Riksrevisjonen la 8. november 2002 fram Dokument nr.
3:2 (2002-2003) Riksrevisjonens kontroll med statsrådens
(departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper,
banker mv. for 2001. Dette er i samsvar med Stortingets instruks
for: - Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statens interesser
i statsbedrifter, aksjeselskaper og enkelte organer mv. organisert
ved særskilt lov. Instruksen er vedtatt av Stortinget 27.
mai 1977, - Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av virksomheter
organisert etter lov om statsforetak av 30. august 1991. Instruksen
er vedtatt av Stortinget 10. mars 1992, samt - Instruks for Riksrevisjonens
kontroll vedrørende Norges Bank. Instruksen er vedtatt
av Stortinget 10. april 1987.
Riksrevisjonens kontroll i 2001 omfattet 30
heleide aksjeselskaper, 33 deleide aksjeselskaper, 6 statsforetak,
5 regionale helseforetak, 8 virksomheter organisert ved særskilt
lov og 26 studentsamskipnader.
For 2001 orienterer Riksrevisjonen om enkelte
forhold vedrørende statsrådens forvaltning under
følgende departementer: Helsedepartementet, Justis- og politidepartementet,
Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Nærings-
og handelsdepartementet, Olje- og energidepartementet, Samferdselsdepartementet
og Utdannings- og forskningsdepartementet.
Samlet aksjekapital i de heleide aksjeselskapene utgjør
1 909 mill. kroner. De største er Norsk rikskringkasting
AS (NRK) med 1 000 mill. kroner og Oslo Lufthavn AS med 250 mill.
kroner. Samlet innskuddskapital i statsforetakene utgjør
29 798 mill. kroner. Høyest innskuddskapital har Statkraft
SF med 25 250 mill. kroner. Særlovsselskapene, herunder
selskaper med begrenset ansvar, har en samlet grunnkapital/innskuddskapital
på 8 378 mill. kroner.
I deleide aksjeselskaper hvor Riksrevisjonen
har etablert kontroll utgjorde statens andel av aksjekapitalen 20
670 mill. kroner, hvor Telenor ASA med 8 400 mill. kroner og Statoil
ASA med 4 425 mill. kroner var de største.
Målet for Riksrevisjonens kontroll
er å ha tatt standpunkt til om statsråden har
utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser
i selskaper, banker mv. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
I aksjeselskaper, statsforetak, særlovsselskaper
med begrenset ansvar og Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND) utøver statsråden myndighet i de øverste
organene i virksomhetene. I øvrige særlovsvirksomheter
utøves myndighet etter retningslinjer som framgår
av den enkelte lov.
Gjennom kontrollen vurderes det om statsråden (departementet)
forvalter og bestyrer de statlige interessene virksomhetene representerer
på den måten Stortinget har bestemt, og at statsråden
bruker sin innflytelse i virksomhetene til å følge
opp Stortingets forutsetninger slik disse framgår av Stortingets behandling
av proposisjoner, meldinger m.m. Som et ledd i kontrollen vurderes
det også om de statlige interessene virksomheten representerer,
blir forvaltet økonomisk forsvarlig og i samsvar med gjeldende
lover mv. Omfanget av kontrollen med statsrådens forvaltning
av statens interesser i virksomheter styres av risiko og vesentlighet.
Riksrevisjonens kontroll med statsrådens
forvaltning av statens interesser i aksjeselskaper omfatter også deleide
aksjeselskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer
50 pst. eller mer av stemmene, eller hvor staten ellers på grunn
av aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinteressene har
en dominerende innflytelse.
I forhold til statlig deleide selskaper er Riksrevisjonens
kontroll i første rekke rettet mot statsråden
i rollen som eier, direkte eller gjennom underliggende etat/forvaltningsbedrift,
sett i relasjon til rettigheter og plikter i henhold til lov og
gjeldende regelverk. I kontrollen for 2001 er det orientert om forhold
under følgende departementer: Justis- og politidepartementet,
Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Nærings-
og handelsdepartementet og Olje- og energidepartementet.
Statsråden oversender årlig
for hver enkelt virksomhet en beretning til Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen har i brev av 22. mars 2002 til
alle departementene meddelt at det er ønskelig for kontrollen
at statsrådens beretning bl.a. inneholder opplysninger
om hvordan styrings- og kontrollmyndigheten utøves,
opplysninger og vurderinger om oppnådd resultat, eventuelle
avkastningskrav og utbyttepolitikk, informasjon om spesielle forhold
som er tatt opp i skriftveksel mellom departementet og selskapet
og vurdering av den enkelte virksomhets oppfyllelse av mål/krav
m.m. som måtte være gitt i stortingsdokumenter.
Retningslinjer for departementenes ansvar for
oppfølging av aksjeselskaper med statlig eierinteresse, statsforetak
m.m. er gitt i § 22 i økonomireglementet for staten,
fastsatt ved kongelig resolusjon av 26. januar 1996. Av § 22.2
framgår det at hvert departement, eventuelt den underliggende
virksomhet som forvalter aksjeinteressene, skal ha skriftlige retningslinjer
som fastslår hvordan styrings- og kontrollmyndigheten skal
utøves overfor hver enkelt virksomhet utenfor statsbudsjettet.
Av § 22.4 framgår det at det skal utarbeides instruks
for innhenting av informasjon og hvilke kontroller/vurderinger
som skal foretas i den forbindelse.
Riksrevisjonen har mottatt kopier av skriftlige
retningslinjer/instrukser for de fleste virksomheter. Det
er ikke mottatt kopier av slike retningslinjer vedrørende Enova
SF, Industritjeneste AS og Instrumenttjenesten AS. Det vises til
orientering under Olje- og energidepartementet, Justis- og politidepartementet
og Landbruksdepartementet.
Nærings- og handelsdepartementet har
oversendt kopi av instruks for forvaltning av statlige eierinteresser
i aksjeselskaper under departementet i henhold til økonomireglementet § 22.
I instruksen vises det til at avkastningskrav og utbyttepolitikk
for det enkelte selskap skal være vedlegg til instruksen.
Disse vedleggene har Riksrevisjonen ikke mottatt. Departementet opplyser
at det tas sikte på at arbeidet med vedleggene skal være
sluttført i løpet av høsten 2002. Det
vises i denne forbindelse til orientering om generelle forhold under
Nærings- og handelsdepartementet.
Staten har i 2001 solgt alle eller deler av
aksjene i flere selskaper. Riksrevisjonen har gjennomgått
salgsprosessene. Og har for regnskapsåret 2001 gjennomgått
salgsprosessene vedrørende A/S Olivin, AS Arcus, Norsas
AS, Norsk Medisinaldepot ASA, Statoil ASA og Veterinærmedisinsk
Oppdragssenter AS (VESO) samt gjennomgått avviklingen og
oppløsningen av Statens skogplanteskoler AS. Selskapene
vil fortsatt inngå i Riksrevisjonens kontroll dersom staten
fortsatt har en dominerende innflytelse i selskapene. Når
det gjelder Norsas AS og Norsk Medisinaldepot ASA er alle statens
aksjer i selskapene solgt og vil ikke lenger inngå i Riksrevisjonens
kontroll. Arcus AS inngår heller ikke i Riksrevisjonens
kontroll da staten ikke lenger har dominerende innflytelse i selskapet.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens opplysning om at "målet for Riksrevisjonens
kontroll er å ha tatt standpunkt til om statsråden
har utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser
i selskaper, banker mv. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger". Komiteen konstaterer
at den mottatte rapport først og fremst er basert på vurderinger
av økonomiske forhold. Risiko og vesentlighet er hovedkriterier.
Hvorvidt statsråden gjennom styringssignaler har fulgt
opp Stortingets intensjoner av ikke-økonomisk art, fremgår ikke
av rapporten.
Komiteenviser
til Frøiland-utvalgets innstilling s. 74 hvor det under
behandlingen av statlige heleide og deleide aksjeselskaper heter
at
"På mange områder har imidlertid
selskapene også viktige oppgaver knyttet til bredere samfunnsinteresser,
sektorpolitikk mv. Slike oppgaver kan være tillagt ut fra
hensynet til forvaltning av naturressurser, eller tilgang på viktige
fellesgoder som infrastruktur og godt tjenestetilbud (f.eks. innen
samferdsels- og kultursektoren). I disse tilfellene vil både
forretningsmessige og sektorpolitiske målsettinger være
sentrale for selskapene."
Komiteen vil understreke at også andre
oppgaver de ulike selskaper er pålagt av Stortinget bør
vurderes som ledd i selskapskontrollen og ber Riksrevisjonen foreta
en vurdering av hvorledes man kan gjøre dette på best
mulig måte.
Komiteenstøtter
Frøiland-utvalgets understrekning av at fristilling av
statlig virksomhet ikke i vesentlig grad må svekke Stortingets
og Riksrevisjonens kontroll. Selv om nye organer etableres utenfor
det ordinære forvaltningsapparat, reduserer det ikke betydningen
av at viktige samfunnsoppgaver ivaretas. Den overordnede styring
og kontroll med viktige statlige oppgaver må tilligge Stortinget
og dets kontrollorganer uavhengig av hvordan de statlige oppgavene
organiseres.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
for 2001 har tatt opp enkelte forhold vedrørende statsrådens
forvaltning under Helsedepartementet, Justis- og politidepartementet,
Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Nærings-
og handelsdepartementet, Olje- og energidepartementet, Samferdselsdepartementet
og Utdannings- og forskningsdepartementet.
Komiteen registrerer at forhold
rundt Økonomireglementet for staten, som bl.a.
relaterer seg til manglende retningslinjer, jf. § 22, avholdelse
og gjennomføring av generalforsamling, utforming og endring
av vedtekter mv. som ble tatt opp under behandlingen av tilsvarende rapport
for 2000, fortsatt ikke er brakt i orden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ser alvorlig på dette og ber om at Stortinget blir orientert.
Komiteen vil i de
følgende kapitler kommentere enkelte av sakene som er omhandlet
i dokumentet. Når det gjelder de saker som ikke eksplisitt
er kommentert, slutter komiteen seg uten ytterligere
bemerkninger til Riksrevisjonens vurderinger og konklusjoner.