Gjennom den omfattende omleggingen av Forsvaret de
senere år, har det vært tatt en rekke viktige
grep som har bidratt til å skape et bedre norsk forsvar.
En større andel av Forsvarets ressurser har blitt rettet
inn mot den operative virksomheten. Den nasjonale operative beredskap
er styrket, og norske styrkebidrag til operasjoner i utlandet er
relevante og av høy kvalitet. Moderniseringen av Forsvaret
er i hovedsak i rute i forhold til de konkrete omleggingsmål
som er vedtatt for inneværende langtidsperiode.
Endringene i Forsvarets virksomhet har vært betydelige,
men endringene i Forsvarets eksterne omgivelser og rammevilkår
har vært større. Et variert, sammensatt og mer
uforutsigbart risikobilde vil prege Norges sikkerhetspolitiske omgivelser
i fremtiden. Dette gjelder også potensielle sikkerhetsutfordringer
i Norges egne nærområder, der nordområdenes
strategiske betydning og ressursforvaltningen i store havområder
fortsatt vil utgjøre sentrale rammebetingelser for norsk
sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Norges sikkerhet kan bare trygges gjennom et
forpliktende internasjonalt samarbeid, der FN danner den sentrale
overordnede rammen og der NATO fortsatt vil utgjøre en
hjørnesten for norsk sikkerhet. Flernasjonale løsninger
vil bli viktigere som en utviklingsstrategi for Forsvaret. Dette
gjelder først og fremst innenfor NATO og gjennom et samarbeid
med våre allierte, men også innenfor en bredere
internasjonal ramme. Det er intet motsetningsforhold mellom Forsvarets
roller hjemme og ute, snarere tvert imot. Forsvaret må derfor
videreutvikles innenfor rammen av en helhetlig tilnærming, der
den nasjonale og internasjonale virksomheten ses i nær
sammenheng og fremstår som gjensidig forsterkende.
I tillegg skaper økonomiske forhold
et behov for fortsatt omlegging. Forsvarets ressurstilgang vil ikke øke betydelig
i årene fremover. Regjeringen viderefører imidlertid
sin betydelige satsning på Forsvaret, og anser det fullt
mulig å skape et godt norsk forsvar innenfor de budsjettrammer
som legges til grunn i denne proposisjonen. Dette forutsetter en
konsekvent prioritering av kvalitet fremfor kvantitet, en målrettet bruk
av investeringsmidlene og ytterligere rasjonaliseringstiltak, fremfor
alt i Forsvarets logistikk- og støttestruktur, med sikte
på å skape et mer kostnadseffektivt forsvar.
I sum tilsier endringene i de sikkerhetspolitiske omgivelser
og i Forsvarets øvrige rammevilkår at omleggingen
i retning av et moderne og fleksibelt forsvar, der oppgaver, struktur
og ressurstilgang er i balanse, må fortsette. Dette forsvaret
er i ferd med å ta form, og de forslag og tiltak som fremmes
gjennom denne proposisjonen vil i betydelig grad bidra til dette.
Med utgangspunkt i den brede politiske enighet
som tidligere er etablert om det sikkerhets- og forsvarspolitiske
grunnlaget for Forsvarets utvikling, foreslår derfor Regjeringen
enkelte moderate justeringer i de sikkerhets- og forsvarspolitiske
mål, i Forsvarets oppgaver og i forsvarskonseptet, for å bedre
reflektere den utvikling som har funnet sted i og utenfor Forsvaret. Dette
bidrar til å styrke det forsvarspolitiske grunnlaget for å styre
moderniseringen av Forsvaret i en ønsket retning.
Forsvarspolitiske mål, Regjeringens
nye forsvarskonsept og Forsvarets oppgaver, samt prinsipper for prioritering
av kapasiteter og enheter er gitt i kapittel 5.1 til 5.4 til St.prp.
nr. 42 (2003-2004).
Transformasjon, som dreier seg om å endre
militære styrkers sammensetning, egenskaper og måte å operere på,
vil stå sentralt i det videre arbeidet for å modernisere
det norske forsvaret. Transformasjon er et satsningsområde
i NATO, og Norge vil spille en viktig rolle i alliansens transformasjonsarbeid
gjennom Joint Warfare Centre (JWC) i Stavanger. Dette vil også ha
positive ringvirkninger for den nasjonale transformasjonsprosessen
og utviklingen av et "nettverksbasert forsvar" (NBF).
Utviklingen av Forsvarets operative struktur
må ta utgangspunkt i de kapasiteter Forsvaret trenger for å kunne
løse sine oppgaver på en mest mulig effektiv måte,
innenfor rammen av det endrede sikkerhetsbildet. I denne forbindelse
legger Regjeringen vekt på at Forsvaret skal ha kapasiteter
som er fleksible, som underbygger evnen til å ivareta både
de nasjonale og de internasjonale oppgavene, som utfyller hverandre,
som bidrar til transformasjon, er etterspurt i NATO og som Norge
har spesielle forutsetninger for å bidra med. Prioritet
er lagt på deployerbare kapasiteter, med høy mobilitet,
reaksjonsevne, kvalitet og tilgjengelighet, fremfor på stasjonære
styrker med lang reaksjonstid. Det er først og fremst slike
kapasiteter Norge og NATO trenger for å kunne møte
nye sikkerhetsutfordringer.
Moderne militære operasjoner preges
av økt operativt samvirke på tvers av forsvarsgrenene
og felles ressursutnyttelse. Forslaget til ny struktur omfatter således
en rekke kapasiteter som er plassert i en slik felles ramme. I tillegg
foreslår Regjeringen en rekke andre konkrete tiltak for å heve
kvaliteten på og relevansen av strukturen, blant annet
gjennom materiellinvesteringer og endringer på personellområdet.
Reformer på personellområdet
vil være en av de viktigste forutsetninger for å lykkes
i den videre moderniseringen av Forsvaret, og utgjør en
meget sentral del av de anbefalinger som fremmes i denne proposisjonen.
Personellforvaltningen og Forsvarets utdanningssystem må tilpasses
de betydelige endringene som har funnet sted i og utenfor Forsvaret
etter den kalde krigens slutt. Det er særlig Forsvarets
behov for rett kompetanse, en hensiktsmessig aldersstruktur, stabil
og forutsigbar tilgang på personell til alle typer operasjoner,
og behovet for å sikre at verneplikten gir Forsvaret tilgang
på de mest motiverte og mest egnede ungdommene, som nødvendiggjør
endringer på personellområdet. Det overordnede
målet er å ha et høyt motivert personellkorps,
med relevant kompetanse til å løse Forsvarets
oppgaver.
I denne forbindelse foreslår Regjeringen
en rekke tiltak. Her er ikke minst den nye befalsordningen og tiltak
i tilknytning til denne, samt forslaget om en endret praktisering
og kvalitetsheving av verneplikten, avgjørende.
Det er av grunnleggende betydning for Forsvarets fremtidige
operative evne at Forsvaret kontinuerlig fornyes med sikte på å kunne
drives på en mest mulig kosteffektiv måte.
Det er på denne bakgrunn et behov for å kanalisere
en større andel av ressursene mot modernisering og transformasjon
av Forsvarets operative styrker. Dette må oppnås
gjennom effektivisering, rasjonalisering og tilpasning av styrkeproduksjon,
logistikk- og støttevirksomhet.
I denne forbindelse er ytterligere tiltak knyttet
til omleggingen av Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) av særlig
betydning.
Det er avgjørende at det videre arbeidet
med å modernisere Forsvaret gjennomføres på basis
av stabile og forutsigbare rammer, definerte, konkrete målsettinger og
ved hjelp av tilpassede virkemidler. Erfaringene fra den pågående
omleggingen har gitt viktig kunnskap i denne forbindelse.
Regjeringen anbefaler at Forsvaret tilføres
118 mrd. 2004-kroner i perioden 2005-2008. I gjennomsnitt gir dette
en årlig bevilgning på 29,5 mrd. kroner i perioden. Forsvarsbudsjettet
for 2004 er på 29,2 mrd. kroner.
Det etableres nye omleggingsmål for
perioden 2005-2008, som bygger på de resultater som er
oppnådd i inneværende planperiode. Disse knytter
seg både til økonomiske innsparinger i drift,
logistikk- og støttevirksomheten, omfanget av materiellinvesteringer, årsverkutviklingen
og omfanget av eiendom, bygg og anlegg (EBA). Hovedmålsettingen
er ved full effekt å forskyve minimum 2 mrd. 2004-kroner
fra logistikk- og støttevirksomhet til operativ virksomhet
og materiellinvesteringer, relativt til 2004-nivået. Formålet
er å gi Forsvaret nødvendig handlefrihet, frigjøre
ressurser til den operative virksomheten, til investeringer i nytt materiell
og få bedre kontroll over Forsvarets kostnadsutvikling.
Den tyngste utfordringen for Forsvaret på både
kort og lengre sikt er å få redusert veksten i
driftsutgiftene, prioritere operativ virksomhet og skape rom for
nødvendige materiellinvesteringer. Betydelige grep i denne retning
tas som nevnt i denne proposisjonen. I tillegg vil det være
nødvendig å gjennomføre kontinuerlige rasjonaliseringstiltak
i løpet av planperioden.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre, Bjørn
Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45, til
Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55, til Innst. S.
nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002) og til de årlige
budsjettinnstillingene fra Stortingets forsvarskomité.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil slutte seg til proposisjonen i å understreke at Forsvaret
siden medio 2001 har gjennomført en av de mest omfattende
omlegginger i norsk offentlig sektors historie. Flertallet vil
vise til bakgrunnen for omstillingsprosessen:
– å lage
et forsvar Norge kunne finansiere uten NATO-midler
– å skape samsvar mellom
forsvarsstrukturen og finansiering
– å bygge ned den kalde
krigens mobiliseringsforsvar for å skape et mer mobilt
og fleksibelt innsatsforsvar for å møte nye trusler
– å vri utgiftene fra
drift til investeringer ved å kutte driftsutgifter med
2 mrd. kroner, nedbemanne med 5000 årsverk og avhende 2
mill. kvadratmeter bygningsmasse.
Komiteen vil understreke
viktigheten av at pengene som bevilges til Forsvaret gir best mulig
operativ evne. I denne sammenheng understreker komiteen spesielt
behovet for å vri ressurser fra logistikk- og støttevirksomheten
til operativ virksomhet og materiellinvesteringer, i minst den størrelsesorden
og med den fremdrift proposisjonen legger opp til.
Komiteen mener i den forbindelse
at det må arbeides aktivt med å inngå samarbeid
med andre stater om flernasjonale kapasiteter. Dette vil være
hensiktsmessig ut fra et kostnadsperspektiv og med tanke på samkjøring
av styrker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil understreke at den operative nasjonale beredskapen er styrket,
og at Forsvaret er på vei ut av krisen. Flertallet vil
peke på at reell operativ evne vil være avhengig
av kvalitet og styrkenes kompetanse. Evnen til omstilling og nytenkning
skal gjøres til en permanent del av Forsvarets virksomhet
og kapasitet, det vil si at evnen til transformasjon må stå sentralt.
Komiteen vil vise
til at den samlede forsvarspolitikken må bidra til at den
enkelte borgers sikkerhet må settes i sentrum. Det betyr
også nye samarbeidsformer mellom sivilt og militært
beredskap og et stadig bredere og dypere samarbeid og gjensidig
avhengighet over landegrensene. Det betyr økt vekt på etterretning som
en viktig del av arbeidet for å bekjempe terror. Det innebærer
også økt vekt på utfordringen i nordområdene
og økt internasjonalt samarbeid på flere områder
som følge av grenseoverskridende utfordringer.
Komiteen vil slutte seg til proposisjonens
understrekning av betydningen av å styrke FN. Et lite land som
Norge må bidra til å øke FNs autoritet
og styrke den internasjonale rettsorden.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil videre understreke
betydningen av norsk alliansepolitikk, der medlemskapet i NATO er
den sentrale rammen for vår forsvars- og sikkerhetspolitikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at det fortsatt gjenstår utfordringer knyttet
til å ta ut full effekt av omleggingen og vil vise til
merknader i senere kapitler.
Flertallet understreker imidlertid
at målene for omleggingen frem til 2005 må ligge
fast, også knyttet til årsverksreduksjonen og
den videre omorganiseringen av FLO. Dersom de eksisterende mål
for omleggingen ikke nås, vil dette vanskeliggjøre
arbeidet med å gjennomføre de nye mål
som Regjeringen foreslår i proposisjonen og kunne bidra
til å svekke moderniseringen av Forsvaret på sikt. Flertallet understreker
i denne sammenheng det ansvaret som påhviler ledere i FLO
for å følge opp politiske vedtak i det fastslåtte omfang
og med den fastsatte fremdrift, samt departementets rett og plikt
til å gripe inn dersom fremdriften ikke er tilfredsstillende.
Flertallet slutter seg til at
moderniseringen av Forsvaret videreføres for å tilpasse
dette til strategiske rammevilkår og et endret risikobilde,
og behovet for å sikre en kostnadseffektiv virksomhet innenfor
realistiske budsjettrammer. Flertallet har merket
seg, og støtter at dette skal oppnås gjennom konsekvent
prioritering av kvalitet fremfor kvantitet, en betydelig overføring
av ressurser fra logistikk- og støttestrukturen og en større
vekt på flernasjonale løsninger i forsvarspolitikken.
Flertallet er enig i den overordnede
retningen som skisseres av Regjeringen for den videre moderniseringen
av Forsvaret i perioden 2005-2008, og understreker betydningen av å skape
et moderne og fleksibelt norsk forsvar som er av høy kvalitet
og som på effektiv måte kan bidra til å ivareta
norsk og internasjonal sikkerhet.
Komiteen påpeker
at i den videre omorganiseringen vil det være nødvendig å videreutvikle
evnen til rask reaksjon med relevante militære enheter
og et samspill mellom sivilt og militært beredskap for å takle krise. Komiteen er
enig i at Forsvarets enheter og avdelinger må ha høy
reaksjonsevne, være tilgjengelige, fleksible og utplasserbare,
samt kunne operere effektivt alene og sammen med styrker fra allierte
land, hjemme og ute: Et tidsriktig og moderne forsvar.
Komiteen viser til at et samlet
storting i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 11 (2003-2004), jf.
St.prp. nr. 82 (2002-2003), la vekt på behovet for suverenitetshevdelse,
særlig knyttet til nordområdene. I innstillingen
ble dette understreket blant annet gjennom følgende merknad:
"Komiteen vil peke på at Norge har suverenitetsansvar
over havområder som er sju ganger større enn landområdene.
Barentshavet og Norskehavet er blant verdens mest produktive havområder.
De klimatiske forholdene og mørketida gjør områdene
særlig sårbare og risikoen for skipsulykker og
havari, økt petroleumsvirksomhet i nordområdene,
transport av olje og brukt atombrensel må møtes
med offensive tiltak. Dette synliggjør behovet for en full
gjennomgang av alle utfordringene i disse havområdene inkludert
de sikkerhetspolitiske, samt utarbeidelse av en helhetlig forvaltningsstrategi
for disse enorme områdene. Dette må vektlegges
i arbeidet med den neste langtidsplanen."
Komiteen har merket seg at det
i St.meld. nr. 39 (2003-2004) om samfunnssikkerhet og sivilt-militært samarbeid,
vises til at Kystdirektoratet utarbeider en forvaltningsplan for
Barentshavet som skal være ferdig i 2005-2006. Kystverket
har ansvar for forebyggende tiltak på sitt område,
overvåkning av skipstrafikken, mottak av informasjon om
farlig last, og for å aksjonere ved behov. Komiteen understreker
behovet for et godt samarbeid mellom Forsvaret og Kystverket. Komiteen viser
videre til at Regjeringen har varslet en egen stortingsmelding om
nordområdene.
Komiteen vil understreke at ved
en omorganiseringsprosess av det omfanget som gjennomføres
i Forsvaret, er det nødvendig at de ansattes organisasjoner trekkes
med i prosessen i tråd med lov- og avtaleverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet savner en helhetlig
gjennomgang av våre sikkerhetspolitiske utfordringer i
nordområdene og en prioritering av tiltak i forhold til
disse i den framlagte langtidsplanen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn de vedtak som ble fattet i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 45 (2000-2001), Innst. S. nr. 342 (2000-2001), St.prp.
nr. 55 (2001-2002), Innst. S. nr. 232 (2001-2002), for den videre
utviklingen av Forsvaret. Disse medlemmer ser det
som nødvendig å styrke Forsvarets kapasiteter.
Dette innebærer at de økonomiske rammer må reguleres
i henhold til de oppgaver Forsvaret pålegges. Regjeringen
legger opp til en reduksjon i den tidligere vedtatte struktur, dette
får alvorlige og dyptgripende konsekvenser for Forsvaret.
Disse medlemmer går
derfor inn for å styrke strukturen i forhold til Regjeringens
forslag. Budsjettet vil derfor ta dette som utgangspunkt, slik at
den totale strukturkostnad for perioden 2005-2008 utgjør
124 mrd. 2004-kroner, en styrking på 6 mrd. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer ønsker å understreke
at den omlegging Forsvaret har vært igjennom de siste fire år ikke
er en omlegging disse medlemmer har ønsket. Disse
medlemmer vil presisere at den omstilling og styrkenedbygging
som har skjedd, og ifølge den fremlagte langtidsproposisjonen
vil fortsette å skje, ikke gir Norge et nødvendig
og troverdig invasjonsforsvar. Disse medlemmer er
klar over at Norge ikke kan bygge opp et invasjonsforsvar som kan motstå en
massiv invasjon alene, men det er viktig at vi har et så stort
og robust forsvar at vi kan motstå en invasjon frem til
alliert hjelp kommer til unnsetning. NATO er og vil bli vår
viktigste garantist for fred og demokrati. Med den nye NATO-utvidelsen
er det grunn til å påpeke at Norge må opprettholde
fokuset på nordområdene og Norge må ta
med seg dette fokus inn i NATO. Forsvaret må få ressurser
og mannskaper nok til å kunne ivareta de roller Stortinget
pålegger Forsvaret. Når det gjelder Forsvarets
rolle i norsk sikkerhetspolitikk, er denne endret de senere år,
særlig etter "11. september". Krigen mot terror har endret
forutsetningene for bruk av norske styrker i utlandet. Vi tar nå aktivt
del i krigshandlinger utenfor NATOs kjerneområder. Bruken
av norske styrker på denne måten krever større
ressurser og bedre forberedelser enn tidligere, hvor man i hovedsak
har forberedt seg på invasjonstrusselen. De norske engasjementene
har historisk hatt en helt annen karakter enn hva vi har sett de
siste årene. Dette har medført et større
behov for profesjonelle styrker, Telemark bataljon er et eksempel
på dette. 6. divisjon har òg måttet endre
karakter og struktur for å imøtekomme de nye oppdragene
som pålegges avdelingene.
Disse medlemmer vil advare mot å gå for
langt i å fokusere nærmest utelukkende på utenlandsoppdrag.
Forsvarets oppgaver kan raskt endres som følge av politiske
endringer i vårt nærområde, men og som følge
av endringer andre steder i verden. Globaliseringens tidsalder gjelder
dessverre og for de som ønsker å bryte ned den
vestlige levemåte. Politiske endringer i nå stabile
regioner kan medføre et endret sikkerhetspolitisk fokus
i våre og NATOs interesseområder.
Disse medlemmer vil fremheve
at vårt naboskap til Russland må gi føringer
for oppgaveprioriteringene til Forsvaret. Russland har ingen demokratisk
tradisjon, og vil måtte bevise sin demokratiske forankring
over tid. Det har fortsatt ikke vært en situasjon hvor
den sittende president har sittet ut en periode, stilt til valg
på nytt og tapt til en annen kandidat, og hvor den tapende
presidenten overfører presidentskapet videre til den nyvalgte
presidenten. Først når det foreligger en tradisjon
for en demokratisk maktoverføring gjennom frie valg, vil
vi kunne se at den demokratiske tradisjon har satt seg i den tidligere
kommuniststaten. Frem til en slik befestning av demokratiet i Russland,
må vi ha en kritisk holdning til en eventuell endring av
den nåværende politiske linje Russland fører.
Disse medlemmer vil påpeke
at en kraftig og langvarig nedbygging av Forsvaret vil få alvorlige
konsekvenser for fleksibiliteten til Forsvaret. Det vil være svært
vanskelig på kort tid å bygge opp et sterkt forsvar dersom
man reduserer grunnstammen i Forsvaret betraktelig. Et behov for
en betydelig styrking av Forsvaret kan bli nødvendig som
følge av uventede endringer i den sikkerhetspolitiske hverdag. Disse medlemmer ser
store utfordringer i vårt nærområde i
nord med uavklarte fiskerisoner og stadige utfordringer i forbindelse
med ressursleting og kartlegging i nordområdene. Sjøforsvaret
har og vil få stadig viktige oppgaver med å sørge
for norsk tilstedeværelse i disse områdene. Kystvakten
er i denne sammenheng en viktig og sterk ressurs. Sjøforsvaret
vil i tiden som kommer få behov for mer midler til drift,
ettersom de nye fregattene fases inn i Sjøforsvarets flåte.
Dette er det viktig at man tar hensyn til i de kommende budsjetter.
Luftforsvaret bidrar med suverenitetshevdelse ved overvåkingsflyving
og tilstedeværelse med kampfly. Fremtidens utfordringer
vil kreve mer av Luftforsvaret, nye oppdrag og nye tider krever
en fornyelse av kampfly og transportfly.
Det er etter disse medlemmers oppfatning viktig
at det nå tas initiativ til en anskaffelse av transportfly.
Anskaffelsen av nye kampfly og transportfly må etter disse
medlemmers mening finansieres utenom det ordinære
forsvarsbudsjettet. Det er et paradoks når Forsvarets ledelse
sier at vi skal være forberedt på det usannsynlige,
og at det er usannsynlig at vi står overfor en invasjonstrussel,
da burde det jo være en invasjonstrussel vi skulle forberede
oss for.
Disse medlemmer ser ingen motsetning
mellom å forberede seg for en invasjon og det å utdanne
styrker vi kan benytte til utenlandsoppdrag. Slik disse medlemmer ser
det, er det av avgjørende betydning å utdanne
våre soldater og befal på en slik måte
at de har egenskaper som kan nyttes til de oppdrag Forsvaret måtte
bli pålagt. Det er derfor òg viktig å gi
førstegangstjenesten et kvalitativt godt innhold, slik
at tjenesten blir interessant, utfordrende og hensiktsmessig. Disse medlemmer deler
den oppfatning at det er behov for flere profesjonelle soldater,
men dette må ikke skje på en slik måte
at det undergraver verneplikten. Det er derimot viktig at motiverte
dyktige soldater som er inne til førstegangstjeneste får
tilbud om videre utdanning og karrieremuligheter i Forsvaret.
Den sterkere bruken av Forsvaret som sikkerhetspolitisk
virkemiddel medfører òg at den norske befolknings
syn på Forsvaret endrer seg. Disse medlemmer ser
det som en utfordring å beholde den folkelige tilknytningen
til Forsvaret. Dette sikres gjennom allmenn verneplikt, men dette
må òg ivaretas gjennom en spredt tilstedeværelse
fordelt utover landet. Et sterkt HV vil være med på å sikre
en folkelig forankring for Forsvaret. HV er en viktig ressurs også i
kampen mot terror. HVs oppgaver er endret som en følge
av det nye trusselbildet, men HVs tilknytning til nærområdene
er ikke endret, dog skal HV-styrker kunne deployeres ved behov andre
steder i landet, men generelt er de tilknyttet sitt nærområde.
Dette er viktig både for å beholde lokalkunnskap
og for å sikre en positiv og merkbar tilstedeværelse
av Forsvaret i det daglige. En fremmedgjøring av Forsvaret
gjennom utelukkende satsning på utenlandstjeneste og profesjonelle
styrker, vil virke nedbrytende på forsvarsviljen og forståelsen for
Forsvarets oppgaver i tiden som kommer. Det å beholde et
HV med en styrke på 70 000 soldater vil sikre at HV fortsatt
kan tjene som en viktig deltaker i invasjonsforsvaret. HV må sikres
ressurser slik at utstyr og opplæring er på et
hensiktsmessig nivå. Disse medlemmer er
opptatt av at HV-styrkene får øvet i hensiktsmessig
form og hyppighet. Krigen mot terror gjenspeiler også oppdragene
som gis til HV. HVs spesialavdelinger HV-016 har viktige oppgaver
i forbindelse med kampen mot terror. Det er derfor etter disse
medlemmers oppfatning viktig at disse avdelingene og de
nye dykkeravdelingene får de nødvendige ressurser,
slik at disse avdelinger kan holde en hensiktsmessig standard og
at de består av et hensiktsmessig antall soldater. Derfor ønsker disse
medlemmer å åpne for at de distrikter
som har behov for disse avdelinger og andre avdelinger med spesielle oppgaver,
får anledning til å styrke disse.
Disse medlemmer ser det som naturlig
at mannskaper fra disse avdelinger får mulighet til å søke seg
til avdelinger som tjenestegjør i utenlandsoppdrag, der
det er hensiktsmessig og ønskelig.
Disse medlemmer ønsker å belaste
utenlandsoppdragene og kostnadene i forbindelse med oppdragene på et
eget utenlandsbudsjett, slik at det ikke belaster det ordinære
forsvarsbudsjettet. Det er etter disse medlemmers oppfatning
naturlig å belaste slike kostnader på utenlandsbudsjettet,
da dette ikke har noen direkte innvirkning på norsk økonomi.
Disse medlemmer erkjenner at
dagens sikkerhetspolitiske situasjon preges av det nye fiendebildet. Det
er ikke lenger noen grunn til å frykte en stor krig mellom
stater, slik det var under den kalde krigen. Det internasjonale
samarbeidet mellom stater og organisasjoner bidrar til stabilitet
i vår del av verden. Historisk sett har Europa vært
preget av kriger og fiendskap. Gjennom den foretatte EU- og NATO
utvidelsen har stater som tidligere sto mot hverandre nå fått
felles sikkerhetspolitiske interesser. Demokratiet i medlemslandene
får en dypere forankring gjennom tilknytningen til henholdsvis
EU og NATO, dette er med på å styrke de nye demokratiene
og markerer den endelige slutten på den kalde krigen.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at reserveoffiserene må ses på som en ressurs.
Denne ressursen kan nyttiggjøres ved at det stimuleres
til å engasjere reserveoffiserer i forbindelse med lavintensitet
oppdrag i utlandet. Denne gruppen representerer tidligere befal
som i tillegg til militær erfaring også har alder
og erfaring fra andre områder enn Forsvaret, noe som kan være
verdifullt i en rekke sammenhenger ved for eksempel demokratibygging
og liknende.
Disse medlemmer ønsker å styrke
Forsvaret i forhold til den fremlagte langtidsproposisjon. Disse medlemmer ønsker å styrke
forsvarsbudsjettet med 1,5 mrd. kroner pr. år i fireårsperioden,
til 31 mrd. kroner pr. år, slik at den totale summen for
perioden blir 124 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at en omstilling i Forsvaret
er viktig og nødvendig. Disse medlemmer er
imidlertid av den oppfatning at man gjennom Regjeringens forslag
ikke har funnet den riktige balanse mellom internasjonale kapasiteter
og nasjonal tilstedeværelse. Mange av oppgavene som prioriteres
vil gå på bekostning av Forsvarets tilstedeværelse utover
landet, ikke minst i Nord-Norge. Dette er uheldig og unødvendig. Disse
medlemmer er høyst usikker på om man i
realiteten vil skape noe mer samsvar mellom forsvarsstruktur og
finansiering, fordi ambisjonene blant annet når det gjelder
materiellinvesteringer er unødig store og fordi man i en
del tilfelle insisterer på en sentralisering av oppgaver
som må bli fordyrende.
Disse medlemmer vil påpeke
at det ensidige fokuset på nedlegging av arbeidsplasser
ikke er fulgt opp med en tilsvarende reduksjon i oppgaver. Dette medfører
at så langt har faste arbeidsplasser blitt erstattet av
ekstern konsulentarbeidskraft og overtid for de gjenværende
ansatte, med de kostnader det har for Forsvaret. Disse medlemmer er
av den oppfatning at prosessen nå går så raskt
at det skapes nye utgifter og merkostnader bare på grunn
av dette, samtidig som usikkerheten blant de ansatte er stor. Disse medlemmer vil påpeke
at komiteens behandling har avdekket at Forsvaret selv langt fra
har oversikten over de reelle innsparingene som ulike tiltak vil
få, eller hvor mange arbeidsplasser knyttet til de ulike
steder som enten skal nedlegges eller flyttes.
Disse medlemmer deler proposisjonens
mål om at pengene som bevilges skal gi best mulig operativ evne.
Spørsmålet er hvilken operativ evne man ønsker. Disse
medlemmer ønsker en annen balanse mellom nasjonale
og internasjonale kapasiteter og avviser at den sentralisering det
i flere tilfelle legges opp til, vil gi noe bedre operativ evne.
Tvert imot ønsker disse medlemmer å styrke
Forsvarets tilstedeværelse i nord, å opprettholde
Heimevernet som et landsdekkende element i Forsvaret, og å styrke
Sjøforsvaret. Dette innebærer at ambisjonene når
det gjelder å oppfylle ønsker fra NATO om å anskaffe
bestemte kapasiteter må reduseres og at materiellinvesteringene
må gjennomgås med et mer kritisk blikk enn hva
som i dag er tilfellet.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at omstillingen av FLO nå gjennomføres så raskt
at man står i fare for å gjøre vesentlige
feil underveis. Disse medlemmer viser til at en slik
omstilling berører svært mange menneskers arbeidsplass
og at det ikke er holdbart å legge fram forslag hvor man
på langt nær har oversikt over de faktiske konsekvenser. Disse
medlemmer vil advare mot at man bruker OPS (offentlig privat
samarbeid) løsninger som en lettvint måte å redusere
antallet årsverk på og mener Forsvaret burde ta
seg tid til å evaluere de pågående utsettinger
av oppgaver før man valgte å iverksette dette
på flere områder.