Ein omfattande del av norsk fiske skjer på bestandar som
vi deler med andre land. Dette var bakgrunnen for at Regjeringa
forhandla fram rammeavtalar som både gav fiskekvotar til
dei landa som utvidinga til 200 n. mils økonomisk sone
fekk verknad for frå 1. januar 1977, og som tok vare på tradisjonelle
norske fiskeinteresser i dei økonomiske sonene til andre
land. Etter FN sin havrettskonvensjon av 10. desember 1982, har kyststatane
suverene rettar til å utnytte ressursane i havet innanfor
dei økonomiske sonene. Dei kyststatane som deler ein eller
fleire fiskebestandar skal samarbeide om regulering og vern av bestandane.
Denne meldinga omtalar kvoteavtalane for 2003, norsk
deltaking i fleirsidig fiskerisamarbeid og i regionale forvaltningsorganisasjonar,
og dei langsiktige forvaltningsplanane Noreg har vedteke saman med andre
land. Det vert vidare gjort greie for dei kontrolltiltaka som er
sette i verk i Noreg si økonomiske sone (NØS)
for å kontrollere norsk og utanlandsk fiske på tildelte
kvotar. Meldinga gjer også kort greie for kontrollsamarbeidet
med andre land og tiltak mot uregulert fiske. Til sist gir meldinga
ei oversikt over utnyttinga av kvotar av norske og utanlandske fiskarar
i 2001 og 2002, og kva slags fartøygrupper som fiskar på dei kvotane
Noreg har i andre land sine soner.
Dei viktigaste bilaterale forhandlingane for
2003 er førte med Russland, EU, Færøyane
og Grønland. Det er også ført forhandlingar
med EU på vegne av Danmark og Sverige om fiske i Skagerrak
og Kattegat, og med EU på vegner av Sverige om ein avtale
om svensk fiske i Noreg si økonomiske sone. I tillegg har
Noreg ført kvoteforhandlingar med Polen.
Noreg har i 2002 også samarbeidd med
Island og Grønland om gjennomføring av trepartsavtala
om regulering av lodda i området mellom Island, Grønland
og Jan Mayen, og med Island om kvotebytte og oppfølging
i tråd med Smottholavtala. Island har i ettertid sagt opp
loddeavtala med verknad frå 1. mai 2003.
I fiskeriforhandlingane med Russland om ei kvoteavtale
for 2003 vart partane samde om å føre vidare avtalen
som dei inngjekk hausten 2000 om ein totalkvote (TAC) for norsk
arktisk torsk på 395 000 tonn, medrekna 40 000 tonn murmansktorsk
for kvart av åra 2001-2003. Det same gjeld kvoten på 40
000 tonn norsk kysttorsk for kvart av åra. Med den treårige kvoten
forventar partane framleis å redusere fiskepresset og byggje
opp gytebestanden i perioden. Noreg og Russland har sett ein totalkvote
for norsk arktisk hyse på 101 000 tonn og ein loddekvote
på 310 000 tonn for 2003. Noreg og Russland er også for
2003 samde om eit kvotebytte på eksklusive bestandar. Partane
har også fastsett langsiktige forvaltningsplanar for fellesbestandene
torsk, hyse og lodde som tek til å gjelde frå 2004.
I korte trekk går forvaltningsplanen ut på at
ein arbeider for å halde det gjennomsnittlege fiskedøyingstalet
på føre-var-nivå i gåande 3-årsperioder
samstundes som kvotesvingingane jamnast ut frå år
til år med maksimalt +/-10 pst. for torsk
og +/- 25 pst. for hyse. Av omsyn til balansen
i kvoteavtala er Noreg og Russland også for 2003 samde
om lik høve til å fiske torsk og hyse i partane
sine soner.
Noreg og Russland vart også samde om
ein forvaltningsplan for lodde som skal forhindre kollaps i bestanden.
I lys av bestandssituasjonen for blåkveite
vil Russland føre vidare forbodet mot eit direkte fiske
etter blåkveite i si sone i 2003. Med unntak av eit avgrensa tradisjonelt
kystfiske med konvensjonelle reiskap, vil det også i område
under norsk fiskerijurisdiksjon vere forbod mot eit direkte fiske
etter blåkveite i 2003.
På møtet i Den blanda norsk-russiske
fiskerikommisjonen hausten 2000 vart Noreg og Russland samde om å opne
for kommersiell fangst av kongekrabbe frå sesongen hausten
2002/vinteren 2003. Totalkvoten for 2002 var 400 000 krabbar,
fordelt med 300 000 krabbar til Russland og 100 000 til Noreg. På kommisjonsmøtet hausten
2002 blei totalkvoten fordobla til 800 000 krabbar for 2003, fordelt
med 600 000 krabbar til Russland og 200 000 til Noreg. På bakgrunn
av norsk uro over spreiinga av kongekrabbe vestover i Barentshavet,
fekk norske og russiske forskarar også i oppdrag å utarbeide
eit vitskapleg grunnlag for oppretting av ei vestgrense for fellesforvaltninga
av kongekrabbe.
Eit hovudfokus for samarbeidet mellom Noreg
og Russland om forvaltning og kontroll i Barentshavet i 2003, vil
vere å føre vidare arbeidet med eit forenkla og elektronisk
basert rapporteringssystem for fiskefartøy, inklusive eit
system for elektronisk utveksling av fangstdata på fartøynivå.
Kvoteavtalen med EU for 2003 speglar den vanskelege
bestandssituasjonen for botnfisk i Nordsjøen. Situasjonen
for fleire av botnfiskbestandane i Nordsjøen er ytterlegare
forverra frå i fjor, og er særskilt kritisk for nordsjøtorsken.
Noreg og EU vart i kvoteavtalen for 2003 difor samde om å redusere
totalkvoten for torsk med 45 pst. frå 2002 og halde fram
med det felles arbeidet med å betre beskatninga av botnfisk.
I samarbeidet mellom Noreg og EU er det framleis område
der det trengst felles tiltak for å betre fiskeriforvaltninga.
Forvaltningsregimet for makrell har i ei årrekke vore gjenstand
for usemje mellom Noreg og EU. Hovudproblemet er deling av kvota
mellom partane. Til no har Noreg og EU berre avtalt årlege
ad hoc- arrangement for makrellen. På grunnlag av kjennskap til
makrellen sitt utbreiingsmønster, har ein på norsk side
meint at et ein har eit rettkomme krav til ein høgare del
av makrellen. Det norske kravet er til no avvist frå EU
si side. Det vert i dag sett makrellkvotar for tre forvaltningsområde.
Ut frå ei vurdering av utbreiinga til bestanden, tilgjenge
og fangstmønster, har Noreg overfor EU gjort framlegg om å opprette
eitt forvaltningsområde for makrell med ein TAC som blir
fordelt mellom partane. Noreg har til no ikkje fått gjennomslag
for dette. Eit tilleggsproblem er at EU fastsetjer ein særskilt
makrellkvote i bestanden sitt sørlegaste utbreiingsområde
(Biscaya).
I samanhang med arbeidet med betring av beskatningsmønsteret
i Nordsjøen er utkast av fisk eit særleg og samansett
problem. Utkast skjer ofte når ein tek opp fisk som det
ikkje er att kvote på, når fisken er under gjeldande
minstemål eller når fisken er teke i strid med
gjeldande bifangstreglar. I tillegg blir det ofte fiska meir enn
naudsynt, for å kunne velje ut den økonomisk sett
mest verdifulle fisken ("highgrading"). Resten blir kasta ut, og
dette undergrev dei fastsette forvaltningstiltaka. I reformen av
EU sin felles fiskeripolitikk som vart vedteken i desember 2002
har Europakommisjonen lagt fram ein handlingsplan som tek sikte
på å innføre tiltak som kan redusere
utkastet. Mellom anna vurderer Kommisjonen å foreslå eit
forbod mot utkast frå 2006 på grunnlag av pilotprosjekt
og dialog med medlemslanda og fiskerinæringa.
I 1999 vart Noreg, EU og Færøyane
samde om ein trepartsavtale for forvaltning av makrell i Nordaust-Atlanteren.
Med denne avtalen aksepterte Noreg og EU at Færøyane
er kyststat til makrellen. Partane inngjekk nye årlege
avtalar i 2000 og 2001, og vart i 2002 einige om å fastsetje
ein "referanse-TAC" på 500 000 tonn for 2003 med same fordeling
mellom partane som tidlegare. Fordelinga av makrell mellom Noreg
og EU er eit spørsmål som partane forhandlar om
og følgjer opp i dei årlege tosidige forhandlingane.
Referanse-TAC-en som vart vedteke av dei tre kyststatane var utgangspunkt
for drøftingane i NEAFC om regulering av makrellfisket
i internasjonalt farvatn for 2003. NEAFC vedtok for 2003 ei regulering
av makrellfisket i internasjonalt farvatn med ein kvote på 56
610 tonn makrell for dette området. Island har sett fram
ein formell reservasjon mot denne reguleringa.
Noreg har for 2003 inngått kvoteavtalar
med EU om fisket i Skagerrak/Kattegat og om svensk fiske
i den norske delen av Nordsjøen. Noreg har vidare inngått bilaterale
kvoteavtalar for 2003 med Færøyane, Grønland,
og Polen. Noreg og Polen inngjekk dessutan ein ny avtale i den bilaterale
avtalen for 2003 om gjensidig satellittovervaking for fartøy
over 24 meter. Polen blir medlem av EU frå 1. mai 2004.
Som ein konsekvens av dette, tek Noreg sikte på å avvikle
fiskeriavtalen med Polen.
Det er ikkje inngått ein fempartsavtale
mellom Noreg, Russland, EU, Færøyane og Island
om regulering av fisket etter norsk vårgytande sild i Nordaust-Atlanteren
for 2003. Noreg har i mangel av ei fempartsavtale inngått
bilaterale avtalar for 2003 med EU, Færøyane og
Russland. EU, Færøyane og Russland kan såleis
fiske heile kvotane sine på tonn sild i Norsk økonomisk
sone (NØS) nord om 62N eller i fiskerisona ved Jan Mayen.
Noreg har i mangel av ein fempartsavtale underskrive
bilaterale avtalar for 2003 med EU, Færøyane og
Russland. Desse avtalane er ad hoc-avtalar som ikkje vil legge føringar
for forhandlingane om ein ny avtale for 2004.
Sidan 1999 har dei landa som er definert som
kyststatar til kolmule - Noreg, EU, Færøyane,
Island og Grønland saman med Russland som ikkje har status som
kyststat, men som likevel er spesielt invitert part, arbeidd med å etablere
eit forvaltningsregime for heile kolmulebestanden. Desse partane
er einige om at ein må sikte seg inn mot eit reguleringssystem
med to komponentar, eit kyststatsregime og ein separat NEAFC-regulering
av fisket i internasjonalt farvatn. Kyststatane har sidan februar
2000 hatt ti drøftingar om kolmuleforvaltninga utan å kome
til ei endeleg løysing.
Med verknad frå 1996 vedtok NEAFC ei
multilateral avtale for fiske av uer i Irmingerhavet. Noreg er etter denne
avtala tildelt ein kvote på 4 261 tonn i 2003. Delar av
uerbestanden i Irmingerhavet som vert forvalta av NEAFC har dei
seinaste åra vore observert og delvis utnytta i NAFO-området.
Den norske uerkvoten for 2003 er, som i 2001 og 2002, ein totalkvote
for begge områdene.
Rekefisket ved "Flemish Cap" (NAFO-område)
har sidan 1996 vore regulert gjennom grenser for talet på fartøy
som kan delta i fisket og grenser for det samla talet på døgn
som fartøya kan fiske. Norske fartøy kan samanlagt
fiske i 1 985 fiskedøgn i 2003. 32 norske fartøy
kan ta del i fangsten.
Noreg har også i 2002 vore representert
i ulike møte i globale og regionale forvaltnings- og verneorganisasjonar
som IWC, NAMMCO, CITES, CCAMLR og ICCAT. Noreg er også medlem
i SEAFO.
ICCAT (Den internasjonale kommisjonen for bevaring
av atlantisk tunfisk) sin primære funksjon er bevaring
og forvaltning av tunfisk og tunfiskliknande artar i Middelhavet
og Atlanterhavet. Innan ICCAT sitt kompetanseområde er
makrellstørje av særleg interesse for Noreg. Noreg
deltok som observatør på årsmøtet
i ICCAT i 2003 og signaliserte då at vi vil bli medlem
av ICCAT, under føresetnad av Stortinget si godkjenning. Regjeringa
vil fremje ein stortingsproposisjon om samtykke til inngåing
av avtalen i løpet av hausten 2003. Ved ratifisering av
konvensjonen vert Noreg offisielt medlem av ICCAT. Totalkvoten for
makrellstørje i Nord-Atlanteren og Middelhavet i 2003 er
sett til 32 000 tonn for kvart av åra 2003, 2004, 2005
og 2006.
Den søraustatlantiske fiskeriorganisasjonen, SEAFO,
si overordna målsetjing ved SEAFO-konvensjonen er langsiktig
bevaring og berekraftig bruk av marine ressursar i det søraustlege
Atlanterhavet. Partane pliktar å innføre tiltak
som skal sikre ein langsiktig berekraftig bruk av fiskeressursane
i konvensjonsområdet. Konvensjonsområdet er avgrensa
til det opne havet, og omfattar såleis ikkje den økonomiske
sona til kyststatane i området. Noreg ratifiserte konvensjonen 20.
april 2003. I tillegg til Noreg er konvensjonen underteikna av dei
fire kyststatane Angola, Namibia, Storbritannia (på vegne
av St. Helena) og Sør-Afrika, samt EU, Island, Sør-Korea
og USA. SEAFO-konvensjonen vil tre i kraft 60 dagar etter at den
er ratifisert av tre statar, dersom minst ein av desse er ein kyststat.
Det er enno berre Namibia og Noreg som har ratifisert konvensjonen.
Sidan 1997 har Noreg vore med på å vedta
langsiktige forvaltningsplanar for alle fellesbestandane av norsk
arktisk torsk, hyse og lodde i Barentshavet saman med Russland,
dei viktigaste botnfiskbestandane og sild i Nordsjøen saman
med EU, makrell i Nordaust-Atlanteren saman med EU og Færøyane,
og norsk vårgytande sild saman med EU, Russland, Island og
Færøyane. Slike planar er ein viktig føresetnad
for å oppnå målet om ei berekraftig forvaltning
av alle dei kommersielle fiskebestandane som Noreg deler med andre
land.
For å kunne nå målsettinga
for ressursforvaltninga trengst det informasjon om og kontroll med
alt ressursuttak i norske jurisdiksjonsområde. Ein sentral
del av det norske systemet for kontroll og handheving er fysisk
kontroll med all fiskeaktivitet. Dette inneber kontroll på alle
nivå, til havs, under landing og ved omsetjing av fiskefangstar.
Kystvakta, inklusive bruksvakttenesta, er underlagt Forsvarsdepartementet.
Kystvakta har ansvaret for kontrollen på havet, i første
rekkje utanfor 4 n. mil. Fiskeridirektoratet står for kontroll
ved landing av fangstar, og har også ein viss kontroll
på sjøen i spesielle område og i spesielle
fiskeri. Det er etablert lokale fiskerioppsyn langsmed kysten i
regi av Fiskeridirektoratet. Direktoratet har også ansvar
for kvotekontrollsystemet både for utanlandske og norske
fartøy. Dei ulike salslaga har eit kontrollansvar i samband
med omsetjing og eksport av fisk.
Ein viktig del av kontrollen går føre
seg under utøvinga av fisket. I denne fasen blir
det kontrollert at fisket skjer med riktig reiskap, til rett tid
og på rett område. Ein kontrollerer også fangstsamansetjinga
og at det ikkje går føre seg dumping eller neddreping
av fisk.
For å føre kontroll med utanlandsk
fiske i NØS etablerte Fiskeridirektoratet i 1977
eit kvotekontrollsystem som er basert på bruk av edb. Databasen
inneheld mellom anna opplysningar om fiske- og fangstaktiviteten til
utanlandske fartøy og er ein viktig reiskap for kontroll
i norske jurisdiksjonsområde. Frå 2000 har Fiskeridirektoratet
gjennom satellittsporing også kunnskap om kor fartøya
oppheld seg i norsk jurisdiksjonsområde og kan difor iverksette
meir målretta kontroll.
Kystvakta har direkte tilgang til dei opplysningane som
er lagra på databasen i kvotekontrollsystemet og satellittsporingsdatabasen.
Opplysningane vil under kontroll på feltet bli halde opp
mot opplysningane som går fram av fartøyet si
fangstdagbok, eventuelle sluttsetlar og innhaldet i lasterommet
eller lastetankane på fartøyet. Når desse
opplysningane ikkje er i samsvar med kvarandre, kan Kystvakta reagere
med åtvaring, fartøyet kan haldast tilbake eller
saka kan meldast til politiet, alt etter kor grov krenkinga er.
Kvotekontrollsystemet og satellittsporingsopplysningane er såleis særs
viktige reiskap i det kontrollarbeidet Kystvakta gjennomfører.
For å sikre generelt betre kontroll
med fangstuttaket i NØS nord om 62N, og fordi ein var kjent
med at det gjekk føre seg kvoteunndragingar frå utanlandske
fartøy som fiska i NØS nord om 62N, vart det i
1999 innført ei kontrollpunktsmeldingsordning i desse områda.
der utanlandske fartøy skal melde seg til Kystvakta for
kontroll på eit av sju kontrollpunkt ved avslutning av
fiske. Erfaringane syner at ordningane med kontrollpunktmeldingar
ved sju sjekkpunkt har medverka positivt til å redusere
kvoteunndragingane frå utanlandske fartøy. Det
er også gitt høve til å kunne påby
at fiskefartøy skal ha observatørar om bord. Dette vil
kunne effektivisere kontrollen med fisket.
Noreg har no fått på plass
kontrollavtalar og avtalar om gjensidig satelittsporing med dei
viktigaste samarbeidspartane på fiskerisektoren, mellom
anna med Russland og EU-landa.
Fiskeridepartementet vedtok 1. juni 2000 satellittovervaking
av alle norske fiske- og fangstfartøy over 24 m. Slike
fartøy vil vere underlagt sporing i område både
under norsk og utanlandsk fiskerijurisdiksjon. Vidare vil alle norske
fartøy, uavhengig av storleik, sporast ved fiske i internasjonalt
farvatn. Utanlandske fiskefartøy vert underlagt krav om
satellittsporing i Noreg si økonomiske sone i tråd
med det tidspunkt som er avtala i dei ulike tosidige avtalane.
Norske myndigheiter har dei seinare åra
innført ei rekkje tiltak for å hindre ulovleg
og uregulert fiske. Eit sentralt tiltak har vore den såkalla
"svartelistinga" av fartøy som har drive uønska
aktivitet i område utanfor norsk jurisdiksjon. Fartøy
som har delteke i uregulert fiske i internasjonalt farvatn, kan
bli nekta lisens i Noreg si økonomiske sone. Ein kan vidare
nekte fartøyet å føre norsk flagg og
under visse vilkår også nekte slike fartøy å lande
fangst.
Dei norske fartøya har nytta kvotane
på fellesbestandane torsk og hyse nord om 62N fullt ut
i 2001 og 2002.
I Nordsjøen vart dei norske kvotane
på fellesbestandane makrell og sild oppfiska i 2001 og
2002, medan sei ikkje vart nytta fullt ut i 2002. Kvotane på dei
andre konsumfellesbestandane vart ikkje utnytta i same høge
grad.
Til saman vart det i 2001 fiska 191 000 tonn
kolmule i internasjonalt område medan det i 2002 vart fiska
225 000 tonn. I 2001 og 2002 vart kolmulekvotane i både Færøysona
og EU-sona nytta fullt ut.
Norske linefartøy utnytta om lag 61
pst. av botnfiskkvotane av blålange, lange og brosme i
EU sine farvatn i 2001, mens graden av utnytting var om lag 56 pst.
i 2002. I færøyske farvatn har norske fartøy
fiska heile botnfiskkvoten i både 2001 og i 2002.
Noreg har kvotar ved Grønland etter
dei årlege kvoteavtalene med Grønland og EU. For
norske fiskarar er kvotane på blåkveite, kveite,
uer og reker av stor verdi. Desse kvotane blir godt utnytta.
I sesongen 2001/2002 fiska ikkje dei
norske fartøya heile den norske loddekvoten i områda
ved Jan Mayen, Grønland og Island, medan dei i 2002/2003
nytta kvoten fullt ut.
Det norske fisket i Skagerrak var i hovudsak konsentrert
om reker og sild i 2001 og 2002.
Rekefisket ved Flemish Cap vart innsatsregulert
i 1996. Rekefisket ved Flemish Cap er eit viktig potensielt driftsalternativ
for rekeflåten, særleg er dette tilfellet for
Grønlandsrekeflåten. Deltakinga var høg
i 2001, men avtok i 2002.
I tillegg til fisket innanfor kvoteavtalar med
andre land, har norske fartøy sidan 1990 fiska uer i internasjonalt
område i Irmingerhavet. Dette fisket nådde ein topp
i 1992 og 1993 med om lag 14 600 tonn begge åra. I 2001
vart det fiska om lag 4 000 tonn, i 2002 om lag 4 600 tonn.
Når det gjeld utanlandsk utnytting
av kvotar, er det eit generelt trekk at kvotane av torsk, hyse og
sei nord om 62N er godt utnytta av dei landa som har kvoterettar
i området.
Hovudtyngda av EU sitt fiske i Nordsjøen
og i Skagerrak skjer på botnfiskartar (torsk, hyse, sei
o.a.), sild, makrell og industrifisk som tobis, augepål
og kolmule. Etter offisiell fangststatistikk har EU i dei seinare åra
hatt relativt god utnytting av kvotane sine av torsk, hyse og sei
i Nordsjøen. Utnyttinga av dei fastsette kvotane i Skagerrak
var også gjennomgåande høg for EU. Når
det gjeld EU sitt fiske i NØS i Nordsjøen, var det
låg utnytting av kvotane med unntak for makrell.
I 2001 fiska Færøyane heile
seikvoten sin i NØS i Nordsjøen, i 2002 var fangsten
litt lågare. I høve til kvotane sine har Færøyane
fiska mykje sild og makrell i Nordsjøen i 2001 og 2002.
Grønland har sidan kvoteavtala vart inngått i
1991 vore lite aktiv i fiske på konsumartar i Nordsjøen.
I 2001 og 2002 har det vore aktivitet frå eitt grønlandsk
fartøy. I hovudsak utnyttar Sverige godt dei svenske bilaterale
kvotane sine i norsk del av Nordsjøen, og Polen har tradisjonelt
nytta seikvoten sin godt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Ivar Kristiansen, Michael Momyr og Erlend Nornes,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge
Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem,
og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, er fornøyd
med at departementet på en klargjørende måte
har presentert gjennomgangen av Norges Fiskeriavtaler med andre land
for 2003, og fisket etter avtalene for 2001 og 2002.
Selv om det fortsatt er en lang vei å gå før
en kan slå fast at internasjonal fiskeri- og ressursforvaltning
er tilfredsstillende, er komiteen tilfreds med at
den internasjonale oppmerksomhet rundt forvaltningsspørsmål
synes å øke i omfang. Likevel er det komiteens
oppfatning at Norge også i årene som kommer må intensivere
engasjementet rundt forvaltningsspørsmål, da det
etter komiteens oppfatning fortsatt er flere uløste
ressurs- og forvaltningsspørsmål i og rundt de
avtaler Norge er satt til å inngå med andre land.
Norge deltar i et meget omfattende fiskerisamarbeid med andre land.
Etter komiteens oppfatning må Norge fortsatt
ligge i front i alle spørsmål som angår
en bærekraftig ressursforvaltning, og det samme i spørsmål
hvor "føre-var"-begrepet må være gjeldende.
Komiteen har med interesse fulgt
utviklingen av det norsk-russiske fiskerisamarbeidet, som på flere områder
viser fremgang. Komiteen har registrert at Norge
og Russland også for 2003 ble enige om å videreføre
avtalen fra år 2000 om en totalkvote for norsk arktisk
torsk på 395 000 tonn. Komiteen vil med
stor interesse følge utviklingen og forventningene om oppbygging
av den norsk-arktiske torsken, som følge av redusert fiskepress
og oppbygging av gytebestandene som den eksisterende avtalen mellom
Norge og Russland la opp til i år 2000. Det må etter komiteens oppfatning
vurderes en videre utvikling i større grad i retning av
felles forvaltnings, forsknings- og kontrolløsninger mellom
Norge og Russland i Barentshavet.
Komiteen har merket seg at Norge
har vært med på å få på plass
langsiktige forvaltningsplaner på flere områder
sammen med Russland og EU.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
i denne sammenhengen til ICES forvaltningsråd for fiskeriene
i 2004. Om norsk-arktisk torsk sier ICES at
"For å høste bestanden innenfor
trygge biologiske grenser anbefaler ICES en betydelig reduksjon
i beskatningsgrad (fiskedødelighet) til under føre-var-grensen
(0,40). Dette tilsvarer en fangst i 2004 på under 398 000
tonn."
Det vises videre til at dette rådet
forsterkes av behovet for å gjenoppbygge aldersstrukturen
i bestanden, da mesteparten av gytebestanden fortsatt er førstegangsgytere.
Disse medlemmer har også merket
seg at Havforskningsinstituttet har bemerket at det ikke kan tilrå at
kvoten for 2004 settes i henhold til den langsiktige beslutningsregelen
for kvotefastsettelse avtalt i den norsk-russiske fiskerikommisjon
før det er verifisert at regelen gir tilstrekkelig sikkerhet
for bestanden på lang sikt.
Komiteen mener at
Norge fortsatt må arbeide for større grad av internasjonal
forståelse for et felles regelverk i forvaltnings- og kontrollspørsmål. Komiteen ser
med bekymring på at det fortsatt er en rekke uløste
forvaltnings- og delingsspørsmål, og viser i denne
forbindelse til bestandssituasjonen for flere fiskeslag i Nordsjøen. Komiteen har
med bekymring registrert at torskebestanden i Nordsjøen
ser ut til å være på et historisk lavmål,
og har med interesse registrert at det internasjonale
havforskningsrådet anbefaler full stans både i
torskefisket og på de bestander der man risikerer å få torsk
som bifangst. Komiteen frykter de langsiktige virkninger
av den dårlige forfatningen som bestandssituasjonen i Nordsjøen
avdekker, og anmoder Regjeringen i samarbeid med EU om å iverksette
tiltak med sikte på å få på plass
tryggere og mer langsiktige forvaltningsløsninger. Komiteen har registrert
at EU på flere områder ikke ser ut til å følge råd
fra norske og internasjonale havforskere mht. forvaltningstiltak.
Arbeidet de senere år med å hindre
ulovlig og uregulert fiske må videreføres. Ressurs-
og miljøkriminalitet er sannsynligvis fortsatt utbredt
i de fleste internasjonale fiskerier. Derfor må det etter komiteens oppfatning
arbeides videre med å få på plass "svartelisteordninger"
for fartøy og aktører som blir tatt i slikt fusk.
Komiteen er også bekymret
for loddebestanden i Barentshavet, og ber Regjeringen følge
utviklingen nøye.
Komiteen har merket seg at kongekrabben
er en ressurs som Norge forvalter sammen med Russland. Det er svært
viktig at Regjeringen viderefører og intensiverer forskningsinnsatsen
på denne arten. Komiteen ber Regjeringen
bidra til å få på plass et uttak av krabbe
som kan hindre en ukontrollert utbredelse i norske fiskerisoner.
Det samme gjelder behovet for å få på plass
tilstrekkelig fangstkapasitet for uttak av sjøpattedyr. Komiteen ber
Regjeringen fortsette arbeidet med å legge til rette for
at kvoten av sel kan tas i sin helhet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet registrerer med bekymring utviklinga i
kongekrabbebestanden. I denne sammenhengen viser disse medlemmer til
sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 162 (2002-2003) om forslag
fra stortingsrepresentantene Olav Gunnar Ballo, Hallgeir H. Langeland,
Heidi Sørensen og Åsa Elvik om å forvalte
kongekrabben som en uønsket introdusert art.
Disse medlemmer viser til at
komiteen tidligere har uttalt at norske myndigheter må legge
til grunn et føre-var-prinsipp når det gjelder
den videre forvaltning av kongekrabben, og at spredning av krabben
ikke må komme ut av kontroll.
Komiteen har registrert
at det ikke er kommet på plass en fempartsavtale om regulering
av fisket etter norsk vårgytende sild i Nordøst-Atlanteren
for 2003, og registrerer at det er inngått bilaterale avtaler
med alle land, unntatt Island.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet viser
til Framstegspartiet sine merknader i Innst. S. nr. 241(1998-1999)
om Smottholavtalen, der Framstegspartiet gjekk imot avtalen då ein
meinte at den ikkje var god nok og ikkje løyste Smottholproblematikken. Desse
medlemene vil peike på at avtalen ikkje er endra,
og er derfor usamde i at den vart prolongert utan at avtalen vart
betra andsynes norske interesser og utan at Stortinget fekk handsame
den på nytt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at næringskomiteen i Innst. S. nr.
29 (2002-2003) Om dei fiskeriavtalane Noreg har inngått
med andre land for 2002 og fisket etter avtalane i 2000 og 2001,
uttalte:
"Komiteen anmoder Regjeringen om å vurdere
hvorvidt det i forbindelse med den årlige Stortingsmeldinga om
de fiskeriavtalene Norge har inngått med andre land og
fisket etter tidligere avtaler, kan være aktuelt å informere
om følgende: 1.
Anbefalte og fastsatte kvoter for de viktigste bestandene.
2. Anbefalte og faktisk fiskepress for
de viktigste bestandene.
3. Bestandsutviklinga for de viktigste
bestandene.
Komiteen anmoder også Regjeringen
om å vurdere om dette kan være grunnlag for en
drøfting av opplysningene i forhold til de generelle fiskeripolitiske
målsettinger om bærekraftig og lønnsom
forvaltning."
Flertallet kan ikke se at departementet
har vurdert dette spørsmålet i den framlagte St.meld.
nr. 43 (2002-2003). Det oppstilles heller ingen grunn til hvorfor departementet
ikke har funnet det nødvendig å gi den informasjonen
som komiteen ba om ei vurdering av. Flertallet vil
bemerke at informasjon om anbefalte og fastsatte kvoter, om anbefalt
og faktisk fiskepress og om bestandsutviklinga for de viktigste
bestandene, er informasjon som i større grad vil gjøre
Stortinget i stand til å vurdere den informasjonen som
den årlige meldinga gir.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
St.meld. nr. 20 (2002-2003) Om dei fiskeriavtalane Noreg har inngått med andre land for 2003 og fisket etter avtalane i 2001 og 2002 - vedlegges protokollen.
Oslo, i næringskomiteen, den 18. november 2003
Olav Akselsen
leder |
Ivar Kristiansen
ordfører |