Norge digitalt er en geografisk infrastruktur
som omfatter basis geodata over sjø- og landområdene
og tilhørende tematiske geodata om arealer, miljø,
naturressurser, mv. Til infrastrukturen hører også en
samlet organisering basert på avtaler mellom deltakende etater,
kommuner og store geodatabrukere, og en felles formidlingstjeneste
som sikrer at brukerne får god tilgang til dataene.
Norge har valgt å prioritere sjøkartlegging
høyest de nærmeste årene. Det skal fortsatt
satses på elektronisk sjøkartlegging, i løpet
av 2006 skal norskekysten ha en tilfredsstillende dekning av autoriserte
elektroniske sjøkart for alle viktige navigasjonsleder.
Når førstegangsetableringen av autoriserte elektroniske
sjøkart tilpasset moderne satellittnavigasjon er fullført,
vil Regjeringen vri innsatsen over på arbeidet med moderne
eiendomsregistrering og etablering av felles kartdatabaser (FKB)
på land.
Regjeringen vil på landsiden legge
vekt på følgende:
– Videreføring
av Norge digitalt på land basert på samfinansiering
mellom staten, kommunene og andre store geodatabrukere, og utvidelse
av finansieringsgrunnlaget gjennom å trekke med flere brukergrupper.
Delfinansiering gjennom brukerbetaling opprettholdes.
– Skarpstilling av Statens kartverk
ved fullt ut å utnytte de mulighetene moderne teknologi
gir, slik at en større andel av ressursene kan benyttes
til geodataproduksjon.
Regjeringen vil rydde opp i forholdet mellom
forvaltning og konkurranserettet virksomhet. Statens kartverks forvaltningsrolle
skal gjøres tydeligere, og Regjeringen foreslår
at de konkurranseutsatte oppgavene Kartverket i dag driver skal
legges ut for salg til private aktører. Dette innebærer
at Statens kartverk i fremtiden ikke skal opptre i konkurranse med
privat sektor.
Regjeringen ønsker en skarpstilling
av de oppgaver Statens kartverk skal løse. Statens kartverk
driver i dag både monopolproduksjon som omfatter nasjonale
kartserier og nasjonale databaser, og konkurranserettet virksomhet
som omfatter turkart, båtsportkart og konsulenttjenester.
Dette har skapt uheldig rolleblanding ved at Statens kartverk på enkelte
områder opptrer i konkurranse med privat virksomhet.
Statens kartverks monopolinformasjon foreslås
lagt til en felles formidlingstjeneste for data fra Norge digitalt
- og organisert gjennom statsaksjeselskapet Norsk Eiendomsinformasjon
as. Dette vil gi en samlet formidling av kart-, eiendoms- og tinglysingsinformasjon.
Arbeidet med å overføre ansvaret
for tinglysingen fra domstolene til Statens kartverk, jf. St.meld.
nr. 13 (2001-2002), forventes å være fullført
innen 1. januar 2007. Departementet arbeider med sikte på å fremme forslag
til ny lov om eiendomsregistrering til erstatning for gjeldende
lov om kartlegging, deling og registrering av grunneiendom (delingsloven).
Der foreslås det å innføre fritt landmålervalg
på linje med ordninger i flere andre europeiske land, som
vil innebære at kommunene ikke lenger vil være
pålagt å utføre denne oppgaven som myndighetsutøvelse.
Det er i meldingen gitt en omtale av geodata
som felles informasjonsgrunnlag og av infrastrukturutviklingen i
Norge til nå.
Etablering av basis geodata i Norge digitalt
har nå kommet så langt at det mange steder er
tilfredsstillende datadekning, særlig i tettbygde strøk.
Den viktigste oppgaven er derfor å sørge for et
vedlikehold som opprettholder og øker verdien av de investeringene som
er gjort. Produksjonsverdien av data som allerede er etablert, er
beregnet til 2,4 mrd. kroner. Regjeringen prioriterer etablering
av data med høyt nytte-/kostnadsforhold - og da
først og fremst data som samarbeids–partene finansierer
i fellesskap. I områder med liten økonomisk interesse
er det tilstrekkelig å vedlikeholde etablerte nasjonale
data tilpasset behov for trygghet og beredskapsformål.
Regjeringen foreslår at alle offentlige
virksomheter som har et geodataansvar eller er store brukere, skal medvirke
til etablering, drift og vedlikehold av Norge digitalt. Samarbeidet
skal baseres på gjensidig forpliktende avtaler. Samarbeidet
har til nå blitt organisert gjennom Geovekst (fokus på felles
finansiering og etablering av basis geodata) og Arealis (fokus på å få temainformasjon
fra forskjellige etater til å spille sammen og gjøres
kjent på tvers av forvaltningsgrenser og -nivåer).
Regjeringen vil arbeide for at Geovekst og Arealis kommer under
en felles paraply i Norge digitalt, som sikrer at både
basis geodata og temainformasjon gjøres tilgjengelig. Regjeringen
legger til grunn at partene som samarbeider om Norge digitalt skal
ha lik bruksrett til alle data som inngår i samarbeidet.
Statens kartverk skal delta aktivt i teknologisk utvikling
slik at de datasystemene som benyttes oppdateres relativt hyppig.
Statens kartverk skal fortsatt ha sekretariatsansvaret, og ivareta
utvikling av avtaler, standarder, planlegging og produksjon.
Kommunene, fylkeskommunene, statsetater som Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (NIJOS), Kystverket, Direktoratet
for naturforvaltning, Riksantikvaren, Fylkesmannen og andre vil
bidra til datainnholdet i Norge digitalt.
Det vises i meldingen til at for å opprettholde
infrastrukturen i Norge digitalt på en måte som
dekker brukernes krav til fullstendighet og ajourhold, må alle
landets kommuner delta i arbeidet. Kommunene er en av de mest sentrale
brukerne, de representerer et viktig formidlingsledd, og de har
ansvar for å oppdatere en rekke ulike dataserier. Grensesnittet
mellom kommunene og staten kan variere, avhengig av kommunens kapasitet,
kompetanse og ambisjoner til kvalitet og effektivitet.
Det vises også til den nylig vedtatte
endringen i plan- og bygningsloven, jf. Ot.prp. nr. 113 (2001-2002)
Om lov om endringer i plan- og bygningsloven (tidsfrister i planleggingen,
kart og stedfestet informasjon), hvor staten og kommunenes ansvar
for det offentlige kartgrunnlaget er tydeliggjort.
Regjeringen vil videreføre gjeldende
finansieringsmodell for basis geodata, og ser det ikke som hensiktsmessig å endre
den nåværende balanse mellom henholdsvis direkte
offentlige bevilgninger, samfinan-siering, gebyr- og salgsfinansiering.
Arbeidet med etablering, drift og vedlikehold av Norge digitalt
på landsiden skal fortsatt baseres på samfinansiering
mellom staten, kommunene og andre store geodatabrukere. Systemet
med brukerbetaling for geodata skal opprettholdes, slik at de aktørene
som ikke deltar i Norge digitalt må betale for rettighetene
til å bruke data fra Norge digitalt.
Regjeringen ser det som et mål å redusere
prisene på digitale grunnlagsdata i årene fremover,
særlig på landsiden. Statens kartverk selger i
dag sine produkter både direkte til sluttbruker og gjennom
forhandlere. Kartverket har etter hvert lagt mer vekt på levering gjennom
distributører, forhandlere og bedrifter som benytter geodata
til verdiøkende produkter og tjenester.
Regjeringen går inn for å etablere
en internettportal med formidlings- og faktureringstjeneste hvor
det er mulig å få oversikt over og tak i alle
data som inngår i Norge digitalt. Regjeringen vil organisere
formidlingstjenesten med utgangspunkt i statsaksjeselskapet Norsk
Eiendomsinformasjon as, jf. St.meld. nr. 22 (2001-2002) Et mindre
og bedre statlig eierskap. Selskapets formål og monopolstilling
tilsier at Norsk Eiendomsinformasjon as fortsatt bør eies
av staten. Regjeringen legger til grunn at selskapet skal ha vedtektfestet
plikt til å utføre oppgaver av samfunnsmessig
betydning slik som Norsk Eiendomsinformasjon as har i dag. Selskapsformen åpner
for at deltakerne i Norge digitalt eventuelt kan gå inn
på eiersiden hvis dette viser seg hensiktsmessig.
Formidlingstjenesten skal i hovedsak basere
seg på at det inngås en avtale mellom formidlingsselskapet
og Statens kartverk som representant for partene i Norge digitalt.
Ordningen vil ikke innebære endringer i inntektsfordelingen
av geodata.
Avlevering av autoriserte sjøkartdata
gjennom PRIMAR Stavanger skal fortsette på grunn av internasjonale
konvensjoner og avtaler. Andre data fra Sjøkartverket kan
inngå i den felles formidlingstjenesten.
Statens kartverks rolle som nasjonalt fagorgan
og veileder for brukere og leverandører av geodata skal fortsatt
stå sentralt. Statens kartverk skal videreutvikle sin rolle
som nasjonalt fagorgan for eiendomsregistrering og eiendomsinformasjon,
herunder sitt ansvar for lovutvikling, utvikling av registersystemer,
brukertjenester og generell faglig utvikling
Regjeringen legger vekt på at Kartverkets
organisasjon skal tilpasses oppgavene den er satt til å løse
på best mulig måte. Fokus på Kartverkets
nasjonale ansvar, og innføring av ny teknologi legger til
rette for færre antall fylkeskartkontorer enn i dag. Regjeringen
foreslår en sammenslåing av fylkeskartkontorer.
I første omgang foreslås antallet fylkeskartkontorer
redusert fra 18 til 12, men ytterligere reduksjoner vil bli vurdert.
Omorganiseringen av fylkeskartkontorene vil bli tilpasset arbeidet
med tinglysingsreformen.
Kartverket skal i fremtiden håndtere
store inntekter når virksomheten overtar ansvaret for tinglysingen. Regjeringen
vil vurdere valg av tilknytningsform - og vil komme tilbake til
Stortinget om saken på egnet måte.
Statens kartverks konkurranserettede virksomhet
er i all hovedsak organisert i Kartverkets markedsdivisjon. Kartverket
har i henhold til departementets retningslinjer normalt ikke anledning
til å delta i anbudskonkurranser. Kartverket kan på forespørsel
påta seg oppdrag hvor det er klarlagt at det ikke foreligger
en konkurransesituasjon. Denne begrensningen gjør rollen
som markedsaktør vanskelig. Kartverkets engasjement mot konkurranserettet
virksomhet er utviklet dels for å kunne etterkomme de inntjeningskrav
som har ligget i Kartverkets budsjetter, og dels for å bidra
til økt tilgjengelighet og bruk av Kartverkets data.
Det vises i meldingen til at det er klare indikasjoner på at
Statens kartverk ikke bør ha konkurranseutsatt virksomhet
innenfor organisasjonen, da dette svekker Kartverkets rolle som
nasjonalt fagorgan og ansvarlig for organiseringen av Norge digitalt.
Privat sektor har gjennom en årrekke gitt uttrykk for at
staten ikke burde drive med konkurranseutsatt geodataproduksjon
på områder hvor dette kunne vært utført
av privat sektor.
Markedsdivisjonens konkurranserettede virksomhet er
etter Regjeringens vurdering ikke en naturlig del av offentlig sektors
oppgaver. Regjeringen mener at denne virksomheten ikke bør
videreføres av Statens kartverk, og at virksomheten bør
overdras til private aktører. Mange av markedsdivisjonens
konkurranserettede produkter har vist seg som gode produkter som markedet
etterspør. Divisjonen sitter også på høy
og spesialisert kompetanse. Departementet vil på denne bakgrunn
forhandle frem et salg av virksomheten.
Nedleggelse av kartkontorer vil medføre
kostnader for Statens kartverk bl.a. knyttet til ventelønn,
osv. Det vil også kunne påløpe kostnader
knyttet til innlemmelsen av deler av Kartverkets markedsdivisjon
i Norsk Eiendomsinformasjon as. Salg av markedsdivisjonens øvrige
konkurranserettede virksomhet er forutsatt å gi netto inntektsgevinst.
Netto kostnader forbundet med nedleggelsen av markedsdivisjonen
som ikke naturlig dekkes av Norsk Eiendomsinformasjons forretningsmessige
drift, dekkes av Statens kartverk. Regjeringen vil komme tilbake
til Stortinget i de ordinære budsjettprosessene med nærmere
forslag til vedtak.