Stortinget vedtok ved behandlingen av St.prp.
nr. 54 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 252 (2001-2002), å bevilge
3 mill. kroner under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 1
Driftsutgifter, til anskaffelse av nukleær detektor ved
grenseoverganger. Midlene ble ikke benyttet i 2002, og er overført
til 2003. Toll- og avgiftsetaten har fått ansvaret for
anskaffelse, drift og vedlikehold av en deteksjonsportal ved Storskog
grensestasjon. Det foreslås på denne bakgrunn å overføre
3 mill. kroner fra kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 1 Driftsutgifter
til kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter, jf.
også omtale under kap. 440 post 1.
Grunnet behov for omprioriteringer
i budsjettet foreslår komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, å nedsette
kap. 1610 post 1 med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1610 | | Toll- og avgiftsetaten
(jf. kap. 4610) | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 7 000 000 |
| | fra kr 927 950 000 til
kr 920 950 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 1610 post 1 med 3 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1610 | | Toll- og avgiftsetaten
(jf. kap. 4610) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 3 000 000 |
| | fra kr 927 950 000 til
kr 930 950 000" | |
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 1 Driftsutgifter med 20 mill. kroner som
følge av omdisponering fra kap. 1618 Skatteetaten post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Omdisponeringen skyldes
at enkelte utgifter under post 45 var feilpostert i saldert budsjett
for 2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1618 post 1.
Det foreslås å redusere bevilgningen
under post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
med 20 mill. kroner som følge av omdisponering til post
1 Driftsutgifter.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1618 post 45.
I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2001 ba et flertall i finanskomiteen Regjeringen komme tilbake med
en ordning for å kompensere frivillige organisasjoner fullt
ut som følge av merverdiavgiftsreformen. I Revidert nasjonalbudsjett 2002
ble det foreslått en søknadsbasert refusjonsordning i
form av en tilskuddsordning. Ordningen ble nærmere omtalt
i St.prp. nr. 1 (2002-2003) Finansdepartementet. Ved behandlingen
av nasjonalbudsjettet for 2003 uttalte finanskomiteen i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2002-2003) Innstilling fra finanskomiteen om skatte-, avgifts-
og tollvedtak for 2003 mv. blant annet følgende:
"Komiteen vil derfor understreke at Finansdepartementet
må sørge for at de 195 mill. kroner, som ble vedtatt
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002, utbetales til
de frivillige organisasjonene, og vil understreke viktigheten av
at de organisasjonene som søker og dokumenterer utgifter
må få utbetalt de penger de har krav på.
Komiteen
mener Finansdepartementet må innføre en sjablongordning
for restbeløpet utover det som er tildelt etter søknad
der paraply-/sentralorganisasjonene får utbetalt
sine rettmessige beløp, som disse igjen fordeler videre
til sine regionale og lokale ledd. En slik ordning bør
utarbeides i samarbeid mellom Finansdepartementet, en uavhengig
forskningsinstitusjon og FRISAM.
Komiteen viser til
at alle de frivillige organisasjonene støtter en slik ordning
og ber om en varig ordning for momskompensasjon til frivillige organisasjoner som
legges fram for Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett for 2003."
Skatteetaten arbeider nå med å fordele
midler knyttet til siste søknadsrunde i forbindelse med
195 mill. kroner som er bevilget i 2002 og 2003 for merverdiavgiftsutgifter
pådratt i perioden 1. juli 2001 til 31. desember 2002.
Etter at denne runden er ferdigbehandlet vil det gjenstå en
ikke ubetydelig restsum til fordeling. Fordi søknadene
er under behandling er det vanskelig å anslå hva
restsummen vil være. Ut fra foreløpige anslag, antas
restbeløpet å være om lag 50 mill. kroner.
Det er stor usikkerhet knyttet til dette beløpet.
Sosial- og helsedirektoratets avdeling for frivillighet og
samarbeid er sekretariat for FRISAM. FRISAMs styre ligger under
sosialministeren. Finansdepartementet har i samarbeid med blant
annet Sosialdepartementet kommet til at ansvaret for administrasjon
og gjennomføring av en utbetaling av restsummen av de bevilgede
midlene bør ligge hos FRISAM. Den praktiske administrasjonen
vil da ligge i Sosial- og helsedirektoratets avdeling for frivillighet
og samarbeid som er sekretariat for FRISAM og FRISAMs styre. Det
legges opp til at utbetalingen av restsummen skal skje i 2003. Fordelingen
vil bli foretatt på grunnlag av foreløpige bestemmelser
fastsatt av Finansdepartementet.
FRISAM har gitt Institutt for Samfunnsforskning (ISF)
i oppdrag å utrede mulige fordelingsmodeller. ISF har utarbeidet
flere slike modeller. FRISAM har opplyst at det er enighet mellom
medlemsorganisasjonene i FRISAMs kontaktforum, om at restbeløpet
kan fordeles på bakgrunn av en av disse modellene. Det gjenstår
imidlertid noe arbeid med valg av modell. Blant annet må forholdet
til statens økonomireglement avklares, og det må vurderes
hvordan en eventuell fordeling i tråd med modellene administrativt
kan gjennomføres. Det forutsettes at interessene til frivillige organisasjoner
som ikke er medlemmer i FRISAMs kontaktforum også vil bli
ivaretatt.
Regjeringen vil arbeide videre med utformingen
av en varig ordning med regelverk og nødvendige organisatoriske
tilpasninger. Dette opplegget vil bli presentert i budsjettet for
2004.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til merknadene fra en samlet komité i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2002-2003) og vil understreke at det videre arbeidet med utformingen
av en varig ordning og regelverk må legge disse føringene
til grunn.
Posten omfatter gebyrinntekter ved utpantinger
som utføres av de ordinære namsmenn for skattefogdkontorene.
På grunn av færre antall utleggsbegjæringer
enn lagt til grunn i saldert budsjett for 2003, foreslås bevilgningen
under posten redusert med 8,4 mill. kroner til 17,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter inntekter fra gebyr for utstedelse
av bindende forhåndsuttalelser i skatte- og avgiftssaker. På grunn
av færre antall saker enn lagt til grunn i saldert budsjett
for 2003, foreslås bevilgningen under posten redusert med
1,1 mill. kroner til 1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtalen av nytt forvaltningssystem
for skatteinnkreving (SKARP-prosjektet) i denne stortingsproposisjonen.
I forbindelse med heving av avtalen med hovedleverandøren
av basisløsningen til nytt skatteregnskap, har Skattedirektoratet mottatt
en netto erstatning på 115 mill. kroner. I tillegg har
Skattedirektoratet mottatt en restitusjon på 5 mill. kroner.
Det foreslås å bevilge 120 mill. kroner under
kap. 4618, (ny) post 10 Tilbakebetaling.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 120 mill. kroner
under ny post 10.
Posten omfatter bl.a. inntekter fra bøter
og forelegg i trafikksaker. I saldert budsjett for 2003 er det lagt
til grunn økt aktivitets- og inntektsnivå på dette
området. Regjeringen ønsker å øke
politiets innsats ytterligere for å redusere antall trafikkulykker,
og foreslår å øke aktiviteten knyttet
til automatisk trafikkontroll (ATK) mv. Det antas at aktivitetsøkningen
vil medføre en inntektsøkning på 59 mill.
kroner i 2003.
Videre foreslås det å innføre
nye områder for forenklede forelegg i forbindelse med reglene
om avstand til forankjørende kjøretøy
og ulovlig transport av sykkel uten lysbjelke. Tiltaket vil innebære økte
inntekter på Statens innkrevingssentrals budsjett på 6
mill. kroner i 2003, og 17 mill. kroner (helårsvirkning)
i 2004.
Totalt foreslås det å øke
bevilgningen under kap. 4634 Statens innkrevingssentral post 81
Bøter, inndragninger med 65 mill. kroner. Se også omtale
under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 1 Driftsutgifter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
4634 | | Statens innkrevingssentral (jf.
kap. 1634) | |
| 81 | Bøter, inndragninger,
forhøyes med | 65 500 000 |
| | fra kr 703 000 000 til
kr 768 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at et flertall
har varslet at de vil øke reguleringen av G ut over Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 73 (2002-2003) Om Trygdeoppgjøret
2003. Disse medlemmer mener det er viktig at bevilgningsøkningen
på 572 mill. kroner dekkes inn. Disse medlemmer foreslår
derfor som en del av inndekningen å øke rettsgebyret fra
700 kroner til 740 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsker å prioritere
kampen mot ledigheten, og fremmer forslag om å øke
rettsgebyret fra 700 kroner til 740 kroner. En slik økning
anslås å medføre en økning på 500
000 kroner under kap. 4634 Statens innkrevingssentral post 81.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
4634 | | Statens innkrevingssentral (jf.
kap. 1634) | |
| 81 | Bøter, inndragninger,
forhøyes med | 65 000 000 |
| | fra kr 703 00 000 til kr
768 000 000 | |
Det vises til omtale i kapittel 2 om økt
fradrag for fagforeningskontingent, eget inntektsfradrag for reindriftsnæringen
og inntektsfradrag for skifernæringen i Finnmark og Nord-Troms.
Bokført gir disse forslagene en skattelette på om
lag 110 mill. kroner i 2003, mens budsjettvirkningen av tiltakene
på statsbudsjettets inntekter er beregnet til om lag 46
mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5501 foreslås
derfor redusert med 46 mill. kroner. Anslagsendringer på kapittelet
er ikke inkludert i vedtaket, og vil eventuelt bli foreslått
endret i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2003
til høsten.
Komiteen viser til
merknader under punkt 4.2 (reindriftsfradrag), punkt 5.2 (inntektsfradrag
for skiferdrivere i Troms og Finnmark) og punkt 6.2 (fradrag for
fagforeningskontingent) i Innst. O. nr. 122 (2002-2003), jf. Ot.prp.
nr. 93 (2002-2003) som er avgitt samtidig med denne innstilling.
Standpunkttabell, punkt
17.6
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag 1
000 kr | H,
KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
5501 | | Skatter på formue og
inntekt | | | | | | | |
| 72 | Fellesskatt | | | | | | | |
| | 1 Fagforeningskontingent, skifer-
næringen og reindriftsnæringen | -46 000 | -46 000 | -46 000 | -46 000 | -46 000 | -46 000 | -46 000 |
| | 2 Barnehager | | -25 000 | -25 000 | -25 000 | -25 000 | -25 000 | -25 000 |
| | 3 Andre endringer | | 0 | +555
000 | +127
750 | +1
580 000 | +880
000 | 0 |
| Sum | | | -71 000 | +484 000 | +56 750 | +1 509 000 | +809 000 | -71 000 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen viser til at det 11.
juni 2003 ble enighet om et bredt forlik om barnehagepolitikken
i årene fremover. Komiteen viser til sine
merknader i Budsjett-innst. S. nr. II (2002-2003). Komiteen viser
til at barnehageforliket skattemessig innebærer for 2003 at
gjeldende krav til arbeidsgivers engasjement opprettholdes, men
at kravene til minste foreldrebetaling settes ned fra dagens 18
000 kroner til 9 000 kroner. Provenytapet som følge av
dette er anslått til 25 mill. kroner bokført for
2003.
Komiteen slutter seg videre til
Regjeringens forslag om å øke fradrag for fagforeningskontingenten, eget
inntektsfradrag for reindriftsnæringen og inntektsfradrag
for skiferienæringen i Finnmark og Nord-Troms, som samlet
er beregnet til å ha et proveny på 46 mill. kroner
i 2003, jf. Innst. O. nr. 122 (2002-2003).
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og
inntekt | |
| 72 | Fellesskatt | |
| | 1 Fagforeningskontingent,
skifernæringen og reindriftsnæringen,
nedsettes med kr 46 000 000 | |
| | 2 Barnehager, nedsettes
med kr 25 000 000 | |
| | Sum: post 72 nedsettes
med | 71 000 000 |
| | fra kr 107 942 000 000
til kr 107 871 00 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at tiltak for å få ned ledigheten, gjennom å skape
nye og å bevare eksisterende arbeidsplasser, prioriteres.
De foreslåtte skatteendringene skaper rom for slike tiltak
innenfor budsjettrammen. Samtidig er dette eksisterende skatteregler
som først og fremst bidrar til å redusere skatten til
dem med høye inntekter, og som det derfor er ønskelig å endre.
Følgende endringer foreslås:
– skattefradraget for
gaver til frivillige organisasjoner fjernes
– skattefritak for sykebehandling
og forsikring betalt av arbeidsgiver fjernes
– rabatten på unoterte
aksjer, aksjer notert på SMB-listen og grunnfondsbevis
reduseres fra 35 pst. til 20 pst.
– takreglene i delingsmodellen strammes
inn, ved at en større del av inntekten beskattes som arbeidsinntekt
(inntekt opp til 23 G og inntekt over 74 G)
– reglene for beskatning av opsjoner i
arbeidsforhold strammes inn, ved at fordelen av opsjoner beskattes
ved innløsning eller salg, på samme måte
som lønn
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og
inntekt | |
| 72 | Fellesskatt | |
| 3 | Andre endringer, forhøyes
med | 555 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets forslag om å bevilge 2,5 mrd. kroner ekstra
til bygge- og anleggsformål. Basert på beregninger
fra Finansdepartementet vil 1 mrd. kroner i slike investeringer
medføre 700 flere personer i arbeid.
Fremskrittspartiets forslag medfører
at minst 1 750 flere personer kommer i arbeid. På den bakgrunn
anslår disse medlemmer at statens skatteinntekter
vil øke med 127,75 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og
inntekt | |
| 72 | Fellesskatt | |
| 3 | Andre endringer, forhøyes
med | 127 750 000" |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti understreker
behovet for tiltak mot arbeidsledighet. For å finansiere
tiltakene disse medlemmer foreslår, er det
nødvendig å øke enkelte skatter. Dette
bidrar også til å unngå at disse tiltakene skaper
press for økt rente.
Disse medlemmer foreslår
følgende skatteendringer:
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og
inntekt | |
| 72 | Fellesskatt | |
| 3 | Andre endringer, forhøyes
med | 1 580 000 000" |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet foreslår å øke bevilgningene
til offentlig konsum og investeringer i forhold til samferdselssektoren,
bygg og anlegg, verftsindustri og marin sektor. Et konservativt
estimat tilsier økt skatteinngang i størrelsesorden
700 mill. kroner som følge av positive sysselsettingseffekter. Dette
medlem vil i tillegg vise til at dette medlem var imot opphevelse
av skatt på aksjeutbytte. Dette medlem viser
til at skattefritt utbytte er den enkeltårsak som har gjort
at forskjellene i det norske samfunn har eksplodert de siste 10 årene. Dette
er for øvrig grundig dokumentert i utjamningsmeldinga som
sentrumsregjeringen la frem. Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn forslag om å innføre
skatt på utbytte med 11 pst., men med et bunnfradrag på 10
000 kroner for å skjerme småsparerne. Utbytteskatten
gis virkning fra og med 1. juli 2003, og kan forventes å generere
100 mill. kroner i økte skatteinntekter. Dette medlem viser
til Innst. O. nr. 122 (2002-2003), der dette forslaget er fremmet.
I tillegg går dette medlem inn for at skattefritak
for sykebehandling og forsikring betalt av arbeidsgiver fjernes.
Dette medlem foreslår
derfor å øke skattene med netto 855 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning
på 809 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5501 | | Skatter på formue og
inntekt | |
| 72 | Fellesskatt | |
| 3 | Andre endringer, forhøyes
med | 880 000 000" |
Det vises til omtale i kapittel 2 om Postens
omsetning av masseforsendelser av brev til utlandet. Det foreslås fritak
for merverdiavgift fra 1. juli 2003. Bokført virkning av
tiltaket er beregnet til om lag 2 mill. kroner. Bevilgningen på kap.
5521 foreslås derfor redusert med 2 mill. kroner. Anslagsendringer på kapitlet
er ikke inkludert i vedtaket, og vil eventuelt bli foreslått endret
i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2003 til høsten.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 5521 post 70 med 2 mill. kroner.
Komiteen viser for øvrig
til merknader i Innst. O. nr. 122 (2002-2003) punkt 2.2, jf. Ot.prp.
nr. 93 (2002-2003).
Det vises til omtale i kapittel 2 om omlegging
av avgiften for forbrenning av avfall til en utslippsavgift som
foreslås utsatt. Bokført virkning av utsettelsen
er beregnet til 30 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5546 foreslås
på den bakgrunn redusert med 30 mill. kroner. Anslagsendringer på kapittelet
er ikke inkludert i vedtaket, og vil eventuelt bli foreslått
endret i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2003
til høsten.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til merknader under punkt 2.4.2 og slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 5546 post
70 med 30 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til merknader under punkt 2.4.2 og punkt 2.4.3 og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5546 | | Avgift på sluttbehandling av
avfall | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling av
avfall, nedsettes med | 35 000 000 |
| | fra kr 560 000 000 til
kr 525 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader under punkt
2.4.3 og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5546 | | Avgift på sluttbehandling av
avfall | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling av
avfall, nedsettes med | 65 000 000 |
| | fra kr 560 000 000 til
kr 495 000 000" | |
I 2002 ble det opprettet en ordning for de regionale helseforetakene
for opptak av lån i statskassen til investeringsformål.
En liknende ordning ble opprettet for Svinesundsforbindelsen AS.
Felles for begge ordninger er at foretakene ikke skal betale renter
i den perioden lånene trekkes opp. Renter i denne perioden skal
i stedet kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen
lånebevilgning for opptrekksrenter under de respektive
fagdepartementene, jf. kap. 732 post 91 og kap. 1322 post 92. Skal
statens renteinntekter bli riktig reflektert i budsjett og regnskap,
må de kapitaliserte rentene motsvares av en tilsvarende
inntektspost. Det foreslås bevilget 137 mill. kroner under
(ny) post 88 for å ivareta dette. Renter på lånene
etter opptrekksperioden skal innbetales fra foretakene og inntektsføres
på egen post under de respektive fagdepartementene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 137 mill. kroner
under kap. 5605 ny post 88.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2003, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 14 (2002-2003), vedtok
Stortinget å holde Finansdepartementets fullmakt til å ha
utestående kortsiktige markedslån uendret på 80 mrd.
kroner. Fullmakten omfatter statskasseveksler og Folketrygdfondets
kortsiktige kontolån til statskassen. Departementet fikk
videre fullmakt til å opp ta 60 mrd. kroner i nye, langsiktige
lån i 2003. Langsiktige kontolån fra Folketrygdfondet regnes
inn under denne rammen.
Utnyttelsen av rammen for kortsiktige markedslån
er blitt større enn departementet forutså i høst.
Dette skyldes dels større opplåning i statskasseveksler
enn forventet og dels at Folketrygdfondet har omplassert fra langsiktige
til kortsiktige kontolån. Økningen i vekselopplåningen
skyldes et større behov for å bistå Norges Bank i å trekke
inn overskuddslikviditet fra pengemarkedet. Til sammen medførte
dette at rammen for utestående kortsiktige markedslån
ble overskredet med 5-7 mrd. kroner i perioden 5.-19. mars 2003.
I samme periode var det imidlertid betydelig rom under rammen for langsiktige
lån. Ved utgangen av april var utestående i kortsiktige
markedslån vel 75 mrd. kroner.
Belastningen på rammen for kortsiktige
markedslån er blitt noe redusert de siste månedene
som følge av at Folketrygdfondet, for å redusere
rentebindingen i sin kontolånsportefølje, har
inngått terminforretninger med statskassen i stedet for å omplassere
fra langsiktige til kortsiktige lån. Disse terminforretningene
gjøres opp gjennom en kontanttransaksjon ved forfall og er
således å likne med rentebytteavtaler. Slike derivatavtaler
innebærer ikke trekk på fullmaktsrammene for langsiktig
eller kortsiktig opplåning, men dekkes av Finansdepartementets
generelle fullmakt til å inngå rente- og valutabytteavtaler
eller tilsvarende derivatavtaler.
Utestående kortsiktige markedslån
er nå innenfor rammen på 80 mrd. kroner. Utestående
beløp er imidlertid på et slikt nivå at
frihetsgraden til å øke dette er begrenset. Både
hensynet til Folketrygdfondets plasseringsbehov og bruken av statspapirer
i den likviditetspolitiske styringen tilsier at rammen bør
være romslig.
I tillegg er det behov for å øke
utestående i kortsiktige markedslån i forbindelse
med etableringen av et primærhandlersystem for statskasseveksler.
Et slikt system vil innebære at Norges Bank på vegne
av departementet inngår avtaler med et visst antall meglerforetak
(primærhandlere). Disse påtar seg å stille
toveis priser i andrehåndsmarkedet til enhver tid, mot å få rett
til å gjøre gjenkjøpsavtaler mot banken
for å avlaste sin risiko. I dag forestår Norges
Bank markedspleien i vekslemarkedet direkte ved selv å stille
toveis priser over Oslo Børs. Et primærhandlersystem
ventes å øke likviditeten og pristransparensen,
og dermed bidra til et bedre fungerende marked. Når interessen
blant aktuelle meglerforetak nå er til stede, er det ønskelig
at systemet opprettes så raskt som mulig. Norges Bank har
foreslått å etablere dette med virkning fra august
i år. Gjenkjøpsavtalene vil ifølge Norges
Bank kreve at bankens beholdning av statskasseveksler økes
med mellom 12 og 15 mrd. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
det at Finansdepartementets fullmakt til å ha utestående
kortsiktige kontolån økes fra 80 mrd. kroner til
120 mrd. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag XXIX under kapittel 23 Komiteens
tilråding.
I St.prp. nr. 1 (2002-2003) er det redegjort
for SKARP-prosjektet, herunder usikkerhet knyttet til prosjektets
framdrift og kostnader. Kostnadsrammen er fastsatt til 905 mill.
kroner, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002).
SKARP-prosjektet utvikler en ny systemløsning
for et samlet regnskap for all skatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift.
Løsningen vil i tillegg bidra til en mer effektiv innfordring,
bedre informasjonstilgang og bedre tjenester overfor næringsliv
og øvrige brukere. Utviklingsprosjektet er delt opp i to
deler:
Skattedirektoratet (SKD) har valgt å benytte
ekstern leverandør for utvikling av basisløsning
til nytt skatteregnskap. På grunn av vesentlig forsinkelse
av leveransen hevet SKD i februar 2003 kontrakten med hovedleverandøren,
som aksepterte hevingen. I den forbindelse har SKD mottatt en erstatning
på 115 mill. kroner, i tillegg til en restitusjon på 5
mill. kroner. Beløpet på totalt 120 mill. kroner
foreslås ført på kap. 4618 Skatteetaten,
(ny) post 10 Tilbakebetaling, jf. omtale under kap. 4618 post 10.
SKD gjennomgår prosjektet med sikte
på at det kan realiseres innenfor fastsatte rammer. SKD
har i denne sammenheng gjennomført en ny vurdering av kravspesifikasjonen
med sikte på å inngå avtale med ny leverandør.
Planlagt tidspunkt for pilotdrift annet halvår 2003, jf.
St.prp. nr. 1 (2002-2003), vil måtte utsettes. Tidspunkt
for planlagt innføring av systemet på landsbasis,
vil også måtte forskyves. Det vil bli gitt en
nærmere orientering om framdrift i prosjektet i St.prp.
nr. 1 (2003-2004). Det er fortsatt knyttet risiko til prosjektets
framdrift, kostnader og funksjonalitet.
Komiteen tar dette
til orientering.
Toll- og avgiftsdirektoratet fremmet våren
2002 forslag til ny regional og lokal organisering av etatens ytre forvaltning.
Basert på en bred høring besluttet Regjeringen
høsten 2002 en inndeling av etatens ytre forvaltning i
seks regioner og lokalisering av seks regiontollsteder (jf. nedenfor).
For en utdypende omtale av saken vises det til
St.prp. nr. 1 (2002-2003) for Finansdepartementet. Det fremgikk
der at den lokale organiseringen for øvrig (tollsteder
mv.) skulle legges frem for Regjeringen senere etter en forutgående
prosess mellom Finansdepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet,
Kommunal- og regionaldepartementet og Justisdepartementet. Stortingets
flertall sluttet seg til Regjeringens opplegg, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 6 (2002-2003). Denne prosessen er nå gjennomført.
Etter en samlet vurdering vil Regjeringen organisere etatens
seks tollregioner som følger (endringer i forhold til dagens
struktur nevnes i parentes):
– Region
Oslo og Akershus: Oslo og Akershus regiontollsted inklusive Gardermoen:
Ingen underliggende struktur (ingen endring).
– Region Øst: Fredrikstad
regiontollsted inklusive Svinesund, med denne underliggende struktur: Hamar tollsted,
Kongsvinger tollsted, Ørje tollsted, Åsnes tollsted, Østby
tollsted (Kongsvinger omgjøres fra distriktstollsted, tollstedene
i Gjøvik og Moss legges ned).
– Region Sør: Kristiansand
regiontollsted, med denne underliggende struktur: Drammen tollsted, Skien
tollsted, Sandefjord tollsted (Drammen omgjøres fra distriktstollsted,
tollstedene i Tønsberg, Sandefjord og Larvik slås
sammen, Arendal tollsted legges ned).
– Region Vest: Bergen regiontollsted,
med denne underliggende struktur: Stavanger tollsted, Haugesund
tollsted, Ålesund tollsted, Egersund ekspedisjons- og kontrollenhet,
Måløy ekspedisjonsenhet (Stavanger omgjøres
fra distriktstollsted, Måløy omgjøres
fra tollsted, tollstedene i Molde, Kristiansund, Florø,
Odda, og Stord legges ned).
– Region Midt-Norge: Trondheim
regiontollsted, med denne underliggende struktur: Bodø tollsted, Narvik/Bjørnfjell
tollsted, Mo tollsted, Vauldalen tollsted, Junkerdalen tollsted,
Steinkjer kontrollenhet (Bodø omgjøres fra distriktstollsted,
Steinkjer omgjøres fra tollsted, Narvik tollsted slås
sammen med Bjørnfjell ekspedisjons- og kontrollenhet, Sortland
tollsted legges ned, Mosjøen tollsted legges ned.).
– Region Nord: Tromsø regiontollsted,
med denne underliggende struktur: Harstad tollsted, Hammerfest tollsted,
Kirkenes tollsted, Helligskogen tollsted, Polmak tollsted, Vadsø kontrollenhet (Vadsø omgjøres
fra tollsted, Alta tollsted legges ned, kontrollenhetene i Honningsvåg,
Båtsfjord og Vardø legges ned).
I St.prp. nr. 1 for Finansdepartementet ble
det bl.a. gitt en nærmere omtale av behovet for denne omorganiseringen.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere for de forhold
Regjeringen i sine vurderinger av hva som er hensiktsmessig organisering
av tollregionene i tillegg har lagt vekt på knyttet til
etatens oppgaveutføring.
Den nye løsningen vil etter Regjeringens
mening gi klare gevinster i forhold til dagens organisering. Den nye
strukturen, kombinert med omdisponering av ansatte og opprettelse
av mobile kontrollgrupper, vil bidra til høyere kvalitet
og økt effektivitet i arbeidet, samt til bedre ressursutnyttelse.
Det legges til grunn at etatens tjenestetilbud vil bli like godt
eller bedre enn i dag, både for de reisende og næringslivet.
I tillegg vil omorganiseringen medføre riktigere toll-
og avgiftsinngang.
Regionene har knapt 1 500 ansatte, og ingen
er forutsatt oppsagt som følge av omorganiseringen. Det
er beregnet at i underkant av 5 pst. av de ansatte vil bli direkte
berørt av endringen gjennom bytte av tjenestested. Anslagsvis
halvparten av de som blir berørt på den måten,
må påregne flytting eller pendling.
Arbeidet med denne omorganiseringen vil starte
så snart som mulig og i hovedsak være gjennomført
innen utgangen av neste år. De budsjettmessige konsekvensene
for 2004 vil bli behandlet i forbindelse med 2004-budsjettet.
Regjeringen vil følge opp virkningene
av omorganiseringen, spesielt med fokus på konsekvensene
for næringslivet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, tar omtalen i proposisjonen av organisering av toll-
og avgiftsetatens ytre forvaltning til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til sine
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 6 (2002-2003) vedrørende
omorganisering av Toll- og avgiftsforvaltningens ytre etat, hvor
det blant annet ble pekt på betydningen av at tollstedstrukturen
må tilpasses næringslivets behov og ikke hindre
en effektiv eksportrettet næringsvirksomhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet er glad for at Regjeringen på denne
bakgrunn er kommet til at Måløy opprettholdes som
betjent ekspedisjonsenhet, men mener de samme hensyn tilsier at
også Sortland opprettholdes som betjent ekspedisjonsenhet
og ber Regjeringen foreta en ny vurdering av dette.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet vil vise til at desse
medlemene peika på at forslaget til Regjeringa
er for omfattande når det gjeld sentralisering av etaten,
og at desse medlemene ynskte at det arbeidet etaten
sjølv har sett i gong, med å greie ut kva oppgåver
som kan flyttast frå sentrale strok til distriktseiningane,
burde ha vore fullført før ein byrjar å leggje
ned kontor. Desse medlemene er nøgde med
at Regjeringa no foreslår å oppretthalde Narvik
tollstad, men er usamde i at dette fører til forslag om
nedlegging av Sortland, og ber Regjeringa oppretthalde Sortland
som ekspedisjonseining.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 6 (2002-2003) vedrørende
omorganisering av toll- og avgiftsetatens ytre etat. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet her fremmet forslag
som var basert på Tolletatens egne prioriteringer. Disse medlemmer konstaterer
at dette forslaget ikke fikk flertall og slutter seg på bakgrunn
av dette til Regjeringens omtale av organiseringen av toll- og avgiftsetaten.
Som omtalt i Gul bok 2003, avsnitt 7.1, tar
Finansdepartementet sikte på å samordne eksisterende
funksjoner innenfor statlig økonomistyring i én
virksomhet under Finansdepartementet. Formålet med samordningen
er å styrke den statlige økonomistyringen og forbedre
ressursutnyttelsen på området. Som ledd i dette arbeidet
planlegger Finansdepartementet å etablere Senter for statlig økonomistyring.
Senter for statlig økonomistyring vil
være et forvaltningsorgan med funksjoner og oppgaver som
i dag utføres av Finansdepartementet, Skattedirektoratet og 18
skattefogdkontorer. Samordningen vil etter planen skje fra 1. januar
2004 og berører om lag 280 personer i de nevnte virksomhetene.
Senter for statlig økonomistyring planlegges
etablert med én sentral enhet samlokalisert med Skattedirektoratet,
og seks regionkontor lokalisert på steder der det i dag
er skattefogdkontorer. Det legges opp til å etablere regionkontorer
i Tromsø, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen og
Hamar. I tillegg vil det bli opprettholdt et kontor i Vadsø som
skal utføre spesialfunksjoner under regionkontoret i Tromsø.
Ved valg av lokalisering av virksomheten er
det lagt vekt på å videreføre den økonomifaglige
kompetansen ved skattefogdkontorene og Skattedirektoratet, ivareta hensynet
til en regional balanse og begrense de økonomiske og administrative
konsekvensene av reorganiseringen. Det er også i noen grad
lagt vekt på dagens lokalisering av kunder.
Den sentrale enheten skal være et relativt
lite ekspertorgan for økonomistyring og vil primært
ivareta forvaltningsoppgaver. I tillegg til virksomheten knyttet
til statlig økonomistyring som i dag utføres i
Skattedirektoratet, er det aktuelt å overføre
en begrenset del av virksomheten i Finansdepartementet til den sentrale enheten.
De seks regionkontorene vil rendyrke den operative rollen
som leverandør av fellestjenester til statlige virksomheter
(lønns- og regnskapstjenester, systemtjenester og driftstjenester).
Regionaliseringen av de operative fellestjenestene vil bli gjennomført
over en toårsperiode.
Virksomhet innenfor statlig økonomistyring
er ikke en naturlig del av skatteetatens virksomhet. En samordning
av ressursene på overordnet nivå vil bidra til
en mer hensiktsmessig oppgave- og ansvarsdeling mellom Finansdepartementet
og underliggende virksomheter. Samordningen vil styrke økonomistyringen
i staten ved økt vektlegging av veilednings- og rådgivningsoppgaver,
standardsetting, informasjonsformidling og andre forvaltningsoppgaver
innenfor statlig økonomistyring. Felles standarder og fellesorganisering
av funksjoner for staten vil kunne gi lavere kostnader for statlige
virksomheter.
Som ledd i arbeidet med å styrke den
statlige økonomistyringen vil Finansdepartementet gjennomføre
en forenkling av økonomiregelverket for staten, der regelverket
konsentreres om grunnleggende og absolutte krav. På relevante
områder harmoniseres bestemmelsene i økonomiregelverket
med det som gjelder for privat sektor. Forenklingen av økonomiregelverket
legger bedre til rette for å utnytte elektronisk saksgang
i økonomitjenestefunksjonen. Finansdepartementet tar sikte på å sende
på høring et forslag til endringer i økonomiregelverket
til departementene før sommeren 2003, med sikte på ikrafttredelse
fra 1. januar 2004.
Omstillingskostnadene knyttet til samordningen
av virksomheten innen statlig økonomistyring vil bli begrensede
med den planlagte organisasjonsmodellen. Dette skyldes bl.a. at
det tas utgangspunkt i skatteetatens nåværende
organisasjon. Det legges til grunn at tiltaket etter få år
vil føre til en varig årlig innsparing som samlet
overstiger omstillingskostnadene.
Den planlagte samordningen av ressurser innen
statlig økonomistyring vil bli nærmere omtalt,
og de budsjettmessige konsekvensene av forslaget vil bli lagt frem,
i Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2004.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Regjeringen forslag om å etablere et senter for statlig økonomistyring
med en sentral enhet og seks regionkontorer. Disse medlemmer tar
det for gitt at den foreslåtte omorganiseringen, og lokaliseringen
av regionkontorene, er basert på de kriterier som er nevnt
i St.prp. nr. 65 (2002-2003) under omtalen av fritak for å styrke økonomistyringen
i staten. Her heter det at det er lagt vekt på å videreføre
den økonomifaglige kompetansen ved skattefogdkontorene,
ivareta hensynet til regional balanse og begrense økonomiske og
administrative konsekvenser av reorganiseringen. I tillegg er det
lagt noe vekt på dagens lokalisering av kunder.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til Regjeringa sitt forslag om å reorganisere økonomitenestene
i skatteetaten. Forslaget går konkret ut på å etablere
ei sentral eining i Oslo, samt å dele landet inn i 6 regionar
.
Desse medlemene viser til at
Regjeringa stiller spørsmål ved fylkeskontora
sin kompetanse, og at Riksrevisjonen har tidlegare peika på at
det er trong for kvalitativ styrking av økonomistyringsfunksjonen
i staten. Desse medlemene vil peike på at
etaten allereie har tatt konsekvensen av Riksrevisjonen sin kritikk,
og difor i fleire år drive med kompetanseoppbygging av
dei tilsette. Slik det er i dag, vert tilsette over heile landet
brukt til store prosjekt i regi av Skattedirektoratet og Finansdepartementet.
Alt etter kva kompetanse ein har, vert rådgjevarar engasjert
i samband med innføring av nye verktøy som budsjettstyringsverktøy,
løns- og personalsystem, eller innanfor MVA3 prosjektet.
Finansdepartementet gjennomfører for
tida òg ei foreinkling av økonomistyringsregelverket,
mellom anna ved å legge til rette for elektronisk saksgang
som legg betre til rette for å effektivisere løns-
og rekneskapsarbeidet og transaksjonsoppfølging til meir
strategisk orientert økonomistyring, mellom anna med bruk
av rådgiving og rettleiing i økonomistyringa. Desse
medlemene vil peike på at Regjeringa sjølv skriv
at dette vil føre til at økonomitenesta vert uavhengig
av kvar tenesta vert utført, så for desse
medlemene er det uforståeleg at ein då foreslår å sentralisere
desse oppgåvene.
Desse medlemene vil vise til
den leiande blesten i organisasjonstenkinga i statleg sektor dei
siste åra, har vore store regionkontor (store geografiske
regionar) som struktureiningar. Regionaliseringa til dei store byane
våre fører til urbanisering av makt og avgjerdsnivå. Desse
medlemene vil vise til departementet sitt svar på desse
medlemene sitt spørsmål nr. 103, på kor
mange statlege arbeidsplassar som er omfatta av dei forslag som
ligg på regionaliseringane/restruktureringane
i kartverket og den statlege økonomistyringa, i revidert
nasjonalbudsjett. Svaret viser at 170 tilsette rundt om i fylka
vil måtte endre fysisk arbeidsstad som følgje
av sentraliseringa av økonomistyringa, og samla sett vil
280 tilsette verte råka av dei endringar som ligg i forslaget.
Desse medlemene vil understreke
at dette vil føre til tap av høg kompetanse. Ei
regionalisering av avgjerdsnivåa vil vere med å tappe
distrikta for folk med høg kompetanse, og ein svekkar breidda
i høgkompetente fagmiljø. På sikt vil
dette forverre rekrutteringa av kompetente fagfolk i distrikta,
fordi ein må ha ei breidde i fagmiljøa for å kunne
tilby attraktive arbeidsplassar for folk med høg kompetanse.
Desse medlemene vil, med denne
grunngjevinga, gå imot Regjeringa sitt forslag om oppretting
av seks regionkontor, og vil framheve at Regjeringa gjerne må opprette
ei sentral eining for statleg økonomistyring, men oppretthalde
dei 18 skattefogdkontora, og gjerne desentralisere enno meir av
tenestene og slik fullt ut utnytte nye teknologiske løysingar.
Stortinget ga i forbindelse med salderingen
av 2003-budsjettet Regjeringen en fullmakt til å redusere
departementenes driftsutgifter med 150 mill. kroner. Innsparingen
ble foreløpig lagt som en reduksjon av bevilgningen på kap.
2309. Denne innsparingen er nå fordelt på departementene,
jf. omtale i avsnitt 1.4. Midlene er på denne bakgrunn
tilbakeført til kap. 2309 som dermed er økt med
150 mill. kroner.
I saldert budsjett var det avsatt reserver for å dekke inntektsoppgjør innenfor
en ramme på 5 pst. inntektsvekst fra 2002 til 2003. I Revidert
nasjonalbudsjett 2003 er anslaget for den gjennomsnittlige årslønnsveksten
fra 2002 til 2003 nedjustert med 1/2 prosentpoeng, fra
5 pst. i Nasjonalbudsjettet 2003 til 41/2 pst. Det må på denne
bakgrunn påregnes lavere utgifter til lønn og trygdeytelser
mv. enn lagt til grunn da Stortinget behandlet statsbudsjettet i
fjor høst. En reduksjon av lønnsveksten med 1/2
prosentpoeng reduserer statens utgifter i forbindelse med stats-
og trygdeoppgjørene med om lag 1 mrd. kroner. Regjeringen
foreslår på denne bakgrunn at bevilgningen settes
ned med 1 206 mill. kroner.
I St.prp. nr. 65 (2002-2003) var det avsatt
reserver til å dekke inntektsoppgjør innenfor
en ramme på 4,5 pst.
I St.prp. nr. 73 (2002-2003) Om trygdeoppgjeret 2003
blir det fremmet forslag som innebærer en vekst i gjennomsnittlig
grunnbeløp på 4,73 pst. fra 2002 til 2003. I forhold
til en vekst på 4,5 pst. vil dette medføre økte
utgifter på 329 mill. kroner i 2003. På den bakgrunn
foreslås det at bevilgningen på kapittel 2309 økes
med 329 mill. kroner. Det vises til omtale i kap. 1.
Standpunkttabell, punkt17.14
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
1 000 kr | H,
KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | | | | | | |
| 1 | Ymse | | | | | | | |
| 1 | Tilbakeføring
av innsparing | +150 000 | +150 000 | +150 000 | +150 000 | +150 000 | +150 000 | +150 000 |
| 2 | Lavere inntektsoppgjør | -1 356 000 | -1 356 000 | -1 356 000 | -1 356 000 | -1 356 000 | -1 356 000 | -1 356 000 |
| 3 | Trygdeoppgjør
St.prp. 75 | +329 000 | +329 000 | +329 000 | +329 000 | +329 000 | +329 000 | +329 000 |
| 4 | Innsparingsfullmakt | 0 | -100 000 | -100 000 | 0 | -100 000 | -100 000 | -100 000 |
| 5 | Inndekning,
Trygdeoppgjøret | 0 | -255 700 | -255 700 | 0 | -255 700 | -255 700 | -255 700 |
Sum | 1-5 | Diverse endringer | -877 000 | -1 232 700 | -1 232 700 | -877 000 | -1 232 700 | -1 232 700 | -1 232 700 |
| 6 | Trygdeoppgjøret,
jf. sosialkom. | 0 | 0 | +572 000 | +572 000 | +572 000 | +572 000 | +572 000 |
| 7 | Innsparingsfullmakt,
Forsvaret | 0 | 0 | 0 | 0 | -100 000 | 0 | 0 |
Sum | 1-7 | | -877 000 | -1 232 700 | -660 700 | -305 000 | -760 700 | -660 700 | -660 700 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
foreslår en nedjustering på 1 365 mill kroner grunnet
lavere inntektsoppgjør, en oppjustering på 150 mill.
kroner grunnet tilbakeføring av innsparing og en oppjustering
på 329 mill. kroner grunnet oppjusterte forventninger til
kostnadene ved trygdeoppgjøret ved fremleggelse av Regjeringens
forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2003. Disse medlemmer foreslår
også å redusere denne posten med 100 mill. kroner
i påvente av effektivisering av drift i staten, jf. forslag
nedenfor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer følgende
forslag:
Stortinget samtykker i at det spares inn 100
mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene
1-29, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte virksomheter
med unntak av helseforetakene. Regjeringen gis fullmakt til å foreta
den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres
på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen
i forbindelse med ny saldering av statsbudskjettet for 2003. Innsparingen
tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 100 mill. kroner. Når beløpet er
fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 100 mill.
kroner til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Forsvaret fram til 2005 er pålagt å spare
2 mrd. kroner i driftsutgifter, og forutsetter at dette målet
skal nås. Disse medlemmer mener det er rom
for en ytterligere effektivisering i Forsvaret, og fremmer derfor
forslag om at forsvaret pålegges en ytterligere effektiviseringsgevinst
på 100 mill. kroner for 2003. Bevilgningsforslaget legges under
kap. 2309 post 1 Ymse utgifter, og Regjeringen gis fullmakt til å fordele
kuttet.
Disse medlemmer påpeker
at det finnes effektiviseringspotensial mange steder i statsadministrasjonen,
og foreslår derfor et generelt kutt på 100 mill.
kroner, i statsadministrasjonen utenom forsvaret og helseforetakene
som har fått spesifikke effektiviseringskrav. Regjeringen
får fullmakt til å fordele kuttet.
Disse medlemmer viser til disse
medlemmers merknader i Budsjett-innst. S. II (2002-2003), kapittel
12. Disse medlemmer vil fremme forslag om at det
i årets trygdeoppgjør legges til grunn 4,4 pst. økning
av grunnbeløpet til kompensasjon for forventet lønnsvekst
etter korreksjon for "spesielle tilhøve". Dette utgjør
572 mill. kroner mer enn foreslått av Regjeringen. Etterreguleringen
for siste to års underregulering av grunnbeløpet
(0,6 pst. fra 2001 og 2002, og 0,5 pst. fra 2002 til 2003) kommer
i tillegg, og foreslås bevilget som i Regjeringens tilbud
til organisasjonene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"a
Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares
inn 100 mill. kroner på departementenes driftsutgifter
(postene 1-29, unntatt post 24) med unntak av helseforetakene og
Forsvaret. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige
fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler
og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse
med ny saldering av statsbudskjettet for 2003. Innsparingen tas
foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 100 mill. kroner. Når beløpet er
fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 100 mill.
kroner til kap. 2309."
b
Innsparingsfullmakt
"Stortinget samtykker i at det spares
inn 100 mill. kroner på forsvarets budsjett. Regjeringen
gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet.
Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres
om fordelingen i forbindelse med Nasjonalbudsjettet for 2004. Innsparingen
tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 100 mill. kroner. Når beløpet er
fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 100
mill. kroner til kap. 2309."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at et
flertall har varslet at de vil øke reguleringen av G utover
Regjeringens forslag i St.prp. nr. 73 (2002-2003) Om Trygdeoppgjøret 2003. Flertallet mener
det er viktig at bevilgningsøkningen på 572 mill.
kroner dekkes inn. Flertallet foreslår derfor å redusere
kap. 2309.01 med 255,7 mill. kroner til dette formålet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til sine merknader i Innst. S. nr. 284 (2002-2003)
Om trygdeoppgjeret 2003. For å dekke inn kostnaden ved
forslag fra flertallet i sosialkomiteen til innstillingen om trygdeoppgjøret,
vil flertallet øke bevilgningen med 572
mill. kroner over ymse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til tabell
og merknader foran og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Ymse | |
| | Sum 1-5 Diverse endringer,
nedsettes med | 1 232 700 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til tabell og merknader foran og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Ymse | |
| | Sum 1-5 Diverse endringer,
nedsettes med | 877 000 000" |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til tabell og merknader foran og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Ymse | |
| 6 | Trygdeoppgjøret,
jf. sosialkomiteen, forhøyes med | 572 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til tabell og merknader foran og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Ymse | |
| 6 | Innsparingsfullmakt, Forsvaret, nedsettes
med | 100 000 000" |
Komiteen viser til
de fremsatte forslag under kap. 2309 post 1 foran. Komiteen tar
til etterretning at følgende forslag føres til
komiteens tilråding under kapittel 23:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Ymse | |
| 1-5 | Diverse endringer, nedsettes
med kr 1 232 700 000 | |
| 6 | Trygdeoppgjøret,
sosialkomiteen, forhøyes med kr 572 000 000 | |
| | Sum: nedsettes med | 660 700 000 |
| | fra kr 7 272 418 000 til
kr 6 611 718 000" | |