Jeg viser til faks fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 12. november 2002 vedrørende Riksrevisjonens forvaltningsrevisjon
av Utlendingsdirektoratet. Komiteen ønsker svar på hva
som har skjedd i tiden etter Riksrevisjonens undersøkelse
og på hvilke tiltak som er satt i verk for å rette
opp de mangler som Riksrevisjonen påpeker.
Riksrevisjonens rapport om UDIs saksbehandling
i utlendingssaker, statlige asylmottak og måloppnåelsen for
integreringstilskuddet ble forelagt departementet før den
ble overlevert Stortinget 28. juni 2002. Rapporten tar for seg perioden
1999 - 1. halvår 2001. Som kjent har det skjedd svært
store og omfattende endringer i UDI siden rapporten ble utarbeidet.
Dette var også fokus for det svaret jeg ga da saken ble
forelagt departementet i april. Svaret står gjengitt i
Dokument 3:8 (2001-2002). Rapporten dekker vesentlige deler av UDIs
samlede virksomhet i og med at den omhandler både saksbehandling
av enkeltsaker, gjennomgang av mottakssystemet og bosettingssiden.
Jeg vil derfor trekke frem noen av de viktigste endringene som har funnet
sted i løpet av den siste tiden.
Prognosen for antall asylankomster ble i RNB
2002 økt fra 12 000 til 18 000 ankomster. Som følge
av dette ble UDI tilført 37 mill. kr i økt driftsbevilgning
blant annet for å fange opp den sterke økningen
i antall asylsøkere. Dette har muliggjort en betydelig
vekst i bemanningen.
UDI har siden midten av 2001 gjennomført
betydelige organisatoriske endringer ved at tidligere Juridisk avdeling
er delt i en Asylavdeling og en Oppholdsavdeling. Samtidig er det
opprettet en ny avdeling, Strategi- og dokumentasjonsavdelingen.
For å styrke toppledelsen i direktoratet, er det etablert
en stilling som assisterende direktør og en mindre stab
tilknyttet direktøren. Videre er antall nivåer
i avdelingene redusert med ett nivå. Hensikten med endringene
har blant annet vært å styrke oppfølging
og styring av oppgaveløsningen samt bedre å kunne
ivareta overordnede oppgaver. Det er også etablert ordninger
som bidrar til økt fleksibilitet internt i Asylavdelingen
og som gjør det mulig å omdisponere ressurser
raskt for å håndtere endringer i ankomstbildet.
Dette omfatter både personellmessige ressurser og infrastruktur
i form av lokaliteter og teknisk utstyr.
I tillegg til delingen av Juridisk avdeling
er det gjennomført en omlegging av asylsaksbehandlingen.
Dette innebærer blant annet at saksbehandlingen er differensiert
etter tre kategorier, der kategori 1, personer med antatt grunnløse
søknader, skilles fra kategori 2, personer med antatt godt
begrunnede søknader, og fra kategori 3, øvrige
søkere der det trengs mer informasjon og muligutredning
for å vite hvordan søknaden bør behandles
videre. Hensikten med differensieringen er blant annet å sikre
rask behandling av søkere i kategori 1, samt å sende
et signal om at gevinsten ved å søke asyl i Norge
uten å ha behov for beskyttelse, er liten. Samtidig vil
en reduksjon i antallet søknader føre til en raskere
behandling for dem som trenger beskyttelse. En vesentlig årsak
til relativt lange saksbehandlingstider for en del søkere
i de to andre kategoriene er behandling i henhold til den såkalte
Dublinkonvensjonen, som inkluderer relativt lange svarfrister på tilbaketakelsesanmodninger.
Videre ble asylintervjuordningen omlagt ved årsskiftet
2001/2002, slik at alle asylsøkere nå blir
intervjuet før de forlater transittmottaket. I tilknytning
til dette ble det opprettet en egen asylintervjuenhet. Samtidig ble
det etablert regionale asylintervjuenheter knyttet til regionkontorene
som i løpet av 1. halvår 2002 gjennomførte
intervju av de asylsøkere som var flyttet ut av transittmottakene
før årsskiftet.
Effekten av de ovennevnte tiltakene har vært
en reduksjon i saksbehandlingstidene, spesielt for de sakene som
defineres inn under kategori 1.
Oppholdsavdelingen, som behandler de øvrige
saker etter utlendingsloven og statsborgerskapsloven, har også gjennomgående
kortere saksbehandlingstider og høyere produksjon enn i
2001. Dette har dels sammenheng med økt bemanning, men
også med organisatoriske tiltak som er satt i verk. Høsten
2001 ble det opprettet et restanseprosjekt som frem til sommeren
2002 i all hovedsak nedbygget restansene på familiegjenforeningssaker
til de fastsatte målene. Det blir fortløpende vurdert
organisatoriske grep for å øke produktiviteten.
Den største gruppen lengeventende er
personer med avslag på sin asylsøknad. Disse har
fått sin sak behandlet, og venter ikke på svar
fra myndighetene. De har derimot selv ansvar for å rette
seg etter vedtaket og reise hjem på eget initiativ. Politiet
har ansvaret for å tvangseffektuere vedtakene. De viktigste
hindringene i forbindelse med uttransportering, er at vedkommende ikke
oppgir riktig identitet, at det er vanskelig å verifisere
antatt identitet, og at Norge mangler avtaler om tilbaketakelse
med enkelte land. For å motivere til hjemreise, har UDI
iverksatt reduksjon av økonomiske ytelser for de som har
oversittet utreisefristen og som fortsatt bor i mottakene.
Videre får personer som får
avslag tilbud om å søke om frivillig retur. Det
er inngått avtale med IOM (International Organization for
Migration). IOM gir informasjon om programmet, bistår med
selve reisen og hjelper med å fremskaffe reisedokumenter
ved behov.
Det legges med andre ord vekt på tiltak
for at personer skal reise hjem og ikke fortsette å bo
i mottak etter at endelig vedtak er fattet.
Når det gjelder driften av de statlige
asylmottakene, vil et nytt driftsreglement tre i kraft 1. januar
2003. Riksrevisjonens Dokument 3:8 er et av dokumentene som har
ligget til grunn for utarbeidelsen av det nye driftsreglementet
med tilhørende kravspesifikasjoner. I det nye driftsreglementet
er det blant annet fokusert på driftsoperatørens
ansvar ved gjennomføring av tilsyn, ansattes kompetanse,
bemanningstid på mottakene, tilgang på ekstern
veiledning. Det fokuseres også på mulighetene
i selve bygningsmassen i forhold til aktiviteter og bofasiliteter,
blant annet med tanke på å øke tryggheten.
I forhold til bemanning har det mest vanlige vært at ansatte
er til stede i vanlig kontortid, dvs. kl. 08.00 - 16.00. I det nye
reglementet legges det opp til at mottakene skal være bemannet
08.00 - 20.00 på hverdager og 11.00 - 15.00 på lørdager.
Det skal også være mulig for beboerne å nå ansatte
utenom bemanningstiden ved behov. For avdelingene med enslige mindreårige
er det døgnkontinuerlig bemanning.
På samme måte som det er innført
en differensiering i asylsaksgangen, arbeides det med en differensiering
i mottakstilbudet. For gruppen med antatt grunnløse søknader
er målet at saksbehandlingen gjøres ferdig mens
de er i transittmottak. Personer i ordinære mottak som
får endelig avslag på sine søknader skal
i størst mulig grad flyttes til mottak med et enklere tilbud
for å motivere for retur. Vedvarende utfordringer er personer med
avslag som ikke kan returneres til hjemlandet, og at bosettingen
går tregt. I tillegg til det som fremkommer nedenfor i
omtalen av integreringstilskuddet, vil jeg nevne at mottaksansatte
og beboerne selv nå har en mer aktiv rolle i bosettingsarbeidet
i forhold til å "koble" beboer og kommune. En av målsettingene
er å gjøre beboeren mer aktiv og ansvarlig i forhold
til sin egen situasjon, og slik gjøre ventetiden mer meningsfull
og forhåpentligvis kortere.
Det er videre nedsatt en arbeidsgruppe som vil
systematisere og strukturere alt arbeid UDI gjør i forhold
til kvalitetssikring av mottaksdrift. Her er tilsyn et viktig element.
Andre elementer er økonomikontroll av mottak, den løpende
rådgivning og veiledning som gis, opplæringstiltak
og møtevirksomhet overfor mottaksansatte og driftsoperatører.
Når det gjelder gjennomføring
av tilsyn, har UDI forbedret resultatet når det gjelder å ha
tilsynsrapporten ferdig innen en frist på fjorten dager.
Av ressursmessige årsaker klarer UDI fortsatt ikke å gjennomføre
tilsyn ved alle mottak. Det er imidlertid gjennomtenkt hvilke mottak
som får tilsyn og når tilsynene foretas. I 2002
har også uanmeldte tilsyn blitt gjennomført i
flere regioner.
UDI har innarbeidet en praksis om at det gis
pålegg i tilsynsrapportene i de tilfellene hvor kravene
til mottakene ikke er tilfredstillende oppfylt. Driftsoperatør
må gi tilbakemelding til UDI på hvordan kravene
blir ivaretatt og fulgt opp. Denne tilbakemeldingen må gis innen
en fastsatt frist.
Riksrevisjonen påpeker at UDI, ved
store ankomster og stor oppbygging av mottakskapasiteten, ikke raskt nok
har gitt kurs for nyansatte i mottak. UDI gjennomfører
en "oppstartsdag" med mottaksansatte før etableringen av
mottaket. Temadagen inneholder administrative og økonomiske
rutiner, herunder penge-reglementet samt gjennomgang av
driftsreglementet. Driftsoperatører som driver flere mottak,
benytter gjerne den kompetansen som de besitter i organisasjonen
på en fleksibel måte ved at mottaksansatte fra
mer erfarne mottak bistår de nye mottakene. Dette er også noe
UDI initierer fra ett mottak til et annet på tvers av driftsoperatører.
En del nyansatte hospiterer også på et mottak,
før de begynner å jobbe i det nye mottaket. Videre
holder UDI løpende kurs for nyansatte. I de tilfeller hvor
det er mange mottak med en helt ny personalgruppe, kan det være
problematisk å sende hele personalgruppen på kurs
samtidig. Alle nyansatte skal imidlertid ha fått kurs innen
rimelig tid. UDI utreder nå en modell med kjernemottak
som vil kunne fungere som en "kompetansebase" ved store ankomster
og stor oppbygging av mottakskapasiteten. Disse vil kunne bli benyttet
til opplæring av nye mottaksansatte.
Den nye bosettingsordningen ble innført
1. januar 2002. I tiden etterpå er det blitt jobbet videre
med å utvikle og tilpasse den. Kommunenes Sentralforbund (KS)
har, i samarbeid med UDI, bidratt til økt kompetanse hos
KS lokalt. Tidspunktet for anmodning om bosetting er blitt tilpasset
kommunenes budsjettbehandling, og oppfølgingen fra UDI
og KS overfor bosettingskommunene har også blitt justert.
Den nye bosettingsordningen legger opp til at flere skal bosettes i
det sentrale Østlandsområdet. Bosettingsmønsteret
er imidlertid ikke blitt særlig annerledes enn tidligere år, fordi
de større kommunene på grunn av boligmangel ikke
greier å bosette det forventede antallet flyktninger.
Pr. 1. november 2002 er det bosatt 3 571 personer
fra mottak og overføringsflyktninger. I tillegg kommer
3 099 familiegjenforente. Til sammen er dette 6 670 personer, 1
236 flere enn i fjor. 1 649 personer i mottak venter på bosetting,
505 av disse har ventet mer enn 6 måneder. Gjennomsnittlig
ventetid pr. 1. november for dem som er blitt bosatt er 7,8 måneder.
Det er en bedring i forhold til første halvår
2001, hvor gjennomsnittlig ventetid var 9,1 måneder. UDIs
regionkontorer har et særlig fokus på flyktninger
som har lange oppholdstider i statlige asylmottak. En koordinert
gjennomgang av denne gruppen pågår jevnlig for å finne løsninger
for den enkelte.
Likevel er man langt unna måloppnåelse
når det gjelder bosetting. Boliger, særlig for
enslige, er fortsatt flaskehalsen.
For 2003 har kommunene så langt vedtatt å bosette
3 491 personer i 2003. Behovet er beregnet til 7 200. 32 kommuner
har svart nei eller satt vilkår for bosetting i 2003. I
2002 sa 22 kommuner nei. De økte ankomstene av familiegjenforente
fører til at mange kommuner reduserer bosetting fra mottak
og av overføringsflyktninger. UDI har etablert rutiner
for å kunne gi kommunene beskjed når vedtak om
familiegjenforening er fattet, slik at kommunene kan starte planlegging
og tilrettelegging tidlig.
I tillegg til den nye bosettingsordningen skal
også mottakene spille en mer aktiv rolle i bosettingsarbeidet. Dette
er blitt videreutviklet i løpet av året, og arbeidet vil
fortsette i tiden fremover.
Våren 2002 laget Husbanken og UDI en
brosjyre beregnet på kommunene, hvor det ble lagt vekt
på gode boligløsninger og finansieringseksempler
på nybygging og kjøp av boliger til flyktninger.
UDI har konkurranseutsatt et prosjekt om informasjonsprogram
til overføringsflyktninger om Norge, og om overføringsflyktninger
til kommunene. I tillegg er det et kontinuerlig samarbeid med UNHCR
om å gi best mulig informasjon om den enkelte overføringsflyktning
til kommunene. Basert på funn i forskningsrapporter prøver
man å matche overføringsflyktninger og bosettingskommuner
i bedre grad enn tidligere. Tiltakene knyttet til overføringsflyktninger
vil bidra positivt til kommunenes arbeid med overføringsflyktninger,
og til kvalitativt bedre bosettinger. Overføringsflyktninger
blir for øvrig i all hovedsak bosatt innen 6 mnd etter
at innreisetillatelse er gitt.
Som jeg påpekte i mitt svar da Dokument
3:8 ble forelagt departementet, blir Riksrevisjonens vurderinger
ansett som et viktig bidrag i det kontinuerlige effektiviseringsarbeidet.
Mange tiltak er igangsatt siden høsten 2001 for å rette
opp de forholdene Riksrevisjonen peker på. UDI er en organisasjon
i endring, med stort fokus på effektivitet, kvalitet og
god måloppnåelse i alle deler av virksomheten.
Det er imidlertid viktig å være klar over at selv
om UDI beveger seg i riktig retning, og vi begynner å se
de ønskede resultatene, tar det både tid og ressurser å snu
en organisasjon av en slik størrelse som UDI.