Innstilling fra Stortingets presidentskap om forslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Ingebrigt S. Sørfonn, May Britt Vihovde, Bjørg Tørresdal og Torbjørn Hansen om endringer i Stortingets forretningsorden og bevilgningsreglementet

Til Stortinget

Sammendrag

Følgende forslag fremmes i dokumentet:

  • "1. Stortingets presidentskap bes fremme forslag til endringer i Stortingets forretningsorden og/eller bevilgningsreglement for å sikre en mer realistisk budsjettering, herunder om det bør stilles strengere krav til vilkår og prosedyrer for å kunne fravike bestemmelsene i bevilgningsreglementet.

  • 2. Stortingets forretningsorden endres slik at alle private forslag som har budsjettkonsekvenser, oversendes regjeringen. Med mindre flertallet eksplisitt ber om noe annet, forutsettes regjeringen å gi sin vurdering i forbindelse med neste budsjettbehandling, det være seg statsbudsjettet eller revidert nasjonalbudsjett. I de tilfeller private forslag blir fremmet så kort tid før neste budsjettbehandling at det ikke vil være mulig å gi endelig behandling, kommer regjeringen tilbake med en foreløpig tilbakemelding.

  • 3. Stortingets presidentskap bes vurdere hvordan en bedre kan kvalitetssikre at innstillinger og voteringsgrunnlag er i tråd med bevilgningsreglementet og Stortingets forretningsorden, herunder avklare ansvarsforholdet mellom komitésekretær, Stortingets administrasjon og Stortingets president når det gjelder kvalitetssikring av innstillinger og voteringsgrunnlag."

Presidentskapets merknader

Presidentskapets flertall, Jørgen Kosmo, Lodve Solholm, Ågot Valle og Berit Brørby, viser til at de problemstillinger som er omhandlet i punktene 1 og 2 i forslaget, tidligere er behandlet av Stortinget, bl.a. på grunnlag av utredning fra utvalget for vurdering av reformer av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet, jf. vedlegg til Innst. S. nr. 243 (1996-97) og utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet, jf. vedlegg til Innst. S. nr. 174 (2000-2001). Videre viser flertallet til at flere av de samme spørsmålene ble behandlet av gruppelederne i møte 10. april 2003. Av protokollen fra møtet fremgår, når det gjelder forholdet mellom nysaldert budsjett og rammevedtak, at det ble ansett som vanskelig og ikke ønskelig å etablere et regelverk som går lenger enn det som allerede finnes, men det ble påpekt at det bør gjøres vedtak om å fravike reglementet i de tilfelle der det er flertall for å gjøre vedtak som er i strid med reglene. For øvrig tolket møtelederen (stortingspresidenten) signalene som var kommet slik at det ikke er ønskelig med regler som gjør at en må vedta å fravike regelverket for å kunne ta politiske initiativ.

Under henvisning til dette finner flertallet ikke grunn til å gå inn for ny vurdering av de problemstillinger som er omhandlet i punktene 1 og 2 i forslaget.

Presidentskapets medlemmer Inge Lønning og Odd Holten vil vise til at den faktiske budsjettpraksis i flere tilfeller har vist seg ikke å være i tråd med de forutsetninger som ble lagt til grunn da budsjettsystemet ble endret i 1997 og evaluert i 2000. Disse medlemmer støtter derfor forslagsstillernes forbedringsforslag.

Stortingets budsjettsystem og behandlingsmåte for enkeltsaker må være forenlig med en bærekraftig og langsiktig økonomisk politikk. Budsjettpraksis har vist seg i flere tilfeller ikke å leve opp til intensjonene i budsjettsystemet. Disse medlemmer viser til at det nå som en del av Maktutredningen foreligger en delstudie omkring de problemer som knytter seg til Stortingets budsjettbehandling. Det er derfor behov for en helhetlig gjennomgang av Stortingets budsjettsystem.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Presidentskapet setter ned et utvalg som helhetlig skal vurdere budsjettbehandlingen og håndtering av forslag med budsjettvirkning, og komme med forslag til forbedringer."

Når det gjelder punkt 3 i forslaget, vil Presidentskapet kort påpeke at komiteene har ansvar for at innstillingene samsvarer med regelverket, og Stortinget har ansvar for at vedtakene samsvarer med regelverket. Presidentskapet ser ikke behov for å vurdere nærmere de forhold som er tatt opp i punkt 3.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Presidentskapets medlemmer Inge Lønning og Odd Holten:

Presidentskapet setter ned et utvalg som helhetlig skal vurdere budsjettbehandlingen og håndtering av forslag med budsjettvirkning, og komme med forslag til forbedringer.

Presidentskapets tilråding

Presidentskapet viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:57 (2003-2004) - forslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Ingebrigt S. Sørfonn, May Britt Vihovde, Bjørg Tørresdal og Torbjørn Hansen om endringer i Stortingets forretningsorden og bevilgningsreglementet - bifalles ikke.

Oslo, i Stortingets presidentskap, den 27. mai 2004

Jørgen Kosmo

Inge Lønning

Lodve Solholm

Ågot Valle

Odd Holten

Berit Brørby