Estland, Kypros, Latvia, Litauen, Malta, Polen,
Den tsjekkiske republikk, Slovakia, Slovenia og Ungarn undertegnet
tiltredelsestraktaten til Den europeiske union i Aten 16. april
2003 og vil bli medlemmer av EU 1. mai 2004.
I henhold til EØS-avtalens artikkel
128 skal enhver europeisk stat som blir medlem av EU, søke
om å bli part også i EØS-avtalen. Betingelsene
for tiltredelse skal fastlegges i en egen avtale.
De nye medlemslandene i EU søkte formelt
om å bli part i EØS-avtalen etter at utvidelsesforhandlingene med
EU ble avsluttet på møtet i Det europeiske råd
i København i desember 2002. Deretter ble forhandlinger
om utvidelsen av EØS innledet 9. januar og varte frem til
6. juni 2003. Avtalen ble parafert 3. juli og undertegnet 11. november
2003. Den skal forelegges alle avtaleparter for ratifikasjon og
skal etter planen tre i kraft samtidig med utvidelsen av EU 1. mai
2004. For ikke å forsinke ikrafttredelsen fra norsk side
ble stortingsproposisjonen om samtykke til ratifikasjon av avtalen
om EØS-utvidelsen og tilliggende avtaler lagt frem for
Stortinget før disse var undertegnet, det vil si på det
tidspunkt proposisjonen ble oversendt Stortinget på grunnlag
av en parafert avtaletekst. De tilliggende avtalene er:
a) Tilleggsprotokoll
om import av fisk og fiskevarer med opprinnelse i Norge,
b) Avtale med Det europeiske fellesskap
om en norsk finansieringsordning for perioden 2004-2009, og
c) Avtale med Det europeiske fellesskap
om visse landbruksvarer.
Hovedformålet med forhandlingene har
vært å gjøre bestemmelsene som gjelder
for økonomisk virksomhet og samkvem i og mellom EU og EFTA/EØS-landene, gjeldende
i hele det utvidede EØS fra den dagen EU blir utvidet.
Det innebærer at EØS-avtalens rettigheter og plikter
anvendes i et utvidet EØS med de tilpasningene og overgangsordningene
som er avtalt mellom EU, de nye medlemslandene og EFTA/EØS-landene. Utgangspunktet
for forhandlingene på dette området har vært
tilpasningene og overgangsordningene som er avtalt i EUs tiltredelsestraktat
med de nye medlemslandene.
En særskilt utfordring i forhandlingene
har vært å ivareta markedsvilkårene for
norsk fiskeeksport i et utvidet EØS. Når tiltredelseslandene
blir medlemmer av EU, opphører EFTA-landenes frihandelsavtaler
med dem. Dermed erstattes den frie markedsadgangen for sjømat
som Norge har hatt til disse landene, med EØS-avtalens
protokoll 9 som fastlegger langt mer restriktive eksportvilkår.
Det har vært et viktig mål i forhandlingene å kompensere
for denne endringen i markedsvilkårene på en best
mulig måte.
EU-utvidelsen bidrar til å bygge bro
over tidligere motsetninger, utjevne velferdsforskjeller og øke livskvalitet
og valgmuligheter for nye generasjoner av europeere. Gjennom våre økonomiske
bidrag vil også Norge ta del i den felles europeiske innsatsen
for å sikre grunnlaget for økonomisk vekst og
stabilitet i de nye medlemslandene og dermed i Europa som helhet. Til
tross for at Regjeringen i utgangspunktet var innstilt på å bidra
til å nedbygge velferdskløften i Europa, var det
en hovedutfordring i forhandlingene å utforme bidragsordninger
som både med hensyn til omfang og innretning stod i et
rimelig forhold til EØS-samarbeidets innhold og utfordringenes
karakter.
Fra Regjeringens side har det vært
viktig å arbeide for at forhandlingsprosessen kunne iverksettes
og avsluttes tidsnok til å sikre en samtidig utvidelse
av EU og EØS. I motsatt fall vil norske næringsinteresser
kunne stå overfor uforutsigbare skadevirkninger.
Som vedlegg til stortingsproposisjonen følger
den konsoliderte avtaleteksten og tilknyttede tilleggsprotokoller
og bilaterale avtaler i norsk, uoffisiell versjon.
EØS-utvidelsesavtalen består
av en hoveddel med fortale og syv artikler, to vedlegg som omhandler
henholdsvis tekniske tilpasninger og overgangsordninger, samt en
sluttakt som inkluderer enkelte erklæringer og de bilaterale
avtalene om finansiering, fisk og landbruk. De bilaterale avtalene
inngår som elementer i det samlede forhandlingsresultatet.
EUs nye medlemsland blir med EØS-utvidelsesavtalen
parter i EØS-avtalen. Fra EØS-utvidelsens ikrafttredelse
skal EØS-avtalens bestemmelser være bindende for
de nye medlemslandene på samme vilkår som for
de nåværende avtalepartene. Det skjer ikke noen utvidelse
av EØS-avtalens saklige virkeområde. Fordi EØS-avtalen
stadig videreutvikles innenfor rammen av samarbeidet, inneholder
den en avskjæringsdato. Den innebærer at de nye
medlemslandenes forpliktelser omfatter alt EØS-regelverk
vedtatt i EØS-komiteen før 1. november 2002. EØS-forpliktelser
som er vedtatt etter denne dato, må for de nye medlemslandenes
del vedtas som en særskilt "tilleggspakke" i EØS-komiteen etter
at utvidelsesavtalen er trådt i kraft.
Det er forhandlet frem en ny protokoll 38 a
til EØS-avtalen som omhandler en ny finansieringsordning
i EØS med utgangspunkt i protokoll 38 i EØS-avtalen. Det
finansielle bidraget fra EFTA/EØS-landene skal være
på 120 mill. euro årlig i perioden 1. mai 2004
til 30. april 2009. Midlene skal fordeles til mottakerlandene i
henhold til en særlig fordelingsnøkkel. Over 80
pst. av bidraget vil gå til tiltredelselandene, mens i underkant
av 20 pst. vil gå til mottakerne1 av midler fra dagens
finansieringsordning Hellas, Portugal og Spania. Norges andel er
94,59 pst. av kostnaden. Hvert år forplikter Norge seg
med dette til å stille til rådighet ca. 113,4
mill. euro eller om lag 941 mill. kroner.
Midlene kan benyttes for prosjekter innenfor
vern av miljøet, fremme av bærekraftig utvikling,
bevaring av den europeiske kulturarv, utvikling av menneskelige ressurser
samt helse og barneomsorg. Midlene kan også benyttes til
akademisk forskning innenfor de prioriterte områdene. EFTA/EØS-landenes
bidrag til hvert enkelt prosjekt må ikke overstige 60 pst.
av kostnadene, unntatt for prosjekter finansiert av offentlige
1Irland og Nord-Irland er ikke lenger støtteberettigede.
myndigheter hvor maksimalt støttenivå er
85 pst. av de samlede kostnader.
EFTA/EØS-landene skal forvalte
ordningen. Nærmere regler om gjennomføring vil
bli fastlagt senere. Ordningen i EØS skal samordnes med
en norsk finansieringsordning (se nedenfor), og søknadsprosedyrene
for de to ordninger skal være de samme. Ved utløpet
av femårsperioden skal behovet for fortsatte bidrag vurderes
i lys av økonomiske og sosiale forskjeller innenfor EØS.
Det er også avtalt en særskilt
norsk finansieringsordning for perioden 1. mai 2004 - 30. april
2009. Den innebærer at det opprettes en ordning utelukkende
finansiert av Norge for å minske de sosiale og økonomiske
forskjeller etter utvidelsen av EØS. Formålet med
ordningen er å bidra til å styrke de nye medlemslandenes
evne til å delta fullt ut i det indre marked i et utvidet
europeisk økonomisk samarbeidsområde. Ordningen
fastlegges gjennom en bilateral avtale mellom Norge og EF. Den inngår
som del av den helhetlige forhandlingsløsningen om utvidelsen
av EØS.
Norge forplikter seg gjennom denne ordningen årlig å stille
til rådighet 113,4 mill. euro eller om lag 941 mill. kroner
i perioden 1. mai 2004 til 30. april 2009. Tilskuddene skal gå til
de samme sektorer som EFTA-landenes finansieringsordning i EØS,
men med hovedvekt på prosjekter innenfor Schengen-samarbeidet
og styrking av rettsvesenet, miljø, regionalpolitikk og regionalt
samarbeid over landegrensene, samt til faglig bistand til gjennomføring
av fellesskapsregelverket.
Det er kun de nye medlemslandene som vil motta bistand
under denne ordningen. Dette skal skje i henhold til en avtalt fordelingsnøkkel.
Det vil være norske myndigheter som skal forvalte finansieringsordningen og
treffe beslutninger om støtte.
Gjennom 1990-tallet inngikk Norge og EFTA frihandelsavtaler
med åtte av de ti tiltredelseslandene. I alle disse avtalene
er prinsippet om fri markedsadgang med fisk nedfelt. Følgelig
er dagens handel med fisk med tiltredelseslandene toll- og kvotefri
bortsett fra noen mindre unntak. Eksporten til tiltredelseslandene
har økt betydelig siden frihandelsavtalene ble inngått.
Som erstatning for bortfallet av fri markedsadgang for
sjømat til tiltredelseslandene når de blir EU-medlemmer,
har Norge fått tollfrie kvoter for fryst sildefilet og
sildelapper (67 000 tonn), fryst rund sild (44 000 tonn) og fryst
rund makrell (30 500 tonn). I tillegg økes den tollfrie
kvoten på fryste pillede reker fra 5 500 tonn til 8 000
tonn. Innen 30. april 2009 skal nivået på kvotene
gjennomgås på nytt.
Eksport av sildefileter og sildelapper utover
den tollfrie kvoten vil heretter ha den samme tollpreferansen ved
at tollsatsen på fryste sildelapper reduseres fra 15 til
3 pst. fra 1. mai 2004. Sildelapper er det største enkeltproduktet
som eksporteres til tiltredelseslandene. Avtalen har form av en
tilleggsprotokoll til Norges bilaterale frihandelsavtale med EF
av 1973.
Handelen med landbruksvarer mellom Norge og
de nye medlemslandene har tradisjonelt vært liten. Dette gjelder
både handel med landbruksvarer som melkeprodukter, kjøtt
og korn og for bearbeidede landbruksvarer. Den eneste importen av
særlig omfang til Norge har vært innførsel
fra Polen og Ungarn av jordbær, bringebær og eplesaft
til konservesindustrien. Denne importen har vært basert
på utnytting av tollfrie importkvoter i tilknytning til
EFTAs frihandelsavtaler med disse landene. Norge har ikke hatt tilsvarende
tollfrie eksportkvoter i frihandelsavtalene med tiltredelseslandene
for landbruksvarer, og eksporten har vært begrenset. Forhandlingsresultatet
innebærer at den eksisterende handelen med landbruksvarer
mellom Norge og de nye medlemslandene videreføres ved at importkvotene
for frosne jordbær, frosne bringebær og eplesaft
som hittil har vært forbeholdt de nye medlemslandene, legges
til EUs totale kvote fra 1. mai 2004. Den bilaterale avtalen mellom
Norge og EU om landbruksvarer har form av en brevveksling, i likhet med
tidligere liknende avtaler på landbruksområdet.
En ny protokoll til EØS-avtalen innarbeider
og tilpasser de EØS-relevante, tidsbegrensede beskyttelsesmekanismene
som finnes i EUs tiltredelsesakt. En såkalt alminnelig økonomisk
beskyttelsesklausul er ment å kunne benyttes ved alvorlige
og vedvarende økonomiske problemer i en sektor eller et
bestemt geografisk område. En beskyttelsesklausul for det indre
marked vil få anvendelse dersom et av de nye medlemmene
ikke oppfyller sine avtaleforpliktelser. I tillegg er det nedfelt
beskyttelsesklausuler i overgangsordningene for henholdsvis fri
bevegelighet for personer, og for innenlands veitransport med hensyn
til såkalt kabotasje, dvs. adgangen for en transportør
fra en avtalestat til å drive transport mellom to bestemmelsessteder
i en annen avtalestat.
Vedleggene til EØS-utvidelsesavtalen
lister opp de ulike tekniske tilpasninger og overgangsordninger
som er fremforhandlet mellom EU og de nye medlemslandene, og som
det er besluttet også skal gjelde for EØS-utvidelsen.
Tekniske tilpasninger i den eksisterende EØS-avtalen er
nødvendige for å gjenspeile at avtalen utvides
med ti nye land. Disse vil normalt være varige og kan innebære
nødvendige tilføyelser av de nye medlemslandenes
navn, nye offisielle betegnelser fordi det blir flere offisielle
EU-språk m.m.
Overgangsordningene som er nedfelt i vedleggene
til EØS-utvidelsesavtalen, er de samme som de nye medlemslandene
har avtalt i forhold til EU. De er tidsbestemte og skal gi de nye
medlemslandene tid til å tilpasse seg EUs regelverk, slik
at man unngår alvorlige økonomiske og sosiale
problemer.
Sluttakten i avtalen inneholder bl.a. felleserklæringer og
andre erklæringer som skal avgis i forbindelse med EØS-utvidelsen.
I tillegg inneholder sluttakten bl.a. den bilaterale avtalen mellom
Norge og Det europeiske fellesskap om en finansieringsordning, de
to bilaterale tilleggsprotokollene om markedsadgang for fisk som inneholder
henholdsvis Norges og Islands fiskeriavtale ved utvidelsen, samt
brevvekslingen mellom Norge og EF om Norges bilaterale avtale for
visse landbruksvarer.
EUs utvidelse forventes generelt å ha
positive økonomiske virkninger for hele Europa. En utvidelse
av det indre marked vil føre til et tettere samarbeid mellom Norge
og de nye medlemslandene på områder som omfattes
av EØS-avtalen. De nye finansieringsordningene vil også føre
til nærmere samarbeid mellom Norge og de nye mottakerlandene.
De generelle, positive økonomiske virkningene
av utvidelsen er knyttet til gjennomføring av et felles regelverk
som skaper økonomisk integrasjon gjennom ensartede rammevilkår
for handel og økonomisk samkvem, og relativ høy
forventet økonomisk vekst i tiltredelseslandene fremover.
Norsk næringsliv vil få økt konkurranse,
men et større indre marked med 450 millioner forbrukere
vil også skape nye muligheter. Den økonomiske
betydning for Norge må imidlertid også vurderes
ut fra at vår handel med de nye medlemslandene i dag utgjør
under to prosent av vår utenrikshandel.
Som en direkte kostnad av EØS-utvidelsen
vil den norske innbetalingen til de to finansieringsordningene til
sammen årlig beløpe seg til 226,8 mill. euro,
eller ca. 1,882 mrd. kroner, frem til 2009. De administrative kostnadene
ved forvaltningen av både den norske finansieringsordningen
og ordningen innenfor EØS vil dekkes innenfor den avtalefestede
beløpsrammen for ordningene. Forvaltningen av de nye finansieringsordningene
vil medføre at det administrative apparatet i Norge og
i utlandet må styrkes. Også disse utgiftene vil i
sin helhet bli dekket innenfor den avtalte rammen for ordningen.
Dette er nærmere omtalt i Utenriksdepartementets stortingsproposisjon
nr. 1 (2003-2004).
Når det gjelder øvrige, generelle
utgifter forbundet med EØS-utvidelsen, vil en åpning
for fri bevegelighet for personer kunne føre til økte
utgifter over statsbudsjettet grunnet økte trygdeutbetalinger
m.m.
En økning fra 18 til 28 EØS-land
vil dessuten generelt kunne medføre økt administrasjon,
f.eks. ved godkjenning av yrkeskvalifikasjoner, økt antall
tilbydere ved offentlige anbudskonkurranser mv. Det antas ikke at
EØS-utvidelsen vil få øvrige administrative konsekvenser
av betydning.
EØS-avtalen er grunnlaget for Norges
samarbeid med EU og sikrer norsk næringsliv adgang til
det indre marked på linje med EUs medlemsland.
Det er i dag etter Regjeringens oppfatning ikke
noe reelt alternativ til EØS-avtalen for å ivareta
norske interesser vis-à-vis EU. Uten en samtidig utvidelse
av EU og EØS-området vil heller ikke det indre
marked kunne fortsette å fungere som ett. EØS-samarbeidet
vil for de fleste praktiske formål opphøre dersom
vi ikke får på plass en samtidig utvidelse. For
norsk næringsliv anses det derfor som avgjørende
at EØS-området utvides samtidig med EU fra 1.
mai 2004.
I tillegg til å sikre en samtidig utvidelse
av EU og EØS-området har det for Regjeringen vært
maktpåliggende å få kompensasjon
for tapt markedsadgang for fisk og fiskeprodukter som følge
av at frihandelsavtalene med de nye EU-landene bortfaller fra det
tidspunkt de blir medlemmer.
I forhandlingene har EU lagt vekt på at
Norges adgang til et utvidet indre marked må betales med
nye finansielle bidrag. EU forventer at Norge bidrar til Europas
sosiale og økonomiske utjevning når EU utvides.
Et økonomisk bidrag som begrenser seg til å videreføre
dagens låne- og tilskuddsordning, var det utelukket for
EU å godta. Det ble i forhandlingene gjort klart at EU
var rede til å reise spørsmål om videreføring av
hele EØS-avtalen dersom ikke EFTA-siden aksepterte å øke
sine finansielle bidrag vesentlig. Størrelsen og innretningen
på Norges finansielle bidrag har derfor stått
sentralt i forhandlingene.
EØS-avtalens fremtidige være
eller ikke være var etter Regjeringens oppfatning den reelle
situasjonen Norge sto overfor i forhandlingene. For Regjeringen var
det derfor av avgjørende betydning at man kom til enighet,
men også at enighet ble oppnådd i tide til at man
kunne få en samtidig utvidelse av EU og EØS-området.
Selv om Regjeringen sier den uansett ville være seg sitt
ansvar bevisst til å bidra til Europas sosiale og økonomiske
utjevning, la den også vekt på at det måtte
være en viss sammenheng mellom det finansielle bidragets
størrelse og hva man oppnådde på markedssiden.
Det var videre vesentlig for Regjeringen å unngå at
en fiskeriløsning skulle medføre at norske begrensninger
på utenlandsk eierskap og investeringer i fiskerisektoren
skulle bli et tema i forhandlingene.
Etter Regjeringens syn ivaretar forhandlingsresultatet
grunnleggende norske interesser, selv om det norske økonomiske
bidraget blir mangedoblet sammenlignet med nivået på dagens
låne- og tilskuddsordning.