Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
lederen Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad,
fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til at forslaget i Dokument 8:26 (2002-2003) har vært
forelagt Justisdepartementet for uttalelse. Justisministeren har
gitt sin vurdering av forslaget i brev til komiteen av 6. desember 2002.
Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til at tomtefesteloven
har vært behandlet av Stortinget flere ganger de siste årene; senest
våren 2002. Komiteen viser i den forbindelse til
de respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 204 (2001-2002). Komiteen viser
videre til Innst. O. nr. 70 (1999-2000). Av denne fremgår
at tomtefesteloven skal evalueres 2 år etter ikrafttreden.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vil gjennomføre evalueringen av tomtefesteloven allerede
i 2003 og at evalueringsarbeidet allerede er påbegynt. Komiteen vurderer
det som positivt at loven evalueres tidligere enn opprinnelig vedtatt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
tar utgangspunkt i at tomtefeste er en avtale mellom to parter.
Derfor er det viktig å legge til rette for at de relevante
hensyn blir ivaretatt i en slik frivillig avtaleinngåelse.
Flertallet ser at dagens lov
gir utslag som kan medføre urimeligheter og unødvendig
utrygghet for enkelte. Flertallet ber derfor Regjeringen
i forbindelse med evaluering av virkningen av dagens lov og uttalelsene
til Stoltenberg-regjeringens høringsrunde, å legge
frem for Stortinget ulike alternativer til regelverk som innebærer
mulig innløsning av festetomter, herunder også forslag
til nødvendige lovendringer. Mulighet for innløsning
bør omfatte alle festere, uavhengig av tidligere regler
og praksis.
Flertallet viser til at et viktig
punkt i innløsningsmuligheten vil være prinsippene
for fastsettelse av pris. I den sammenheng ber flertallet Regjeringen
blant annet vurdere muligheten for å ta utgangspunkt i
tomtens nåværende verdi, i den beskaffenhet tomten
fremsto ved tomtefesteavtalens inngåelse, med de reduksjoner
som den påhvilende festeavtale representerer, samt en fordeling
mellom partene av betydelig verdiøkning eller verdireduksjon
som ikke direkte kan tilskrives noen av partene, og avtalevilkårene
for øvrig.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
”Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med evaluering av virkningen av dagens lov og uttalelsene til Stoltenberg-regjeringens
høringsrunde, å legge frem for Stortinget ulike
alternativer til regelverk som innebærer rett til innløsning
av festetomter til bolig og fritidsformål, herunder også forslag
til nødvendige lovendringer.”
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
den endring i tomtefesteloven som fant sted i 2001 har bragt mange
festere i en håpløst vanskelig situasjon med et
særdeles høyt avgiftsnivå. Den nye loven
er dessuten vanskelig å forstå og praktisere.
Den er konfliktskapende. Av den grunn burde Regjeringen og Fremskrittspartiet
nå raskt ryddet opp i denne situasjonen og bidratt til
reduserte avgifter.
Disse medlemmer fastholder derfor
sitt forslag og beklager at regjeringspartiene nå ikke
går raskere og bredere til verks, men er glad for at det
tross alt skjer noe som kan bøte på festernes
situasjon. Disse medlemmer håper og ber
nå Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget
så raskt som mulig slik at lovendringen kan skje uten opphold. Disse
medlemmer vil derfor subsidiært gi sin støtte
til regjeringspartiene og Fremskrittspartiets forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
det for viktig at verken grunneier eller tomtefester lider tap i
forbindelse med innløsningen. Det vil således
være riktig å ta utgangspunkt i den rest-eiendomsrett
som grunneier oppebærer. Disse medlemmer vil i den sammenheng
vise til Advokatforeningens høringsuttalelse til Stoltenberg-regjeringens høringsrunde:
"Det sentrale spørsmål er imidlertid
om det med dette gis full erstatning i Grunnlovens forstand. Som
hovedregel og utgangspunkt legges reglene i oreigningsvederlagsloven
og rettspraksis til grunn når dette skal vurderes. Den
klare hovedregel er at den som avstår eiendomsrett, har
krav på omsetningsverdien, dersom ikke avkastningsverdien
er høyere, ovl § 4.”
Disse medlemmer anser markedsverdi
som den pris eier kan forvente å få dersom han
selger eiendommen med de påhvilende heftelser til 3. mann.
Likevel ser disse medlemmer det som åpenbart
urimelig dersom ikke samfunnsskapt verdiendring skal fordeles de
berørte parter på en hensiktsmessig måte.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
mener at det er behov for endringer i tomtefesteloven, som sikrer
at festerne kan innløse sine festetomter til en rettferdig
pris. Den nye tomtefesteloven innebar at festerne er utsatt for
endringer som gjør at de må ha muligheten til å tre
ut av avtalen.
Dette medlem mener at ordningen
med tomtefeste er konfliktskapende ved at eierretten til tomta og boligen
er delt på to hender. Det er historiske årsaker
til at tomtefesteinstituttet har stor utbredelse i Norge. Dette
medlem viser til at det er avtalefrihet i Norge og at det
derfor ikke bør være noe mål å forby
tomtefesteinstituttet, men å sørge for at forutsetningene
for bruk av instituttet blir klare. Det betyr blant annet at de som
sitter med gamle festeavtaler og som opplever store endringer i
pris, skal ha en mulighet til rimelig innløsning. Dette
medfører nødvendige lovendringer.
Et avgjørende punkt i innløsningsmuligheten
vil selvfølgelig være prinsippene for fastsettelse
av pris. Her finnes det ulike modeller. Dette medlem vil vise
til forslaget om innløsningsrett basert på 25
x festeavgiften før 31. desember 2000. Et annet forslag
er å ta utgangspunkt i markedsverdien for tomta basert
på tilstanden den var i da festeavtalen ble inngått.
Deretter trekkes verdien fra av heftelsen som ligger i at det er inngått
festeavtale på tomta. Dette forslaget vil trolig måtte
innebære at innløsningssummen fastsettes ved et skjønn.
Dette er to modeller som på hver sin måte vil kunne
sørge for å ivareta festers interesser ved en
innløsning, og som bør utredes nærmere.
Et avgjørende spørsmål er hvordan tomtas
verdiøkning i festeperioden skal fordeles. Dette
medlem vil peke på at for svært mange
tomtefestere har verdiøkningen ikke vært viktig.
De har først og fremst behov for en tomt til huset sitt
og vil oppleve en verdiøkning på tomta som en økt
utgift i form av økt festeavgift eller høy innløsningssum. Dette
medlem mener derfor at verdiøkningen av tomta må tilfalle
den som har bruksretten, det vil si huseieren/festeren.
Dette vil også oppfattes som mest rettferdig basert på at
det tradisjonelt har vært ubetydelig prisforskjell på boliger
med festet grunn og med selveiergrunn.