Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Mette Korsrud,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Ingrid I. Opedal,
fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, viser til meldingen som gir en oversikt over norsk
eksport av forsvarsmateriell for året 2002, med lister
og tabeller, og som berører eksportkontroll og internasjonalt
ikke-spredningssamarbeid.
Komiteen peker på at
norsk forsvarsindustri i liten grad produserer og eksporterer komplette
våpensystemer. I 2002 utgjorde imidlertid også missiler
en større del av eksporten enn tidligere år. I
tillegg utgjorde komponenter, deler, elektronisk utstyr og sprengstoff den
overveiende del av eksporten.
Komiteen viser til at på grunn
av den ustabile situasjonen mange steder i verden er det viktig å opprettholde
en streng kontroll med våpeneksport og teknologi som kan
benyttes til fremstilling av våpen, og med hvilke land
disse eksporteres til.
Komiteen viser også til
at mange av de væpnede konflikter i verden blir mer blodige
og langvarige gjennom tilførsel av smuglede våpen. Komiteen mener derfor
at det er viktig å utvikle tiltak mot ulovlig våpenhandel,
blant annet ved bedre grensekontroll mot land der konflikter pågår.
Komiteen er bekymret for at det
finnes en mengde uregistrerte og ulovlige våpen som utgjør
et alvorlig problem i konfliktområder, og mener at arbeidet
med å fjerne disse også må inngå i
det internasjonale samarbeidet.
Komiteen viser til at Norges
eksportkontroll i stor grad bygger på det internasjonale
samarbeidet på dette området og de forpliktelser
som deltakerlandene har påtatt seg gjennom dette, og komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, er
tilfreds med praktiseringen av det norske regelverket.
Komiteen er tilfreds med at Norge
gjennomfører relevante vedtak fattet i FN og OSSE og i
praksis også etterlever alle EU-vedtak om våpenembargoer.
Komiteen viser også til
at de fleste industriland, og dermed de største leverandører
av sensitive varer og teknologi, deltar i samarbeidet.
Komiteen mener at multilateral
eksportkontroll i de siste årene har blitt et viktig virkemiddel
i arbeidet for å hindre spredning av masseødeleggelsesvåpen
og oppbygging av konvensjonell militær kapasitet som kan
true stabiliteten og sikkerheten i et område.
Komiteen mener at i kampen mot
terrorisme er det viktig å hindre at våpen og
teknologi havner i hendene på grupper eller personer som
har sivile liv som mål for å fremme sin sak. Komiteen mener
derfor at det fremdeles må føres en restriktiv
politikk angående salg av våpen og teknologi,
og at Norge skal være tilsluttet internasjonale kontrollorganer.
Komiteen mener det er viktig
at det utveksles relevant informasjon med utvikling av kontrollister
med varer og teknologi som er relevante i terrorsammenheng.
Komiteen viser til, og er glad
for, at det er igangsatt et intensivt arbeid med sikte på å styrke
samarbeidet for å hindre terrorister i å få tilgang
til utgangsstoffer for kjemiske våpen, biologiske agens
eller produksjons- og spredningsutstyr.
Komiteen har merket seg at Utenriksdepartementet
har igangsatt en gjennomgang av det norske eksportkontrollregelverket
med sikte på å foreta en nødvendig oppdatering
for å møte den nye politiske situasjonen, og en
saksbehandling som skal sikre at det foreligger tilfredsstillende
dokumentasjon før utførselstillatelse kan innvilges. Komiteen viser
til at Utenriksdepartementet også tidligere har varslet
at det var igangsatt en gjennomgang av det norske eksportkontrollregelverket
uten at det foreligger et resultat, selv om slik gjennomgang ble
varslet allerede for året 2001.
Komiteen mener at politiske situasjoner
stadig skifter og at nødvendig oppdatering derfor må skje fortløpende,
og at dette også må gjelde varer i forbindelse
med vedlikehold, reparasjoner og reservedeler, og at det krever
et nært samarbeid mellom Utenriksdepartementet og eksportørene.
Komiteen viser til et memorandum
fra Institutt for fredsforskning (PRIO) 2. juni 2003 der det presenterer en
sammenligning av tall for norsk våpeneksport slik disse
fremkommer fra to kilder - stortingsmelding nr. 35 og utdrag fra
Statistisk sentralbyrå - som viser avvik. Komiteen er
tilfreds med forklaringen fra departementet der det redegjøres
for hvordan disse avvik har oppstått.
Komiteen mener størst
mulig grad av åpenhet omkring våpeneksport er
viktig av hensyn til sektorens legitimitet i befolkningen. Stortinget
ber Regjeringen utrede muligheten for å praktisere økt åpenhet
om eksport av forsvarsmateriell nasjonalt og internasjonalt, herunder
rutiner for Stortingets innsyn. Det er derfor ønskelig
at Regjeringen redegjør nærmere for dette i neste års
rapport om eksport av forsvarsmateriell.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ber om at et
politisk sammensatt rådgivende utvalg for kontroll med
våpeneksport blir utredet av Regjeringen og fremmer følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å utrede
om det bør opprettes et politisk sammensatt rådgivende
utvalg som kan føre kontroll med våpeneksporten
slik en har i Sverige (Exportkontrollrådet).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det var en kraftig vekst i våpeneksporten i 2002. Disse
medlemmer viser til at det er solgt våpen til en
rekke land som en etter disse medlemmers oppfatning
burde ha prinsipielle motforestillinger mot å selge våpen
til. Det gjelder land med stort omfang av voldskriminalitet, blant
annet Sør-Afrika og Brasil, og flere land hvor det er påvist alvorlige
brudd på menneskerettighetene, slik som Saudi-Arabia og
Tyrkia. Disse medlemmer viser også til at
det er solgt våpen til land hvor en vil ha en svak mulighet
til å kontrollere videresalg. Disse medlemmer mener
at eksportregelverket bør praktiseres strengere og at brudd
på menneskerettighetene blir vektlagt sterkere som grunn
til å avvise eksport.
Disse medlemmer viser til at
Norge sammenliknet med en rekke andre land praktiserer et utstrakt hemmelighold
i forbindelse med våpeneksport, og at åpenhet
er en hjørnestein i både EUs ”Code of
Conduct on Arms Transfers” og ”Joint Action on
Small Arms and Light Weapons” som Norge har tiltrådt
og fremholder som en vital del av vårt ikke-spredningsarbeid på internasjonalt
plan. Åpenhet blir også anbefalt i FNs handlingsprogram
for å forhindre ulovlig handel med håndvåpen.
Disse medlemmer mener at rapporteringen
til Stortinget blant annet bør være så konkret
at våpenkategorier bør vise nøyaktig
hva slags militærutstyr eller våpen som er blitt
eksportert.
Disse medlemmer understreker
at det store omfanget av våpen i land med ustabilt styre,
i land med borgerkrig eller styresett som bryter menneskerettighetene,
er et alvorlig globalt sikkerhetsproblem, og at det er nødvendig
med en ny giv i arbeidet for å redusere våpenspredningen
til slike land. Disse medlemmer mener
at Norge burde støtte aktivt opp om prosesser som kan lede
fram til en ny internasjonal konvensjon som kan legge restriksjoner
på handelen med våpen.
Disse medlemmer har merket seg
den kritikken som har kommet fra blant andre Den internasjonale Røde
Kors-komiteen (ICRC) når det gjelder salg av 12,7 m.m.
multipurpose-ammunisjon fra NAMMO A/S. ICRC mener at bruk
av denne ammunisjonstypen mot mennesker vil være i strid
med St. Petersburg-erklæringen fra 1868 som forbyr bruken
av visse eksplosive prosjektiler.
Disse medlemmer viser til at
SV 3. mars 2003 i brev til nærings- og handelsminister
Ansgar Gabrielsen ba om å få en total oversikt
over hvilke land som i dag produserer 12,7 m.m. MP-ammunisjon på lisens
fra NAMMO A/S, kjøper denne ammunisjonen fra Norge, og
over land som har meldt interesse for å få lisens
eller kjøpe denne ammunisjonstypen fra NAMMO A/S. Videre
ba en om å få en oversikt over hvilke årlige inntekter
NAMMO A/S har fra salg av 12,7 mm-patentet og salget av
denne ammunisjonen. Disse medlemmer viser til svaret
som forelå fra nærings- og handelsministeren 17.
mars, og hvor det konkluderes:
”Den type informasjon som De ber om i Deres
brev, er av forretningsmessig karakter og således ikke offentlig
tilgjengelig.”
Disse medlemmer mener dette illustrerer
at muligheten for politisk innsyn med våpeneksporten fra Norge
er for dårlig.