Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Riksrevisjonens Dokument
nr. 3:7 (2002-2003) som omhandler Riksrevisjonens undersøkelse
av effektivitet i planlegging og styring av felles forvaltningssystemer
i Forsvaret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at Forsvarsdepartementet i 1997 søkte om
en forlenget overgangsordning for tilpassing til nytt økonomiregelverk
av januar 1996, på bakgrunn av svakheter ved eksisterende
informasjonssystemer. Dette ble innvilget i 1998, med frist desember
2002. Riksrevisjonen har påpekt at denne fristen ikke ble
overholdt. Flertallet viser til at økonomiregelverket
er forvaltningens eget regelverk, i dette tilfellet Finansdepartementets.
Riksrevisjonens oppfølging av manglende måloppnåelse
har først og fremst interesse i den grad det direkte kan
føres tilbake til Stortingets vedtak og forutsetninger.
Det er likevel grunn til å peke på at det her
er gitt store bevilgninger fra Stortinget, og at det er i Stortingets
interesse å se på sammenhengen mellom ressursbruk
og måloppnåelse.
Flertallet har videre merket
seg at alle forutgående prosjekter til Prosjekt- og Program
Golf har hatt som formål å innføre et
nytt lønns- og regnskapssystem. Prosjekt Golf skulle innføre
et nytt helhetlig felles integrert forvaltningssystem, med løsninger innen
områdene regnskap, lønn, anskaffelse, materielladministrasjon,
vedlikehold og eventuelt personalforvaltning. Golf fikk i tillegg
en viktig rolle som understøttelse av Forsvarets forvaltninger
gjennom etablering av Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).
Riksrevisjonens rapport viser at kompleksiteten
i det nye styringssystemet ikke var tilstrekkelig utredet. Heller
ikke var iverksettelsen av det nye styringssystemet tilfredsstillende
fundert. Gjentatte endringer underveis som for eksempel sammenslåing
av økonomi og lønnsprosjektet, utvidelser av oppgaver
og problemer med innføring av det nye felles informasjonssystemet
for Forsvaret, Golf, viser at det har vært store svakheter
ved planleggingsprosessen.
Flertallet har merket seg Riksrevisjonens
påpeking av at uenighet om løsninger i Forsvaret
har vært en medvirkende faktor til problemene. Dette underbygges
av statsrådens brev av 22. januar 2004 til komiteen hvor
det heter:
"I ØP (økonomiprosjektet) oppsto
det intern uenighet i Forsvaret om hvordan man skulle gjennomføre
prosjektet. Som følge av dette ble prosjektet stanset og
etter hvert terminert. LP (Lønnsprosjektet) ble planlagt gjennomført
med mest mulig standard system. Dette for å minimere gjennomføringsrisikoen
i prosjektet. Med bakgrunn i en bedre forståelse av sammenhengen mellom ØP
og LP, ble så LP terminert i 1999 og ØP og LP
slått sammen til Lønns- og økonomiprosjektet (LØP)
i august 1999."
Ifølge statsråden ble også dette
prosjektet terminert tidlig i 2000 med den begrunnelse at det var
behov for å se nye økonomi- og materiellsystemer
i sammenheng.Flertallet mener
oppfølgingen av forløperne til Golf som har funnet
sted fra Forsvarsdepartementets side, har vært utilstrekkelig.
Flertallet viser til at Riksrevisjonen
peker på tre sentrale årsaker til at forløperne
til Golf ikke nådde sine mål. For det første
påpeker Riksrevisjonen manglende forankring i organisasjon
og ledelse, motstand i Forsvarets organisasjon (FO), og svakt engasjement
fra Forsvarsdepartementet og FOs ledelse. Flertalletpeker på at undersøkelsen
viser at dette bedret seg fra 2001. For det andre påpeker
Riksrevisjonen uklare ansvarsforhold og uklar organisering. Flertallet har merket
seg at Forsvarsdepartementet tok en mer aktiv rolle i styringen
av Golf fra høsten 2001. Flertallet viser
til at undersøkelsen viser at dialogen mellom Forsvarsdepartementet
og FO synes å fungere tilfredsstillende fra våren
2002. For det tredje påpeker Riksrevisjonen manglende koordinering
av IT-tjenestene. Flertallet viser i den sammenheng
til Forsvarsdepartementets understreking av at den overordnede styring
og koordinering av IT-prosjekter i Forsvaret skal styrkes for å sikre
at felles satsinger får nødvendig prioritet.
Flertallet konstaterer at man
i perioden 1997 til og med første halvår 2002
har brukt 268 mill. kroner på prosjektene. Disse midler
er påløpt før det nye systemet er ferdig
utviklet og satt i drift. På bakgrunn av de mange endringer
i prosjektene som har funnet sted i løpet av prosessen,
er det grunn til å stille spørsmål ved i
hvilket omfang midlene har gitt anvendbare resultater.
Flertallet har videre merket
seg at Riksrevisjonen peker på mangel på realisme
i fremdriftsplanene og stor grad av usikkerhet knyttet til kostnader
og gevinster i Prosjekt Golf. Flertallet vil understreke
nødvendigheten av at man har full kontroll både
over kostnader og fremdrift for prosjektet og konstaterer at fremdriftsplanlegging,
effektivitet i beslutningsprosesser, risikostyring og kost/nytte-vurderinger
vil være sentrale områder for å sikre
kvaliteten.
Flertallet har merket seg at
det i hovedsak er forløperne til Program Golf som kritiseres,
og at undersøkelsen peker på en positiv
utvikling i løpet av 2001 og 2002 når det gjelder
alle tre hovedårsakene til manglende måloppnåelse. Flertallet har
også merket seg at Forsvarsdepartementet sier seg enig
i det meste av kritikken Riksevisjonen retter mot forløperne til
Program Golf.
Videre har flertallet merket
seg at omdefineringen av Golf fra prosjekt til program i september
2001 var begrunnet med behov for å redusere usikkerheten. Program
Golf skal sikre gradvis og kontrollerbar innføring av felles
integrert forvaltningssystem (FIF) i Forsvaret.
Flertallet vil uttrykke bekymring
for opplysningene om at det fortsatt knytter seg usikkerhet både
til videre fremdrift og ferdigstillelse av program Golf og regner
med at Riksrevisjonen vil følge utviklingen.
Flertallet understreker at samordning
av Golf med øvrige omstillingstiltak i Forsvaret er avgjørende for å nå Stortingets
mål om gevinstrealisering i planperioden 2002-2005. I den
forbindelse viser flertallet til at Riksrevisjonen
peker på at tidspress for å innfri Finansdepartementets
krav skaper risiko for manglende synkronisering av FLO
og Golf. Flertallet forstår det slik at
Riksrevisjonen dermed på den ene siden gir kritikk for
manglende fremdrift, mens den samtidig advarer om at tidspress kan
medføre manglende synkronisering. Flertallet vil
påpeke at tidspresset dels skyldes manglende måloppnåelse
i forutgående prosjekter til Program Golf.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialsitisk Venstreparti viser til at innføring
av et nytt styringskonsept, basert på prinsippene for mål
og resultatstyring, var forutsatt å være et sentralt
element i omleggingen av Forsvaret.
Riksrevisjonens rapport viser at kompleksiteten
i det nye styringssystemet ikke var tilstrekkelig utredet. Heller
ikke var iverksettelsen av det nye styringssystemet tilfredsstillende
fundert. Gjentatte endringer underveis som for eksempel sammenslåing
av økonomi og lønnsprosjektet, utvidelser av oppgaver
og problemer med innføring av det nye felles informasjonssystemet
for Forsvaret, Golf, viser at det har vært store svakheter
ved planleggingsprosessen.
Disse medlemmer har merket seg
Riksrevisjonens påpeking av at uenighet om løsninger
i Forsvaret har vært en medvirkende faktor til problemene.
Dette underbygges av statsrådens brev av 22. januar 2004
til komiteen hvor det heter:
"I ØP (økonomiprosjektet) oppsto
det intern uenighet i Forsvaret om hvordan man skulle gjennomføre
prosjektet. Som følge av dette ble prosjektet stanset og
etter hvert terminert. LP (Lønnsprosjektet) ble planlagt gjennomført
med mest mulig standard system. Dette for å minimere gjennomføringsrisikoen
i prosjektet. Med bakgrunn i en bedre forståelse av sammenhengen mellom ØP
og LP, ble så LP terminert i 1999 og ØP og LP
slått sammen til Lønns- og økonomiprosjektet (LØP)
i august 1999."
Ifølge statsråden ble også dette
prosjektet terminert tidlig i 2000 med den begrunnelse at det var
behov for å se nye økonomi- og materiellsystemer
i sammenheng. Disse medlemmer er lite imponert over
den oppfølging av prosjektene som har funnet sted fra Forsvarsdepartementets
side.
Disse medlemmer konstaterer at
departementet er enig i at manglende forankring i organisasjon og ledelse,
uklare ansvarsforhold og uklar organisering samt manglende koordinering
av IT-aktiviteter er sentrale årsaker til at forløperne
til prosjekt Golf ikke nådde forutsatte resultater.
Disse medlemmer viser til de
tiltak departementet viser til for å redusere og fjerne
motstanden mot program Golf og forankre prosessen i organisasjonen, og
stiller spørsmål ved om disse er tilstrekkelige
all den tid heller ikke departementet selv synes å ha klare forestillinger
om resultatet.
Disse medlemmer har merket seg
at departementet vil avlevere regnskap til statsregnskapet i henhold
til økonomireglementet fra og med budsjettåret 2004.
Det vil si to år etter den forlengende fristen, 31. januar
2002.
Disse medlemmer viser til Forsvarsdepartementets
understreking av at den overordnede styring og koordinering av IT-prosjekter
i Forsvaret skal styrkes for å sikre at felles satsinger
får nødvendig prioritet. På den ene side
søkes det å få på plass et felles
integrert forvaltningssystem(FIF), på den annen side uttrykker
man frykt for at en omfattende og hurtig implementering av FIF vil
være krevende og risikabelt. Disse medlemmer vil
uttrykke bekymring for opplysningene om at det fortsatt knytter
seg usikkerhet både til videre fremdrift og ferdigstillelse
av program Golf og regner med at Riksrevisjonen vil følge utviklingen
nøye.
Disse medlemmer konstaterer at
man i perioden 1997 til og med første halvår 2002
har brukt 268 mill. kroner på prosjektene. Disse midler
er påløpt før det nye systemet er ferdig
utviklet og satt i drift. På bakgrunn av de mange endringer
i prosjektene som har funnet sted i løpet av prosessen,
er det grunn til å stille spørsmål ved
i hvilket omfang midlene har gitt anvendbare resultater. Disse
medlemmer finner den måten fellesskapets ressurser
er forvaltet på sterkt kritikkverdig.
I henhold til Riksrevisjonens rapport er manglende fokus
på styring og oppfølging av prosjektet en av de viktigste årsakene
til overskridelser og forsinkelser. Disse medlemmer vil
understreke nødvendigheten av at man har full kontroll
både over kostnader og fremdrift for prosjektet og konstaterer
at fremdriftsplanlegging, effektivitet i beslutningsprosesser, risikostyring
og kost/nyttevurderinger vil være sentrale områder
for å sikre kvaliteten.
Komiteen forutsetter
at Regjeringen på egnet måte orienterer Stortinget
om fremdrifts- og kostnadsutviklingen ved gjennomføringen
av prosjektene i program Golf, med frist innen utgangen av 2004.