Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve
Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri
A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm og fra Senterpartiet, Hans
Seierstad, er innforstått med at vannkraft er en
miljøvennlig og fornybar energikilde, og viser til at nesten
all norsk elektrisitetsproduksjon er basert på vannkraft. Utbyggingen
og utnyttelsen av denne evigvarende fornybare energikilden representerer
store økonomiske gevinster for den enkelte forbruker og
for nasjonen som helhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener imidlertid
at potensialet for fremtidige vannkraftutbygginger sett i forhold
til verdien av å sikre de gjenværende naturområdene,
gjør at epoken med nye store vannkraftutbygginger er over. Hensynet
til kommende generasjoners naturopplevelser tilsier en restriktiv
holdning til videre vassdragsutbygging, og at vi lar de aller fleste
vassdrag som står igjen, forbli urørt.
Komiteen viser til
at eksisterende vannkraftstruktur må utnyttes bedre, og
bruken av minikraftverk økes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at det norske - og etter hvert det nordiske - kraftmarkedet ble
deregulert i 1990/91, og at vi i dag har et fritt nordisk
marked for elektrisk kraft.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at etter 1991 har både bransjen
og myndighetene tatt inn over seg at energiloven gjelder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser videre til at det i tillegg er markedet som skal gi signaler
om behovet for ny produksjonskapasitet.
Flertallet viser til at det frie
nordiske markedet har fungert godt. Forbrukerne har fått
billigere strøm og forsyningssituasjonen har fungert tilfredsstillende. Planer
om ny kraftutbygging har vært basert på samfunnsmessig
lønnsomhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at forbrukerne høsten
2002 og vinteren 2003 opplevde svært høye strømpriser.
Dette skyldes en ekstremt nedbørfattig høst og tidlig,
kald vinter. Likevel fungerte kraftmarkedet ved at det ikke ble
behov for rasjoneringstiltak.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener vinterens situasjon med lave vannbeholdninger
i kraftmagasinene, 4-5-dobling av strømprisene og fare
for strømmangel i deler av landet, ikke har vært
tilfredsstillende. Energiloven fungerer ikke godt nok i en situasjon
med underskudd på kraft. Selv om kraftmagasinene hadde
lav beholdning allerede i oktober, fortsatte kraftselskapene å tappe
vann og produsere for eksport fram mot jul. Samtidig fikk vi en
kraftig økning i prisene. Disse medlemmer mener
at det er behov for en bedre tørrårssikring siden
norsk strømforsyning i stor grad er basert på vannkraft. Disse
medlemmer ser at vinterens erfaringer også viser
at stigende strømpriser har ført til redusert
forbruk. Økningen i prisene har imidlertid vært
så stor at mange forbrukere og bedrifter har fått
problemer med å betale regningene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at liberalisering av kraftmarkedet har ført mer strøm
ut på markedet, og prisene har holdt seg lave. Det har
vært lite lønnsomt å bygge ut ny energiproduksjon.
Komiteen viser til
at vinterens situasjon har gjort det nødvendig å se
nærmere på forsyningssikkerheten for elektrisk
kraft. Komiteen viser i den forbindelse til at olje-
og energiministeren har varslet en stortingsmelding om forsyningssikkerhet,
og at denne vil bli lagt frem i løpet av høstsesjonen
2003.
Komiteen peker på at
det ved dereguleringen av markedet var en betydelig overkapasitet
i den norske kraftforsyningen. Samtidig har perioden etter innføring av
energiloven vært preget av mye nedbør og godt
tilsig til magasinene, med unntak av tørråret
1996 og den tørre høsten 2002. I 2000 var tilsiget
25 pst. større enn normalen, og vannkraftproduksjon ble
rekordhøy med 142 TWh, mer enn 24 TWh høyere enn
beregnet normalproduksjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at de langsiktige prissignalene i markedet ikke har ført
til noe stort utbyggingspress, verken av vannkraft eller gasskraft, snarere
tvert imot.
Flertallet viser til at for de
som i dag skal investere i ny produksjonskapasitet, er bildet mer
sammensatt enn tidligere fordi det i dag er langt flere energikilder
enn vannkraft å velge mellom, og prisbildet dannes i et
langt større marked. Tilgjengeligheten av naturgass har økt
betydelig, og fremtidig infrastruktur på gassnettet kan
få stor betydning for energitilgangen i de regioner som
blir berørt, enten dette skjer via direkte bruk av gass
eller via strøm fra gasskraftverk.
Når det gjelder punkt 1
i forslaget i Dokument nr. 8:71 (2002-2003), viser komiteen til
brev fra olje- og energiministeren til komiteen, datert 24. mars
2003, der det fremkommer at Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) tidligere har anslått at det foreligger et potensial
for opprustning og utvidelse av eksisterende vannkraftanlegg på ca.
11,2 TWh i årlig produksjon. For rene opprustningsprosjekter
er økningen anslått til 403 GWh/år.
Komiteen viser videre til at NVE planlegger et prosjekt for å få frem
en oppdatert oversikt over opprustnings- og utvidelsespotensialet under
ulike rammebetingelser, og at olje- og energiministeren vil følge
opp dette og vurdere hvilke tiltak som kan gjennomføres
både på kort og lang sikt for å utløse
det potensialet som er samfunnsøkonomisk lønnsomt
og som har små miljøkonsekvenser.
Komiteen viser til at Regjeringen
i statsbudsjettet for 2003 varslet en gjennomgang av skattesystemet
og de konsesjonsbaserte ordningene for kraftsektoren, og at Regjeringen
vil komme med en redegjørelse for Stortinget om dette i
forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2004.
Komiteen mener at et pliktig
grønt sertifikatmarked vil kunne gi stabile og forutsigbare
rammebetingelser for fornybar energi, og dermed fremme lønnsomme
investeringer. Etablering av et grønt sertifikatmarked
vil være en markedsbasert og teknologinøytral
måte å stimulere investering i ny fornybar produksjonskapasitet
på. Et sertifikatsystem gir aktørene mulighet
for risikospredning og risikoreduksjon.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 167 (2002-2003) der en samlet energi- og miljøkomité ba
Regjeringen ta initiativ til å etablere et norsk/svensk
sertifikatmarked, og slik at det etter hvert kan samkjøres
med et internasjonalt grønt sertifikatmarked. I et slikt
marked må for eksempel opprusting og modernisering av eksisterende vannkraftverk,
små-, mini- og mikrokraftverk, samt vindkraft mv. vurderes.
Spørsmålet om varme skal inkluderes, må vurderes
nærmere i lys av de internasjonale forpliktelser om fornybar
el-produksjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener varme må inkluderes i et
grønt sertifikatmarked for fornybar energi.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen vil legge til rette for utbygging av småkraftverk,
og viser til at Regjeringen har delegert NVE kompetanse til å fatte vedtak
for utbygginger med installert effekt opptil 5 MW.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at etter hvert som man tilegner seg erfaring på dette feltet,
bør det vurderes å heve grensen til 10 MW.
Komiteen viser til
at flere regjeringer og stortingsflertall har tatt til orde for
en satsing på småkraftverk, men det viser seg
likevel at det er svært vanskelig å få realisert
slike prosjekter. Produksjonspotensialet for slike kraftverk er
stort, anslagsvis mellom 10 og 15 TWh/år, og at
det relativt raskt kan bygges ut 4-5 TWh/år. Denne
produksjon av ren og fornybar energi vil være viktig for å bedre
kraftbalansen, i tillegg til å være et viktig
bidrag for verdiskapingen i mange distriktssamfunn. En slik spredt
kraftproduksjon, ofte i nærheten av forbruker, vil redusere
behovet for overføringslinjer, og i tillegg bidra til at
man bedrer en vanskelig effektsituasjon mange steder.
Komiteen viser til at Foreninga
for norske småkraftverk BA hevder det er stor pågang
fra interesserte grunneiere som ser seg om etter nye inntektskilder,
men at et omfattende byråkrati med omfattende og langdryge
konsesjonsbehandlinger likevel setter mange prosjekter i fare for
ikke å bli realisert.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at man ofte opplever at utbygger må gjennomgå like
omfattende søknadsprosesser som ved store konsesjonsbehandlinger,
noe som oppleves klart urimelig.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen foreslår å heve grensen for
konsesjonsplikt etter industrikonsesjonsloven, og at den vil fremme
dette i en egen proposisjon for Stortinget. Videre har komiteen merket seg
at Regjeringen vil ta opp spørsmålet om mikro-
og minikraftverk i vernede vassdrag i den proposisjon som ventes å bli
fremlagt ved årsskiftet om supplering av Verneplanen for
vassdrag.
Komiteen viser videre til at
Regjeringen varsler en omlegging av Samlet plan hvor det blant annet
vil bli tatt hensyn til arbeidet med å få til
forenklinger av forvaltningssystemene til beste for brukerne. Komiteen har
merket seg at forslag til omlegging av Samlet plan vi bli lagt frem
for Stortinget ved årsskiftet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, viser for øvrig
til flertallsmerknad i innstilling til klimameldinga, Innst. S.
nr. 240 (2001-2002):
"Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til at Stortinget ved flere anledninger har uttrykt støtte
til økt bruk av mikro- og minikraftverk. I vassdrag som
vernes mot kraftutbygging, må det likevel kunne tillates
utbygging av slike småkraftverk når disse ikke
medfører vesentlige inngrep i naturen."
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil derfor
signalisere støtte til en forenkling av dagens konsesjonsregler,
slik at Stortingets intensjoner blir fulgt opp.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet vil hevde at vannkraft er en av de
mest miljøvennlige måter å produsere strøm
på, og at man i Norge fortsatt har de beste forutsetninger
for å utnytte disse naturgitte ressursene på en miljøvennlig
måte. Det er et stort potensial for å oppruste
og utvide eksisterende kraftverk, i tillegg til å bygge
ut nye kraftverk der dette ikke har alvorlige konsekvenser for naturen.
Det må derfor etter disse medlemmers meninglegges til rette for teknologinøytrale
støtteordninger også for økt vannkraftproduksjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietmener videre at dette eksempelvis kan
gjøres gjennom skatteincentiver.
Disse medlemmer viser til at
vinterens kraftkrise har illustrert den uunngåelige konsekvensen
av dagens stramme kraftbalanse. Gjennom mange år har det
vært en jevn økning av kraftforbruket, samtidig som
man politisk aktivt har hindret at det har vært tilsvarende økning
i produksjonen. En slik ubalanse i kraftmarkedet har gitt en eksplosjonsartet
utvikling av prisene, samtidig med stor fare for utkobling og rasjonering.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets advarsler
gjennom mange år om at en slik situasjon ville oppstå dersom
man ikke tok de nødvendige politiske grep for å få orden
på den norske og nordiske kraftbalanse. Til tross for disse
gjentatte advarsler har regjeringer og stortingsflertall vendt det
døve øret til og gått imot eller kraftig
redusert samtlige kraftutbyggingsprosjekter de senere år.
Disse medlemmer mener det ofte
har vært symbolpolitiske argumenter som har vært
brukt mot kraftutbygginger de senere år, uten at verdien
av ny ren kraft på en seriøs måte har
blitt vurdert opp mot det som ofte har vært minimale naturinngrep.
Vinterens krise i kraftmarkedet gjør at disse medlemmer nå regner
med at flere har skjønt alvoret i situasjonen og forhåpentligvis
endret syn.
Disse medlemmer vil derfor be
om at man på nytt vurderer tidligere avslåtte
søknader, og fremmer forslag om dette. Saltfjellet/Svartisen-utbyggingen som
ble avslått i sin helhet, og Øvre Otta som ble
bortimot halvert, er noen eksempler på slike prosjekter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen forenkle
konsesjonsreglene for bygging av små-, mini-
og mikrokraftverk."
"Stortinget ber Regjeringen sikre
at gjennomgangen av Samlet Plan reduserer konsesjonsbehandlingstiden for
store og små vannkraftutbygginger."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om teknologinøytrale støtteordninger for økt
vannkraftproduksjon, for eksempel gjennom skatteincentiver."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
tidligere avslåtte vannkraftutbyggingssaker på nytt,
og fremme egen sak om dette til Stortinget."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
ENOVA har ansvaret for utvikling av nye fornybare energikilder og
energisparing i Norge. Disse medlemmer minner om
at målet for ENOVAs omlegging til enøk og bærekraftig
energi er 10 TWh ny energi og vannbåren varme innen 2010. Disse
medlemmer påpeker videre at Norge har et stort
u-utløst potensial for en bioenergiindustri og vindkraft.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser videre til at stimuleres dette politisk,
kan vi utløse et potensial på 1 TWh hvert år
de neste 10 åra. Disse medlemmer påpeker
videre at skal Norge nå målet om å ha
3 TWh vindkraft innen 2010, må det bygges ut vindmøller med
ca. 1 000 megawatt installert effekt. Disse medlemmer mener
ENOVA er underfinansiert i forhold til målene om energiomlegging
som er satt av Stortinget. Disse medlemmer understreker
at disse målene på ingen måte er tilstrekkelige
sett i forhold til Norges behov for omlegging av energimarkedet.
Disse medlemmer minner om at
energiforsyningen i Norge frem til i dag har vært preget
av ensidig satsing på elektrisitet. Distribusjon av vannbåren varme åpner
for fleksible løsninger hvor flere forskjellige energikilder
kan benyttes. Økt bruk av sentralvarme og fjernvarme er
en nødvendig forutsetning for å frigjøre
elektrisk kraft, og skape et mer fleksibelt varmemarked i Norge.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det er behov for å revidere energiloven. God ressursforvaltning
tilsier bedre forbruksstyring som vil redusere presset for ny produksjonskapasitet.
Det er svært viktig å endre energisystemet i Norge
slik at erkjennelsen av at man ikke kan bygge seg ut av problemet,
blir rådende. Til det trengs flere nye virkemidler i energiloven.
Blant annet må miljøformål og virkemidler
for å få bedre styring med svingningene i energiprisen
inkluderes i loven. Loven bør revideres for å legge
til rette for å redusere avhengigheten til elektrisitet
til oppvarming, bedre konkurransekraften til nye fornybare energibærere, øke mulighetene
for bærekraftig energiplanlegging og omlegging,
bedre forsyningssikkerhet for elektrisitet, redusere markedseksponeringen
for private forbrukere og å få kontroll over de
bredere strukturendringene som liberaliseringen har utløst. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til Sosialistisk Venstrepartis forslag
om revisjon av energiloven i Dokument nr. 8:73 (2002-2003).
Disse medlemmer påpeker
at det er et stort behov for å tilrettelegge for økt
bruk av energiplanlegging og overgang til fleksible energisystemer
i kommunene. I forbindelse med Regjeringens arbeid med Nasjonal
Agenda 21, forventer disse medlemmer økte ressurser
til kommunal energiomlegging og økte andeler infrastruktur
for fornybar energi.
Disse medlemmer er negative til
en satsing på infrastruktur for naturgass. Det er grunn
til å minne om at naturgass er en fossil energikilde, og
at økt bruk vil vanskeliggjøre at Norge når
Kyoto-forpliktelsene og dermed øke faren for farlige klimaendringer.
Subsidiesatsing på fossilgass utkonkurrerer samtidig mer
miljøvennlige alternativer som ENØK og fornybare energikilder. Disse
medlemmer minner om at direkte bruk av gass er relativt
ukjent i Norge. Til nå har vi brukt elektrisitet til oppvarming,
og vi har en infrastruktur tilpasset dette. Omleggingen av infrastrukturen
må gi fleksibilitet og være basert på fornybare
energikilder; det betyr piper og vannbåren varme. Ny infrastruktur
(gassrør med tilhørende distribusjonsnett og/eller
pumpestasjoner) er en dyr og langvarig investering som vil binde
Norge i lang tid fremover.
Disse medlemmer viser til forliket
om en helhetlig energipolitikk mellom Regjeringen og Sosialistisk
Venstreparti i behandlingen av St.meld. nr. 9 (2002-2003) Innenlands
bruk av naturgass mv., jf. Innst. S. nr. 167 (2002-2003), og påpeker
at direkte bruk av fossilgass ikke vil være noen "bro"
til et mindre forurensende samfunn (hydrogensamfunnet). Det vil derimot
utsette satsing på mer miljøvennlige energikilder
og nullutslippsteknologi. Gassrørene har en levetid på opptil
40-50 år, noe som ikke er en kort overgangsperiode.
Videre mener disse medlemmer at
store investeringer i ny infrastruktur legger press på ubygd
areal og økt boligbygging på verdifulle områder.
Sentralisering av energiforsyning vil gi få andre alternativer
enn å bruke fossilgass som energikilde, og utbyggerne kan komme
i en monopolsituasjon. Det er også klart at ingen planlagte
naturgass-rørprosjekter i Norge vil være økonomisk
forsvarlig, uten at man forutsetter et eller flere gasskraftverk
for hvert rørprosjekt. Det er heller ikke miljømessig
eller økonomisk grunnlag for bygging av gasskraftverk i
Norge, og det er store teknologiske og markedsmessige
usikkerheter rundt gasskraftverk med CO2 -håndtering. Disse medlemmer mener
derfor at innsatsen for å bedre energibalansen bør
rettes mot ENØK, økt fleksibilitet, mer vannbåren
varme og mer nye fornybare energikilder. Sammen med opprusting og
miljøvennlig modernisering av vannkraftanlegg
samt små kraftverk, vil det kunne bidra til å redusere
utbyggingspresset av gjenværende vassdrag og redusere strømavhengigheten
til mange norske forbrukere.