Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen,
fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og
Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S.
Woldseth, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke,
og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, ser
det som positivt at Regjeringen har fremmet en melding for Stortinget
med gjennomgang av ordningen med statlige tilsyn og foreslår
ulike organisatoriske endringer. Flertallet vil understreke
viktigheten av en moderne og effektiv forvaltning, og at det er
nødvendig med sterkt og aktivt tilsyn fra fellesskapet
side for å sikre at varer og tjenester er trygge for brukere
og forbrukere.
Flertallet er enig i at tilsynenes
rolle som korrektiv og kvalitetsgrantist blir stadig viktigere i
et samfunn som blir mer mangfoldig og i større grad basert
på markeder og desentraliserte styringsmodeller. På denne
bakgrunn ser flertallet nødvendigheten av å vurdere
om tilsynene har de rammebetingelser og den selvstendighet som må til
for å fylle disse oppgavene. Viktig vil det også være å vurdere
om oppgavefordelingen mellom tilsynsenheter og departementer med underliggende
etater er i samsvar med de respektive roller ulike deler av forvaltningen
skal ha.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Regjeringens
mål om å utnytte den kompetanse som befinner seg
i alle deler av landet ved å legge flere statlige arbeidsplasser
utenfor Oslo-området. Dette flertallet viser
i denne sammenheng til at utflytting av statlige virksomheter fra hovedstadsområdet
har vært tema i en lang rekke utredninger og stortingsdokumenter
de siste 40 år, men at få virksomheter i realiteten
er blitt flyttet ut. Tatt i betraktning det store antall nye statlige
arbeidsplasser om er opprettet i Oslo-området i samme tidsperiode,
mener dette flertallet det nå er maktpåliggende å komme over
fra ord til handling. Dette flertallet vil derfor understreke
viktigheten av å la de overordnede og mer langsiktige perspektivene
veie svært tungt når det skal tas stilling til
evt. nylokalisering av statlige arbeidsplasser.
Dette flertallet vil peke på det
faktum at det rundt i landet finnes en rekke steder med tilstrekkelig befolkningsgrunnlag,
infrastruktur og tilfang av spesialkompetanse til at de vil være
godt egnet som utgangspunkt for lokalisering av statlige tilsynsenheter.
I de fleste tilfelle vil en slik relokalisering forutsette til dels
betydelig rekruttering av fagpersonell så vel fra nærområdet
som fra andre deler av landet. Erfaringer fra tidligere etableringer
viser imidlertid at søkertilgangen har vist seg å være
meget god i ulike deler av landet. Eksempler på dette er
opprettelse av henholdsvis ny domstolsadministrasjon i Trondheim og
Lotteritilsyn i Førde. I førstnevnte tilfelle
meldte det seg 550 søkere, derav ca. 100 jurister, til
39 stillinger, i det andre hadde man 30 søkere i snitt
til hver stilling. Fra etableringen av Kystdirektoratet i Ålesund
(2002) rapporteres det om tilsvarende erfaringer.
Dette flertallet vil imidlertid
på ingen måte undervurdere de ulemper en flytting
av virksomheter medfører for de ansatte, og kanskje spesielt
de som av ulike grunner ikke vil kunne flytte med til et nytt sted. Noen
har kanskje tatt spesialutdannelse med sikte på denne jobben,
etablert seg med familie, omgangskrets, faglig nettverk, bolig osv.,
og tanken på at arbeidsplassen vil bli flyttet virker skremmende. Dette
flertallet mener derfor det er viktig at hensynet til de
ansatte blir ivaretatt på en måte som gjør
at de ikke blir skadelidende.
Dette flertallet har notert seg
at deler av landet ikke er tatt med i Regjeringens utflyttingsplaner.
Særlig gjelder dette den såkalte innlandsregionen,
Hedmark og Oppland. Det er viktig å sikre arbeidsplasser
og næringsutvikling også i de fylker som ikke
er tilført statlige arbeidsplasser i denne omgang.
Dette flertallet vil peke på at
Regjeringen tidligere har uttalt det skal satses spesielt i innlandet
og at innlandet ved senere plasseringer av statlige arbeidsplasser
utenfor Oslo, bør vurderes.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til at de statlige tilsyn med sine rundt 7 000 årsverk
utgjør en betydelig del av sentralforvaltningen. Dette
flertallet er enig i Regjeringens vurdering av at tilsynsenhetene
har mindre behov enn andre deler av sentralforvaltningen for å ligge
nær regjeringsapparatet, og at det derfor er særlig
naturlig å vurdere lokaliseringen av statlige tilsyn i
tilknytning til en mer generell gjennomgang av tilsynsordningen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er svært
tilfreds med Regjeringens forslag om utflytting av statlige arbeidsplasser
fra Oslo og ut i landet. Dette medlem viser til at
Senterpartiet gjennom mange år har ivret for og pekt på de
mulighetene som ligger i å lokalisere statlige arbeidsplasser
utenfor Oslo. Med bakgrunn i Senterpartiets engasjement og i Voksenåsenerklæringen,
påbegynte daværende statsråd Odd Roger
Enoksen et utredningsarbeid under den forrige regjeringen Bondevik
med formål å desentralisere statlig virksomhet.
Det er opplagt god samfunnsøkonomi å benytte
den kompetansen som finnes utenfor Oslo. Tilsynene vil også kunne
profitere på tilgang til kompetansemiljøer som
finnes i andre deler av landet, både utdannings-/forskningsinstitusjoner
og bedrifter. Tilfang av nye kompetansearbeidsplasser vil også kunne
styrke de regionale sentrene som får tilført tilsyn. Dette
medlem mener relokalisering ut av Oslo i sum vil gi en mer
effektiv bruk av offentlige ressurser og ikke minst gi verdifull
stimulans til de regioner som får tilført tilsynsoppgaver.
Dette medlem viser til at det årlig
etableres i underkant av 1 000 nye statlige arbeidsplasser i Oslo. Dette
medlem mener det er viktig at det ved etablering av nye
statlige virksomheter og arbeidsplasser blir vurdert å lokalisere
disse utenfor Oslo-området. Dette medlem viser
for øvrig til meldinga og støtter denne.
Dette medlem har registrert at
de ansatte i de tilsyn som i meldinga foreslås relokalisert,
reagerer kraftig på det de oppfatter som en mangelfull
prosess der de ansatte opplever ikke å ha blitt tilstrekkelig
inkludert og informert underveis. Dette medlem vil understreke
nødvendigheten av inkluderende prosesser i slike saker
som i så sterk grad berører de ansatte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at begrunnelsen for å legge fram en stortingsmelding
om statlige tilsyn ikke er at dagens tilsyn generelt kjennetegnes
av funksjonssvikt, men at deler av tilsynsorganiseringen i for stor
grad er preget av å være et produkt av ad hoc
- vurderinger knyttet til opprettelse av de enkelte tilsynsorganer.
Dagens tilsynsstruktur er vokst fram over lang tid og fremstår
på mange måter som uoversiktlig og komplisert.
Flertallet er enig i at det er
viktig at tilsynene gis mulighet og forutsetninger for å kunne
ivareta rollen som brukernes og forbrukernes garantister for at
statlig myndighetsutøvelse og tjenesteproduksjon svarer
til de normer og standarder som til enhver tid settes av regjering
og storting. Flertallet er derfor enig i at dette
stiller dagens tilsynsstruktur og de enkelte virksomheter overfor
betydelige utfordringer og endringsbehov. Dette særlig
knyttet til en klargjøring av tilsynenes rolle samt deres
legitimitet overfor borgere og tilsynsobjekter.
Flertallet viser til at det har
skjedd en utvikling innenfor tilsynsmetodikken de senere årene
med en gradvis overgang fra tradisjonell detaljkontroll, til vektlegging
av virksomhetenes egenansvar for å dokumentere at det er
etablert systemer som gir sikkerhet for at fastsatt regelverk respekteres.
Med denne økte vektlegging på å ansvarliggjøre
den enkelte virksomhet ved hjelp av intern kontroll og systemrevisjon,
flyttes fokus i noen grad fra tilsynsmyndigheten over til virksomhetenes
egne styringssystemer. Flertallet konstaterer at
dette endrede fokus derved også endrer tilsynsenhetene
rolle fra å være garantister for kvalitet på tjenester
og produkter til i større grad å være
garantister for at virksomhetene selv holder orden i eget hus.
Flertallet er enig i at dette
i noen grad vil kunne avlaste tilsynene, men samtidig føre
til en viss byråkratisering i virksomhetene. Flertallet mener derfor
det må være tilsynenes ansvar å "se til"
at virksomhetenes styringssystemer ikke blir tungrodde og ineffektive,
men i større grad baseres på praktiske innretninger. Flertallet vil
derfor understreke nødvendigheten av at "tilsynet" i noen
tilfelle heller bør prioritere informasjon, veiledning
og dialog med tanke på å finne løsninger,
fremfor kontroll og reaksjoner på avvik. Dette må imidlertid
etter flertallets oppfatning ikke på noen
måte bidra til å så tvil om hvor ansvaret
for å opptre i samsvar med regelverket til syvende og sist
ligger, nemlig hos virksomheten.
På samme tid ser flertallet også at
det i andre tilfelle fortsatt vil være behov for mer detaljert
og hyppig kontrollvirksomhet. Ikke minst har eksempler fra næringsmiddelområdet
i det siste vist nødvendigheten av dette.
Flertallet viser til at meldingen
foretar en mer prinsipiell gjennomgang og vurdering når
det gjelder hvordan tilsynsvirksomheten i Norge bør organiseres og
utføres i tiden fremover. Meldingen skisserer fire "idealer"
som angir en retning for hvor tilsynsreformene bør bevege
seg, og hvor hensikten er å legge grunnlaget for en kvalitetsreform
for de statlige tilsynene og sette dem i stand til å møte
kravene fra en mer funksjonsdyktig offentlig sektor.
Flertallet vil også understreke
at høy faglig kompetanse er en viktig forutsetning for
at tilsynene kan gis en mer uavhengig rolle og få nødvendig
tillit og legitimitet, og at det derfor er viktig at tilsynene er
i stand til å konkurrere om kvalifisert arbeidskraft.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at det
er viktig både å avklare og tydeliggjøre
rollen for hvert enkelt tilsyn, på samme måte å definere
tydelige formål og bidra til økt faglig uavhengighet
i forhold til departementene. Det siste må ikke minst avveies
mot behovet for å sikre en politisk demokratisk styring
med de samfunnsmessige prioriteringene.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener en generell diskusjon om de ulike prinsippspørsmålene er
både faglig og politisk viktig og må videreføres,
men innser samtidig også at den har sine begrensninger
på grunn av det betydelige mangfold som preger tilsynsordningen
både hva formål, funksjon og departemental tilknytning
angår, og de mange praktiske avveiningene som må foretas
i hvert enkelt tilfelle. Den endelige avklaring av disse forhold
kan først finne sted i den videre omstillingsprosess innenfor
hvert enkelt tilsynsområde. Dette flertallet viser
til de prinsipielle betraktninger som fremkommer i St.meld. nr.
17 (2002-2003) om disse spørsmålene og legger
dette til grunn for den videre behandling av saken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti Magnar Lund Berg og May Hansen, viser
til at det er bred enighet om at folkestyret skal være
grunnlaget for styringssystemet. Dette forutsetter at folket sier
sin mening gjennom valg og at folkets representanter står ansvarlige
for de vedtak som fattes. Dette innebærer igjen at Stortinget
må kunne føre kontroll med at statsråden
og forvaltningen handler i samsvar med Stortingets vedtak og intensjoner.
Statsråden har, og skal ha, det konstitusjonelle ansvaret
overfor Stortinget.
Disse medlemmer mener imidlertid
ikke at statsråden skal gripe inn i store og små saker.
Det er i tilfellene hvor det er tale om saker av samfunnsmessig viktighet
at statsrådens rett til å gripe inn skal komme til
anvendelse.
Disse medlemmer vil understreke
at samfunnsinteressene alltid vil være avveininger mellom ulike
forhold. Det som rent faglig kan være gode løsninger,
kan fra et samfunnssynspunkt være uheldig.
Etter disse medlemmers syn er
spørsmålet om hvilke funksjoner tilsynene skal
fylle i samfunnet, et vesentlig tema. Likeledes er det viktig å ta
stilling til hvilke oppgaver de skal utføre, og hvorledes
oppgavene skal fordeles mellom ulike tilsyn.
Meldingen gir ikke etter disse medlemmers syn
utfyllende eller tilstrekkelige svar på disse grunnleggende
spørsmålene.
Disse medlemmer vil likevel understreke
at de fleste av dagens tilsyn nyter stor respekt og anerkjennelse
for det arbeid som utføres.
Disse medlemmer viser også til
at meldingen forutsetter at man vedtar regelverk og oppgaver for
tilsynene og at Stortinget gjennom lovregulering reduserer det politiske
handlingsrommet. Disse medlemmer mener det er viktig
at man ikke forsterker den utvikling i retning av å redusere
politikernes innflytelse, som Maktutredningen på en utmerket måte
redegjør for.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av en løpende vurdering av tilsynenes rammebetingelser,
retningslinjer og funksjoner. I en så omskiftelig tid som
nå, er det både av uvurderlig verdi og en nødvendighet å sikre
fleksibilitet og evne til å tilpasse tilsynene til nye
utfordringer. Tilsynene skal ivareta viktige oppgaver på vegne
av fellesskapet. Det er de helhetlige samfunnsmessige vurderinger
som er viktige, ikke bare de rent faglige. Dette er vurderinger
som politikerne må ha ansvaret for. På denne bakgrunn
vil disse medlemmer understreke behovet for at statsrådens
ansvar for klagebehandlingen av vedtak fattet av tilsynene, opprettholdes.
Disse medlemmer vil påpeke
at i de sektorer som ennå ikke er markedsregulert, ønsker
Regjeringen å organisere tilsynene slik at de er tilpasset
det framtidige markedet, uten at konsekvensene av dette er utredet
i meldingen. Det foreslås flere alternativer til statlig tilsyn
i form av ulike sertifiserings- og akkrediteringsordninger, delegering
til private institusjoner, forsikringsordninger, og utstedelse
av tilstandssertifikater ved kjøp og salg etc. Etter disse
medlemmers oppfatning er det ikke vurdert i hvilken grad
disse forslagene er gjennomførbare eller medfører ønskede konsekvenser,
og i hvilken grad det kan oppstå monopolsituasjoner hvor
en eller noen få godkjenningsinstitusjoner dominerer markedet. Disse
medlemmer har merket seg at det har kommet flere innspill
på å se hvilken konsekvens det vil være
for samfunnet å etablere uavhengige tilsyn. Disse
medlemmer har fått innspill på at der
andre land har innført uavhengige tilsyn har det blitt
forsøkt å sikre den demokratiske kontroll, rettssikkerhet
og legitimitet gjennom andre mekanismer. Det kan være gjennom
parlamentshøringer, offentliggjøring av premisser
for vedtak og ved å gi domstolene en utvidet rolle i forhold
til overvåkning av tilsynenes virksomhet.
Disse medlemmer ser at med uavhengige
tilsyn kan en stå overfor en ny risiko dersom rammebetingelsene
for tilsynsvirksomheten ikke blir lagt godt nok til rette. Etter disse
medlemmers oppfatning kan det være en fare for
at det oppstår for tette bånd mellom tilsynet
og tilsynsobjektene, og at tilsynet kan være i fare for å bli
fanget av sektorinteresser.
Disse medlemmer vil bemerke at
i de siste årene har det skjedd en utvikling hvor forvaltningsoppgaver overføres
til organer utenfor det politiske system. Det kan stilles spørsmål
om det i et demokratisk samfunn kan forsvares at offentlig myndighet
og makt blir utøvd av organer som ikke er underlagt politisk
kontroll. Disse medlemmer viser til avtalen og flertallsmerknader
om disse spørsmålene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at meldingen ikke foreslår
tiltak som fratar statsråden og Stortinget mulighet for
oppfølging av tilsynene, videre at all generell regelutvikling
og normerende vedtak i enkeltsaker fortsatt skal skje under vanlig
departemental styring, og at Regjeringen (Kongen i statsråd)
i praksis vil kunne gripe inn i nær sagt alle typer enkeltsaker
som gjelder kontroll og sanksjonsvedtak.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at Regjeringen
har vært helt klar på at myndighetsoppgaver ikke
skal eller kan konkurranseutsettes eller privatiseres, videre til
flertallsmerknader fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, hvor dette
flertallet slutter seg til Regjeringens forutsetning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at meldingen er til dels preget av sterk fokus på enkelte
problemstillinger, til fortrengsel for andre. Disse medlemmer er
også sterkt kritiske til det som synes som mangelfull utredning
når det gjelder kostnader ved gjennomføring av
de foreslåtte tiltak. Dette har blant annet vist seg å medføre
korreksjoner fra statsråden. Det vises til brev fra statsråd
Victor D. Norman til Stortinget 25. mars 2003 (vedlegg).
Disse medlemmer mener at meldingen
burde ha gått dypere inn i hva som ligger i uavhengige
tilsyn. Det burde vært klargjort at i land der en har etablert uavhengige
tilsyn, har en søkt å sikre demokratisk kontroll,
rettssikkerhet og legitimitet gjennom nye mekanismer, blant annet
parlamentshøringer, offentliggjøring av premisser
for vedtak og ved å gi domstolene en viktig rolle i overvåking
av tilsynenes virksomhet. Sider ved tilsynsvirksomhet som drøftes
svært lite i meldingen, er blant annet konsultasjon, innsyn
og informasjon (også til tredje part), samt etterlevelse
og sanksjoner ved brudd på regler. Slike forhold påvirker
tilsynenes legitimitet og effektivitet, men nevnes ikke i meldingen.
I meldingen fremstår legitimitet som et spørsmål utelukkende
om kompetanse og uavhengighet fra politiske myndigheter.
Disse medlemmer gir sin tilslutning
til ønsket om et klart skille mellom fagtilsyn og politisk
overordnet myndighet. Det er gunstig at det strammes til på politikernes
rett til å overprøve vedtak i altfor mange enkeltsaker.
Samtidig ser disse medlemmer behovet for å beholde
en politisk sikkerhetsventil. Det gis tilslutning til modellen med
– lovmessig
avskjæring av statsrådenes instruksjonsrett i
enkeltsaker,
– uavhengige klagenemnder,
– at vedtak i saker av stor prinsipiell
eller samfunnsmessig betydning skal kunne overprøves av
Kongen i statsråd.
Disse medlemmer ønsker at tilsynene i
så stort omfang som mulig får lik organisering
og administrativ oppbygning.
Disse medlemmer merker seg at
noen tilsyn i mange år har lagt større og større
vekt på rutiner for internkontroll hos tilsynsobjektene
og sertifiseringsordninger. Sammen med informasjon og veiledning
har internkontroll og sertifiseringsordninger vist seg å være langt
mer kostnadseffektive virkemiddel for å oppnå mål
om bedre sikkerhet, etc. Arbeidstilsynet har for eksempel gått
så langt at de har nedfelt som en bærebjelke i
sin strategi at de skal ha et aktivt samarbeid med partene i arbeidslivet.
I enkelte næringer, slik som sjøfart, har sertifiseringsordninger
vært viktige i mange år. Også private
aktører, slik som Det Norske Veritas, står for
slike sertifiseringer, og er del av en sterk internasjonal trend
i kvalitetssikring av næringslivet.
Disse medlemmer ønsker
at trenden mot sterkere vekt på internkontroll, sertifiseringsordninger
og veiledning, fortsetter. Samtidig vil disse medlemmer være
kritisk til enhver ordning som innebærer mer papir og administrasjon
for private virksomheter. Det er viktig å merke seg at
noen ordninger for internkontroll har fått berettiget kritikk
for å være byråkratiserende papirmøller
uten nevneverdig positiv effekt. Spesielt for små og mellomstore
bedrifter føles ofte slike ordninger som altfor omfattende,
og som om de mer er myntet på større virksomheter
med mange ansatte. Kanskje er dette også tilfellet. Disse medlemmer mener
det må legges stor vekt på at de nye arbeidsmetodene
ikke skal føre til et uhåndterlig nytt skjemavelde.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen påse
at de nye arbeidsmetodene for tilsynene ikke fører til
et utvidet skjemavelde for private virksomheter."
Disse medlemmer mener at produksjon
og tilsynsaktiviteter må skilles på en tilfredsstillende
måte. Meldingen drøfter den blanding av direktoratsoppgaver,
tjenesteproduksjon og tilsynsoppgaver mange tilsyn i dag har. Disse
medlemmer merker seg at meldingen ønsker å unngå slike
rolleuklarheter og sammenblandinger i fremtiden og støtter
dette. Med et slikt ønske i meldingen er det overraskende
at dette ikke følges tilstrekkelig opp i forslag til tiltak. Disse medlemmer ser
at oppgaver som foreslås lagt sammen, kan føre
til nettopp en slik sammenblanding.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn for det videre arbeidet med tilsynene at man skal få et
mer markant skille mellom tjenesteproduksjon og tilsynsoppgaver."
Disse medlemmer synes det er
en svakhet at meldingen ikke drøfter behovet for tilsyn
på nye områder, eventuelt opprettelsen av nye
avdelinger i eksisterende tilsyn eller nye tilsyn. Det bebudes heller ikke
at slike drøftelser vil komme i noen ny melding, eller
i den bebudede meldingen om tilsyn som retter seg mot kommunesektoren.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
opprettelse av barneverntilsyn, polititilsyn, tilsyn for kommunale tjenester
og skoletilsyn."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig
at så vel de politiske organer som tilsynsorganene i størst
mulig grad er i stand til å skille mellom faglige vurderinger
på den ene side, og vurderinger som krever politisk skjønnsutøvelse
på den annen, og at tilsynsvirksomheten organiseres
slik at den fremmer en hensiktsmessig arbeidsfordeling mellom faglig
tilsyn og politisk styring.
Flertallet viser til at St.meld.
nr. 17 (2002-2003) varsler at det i det videre arbeid skal sees
nærmere på tilsynenes oppgaver og oppgavefordeling
og forutsetter at større endringer og endringer av prinsipiell
betydning blir lagt fram for Stortinget.
Flertallet er derfor enigi at det i det videre arbeid foretas en
gjennomgang med tanke på en nærmere klargjøring
av tilsynenes rolle i forhold til vedtatte lover og regelverk, samt å tydeliggjøre
deres stilling vis-á-vis politiske myndigheter. I denne
sammenheng vil det ikke minst være viktig å sette
rammer for tilsynenes selvstendighet på en måte
som ikke kommer i strid med behovet for politisk styring.
Flertallet viser til at meldingen åpner
for at det foretas lovmessig avskjæring av statsrådenes
instruksjonsmyndighet for visse tilsyn. For slike tilsyn kan det også være
aktuelt å etablere uavhengige klagenemnder. Flertallet legger
til grunn at Stortinget vil ta stilling til hvilke tilsyn dette
skal gjelde for ved behandling av Regjeringens forslag til lovendringer
på de enkelte tilsynsområder.
Flertallet vil understreke at
statsrådene uansett vil ha ansvar for spørsmål
av større betydning og av prinsipiell interesse. Flertallet mener
dessuten at den enkelte statsråd uansett skal ha anledning
til å pålegge tilsyn på sitt område å behandle
spesifikke saker.
Flertallet legger videre til
grunn at der lovmessig avskjæring av statsrådenes
instruksjonsmyndighet innføres, skal det i saker av prinsipiell
eller stor samfunnsmessig betydning være hjemmel for at
Kongen i statsråd kan omgjøre tilsynets og klageinstansens
vedtak.
Flertallet er enige om at det
i inneværende stortingsperiode ikke skal vedtas endringer
i klagebehandlingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
ikke uavhengige klagenemnder opprettet for grupper av tilsyn, slik
som foreslått i meldingen. Meldingen legger opp til at
de uavhengige klagenemndene skal ha ansvar for flere tilsyn. Faglig
innsyn i problemstillinger som legges frem vil derfor kunne bli
skadelidende. Disse medlemmer mener at det bør
være egen klagenemnd for hvert tilsyn, slik at det sikres
at nemndene har faglig kompetanse.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at det etableres separat klagenemnd for hvert
tilsyn."
Komiteen viser til
at Regjeringen har lagt frem forslag til konkrete endringer for
deler av tilsynsvirksomheten og at dette berører fire ulike
områder, HMS-området, transport- og trafikksikkerhetsområdet, markeds-
og konkurranseområdet og medieområdet. Forslaget
omfatter endringer som angår organisering, oppgavefordeling
og geografisk plassering ved at åtte tilsyn som i dag er
lokalisert i hovedstaden, foreslås flyttet til ulike deler
av landet.
Komiteen konstaterer at det er
den geografiske flyttingen av ulike tilsyn som er gjenstand for
størst oppmerksomhet, og at det er betydelig motstand mot slik
utflytting innenfor enkelte virksomheter. Komiteen mener
alt må gjøres for å legge til rette slik
at de ansatte ikke blir skadelidende i forbindelse med flyttingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
de argumenter i meldingen som taler for og mot en utlokalisering
av statlige tilsyn fra hovedstaden, og konstaterer at en slik avgjørelse
fordrer en grundig avveining av ulike forhold i hvert enkelt tilfelle. Flertallet vil
imidlertid legge til grunn at de statlige tilsyn må utgjøre
høyt utviklede kompetansemiljøer bestående
av erfarne fagpersoner som kan være minst på høyde
med tilsvarende miljøer i de virksomheter tilsynene retter
seg mot.
I et langsiktig perspektiv mener
derfor et annet flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, det kan være hensiktsmessig å fordele
ulike tilsyn rundt til de større regionsentrene, både
for å trekke veksler på den kompetanse som finnes
i de deler av landet, men ikke minst også fordi mulighetene
der antas å være større for å beholde
erfarne fagpersoner over lengre tid i virksomheten. Dette
flertallet har i den forbindelse merket seg at det iht.
meldingen ikke er vanskelig å rekruttere nyutdannede i
Oslo, men at det i mange tilsyn lokalisert til Oslo-området
har vist seg vanskelig å rekruttere og beholde erfarne
kvalifiserte medarbeidere. Det vises til at erfarne medarbeidere
i tilsynene er svært attraktive ved ansettelser hos tilsynsobjektene
og at mange etter en tid derfor fristes til å skifte arbeidsplass,
og at dette problemet erfaringsvis er langt mindre i andre deler
av landet.
Dette flertallet viser til de
innvendinger som er kommet mot flytting av enkelte tilsyn ved at
det kan oppstå vanskeligheter med å opprettholde
en tilfredsstillende kompetanseberedskap i overflyttingsfasen, jf.
Luftfartstilsynet, Post- og teletilsynet o.fl. Dette flertallet ser
denne utfordringen og understreker viktigheten av tiltak som forebygger
dette.
Dette flertallet vil derfor sterkt
understreke det ansvar det enkelte departement har på sitt
område for å sikre tilstrekkelig kontinuitet i
beredskapen ved at overflyttingen foretas gradvis, at etableringen
på det nye lokaliseringsstedet starter i god tid før
beredskapen bygges ned på det gamle, og at det i noen grad
sørges for dobbeltbemanning. Dette flertallet vil
i denne sammenheng likevel understreke at det ikke er tilsynet, men
virksomhetene selv som sitter med det endelige ansvar for sikkerhet
og kvalitet, og at tilsynets ansvar i første rekke er å "se
til" at kontrollsystemene fungerer og at regelverk overholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
foretatt en nøye vurdering av de forslag om flytting av
tilsyn som Regjeringen har lagt frem i St.meld. nr. 17 (2002-2003).
Disse medlemmer mener at hovedprinsippet
i en vurdering av flytting må være om dette er
rent faglig forsvarlig - i tillegg til at man må legge
stor vekt på en kost-/ nyttevurdering. I denne
sammenheng har disse medlemmer vurdert en rekke forhold.
Disse er blant annet:
– Tilgang
til kompetent arbeidskraft
– Tilgang til kompetansemiljøer
– Styrking av regionale sentra
– Endring i kompetanse og arbeidsmåter
– Kontaktkostnader
– Kostnadsbesparelser
– Hensyn til de ansatte
– Tilsynets effektivitet i forhold
til avstand til sine tilsynsobjekter og disses geografiske spredning
– Kontinuitet i tilsynets arbeid
Disse medlemmer mener at St.meld.
nr. 17 (2002-2003) er mangelfull på en rekke områder.
Særlig har disse medlemmer merket seg at
meldingen i sin argumentasjon for flytting av tilsyn, gjør
det til et hovedpoeng at tilsynenes legitimitet er avhengige av distanse
til de viktigste av sine tilsynsobjekter - i de fleste tilfeller
tunge næringslivsaktører - og andre offentlige
aktører, slik som overordnet departement. Stortingsmeldingen
tar i svært liten grad en bredere diskusjon om legitimitet,
og det kan virke som om man har "hengt seg opp" i argumentet om økt
distanse (fra Oslo). Et annet hovedpoeng er meldingens argumentasjon
for en ny type distriktspolitikk. Denne distriktspolitikken tar
utgangspunkt i at for å få en best mulig total
ressursutnyttelse i landet, må en del statlige funksjoner
lokaliseres spredt. Meldingen tar for gitt at også relokalisering
kan forsvares for å sikre en slik spredt ressursutnyttelse.
Det meldingen i liten grad underbygger, er i hvilken grad de totale
samfunnsmessige fordelene forholder seg til kostnadene ved slike
flyttinger.
Disse medlemmer viser til at
et hovedargument Regjeringen bruker for flytting, synes å være
at det er et gunstig distriktspolitisk virkemiddel og vil kunne styrke
den regionale utviklingen i Norge. Det er dog ikke vist hvordan
en regiontenkning eller en styrking av enkelte byer og tettsteder
med noen statlige arbeidsplasser vil gi gevinster for landet som
helhet, eller hvor stor en slik gevinst vil bli. Disse medlemmer vil
bemerke at den usikkerhet som knytter seg til slike potensielt positive
regionale virkninger, ikke kan ansees som spesielt vektige. Disse
medlemmer mener at man også har lagt for liten
vekt på økt avstand til tilsynets samarbeidende parter
og de det skal føres tilsyn med. Dette vil bli en betydelig
kostnad.
Disse medlemmer viser til at
det ser ut til å være stor uenighet om hva flyttekostnadene
vil bli. De laveste anslagene (Regjeringen) er på 500 000
kroner pr. arbeidsplass, mens de enkelte tilsyn/ansattes
organisasjoner har estimert kostnadene pr. arbeidsplass fra 800
000 kroner til over 2 mill. kroner. Det synes klart at det her dreier
seg om en milliardregning. Et ikke ubetydelig beløp i en
tid hvor Regjeringen advarer mot økt pengebruk.
Disse medlemmer vil også vise
til at anslagsvis 90 pst. av de ansatte vil fratre ved flyttingen.
Det dreier seg derfor ikke om en egentlig flytting, men en nedleggelse
av virksomhetene i Oslo for deretter å bygge dem opp fra
grunnen av på et nytt sted. For kontinuitet og opparbeidet
faglig kompetanse er dette svært uheldig. I mange tilfeller
tror disse medlemmer konsekvensene kan være
enorme.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg Regjeringens begrunnelse
for de endringer som nå vil bli gjennomført på HMS-området,
nemlig at dette er endringer som faktisk vil føre til en
mer effektiv utnyttelse av de statlige ressursene og en enklere
hverdag for dem det skal føres tilsyn med.
Disse medlemmer viser til at
det opprettes et eget petroleumstilsyn med utgangspunkt i sikkerhets- og
arbeidsmiljødelen av Oljedirektoratet og at det nye tilsynet
lokaliseres i Stavanger. Disse medlemmer er enig
i at Stavanger-regionen har spesielle fortrinn når det
gjelder tung kompetanse innen petroleumsteknologi. Disse
medlemmer mener det er viktig å opprettholde det
petroleums- og sikkerhetsfaglige miljøet som er bygget
opp i denne regionen, og at Stavanger naturlig utpeker seg som lokaliseringssted
for det nye petroleumstilsynet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener de deler
av meldingen som omhandler Oljedirektoratet (OD) er for dårlig
utredet. En utskilling av Petroleumstilsynet fra OD vil kreve tilføring
av ressurser, både til det nye Petroleumstilsynet som foreslås
opprettet, og til det gjenværende OD for å kunne
ivareta de oppgaver OD skal behandle.
Disse medlemmer mener også at
det må avsettes tid til å utrede konsekvensene
av en deling sett i lys av sikkerhetsmessige og ressursforvaltningsmessige
oppgaver som må ivaretas i begge etatene.
Disse medlemmer mener at tilsynsmeldingen for
ODs del reiser forskjellige problemstillinger fra det som gjelder
for de andre tilsynene. De andre tilsynene skal ikke splittes, men
flyttes. Denne beslutningen bygger på en begrunnelse skrevet
på en halv side i meldingen, uten at de relevante fagmiljøene
i direktoratet eller i oljesektoren har blitt rådspurt.
Petroleumssektoren er motoren i Norges økonomi. Det er
viktig for samfunnet hvordan forvaltningen og tilsynet skal skje.
Disse medlemmer påpeker
den potensielle problemstillingen mellom ressursforvaltning og sikkerhet.
Disse forhold kan komme i konflikt med hverandre, slik at miljøene
må skilles.
Disse medlemmer er enige i at
dette er et viktig moment i hvordan organiseringen av den statlige
forvaltningen av petroleumssektoren skal organiseres. Men erfaringen
viser også at dersom den statlige forvaltningen skal fungere
tilfredsstillende, slik den har gjort siden OD ble opprettet for
30 år siden, er det nødvendig med høy
fagkompetanse og tilstrekkelige ressurser til å utføre
arbeid som holder høyt faglig nivå.
Disse medlemmer noterer seg at
svært mange av ODs oppgaver i dag krever fagkunnskap innen
både sikkerhet og ressursforvaltning. OD jobber i dag integrert
med sikkerhetsoppgaver og forvaltning av petroleumsressursene, og
rapporterer til både OED og AAD.
Disse medlemmer mener at det
er viktig å skille ressursforvaltning og sikkerhetstilsyn
tydeligere enn tidligere. Dette vil kreve tilstrekkelige ressurser.
Disse medlemmer understreker
at for å gjøre denne delingen på en fornuftig
måte må man ha tilstrekkelig tid og planleggingsressurser
fram til iverksettelse. Dersom den nye organisasjonen skal fungere
i praksis rimelig snart etter oppstart, bør flere forhold være
avklart. Det bør være avklart hvem som skal ansettes
hvor, og det må foreligge klare samarbeidsavtaler mellom
etatene. I tillegg kommer at OD/Petroleumstilsynet overtar
ansvar på land. I forbindelse med at det skjer en betydelig
regelverksutvikling, må det også avklares hvilke
ressurser som må tilføres for å holde
en realistisk tidsplan.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at det nye Direktoratet for beredskap og samfunnssikkerhet skal erstatte
Direktoratet for brann- og elsikkerhet og Direktoratet for sivilt
beredskap og foreslås lokalisert til Tønsberg.
Direktoratet skal koordinere tilsynet med virksomheter med storulykkespotensial. Flertallet har
merket seg Regjeringens vurdering av at en plassering av direktoratet
i Tønsberg både tilfredsstiller behovet for nærhet
til relevante sentrale myndigheter, samtidig som en samlokalisering
av direktoratet gir så vel klare faglige gevinster som
viktige personellmessige og styringsmessige fordeler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen av Sårbarhetsmeldingen.
Justis- og forsvarskomiteen var i denne forbindelse opptatt av å sikre et
robust samfunn som avverger trusler og overvinner kriser. Dette
betinger ressurser og fasiliteter som kan være fleksible,
det betinger et helt nytt sivilt-militært samarbeid, og
det betinger klare kommandolinjer og klart sentralt definert ansvar.
De nevnte komiteene mente rammebetingelsene for sårbarhetsforebyggende tiltak
og antiterrorberedskap måtte være mer spesifikke enn
det meldingen la opp til. Dette basert på en helhetlig
sikkerhetspolitisk tenkning. De samlede ressurser innen sivilt beredskap,
politiet og Forsvaret skal sikre at samfunnet er rustet til å møte
utfordringene som moderne terrorisme og naturkatastrofer representerer.
Disse medlemmer mener derfor
at et totalkonsept for samfunnet må styrke samarbeidet
mellom sivilt og militær beredskap og definere vanskelige
gråsoner i akutte situasjoner.
Disse medlemmer har merket seg
at det overordnede styringsansvaret i krisesituasjoner er organisert
på forskjellige måter i de ulike land. Et gjennomgående
trekk er imidlertid at ved kriser er det det sentrale koordineringsansvaret
som har sviktet. Sårbarhetsutvalget (Willoch-utvalget)
gikk inn for ett overordnet innenriksdepartement.
Disse medlemmer vil peke på at
regjeringen Stoltenberg, ved daværende statsråd
Jørgen Kosmo, arbeidet med å utvikle Arbeids-
og administrasjonsdepartementet til et slikt overordnet sikkerhetsdepartement
og gjøre Direktoratet for sivilt beredskap om til et slagkraftig
beredskapsdirektorat. Det viktige var å ha klare sentrale
kommandolinjer og et klart definert ansvar for et mangfoldig lokalt
sivilt beredskap som består av Sivilforsvaret, kommunenes
nødetater og frivillige organisasjoner i samarbeid med
Forsvaret som operativ ressurs.
Disse medlemmer har notert seg
at regjeringen Bondevik II valgte å la sivilt beredskap
ligge i Justisdepartementet, der området drukner i alle
de øvrige saksfeltene til departementet. Stortinget ba
under behandlingen Regjeringen legge fram et forslag til en krisehåndteringsenhet
som ved kriser skal ha koordineringsansvar av departement og etater
som må være operative i beredskapsarbeidet. I
tillegg ble det understreket i stortingsbehandlingen at det nye
Direktoratet for beredskap og samfunnssikkerhet reelt sett måtte være
et nytt direktorat og utvikles til en bred og slagkraftig beredskapsorganisasjon. Disse medlemmer understreket
at det er viktig at direktoratet har felles myndighetslinje fra
sentralt til lokalt nivå innen sivilt beredskap.
Justis- og forsvarskomiteene mente at de tiltak
som skal iverksettes, må koordineres med klare sentrale kommandolinjer.
Direktoratet må ha et felles operativt og samordnet fagmiljø og
ha et tverrsektorielt perspektiv med vekt på ekstraordinære
situasjoner hvor det offentlige må ha en beredskap. Direktoratet
skal se på den samlede skolevirksomheten og kompetanseutviklingen
innen sivilt beredskap, og skal naturligvis ha hovedansvaret for
administrative og praktiske oppgaver på beredskapsområdet.
Direktoratet skal utvikle og arbeide innenfor et totalkonsept for
samfunnssikkerhet (totalforsvaret) og balansere i de vanskelige
gråsonene mellom sivilt og militært beredskap.
Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
legge fram en egen melding for Stortinget med arbeidsoppgaver og
organisering av Direktoratet for beredskap og samfunnssikkerhet.
Denne meldingen må legges fram som et grunnlag før
Direktoratet for beredskap og samfunnssikkerhet får sin
endelige form.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 17 (2001-2002) Samfunnssikkerhet
- veien til et mindre sårbart samfunn, sluttet seg til
en sammenslåing av Direktoratet for brann- og elsikkerhet
og Direktoratet for sivilt beredskap til et nytt Direktoratet for
beredskap og samfunnssikkerhet.
Disse medlemmer viser til at
beredskapsoppgaver knyttet blant annet til krisehåndtering
har lite med tilsyn å gjøre, og finner derfor
ikke grunnlaget for at tilsynsmeldingen skulle gå nærmere
inn på det.
Disse medlemmer minner om at
Stortinget har understreket behovet for rask fremdrift i etablering
av det nye direktoratet, og disse medlemmer mener derfor
fremleggelse av en ny melding om dette vil forsinke prosessen og åpne
for omkamp om beslutninger Stortinget har fattet.
Komiteen viser til
at Arbeidstilsynet skal omgjøres til et Arbeidslivstilsyn,
og således står foran en omfattende omstillingsprosess,
som innebærer en gjennomgang og utvikling av etatens strategi,
organisering og effektivitet. Komiteen har merket
seg at det skal gjennomføres en ny organisering gjennom
etablering av en regionmodell og en styrking av distriktsapparatet
gjennom en overføring av ressurser fra dagens direktorat.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
har også merket seg at hovedkontoret for det nye Arbeidslivstilsynet
legges til Trondheim og at Regjeringen bl.a. begrunner dette med å vise
til Trondheims sterke tekniske og ingeniørfaglige kompetanse- og
forskningsmiljø og den store bredde som finnes relatert
til ulike aspekter av arbeidsmiljøet. Flertallet merker
seg Regjeringens understrekning av at Trondheim har særlige
kvaliteter som gjør at byen peker seg ut som lokaliseringssted
for det nye Arbeidslivstilsynet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti noterer at stortingsmeldingen
tar opp og reiser flere spørsmål som angår
Arbeidstilsynet.
Disse medlemmer vil understreke
at kontakten med arbeidstakernes organisasjoner er helt avgjørende for å sikre
at forholdene ligger til rette for at Arbeidstilsynet skal kunne
fungere best mulig. Dette innebærer å utvikle
og kontrollere et regelverk som sikrer en best mulig standard innen
helse og miljø for arbeidstakerne.
Disse medlemmer mener det i de
senere år har pågått en prosess i regi
av departementet og etatene selv for å tilpasse og harmonisere
de lover som ligger til grunn for HMS-området, slik at
det er mulig å sikre at reaksjoner er balanserte mellom
etatene, og at forholdene ligger til rette for en balanse mellom
etatene (reaksjonsmidler, muligheter for utvikling av formelt samarbeid
m.m.).
Disse medlemmer er av den formening
at denne prosessen nå er kommet dit at lovgrunnlaget er
ferdigbehandlet, og at den pågående prosess er
preget av diskusjoner om en videreutvikling av samarbeid.
Disse medlemmer vil understreke
at Arbeidstilsynet er en sentral instans i denne sammenheng, da
det er de som har ansvaret for å legge forholdene til rette
i arbeidslivet slik at folk ikke skades, fysisk eller psykisk, slik
at de i verste fall støtes ut av arbeidslivet. Arbeidstilsynet
trenger derfor ressurser nok til å kunne opprettholde et
godt samarbeid med partene i arbeidslivet, for å kunne
fylle sin funksjon med å informere om regler og sikre overholdelse.
Det er disse medlemmers inntrykk
at det er viktig for Arbeidstilsynet å kunne bruke partene/organisasjonene
i arbeidet med å utvikle informasjonsmateriell, og samarbeide
om kampanjer i arbeidslivet for å bedre forholdene. Her
må en huske på at partene, og da særlig
fagbevegelsen, har sett det som en viktig oppgave å bidra
til, i samarbeid med Arbeidstilsynet, å spre informasjon
og jobbe for et bedre og sikrere arbeidsliv.
Disse medlemmer har i de gjennomførte
og avsluttede forhandlinger understreket at styret har vært viktig,
først og fremst for å sikre det som stortingsmeldingen
selv fremhever som viktig: Å sikre et høyest mulig
nivå i utforming av regelverk for en best mulig HMS-standard,
samtidig som det balanserer hensynet til økonomiske rammebetingelser
for næringene og offentlige tjenesteprodusenter.
Disse medlemmer ser det derfor
som viktig at denne funksjonen ivaretas på en hensiktsmessig
måte i den videre prosessen. Det er sentralt i denne sammenheng
at det ikke er bare i selve styret at dette hensynet avbalanseres,
men også i den forutgående behandlingen i Arbeidstilsynet.
Uten et partssamarbeid på strategisk nivå vil
det være vesentlig vanskeligere å sikre en slik
avbalansert prosess, da partene ikke vil ha samme forpliktelse til å finne
frem til de gode løsningene. Det vises i denne sammenheng
til LO og NTLs uttalelser i forbindelse med Stortingets åpne
høring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot lokalisering av det nye Arbeidslivstilsynet til Trondheim (i
realiteten en flytting av det gamle Arbeidstilsynet).
Disse medlemmer vil særlig
vise til at tilsynet har hatt et aktivt partnerskap med partene
i arbeidslivet (fagforeninger, næringslivsorganisasjoner,
arbeidsgiverorganisasjoner etc.) som en viktig bærebjelke
i sitt arbeid. At dette samarbeidet blir gjort vanskelig, vil være
et betydelig hinder for et effektivt tilsyn.
Disse medlemmer foreslår:
"Arbeidslivstilsynet (Arbeidstilsynet)
flyttes ikke."
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet som en del av behandlingen av stortingsmeldingen
om samfunnssikkerhet, har gitt signaler om at partiet støtter
opprettelse av et nytt sikkerhetsdirektorat, lokalisert til Vestfold. Disse
medlemmer viser også til at arbeidet med dette
er kommet svært langt. Disse medlemmer har
ingen øvrige merknader på dette felt.
Disse medlemmer viser til at
det nye Petroleumstilsynet er foreslått lagt til Stavanger.
I praksis består det nye tilsynet av gamle enheter i Oljedirektoratet, som
også ligger i Stavanger. Disse medlemmer ser
på denne bakgrunn dette som uproblematisk. Disse
medlemmer har ingen øvrige merknader på dette
felt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Regjeringen har vurdert organisering og lokalisering
for Sjøfartsdirektoratet, Luftfartstilsynet og Statens Jernbanetilsyn,
og at de to første legges til henholdsvis Haugesund og
Bodø, mens Jernbanetilsynet fortsatt vil bli lokalisert
til Oslo. Flertallet har merket seg begrunnelsen
for valget av Haugesund som lokaliseringssted. Haugesund og Haugaland/Stord-regionen med
sin rederivirksomhet og offshorerettet industri har ett av de tyngste
maritim-tekniske miljøene i landet og antas å være
den fremste skipsfartsbyen i Norge utenom Oslo og Bergen. I begrunnelsen
for valg av Bodø som lokaliseringssted for Luftfartstilsynet,
fremhever Regjeringen at det flyfaglige miljøet i området regnes
som ett av de sterkeste i landet utenom Oslo-Gardermoen. Flertallet finner
at det i begge disse regionene er gode muligheter for videreutvikling
og at utlokalisering av de nevnte tilsyn vil bidra til en verdifull
styrking av de aktuelle regionene.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener Sjøfartsdirektoratet har en høyt
spesialisert kompetanse bygd opp gjennom et godt samspill mellom
profesjoner som sivilingeniører, ingeniører, sjøkyndige
og jurister. Det vises i denne sammenheng til høringsuttalelsene
fra de ansattes representanter i Sjøfartsdirektoratet.
Dette flertallet vil peke på at
Sjøfartsdirektoratets deltagelse i internasjonale fora
må videreføres. Evnen til å styre og
prege den internasjonale dagsorden, hvor premissene for sikkerhet
til sjøs og beskyttelse av det marine miljø legges,
må ikke gå tapt.
Dette flertallet har merket seg
at Sjøfartsdirektoratet i dag er en pådriver i
det internasjonale arbeidet innfor IMO (FNs sjøfartsorgan),
ILO og EU. Norske synspunkter har stor påvirkningskraft
internasjonalt takket være den ekspertise og respekt direktoratet
har opparbeidet seg over mange år.
Dette flertallet vil understreke
at evnen til å forvalte og videreutvikle et svært
omfattende og krevende regelverk, som i stor grad baserer seg på internasjonale konvensjoner
fra EU, ILO og IMO, ikke må falle bort.
Dette flertallet understreker
videre at evnen til å drive et målrettet forebyggende
strategisk arbeid for å hindre skipsforlis, arbeidsulykker
og miljøkatastrofer ikke må bli svekket, og at
flytteprosessen ikke må føre til økt
behandlingstid, forskjellsbehandling og lavere kvalitet på saksbehandling
for nybygg, ombygginger, innkjøp av skip, sertifikater
til sjøfolk og skip, refusjonsordningen for sjøfolk,
fastsetting av minstebemanning, godkjenningsordningen for fritidsbåter
m.m.
Dette flertallet viser til at
Luftfartstilsynet er et tilsyn som i stor grad er styrt av internasjonale
krav. Dette omfatter hva det skal føres tilsyn med, og
dette tilsynsansvaret baserer seg på det internasjonale regelverket
som Norge som luftfartsnasjon har sluttet seg til. Reglene for hva
som skal utøves tilsyn på, er detaljert nedfelt
i dette internasjonale regelverket, og disse er igjen implementert
i norske forskrifter, JAR-BSL, vedtatt av Luftfartstilsynet. Gjennom
ratifiseringen av konvensjonene til ICAO og Eurocontrol, gjennom
medlemskapet i JAA (de felleseuropeiske luftfartsmyndigheter), og
gjennom EØS-avtalen er Norge forpliktet til å gjennomføre
dette regelverket fullt ut.
Dette flertallet har merket seg
at skal flyselskapene kunne drive med flyvedlikehold, er de avhengig
av godkjennelser og sertifikater som utstedes av Luftfartstilsynet.
Regelverket både for å utføre flyvedlikeholdsoppgaver
og tilsyn med dette, reguleres gjennom felleseuropeiske bestemmelser
fastsatt av JAA. JAA stiller årlig krav til kompetanse
og prosedyrer, dette gjelder både tilsyn og vedlikeholdsbaser.
Dette regelverket sluttet Norge seg til i 1991.
Dette flertallet frykter at konsekvensene
av eventuell manglende kompetanse i Luftfartstilsynet vil være
at flyvedlikeholdsbaser ikke får utstedt nødvendige
godkjennelser og sertifikater. Dette vil igjen kunne føre
til nedlegging av spesielt tungt flyvedlikehold og tap av flere
hundre arbeidsplasser og verdifull kompetanse i Norge.
Dette flertallet understreker
derfor at det er avgjørende at flytting av Luftfartstilsynet
til Bodø gjennomføres på en slik måte
at det ikke får negative konsekvenser for kompetansen innen
Luftfartstilsynet, for gjennomføringen av Luftfartstilsynets
primæroppgaver, eller for de internasjonale sertifiseringer
Luftfartstilsynet innehar i dag. Det vises i denne sammenheng til
høringsuttalelsene fra de tillitsvalgte i Luftfartstilsynet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot forslaget om å flytte Sjøfartsdirektoratet
fra Oslo til Haugesund. Disse medlemmer har hatt
kontakt både med rederinæringen og de ansattes
representanter for å få deres vurderinger av planene.
Av disse har vi mottatt en omfattende dokumentasjon som ganske entydig argumenterer
imot flytting til Haugesund. Det ser ut til at den eneste delen
av næringen som er tilhengere av flytting, er de med en
tilknytning til Haugesund.
Disse medlemmer vil vise til
sine generelle merknader om flytting, og vil derfor foreslå:
"Sjøfartsdirektoratet flyttes
ikke."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Konkurransetilsynet samt Post- og teletilsynet ifølge
stortingsmeldingen vil bli relokalisert til henholdsvis Bergen og
Agderbyen. Valg av Bergen som lokaliseringssted for Konkurransetilsynet
begrunnes bl.a. ut fra at Bergen har et av de sterkeste og mest
relevante økonomifaglige miljøer i landet, samt
et sterkt juridisk fagmiljø. En lokalisering til Bergen
antas å ville gi tilsynet en sterk faglig forankring og
et godt rekrutteringsmiljø.
Flertallet har merket seg Regjeringens
vurdering av Agderbyen som lokaliseringssted for Post- og teletilsynet,
at det først og fremst er Agderbyen av regionsentrene utenfor
Oslo som med sitt IKT- og telefaglige kompetansemiljø peker
seg ut som lokaliseringssted for Post- og teletilsynet. Flertallet har
merket seg at Regjeringen mener at en lokalisering av en stor virksomhet
som Post- og teletilsynet, også vil bidra betydelig til
videre utvikling av denne regionen med utgangspunkt i dens kompetansemessige
fortrinn.
Flertallet har likeså merket
seg at Regjeringen ved valg av Lillesand har tatt stilling til stedsvalg
innen denne regionen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ser at stortingsmeldingen legger
opp til vesentlige endringer i hvordan tilsynsoppgavene skal utføres
i fremtiden. Regjeringen har som en målsetning å overlate
en større del av tilsynenes oppgaver til det private næringsliv. Dette
skal gjøres ved å deregulere områder/markeder hvor
det tradisjonelt har vært ført offentlig tilsyn; eksempelvis
ved å la private selskaper utstede bevis på at
den enkelte bedrift eller husholdning tilfredsstiller et gitt regelverk,
fremfor offentlig tilsyn.
Disse medlemmerstiller
spørsmål ved om denne filosofien kan være
i strid med en av Konkurransetilsynets kjerneoppgaver: avdekking
og etterforskning av økonomisk kriminalitet i
form av pris- og anbudssamarbeid. Dette er politilignende oppgaver
som ikke kan overlates til private aktører.
Disse medlemmer har notert seg
at det etter fremleggelsen av stortingsmeldingen om tilsyn, har kommet
et forslag til ny konkurranselov, NOU 2003: 12 Ny konkurranselov.
Forslaget innebærer økt fokus på etterforskning
av økonomisk kriminalitet, og sterkt fokus på avdekking
av karteller vil trolig medføre en omlegging i tilsynets
oppgaver og arbeid fra tradisjonelle tilsynsoppgaver i retning av
mer politi- og påtalelignende oppgaver.
Disse medlemmer tror derfor forslagene
til ny tilsynsmetodikk/tilsynsfilosofi i svært
liten grad vil kunne gjøres gjeldende for Konkurransetilsynet.
Tilsynsmeldingen forbigår i stor grad også en
av tilsynets viktigste funksjoner: Håndheving av konkurransekriminalitet.
Det er verdt å merke seg at Konkurransetilsynet i 2002
anvendte i overkant av 20 pst. av sine samlede faglige ressurser
til avdekking av kartell-virksomhet. Denne andelen vil trolig øke
vesentlig med en ny og forbudsbasert lovgivning. Det skjer dessuten et
løpende og helt nødvendig samarbeid med tilsynets øvrige
fagavdelinger, hvor markedsmessige og juridiske vurderinger for
tilsynets videre arbeid og prioritering av sakene foretas. I bevissikringsfasen
av sakene er som regel et stort antall av tilsynets saksbehandlere involvert.
Det vises i denne sammenheng til de uttalelser tilsynets tillitsvalgte
kom med i forbindelse med Stortingets åpne høring.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
Konkurransetilsynet må få opprettholdt tilstrekkelige
ressurser til også å bekjempe økonomisk
kriminalitet, samt å drive forebyggende arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tror
Bergen vil kunne gi et godt faglig miljø og kompetent personale
til bemanning av Konkurransetilsynet. Det er imidlertid et uomtvistelig faktum
at de virksomheter tilsynet skal føre kontroll med, i hovedsak
er konsentrert til det sentrale Østlandet. Det er således
også politi og rettsapparat i og rundt hovedstaden tilsynet
skal forholde seg til. Dette vil gi en mengde praktiske problemer
og betydelige reisekostnader.
Disse medlemmer mener man må forutsette
at et sterkt og effektivt Konkurransetilsyn er til hele samfunnets
beste. Tilsynet bør ikke bli et virkemiddel for annet enn
sitt eget formål - et effektivt marked for forbrukernes
beste.
Disse medlemmer foreslår:
"Konkurransetilsynet flyttes ikke."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
uttrykke stor skepsis til forslaget om å flytte de to tilsynene
som dekker samferdsel. Dette gjelder Post- og teletilsynet og Luftfartstilsynet, som
foreslås flyttet til henholdsvis "Agderbyen" (Lillesand)
og til Bodø.
Disse medlemmer vil vise til
at disse to statlige tilsynene er opprettet for å fylle
svært viktige kontroll- og tilsynsoppgaver ved virksomhet
som er helt vital for Norge. Tilsynene skal leve i en ressursoptimal
hverdag, der det skal produseres så mye sikkerhet og tilsynstjenester
som mulig innenfor den bevilgningsrammen som til enhver tid står
til rådighet.
Post- og teletilsynet og Luftfartstilsynet har
i dag tilhold i sentrum av Oslo. Ut fra de målene som gjelder for
virksomheten i de to tilsynene, har det aldri vært fremmet
noen påstander om at beliggenheten på noen måte
ikke er hensiktsmessig, eller at det hadde vært bedre for
tilsynenes utførelse av sine oppgaver om de var blitt flyttet
til en annen del av landet.
Disse medlemmer viser til at
signaler og erfaringer tyder på at de fleste ansatte i
tilsynene vil slutte ved flytting. I denne sammenheng må det
pekes på at det er lite personell med relevant utdannelse
i Lillesand/Agderbyen og i Bodø som ikke allerede
er i arbeid. Bodø kommune skriver i sin rapport til Stortinget
at "Luftfartstilsynet i Bodø må rekruttere sine medarbeidere
nasjonalt". Det vil si at om de ikke får de nåværende
ansatte i Luftfartsverket til å flytte, så må de finne
noen andre som er villige til det. Lillesand skriver i sin rapport
at arbeidskraften må komme fra Grimstad og Kristiansand.
Det er åpenbart at personell vil bli et stort problem for
begge tilsynene.
Disse medlemmer mener meldingen
generelt ikke gir noen god beskrivelse av de økonomiske
sidene ved driften av tilsynene etter at flyttingen er gjennomført.
Dette gjelder spesielt for Post- og teletilsynet og Luftfartstilsynet. Disse
medlemmer mener at det er åpenbart at en flytting
vil føre til mer reising og dermed høyere kostnader
for de enkelte av tilsynenes aktiviteter. Av det totale antallet
avganger og landinger foregår 60 pst. på flyplasser
sør for Dovre, mens 28 pst. skjer til og fra nordnorske
flyplasser. Dette har sammenheng med at flytrafikken i Nord-Norge
bærer preg av mange flyavganger med få passasjerer.
Halvparten av alle flypassasjerer tar av eller lander ved Oslo Lufthavn
Gardermoen, som naturlig nok er et viktig tilsynsobjekt for Luftfartstilsynet.
Når det gjelder Post- og teletilsynet,
er en overveiende del av tilsynsobjektene lokalisert i Oslo-området.
De viktigste av disse er Posten AS, Telenor og NetCom. Disse
medlemmer vil også vise til at en samlet bransje
har gått imot flytting av Post- og Teletilsynet og Luftfartstilsynet,
og særlig under henvising til de store omveltninger og
vanskelige konkurranseforhold som eksisterer i sektoren. Det er
også klart at post- og telesektoren i de kommende år
står overfor store utfordringer - blant annet som følge
av nye EU-direktiver - og at dette vil kreve at tilsynet til enhver
tid er 100 pst. "oppe og går".
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Luftfartstilsynet flyttes ikke".
"Post- og teletilsynet flyttes ikke."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Regjeringen nå planlegger sammenslåing
av Statens medieforvaltning, Statens filmtilsyn og Eierskapstilsynet,
og at det nye tilsynet skal lokaliseres til Fredrikstad.
Flertallet viser videre til at
Regjeringen tidligere har foreslått å igangsette
et arbeid med sikte på sammenslåing av Eierskapstilsynet
og Konkurransetilsynet og at Stortinget tidligere hadde gitt dette
sin tilslutning, jf. St.meld. nr. 57 (2000-2001) og Innst. S. nr.
142 (2001-2002). Flertallet konstaterer imidlertid
at man senere er kommet til at eierskapsregulering på mediefeltet
bør gjennomføres på et helt annet grunnlag enn
ut fra konkurranselovens formål, og at Eierskapstilsynets
formål og kompetanse i stedet tilsier en nærmere
tilknytning til de andre tilsynene på mediefeltet. Flertallet slutter
seg til dette.
Flertallet merker seg at Regjeringen
vil komme tilbake til bl.a. hvordan uavhengigheten skal ivaretas for
det nye medietilsynet, og at det varsles fremlegging av en proposisjon
med endringer i medieeierskapsloven høsten 2003, som også omhandler
sammenslåingen av tilsyn og nødvendige lovendringer.
Flertallet deler Regjeringens
syn på viktigheten av å videreutvikle det kompetansemiljøet
på medieområdet som allerede finnes i Fredrikstad
gjennom samlokalisering av film- og eierskapstilsynene med Statens medieforvaltning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at før man tar stilling til spørsmålet
om lokalisering av et medietilsyn, må man vurdere den foreslåtte
sammenslåingen av Eierskapstilsynet, Medieforvaltningen
og Filmtilsynet inn i det nye Medietilsynet.
Disse medlemmer mener en sammenslåing
av de tre virksomhetene ikke løser noen administrative eller
mediepolitiske problem. Det er sannsynlig at en slik sammenslåing
tvert imot kan føre til en rekke nye problemer, og vil
dermed være et tilbakeskritt både administrativt
og faglig.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen skrinlegge
forslaget om en sammenslåing av Filmtilsynet og Eierskapstilsynet til
et nytt medietilsyn."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at det må legges sterk vekt på de ansattes interesser
og rettigheter ved omorganiseringen av tilsynene.
Flertallet viser til at Regjeringens
mål er at flest mulig ansatte skal velge å flytte
med i de tilfeller der tilsynene skal omlokaliseres, og at det derfor
legges opp til ekstra stimuleringstiltak for å få dette
til. Flertallet er enig i dette.
Flertallet vil videre understreke
at ansatte som ikke ønsker å flytte til et nytt
arbeidssted, må gis all nødvendig bistand for å sikres
fortsatt arbeid. Fortsatt arbeid er den beste sikkerhet for å opprettholde
inntekt og sosial sikkerhet. Flertallet mener det
må gjennomføres tiltak for å imøtekomme
den engstelse en del føler med tanke på at de
ikke vil kunne få nytt arbeid og kanskje må leve
med redusert inntekt i framtiden.
Flertallet mener at ved gjennomføringen
av St.meld. nr. 17 (2002-2003) skal de ansattes interesser ivaretas
gjennom:
a) Fritak
fra flytteplikt etter gjeldende kriterier og forvaltningspraksis
b) Aktiv bruk av fortrinnsrett til andre
statlige stillinger og slik at denne ordningen er reell
c) Sluttvederlag eller ventelønn
etter gjeldende regler og forvaltningspraksis
Flertallet ser at tidligere statlige
omstillingsprosesser har medført uheldige konsekvenser
for de ansatte. Blant annet viste omstillingsprosessene i Posten
at mange av de overtallige i ettertid ble arbeidsledige eller uføretrygdet.
Det er en forutsetning at dette ikke blir resultatet etter flytte-
og omstillingsprosessen av de statlige tilsynene.
Flertallet vil i denne sammenheng
påpeke de langsiktige samfunnsøkonomiske kostnader
knyttet til arbeidsledighet og uførepensjon. Derfor må det
bevilges økonomiske rammer som sikrer personellmessige tiltak
og som samtidig ivaretar tilsynenes oppgaver før, under
og etter en flytte- og omstillingsprosess.
Flertallet vil understreke betydningen
av et nært samarbeid mellom departement og de ansattes
organisasjoner i gjennomføringen av flytteprosessen, og
det oppmuntres til varierte personalpolitiske tiltak for å sikre
tilsynsfunksjonen før, under og etter flytteprosessen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, viser til inngått avtale
mellom de fire partiene og til fellesmerknader i innstillingen og
fremmer sammen med Senterpartiet følgende forslag:
"Stortinget gir sin tilslutning til
Regjeringens planer om omlokalisering av åtte statlige
tilsyn, jf. St.meld. nr.17 (2002-2003), i tråd med de fellesmerknader
som ligger i innstillingen."
Komiteen viser til
at det er kommet ulike beregninger av flyttekostnader fra flere
av tilsynene, og at disse avviker svært mye i forhold til
de kostnader departementet opererer med i stortingsmeldingen.
Komiteen vil videre
påpeke at en naturlig følge av målet
om sterke, robuste tilsyn også er at tilsynene tilføres
de nødvendige økonomiske ressurser både
i en omstillingsfase og på lang sikt. Tilsynene må etter komiteens mening
fortsatt ha budsjettansvar, herunder ansvar for flytte- og omstillingskostnadene, men
ser det samtidig hensiktsmessig at det utarbeides egne budsjettposter
for flytte- og omstillingskostnader, for derved å unngå at
disse mer temporære utgiftene belaster det løpende
driftsbudsjettet. På denne måten vil også flytteprosessens
reelle kostnader bli avdekket.
Komiteen mener det er viktig
at et tilsyns driftsmidler ikke blir brukt til å dekke
tilsynenes flytte- og omstillingskostnader, men at disse blir dekket
av statlige bevilgninger som tildeles i tillegg til tilsynenes driftsbudsjetter.
Komiteen vil videre understreke
at tilsynene må gis vilkår som setter dem i stand
til å utføre sine oppgaver på en minst
like god måte under og etter flytteprosessen, som før
flytteprosessen startet. Det er komiteens mening
at hvert enkelt tilsyn må få tilført økonomiske
midler slik at de kan ivareta sine tilsynsoppgaver både
under og etter flytteprosessen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til
departementets brev til komiteen, datert 17. mars 2003, der det
bl.a. underbygges med erfaringstall fra tidligere overflyttinger
at de reelle kostnadene pr. arbeidsplass vil ligge om lag på det
samme nivå som anslaget i meldingen.
Flertallet er innforstått
med at de tall departementet har holdt seg til i meldingen, kun
dreier seg om foreløpige anslag, og at kostnadene vil være
noe ulike hva de ulike tilsyn angår. Flertallet imøteser
mer detaljerte kostnadsanslag og viser til at dette er varslet fremlagt
i forbindelse med statsbudsjettet for 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at de
ulike tilsynene utfører viktige myndighetsoppgaver på vegne
av forbrukere, familier, organisasjoner, næringsliv og
samfunnet for øvrig. Flertallet vil i denne
sammenheng understreke at tilsyns- og forvaltningsoppgaver ikke kan
konkurranseutsettes eller privatiseres, men fortsatt skal være
et offentlig ansvar.
Flertallet mener det er viktig
at den kontrollen som utføres av tekniske kontrollorgan
eller andre sertifiseringsorganer, ikke erstatter eller overtar
det arbeid som skal utføres av de offentlige myndighetene.
Det er fortsatt tilsynsmyndighetene som skal føre tilsyn
med at virksomhetene følger norsk regelverk.
Flertallet legger til grunn at
nye områder som er aktuelle for akkreditering og sertifisering,
blir konsekvensutredet på forhånd for å hindre
at det skjer en svekkelse av den offentlige tilsyns- og forvaltningsfunksjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
tilsynene har ansvaret for en meget viktig myndighetsoppgave i samfunnet
vårt. Dette er etter disse medlemmerssyn et ansvar som verken kan eller bør
privatiseres. Disse medlemmer vil imidlertid understreke
at man er positive til at private firmaer kan bidra innen kontroll og
sertifisering, innenfor et rammeverk lagt av det offentlige.
Komiteen har merket
seg at departementet i forbindelse med omorganiseringen av Arbeidstilsynet foreslår å avvikle
styreordningen, bl.a. for å kunne konsentrere tilsynets
arbeid i større grad om oppgaver av overordnet styringsmessig
karakter.
Komiteen viser imidlertid også til
at arbeidsmiljøområdet er et felt som i særlig
grad forutsetter nær kontakt mellom arbeidslivets parter
og offentlige myndigheter. Komiteen vil påpeke
at et slikt treparts-samarbeid er vanlig i de fleste land
og at Norge også har forpliktet seg til dette gjennom internasjonale avtaler
i ILO.
Trepartssamarbeidet er etter komiteens oppfatning
viktig med tanke på å skape et godt arbeidsmiljø gjennom
et felles ansvar hos bl.a. bransjeorganisasjoner, fagforeninger
og myndigheter, og ikke minst for å kunne nå ut
til virksomheter og arbeidstakere med informasjon.
Komiteen vil derfor understreke
at partssamarbeidet på strategisk nivå må videreføres
innenfor det nye arbeidslivstilsynet, og forutsetter at departementet
i samråd med partene finner en hensiktsmessig måte å organisere
dette samarbeidet på.
Komiteen slutter seg
videre til at Taubanetilsynet flyttes til et annet offentlig tilsyn
med tilsynskompetanse og mener denne tilsynsfunksjonen kan legges
til det nye Direktoratet for beredskap og samfunnssikkerhet.
Komiteen understreker nødvendigheten
av at kontrollen med bl.a. skiheisene overlates til akkrediterte kontrollorgan
som gjennomfører den tekniske tilstandskontrollen i stedet
for dagens periodiske tilsyn.