Regjeringen foreslår i proposisjonen å etablere
en ordning med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder. Formålet
er å gi et utvalg av de viktigste laksebestandene i Norge
en særlig beskyttelse mot inngrep og aktiviteter i vassdragene
og mot oppdrettsvirksomhet i de nærliggende fjord- og kystområdene,
og å bidra til å sikre den norske villaksen og
en vesentlig del av verdens samlede forekomst av vill atlantisk
laks.
Regjeringen foreslår å opprette
37 nasjonale laksevassdrag og 21 nasjonale laksefjorder, samtidig
som de midlertidige sikringssonene for laks videreføres
i fjorder som ikke er omfattet av ordningen. Ordningen skal i hovedsak
omfatte store og tallrike bestander med høy produktivitet,
storlaksbestander og bestander med særskilt genetisk karakter.
Utvalget av bestander skal også ha en god geografisk fordeling.
I de nasjonale laksevassdragene vil det ikke
være tillatt med tiltak og aktiviteter som kan skade villaksen. Det
vil i noen vassdrag være aktuelt å gjennomføre ulike
restaureringstiltak. I laksefjordene skal det ikke etableres nye
matfiskanlegg for laksefisk, og eksisterende virksomhet vil bli
underlagt særskilte regler for rømningssikring
og helsekontroll. I de største og viktigste laksefjordene
er det aktuelt å inngå frivillige avtaler om utflytting
av matfiskanlegg for laksefisk.
I løpet av de tre siste tiårene
er verdens forekomst av vill atlantisk laks redusert med ca. 75
pst., og de norske bestandene har også gått kraftig
tilbake. Likevel har Norge fortsatt en unik forekomst av villaks
og betraktes som kjerneområde for denne arten. Som følge
av at villaksen er kraftig redusert i de vestlige og sørlige delene
av utbredelsesområdet har Norges andel av den nordatlantiske
lakseressursen økt.
Forslaget til nasjonale laksevassdrag og laksefjorder er
bl.a. basert på Villaksutvalgets innstilling (NOU 1999:9)
"Til laks åt alle kan ingen gjera?".
Regjeringen vil legge fram et forslag til supplering og
ferdigstilling av ordningen med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder
ved årsskiftet 2003/2004, samtidig med forslag
til supplering av Verneplan for vassdrag og omlegging av Samlet
plan for vassdrag, og Regjeringen vil da vurdere flere alternative
vassdrag med tilhørende fjordområder. Regjeringen
vil forslå nødvendige lovendringer så snart
som mulig etter at ordningen er ferdigstilt.
De nasjonale laksevassdragene og laksefjordene
vil være permanente, og bestemmelsene som skal gjelde for
de nasjonale laksevassdragene og laksefjordene vil bli forvaltet
i henhold til dagens ansvarsfordeling mellom statlige myndigheter.
Det vil bli lagt til rette for at både kommunene og rettighetshaverne
bidrar til forvaltningen. Ordningen skal evalueres når
det er mulig å vurdere de konkrete effektene, og senest
ti år etter at den er opprettet.
De bestandene som inngår i ordningen
skal prioriteres i det generelle arbeidet med å styrke
villaksen. Dette vil i første rekke gjelde tiltak mot Gyrodactylus salaris,
restaurering av leveområder, revisjon av kompensasjonstiltak
og konsesjonsvilkår i regulerte vassdrag, vassdragskalking,
regionale programmer for bekjempelse av lakselus og bestandsovervåking.
Opprettelse av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder
vil ha konsekvenser for andre samfunnsinteresser, som må vurderes
i lys av det regelverket som allerede gjelder for forvaltningen
av de aktuelle vassdrag og fjordområder. De langt fleste
vassdragene som foreslås opprettet er varig vernet og de
nasjonale laksefjordene erstatter i all hovedsak nåværende
midlertidige sikringssoner for laksefisk i de aktuelle fjordområdene. Gjennom
disse regimene er det allerede lagt betydelige begrensninger på annen
næringsvirksomhet i de aktuelle områdene. Konsekvensene
av ordningen for andre samfunnsinteresser anses derfor å være
begrenset.
Det er i proposisjonen vedlagt beskrivelse og
kart over de enkelte vassdrag og fjorder som inngår i ordningen,
høringsinstansene og en oversikt over innkomne uttalelser
og sammendraget av Villaksutvalgets forslag til tiltak i NOU 1999:9.
- Villaksutvalgets hovedforslag var at et utvalg av de viktigste
laksebestandene skulle gis særskilt beskyttelse gjennom
etablering av 50 nasjonale laksevassdrag og ni store nasjonale laksefjorder
eller kyststrekninger i tilknytning til 33 av disse vassdragene.
Det er i proposisjonen gitt en presentasjon
av situasjonen for de ville laksebestandene, og det er gitt en beskrivelse
av dagens villaksforvaltning og en oversikt over virkemidler og
tiltak for å bevare villaksen.
Det understrekes i proposisjonen at den atlantiske villaksen
er nede på et historisk lavt nivå. En del av de nordeuropeiske
bestandene er imidlertid i rimelig god forfatning, og det er disse
som har gitt grunnlag for økningen i laksefangstene de
siste fire årene. I Norge er fangstene fordoblet siden
1997, som trolig skyldes bedre oppvekstforhold i havet og sterke
smoltårsklasser. De nåværende fangstene
utgjør likevel mindre enn halvparten av fangstene i syttiårene.
Om lag 50 laksebestander er utryddet, og en tredjedel av de 525
gjenværende norske bestandene er fortsatt truede eller
sårbare.
I proposisjonen er det gitt en presentasjon
av
– laksens
utbredelse og biologi
– laksens økonomiske
og kulturelle betydning
– bestandsstatus
– fangst og beskatning
– årsaker og trusler
ved villaksens tilbakegang
– villaksforvaltningen
– tiltak, innsatsområder
og virkemidler.
For å gjenoppbygge og bevare villaksbestandene
vil Regjeringen foruten å innføre nasjonale laksevassdrag og
laksefjorder i årene fremover prioritere tiltak mot lakselus
og rømt oppdrettslaks samt bekjempelse av lakseparasitten
Gyrodactylus salaris. Det vises i denne sammenheng bl.a. til St.meld.
nr. 12 (2001-2002) Rent og rikt hav, hvor det er varslet en forsterket
og målrettet innsats for å bedre oppdrettsnæringens
miljøtilpasning. Innsatsen skal særlig rettes
mot rømninger og lakselus, og det skal utarbeides en forpliktende
plan for gjennomføring av tiltak de neste tre årene.
Hensynet til de ville laksebestandene vil også bli ivaretatt
bl.a. ved at hensynet til miljø blir en grunnleggende premiss
for videre utvikling og vekst i havbruksnæringen.
Departementet viser også til nytt forslag
til tiltaksplan mot Gyrodactylus salaris, som ble lagt fram av Direktoratet
for naturforvaltning mai 2002. Forslaget beskriver aktuelle tiltak
i de forskjellige smitteregionene med tilhørende kostnadsoverslag
og estimert samfunnsøkonomisk verdi av restituerte laksebestander,
og det foreslås en prioritering av tiltak i tid mellom regionene.
De midlertidige sikringssonene for laksefisk
regulerer oppdrett i sjøområdet og i de vassdragene
som munner ut i sonene, og var opprinnelig tenkt å vare
i fem år. Det er ikke tillatt å etablere nye matfiskkonsesjoner
for laksefisk innenfor de midlertidige sikringssonene. Eksisterende
anlegg har anledning til å drive videre. Ved flytting og
etablering av reservelokaliteter skal anleggene som hovedregel lokaliseres
lenger vekk fra de vassdrag som sonene ble etablert for å beskytte. Bedrifter
utenfor sonene kan ikke etablere lokaliteter innenfor en midlertidig
sikringssone.
Et evalueringsutvalg anbefalte i 1996 at sikringssonene
ble videreført med visse mindre grensejusteringer. Utvalgets
forslag er ikke vedtatt, og den opprinnelige ordningen med midlertidige
sikringssoner gjelder fortsatt.
Formålet med nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder er å gi et utvalg av de viktigste laksebestandene
i Norge en særlig beskyttelse, og det legges til grunn
at ordningen skal være permanent. Forslaget består
av tre hovedelementer:
– Rammer
og grunnprinsipper for hele ordningen.
– Et konkret forslag til 37 nasjonale
laksevassdrag og 21 nasjonale laksefjorder.
– Rammer for ferdigstilling av
ordningen.
De nasjonale laksevassdragene og laksefjordene
skal i alt omfatte om lag tre fjerdedeler av villaksressursene, og
om lag 50 vassdrag med tilhørende fjordområder
vil inngå når ordningen er ferdigstilt. Ordningen
skal i hovedsak omfatte store og tallrike bestander med høy produktivitet,
storlaksbestander og bestander med særskilt genetisk karakter.
Det er også lagt vekt på at utvalget av bestander
skal ha en god geografisk fordeling.
I de foreslåtte nasjonale laksevassdragene
vil nye tiltak og aktiviteter som kan skade villaksen, ikke være tillatt.
I laksefjordene skal det ikke etableres ytterligere matfiskoppdrett
med laksefisk, og eksisterende virksomhet vil bli underlagt særskilte
regler for rømningssikring og helsekontroll. I de største
og viktigste laksefjordene vil det være aktuelt å inngå frivillige
avtaler om utflytting av matfiskanlegg for laksefisk.
Forslag til nødvendige lovendringer
vil bli lagt frem så snart som mulig etter at ordningen
er ferdigstilt. Dagens ansvarsfordeling mellom statlige myndigheter vil
bli lagt til grunn for forvaltningen, og ordningen skal være
godt forankret lokalt, hvor både kommunene og rettighetshaverne
vil ha sentrale oppgaver. Ordningen skal evalueres når
det er mulig å vurdere de konkrete effektene, og senest
ti år etter at den er opprettet.
De bestandene som inngår i ordningen
skal prioriteres i det generelle arbeidet med å styrke
villaksen. Dette vil i første rekke gjelde i forhold til
tiltak mot Gyrodactylus salaris, restaurering av leveområder, revisjon
av konsesjonsvilkår og kompensasjonstiltak i regulerte
vassdrag, vassdragskalking, regionale programmer for bekjempelse
av lakselus og bestandsovervåking.
Villaksutvalgets kriterier for utvelgelse av
laksebestander til ordningen er videreført i proposisjonen,
og følgende kriterier er lagt til grunn:
– tallrike
laksebestander med høy produktivitet
– bestander med stort potensiale
for høy produktivitet
– storlaksbestander
– bestander med særskilt
genetisk karakter.
Det er lagt særlig vekt på at
tallrike laksebestander med høy produktivitet skal inngå.
Grunnen er at slike bestander har større genetisk variasjon
enn små bestander og derfor er mer robuste. Slike bestander
vil også ha evne til å tåle genetisk
påvirkning fra rømt oppdrettslaks bedre enn mindre
bestander.
Storlaksbestandene har særlig økonomisk,
kulturell og historisk betydning, og mange av disse har gått
kraftig tilbake de siste 20 årene. Det er derfor lagt vekt
på å få slike bestander med i ordningen.
Laksebestander som har en spesiell genetisk karakter er også prioritert. Innenfor
rammen av disse kriteriene skal bestander fra ulike deler av landet
inngå.
Disse kriteriene vil også bli lagt
til grunn når ordningen skal ferdigstilles og suppleres
med ytterligere vassdrag og fjordområder. I den forbindelse
vil det bli lagt vekt på at det endelige utvalget av bestander
skal ha en god geografisk fordeling.
Departementet foreslår at det i første
omgang opprettes 37 nasjonale laksevassdrag, hvor nye tiltak som
kan skade laksen ikke vil være tillatt.
I tabellen nedenfor er det gitt en fylkesvis
oversikt over vassdragene som inngår i forslaget. Vassdragenes status
i forhold til Samlet plan for vassdrag og Verneplan for vassdrag
er angitt ved romertallshenvisninger til de fire stortingsproposisjonene
om Verneplan for vassdrag. 23 av vassdragene inngår helt
eller delvis i verneplanen. Seks vassdrag har mindre prosjekter
i samlet plan og to av disse er også delvis vernet. Tre vassdrag
er verken vernet eller har prosjekter i Samlet plan.
Fylke | Nasjonale
laksevassdrag | Inngår helt eller
delvis i Verneplan for vassdrag | Ett eller flere prosjekter
i Samlet plan |
Østfold | Enningsdalselva | IV | |
Vestfold | Numedalslågen | I, IV | SP |
Rogaland | Ogna | | |
| Håelva | I | |
| Figgjo | I | |
Hordaland | Etneelva | IV | |
Sogn og Fjordane | Vikja | | |
| Flåmselva | III | |
| Årøyelva | | SP |
| Gaula | IV | |
| Eidselva | I | |
| Oldenelva | I | |
| Stryneelva | IV | |
Møre og Romsdal | Ørstaelva | | SP |
| Rauma | IV | |
| Driva | I | SP |
| Surna | | SP |
Sør-Trøndelag | Stordalselva -
Nordalselva | I | |
| Gaula | III | |
Nord-Trøndelag | Stjørdalselva | III | SP |
| Figga | | |
| Steinkjervassdraget | III | |
| Årgårdsvassdraget | IV | |
Nordland | Roksdalsvassdraget | I | |
Troms | Målselva | I, III, IV | |
| Reisaelva | III | |
| Kvænangselva | II | |
Finnmark | Altaelva | II | |
| Repparfjordelva | III | |
| Stabburselva | I | |
| Lakselva | III | |
| Børselva | I | |
| Langfjordelva | II | |
| Tana | II | |
| Komagelva | I | |
| Vestre Jakobselv | I | |
| Neidenelva | I | |
Beskyttelsesregimet i de nasjonale laksevassdragene skal
sikre at det ikke gjennomføres nye tiltak som kan være
til skade for laksen. Vassdragene er imidlertid svært ulike,
og effekten av et tiltak vil variere fra vassdrag til vassdrag.
For å unngå unødige restriksjoner legges
det derfor opp til en fleksibel forvaltning der den konkrete virkningen
av et tiltak vil avgjøre hvordan det skal behandles. Dette
innebærer at når et tiltak får en nærmere
angitt virkning for villaksen vil det ikke være tillatt.
I øvrige tilfeller skal tiltaket vurderes nærmere
i henhold til det aktuelle regelverket.
I proposisjonen er det gitt en oversikt over
alle viktige inngrep og aktiviteter som kan skade produksjonen eller
overlevelsen av laks i vassdragene.
Det angitte beskyttelsesregimet vil være
retningsgivende for den fremtidige forvaltningen i de nasjonale laksevassdragene,
og vil bli lagt til grunn for nødvendige lov- og forskriftsendringer
og nye retningslinjer for praktisering av regelverket.
Retningslinjene skal i utgangspunktet også legges
til grunn i nasjonale laksevassdrag som er smittet med Gyrodactylus
salaris.
Departementet foreslår at det opprettes
21 nasjonale laksefjorder, hvor det ikke skal etableres ytterligere oppdrett
med laksefisk. Eksisterende virksomhet vil bli underlagt særskilte
regler for rømningssikring og helsekontroll. Det er lagt
til grunn at laksebestandene i de nasjonale laksevassdragene også skal
ha en permanent beskyttelse i det nærliggende fjordområdet.
Det foreslås derfor en nasjonal laksefjord i tilknytning
til de aller fleste laksevassdragene.
Størrelsen på laksefjordene
bygger i stor grad på grensene for de midlertidige sikringssonene
og evalueringen av disse. Det er lagt vekt på at det enkelte
fjordområdet skal være tilstrekkelig stort til å gi
laksen beskyttelse. Vassdragenes størrelse, fjordens størrelse og
utforming samt muligheten for å få til naturlige
geografiske avgrensninger er også lagt til grunn.
De foreslåtte laksefjordene og grensene
for disse fremgår av tabellen under, hvor de nasjonale
laksevassdragene som munner ut i den enkelte laksefjord også er angitt.
Fylke | Nasjonal laksefjord | Nasjonale laksevassdrag
i fjorden |
Vestfold og Telemark | Svennerbassenget | Numedalslågen |
| (Sandøy - Strømtangen) | |
Rogaland | Kysten Jæren -
Dalane | Ogna, Håelva,
Figgjo |
| (Tungenes fyr - Åna
- Sira) | |
Hordaland | Etnefjorden - Ølsfjorden | Etneelva |
| (Rossaneset - Notaneset) | |
Sogn- og Fjordane | Sognefjorden | Vikja, Flåmselva, Årøyelva |
| (Kyrkjebø - Dyrdal) | |
| Dalsfjorden | Gaula |
| (Holmedal - Strømsnes) | |
| Nordfjord | Eidselva, Oldenelva, Stryneelva |
| (Stårheim - Hamnes
og Kroknes - Mettenes) | |
| | |
Møre- og Romsdal | Ørstafjorden | Ørstaelva |
| (Grønvikskjær
- Pålskjær) | |
| Romsdalsfjorden, indre
del | Rauma |
| (Otterstad - Sekken og
Romdalvik - Vågstranda) | |
| Sunndalsfjorden | Driva |
| (Tingvoll - Angvik) | |
| Halsafjorden | Surna |
| (Furunes - Fjærvikhammaren) | |
Sør-Trøndelag | Åfjorden | Stordalselva - Norddalselva |
| (Langhaugan - Hestneset) | |
Sør- og Nord-Trøndelag | Trondheimsfjorden | Gaula, Figga, Steinkjervassdraget, |
| (Agdenes Fyr - Brekstad) | Stjørdalselva |
Nord-Trøndelag | Namsfjorden | Årgårdsvassdraget |
| (Kårbringeskjær
- Knappholman, Husvika - Kaldklauv og Fosnes - Namsos kommuner) | |
Troms | Malangen | Målselva |
| (Tennskjer - Ansnes) | |
| Reisafjorden | Reisaelva |
| (Maurnes - Meiland) | |
| Kvænangen | Kvænangselva |
| (Bukta - Ravelsnes) | |
Finnmark | Altafjorden | Altaelva |
| (Langnesholmen - Storekorsnes) | |
| Repparfjorden | Repparfjordelva |
| (Tappen - Klubbukt) | |
| Porsangen | Lakselva, Børselva,
Stabburselva |
| (Ytre Veidnes - Kjerringvikneset) | |
| Tanafjorden | Tana og Langfjordelva |
| (Russevik - Skarveneset) | |
| Neidenfjorden - Bøkfjorden | Neidenelva |
| (Skoalaidvakki rundt Kjøøya
til Geresgåppi og Bøkfjord fyr -
Raigebakti) | |
I laksefjordene vil det ikke være tillatt å etablere
nye konsesjoner for matfiskoppdrett med laksefisk og slakterier
for laksefisk. Det vil bli innført særskilte bestemmelser
knyttet til rømningssikring og helsekontroll. Større
inngrep i munningsområdene og virksomhet med risiko for
alvorlig forurensning vil heller ikke være tillatt.
I de største og viktigste laksefjordene
vil det være aktuelt med frivillige avtaler om utflytting
av matfiskanlegg for laksefisk. Muligheten for å få til
slike avtaler vil bli tatt opp med de aktuelle oppdrettsbedriftene,
og spørsmålet om kompensasjon vil bli vurdert
i forbindelse med disse avtalene. Det vil ikke bli tillatt å etablere
ytterligere lokaliteter for matfiskoppdrett med laksefisk, eller å etablere
nye slakterier og tilvirkningsanlegg for laksefisk. All annen oppdrettsvirksomhet tillates
etablert, men skal - med unntak for skjelloppdrett - ikke lokaliseres
nærmere enn fem kilometer fra munningen til de nasjonale
laksevassdragene.
I de nasjonale laksefjordene kan etablerte matfiskanlegg
drives videre. Tilleggslokaliteter for eksisterende konsesjoner
kan tillates dersom dette er nødvendig for å få til
generasjonsadskillelse og brakklegging.
For anlegg innenfor laksefjordene vil det bli
fastsatt noe strengere driftsbestemmelser enn de som følger
av dagens regelverk. Hensikten er å redusere faren for rømninger
og sikre en best mulig helsestatus, i første rekke i forhold
til lakselus. Utformingen av disse bestemmelsene vil bli vurdert
i sammenheng med de generelle tiltakene som iverksettes overfor
hele næringen.
Produksjonsvekst som følge av endrede
nasjonale rammebetingelser - herunder økt fôrkvote
- vil bli tillatt. Det vil maksimalt bli tillatt bruk av fôr
tilsvarende konsesjonens fôrkvote innenfor laksefjorden.
Ved bruk av felleskvote vil det ikke være tillatt å overføre
deler av fôrkvoten til anlegg inne i fjorden.
Settefiskanlegg for laksefisk i andre vassdrag
i fjordsystemet vil være tillatt, men vil bli pålagt
tiltak for å redusere risikoen for rømning og
sykdomsspredning. Det samme vil gjelde for slakterier og tilvirkningsanlegg.
Eksisterende ventemerder vil fortsatt være tillatt, men
med strengere krav til rømningssikring og helsekontroll.
Annen oppdrettsvirksomhet vil bli pålagt enkelte mindre
restriksjoner for å begrense risikoen for spredning av
sykdommer. Oppdrett med marine arter vil være tillatt,
men det vil bli stilt noe strengere krav til slikt oppdrett i takt
med kunnskapen om risikoen for spredning av sykdom fra marine arter
til laksefisk.
Innenfor laksefjordene vil det bli lagt opp
til økt helsekontroll og styrking av fiskerimyndighetenes
generelle kontrollvirksomhet.
Innholdet i de nye bestemmelsene skal avklares
nærmere og fastsettes i forbindelse med utarbeiding av
nye forskrifter. Det vil bli lagt opp til overgangsordninger slik
at de berørte selskapene får mulighet til å innrette seg
etter de nye bestemmelsene.
Ordningen med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder
foreslås opprettet ved plenarvedtak. Dette vil innebære:
– Stortinget
oppretter de konkrete laksevassdragene og laksefjordene som skal
inngå i ordningen.
– Stortinget foreslår
en overordnet grunnorm for hvordan områdene skal forvaltes
inntil et utfyllende regelverk er på plass. Dette innebærer
at laksen skal gis særlig beskyttelse i disse områdene
så langt det lar seg gjøre med hjemmel i gjeldende lover
og forskrifter.
– Stortinget fastsetter rammene
for den videre utformingen av det beskyttelsesregimet som skal etableres
i laksevassdragene og laksefjordene.
Plenarvedtaket er en instruks til forvaltningen
og får dermed rettsvirkning overfor statlige myndigheter.
Ordningen vil deretter bli nedfelt i lakse-
og innlandsfiskloven og vannressursloven gjennom nye bestemmelser.
Den skal også nedfelles i oppdrettsloven og fiskesykdomsloven,
eventuelt kun i forskrifter i medhold av disse lovene. Lovbestemmelsene
vil generelt bli fulgt opp gjennom forskrifter. En odelstingsproposisjon
med forslag til nye lovbestemmelser vil fremlegges.
De nasjonale laksevassdragene og laksefjordene
vil bli forvaltet i henhold til dagens ansvarsfordeling mellom de
berørte myndighetene, og den enkelte sektor vil ha ansvaret
for å iverksette de tiltakene som følger av ordningen.
Iverksettingen av nasjonale laksevassdrag og
laksefjorder vil strekke seg over flere år. I perioden
frem til alle elementer i ordningen er på plass vil de
aktuelle områdene ha noe ulik status, avhengig av hvor
i prosessen de befinner seg. Dette innebærer også at
forvaltningen av områdene vil være noe ulik i
de forskjellige fasene. Det er i proposisjonen gitt en oversikt
over forvaltningen i overgangsperioden frem til ordningen er ferdigstilt.