8. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Riksrevisjonens Dokument nr. 3:7 (2002-2003) som omhandler Riksrevisjonens undersøkelse av effektivitet i planlegging og styring av felles forvaltningssystemer i Forsvaret.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Forsvarsdepartementet i 1997 søkte om en forlenget overgangsordning for tilpassing til nytt økonomiregelverk av januar 1996, på bakgrunn av svakheter ved eksisterende informasjonssystemer. Dette ble innvilget i 1998, med frist desember 2002. Riksrevisjonen har påpekt at denne fristen ikke ble overholdt. Flertallet viser til at økonomiregelverket er forvaltningens eget regelverk, i dette tilfellet Finansdepartementets. Riksrevisjonens oppfølging av manglende måloppnåelse har først og fremst interesse i den grad det direkte kan føres tilbake til Stortingets vedtak og forutsetninger. Det er likevel grunn til å peke på at det her er gitt store bevilgninger fra Stortinget, og at det er i Stortingets interesse å se på sammenhengen mellom ressursbruk og måloppnåelse.

Flertallet har videre merket seg at alle forutgående prosjekter til Prosjekt- og Program Golf har hatt som formål å innføre et nytt lønns- og regnskapssystem. Prosjekt Golf skulle innføre et nytt helhetlig felles integrert forvaltningssystem, med løsninger innen områdene regnskap, lønn, anskaffelse, materielladministrasjon, vedlikehold og eventuelt personalforvaltning. Golf fikk i tillegg en viktig rolle som understøttelse av Forsvarets forvaltninger gjennom etablering av Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).

Riksrevisjonens rapport viser at kompleksiteten i det nye styringssystemet ikke var tilstrekkelig utredet. Heller ikke var iverksettelsen av det nye styringssystemet tilfredsstillende fundert. Gjentatte endringer underveis som for eksempel sammenslåing av økonomi og lønnsprosjektet, utvidelser av oppgaver og problemer med innføring av det nye felles informasjonssystemet for Forsvaret, Golf, viser at det har vært store svakheter ved planleggingsprosessen.

Flertallet har merket seg Riksrevisjonens påpeking av at uenighet om løsninger i Forsvaret har vært en medvirkende faktor til problemene. Dette underbygges av statsrådens brev av 22. januar 2004 til komiteen hvor det heter:

"I ØP (økonomiprosjektet) oppsto det intern uenighet i Forsvaret om hvordan man skulle gjennomføre prosjektet. Som følge av dette ble prosjektet stanset og etter hvert terminert. LP (Lønnsprosjektet) ble planlagt gjennomført med mest mulig standard system. Dette for å minimere gjennomføringsrisikoen i prosjektet. Med bakgrunn i en bedre forståelse av sammenhengen mellom ØP og LP, ble så LP terminert i 1999 og ØP og LP slått sammen til Lønns- og økonomiprosjektet (LØP) i august 1999."

Ifølge statsråden ble også dette prosjektet terminert tidlig i 2000 med den begrunnelse at det var behov for å se nye økonomi- og materiellsystemer i sammenheng.Flertallet mener oppfølgingen av forløperne til Golf som har funnet sted fra Forsvarsdepartementets side, har vært utilstrekkelig.

Flertallet viser til at Riksrevisjonen peker på tre sentrale årsaker til at forløperne til Golf ikke nådde sine mål. For det første påpeker Riksrevisjonen manglende forankring i organisasjon og ledelse, motstand i Forsvarets organisasjon (FO), og svakt engasjement fra Forsvarsdepartementet og FOs ledelse. Flertalletpeker på at undersøkelsen viser at dette bedret seg fra 2001. For det andre påpeker Riksrevisjonen uklare ansvarsforhold og uklar organisering. Flertallet har merket seg at Forsvarsdepartementet tok en mer aktiv rolle i styringen av Golf fra høsten 2001. Flertallet viser til at undersøkelsen viser at dialogen mellom Forsvarsdepartementet og FO synes å fungere tilfredsstillende fra våren 2002. For det tredje påpeker Riksrevisjonen manglende koordinering av IT-tjenestene. Flertallet viser i den sammenheng til Forsvarsdepartementets understreking av at den overordnede styring og koordinering av IT-prosjekter i Forsvaret skal styrkes for å sikre at felles satsinger får nødvendig prioritet.

Flertallet konstaterer at man i perioden 1997 til og med første halvår 2002 har brukt 268 mill. kroner på prosjektene. Disse midler er påløpt før det nye systemet er ferdig utviklet og satt i drift. På bakgrunn av de mange endringer i prosjektene som har funnet sted i løpet av prosessen, er det grunn til å stille spørsmål ved i hvilket omfang midlene har gitt anvendbare resultater.

Flertallet har videre merket seg at Riksrevisjonen peker på mangel på realisme i fremdriftsplanene og stor grad av usikkerhet knyttet til kostnader og gevinster i Prosjekt Golf. Flertallet vil understreke nødvendigheten av at man har full kontroll både over kostnader og fremdrift for prosjektet og konstaterer at fremdriftsplanlegging, effektivitet i beslutningsprosesser, risikostyring og kost/nytte-vurderinger vil være sentrale områder for å sikre kvaliteten.

Flertallet har merket seg at det i hovedsak er forløperne til Program Golf som kritiseres, og at under­søkelsen peker på en positiv utvikling i løpet av 2001 og 2002 når det gjelder alle tre hovedårsakene til mang­lende måloppnåelse. Flertallet har også merket seg at Forsvarsdepartementet sier seg enig i det meste av kritikken Riksevisjonen retter mot forløperne til Program Golf.

Videre har flertallet merket seg at omdefineringen av Golf fra prosjekt til program i september 2001 var begrunnet med behov for å redusere usikkerheten. Program Golf skal sikre gradvis og kontrollerbar innføring av felles integrert forvaltningssystem (FIF) i Forsvaret.

Flertallet vil uttrykke bekymring for opplysningene om at det fortsatt knytter seg usikkerhet både til videre fremdrift og ferdigstillelse av program Golf og regner med at Riksrevisjonen vil følge utviklingen.

Flertallet understreker at samordning av Golf med øvrige omstillingstiltak i Forsvaret er avgjørende for å nå Stortingets mål om gevinstrealisering i planperioden 2002-2005. I den forbindelse viser flertallet til at Riksrevisjonen peker på at tidspress for å innfri Finansdepartementets krav skaper risiko for mang­lende synkronisering av FLO og Golf. Flertallet forstår det slik at Riksrevisjonen dermed på den ene siden gir kritikk for manglende fremdrift, mens den samtidig advarer om at tidspress kan medføre manglende synkronisering. Flertallet vil påpeke at tidspresset dels skyldes manglende måloppnåelse i forutgående prosjekter til Program Golf.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialsitisk Venstreparti viser til at innføring av et nytt styringskonsept, basert på prinsippene for mål og resultatstyring, var forutsatt å være et sentralt element i omleggingen av Forsvaret.

Riksrevisjonens rapport viser at kompleksiteten i det nye styringssystemet ikke var tilstrekkelig utredet. Heller ikke var iverksettelsen av det nye styringssystemet tilfredsstillende fundert. Gjentatte endringer underveis som for eksempel sammenslåing av økonomi og lønnsprosjektet, utvidelser av oppgaver og problemer med innføring av det nye felles informasjonssystemet for Forsvaret, Golf, viser at det har vært store svakheter ved planleggingsprosessen.

Disse medlemmer har merket seg Riksrevisjonens påpeking av at uenighet om løsninger i Forsvaret har vært en medvirkende faktor til problemene. Dette underbygges av statsrådens brev av 22. januar 2004 til komiteen hvor det heter:

"I ØP (økonomiprosjektet) oppsto det intern uenighet i Forsvaret om hvordan man skulle gjennomføre prosjektet. Som følge av dette ble prosjektet stanset og etter hvert terminert. LP (Lønnsprosjektet) ble planlagt gjennomført med mest mulig standard system. Dette for å minimere gjennomføringsrisikoen i prosjektet. Med bakgrunn i en bedre forståelse av sammenhengen mellom ØP og LP, ble så LP terminert i 1999 og ØP og LP slått sammen til Lønns- og økonomiprosjektet (LØP) i august 1999."

Ifølge statsråden ble også dette prosjektet terminert tidlig i 2000 med den begrunnelse at det var behov for å se nye økonomi- og materiellsystemer i sammenheng. Disse medlemmer er lite imponert over den oppfølging av prosjektene som har funnet sted fra Forsvarsdepartementets side.

Disse medlemmer konstaterer at departementet er enig i at manglende forankring i organisasjon og ledelse, uklare ansvarsforhold og uklar organisering samt manglende koordinering av IT-aktiviteter er sentrale årsaker til at forløperne til prosjekt Golf ikke nådde forutsatte resultater.

Disse medlemmer viser til de tiltak departementet viser til for å redusere og fjerne motstanden mot program Golf og forankre prosessen i organisasjonen, og stiller spørsmål ved om disse er tilstrekkelige all den tid heller ikke departementet selv synes å ha klare forestillinger om resultatet.

Disse medlemmer har merket seg at departementet vil avlevere regnskap til statsregnskapet i henhold til økonomireglementet fra og med budsjettåret 2004. Det vil si to år etter den forlengende fristen, 31. januar 2002.

Disse medlemmer viser til Forsvarsdepartementets understreking av at den overordnede styring og koordinering av IT-prosjekter i Forsvaret skal styrkes for å sikre at felles satsinger får nødvendig prioritet. På den ene side søkes det å få på plass et felles integrert forvaltningssystem(FIF), på den annen side uttrykker man frykt for at en omfattende og hurtig implementering av FIF vil være krevende og risikabelt. Disse medlemmer vil uttrykke bekymring for opplysningene om at det fortsatt knytter seg usikkerhet både til videre fremdrift og ferdigstillelse av program Golf og regner med at Riksrevisjonen vil følge utviklingen nøye.

Disse medlemmer konstaterer at man i perioden 1997 til og med første halvår 2002 har brukt 268 mill. kroner på prosjektene. Disse midler er påløpt før det nye systemet er ferdig utviklet og satt i drift. På bakgrunn av de mange endringer i prosjektene som har funnet sted i løpet av prosessen, er det grunn til å stille spørsmål ved i hvilket omfang midlene har gitt anvendbare resultater. Disse medlemmer finner den måten fellesskapets ressurser er forvaltet på sterkt kritikkverdig.

I henhold til Riksrevisjonens rapport er manglende fokus på styring og oppfølging av prosjektet en av de viktigste årsakene til overskridelser og forsinkelser. Disse medlemmer vil understreke nødvendigheten av at man har full kontroll både over kostnader og fremdrift for prosjektet og konstaterer at fremdriftsplanlegging, effektivitet i beslutningsprosesser, risikostyring og kost/nyttevurderinger vil være sentrale områder for å sikre kvaliteten.

Komiteen forutsetter at Regjeringen på egnet måte orienterer Stortinget om fremdrifts- og kostnadsutviklingen ved gjennomføringen av prosjektene i program Golf, med frist innen utgangen av 2004.