Olje- og energidepartementet foreslår
i proposisjonen utbygging og drift av Ormen Lange og anlegg og drift
av Langeled mv. Ormen Lange-feltet er det nest største
gassfunnet i Noreg, som ligg i Norskehavet om lag 100 km utanfor
kysten av Møre og Romsdal. Dei utvinnbare reservene er
kalkulerte til 397 mrd. Sm3 gass og 29
mill. Sm3 kondensat.
Departementet viser til at Ormen Lange blir
planlagt utbygd ved at gassen frå feltet blir ført
i land og prosessert i eit landanlegg på Nyhamna i Aukra
kommune i Møre og Romsdal. Den planlagde oppstarten av produksjonen
er oktober 2007.
Det vises vidare til at det frå Nyhamna
blir planlagt eit nytt røyrleidningssystem for gass - Langeled
- som vil gå via ei plattform på Sleipner-feltet
i Nordsjøen til Easington i Sør-England. Oppstart
for røyrleidning frå Nyhamna til Sleipner er oktober
2007, mens oppstart for røyrleidning frå Sleipner
til Sør-England er oktober 2006. Tilkoplinga på Sleipner
vil knyte Langeled til Gassled og dermed auke fleksibiliteten i
gasstransportsystemet.
Rettshavarene i Ormen Lange-feltet er Petoro
AS (rettshavar for deltakardelen som staten har, staten sitt direkte økonomiske
engasjement staten-SDØE), Norsk Hydro Produksjon a.s (Hydro),
A/S Norske Shell (Shell), Statoil ASA (Statoil), BP Norge
AS og Esso Exploration and Production Norway AS. Hydro vil vere
operatør for feltet i utbyggingsfasen og Shell vil vere
operatør i driftsfasen.
Deltakarane i Langeled er Petoro AS, Norsk Hydro Produksjon
a.s, Norske Shell Pipelines AS, Statoil ASA, BP Norge AS, Esso Exploration
and Production Norway AS og Norske ConocoPhillips AS. Hydro vil bli
peika ut til å vere utbyggingsoperatør og Gassco
AS vil bli peika ut til å vere driftsoperatør.
Ormen Lange er eit omfattande prosjekt og ei
krevjande oppgåve, særleg når det gjeld
vassdjupet og legging av røyrleidning opp frå Storegga-skrenten.
Prosjektet er komplekst og vil krevje kvalifisering av ny teknologi
på enkelte område. Den teknologiske utviklinga
som kjem ut av Ormen Lange vil òg kunne kome framtidige
feltutbyggingar til gode.
Ormen Lange vil vere ei av dei viktigaste utbyggingane
på norsk sokkel i åra framover og ha stor verdi
for framdrifta av den norske gassverksemda. Utbygging av feltet
vil medverke til at norsk gasseksport blir auka med meir enn 20
mrd. Sm3 per år til eit mogleg
nivå på over 110 mrd. Sm3 per år
i løpet av dette tiåret. Dette vil føre
til at Noreg styrkar sin posisjon som ein av de viktigaste leverandørane
av gass til Europa. Utbygginga av Ormen Lange vil vere med på å dekke
eit aukande europeisk behov for gass. Marknadsanalysar viser spesielt
at Storbritannia i framtida vil måtte dekke ein stadig
større del av sitt gassforbruk gjennom import.
Transportsystemet Langeled vil vere eit viktig
bidrag til å auke transportkapasiteten frå norsk
sokkel. Langeled vil gje auka kapasitet med over 20 mrd. Sm3 per år, som tilsvarar ein auke
på 20 pst. Mot Storbritannia medfører Langeled
at eksportkapasiteten blir auka frå 35 mill. Sm3 per dag til 105 mill. Sm3 per
dag, som tilsvarar 35 mrd. Sm3 per år.
Investeringar ved utbygginga av Ormen Lange
og Langeled er av operatøren rekna til høvesvis
46,5 mrd. 2003-kroner og 19,4 mrd. 2003-kroner, totalt 65,9 mrd. 2003-kroner.
Noverdien av utbygginga av Ormen Lange-feltet er av operatøren
vurdert til 32,4 mrd. 2003-kroner, 7 pst. reelt før skatt.
Utbygginga av Ormen Lange vil på bakgrunn
av informasjonen gjeve av operatør Hydro medføre
om lag 1 140 mill. kroner i investeringa, om lag 30 mill. kroner
i kalkulatoriske renter og 80 mill. kroner i driftskostnader for
SDØE i inneverande år. Det er dekning for desse
kostnadene innanfor rammene for gjeldande budsjett, jf. St.prp.
nr. 1 (2003-2004) og Budsjett-innst. S. nr. 9 (2003-2004), høvesvis
kap. 2440 post 30 og kap. 5440 post 24.04.
Utbygginga av Langeled vil på bakgrunn
av informasjon gjeve av operatør Hydro medføre
om lag 1 540 mill. kroner i investeringa, om lag 40 mill. kroner
i kalkulatoriske renter og 80 mill. kroner i driftskostnader for
SDØE i inneverande år. Det er dekning for desse
kostnadene innanfor rammene for gjeldande budsjett, jf. St.prp.
nr. 1 (2003-2004) og Budsjett-innst. S. nr. 9 (2003-2004), høvesvis
kap. 2440 post 30 og kap. 5440 post 24.04. Det vises elles til St.prp.
nr. 81 (2002-2003) og Innst. S. nr. 18 (2003-2004).
Departementet har henta inn vurdering frå Oljedirektoratet
om dei ressursmessige og tekniske sidene ved Ormen Lange-prosjektet
og Langeled-prosjektet, og frå Arbeids- og administrasjonsdepartementet
om sikrings- og arbeidsmiljømessige tilhøve i
samband med prosjekta.
Hydro har utarbeidd konsekvensutredningar for Ormen
Lange og Langeled. Departementet viser til at det i høyringsfråsegnene
ikkje har kome fram noko som tyder på at utbyggingsplanane
ikkje bør godkjennast.
Med utgangspunkt i kalkulasjonane som er lagt
til grunn i planen for utbygging og drift og planen for anlegg og
drift, meiner departementet at utbygginga av Ormen Lange er eit
samfunnsøkonomisk lønnsamt og robust prosjekt.
Langeled vil vere eit viktig bidrag for å auke norsk gasseksport
samt å auke fleksibiliteten i gasstransportsystemet. Departementet
meiner vidare at utbyggingane kan gjennomførast innanfor
akseptable miljø-, fiskeri- og sikringsmessige rammer.
Det er i proposisjonen presentert for operatøren detaljerte vilkår
for tilslutnaden til at Ormen Lange-feltet og Langeled blir bygd
ut i samsvar med planen for utbygging og drift og til anlegg og
drift av landanlegget på Nyhamna.
Olje- og energidepartementet ber i proposisjonen
om enkelte fullmakter som skal medverke til at Petoro fullt ut kan
ivareta si oppgåve som rettshavar og forvaltar av SDØE-delane.
Oppmodinga frå departementet er grunna ut frå omsynet
til at staten som direkte deltakar i verksemda, skal medverke til å sikre
ei god framdrift i forretningsmessige transaksjonar, til å redusere
forretningsmessig uvisse for andre rettshavarar, og til å halde ved
like konfidensialiteten i forretningsmessige transaksjonar.
Ei overdraging av SDØE-delar krev Stortinget
si godkjenning, og normalt vil departementet legge fram spørsmålet
til vurdering på det tidspunktet overdraginga er aktuell.
Ein slik klausul, som nemnt ovanfor, vil imidlertid medføre
at rettshavarane ved underteikning av samordningsavtalen bind seg
til eventuelt å overdra ein lik del i alle utvinningsgodkjenningar
som avtalen gjeld for, dersom dei skulle ønske å gjennomføre
ei overdraging i framtida. Petoro vil såleis ikkje kunne underteikne
ei samordningsavtale som medfører ei førehandsakseptering
av seinare overdragingar, utan at Stortinget har gitt sitt samtykke.
Departementet ser positivt på at rettshavarane
på norsk kontinentalsokkel gjennomfører ei harmonisering
av deltakardelar i utvinningsløyver som skal samordnast.
Olje- og energidepartementet ber om fullmakt til å kunne
godkjenne nye samordningsavtaler der Petoro er part, og som inneheld
klausular som nemnt i proposisjonen, jf. forslag til vedtak. Dette
vil føre til ein førehandsaksept av at ei eventuell
framtidig overdraging av SDØE-delar i eit samordna område
skal omfatte ein lik deltakerdel i alle underliggjande utvinningsløyve.
Eventuelle budsjettmessige verknader blir venta å vere
innanfor gjeldande løyving.