Forslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Andersen,
Per Sandberg og Gjermund Hagesæter om å innføre
fritt kommunalt skattøre og statlig stykkprisfinansiering
av de private velferdstjenestene.
"Prinsippene for finansiering av kommunesektoren ble
gjennomgått i kommuneproposisjonen 2003 (St.prp. nr. 64
(2001-2002), pkt. 13.2. I proposisjonen ble det konkludert med at
rammefinansiering bør være hovedfinansieringsformen
for kommunesektoren. Ved behandlingen av proposisjonen (jf. Innst.
S. nr. 253 (2001-2002) hadde Arbeiderpartiet, Høyre og
Krf ingen merknader. Frp fremmet forslag om et alternativt finansieringssystem
basert på stykkprisfinansiering. Frp, Sp og SV fremmet
forslag om friere beskatningsrett for kommunene."
Når det gjelder stykkprisfinansiering
var departementets vurderinger følgende i kommuneproposisjonen
2003:
Det kan også utformes
ulike statlige stykkprisordninger der tilskuddet gis direkte til
bruker (for eksempel ved kuponger), eller går direkte til
institusjonen/tilbyder uten å ta veien om kommunen.
Et sentralt mål i "penger følger bruker"-ordninger
er å øke kvaliteten/kostnadseffektiviteten
gjennom økt konkurranse og likestilling av offentlige og
private tilbydere. Tjenester som finansieres gjennom en slik statlig
stykkprisordning vil imidlertid bli skjermet ikke bare fra kommunale, men
også fra statlige prioriteringer i og med at det blir vanskelig å sette
et øvre "tak" for brukeren av godet. Kostnadskontrollen
kan derfor lett bli et problem Samtidig, om kommunene fratas de
finansielle virkemidlene, blir det vanskelig å foreta en
helhetlig styring og planlegging av tjenesteytingen i tråd
med befolkningens behov.
Innen et rammefinansieringssystem
er det imidlertid også mulig å oppnå friere
brukervalg og å likestille private og kommunale aktører.
Kommunene kan tildeles en ramme og det finansielle ansvaret, samtidig
som det legges opp til likebehandling av private og kommunale aktører.
Om det er flere typer tilbud/tilbydere i kommunen, kan
innbyggerne slik velge hvilke tjenester de vil benytte. Gjennom
en slik ordning vil det automatisk tas hensyn til lokale kostnadsforskjeller,
fordi størrelsen på rammetilskuddet varierer med
kostnadsforskjeller grunnet befolkningssammensetning, bosetting og
andre strukturelle forhold i kommunene. På samme måte
beholdes mulighetene for kostnadskontroll, helhetlig planlegging
og insentivene for kostnads- og formålseffektivitet som
alt er i inntektssystemet.
Spørsmålet om lokal beskatningsfrihet
ble drøftet av Inntektssystemutvalget i 1997. Utvalget
pekte på at spørsmålet om beskatningsfrihet
er nært knyttet til spørsmålet om innholdet
i det lokale selvstyret. Utvalget fant imidlertid ikke å kunne
anbefale lokal beskatningsfrihet, i første rekke fordi
det ville vanskeliggjøre den makroøkonomiske styringen
av kommunesektoren. I kommuneproposisjonen for 1999 ble det foreslått
en forsøksordning med beskatningsfrihet innenfor et intervall
for et mindre antall kommuner. Forslaget ble imidlertid ikke vedtatt
av Stortinget.
Spørsmålet om statlig stykkprisfinansiering
og lokal beskatningsfrihet kan ikke vurderes isolert fra kommunesektorens
finansiering generelt. Som varslet i kommuneproposisjonen 2004 (St.prp.
nr. 66 (2002-2003) pkt. 1.2) vil departementet i løpet
av høsten 2003 nedsette et nytt inntektssystemutvalg. Utvalget
vil få i mandat å vurdere hele det kommunale finansieringssystemet.