Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Torny Pedersen og Ola Røtvei, fra Høyre,
Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk
Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Ola
T. Heggem, viser til at bakgrunnen for stortingsmeldingen
er Stortingets vedtak 11. desember 2003 i forbindelse med budsjettbehandlingen:
"Stortinget ber Regjeringen innen 1. mars 2004 legge fram
for Stortinget egen sak som vurderer de økonomiske rammebetingelser
for norsk filmpolitikk."
Bakgrunnen for vedtaket fremgår av
budsjettinnstillingen (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004):
"Komiteen mener at utviklingen i norsk filmproduksjon
er svært gledelig. Vi er i 2003 vitne til et rekordår, både
når det gjelder nye norske filmpremierer og når det
gjelder publikumstilstrømning. Komiteen mener at filmåret
2003 viser at det er mulig å nå ambisiøse
målsettinger, med 20 nye norske filmer, og rundt 20 pst. andel
av publikum på norske filmer. Dette er det nivået vi
bør legge til rette for å holde oss på.
Det viser også at det finnes talenter og kompetanse i norsk
filmmiljø til en så stor filmproduksjon. Det er
ressurstilgangen som avgjør om vi kan holde oss på dette
nivået. Komiteen mener også at den store suksessen
viser at omleggingen av norsk filmpolitikk har vært vellykket. De
nye støtteordningene har bidratt til å finansiere
både de smale filmene og filmer med bredere profil. De
har også bidratt til økte privatinvesteringer
i filmene, og økt kostnadseffektivitet. Slik kan vi konkludere
med at målene med de nye støtteordningene langt
på vei er oppnådd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil vise til problemene som momssystemet innebærer for
filmbransjen. Da momsreformen ble innført, ble det av kulturpolitiske hensyn
bestemt at kinoer ikke skulle ha moms. Dette fordi man ikke ønsket å bidra
til en prisøkning på noe man anser som et viktig
kulturområde. Nå viser det seg at momsfritaket
kanskje likevel ikke hjelper kinoenes økonomi, i og med
at momsfritaket også innebærer at kinoene ikke
får fradrag for inngående moms. Samtidig innebærer
momssystemet mye ekstra byråkrati og problemer for produsentene,
i og med at DVD og video har moms, mens kinoene ikke har det. Det
betyr at produsentene får fradrag for inngående
moms for en del av utgiftene, og et ekstra byråkrati.
Flertallet
viser til at NRK nå har fått en momssats på 6
pst., noe som gir staten noe inntekter, samtidig som NRK får
mulighet til å trekke fra momsutgifter og gjør det
lettere å kjøpe eksterne tjenester. Flertallet
mener det er nødvendig å vurdere en lav momssats
også for kino, slik at man rydder opp i økonomien
både for kinoer og for filmprodusentene. Flertallet mener
dette bør vurderes i forbindelse med arbeidet med kulturmeldingen
som skal være ferdig innen april."
På basis av ovennevnte fremmet flertallet
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen 1. mars 2004 legge fram
for Stortinget egen sak som vurderer de økonomiske rammebetingelser
for norsk filmpolitikk."
Det følger videre av samme innstilling:
"Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mente at mye kan tale for at man bør
foreta en samlet vurdering av norsk filmpolitikk og det statlige
støtteregimet basert på følgende prinsipper: 1. Produksjonsstøtten
bør legges opp slik at den utløser størst
mulig privat risikokapital, og på et tidligst mulig tidspunkt
i produksjonsprosessen.
2. Billettstøtteordningen bør
videreføres, men ordningene for avgrensninger oppad og
tilbakeføring til fondet gjennomgås.
3. Man bør gjennomgå skatte-
og momsregimet med tanke på en best mulig likebehandling
sett i forhold til tilsvarende produksjonsmiljøer for andre
typer media."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
mener stortingsmeldingen i liten grad svarer på den bestilling
som Stortinget ga. Allerede i debatten der vedtaket kom ga kulturministeren
uttrykk for at hun i liten grad ønsket å fremlegge
en stortingsmelding på så kort tid.
Flertallet viser til at komiteen
har gjennomført en omfattende høring hvor en samlet
bransje (Norsk Filmforbund, Dramatikerforbundet, Norske Filmregissører, Norsk
Skuespillerforbund, Norske Film og TV Produsenters forening) deltok.
Bransjen var klar og samstemt i sine anbefalinger til komiteen.
Bransjen ønsket:
– Forutsigbarhet
- slik at nivået på produksjonen øker,
slik at bransjen kan tiltrekke mer privat kapital og forsiktige
justeringer - bransjen er positiv til økt tilbakebetaling.
– Innføring av 6 pst.
merverdiavgift (mva) - alternativt en endring som innebærer
at alt unntatt kino er mva-belagt. (Merk: i dag er det slik at alt
unntatt video/DVD er holdt utenfor.)
– Etablering av incentivordninger
for å tiltrekke seg utenlandske produksjoner og langsiktige investorer.
Flertallet viser videre til at
det også er avholdt seminar i Stortinget med tittelen "Filmindustri
som vekstnæring i Norge?" hvor komiteens medlemmer var invitert
og flere også deltok. Blant foredragsholderne var Thierry
Baujard, fransk ekspert på finansiering av film. Hans konklusjon
var klar på at de land som har incentivordninger trekker
til seg utenlandske produksjoner og investeringer.
Komiteen vil peke
på at det er viktig for talent- og kompetanseutvikling
at den institusjonelle utdanningen virker sammen med miljøer
som hjelper fram og gir råd til talenter allerede fra ung
alder. Komiteen mener dette kan være med
på å sikre et bredt tilfang av filmuttrykk i fremtiden. Komiteen har
merket seg at Mediafabrikken i Akershus representerer en kompetanse
som vil være en viktig aktør i dette samspillet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til vedtak i forbindelse med
debatten om statsbudsjettet for 2004, der Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Fremskrittspartiet, påla Regjeringen å legge
frem en egen melding om de økonomiske rammebetingelsene
for filmproduksjon i Norge. Frist for fremleggelse ble satt til
1. mars 2004. Disse medlemmer viser også til
at kulturstatsråden under debatten gjorde det klart at
det ikke ville være mulig å legge frem en fyldestgjørende
melding på så kort tid. Disse medlemmer mener
man i ettertid kan konstatere at kulturstatsråden hadde
rett i sine vurderinger, og at den fremlagte meldingen ikke legger tilstrekkelig
grunnlag for en grundig behandling av disse spørsmålene.
Disse medlemmer vil også peke
på at det arbeides med en egen melding om kultur og næring
der filmindustrien bør inngå som en viktig del. Disse medlemmer viser
for øvrig til at man i forbindelse med omleggingen av støtteordningene
for film i 2001 la til grunn at ordningene skulle evalueres etter
fem år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til den
suksess norsk film har hatt de senere årene, både
når det gjelder antall produksjoner og publikums oppslutning.
Utfordringen er å opprettholde og videreutvikle norsk filmproduksjon. Disse medlemmer mener
at målet skal være at det produseres minst 20
langfilmer hvert år og at 25 pst. av kinobesøket
skal være på norske filmer.
Disse medlemmer vil understreke
at virkemiddelapparatet må også utformes og tilpasses
til at disse målene nås. Disse medlemmer mener
at produksjonsstøtten må økes i årene
som kommer, og at det må legges bedre til rette for egenfinansiering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at Fremskrittspartiets mål er en gradvis avvikling
av støtteordningen til produksjon av spillefilmer og kortfilmer.
For å oppnå dette langsiktige mål mener disse
medlemmer man må søke å kommersialisere
bransjen og få flere private investorer. Disse medlemmer håper
det i fremtiden skal være mulig tjene penger på film.
Kommersialisering er derfor bra.
Komiteen viser til
at Produksjonstilskudd til langfilm er en forhåndsstøtte
som gis i forkant av et filmprosjekt. Tilskuddet gis til uavhengige
produksjonsselskap. I henhold til filmforskriften kan det gis produksjonstilskudd
enten etter konsulentvurdering eller etter markedsvurdering. Produksjonstilskudd
gitt etter konsulentvurdering er støtte som gis til "smale" filmer
(kunstnerisk særegne filmer som ikke antas å ha stor
publikumsappell). Produksjonstilskudd gitt etter markedsvurdering
er et grep som kom inn i filmpolitikken i 2001 for å få frem
flere publikumssuksesser (dvs. filmer med flere enn 100 000 publikummere). Komiteen merker
seg at en foreløpig vurdering etter kun et par år
viser at dette virkemiddelet har vært en stor suksess.
Komiteen merker seg videre at
etter gjeldende regler skal produsentene betale tilbake statlige tilskudd.
Etter filmforskriften skal produsenten begynne tilbakebetalingen
når en film får nettoinntekter over et visst nivå.
Det er kun produksjonstilskuddet, dvs. forhåndsstøtten,
som skal betales tilbake. Kravet om tilbakebetaling opphører
etter at produksjonstilskuddet filmen har mottatt er tilbakebetalt
(og senest fem år etter at filmen har hatt premiere).
Komiteen konstaterer at bransjen
mener at tilskuddsordningene har gitt som resultat et bedre besøkstall
for norsk film enn på mange år, økt aktivitet i
bransjen, et styrket omdømme og et høyere antall barnefilmer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at bransjen er i konstruktiv dialog med Norsk filmfond om
endringer i ordningen for tilbakebetaling av støtte. Partene
vil forhåpentligvis finne frem til gode ordninger.
Flertallet viser til at produksjonsstøtte
i henhold til vedtak i statsbudsjettet 2001, skal evalueres etter fem år. Flertallet støtter
at ordningene skal fortsette ut denne perioden før de endres
nevneverdig. Dette fordi ordningene, i all hovedsak, har vist seg å gi
de effekter som er forutsatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil bemerke at det er departementets
ansvar å fastsette forskrifter for tilskuddsordninger og
at dette ikke er en forhandlingsgjenstand.
Disse medlemmer vil på samme
måte bemerke at det er opp til departementet også å foreta
justeringer av forskriftene for tilskuddsordningen når
man finner det påkrevet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at hvis det skal være aktuelt å endre dagens ordninger
før perioden er omme, så bør dette skje
ved å flytte midler fra konsulentvurdert til markedsvurdert
støtte.
Komiteen merker seg
at billettstøtten er en etterhåndsstøtte
som utbetales etter at filmen har hatt premiere på kino.
Tilskuddet utbetales på grunnlag av brutto billettinntekter.
Ordningen skal bidra til å stimulere til økt produksjon
av filmer med et stort publikumspotensial. Ordningen skal også stimulere
til privat kapital i norsk filmproduksjon. Enhver norsk film som vises
på kino, uavhengig av om produksjonen har fått tilskudd
fra staten eller ikke, kan søke om billettstøtte. Produsenten
må før opptaksstart ha søkt og fått
godkjent av Norsk filmfond egenfinansieringen som skal legges til
grunn for beregning av billettstøtten. Hvor mye en film
maksimalt kan få utbetalt i billettstøtte avhenger
av størrelsen på filmens godkjente egenfinansiering.
Komiteen støtter forslaget
om at inntekter fra sekundærmarkedet inkluderes når
taket for billettstøtte beregnes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
ser at det er lett å trekke frem eksempler på enkeltfilmer
med stort publikumsantall, som har fått utbetalt relativt
mye fra billettstøtteordningen. Dette trekker Regjeringen
frem som et argument for å innskrenke ordningen. Flertallet deler
ikke dette syn. Med den betydelige suksess de markedsvurderte filmene
har hatt siste år vil dette utløse større
billettstøtte. Dermed er det en god mulighet for at antallet
nye filmer som kan få markedsvurdert støtte vil
synke. Man vil få en berg- og dalbaneeffekt. Bransjen har
derfor argumentert for at det i Revidert nasjonalbudsjett bør
settes av ekstra midler for å motvirke denne effekten. Flertallet vil
i denne sammenheng vise til de ulike partiers merknader og forslag
i behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett.
Billettstøtteordningene skal, i henhold
til vedtak i statsbudsjettet 2001, evalueres etter fem år. Flertallet støtter
at ordningene skal fortsette ut denne perioden før de endres
nevneverdig. Dette fordi ordningene, i all hovedsak, har vist seg å gi
de effekter som er forutsatt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
gode publikumstall på norske filmer, har gjort at billettstøtten
har økt. Dette har igjen påvirket produksjonsstøtten
som tas fra samme post på statsbudsjettet. Disse
medlemmer mener derfor at billettstøtten bør
omgjøres til overslagsbevilgning, slik at årlige
svingninger ikke påvirker produksjonsstøtten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti peker på den uheldige
koblingen mellom filmproduksjonsstøtten og billettstøtten
ved at billettstøtten kan redusere nivået av filmproduksjonsstøtten.
Når det produseres gode, publikumsvennlige filmer som kan
utløse en betydelig billettstøtte, fører
det til at det blir mindre til filmproduksjon. Disse medlemmer mener
at billettstøtten nettopp er ment å bidra til
at det lages gode, norske filmer med publikumsappell.
Disse medlemmer peker på at
norsk kultur og det norske språket er utsatt for en massiv
påvirkning fra engelskspråklige kommersielle kulturprodukter,
ikke minst gjennom film og tv. Det er viktig at vi har en kontinuerlig
norsk film- og tv-produksjon, både for å opprettholde
et vitalt norsk filmproduksjonsmiljø, men også for å skape
norskspråklige kulturprodukter, både kommersielle
og ikke-kommersielle.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at koblingen mellom billettstøtten og filmproduksjonsstøtten
har en utilsiktet og uønsket virkning, og disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
to separate budsjettposter for billettstøtte og filmproduksjon
på statsbudsjettet, og gjøre billettstøtten
til en overslagsbevilgning."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at spørsmålet om merverdiavgiftsatser
for filmbransjen i praksis ikke er besvart i meldingen. Fra meldingen siteres:
"Det anses som uheldig kun å vurdere merverdiavgiftsreglene
for film og kinobransjen isolert. Dette bør inngå i
den bredere vurdering av merverdiavgiftsregelverket på kulturområdet
som foregår."
Det heter videre at:
"Når det gjelder skatteregler for filmbransjen
og kinoene, finnes det ikke særskilte skatteregler verken for
denne bransjen eller for tilsvarende produksjonsmiljøer
for andre typer medier som kan gi grunnlag for ulik behandling av
de ulike bransjene."
Flertallet har merket seg at
en samlet bransje ikke deler dette syn. Det er en rekke grunner
til at mva-problematikk innenfor film kan og bør behandles
separat fra andre kulturområder. Film er et av de få kulturområder som
i stor grad er preget av kommersiell virksomhet. Det er også en
av hovedårsakene til at fritak fra merverdiavgift byr på store
problemer for budsjettering, finansiering og forutsigbarhet i bransjen.
Flertallet merker seg at bransjen
mener at det viktigste grep Stortinget kan gjøre for norsk
filmproduksjon er å innlemme bransjen i merverdiavgiftsystemet
med en lav sats. Flertallet legger til grunn at det
ikke skal legges opp til en sats som innebærer ytterligere
subsidier, men en sats som har en nøytral eller minimal
provenyeffekt på statsbudsjettet. Årsaken til
at en slik sats likevel vil virke positivt for bransjen er at de
regnskapsmessige forhold blir langt enklere og mer forutsigbare.
Flertallet har merket seg at
det har vært fremmet forslag om at satsen kan være
6 pst., hvilket tilsvarer den sats NRK har fått.
Flertallet alle unntatt
medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til
de problemene dagens momssystem innebærer for filmbransjen
og ønsker av den grunn ikke å vente med å gjøre
endringer. Da momsreformen ble innført, ble det av kulturpolitiske
hensyn bestemt at kinoer ikke skulle ha moms. Nå har det
vist seg at momsfritaket likevel ikke nødvendigvis hjelper kinoenes økonomi,
i og med at momsfritaket også innebærer at kinoene
ikke får fradrag for inngående moms. Samtidig
innebærer momssystemet mye ekstra byråkrati og
problemer for produsentene som må skille mellom inntekter
fra kino, der det ikke er moms, og sekundærmarkedet, der
det er momsplikt. Flertallet viser videre til at
en samlet filmbransje har stilt seg bak ønsket om å få innført
6 pst. merverdiavgift i film- og kinobransjen. Bransjen mener dette
er et av de viktigste enkelttiltakene dersom man ønsker å bedre
de økonomiske rammebetingelsene for å bygge videre
på den positive utviklingen vi har sett i norsk film de
siste årene. Film og Kino, de kommunale kinoenes interesseorganisasjon,
har også stilt seg bak dette ønsket - selv om
fordelene ved innføringen av en lav momssats ikke er like åpenbare
for kinoene som de er for andre deler av bransjen. De kommunale
kinoene som har fradragsrett for momsutgifter i dag, vil f.eks.
isolert sett ikke tjene noe på de endrede momsreglene.
For kinobransjen er det derimot fordelaktig at det vil bli mer likhet og
oversiktlighet i det som i dag er et ganske uryddig kinolandskap.
Kinoer som står overfor store investeringer, f.eks. knyttet
til digitalisering, vil dessuten kunne spare store beløp.
Flertallet er ikke enig i å vente
med endringer i merverdiavgiftssystemet for filmbransjen. Det er
i dag ikke moms på kinobilletter. Ordningen innebærer
mye ekstraarbeid for produsentene siden de må skille mellom
inntekter fra kino og sekundærmarkedet hvor det er momsplikt.
Dette gjør at de får fradrag for moms bare for
en del av utgiftene. Flertallet viser til at NRK
til sammenlikning har 6 pst. moms som gir betydelige fradrag for
inngående avgift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram sak om innføring av 6 pst. merverdiavgift for kino-
og filmbransjen og nødvendige lovendringer med innføring fra
1. januar 2005."
"Stortinget ber Regjeringen evaluere
ordningen med 6 pst. merverdiavgift for kino- og filmbransjen etter maksimum
3 år, og komme tilbake til Stortinget i egnet form."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til opplysninger i meldingen
om at Regjeringen arbeider med en gjennomgang av merverdiavgiftsregelverket
på kulturområdet, og at det i den forbindelse
også blir foretatt en vurdering av regelverket for film-
og kinobransjen.
Disse medlemmer er positive til
at det foretas en omfattende gjennomgang av momsreglene for hele kulturfeltet,
men er imidlertid kommet til at det ikke er noe til hinder for at
det foretas en separat vurdering av regelverket for film og kino
med tanke på en raskere innføring av lav momssats
(6 pst.).
Disse medlemmer støtter
intensjonene om å innføre lav moms (6 pst.) for
film og kino, men vil avvente en nærmere konsekvensutredning
av en slik innføring. Disse medlemmer legger
til grunn at Regjeringen kommer tilbake til dette i forbindelse
med statsbudsjettet for 2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det innføres 6 pst. merverdiavgift for hele filmbransjen
fra 1. november 2004."
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendig
lovendringsforslag og tiltak slik at merverdiavgift kan innføres
fra 1. november 2004."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at film- og tv-produsentene og distributørene
vil tjene henholdsvis om lag 20 mill. kroner hver på innføring av
en merverdisats på 6 pst. Ifølge utredningen som PriceWaterhouseCoopers
har gjort på vegne av bransjen, er denne momsordningen
ikke like gunstig for kommunale kinoer som har fradragsrett i dag. Flertallet er
bekymret for at dette kan få negative konsekvenser for
deler av kino-Norge, og ber Regjeringen følge situasjonen
nøye.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at stortingsmeldingen i liten grad drøfter incentivordninger for å trekke
produksjon av utenlandsk film til Norge. I likhet med endringer
i mva-reglene henvises debatten om incentivordninger til en senere
gjennomgang av alle kulturbaserte næringer.
Flertallet viser til at det utelates
i meldingen at det i de fleste land det er naturlig å sammenligne
seg med eksisterer klare incentivordninger. Eksempler er: Australia,
Canada, Belgia, Frankrike, Irland, Island, Luxembourg, Nederland,
Storbritannia og Tyskland.
Flertallet legger til grunn at
hvis man ønsker egne incentivordninger for filmproduksjon,
må slike regler utformes i henhold til EØS-regler
for statsstøtte. Bestemmelsene om offentlig støtte
i EØS-avtalen innebærer at all offentlig støtte
til næringslivet, som vrir eller kan vri konkurransen,
er forbudt i den grad handelen mellom EØS-landene påvirkes.
Regelverket inneholder imidlertid flere generelle unntaksbestemmelser,
samt muligheter til å gi dispensasjoner i enkelttilfeller.
Av retningslinjene følger det en rekke
kriterier som må være oppfylt for at tilskudd
til filmproduksjon skal være i overensstemmelse med det
indre marked:
– Støtten
må ha en kulturell begrunnelse.
– Det er ikke tillatt å sette
vilkår som begrenser filmprodusentens rett til fritt å bruke
minst 20 pst. av produksjonsbudsjettet i andre EØS-land.
– Nasjonale offentlige tilskudd
kan ikke overstige 50 pst. av en films produksjonsbudsjett, med
unntak for "vanskelige filmer" og filmer med lavt budsjett.
– Støttens proporsjonalitet
må kunne godtgjøres.
Flertallet viser til at ESA (EFTA
Surveillance Authority) legger til grunn at norske filmer må anses å falle
inn under kategorien "vanskelige filmer" og kan dermed gis høyere
støtteintensitet.
Flertallet merker seg at i rapporten
"Film som vekstnæring", skrevet av PriceWaterhouseCoopers (PWC)
på oppdrag for den Norske filmkommisjon, tas det til orde
for flere incentivordninger. Rapporten gjennomgår hvordan
incentivmodeller i stor grad gir positive kulturelle og næringsmessige
effekter for de land som innfører slike. Et eksempel som
blir brukt ofte i slike sammenhenger er hvordan filmtrilogien Ringenes Herre
har blitt brukt til å skape en stor filmindustri på New
Zealand, samtidig som den har generert store økonomiske
ringvirkninger og en langt høyere andel turister. I rapporten
fra PWC presenteres flere ulike modeller for slike incentivordninger.
Disse modellene bygger på erfaringer med incentiver slik
som de fungerer i andre land, og tar hensyn til at man bør
ha konkrete mål for disse ordningene. Først og
fremst ser man på ordninger som vil kunne generere positive
ringvirkninger ut fra en audiovisuell sektor og audiovisuell produksjon
i Norge. Fokus er på de økonomiske følger -
hvor man påviser klare positive resultater - samtidig som
det er helt klart at de kulturelle effekter også er gode.
Det er spesielt tre ulike ordninger som foreslås:
– Refusjonsordninger
for utenlandske selskap. Formålet er å tiltrekke
seg utenlandske produksjoner som legger igjen betydelige deler av
sin omsetning til norske co-produsenter, utstyrsleverandører,
lokalt næringsliv, samt at "location" har stor markedsføringseffekt
som tjener norsk reiselivsbransje. Slike utenlandske produksjoner
vil også bygge en sterkt verdiskapende kreativ bransje.
– Skattefordeler ved investeringer
i film. Formålet er å trekke mer privatkapital
til filmindustrien for derigjennom å hjelpe den nasjonale
bransjen og gjøre det attraktivt for utenlandske produksjoner.
– Skattekreditt gjennom avskrivningsordninger. Formålet
med slike ordninger er først og fremst å bygge
et investeringsmiljø, som ser det som gunstig å satse
på norske produksjoner, for å få lage flere
filmer over tid.
Flertallet viser til at de tre
foreslåtte ordningene har ulike fordeler og ulemper.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet mener både
refusjonsordninger og skattefordeler vil kunne gi betydelige positive
effekter, selv om den umiddelbare inntekten til det offentlige blir
mindre. Dette skyldes økt verdiskapning i samfunnet som
helhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, ønsker å tiltrekke privat
kapital og utenlandske produksjoner for å styrke norsk
filmproduksjon og for å øke verdiskapningen.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med stortingsmeldingen om kultur og næring legge frem en gjennomgang
av ulike tiltak som kan bidra til at flere utenlandske filmer produseres
i Norge, slik at dette kan behandles i inneværende stortingsperiode."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener forskjellige typer skatteincentiver
kan være interessante ordninger med sikte på å styrke
filmproduksjonsmiljøene i Norge. Dette gjelder både
i forhold til norsk og internasjonal film. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen skal utarbeide en egen melding for kulturbasert næringsvirksomhet,
og at film vil være en naturlig del av denne. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng peke på de mange
innspill som har kommet fra filmbransjen vedrørende dette,
og forutsetter at departementet i sitt arbeid med meldingen om kulturbasert næringsvirksomhet
viderefører kontakten med bransjen om disse spørsmålene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
peker på at innføringen av merverdiavgift for
filmbransjen, og eventuelt nye incentiver, kombinert med måten
produksjonsstøtten og billettstøtten bevilges
på, er kraftige virkemidler. Flertallet henstiller
til Regjeringen å følge utviklingen nøye
i tiden framover, og komme tilbake til Stortinget med forslag til
eventuelle justeringer av virkemidlene i filmbransjen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis merknad om kultur og næring
i forbindelse med behandlingen av kulturmeldingen, St.meld. nr.
48 (2003-2004) jf. Innst. S. nr. 55 (2003-2004), som sier noe om behovet
for å opprettholde en offentlig finansiering av kultur,
og ikke basere seg bare på privat finansiering. Disse
medlemmer mener for øvrig at mulige incentiver
utover de som allerede eksisterer i film- og tv-produksjon, bør
vurderes i filmmeldingen som Regjeringen vil legge fram i løpet
av 2005/2006.
Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig at Regjeringen vurderer om støtteordningene
til filmer som ikke baserer seg på kommersielt grunnlag har
tilstrekkelig gode rammebetingelser som sikrer videre utvikling
av filmspråket og uttrykksformer.
Komiteen viser til
sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) der det heter:
"Komiteen har merket seg planene i filmmiljøet
i Bergen om å opprette et regionalt filmfond kalt Fuzz. Fondet
vil ha base i Bergen og har som formål å toppfinansiere
spillefilmer og fjernsynsdrama på Vestlandet. Bergen kommune
har vedtatt en bevilgning på 3 mill. kroner til prosjektet.
Hordaland fylkeskommune har gitt tilsagn om et årlig tilskudd
på 1 mill. kroner fram mot 2007. Det arbeides parallelt
med å skaffe tilsvarende bidrag, 3-4 mill. kroner per år,
fra næringslivet. For å fullfinansiere prosjektet ønsker arbeidsgruppen
bak prosjektet at det også bevilges statlige midler.
Komiteen
mener et regionalt filmfond i Bergen er et spennende prosjekt. Bergen
har allerede et levende film- og fjernsynsproduksjonsmiljø,
og et regionalt filmfond vil kunne bidra til å utvikle
dette miljøet ytterligere. Etableringen av fondet vil øke
muligheten for at flere filmproduksjoner, både norske og
utenlandske, legges til Vestlandet.
Komiteen viser
til behandlingen av statsbudsjettet for 2003, jf Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2002-2003), der det ble vedtatt å opprette en
ny bevilgning på 2 mill. kroner til Film 3 AS. Komiteen
er kjent med at ordningen må godkjennes av EFTAs overvåkingsorgan
ESA, og at dette ikke er avklart ved behandlingen av statsbudsjettet
for 2004.
Komiteen vil peke på at det mange
steder i Europa vokser frem regionale filmfond som i skjæringspunktet mellom
kultur og næringsvirksomhet baserer seg både på privat
deltagelse og offentlige tilskudd. Mange steder er de offentlige
bevilgningene, som gjerne gis filmprodusentene i form av investeringer
med særlig høy risiko, i vesentlig grad motivert
av den økonomiske betydning filmproduksjon har for den
aktuelle region. Et eksempel på dette er "Film i Väst"
som er lokalisert i Trollhättan i Sverige. Komiteen mener
det er ønskelig at vi også i Norge legger til
rette for denne type virksomhet slik komiteen gav utrykk for gjennom bevilgningen
til "Film 3 AS". Komiteen ber departementet bidra til at "Film 3"
og eventuelle andre aktuelle søkere får de nødvendige
godkjenninger fra ESA, blant annet ved å gi råd
om hvordan selskapenes retningslinjer og regelverk kan tilpasses
ESAs krav slik at godkjenning kan oppnås.
Komiteen
legger til grunn at denne type fondsbaserte selskaper i tillegg
til de kommersielle hensyn virksomhetene bygger på også ivaretar
viktige kulturpolitiske målsettinger om å styrke
og videreutvikle norskbasert filmproduksjon. Komiteen ber departementet
vurdere om denne type virksomheter naturlig hører hjemme under
post 70 (skal være post 71) der den nå er satt
opp, eller om det vil være riktig å opprette en
egen post med særlig tanke på virksomheter som
også forholder seg til næringspolitiske målsettinger."
Komiteen forutsetter at det arbeides
videre med dette og at det gis tilbakemeldinger på arbeidet
i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag
fylkeskommuner og Trondheim kommune har etablert et samarbeid med
sikte på et felles regionalt løft for å styrke filmproduksjonen
i Midt-Norge. I regionen er det et stort uutnyttet potensiale innen
filmområdet. Den teknologiske og filmfaglige kompetansen
innen filmområdet i Trøndelag og spesielt i Trondheim
er stor, samtidig som produksjonsvolumet er lavt. Flertallet mener
det er viktig å støtte opp om det regionale initiativet
gjennom avsetning av fondsmidler til et regionalt produksjonsfond
for film i Midt-Norge. Dette forutsetter at regionen tar ansvaret
for finansiering av driften av fondet. Etablering av filmfond og
utvikling av den regionale filmsatsningen bør skje i nært
samarbeid med Norsk filmfond og være i tråd med
den nasjonale filmpolitikken.
Komiteen viser til
de respektive partiers merknader i forbindelse med behandlingen
av Dokument nr. 8:31 (2002-2003) jf. Innst. S. nr. 51 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag fra Sosialistisk Venstreparti i Dokument nr. 8:31 (2002-2003)
jf. Innst. S. nr. 51 (2003-2004) om behov for endring av aldersgrensene
på kino og reklameforbud for filmer for barn under 7 år. Disse
medlemmer vil understreke at behov for tydelige aldersgrenser,
oppheving av ledsagerregelen og et reklameforbud mot kinoreklame
på filmer for barn under 7 år blir viktigere enn
noensinne når det legges opp til en meget markedsstyrt
finansieringsmodell for filmproduksjon og -distribusjon. Disse
medlemmer viser til at selv om det er idealistiske kulturpolitiske
grunnprinsipper i filmproduksjonsstøtten, er incentivordningene
for filmproduksjon og -distribusjon gjennom billettstøtten
og den foreslåtte momsreformen innrettet slik at de økonomiske sidene
ved filmproduksjonen vil få ytterligere makt. Disse
medlemmer mener derfor at det er nødvendig at myndighetene
setter opp skranker med klare grenser for hvilke filmer som egner
seg for barn og unge i ulike aldre, og ikke bare veiledende aldersgrenser
med ledsager slik det er for filmer tillatt for alle, 7 år,
11 år og 15 år. Tilsvarende viktig er det at reklame ikke
vises for små barn, og særlig ikke reklame rettet mot
langt eldre barn og ungdom, slik tilfellet er på filmer
tillatt for alle aldre og 7-års grensen i dag.