelte tilfellet korleis prinsippa
i FN-avtala best kan gjennomførast. Det er ikkje gitt at
dette er eintydig, særleg ettersom talet partar til FN-avtala
så langt er noko lågt.
Noreg og Russland har for sin del teke omsyn
til islandske interesser gjennom den trilaterale avtalen av 15.
mai 1999 mellom Noreg, Island og Russland om visse samarbeidsforhold
på fiskeriområdet. EU-landa er enno ikkje part
i FN-avtala og rettane til EU i området handsamast gjennom
bilaterale forhandlingar mellom Noreg og EU. Det er ei vesentleg
målsetting for Noreg at EU og andre viktige aktørar
blir part i FN-avtala, slik at ein på dette grunnlag kan
drøfta forvaltningsspørsmål av betydning
for gjennomføring av avtalen.
1Flim er det fiskedøyingstalet som
i følgje ICES gir ein gytebestand lik Blim. Blim er i følgje
ICES den lågaste gytebestand som ein antar vil gi ei rimeleg
god rekruttering.
Dei statane som fiskar på dei aktuelle
bestandar er såleis allereie omfatta av relevante samarbeidsordningar
som ivaretek deira interesser. Dersom det melder seg nye deltakarar
i fisket, og dei er partar i FN-avtala, må det vurderast
konkret korleis en skal forholde seg til dette, basert mellom anna
på dei reglar som finnast i FN-avtala artikkel 10 og 11.
4. Kan ikkje mangel på innsyn
og demokratisk deltaking bli brukt som argument av desse tredjelanda?
Så langt har ein på norsk
side grunn til å tro at andre statar er nøgde
med forvaltninga av dei vandrande artane utanfor norskekysten og
med den informasjon som gis om denne.
Eg vil i denne samanheng peka på at
protokollane frå forhandlingar med alle vedlegg har høgt
informasjonsverde og er offentlege så snart dei er underteikna
av delegasjonsleiarane frå Noreg og det landet Noreg forhandlar
med. Dette samsvarer og med krava i art. 10 litra m) i FN-avtala.
Eg vil samstundes understreke at spørsmålet
om åpenhet i beslutningsprosessar, ikkje i henhold til
FN-avtala kan utgjere noko grunnlag for å få nye
deltakarretter i eit etablert fiskeriforvaltningssamarbeid.
5. Er statsråden
samd i at dette kan vere med på å skape ein situasjon
der det vert naudsynt å ha ei legitim forvaltning i tråd
med krav i FN-avtala om mellom anna berekraft?
Som nemnt ovanfor, har dette så langt
ikkje vore eit aktuelt spørsmål. På den
andre sida er eg einig i at forvaltninga til ei kvar tid må ha
legitimitet hjå dei partane den vedkjem. Når det
gjeld berekraft, vil eg nok ein gong understreke at ei berekraftig
forvaltning av torskebestanden og andre bestandar i Barentshavet
er eit heilt sentralt mål for Fiskeridepartementet i forhandlingane
med Russland. Det har det også vore tidlegare og det vil
det også vere i framtida. Vidare, og som nemnt i mitt brev
av 29. oktober d.å., har Noreg allereie konsekvent lagt
til grunn og prioritert forvaltningsprinsippa i del II i FN-avtala.
Eg syner dessutan til mitt svar på Dykkar spørsmål
7.
6. Gjer ikkje dette det
nødvendig å gi organisasjonar som er "concerned
with" forvaltninga, observatørstatus og tilgang til referat
(jf. ordningane i NAFO), for å ivareta innsyn og demokratisk
deltaking - og gjennom det den legitime retten ein har til å forvalte
ressursane?
Med atterhald om at spørsmålet
er rett forstått, er som tidlegare nemnt spørsmålet
om frivillige organisasjonars observatørstatus i subregionale-
og regionale fiskeriforvaltningsorganisasjoner og arrangementer åtskilt
frå spørsmålet om statars deltakarrettar
i slike. Vidare er det altså slik at spørsmålet
om observatørstatus og dermed innsyn i beslutningsprosessane
etter FN-avtala berre er aktuelt i den grad fellesbestandane i Barentshavet
kan knytast til farvann utanfor nasjonale jurisdiksjonsområder.
Kriterier for slik deltaking må i alle høve utarbeides
i samråd mellom dei statar som inngår i det aktuelle
samarbeidet.
Noreg og Russland er samde om å vurdere
FN-avtala på den 32. sesjon og avtalens art. 12 vil inngå i
denne vurderinga.
Norske myndigheiter gjev det generelt høg
prioritet å vurdera FN-avtala. Dette må skje i
dei samanhengar og dei fora der forholda ligg til rette for ei iverksetjing
av særlege bestemmelser i avtala.
7. Meiner statsråden
at den norsk-arktisk torsken dei siste åra er forvalta
slik at dei vitskaplege måla for berekraftig forvaltning
(i dette tilfelle ut frå mål for fiskedøyingstal
og gytebestand som den norsk-russiske fiskerikommisjon har fastsett)
er nådd?
Aller fyrst vil eg syne til det et har skrive
under spørsmål 1 og 2.
Vidare må eg nok ein gong vise til
kva eg tidlegare har skrive om at det for forvaltarane alltid vil
vere ei utfordring å finne ein optimal balanse mellom omsynet til
biologi og omsynet til økonomi. Eg vil også vise
til kva eg tidlegare både har sagt i Stortinget og skrive
om at det ikkje er opp til Noreg åleine å fastsetje
kvotenivå eller vedta forvaltningsstrategiar der vi deler
fiskebestandar med andre statar. I desse forhandlingane vil det alltid
vere naudsynt å vege det ønskelege mot det mulige,
og såleis må ein ikkje la det beste bli det godes fiende.
Når dette er sagt, vil eg for det fyrste
vise til at gytebestanden for norsk arktisk torsk heile tida i perioden 1991-1997
lå over, til dels godt over det ICES meina var eit føre-vár-nivå.
Vidare, og som eg og skriv i mitt brev av 29. oktober d.å.,
tala dei vitskaplege data som låg føre ved fastsetjinga
av den 3-årige kvoten for norsk arktisk torsk i 2000 for
at ein ville nå målet om ein gytebestand på 500
000 tonn i 2003 med god margin. Dei same data sist haust synte at
situasjonen var endra. I etterpåklokskapens lys kan mykje
sjå annleis ut, men når forvaltarane skal fatte
sine vedtak må dei alltid basere seg på den beste
tilgjengelege kunnskapen som finst der og då. Og dei seinaste
data som låg føre ved fastsetjinga av TAC for
2003 synte at gytebestanden vil kome over 500 000 tonn i 2004 med
høgt sannsyn.
Sist, men ikkje minst, vil eg vise til at Den
blanda norsk-russiske fiskerikommisjonen under sin 31. sesjon for
fyrste gong blei einige om beslutningsreglar og strategier for langsiktig
forvaltning av alle dei norsk-russiske fellesbestandane. Desse reglane
vil sikre både ei biologisk forsvarleg forvaltning samt
stabilitet og tryggleik for fiskerinæringa i Noreg og Russland.
Forvaltningsstrategiane representerer noko kvalitativt nytt og utgjer
ein milestolpe i forvaltnings-samarbeidets historie. I global samanheng
framstår nå Den blanda norsk-russiske fiskerikommisjonen
som eit lysande eksempel på vellykka internasjonalt ressursforvaltningssamarbeid,
heilt i ånda til Havrettstraktaten og FN-avtalen av 1995
om fiske på det åpne hav.
8. Meiner statsråden
at ICES si vurdering av tilstanden for den norsk-arktiske torsken
som utanfor trygge biologiske rammer, er riktig?
Eg og mine underordna i den norske fiskeriforvaltninga
har ikkje føresetnader for å overprøva
vurderingane til ICES. Samstundes vil eg påpeike at "utanfor trygge
biologiske rammer" kun inneber at gytebestanden er under og/eller
fiskedøyingstalet er over det som til ei kvar tid vert
halde for å vera eit berekraftig nivå. Korkje
meir eller mindre. Til dømes inneber eit fiskedøyingstal
på F=0,43 og ein gytebestand på 499 000 tonn
for norsk arktisk torsk at bestanden er "utanfor trygge biologiske
rammer" etter ICES si definisjon. Kvifor dei nemnde måla
ikkje alltid vert nådd har eg allereie freista å forklare
i dette brevet, i mitt brev av 29. oktober d.å. og i tidlegare
svar til Stortinget. Også her vil eg dessutan syne til
det eg har skrive under spørsmål 1 og 2.