Foruten gjennomgang av ulike dokumenter er det blant annet sendt spørreskjema til landets kommunale barnevernstjenester, fylkeskommuner og fylkesmannsembeter. I Rogaland og Nordland er Fylkesmannen, fylkeskommunen og ni kommunale barnevernstjenester intervjuet. I alt 76 saker er gjennomgått i ni kommuner i Rogaland og Nordland. Det har blitt lagt vekt på å fange opp situasjonen innenfor barnevernsområdet for de to siste årene, med spesiell vekt på 2001.
For å sikre brukersidens synspunkter og erfaringer om oppfølging og tilsyn med barnevernet har det vært kontakt med Norsk Fosterhjemsforening, Landsforeningen for Barnevernsbarn og Støttesenter mot incest.
Barnevernsloven krever blant annet at den kommunale
barnevernstjenesten utformer tiltaksplaner for barn som plasseres
utenfor hjemmet. Undersøkelsen viser at ca. 13 pst. manglet
tiltaksplan og gjaldt primært barn plassert i fosterhjem.
Undersøkelsen viser at 15 pst. av barn plassert i fosterhjem
manglet tiltaksplan. Om lag 28 pst. av de spurte kommunene oppgir
at det ikke alltid utarbeides tiltaksplan for disse barna. Det er store
fylkesvise forskjeller når det gjelder om barn har tiltaksplan
eller ikke. Om lag 67 pst. av de kommunale barnevernstjenestene
oppdaterer vanligvis tiltaksplanen årlig eller oftere,
mens rundt åtte pst. oppdaterer vanligvis planen annethvert år
eller sjeldnere.
I de ni kommunene i Rogaland og Nordland forelå en omsorgsplan,
som er påkrevd ved omsorgsovertakelse, kun i to av 46 aktuelle
saker. Under saksmappegjennomgangen ble det også undersøkt
om det forelå andre plandokumenter for plasseringen. For
halvparten av barna kunne ikke barnevernstjenestene fremlegge tiltaksplan,
handlingsplan eller omsorgsplan. (På denne bakgrunn kan
en spørre om barnas omsorgsbehov alltid vurderes, og om
de tiltakene som iverksettes, er tilstrekkelig målrettet.)
Ved Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 9
(2002-2003) ble det vedtatt at fylkeskommunens ansvar innen barnevernet
skal overføres til staten, jf. Besl. O. nr. 64 (2002-2003).
Inntil lovendringene trer i kraft, har fylkeskommunen ansvaret for
at det finnes et tilstrekkelig antall institusjonsplasser i fylket,
og er pålagt å utarbeide en plan som viser nåværende
og framtidige behov for institusjonsplasser. Fem fylkeskommuner
opplyser at det ikke er utarbeidet en plan som viser aktuelt og
framtidig behov for institusjonsplasser. Planen skal ifølge
barnevernsloven sendes Barne- og familiedepartementet til uttalelse.
Departementet ønsker imidlertid ikke å gi bemerkninger
til fylkeskommunenes planer og begrunner dette med at de ikke har
mottatt signaler om at dimensjoneringen av tilbudet har vært
for dårlig, og ikke ønsker å detaljstyre fylkeskommunenes
institusjonstilbud. For å sikre forsvarlig institusjonsdrift
kan departementet med hjemmel i barnevernsloven gi veiledende retningslinjer
for barneverninstitusjoner når det gjelder bygninger og utstyr,
bemanning og om de ansattes utdanning, for å sikre forsvarlig
standard på institusjonen. Departementet har til nå ikke
gitt slike retningslinjer.
Barne- og familiedepartementet har imidlertid
siden midten av 1990-årene arbeidet aktivt for å bedre
tilbudet for barn og unge med alvorlige atferdsvansker. Departementets
engasjement for å finne andre tiltak enn institusjonsplasseringer,
Multisystemisk terapi (MST) og Parent Management Training (PMT)
har vært viktig for å møte den utviklingen
en har sett når det gjelder barn og unge med denne typen
problematikk. Departementet har også bidratt til at institusjonstilbudene
de siste årene har blitt gjenstand for vurdering.
Undersøkelsen viser at mange av fylkeskommunene ikke
har et tilstrekkelig antall egnede institusjonsplasser, og rundt
halvparten av fylkeskommunene opplyser at de ikke alltid plasserer
barn i det mest egnede tilbudet. Årsakene til dette oppgis å være
dårlig kapasitet i barne- og ungdomspsykiatrien og manglende
tiltak for barn som har alvorlige problemer med vold, rus og kriminalitet.
Av de barna som er plassert i institusjon, er
40 pst. plassert i private institusjoner som ikke står
oppført på fylkeskommunens plan. Ved atferdsplasseringer,
jf. bvl. § 4-24 og § 4-26, kan det benyttes institusjoner som
ikke er oppført på fylkeskommunens plan, og undersøkelsen
viser at disse barna plasseres relativt hyppigere utenfor eget fylke
og at det gjøres hyppigere enn en anser faglig ønskelig.
Denne formen for plasseringer er ressurs- og kostnadskrevende, og
den svekker kommunens og fylkeskommunens muligheter for å følge
opp barnet på en best mulig måte.
Undersøkelsen viser også at
det er problemer i samarbeidet mellom kommuner og fylkeskommune ved
plasseringer - blant annet når det gjelder tidspunkt for
etablering av kontakt, faglige vurderinger og spørsmål
knyttet til oppgave- og ansvarsfordeling mellom forvaltningsnivåene.
(Undersøkelsen gir derfor grunnlag
for å spørre om de ulike hjelpe- og omsorgstiltakene
for barn som plasseres utenfor hjemmet, har tilstrekkelig kapasitet
og ressursmessig prioritering, slik at det sikres trygge og gode
oppvekstvilkår for barn som er plassert i slike tiltak.
Departementets satsing på nye tiltak som MST og PMT er
positiv, men det kan likevel spørres om Barne- og familiedepartementet
på en god nok måte har sikret et tilstrekkelig
og forsvarlig institusjonstilbud for de barna som plasseres utenfor
hjemmet).
Undersøkelsen viser at om lag 50 pst.
av kommunene mangler rutiner for kontakt med barn plassert i fosterhjem,
og at det er mangelfulle rutiner for oppfølging av fosterforeldrene.
Nærmere 70 pst. av kommunene mangler rutiner for kontakt
med barn i institusjon. Det er mangelfulle rutiner for kontakten
med biologiske foreldre til barn som plasseres i fosterhjem eller
institusjon. Vel 70 pst. av barnevernstjenestene opplyser at de
mangler rutiner/minstekrav for kontakten med biologiske
foreldre ved fosterhjems- og institusjonsplasseringer.
Det er rimelig å forvente at barnevernstjenesten
med jevne mellomrom har direkte kontakt med barnet, dets biologiske
foreldre og fosterhjemmet eller institusjonen for å vurdere
om vilkårene for plasseringen fortsatt er til stede, og
om barnet får den omsorg og/eller behandling som
er nødvendig. Undersøkelsen viser at oppfølgingen
av institusjonsplasseringer prioriteres foran oppfølgingen
av fosterhjemsplasseringer, og at barnevernstjenesten har relativt
oftere kontakt med institusjoner enn med fosterhjem. Vel 76 pst.
opplyser at de har kontakt med institusjonen månedlig eller
oftere, mens nærmere 44 pst. har oppgitt tilsvarende kontakthyppighet
for fosterhjemsplasseringene. Flere av de kommunene som ble besøkt,
opplyste at institusjonsplasseringene ofte får en mer systematisk
og tettere oppfølging enn fosterhjemsplasseringene. Ofte
er forklaringen at en del institusjoner har egne opplegg for kontakten
mellom de involverte aktører. Manglende oppfølging
av fosterhjem kan føre til at barnevernstjenesten ikke
får tilstrekkelig kunnskap for å kunne vurdere
om situasjonen for et betydelig antall barn er tilfredsstillende.
Undersøkelsen viser at oppfølgingen
av biologiske foreldre til barn plassert utenfor hjemmet ikke er tilfredsstillende.
I spørreskjemaundersøkelsen oppgir barnevernstjenestene
at de vanligvis har hyppigere kontakt med biologiske foreldre ved
institusjonsplasseringer enn ved fosterhjemsplasseringer. Ved institusjonsplasseringer
opplyser nærmere 90 pst. at de vanligvis har kontakt med
biologiske foreldre fire ganger årlig eller mer. Ved fosterhjemsplasseringer
oppgir om lag 64 pst. at de vanligvis har kontakt med biologiske foreldre
fire ganger årlig eller mer.
Saksmappegjennomgangen i de ni kommunene i Rogaland
og Nordland viste at barnevernstjenesten hadde lav kontakthyppighet
med barna. For fem av barna hadde den aktuelle omsorgskommunen ikke
hatt kontakt med barna i det hele tatt i 2001. Fire av disse barna
var plassert i fosterhjem. Det viste seg også at tre av
fosterbarna som ikke hadde hatt besøk av barnevernstjenesten,
heller ikke hadde hatt noen besøk av tilsynsfører
i 2001. Den lave kontakthyppigheten som framkom for flere av sakene
fra kommunebesøkene, tilsier at en kan spørre
om lovens intensjon om jevnlig oppfølging av barn plassert
utenfor hjemmet er ivaretatt i tilstrekkelig grad.
Det kan synes som om det generelt er slik at
barnevernets oppfølgingstiltak overfor barn plassert utenfor hjemmet
i betydelig grad prioriteres etter oppgaver der barnevernsloven
setter konkrete tidsfrister.
Kommunen hvor fosterhjemmet ligger er tilsynsansvarlig
og skal også godkjenne fosterhjemmet. Fosterhjemsplasseringer
skal ikke gjøres før fosterhjemmet er godkjent.
I Rogaland og Nordland opplyste de fleste kommunale barnevernstjenestene
at fylkeskommunen foretar en form for generell godkjenning/forhåndsgodkjenning
av fosterhjemmene, men at barnevernstjenesten står for
den endelige formelle godkjenningen. I sju av de ni kommunene var
fosterhjem likevel blitt tatt i bruk før de var godkjent.
For å sikre at barnet får
tilfredsstillende omsorg i fosterhjemmet krever barnevernsloven
at den kommunale barnevernstjenesten skal oppnevne tilsynsfører
for barn i fosterhjem, og at det skal gjennomføres tilsyn minst
fire ganger årlig. Dette gjelder barn som er omsorgsplassert
eller plassert etter hjelpetiltak i fosterhjem, og barn som er plassert
i beredskapshjem utover to ukers varighet. Undersøkelsen
viser at i alt ni pst. av fosterbarna i undersøkelsen var
uten tilsynsfører høsten 2001. Gjennomgangen av
saksmappene i de utvalgte kommunene i Rogaland og Nordland viste
at de utvalgte fosterhjemsplasseringene fikk betydelig færre tilsynsbesøk
enn det regelverket forutsetter. Av 40 undersøkte barn
var det 13 barn i fosterhjem som ikke hadde hatt tilsynsbesøk
i 2001. Undersøkelsen viste også at det tidvis
tar lang tid å oppnevne tilsynsfører. Undersøkelsen
gir derfor grunnlag for å stille spørsmål om
tilsynsførerordningen gjennomføres på en tilfredsstillende
måte i forhold til de formål og krav som er satt
for ordningen.
Når de kommunale barneverntjenestene
ble spurt om årsaken(e) til at ikke alle fosterbarn har
tilsynsfører, opplyste de at det var vanskelig å rekruttere
tilsynsførere. Samme forklaring ble også gitt
i de kommunene som ble besøkt. Noen av besøkskommunene
opplyste dessuten at tilsynsførerne ikke hadde tilstrekkelig
kompetanse til å gjennomføre tilsynsoppgavene
på en kvalitativt god måte. En besøkskommune
hadde søkt å løse rekrutteringsproblemene
ved å ansette to tilsynsførere på fulltid
som skulle føre tilsyn med alle fosterhjem i kommunen,
noe som ville medføre større stabilitet i tilsynet,
og at det vil bli lettere å få til et system for opplæring,
veiledning og oppfølging.
Fylkesmannens tilsynsvirksomhet er vesentlig
for rettssikkerheten til barn og unge med barnevernstiltak. Undersøkelsen
viser likevel at de fleste fylkesmennene har problemer med å følge
opp det lovfestede antall institusjonstilsyn ved barnevernsinstitusjoner.
Enkelte embeter har i 2000 i hovedsak gjennomført anmeldte institusjonstilsyn,
noe som ikke er i samsvar med barnevernslovens krav om at halvparten
av besøkene skal være uanmeldte.
Fylkesmannsembetene oppgir at hovedårsakene
for hvorfor de ikke gjennomfører det pålagte antallet
med institusjonstilsyn er at antall institusjoner har økt
uten at det har skjedd en tilpasning av antall stillinger samt budsjettmessige årsaker.
I tillegg kan institusjonene ligge svært spredt geografisk,
vakanser samt at arbeidsmengden varierer.
Den landsdekkende undersøkelsen viser
at tre fylkesmannsembeter ikke gjennomfører institusjonstilsynet slik
lov og forskrifter sier. Dybdeundersøkelsen viste at det
ikke alltid påses at det foreligger tiltaksplaner og handlingsplaner
for barna, og om kommunens innsats overfor plasserte barn er tilfredsstillende
ivaretatt. Kartleggingen viser at fylkesmannsembetene etterstreber å få til
samtaler og kontakt med barna ved institusjonstilsyn, men det er
vanskelig å treffe dem da barna er på skole når
institusjonsbesøkene gjennomføres på dagtid.
Representanter for fylkesmannsembetene har framhevet
at det gis mangelfull veiledning fra departementets side vedrørende
gjennomføring av institusjonstilsynet, samt at det er mange
tolkningsmuligheter når det gjelder hvilken kvalitetsstandard
som skal legges for institusjonstilsynet. Det kan derfor stilles
spørsmål ved om tilsynsoppgavene ivaretas på en
kvalitativt god nok måte, og om fylkesmannens tilsynsvirksomhet
er tilstrekkelig målrettet.
Fylkesmannen skal påse at både
kommuner og fylkeskommuner utfører de oppgavene de er pålagt,
og at oppgavene utføres på en måte som
ligger innenfor rammene av barnevernsloven. Rundt halvparten av fylkesmannsembetene
opplyser imidlertid at det tilsynet som de gjennomfører
overfor kommunene, ikke er tilstrekkelig for å gi kunnskap
om oppfølging og tilsyn med barn plassert utenfor hjemmet.
For at fylkesmannsembetene skal kunne følge
med på kommunenes og fylkeskommunenes arbeid, forventes
det at embetene utøver et jevnlig tilsyn med kommunene
og fylkeskommunen. Undersøkelsen viser at flere av fylkesmannsembetene
ikke har jevnlig tilsyn med kommunene. Det eksisterer ikke retningslinjer knyttet
til hvor ofte den enkelte kommune skal ha forvaltningstilsyn, og
hvordan forvaltningstilsynet overfor en kommune skal gjennomføres.
Det er også mangelfull rapportering etter gjennomført
forvaltnings-tilsyn. Tolv fylkesmannsembeter opplyser
at de ikke gjennomfører forvaltningstilsyn med fylkeskommunens
oppgaver innenfor barnevernet. Fylkesmannsembetene oppgir ulike
grunner til dette, blant annet kapasitetsproblemer og prioritering
av andre oppgaver.