Sametinget peiker på at det er eit
stort gap mellom prioriteringane til Sametinget og rammeløyvingane
frå Stortinget. I tillegg har Sametinget fremma krav om
ein forhandlingsmodell med Regjeringa i arbeidet med samiske saker.
I arbeidet med budsjettet og nye behov ønskjer Sametinget
at ein gjennom reelle forhandlingar avdekkjer finansielle behov,
ansvarsdeling og blir samde om rammene for budsjetta år
for år. Ein viser til at eit slikt system set Sametinget
betre i stand til å planleggje økonomisk, i tillegg
til at det betrar dialogen og samarbeidet om dei utfordringane ein
står overfor i samepolitikken.
Regjeringa viser til at det i 1998 vart etablert
faste møte på politisk nivå mellom Sametinget
og somme departement før den første årlege
budsjettkonferansen. Regjeringa ser det ikkje som naturleg at møta
skal vere forpliktande på den måten at det blir
gitt konkrete lovnader om auke i løyvingane. Dei økonomiske
rammene til Sametinget må drøftast som ein del
av den samla budsjettpolitikken til Regjeringa. Regjeringa ønskjer å gi
Sametinget enda større fridom innanfor budsjettramma, og
vil vurdere om eventuelle budsjettføringar og øyremerkinger
frå departementa kan reduserast yttarlegare i framtidige
budsjett.
Elles vil Regjeringa utarbeide ei fullstendig
samanstilling av budsjettutviklinga for det samiske området
i perioden 1989-2002. Det vil gi eit betre oversyn over utviklinga
i tilskota til samiske formål dei siste åra. Oversynet
skal oppdaterast årleg.
Barne- og familiedepartementet vil samarbeide
med Sametinget om ei vidare utvikling av samisk barne- og ungdomspolitikk
og oppfølging av barne- og ungdomsplanen til Sametinget.
Departementet er positiv til framlegget frå Sametinget
om faste årlege møte mellom departementet, Barneombodet,
fylkeskommunane og Sametinget på administrativt nivå.
I St.meld. nr. 55 (2000-2001) Om samepolitikken
har Barne- og familiedepartementet opna for å innleie samarbeid
med Sametinget for å vurdere utsiktene til at Sametinget
kan få fullmakt til å gi forskrifter med heimel
i lov om barnehagar. Det må greiast ut nærare
kva for føresegner i barnehagelova som kan vere aktuelle. Barne-
og familiedepartementet vil samarbeide med Sametinget ved ein eventuell
revisjon av lov om barnehagar.
Kultur- og kyrkjedepartementet har merka seg
omtalen frå Sametinget av samarbeidet med departementet, og
har i den samanhengen teke initiativ overfor Sametinget for å få i
stand faste kontaktmøte med Sametinget på administrativt
nivå.
Nærings- og handelsdepartementet har
starta arbeidet med ei ny minerallov. I den samanhengen er det skapt
ein dialog med Sametinget. Eit møte mellom Sametinget,
Nærings- og handelsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet
og Bergvesenet vart halde i Karasjok i juni 2001.
"Biomangfaldslovutvalet" som vart skipa ved
kgl. res. av 20. april 2001 for å klarleggje eit nytt lovgrunnlag
for forvaltning av biologisk mangfald, er sett saman av uavhengige
ekspertar som er valde ut på grunnlag av særskild
kompetanse. Det er etablert ei interdepartemental referansegruppe
for arbeidet i utvalet, der også Sametinget er med. Utvalet
har besøkt Sametinget og vil i det vidare arbeidet ha kontakt
med Sametinget.
Oppfølginga av utgreiinga til Samerettsutvalet
om naturgrunnlaget for samisk kultur (NOU 1997:4) held fram gjennom
arbeidet med ny lov om rettshøve og grunnforvaltning i
Finnmark.
Regjeringa ser det som svært viktig å ha
ein god dialog med Sametinget under utarbeidinga av lovframlegget
for Finnmark. Det har derfor vore gjennomført kontaktmøte
mellom presidenten i Sametinget, fylkes-ordføraren
i Finnmark og justisministeren i denne prosessen. Regjeringa tek
sikte på å leggje fram proposisjonen med framlegg
til ny lov for Finnmark våren 2003.
Regjeringa har som utgangspunkt at fastlegginga
av samisk sjølvråderett må skje i samsvar
med folkerettslege prinsipp og internasjonal utvikling på området. Regjeringa
legg til grunn at debatten om sjølvråderett òg
må omfatte innhaldet i omgrepet, og korleis sjølvråderetten
kan gjennomførast som praktisk politikk. Dialogen med Sametinget
må førast vidare for å kome fram til
ei felles forståing av korleis ein skal ta omsyn til føresegnene
i folkeretten om sjølvråderett.
Kartlegging av samiske rettar sør for
Finnmark held fram gjennom arbeidet til Samerettsutvalet.
For å betre og vidareutvikle dialogen
og samarbeidet med Sametinget, vil Regjeringa leggje opp til meir jamlege
gjensidige orienteringsmøte på politisk nivå mellom
Sametinget og den politiske leiinga i Kommunal- og regionaldepartementet.
Gjennomføringa av slike møte vil departementet
diskutere nærare med Sametinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, viser til sine merknader
under kap. 1.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Sametinget mener
det er et stort gap mellom Sametingets prioriteringer og Stortingets
rammebevilgninger. Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen som svar på kravet om forhandlingsmodell
fra Sametinget i arbeidet med samiske saker, har etablert faste
møter på politisk nivå mellom Sametinget
og noen departementer før den første årlige
budsjettkonferansen. Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig at Sametinget i disse møtene fritt kan
ta opp behovet for å øke rammene innenfor det
samiske budsjettområdet, og at dette også gjelder
overføringer av forvaltningsoppgaver til Sametinget. Disse
medlemmer finner det riktig at disse møtene ikke
skal være forpliktende på den måten at
det blir gitt konkrete lovnader om økning, da de økonomiske
rammene til Sametinget må drøftes som en del av
den samlede budsjettpolitikken til Regjeringen. Disse medlemmer er
imidlertid enig med Regjeringens målsetting om å gi
enda større fridom innenfor budsjettrammen.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen, med bl.a. bakgrunn i Samerettsutvalgets utgreiing om
naturgrunnlaget for samisk kultur (NOU 1997:4), tar sikte på å legge
fram proposisjonen med framlegg til ny lov for Finnmark våren
2003. Disse medlemmer er tilfreds med at de internasjonale
folkerettslige forpliktelser legges til grunn for dette arbeidet.
I tillegg vil disse medlemmer understreke Regjeringens
målsetting om at det må vektlegges å ha
en god dialog med Sametinget i dette arbeidet.
Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen har som utgangspunkt at fastleggingen av samisk selvråderett
må skje i samsvar med folkerettslige prinsipp og internasjonal
utvikling på området. Disse medlemmer bifaller
Regjeringens syn om at debatten om selvråderett også må omfatte
innholdet i begrepet og hvordan selvråderetten kan gjennomføres
som praktisk politikk. Disse medlemmer oppfordrer Regjeringen
til å fortsette dialogen med Sametinget for å komme
fram til en felles forståelse omkring disse problemstillingene.
Disse medlemmer er positiv til
at Regjeringen vil legge opp til mer jevnlige og gjensidige orienteringsmøter
på politisk nivå mellom Sametinget og Kommunal-
og regionaldepartementet for å forbedre og videreutvikle
dialogen og samarbeidet med Sametinget.