Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og
Anne Kathrine Slungård, fra Fremskrittspartiet, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa
Elvik og Trond Martin Sæterhaug, fra Kristelig Folkeparti,
Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem og fra Senterpartiet, Marit
Arnstad, viser til at verdiskapingspotensialet i norsk fiskerinæring
er stort. Det er derfor en viktig oppgave å sikre rammevilkårene for
en lønnsom og bærekraftig forvaltning, slik at
disse verdiene kan realiseres. Komiteen peker i den
forbindelse på at oppdrett av hvitfisk, som torsk, er en
viktig del av den framtidige råvareproduksjon for norsk fiskeindustri.
Komiteen vil understreke hvor
viktig det er med en god og effektiv fiskeriforvaltning, og med
kontroll av uttak av fisk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg at det er store ulikheter
i synet på hvorvidt oppdrettstorsk bør legges
inn under råfisklovens virkeområde. Det er flertallets oppfatning
at vektige argumenter taler for dette, mens andre argumenter taler
i motsatt retning.
Det har under høringen i komiteen blant
annet blitt fremført som problematisk at villfanget torsk
er underlagt omsetning etter råfiskloven mens oppdrettstorsk ikke
er det, og at dette oppfattes som et todelt markedssystem. Flertallet viser
til det store verdiskapingspotensialet som ligger i oppdrett av
torsk og ser at det kan stilles spørsmålstegn
ved at torsk er underlagt to ulike regelverk.
Komiteen vil vise
til at oppdrett av torsk kommer inn under oppdrettsloven, og at
denne loven også stiller krav til kontroll og regulering.
Det er etter komiteens mening viktig å ha
et regelverk som ikke oppfordrer til fiskefusk og kvotejuks, og
her er også kontroll avgjørende viktig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,ser videre at det kan være en
ulempe ved å ha to ulike markedsordninger for bl.a. torsk,
og mener dette er sider som bør vurderes nærmere.
Flertallet mener det er behov
for å se på alle sider ved oppdrett i forhold
til råfiskloven, og ber Regjeringen foreta en helhetlig
vurdering av dette, og melde tilbake til Stortinget i egnet form. Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en helhetlig vurdering av den framtidige omsetning av oppdrettstorsk, og
melde tilbake til Stortinget i egnet form."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er behov for å se
på alle sider ved oppdrett i forhold til fiskerilovgivningen,
og viser i denne sammenheng til brev fra Fiskeridepartementet av
25. oktober 2002 og 22. januar 2003 (vedlagt). I brevet av 25. oktober
2002 informeres det om at fiskeriforvaltningen står overfor
et kartleggingsarbeid der fiskeriforvaltningen vil jobbe tett med
forskere, havbruksnæringen, industrien og fiskernes representanter
for å tegne et mest mulig realistisk bilde av en fremtid
med store mengder oppdrettstorsk. Disse medlemmer viser til
at fiskeriforvaltningen vil vurdere hvilke tilpasninger som kreves
for å sikre kontroll med omsetning, hindre sammenblanding
med vill fisk etc., etter hvert som utvikling og produksjon av torsk
og andre nye oppdrettsarter blir en realitet. Denne gjennomgangen
vil også ses i sammenheng med departementets arbeid med å erstatte dagens
saltvannsfiskelov med en ny havressurslov. I tilknytning til dette
arbeidet vil departementet også se på forholdet
til øvrig sentralt lovverk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser derfor til at departementet
allerede er i ferd med å se på de eventuelle problemstillinger
som kan oppstå ved utstrakt oppdrett av torsk og foreslår
derfor at Dokument nr. 8:145 (2001-2002) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag fra representantene Marit Arnstad og Åsa Elvik
om å legge omsetning av oppdrettstorsk inn under råfiskloven.
Et hovedargument for en slik innretning av omsetningen er hensyn
til ressurskontroll, særlig med hensyn til uttaket av vill
torsk i forhold til kvoteregnskapet. Det har vært pekt
på mulighetene for å omgå kvotereguleringer
ved salg av vill torsk som oppdrettstorsk, eller som villfanget
oppdrettstorsk. Disse medlemmer mener flere forhold taler
imot slik regulering av omsetningen av oppdrettstorsk. Omsetning
av produkter fra annen oppdrettsvirksomhet er ikke regulert tilsvarende,
slik at omsetningsregulering av oppdrettstorsk ville være negativt
konkurransevridende for oppdrett av torsk. Disse medlemmer mener
det er viktig at torskeoppdrett i denne tidlige utviklingsfasen
får friest mulig handlingsrom med tanke på å utnytte
de markedsnisjene som vill torsk ikke fyller. Inntil videre er produksjonskostnadene
for torsk i oppdrett mye høyere enn råstoffpris
for vill torsk, og oppdrettstorsken er dermed avhengig av å oppnå høye
priser for å kunne oppnå lønnsomhet.
Dette betyr at oppdrettstorsken vil måtte selges i perioder
der det er liten tilgang på vill torsk, og at man i første
rekke må dekke de høyere prissegmenter i markedet.
Dette er forhold som markedet regulerer. Disse medlemmer viser
også til at oppdrettstorsk kan få en positiv synergi
med vill torsk ved at man samlet kan garantere leveranser av for
eksempel fersk fisk gjennom hele året.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at en modernisering og tilpasning av dagens regelverk er et
bedre egnet redskap for ressurskontroll enn å underlegge
oppdrettstorsk et omsetningsregime tilsvarende råfiskloven.
For levendelagring og oppfôring av torsk med vill opprinnelse
gjelder i dag at alt skal omsettes i førstehånd
gjennom salgslagene i henhold til råfiskloven. Med hensyn
til kontroll med fisk i oppdrett er oppdretter til enhver tid pliktig
til å holde oversikt over utsett og beholdning av akvatiske
dyr, forbruk av spesifisert fôr, kvantum slaktet fisk,
eventuell rømming av fisk, opptatt kvantum av død
fisk etc., jf. drifts- og sykdomsforskriften i oppdrettsloven. Disse
medlemmer mener det innenfor rammen av dette regelverket kan
utøves kontroll som i praksis gjør det svært
vanskelig å omsette fisk av vill opprinnelse førstehånds som
oppdrettsfisk. Dette forutsetter imidlertid at myndighetene fullt
ut praktiserer gjeldende regelverk.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn avvise forslaget.