Samferdselsdepartementet har lagt til grunn
en samlet ramme for statlige midler til jernbanens kjøreveg
på 47 000 mill. kroner i perioden 2006-2015, herav 18 800 mill.
kroner i perioden 2006-2009. Videre har departementet foreløpig
lagt til grunn en samlet øvre ramme for kjøp av
persontransporttjenester med jernbane på 14 000 mill. kroner
i planperioden.
I tillegg legger Samferdselsdepartementet til
grunn at økt konkurranseutsetting av produksjonsvirksomheten og
en generell administrativ effektivisering i Jernbaneverket skal
bidra til reduksjon i utgiftene, slik at vedlikeholdsinnsatsen kan økes
ytterligere.
Samferdselsdepartementet vil styrke innsatsen
både til investeringer og drift og vedlikehold, sammenliknet med
bevilgningene i 2002-2004.
Departementet vil følge en investeringsprofil
hvor hoveddelen av ressursene settes inn der jernbanen kan spille
størst rolle når det gjelder miljø, arealknapphet, sikkerhet
og effektivitet.
Konkurranseutsetting av kjøp av persontransport med
jernbane kan få konsekvenser for investeringer og drift.
Tabell 7.2 i meldingen viser økonomiske
rammer til Jernbaneverket fordelt på kapitler og poster.
Årlig gjennomsnitt.
Mill. 2004-kroner.
| Bevilget 2002-20041 | NTP 2006-2015 |
Kap. 1350 Jernbaneverket2 | | |
Post 23 Drift og vedlikehold | 2 997 | 3 060 |
Post 30 Investeringer | 1 578 | 1 640 |
Sum statlige midler | 4 575 | 4 700 |
1 Revidert budsjett
2002 og 2003, og saldert budsjett for 2004.
2 Kap. 1350 post 25
Drift og vedlikehold av Gardermobanen finansieres ved brukerbetaling
og inngår ikke som del av plangrunnlaget i Nasjonal transportplan.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en
samlet ramme for statlige midler til drift og vedlikehold på 30 600
mill. kroner i perioden 2006-2015, herav 12 240 mill. kroner i perioden
2006-2009. Dette er en økning på 2,1 pst. sett
i forhold til gjennomsnitt av bevilgningene i 2002-2004.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en
samlet ramme for statlige midler til investeringer på 16
400 mill. kroner i perioden 2006-2015, herav 6 560 mill. kroner
i perioden 2006-2009. Dette er en økning på 3,9 pst.
sett i forhold til gjennomsnittet av bevilgningene i 2002-2004.
Det er kun et mindre beløp som vil
gå til å fullføre igangsatte prosjekter.
Midlene vil særlig bli brukt til tiltak
som vil bidra til kapasitetsøkning og kvalitetsforbedring
av jernbanens kjøreveg, kollektiv-knutepunkter og godsterminaler. Investeringsinnsatsen
konsentreres til de delene av nettet hvor det er størst
grunnlag for økte transportvolumer og markedsandeler. Innsatsen
vil særlig bli rettet mot:
– nærtrafikk
i Osloregionen, Stavanger-området og Bergens-området,
– regiontrafikk på Østlandet
(Intercitynettet) og i Trøndelag,
– godstrafikk mellom Landsdelene
og til/fra utlandet.
De viktigste prosjektene på jernbanen
i perioden omfatter videreføring av utbygging til fire
spor fra Asker mot Oslo på Drammensbanen (Lysaker-Sandvika
og Lysaker stasjon) og utbygging til fire spor på Østfoldbanen
fra Ski mot Oslo (Kolbotn - Ski, inklusiv Ski stasjon), samt utbygging
til dobbeltspor på Østfoldbanen (Haug-Onsøy)
og på Vestfoldbanen (Barkåker-Tønsberg
og Holm-Holmestrand) og deler av strekningen Eidsvoll-Hamar på Dovrebanen.
Videre vil det bli gjennomført utbygging til to spor på Sørlandsbanen (Sandnes-Stavanger)
og Bergensbanen (Bergen-Fløen). Det vil bli bygd ny godsterminal
på Ganddal til erstatning for dagens terminal i Stavanger
og Alnabru godsterminal i Oslo vil bli bygd om. Gevingåsen
tunnel på Nordlandsbanen vil bli fullført i perioden.
I tillegg er oppstart av utbygging til fire spor fra Kolbotn mot Oslo
S, ny trasé mellom Larvik og Porsgrunn (Eidangertunnelen)
og videreføring av utbygging til to spor mellom Arna og
Bergen prioritert i slutten av planperioden.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet stiller seg bak
Regjeringa si prioritering av jernbanen der den spelar størst
rolle når det gjeld miljø, arealbruk, tryggleik
og effektivitet.
Desse medlemene vil peike på at
Regjeringa presenterer rammene til jernbaneformål som ei
satsing og ei auke i høve til tidlegare år. Desse medlemene vil
peike på at Regjeringa i denne samanheng samanliknar rammene
med løyvingar gjort over statsbudsjettet hittil i planperioden,
og ikkje ambisjonsnivået vedtatt i Nasjonal transportplan
2002-2011. Desse medlemene vil i denne samanheng vise
til figur 7.1 side 100 i St.meld. nr. 24 (2003-2004) der utviklinga
kjem tydeleg fram når det gjeld løyvingar til
dei ulike transportsektorane.
Desse medlemene vil peike på at
etterslepet på investeringar i jernbanen sin infrastruktur
så langt inn i planperioden ligg på 1,6 mrd. kroner
i høve til handlingsplanen. Desse medlemene vil
vidare peike på at Regjeringa sitt forslag til ramme for
investeringar i jernbanen på ingen måte vil ta
igjen dette etterslepet. Desse medlemene viser til
Jernbaneverkets analyser og rapporten "Utfordringer og valg for
jernbanesektoren, herunder omfang og standard av jernbanenettet",
der det går fram at ei ramme til investeringar i jernbanen
på 28 mrd. kroner, eventuelt 46,5 mrd. kroner, vil være
nødvendig for å oppnå eit modernisert
jernbanenett av ein tilfredsstillande standard. Desse medlemene vil
vidare peike på at auka investeringar til modernisering
av jernbanenettet vil på sikt spare staten for vedlikehaldskostnader.
Desse medlemene vil peike på at
manglande fornying av jernbanen sin infrastruktur fører
til auka vedlikehaldsbehov og dermed auka kostnader.
Desse medlemene viser elles til
sine rammer, merknader og forslag under sine generelle merknader
i kap. 1.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen i tiårsperioden
går inn for at det skal brukes 47,0 mrd. kroner til investering,
drift og vedlikehold av jernbanen. Den årlige rammen er
vel 215 mill. kroner høyere enn det som ble bevilget til
jernbanen pr. år i gjennomsnitt i perioden 2002-2004.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens forslag til ramme for Jernbaneverket er 3 mrd. kroner høyere
enn nivået i regjeringen Stoltenbergs forslag til jernbanebudsjett
for 2002, omregnet til 2004-kroner. Samarbeidsregjeringen har i
sine statsbudsjett for 2003 og 2004 økt jernbanesatsingen
betydelig i forhold til Arbeiderpartiets prioriteringer i regjering,
og foreslår nå å videreføre
dette høye nivået i planperioden.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag til økonomisk ramme for Jernbaneverket
og mener rammen vil gi rom for en styrking av jernbanen. Regjeringens
investeringsprofil, hvor hoveddelen av ressursene settes inn der
jernbanen kan spille størst rolle når det gjelder
miljø, arealknapphet, sikkerhet og effektivitet, er en
riktig strategi. Disse medlemmer mener derfor det
er riktig at investeringsinnsatsen konsentreres til de delene av
nettet hvor det er størst grunnlag for økte transportvolumer
og markedsandeler.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at økt konkurranseutsetting i produksjonsvirksomheten og
en generell administrativ effektivisering i Jernbaneverket vil kunne
gi mer jernbane for pengene, og dermed bedre tilbud til passasjerene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine rammer, merknader og forslag under pkt.1.2.3 i denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil øke
rammen til jernbaneinvesteringer i tråd med Jernbaneverkets
satsingsalternativ, det vil si en årlig økning
på 3,01 mrd. kroner og en samlet bevilgning til jernbane
på 46,5 mrd. kroner. Disse medlemmer vil
understreke at jernbanen er det miljøvennlige og moderne
framkomstmidlet i Norge. Disse medlemmer mener en økt
jernbanesatsing er miljøvern. Et bedre togtilbud i Norge,
med flere avganger, flere og bedre strekninger og mindre forsinkelser
vil være et viktig bidrag til at Norge oppnår
sine miljømål knyttet til utslipp av klimagasser
og lokal luftforurensing. Disse medlemmer viser til
at mesteparten av det norske jernbanenettet ligger slik det ble
bygget for 100-150 år siden. At vi har et etterslep på utviklingen
av jernbanenettet er tydeliggjort av at Norge er europamester både
i andel enkeltsporede strekninger og utnyttelse av infrastrukturen.
I tillegg til de forslag til jernbaneinvesteringer
som ligger inne i Regjeringens forslag vil disse medlemmer prioritere
penger til følgende prosjekter:
Korridor 1: | |
Kolbotn-Oslo | 3,0 mrd. kroner |
Sandbukta-Moss | 0,5 mrd. kroner |
Fredrikstad stasjon | 1,0 mrd. kroner |
Fjernstyring Østre
linje | 0,1 mrd. kroner |
| |
Korridor 3: Oslo - Stavanger: | |
Holmestrand-Nykirke | 0,9 mrd. kroner |
Nykirke-Barkåker
| 1,5 mrd. kroner |
Sandefjord Lufthavn Torp:
Stasjon | 0,6 mrd. kroner |
Eidangerforbindelsen | 1,7 mrd. kroner |
Drammen-Kobbervik | 0,3 mrd. kroner |
Grenlandsbanen | 3,5 mrd. kroner |
| |
Korridor 5: Oslo - Bergen: | |
Ulriken tunnel | 0,6 mrd. kroner |
Arna-Trengereid | 0,7 mrd. kroner |
Ringeriksbanen | 4,4 mrd. kroner |
| |
Korridor 6: | |
Eidsvoll-Lillehammer | 5,8 mrd. kroner |
Gjøvikbanen: Fjernstyring,
etc. | 0,3 mrd. kroner |
Rørosbanen: Fjernstyring
Røros-Støren | 0,2 mrd. kroner |
| |
Korridor 7: | |
Bytoget i Trondheim | 0,16 mrd. kroner |
Forbordsfjellet tunnel
| 0,47 mrd. kroner |
Trønderbanen,
diverse tiltak | 0,50 mrd. kroner |
| |
Korridor 8: | |
Ofotbanen | 0,3 mrd. kroner |
| |
Diverse program: | |
Sikkerhet, miljø,
knutepunkt og kapasitetsutvidelser | 3,57 mrd. kroner |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
oppteken av at jernbanen skal vere eit reelt transportalternativ,
særleg i bynære område. Jernbanen er
eit godt og miljøvenleg alternativ og må difor
gjevast gode økonomiske rammer. Pr. i dag er svært
mykje av jernbanenettet gamalt og av så dårleg
kvalitet at ein ikkje får utnytte den moglegheita ein har. Denne
medlemen meiner difor at ramma til jernbane må aukast
i høve til Regjeringa sitt framlegg, og vil auke ramma med
9 mrd. kroner i perioden 2006-2015.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en
samlet ramme for statlige midler til vegformål på 122
500 mill. kroner i perioden 2006-2015.
Samferdselsdepartementet vil innenfor investeringsrammen
særlig prioritere investeringsmidler til en raskere, og
mer sammenhengende utbygging av stamvegnettet i alle deler av landet.
Det gjøres særlig av hensyn til trafikksikkerheten
og av hensyn til næringslivets behov. Stamvegnettet bidrar
i tillegg til å knytte landsdelene sammen, og god framkommelighet her
er derfor av stor betydning for hele landet. Mindre investeringstiltak
som har god effekt på trafikksikkerheten er også gitt
høy prioritet i denne planen.
For øvrig riksvegnett skal de konkrete
prioriteringene innenfor den tildelte planrammen skje i arbeidet med
handlingsprogrammene, hvor fylkeskommunens prioriteringer vil bli
gitt avgjørende innflytelse innenfor de føringer
som er fastsatt gjennom Stortingets behandling av denne meldingen.
Samferdselsdepartementet forutsetter at kollektivtiltak i storbyene,
trafikksikkerhetstiltak og gang- og sykkelveger gis høy
prioritet innenfor rammen.
I tillegg til statlige midler til investeringer
er det totalt i perioden regnet med annen finansiering på om lag
11 mrd. kroner på stamvegnettet. Dette er noe høyere
enn anslaget i Nasjonal transportplan 2002-2011, der det ble lagt
til grunn 8,2 mrd. kroner i bompenger på stamvegnettet
(2004-kroner). En videreutvikling av bompengesystemet for å sikre
en raskere, mer effektiv og helhetlig utbygging av lengre stamvegstrekninger
er beskrevet i kapittel 5 i meldingen.
De fylkeskommunale prioriteringene som gjøres
ved utarbeidelse av handlingsprogrammene, vil bestemme omfanget
av bompenger på det øvrige riksvegnettet. Disse
handlingsprogrammene vil bli utarbeidet i etterkant av Stortingets
behandling av Nasjonal transportplan.
For bedre å kunne foreta avveininger
mellom investeringer, drift og vedlikehold er det behov for å bedre beslutningsunderlaget.
Som varslet i St.prp. nr. 1 (2002-2003) har Vegdirektoratet igangsatt
et prosjekt som bl.a. skal se på virkninger av forskjellige
nivåer på vedlikehold og rehabilitering av eksisterende
vegnett og samspillet mellom vedlikehold og investeringer. Dette
arbeidet skal være ferdigstilt i 2005.
Tabell 7.3 i meldingen viser rammer til vegformål fordelt
på kapitler og poster.
Årlig gjennomsnitt.
Mill. 2004-kroner.
| Bevilget 2002-20041 | NTP 2006-2009 | NTP 2006-2015 |
Kap. 1320 Statens vegvesen | | | |
Post 23 Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m. | 5 797 | 5 875 | 5 965 |
Post 29 Vederlag til OPS-prosjekter | | 400 | 400 |
Post 30 Riksveginvesteringer2 | 4 659 | 4 570 | 4 510 |
Post 31 Rassikring | 145 | 200 | 200 |
Post 33 Kompensasjon for økt
arbeidsgiveravgift | 75 | | |
Post 35 Vegutbygging i
Bjørvika | 14 | 50 | 20 |
Post 60 Forsøk3 | 171 | | |
Post 72 Kjøp
av riksvegferjetjenester | 1 139 | 1 155 | 1 155 |
Sum statlige midler | 12 000 | 12 250 | 12 250 |
1 Revidert budsjett
2002 og 2003, og saldert budsjett for 2004.
2 Den største
delen av bevilgningene til OPS-prosjektene går til investeringer.
Dette gjør at riksveginvesteringene, inkl. OPS, opprettholdes
sett i forhold til gjennomsnitt av bevilgningene i 2002-2004.
3 Ny post fra 2004.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en
samlet ramme for statlige midler til trafikktilsyn, drift og vedlikehold
på 59 650 mill. kroner i perioden 2006-2015, herav 23 500
mill. kroner i perioden 2006-2009. Sammenliknet med gjennomsnitt
av bevilgningene i 2002-2004 gir dette en økning på 80
mill. kroner pr. år de fire første årene
og 230 mill. kroner de siste seks årene i planperioden.
Vegnettet vil både få økt
trafikkbelastning og utvidet omfang eller lengde. Til å dekke økte
kostnader som følge av dette er det foreløpig
satt av henholdsvis 110 mill. kroner pr. år i perioden
2006-2009 og 210 mill. kroner pr. år i perioden 2010-2015.
Det er i de siste årene innført
skjerpet krav til utstyr i tunneler. Dette skyldes dels økt
krav om overvåking av teknisk utstyr som nødvendiggjør
oppgradering av eldre tunneler, og drift av nye tunneler med mer
utstyr. Det er satt av henholdsvis 55 mill. kroner og 105 mill. kroner
pr. år i periodene 2006-2009 og 2010-2015 for å dekke
disse utgiftene.
Totalt etterslep i vedlikehold av riksvegnettet
er beregnet til vel 11 mrd. kroner i 2003. For å stoppe
den uheldige utviklingen vil Samferdselsdepartementet styrke vedlikeholdet,
både ved økte bevilgninger og ved at det tas ut
effektiviseringsgevinster, som til sammen tilsvarer 365 mill. kroner
pr. år.
Statens vegvesen vil gjennomføre et
skiltfornyingsprogram og i planperioden intensivere arbeidet med trafikksikkerhetsrevisjoner
av riksveger med høy skadegradstetthet. Trafikksikkerhetsrevisjonene
følges opp med enkle strakstiltak.
Det er knyttet usikkerhet til behovet for midler
til drift og vedlikehold i perioden 2010-2015 bl.a. som følge
av nye EU-krav for tunnelsikkerhet.
Innsatsen rettet mot økt bruk av bilbelte
vil bli trappet opp i planperioden.
Det vil også bli satset målrettet
på å øke andelen tunge kjøretøyer
som tilfredsstiller tekniske krav av betydning for trafikksikkerheten,
samt overholdelse av kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
Det vil i perioden både bli vurdert
et differensiert tjenestetilbud på trafikkstasjonene.
Foreløpig er det lagt til grunn om
lag 400 mill. kroner pr. år i perioden 2006-2015 til å dekke
samlede årlige kostnader for de tre prøveprosjektene
som er vedtatt gjennomført. Dette gjelder utgifter til
investeringer og drift og vedlikehold av anleggene.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en
samlet ramme for statlige midler til riksveginvesteringer på 45 100
mill. kroner i perioden 2006-2015, herav 18 280 mill. kroner i perioden
2006-2009. Sammenliknet med gjennomsnittet av bevilgningene i 2002-2004,
inkl. post 60 Forsøk, gir dette budsjetteknisk en reduksjon på 260
mill. kroner pr. år de fire første årene
og 360 mill. kroner de siste seks årene i planperioden.
For å gi et fullstendig bilde må midler avsatt
til OPS-prosjekter også inkluderes. Den største
delen av disse midlene går til investeringer. Dette gjør
at investeringsinnsatsen opprettholdes sammenliknet med gjennomsnitt
av bevilgningene i 2002-2004.
Bundne midler til refusjoner og fullføring
av prosjekter som er startet opp ved inngangen til planperioden utgjør
om lag 6 mrd. kroner av de statlige midlene. Det er videre knyttet
føringer til om lag 7 mrd. kroner av de statlige midlene.
Samferdselsdepartementets fordeling av investeringsrammen
mellom stamveger, øvrige riksveger og ikke rute-/fylkesfordelte
midler er vist i tabell 7.4 i meldingen.
| Bevilget 2002-20041 | NTP 2006-2009 | NTP 2006-2015 |
Stamveger | 2 083 | 2 628 | 2 570 |
Øvrige riksveger | 2 2273 | 1 542 | 1 540 |
Ikke rute-/fylkesfordelte
midler | 345 | 400 | 400 |
Sum | 4 655 | 4 5702 | 4 5102 |
1 Bevilget 2002 og
2003, og saldert budsjett for 2004.
2 I tillegg er det
satt av 400 mill. kroner pr. år til OPS-prosjekter.
3 Bevilgninger til øvrige
riksveger inkluderer også midler til mindre investeringstiltak
og planlegging på stamvegnettet. Dette utgjør om
lag 450-500 mill. kroner.
En rekke store stamvegprosjekter vil være
påbegynt ved inngangen til planperioden. Dette omfatter
viktige byprosjekter som E6 Nordre avlastningsveg i Trondheim og
E18 Bjørvikaprosjektet i Oslo, prosjekter på høytrafikkert
stamvegnett på Østlandet (Høvik-Frydenhaug
og Kopstad-Gulli på E18 og Wøyen-Bjørum
på E16), samt prosjektene i distriktene som E6 Jevika-Selli
i Nord-Trøndelag, E16 i Lærdalen i Sogn og Fjordane
og E10 Lofotens fastlandsforbindelse i Nordland.
Det vil dessuten være rom for å starte
opp flere viktige prosjekter i første del av planperioden
2006-2015, på stamveger i alle deler av landet. Disse vil
særlig bli konsentrert på E6 i Østfold,
E6 nordover fra Gardermoen, E18 sør for Drammen, E39 på Vestlandet
og E6 gjennom Nordland. Ved utgangen av første fireårsperiode
vil det være bygd firefelts veg gjennom hele Østfold,
og sammenhengende firefelts veg fra Oslo til Tønsberg.
Ved utgangen av tiårsperioden vil det i all hovedsak stå ferdig
firefelts veg gjennom Vestfold og mellom Gardermoen og Kolomoen
sør for Hamar. Det arbeides lokalt med ulike løsninger
for ytterligere forsering.
Smale veger, etterslep i ivaretakelse av vegkapitalen og
dårlig trafikksikkerhetsmessig standard er de viktigste årsakene
til investeringsbehov. I tillegg kommer også viktige behov
som bedre tilbud til gående og syklende, samt kollektivtiltak.
Samferdselsdepartementet prioriterer utbedring
av eksisterende vegnett for bl.a. å ta igjen deler av etterslepet
i vegkapitalen. Videre prioriteres tiltak for økt sikkerhet
og miljøvennlig transport i de største byene.
Den fylkesvise fordelingen framgår
av tabell 7.5 i meldingen. I første fireårsperiode
er det store bindinger knyttet til igangsatte prosjekter i enkelte
fylker. I tillegg kommer andre sentrale føringer for prioriteringene,
i hovedsak som følge av statlige forpliktelser knyttet
til oppfølgingen av vedtatte bompengepakker. Dette reduserer
frihetsgraden, og har vært styrende for den foreslåtte
fylkesfordelingen for perioden 2006-2009.
I siste seksårsperiode er standardgapmodellen
lagt til grunn for fordelingen.
I forhold til rammene som ble lagt til grunn
i etatenes planforslag, er rammen til øvrige riksveger økt
med om lag 2 mrd. kroner i denne meldingen. Alle fylker har fått økt
sine rammer - særlig prioritert er byområder med
behov for styrking av tiltak for kollektivtrafikken, og distriktsfylker
med store utfordringer bl.a. når det gjelder rassikring.
Tabell 7.5 Fordeling av
rammen til øvrige riksveger.
| 2006-2009 | 2010-2015 |
Fylke | Mill. 2004-kr | Pst. | Mill. 2004-kr | Pst. |
Østfold | 200 | 3 | 610 | 7 |
Akershus | 490 | 8 | 760 | 8 |
Oslo | 550 | 9 | 770 | 8 |
Hedmark | 150 | 2 | 340 | 4 |
Oppland | 140 | 2 | 300 | 3 |
Buskerud | 430 | 7 | 470 | 5 |
Vestfold | 170 | 3 | 470 | 5 |
Telemark | 310 | 5 | 400 | 4 |
Aust-Agder | 150 | 2 | 330 | 4 |
Vest-Agder | 220 | 4 | 360 | 4 |
Rogaland | 530 | 9 | 660 | 7 |
Hordaland | 850 | 14 | 1 030 | 11 |
Sogn og Fjordane | 330 | 6 | 630 | 7 |
Møre og Romsdal | 570 | 9 | 490 | 5 |
Sør-Trøndelag | 190 | 3 | 430 | 5 |
Nord-Trøndelag | 210 | 3 | 240 | 3 |
Nordland | 300 | 5 | 400 | 4 |
Troms | 200 | 3 | 420 | 5 |
Finnmark | 180 | 3 | 120 | 1 |
Sum | 6 170 | 100 | 9 230 | 100 |
Det er en forutsetning at fylkeskommunale prioriteringer
på øvrig riksvegnett bidrar forholdsmessig til å bedre
trafikksikkerheten.
I St.meld. nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport
er det signalisert økt statlig engasjement i kollektivtransporten,
med særlig vekt på de største byene. For å følge
opp meldingen vil Samferdselsdepartementet bl.a. øke innsatsen
til særskilte kollektivtrafikktiltak til om lag 2 500 mill.
kroner totalt i planperioden. Samferdselsdepartementet forutsetter
at denne satsingen i all hovedsak vil skje i tilknytning til det øvrige
riksvegnettet, og at fylkeskommunene tar hensyn til dette. Satsingen
vil hovedsakelig gjelde kollektivtiltak i de store byene.
Regjeringen har utarbeidet en nasjonal sykkelstrategi for å legge
bedre til rette for økt bruk av sykkel som framkomstmiddel.
Dette vil bl.a. gjøres ved en betydelig økning
av dagens innsats til utbygging av gang- og sykkelveger til om lag
2 600 mill. kroner totalt i planperioden.
Turistvegprosjektet vil bli videreført
i den kommende planperioden med en framdrift som tar sikte på at
de 18 utvalgte strekningene er fullført innen utgangen
av 2015.
Samferdselsdepartementet vil også styrke
på den samlede satsingen på opprusting av eksisterende
tunneler.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en
ramme på 2 000 mill. kroner til særskilte rassikringstiltak
(post 31) i planperioden 2006-2015. Midlene kan benyttes både
på riks- og fylkesveger. I tillegg kommer prosjekter og
tiltak med rassikringsgevinst som prioriteres innenfor post 30.
Samferdselsdepartementet har foreløpig
lagt til grunn at staten skal bidra med om lag 1 200 mill. kroner
(2004-kroner) i tråd med St.meld. nr. 28 (2001-2002). Det
er lagt til grunn at 200 mill. kroner skal dekkes innenfor NTP-rammen
i perioden 2006-2015. Statens resterende andel i planperioden er
forutsatt å komme i tillegg til NTP-rammen. Finansieringen
av kostnadsøkningen vil bli nærmere drøftet
med Oslo kommune. Eventuelle økte statlige bidrag forutsettes å komme
i tillegg til planrammen.
Fra 1. januar 2004 vil fylkeskommunene i Telemark, Buskerud
og Vestfold (TBV) samt Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane (Vestlandsrådet)
gjennomføre forsøk med oppgavedifferensiering
knyttet bl.a. til samferdsel. Dette innebærer bl.a. at
TBV og Vestlandsrådet får ansvaret for å prioritere
midler til investeringer på øvrig riksvegnett
innenfor post 30 Riksveginvesteringer og post 31 Rassikring.
Forsøk skal i utgangspunktet foregå i
perioden 2004-2007, dvs. bare de to første årene
i planperioden. Det er usikkerhet knyttet til bindingene i de enkelte
fylkene ved inngangen til planperioden 2006-2015. De økonomiske
planrammene kan derfor først bli avklart gjennom retningslinjene
for arbeidet med handlingsprogrammene. De endelige rammene vil bli
fastlagt i forbindelse med Stortingets behandling av de årlige budsjettene.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en
samlet ramme for statlige midler til post 72 Tilskudd til riksvegferjedriften
på 11 550 mill. kroner i perioden 2006-2015, herav 4 620
mill. kroner i perioden 2006-2009. Dette er en økning på 1,4
pst. sett i forhold til gjennomsnitt av bevilgningene i 2002-2004.
Det legges opp til innsetting av en rekke nye
eller nesten nye ferjer i forbindelse med økt bruk av konkurranseutsetting.
Nybyggingsaktiviteten i riksvegferjedriften, herunder
bygging av ferjer drevet med naturgass, må tilpasses de økonomiske
rammene til kjøp av ferjetjenester. Departementet regner
med at konkurranse-utsettingen av riksvegferjedriften blir mest
effektiv dersom det forutsettes innsetting av nye eller nesten nye
ferjer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen i tiårsperioden
går inn for at det skal brukes 122,5 mrd. kroner til vegformål.
Rammen er 250 mill. kroner høyere enn det som ble bevilget
til vegformål pr. år i perioden 2002-2004.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag til ramme og mener rammen vil bidra til realisering
av mange nødvendige vegprosjekter og opprettholdelse av
vegkapitalen over hele landet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens forslag til ramme for Statens vegvesen er 7 mrd. kroner høyere
enn nivået i regjeringen Stoltenbergs forslag til vegbudsjett
for 2002, omregnet til 2004-kroner. Samarbeidsregjeringen har i
sine statsbudsjett for 2003 og 2004 økt vegsatsingen betydelig
i forhold til Arbeiderpartiets prioriteringer i regjering, og foreslår
nå å videreføre dette høye nivået
i planperioden.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at etterslepet på løyvingar til veg etter
tre år er på ca. 1,2 mrd. kroner i høve
til handlingsplanane for perioden 2002-2005. I tillegg kjem at fleire
prosjekt har vorte dyrare enn føresett, noko som har ført
til eit større etterslep når det gjeld prosjekt.
Ut frå dette vil desse medlemene auka ramma
til vegføremål med 10 mrd. kroner i perioden,
til i alt 132,5 mrd.kroner.
Desse medlemene er samd i at
stamvegnettet er viktig, og vil difor auka ramma til stamvegar med
4 mrd. kroner til i alt 29,7 mrd. kroner. Desse midlane skal gå til
forsering av alt oppstarta prosjekt, til framskunding av prosjekt
som er foreslått starta opp seint i perioden og til å starta
opp nye prosjekt. Desse medlemene vil og gjera framlegg
om auke i ramma til andre stamvegar enn E6, E18 og E39, og vil koma tilbake
til dette under dei ulike korridorane.
Desse medlemenemeiner
at ramma til øvrige riksvegar må aukast, og gjer
framlegg om å auka løyvingane med 5 mrd. kroner
til 20,4 mrd. kroner i perioden. Dette kjem i tillegg til auka ramme
til rassikring med 1 mrd. kroner til i alt 3 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine rammer, merknader og forslag under pkt.1.2.3 i dette dokument.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at det dei siste åra har vorte eit stort etterslep knytt
til investering, drift og vedlikehald på veg. På bakgrunn
av dette er det no eit skrikande behov for å gjere noko
med vegstandarden mange stader, og mange prosjekt står
klare til å bli realiserte. Denne medlemen meiner
derfor det er naudsynt med ei kraftig auke i totalramma til veg,
og vil i perioden 2006-2015 auke ramma med 20 mrd. kroner.
Denne medlemen vil peike på at
det er det sekundære riksvegnettet som dei seinare åra
har vore taparane i tildelinga av midlar. Denne medlemen vil
hevde at dette er ei uheldig utvikling der det er distrikta som
tapar. For å utløyse det store verdiskapingspotensialet
i distrikta, vil utbygging av det sekundære riksvegnettet
vere avgjerande.
Denne medlemen viser til at vi
og treng velfungerande transportkorridorar som bind regionar og
sentrale strøk saman, og som gir god tilknyting mellom Noreg
og utlandet.
Komiteen har merka seg ei lita
auke av midlane på post 23 siste del av perioden, og vil
peika på det store etterslepet det er på dette
området. Komiteen vil serleg peika på at
Telemark og Buskerud fylke har dispensasjon frå standardkrava,
og ber om at Regjeringa ved neste rullering legg fram ein plan for
korleis ein skal ta att etterslepet på vegvedlikehald.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at Regjeringen i tiårsperioden går
inn for å bruke 5 965 mill. kroner pr. år på trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger med mer. Vedlikeholdet styrkes
med 365 mill. kroner pr. år, gjennom økte rammer
og ved at det tas ut effektiviseringsgevinster. Dette er en markert økning
både i forhold til handlingsprogrammet 2002-2005, gjennomsnittlige
bevilgende midler i perioden 2002-2004 og saldert budsjett 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine rammer, merknader og forslag under pkt.1.2.3 i dette dokument.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
oppteken av at det er naudsynt å vedlikehalde det vegnettet
ein allereie har. Fleire fylke har ein vegstandard som ikkje held
standardkrava. Dette gjeld både på stamvegar og
sekundære riksvegar. Denne medlemen viser
til at vedlikehald av vegnettet og har ein viktig funksjon i samband
med trafikktryggleik.
Denne medlemen vil difor gå inn
for ei auke i ramme til post 23 med 4 mrd. kroner i perioden 2006-2015.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er kjent med at
det foregår et omfattende og positivt arbeid i mange fylker
med ulike lokale finansieringsløsninger både av
enkeltprosjekter og regionale pakkeløsninger. Flertallet forutsetter at
prosjekter som omfatter bruk av ordinære riksvegmidler
blir behandlet i fylkenes handlingsplaner og at det tas initiativ
og oppnås enighet lokalt om organisering og finansiering
av slike prosjekter og pakker.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen i tiårsperioden
går inne for å bruke 4 510 mill. kroner pr. år
på riksvegsinvesteringer. Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag til ramme og er også enig i prioriteringen
mellom stamveger og øvrige riksveger, samt den fylkesvise
fordelingen av riksvegmidler.
Disse medlemmer er enig i at
investeringsmidlene på stamvegnettet bør prioriteres
til en raskere og mer sammenhengende utbygging. En slik utbygging vil
styrke trafikksikkerheten og vil være viktig for næringslivets
behov.
Disse medlemmer viser til at
fylkeskommunene vil ha avgjørende innflytelse over prioriteringene
av midler til øvrige riksveger og vil derfor ikkje foregripe fylkenes
behandling av handlingsplaner, Disse medlemmer støtter
Regjeringens forutsetning om at kollektivtiltak i storbyene, trafikksikkerhetstiltak
og gang- og sykkelveger skal gis høy prioritet innenfor rammen.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartietforeslår å auka ramma
til stamvegar med 4 mrd. kroner i NTP-perioden. Desse medlemene vil foreslå at
den auka ramma vert nytta til fylgjande forsering av og ekstra løyving
til stamvegprosjekt i perioden 2006-2015:
Korridor 1.
Oslo-Svinesund | |
Forsering
av E6 | |
| |
Korridor 2.
Oslo-Ørje/Magnor | |
Forsering
av E18 | |
Forsering
av rv 2 | |
Rv 2, auka
løyving | 300 mill. kr |
Rv 35 Jevnaker-Olimb,
auka løyving | 100 mill. kr |
| |
Korridor 3.
Oslo-Grenland-Kristiansand-Stavanger | |
E18 Kristiansand-Grimstad;
auka standard og ekstra parsell, ev. E39
vest for Kristiansand | 250 mill. kr |
E39 Vigeland-Osestad,
forsering | |
Rv 23 Måna-Lier,
statleg løyving | 150 mill. kr |
Rv 150 Ulvensplitten,
auka løyving | 150 mill. kr |
| |
Korridor 4.
Stavanger-Bergen- Ålesund-Trondheim | |
E39 Stavanger-Ålesund,
auka løyving | 1 000 mill. kr |
E39 Ålesund-Trondheim/Høgkjølen,
løyving | 100 mill. kr |
| |
Korridor 5.
Oslo-Bergen/Haugesund med arm via Sogn til Førde | |
E134 Århus-Gvammen,
statleg løyving | 300 mill. kr |
E16 Hamang-Wøyen
| 100 mill. kr |
E16 Steinsfjordbrua,
statleg løyving | 50 mill. kr |
Rv 7/rv
52 Sokna-Ørgenvika, forsering, auka løyving | 150 mill. kr |
E16 Øye-Borlaug
| 100 mill. kr |
| |
Korridor 6.
Oslo-Trondheim med armar til Ålesund og Trondheim | |
Rv 4 Oppland,
forsering | |
Fossumdiagonalen,
auka løyving | 200 mill. kr |
E6 Oppland,
auka løyving | 200 mill. kr |
Soknedalen,
forsering, auka løyving | 100 mill. kr |
Oppdal sentrum,
statleg løyving | 50 mill. kr |
| |
Korridor 7.
Trondheim-Bodø med armar til svenskegrensa | |
E6 strekningvise
utbetringar i Nord-Trøndelag, herunder
Nes bru, statleg løyving | 150
mill. kr |
Helgelandspakka,
statleg løyving | 150 mill. kr |
Rv 80 Fauske-Bodø,
statleg løyving | 100 mill. kr |
| |
Korridor 8.
Bodø-Narvik-Tromsø-Kirkenes med arm til Lofoten
mv. | |
E6 Narvik-Bjerkvik
| 100 mill. kr |
E6 Vest for
Alta, auka løyvingar | 200 mill. kr |
Desse medlemene gjer vidare framlegg
om å auke ramma til øvrige riksvegar med 5 mrd.
kroner. Desse midlane vert å fordela etter same nøkkel
som i Regjeringa sitt framlegg. Desse medlemene viser
til fylgjande tabell:
Arbeidarpartiet sitt forslag
til fordeling av ramma til øvrige riksvegar
Fylke | Regjeringa 2006-2009 mill.
2004-kr. | Regjeringa 2010-2015 mill.
2004-kr. | NTP totalt | Ap 2006-2009 | Ap 2010-2015 | Ap samla påplussing | Totalt Aps alternativ |
Østfold | 200 | 610 | 810 | 60 | 210 | 270 | 1 080 |
Akershus | 490 | 760 | 1 250 | 160 | 240 | 400 | 1 650 |
Oslo | 550 | 770 | 1 320 | 180 | 240 | 420 | 1 740 |
Hedmark | 150 | 340 | 490 | 40 | 120 | 160 | 650 |
Oppland | 140 | 300 | 440 | 40 | 90 | 130 | 570 |
Buskerud | 430 | 470 | 900 | 140 | 150 | 290 | 1 190 |
Vestfold | 170 | 470 | 640 | 60 | 150 | 210 | 850 |
Telemark | 310 | 400 | 710 | 100 | 120 | 220 | 930 |
Aust-gder | 150 | 330 | 480 | 40 | 120 | 160 | 640 |
Vest-Agder | 220 | 360 | 580 | 80 | 120 | 200 | 780 |
Rogaland | 530 | 660 | 1 190 | 180 | 210 | 390 | 1 580 |
Hordaland | 850 | 1 030 | 1 880 | 280 | 330 | 610 | 2 490 |
Sogn og Fjordane | 330 | 630 | 960 | 120 | 210 | 330 | 1 290 |
Møre og Romsdal | 570 | 490 | 1060 | 180 | 150 | 330 | 1 390 |
Sør-Trøndelag | 190 | 430 | 620 | 60 | 150 | 200 | 830 |
Nord-Trøndelag | 210 | 240 | 450 | 60 | 90 | 150 | 600 |
Nordland | 300 | 400 | 700 | 100 | 120 | 220 | 920 |
Troms | 200 | 420 | 620 | 60 | 150 | 210 | 830 |
Finnmark | 180 | 120 | 300 | 60 | 30 | 90 | 390 |
Sum | 6 170 | 9 230 | 15 400 | 2 000 | 3 000 | 5 000 | 20 400 |
Desse medlemene meiner at fordelinga
av dei auka rammene må kunna vurderast nærare
i samband med handlingsplanane og budsjettet for det einskilde år,
slik at det vert god framdrift i dei einskilde prosjekt og at prosjekt
vert gjennomførte ganske løpande.
Desse medlemene vil peika på at
auken på ramma til øvrige riksvegar med 5 mrd.
kroner utgjer ein auke på 32 pst. Desse medlemene vil
fylgja fylkeskommunane sine prioriteringar når det gjeld øvrige
riksvegar, men vil likevel gje ei omtal av nokre prosjekt som fylka
har prioritert.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at me i vårt alternativ aukar ramma for øvrige
riksvegar til Østfold med 270 mill. kroner til i alt 1
080 mill. kroner. Dette vil m.a. gje rom for ei statleg medfinansiering
på rv 108 Kråkerøybrua, som er i første
del av Østfoldpakke 2.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at me i vårt alternativ aukar ramma for øvrige
riksvegar til Hedmark med 160 mill. kroner til i alt 650 mill. kroner.
Dette vil m.a. gje rom for ei statleg medfinansiering av veg i opprinneleg
trasé i Brumunddal sentrum. Desse medlemene vil
visa til at det tidlegare har vore føresett at denne vegen
skal finansierast i eit spleiselag mellom staten, fylkeskommunen og
kommunen.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at desse fylka har eit regionalt samarbeid som mellom anna omfattar øvrige
riksvegar.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at me i vårt alternativ aukar ramma til øvrige
riksvegar i Buskerud med 290 mill. kroner til i alt 1 190 mill.
kroner. Dette vil m.a. gje rom for ferdigstilling av Drammenspakka,
rv 319 Eik-Tørkop og tilbakebetaling av kommunal forskottering
på 41,5 mill. kroner.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at me i vårt alternativ aukar ramma til øvrige
riksvegar i Telemark med 220 mill. kroner til i alt 930 mill. kroner.
Dette vil m.a. gje rom for vidareføring av rv 38 Kragerø-Sannidal.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet har
merka seg at kostnadane med Tønsbergpakka ser ut til å auka. Desse
medlemene har og merka seg at det er ynskje om auka statleg
medfinansiering.
Desse medlemene viser til at
me i vårt alternativ aukar ramma til øvrige riksvegar
for Vestfold med 210 mill. kroner til i alt 850 mill. kroner. Dette
vil m.a. gje rom for statleg medfinansiering av auka kostnader med Tønsbergpakka,
og eventuelt ein litt større statleg andel.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at me i vårt alternativ aukar ramma til øvrige
riksvegar i Vest-Agder med 200 mill. kroner til i alt 780 mill.
kroner. Dette vil m.a. gje rom for auka statlege løyvingar
til Listerpakka.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at me i vårt alternativ aukar ramma til øvrige
riksvegar for Rogaland med 390 mill. kroner til i alt 1 580 mill.
kroner. Dette vil m.a. gje rom for statleg medfinansering til utbetring
av rv 13 i Ryfylke.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at me i vårt alternativ aukar ramma til øvrige
riksvegar i Hordaland med 610 mill. kroner til i alt 2 490 mill.
kroner. Dette vil gje rom for auka statlege løyvingar til
Bergensprogrammet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Innst.
S. nr. 222 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 62 (2003 -2004), der m.a.
Namdalsprosjektet vert omtala. Desse medlemene har
merka seg at prosjektet står overfor store økonomiske
utfordringar, delvis på grunn av auka kostnader og delvis
på grunn av reduserte inntekter. Desse medlemene viser
til at komiteen i innstillinga peikar på at utviklinga
i prosjektet viser at det er naudsynt med grundig kvalitetssikring
i samband med bompengeprosjekt.
Desse medlemene meiner at planane
for Namdalsprosjektet må liggja fast. Desse medlemene har
merka seg at Regjeringa vil koma tilbake til Stortinget med saka
etter at ho er handsama ferdig lokalt. Desse medlemene imøteser
dette.
Medlemene i komiteen frå Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil avventa Regjeringa sitt forslag til
løysingar, men vil vise til sine respektive forslag til
auke i ramme til øvrige riksvegar for Nord-Trøndelag
og at dette gjev rom for å auka den statlege løyvinga
til prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag til auke i ramma til øvrige riksvegar.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at me i vårt alternativ har auka ramma for øvrige
riksvegar for Nordland med 220 mill. kroner til 920 mill. kroner.
Dette gjev m.a. rom for vidareføring og ferdigstilling
av rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag til fordeling av rammer på korridorer
under kapittel 8.3.2.
Disse medlemmer foreslår
ellers fordeling av sitt forslag om tillegg på 13,75 mrd.
kroner til den fylkesfordelte ramme (øvrig riksvegnett)
slik det går fram av tabellen.
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av fylkesfordelt ramme
Fylkesfordelt ramme | Statlige midler NTP
2006-2015 | FrP-tillegg 2006-2015 |
| | |
Østfold | 870 | 700 |
Akershus | 2 350 | 1 500 |
Oslo | 2 150 | 1 500 |
Hedmark | 760 | 800 |
Oppland | 760 | 800 |
Buskerud | 1 420 | 800 |
Vestfold | 620 | 950 |
Telemark | 1 300 | 1 200 |
Aust-Agder | 460 | 500 |
Vest-Agder | 610 | 500 |
Rogaland | 1 120 | 700 |
Hordaland | 2 520 | 400 |
Sogn og Fjordane | 1 230 | 400 |
Møre
og Romsdal | 1 510 | 600 |
Sør-Trøndelag
| 810 | 500 |
Nord-Trøndelag
| 600 | 500 |
Nordland | 1 280 | 600 |
Troms | 780 | 500 |
Finnmark | 750 | 300 |
Sum | 21 900 | 13 750 |
Disse medlemmer vil peke på at
riksveier generelt over hele Norge har en altfor dårlig
standard. Disse medlemmer foreslår å øke
standarden og foreslår å øke den fylkesfordelte
rammen med 13,75 mrd. kroner over ti år.
Disse medlemmer vil stort sett
følge de prioriteringar en foretar i fylkene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslår å øke
investeringene i stamveger betydelig i flere regioner. I store deler
av landet er personbil og buss de alternative framkomstmidler over
større avstander. En bedre samferdselsinfrastruktur er
derfor viktig for å videreutvikle et verdiskapende næringsliv
og bosetting over hele landet. Prosjekter som fjerner flaskehalser
i stamvegnettet vil øke framkommeligheten og styrke naturlige
bo -, arbeids- og serviceregioner. En slik vegbygging må kombineres med
satsing på trygge skoleveier, økt sikkerhet for syklister
og bedre vilkår for busstransport.
Disse medlemmer vil øke
rammene til følgende stamveiprosjekter i perioden:
– E39 gjennom
Sogn og Fjordane | 200 mill kroner |
– E16 Steinsfjordbrua
i Buskerrud | 50 mill. kroner |
– E134 Drammen-Haugesund | 200 mill. kroner |
– E6 gjennom Helgeland | 100 mill. kroner |
– Rv 80 Bodø-Fauske | 100 mill. kroner |
– E6 Narvik-Evenes | 350 mill. kroner |
– E6 Vest for
Alta | 300 mill. kroner |
Disse medlemmer vil prioritere
jernbanebygging rundt storbyer og på strekninger der jernbanen
er et godt og reelt alternativ. Det er ikke mulig å bygge seg
ut av miljø- og kapasitetsutfordringer med nye firefelts
veger. Det vil generere økt biltrafikk og dermed økte
miljøutslipp og støyplager.
Disse medlemmer vil derfor foreslå betydelige kutt
på store vegprosjekter i inter-city-triangelet og rundt
Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Disse medlemmer vil i stedet
satse på utbygging av to- og trefelts veier med midtrekkverk
kombinert med andre trafikksikkerhetstiltak. Med utgifter pr. meter
veg ned mot en tidel av hva nye firefelts motorveger koster, vil
slike tiltak kunne gjennomføres raskere og gi mer trafikksikkerhet
igjen for pengene i tillegg til reduserte utslipp og frigjorte areal.
Disse medlemmer viser til diagram
over hvor mange kilometer ny veg og jernbane som vil bli åpnet i
perioden 2004 til 2015 på noen utvalgte strekninger. Søylene
viser at Regjeringen i stor grad prioriterer vegbygging i korridorer
der jernbane åpenbart bør gå foran.
[Figur:]
Disse medlemmerforeslår å øke
bevilgningene til øvrige riksveger med 3,37 mrd. kroner. Disse medlemmer vil
i fordelingen av midler til øvrige riksveger vektlegge
en distriktsprofil, og prioritere fylker med lav standard på vegnettet,
spesielt med hensyn på trafikksikkerhet, flaskehalser samt
store uløste rassikringsproblemer. Disse
medlemmer vil ikke gå inn konkret på fordelingen
på prosjekter, da dette er et ansvar på fylkesnivå.
Disse medlemmer legger til grunn
at pottens øvrige riksvegmidler i byområder prioriteres
til kollektivformål, gangveier og sykkelstier.
Sosialistisk Venstrepartis
forslag til fordeling av øvrige riksvegmidler
Øvrige
riksveier, fylkesfordelt ramme, mill. kroner |
Fylke | 2006-2009 | 2010-2015 |
| Regjeringen | SV | Regjeringen | SV |
Østfold | 200 | 300 | 610 | 610 |
Akershus | 490 | 690 | 760 | 590 |
Oslo | 550 | 550 | 770 | 650 |
Hedmark | 150 | 400 | 340 | 350 |
Oppland | 140 | 400 | 300 | 300 |
Buskerud | 430 | 500 | 470 | 500 |
Vestfold | 170 | 170 | 470 | 470 |
Telemark | 310 | 650 | 400 | 600 |
Aust-Agder | 150 | 270 | 330 | 330 |
Vest-Agder | 220 | 320 | 360 | 360 |
Rogaland | 530 | 600 | 660 | 660 |
Hordaland | 850 | 900 | 1 030 | 1 030 |
Sogn og Fjordane | 330 | 600 | 630 | 630 |
Møre og Romsdal | 570 | 700 | 490 | 600 |
Sør-Trøndelag | 190 | 500 | 430 | 450 |
Nord-Trøndelag | 210 | 300 | 240 | 240 |
Nordland | 300 | 630 | 400 | 550 |
Troms | 200 | 420 | 420 | 420 |
Finnmark | 180 | 350 | 120 | 280 |
Sum | 6 170 | 9 250 | 9 230 | 9 620 |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet meiner
det er særs viktig å oppretthalde og vidareutvikle
eit godt vegnett. Næringsliv og busetnad i heile landet
er avhengig av vegar som er trafikksikre og godt utbygde. Denne
medlemen meiner at Regjeringa sitt framlegg til ramme for
post 30 er for små, og vil difor gå inn for ein
auke i ramma på 10 mrd. kroner til øvrige riksvegar
i perioden 2006-2015. Denne medlemen viser til særmerknad
i kapittel 1.2.5.
Denne medlemen vil vise til at
mange representantar for næringsliv og organisasjonar særleg
har lagt vekt på ei opprusting av det sekundære
riksvegnettet. Det er dette vegnettet som er tilførsla
til dei store stamvegane, og ein får ikkje fullt ut nytte
næringspotensialet om ein ikkje rustar opp riksvegane. Denne medlemen er
oppteken av at fylka skal kunne prioritere sine eigne midlar til
det sekundære riksvegnettet.
Denne medlemen gjer framlegg
om å auke ramma til andre riksvegar med 10 mrd. kroner
i perioden 2006-2015. Ved fordeling av desse midlane har denne
medlemen teke utgangspunkt i Regjeringa sin nøkkel
til fordeling. Fordelinga går fram av fylgjande tabell:
| | | Sp |
| 2006 -2009 | 2010 - 2015 | samla påplussing |
Østfold | 80 | 420 | 500 |
Akershus | 320 | 480 | 800 |
Oslo | 360 | 480 | 840 |
Hedmark | 80 | 240 | 320 |
Oppland | 80 | 180 | 260 |
Buskerud | 280 | 300 | 580 |
Vestfold | 120 | 300 | 420 |
Telemark | 200 | 240 | 440 |
Aust-Agder | 80 | 240 | 320 |
Vest-Agder | 160 | 240 | 400 |
Rogaland | 370 | 420 | 790 |
Hordaland | 560 | 660 | 1220 |
Sogn og Fjordane | 250 | 420 | 670 |
Møre og Romsdal
| 360 | 300 | 660 |
Sør-Trøndelag
| 130 | 300 | 430 |
Nord-Trøndelag
| 120 | 180 | 300 |
Nordland | 200 | 240 | 440 |
Troms | 120 | 300 | 420 |
Finnmark | 130 | 60 | 190 |
Sum | 4 000 | 6 000 | 10 000 |
Komiteen har merka
seg den vidare utbygginga av nasjonale turistvegar som Regjeringa
legg opp til. Komiteen ser svært positivt
på dette.
Komiteen ser det som viktig med
lokal medverknad, og vil peika på at investering i turistvegar
vil leggja til rette for endå betre å kunna marknadsføra
og tilby vår mangfaldige natur til turistføremål. Komiteen føreset
at det vert arbeidd med å få turistvegane markert
på norske vegkart, og ber om å verta halden løpande
orientert om utviklinga av dei nasjonale turistvegane.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietser positivt på at Regjeringen
viderefører satsingen på nasjonale turistveier
i samsvar med St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011
og Stortingets tilslutning til denne. Disse medlemmer er
også positive de prioriteringer som er vist i perioden
for 2002-2005.
Disse medlemmer mener at ut av
nasjonale hensyn er det særdeles viktig for turistnæringen
at de øvrige nevnte turistveier blir fullført
snarest mulig.
Disse medlemmerforeslår
for hele planperioden 2006-2015 en ramme på ytterligere
25 mill. kroner utover Regjeringens ramme for å sikre en
langt bedre fremdrift.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Regjeringen foreslår
en ramme på 2 000 mill. kroner til særskilte rassikringstiltak
i planperioden. Dette er en økning av rammene til slike
særskilte tiltak i forhold til nivået både
i denne og forrige stortingsperiode. Disse medlemmer støtter
Regjeringens ramme.
Disse medlemmer vil understreke
at den samlede rassikringsinnsatsen er en kombinasjon av denne øremerkede
rammen på 2 000 mill. kroner på post 31, og prioritering
av vegprosjekt med rassikringseffekt over ordinære bevilgninger
på post 30. Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen har lagt til rette for en samlet rassikringsinnsats
som ligger over dagens rekordhøye nivå på ca.
500 mill. kroner pr. år. Disse medlemmer mener
derfor det er rom for økt satsing på sikring mot
rasulykker i en rekke distriktsfylker.
Medlemene i komiteen frå Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er opptekne av at alle skal kunne kjenne
seg mest mogleg trygge på dei vegane dei ferdast. For å oppnå ein
større tryggleik er det derfor naudsynt å sikre
betre for ras. Desse medlemene meiner dei rammene
Regjeringa har føreslege for rassikring er for små. Desse medlemene vil
difor gå inn for ein auke på rassikringsmidlar
og viser til sine respektive forslag til auke av ramma til rassikring.
Komiteen viser ellers
til de respektive partiers merknader under kap. 6.1.2.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, ser positivt
på forsøk med oppgåvedifferensiering
knytta til m.a. samferdsle.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser ellers til sine merknader
under kapittel 1.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at behovet for investeringer i de forskjellige veinettene i
Norge er enormt. Disse medlemmer legger derfor til
grunn at midlene utelukkende går til investeringer i veinettet.
Komiteen har merka
seg at tilbod og frekvens varierer ein del mellom ulike samanliknbare
strekningar. Komiteen føreset at ingen samband
har lågare frekvens enn det standardane tilseier, og ber
Regjeringa rydda opp dersom så ikkje er tilfellet.
Komiteen har merka seg at departementet
ventar ei kostnadseffektivisering etter kvart som konkurranseutsetjinga
vert vidareført.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er usikre på om
det er rimeleg å venta slike kostnadsreduksjonar. Desse
medlemene føreset at eventuelt innspara midlar
vert nytta til betre tilbod i ferjesektoren. Dersom innsparingar
ikkje syner seg å verta resultatet, vil desse medlemene koma tilbake
til spørsmål om auka løyvingar for å betra
tilbodet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen legger
til grunn en samlet ramme for statlige midler til riksvegferjedriften
på 11 550 mill. kroner i perioden 2006-2015 og at dette
er en økning på 1,4 pst. sett i forhold til gjennomsnitt
av bevilgningene 2002-2004. Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag til ramme.
Disse medlemmer ser det som positivt
at det legges opp til innsetting av en rekke nye eller nesten nye
ferjer i forbindelse med økt bruk av konkurranseutsetting.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiethar den senere tid registrert flere eksempler
på at ferjeforbindelser opprettholdes i svært lang
tid etter at fastlandsforbindelse er åpnet. Det etterlyses
sterkere statlig styring og faste prinsipper på hvordan
dette skal håndheves.
Disse medlemmerhar
det syn at riksvegferjer opprettholdes i minst mulig utstrekning
parallelt med ny veiforbindelse. De her fra frigitte offentlige
midler kan dermed gå til viktige prosjekter andre steder. Disse
medlemmer viser til at anbud innen ferjedrift er kommet
for kort, og at mulighetene for besparelser på langt nær
er tatt ut. Disse medlemmer ber Regjeringen legge
langt flere ferjeruter ut på anbud enn gjort hittil.
Disse medlemmermener
at Regjeringen i løpet av planperioden må arbeide
for innføring av gratis riksvegferjer med den begrunnelse
at staten tar inn langt mer i skatter og avgifter knyttet til bilbruk
enn det som blir tilbakeført i form av investeringer og
drift til vegtrafikken.
Disse medlemmerhar
det syn at riksvegferjer opprettholdes i minst mulig utstrekning
parallelt med ny veiforbindelse. De her fra frigitte offentlige
midler kan dermed gå til viktige prosjekter andre steder.
Disse medlemmermener
at Regjeringen i løpet av planperioden må arbeide
for innføring av gratis riksvegferjer med den begrunnelse
at staten tar inn langt mer i skatter og avgifter knyttet til bilbruk
enn det som blir tilbakeført i form av investeringer og
drift til vegtrafikken.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartiregistrerer at Regjeringen ikke legger opp
til å øke rammen for kjøp av riksvegferjetjenester, men
viderefører nivået fra statsbudsjettet for 2004,
som innebærer en årlig rammebevilgning på 1
155 mill. kroner.
Disse medlemmer vil peke på at
riksvegferjene utgjør en viktig del av et godt kommunikasjonstilbud for
kyst-Norge. Tilbudet er ikke godt nok på mange av sambandene,
noe som skaper problemer for næringslivet og innbyggerne.
Problemene skyldes både mangel på kapasitet og
for lav frekvens. Dette fører til usikkerhet ved leveranser, økt
tidsforbruk og økte utgifter for næringslivet.
Det er derfor nødvendig å bedre ferjetilbudet.
Disse medlemmer mener at rammen
til fornyelse av ferjeflåten er for lav. Nye krav til sikkerhetsforskrifter
(EU-direktiv 98/18) vil kreve en betydelig oppgradering
og fornying av ferjeflåten. Hele 121 av dagens ferjeflåte
på 193 fartøyer vil være 30 år
eller eldre i 2010. Bare 10 av disse tilfredsstiller nye krav om
tilgjengelighet og miljø.
Disse medlemmer foreslår å øke
rammen med 1 mrd. kroner i planperioden. Økningen skal
knyttes til økt kapasitet, reduserte ferjetakster og fornying
av ferjeflåten.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at riksvegferjene er ein del av vegen, og det bør difor
vere ei målsetjing at riksvegferjene vert gratis. Denne
medlemen støtter ikkje ei utvikling med større
konkurranseutsetjing, då dette vil kunne føre
til eit dårlegare ferjetilbod. Særleg er denne
medlemen uroleg for at Regjeringa mellom anna vil vurdere tryggleikssertifikata
slik at mannskapsmengda kan reduserast og kapasiteten på ferjene
reduserast.
Denne medlemenforeslår å auke
ramma for drift av riksvegferjer med 1 mrd. kroner i perioden 2005-2015,
m.a. for å kunne oppretthalde dagens nivå for
tryggleik og auke ferjefrekvensen/betre nattferjetilbodet.
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, syner til
tidlegare saker der spørsmålet om bruk av gassferjer
er omtalt. Fleirtalet er glad for at det nå er
gjort vedtak om dei første gassferjene, men er kritiske
til at Regjeringa ikkje la til rette for utviklinga av desse ferjene
som forskings- og utviklingskontraktar for å sikra
oppdrag til norsk skipsverft.
Fleirtalet vil peika på at
eit virkemiddel for å få fleire gassferjer, kan
vera å gje rederi som ynskjer å gjera slik investering
lengre konsesjonsperioder. Fleirtalet ber departementet
arbeida vidare med ei lovendring som gjer dette mogleg.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er tilfreds med Regjeringens politikk
for bygging av gassferjer.
Disse medlemmer viser til at
Samferdselsdepartementet i februar i år besluttet at det
skal settes inn nye gassferjer på ferjesambandene over
Boknafjorden i Rogaland og Bjørnafjorden i Hordaland, og
at tildeling av konsesjon skal skje etter en tilbudskonkurranse
med prekvalifisering og etterfølgende forhandlinger. Disse
medlemmer er svært tilfreds med at Regjeringen
på denne måten legger til rette for økt
bruk av gass innenlands og en mer miljøvennlig ferjeflåte.
Nye gassferjer betyr også et bedre og raskere ferjetilbud.
Disse medlemmer mener Regjeringens
opplegg legger godt til rette for at norske rederier kan drifte
og investere i ferjer. Disse medlemmer er kjent med at
det har meldt seg seks søknader om prekvalifisering for å drive
sambandene, og at alle seks søkerne er norske rederier
eller grupperinger av rederier.
Disse medlemmer er også svært
tilfreds med at det offentlige virkemiddelapparatet ved Innovasjon Norge,
har tilgjengelig virkemidler som vil kunne sikre offentlig støtte
til utviklingen av et gassferjeprosjekt i Norge (bl a Industrielle
forsknings- og utviklingskontrakter). Disse medlemmer mener
derfor at Regjeringen har lagt godt til rette for å bidra
til arbeidsplasser, aktivitet og kompetanseoppbygging knyttet til
gassferjer i norsk verftsnæring.
Fiskeridepartementet legger til grunn en samlet ramme
for Kystverkets virksomhet tilsvarende 1 105 mill. kroner pr. år
i planperioden 2006-2015. Av denne rammen utgjør statlige
midler 600 mill. kroner, mens 505 mill. kroner er brukerfinansiert
og dekkes inn i form av gebyrer.
Det er viktig å møte de utfordringene
som følger av den forventede økningen i skipstrafikk
med farlig og forurensende last, som går langs kysten og
skal til/fra Nordvest-Russland.
I planperioden vil Fiskeridepartementet bl.a.
derfor prioritere tiltak innen beredskapsarbeidet mot akutt forurensning,
og prosjekter som bedrer sikkerheten og framkommeligheten langs
kysten. Departementet vil også styrke drift og vedlikehold
for å unngå forringelse av eksisterende infrastruktur.
For å bedre beredskapen, sikkerheten
og framkommeligheten for sjøtransport, vil ressursene bli
rettet mot tiltak i farledene, oppmerking, lostjenester og andre sjøtrafikktjenester.
Kystverkets aktiviteter fordeler seg på virksomhetsområdene
"Maritim infrastruktur", "Statens beredskap mot akutt forurensning",
"Maritime tjenester" og "Transportplanlegging og kystforvaltning".
Tabell 7.6 i meldingen viser ellers fordelingen av Kystverkets midler
etter virksomhetsområde.
Tabell 7.7 i meldingen viser hvordan Kystverkets ramme
for regnskaps- og budsjettperioden 2002-2004 og rammen for periodene
2006-2009 og 2006-2015 fordeler seg på de ulike budsjettpostene.
Dette er de samme midlene som er fordelt på virksomhetsområder i
tabell 7.6 i meldingen. I driftspostene inngår midler til bl.a.
drift av navigasjonsinstallasjoner, lostjenester, trafikkovervåking,
drift av statens beredskap mot akutt forurensning og kystforvaltning.
Driftsbegrepet omfatter vedlikehold og fornyelse av deler/komponenter
i eksisterende anlegg og installasjoner, inkludert planleggingen
av dette. I investeringspostene inngår utbygging av havner,
farleder og navigasjonsinstallasjoner. Rammen for investeringer
inkluderer midler til anlegg, installasjoner og utstyr, samt planlegging
og prosjektering av slike tiltak.
Planrammen for Kystverket omfatter ikke det
statlige tilskuddet til Redningsselskapet (NSSR). Selv om denne
tilskuddsordningen ligger på Fiskeridepartementets budsjett,
har den ikke vært inkludert i planarbeidet. Årsaken
er at dette ikke er en del av Kystverkets virksomhet. Tilskuddet
til Redningsselskapet har av samme grunn vært justert ut
når det i Fiskeridepartementets budsjettproposisjon for
2004 ble rapportert på oppfølgingsgraden i forhold
til inneværende planramme for perioden 2002-2005. Tilskuddet
til Redningsselskapet har i de senere år utgjort i overkant
av 50 mill. kroner pr. år. Heller ikke midler til radionavigasjonssystemet
Loran-C er inkludert i planrammen, ettersom dette systemet drives
av Forsvarets logistikkorganisasjon på vegne av Fiskeridepartementet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til
at lokale hamner mange stader er den avgjerande føresetnaden
for både busetnad og verdiskaping. Desse medlemene meiner
difor at det framleis er av stor viktigheit at også øvrige
hamner, og særleg fiskerihamnene, kan få statlege
tilskot til investeringar finansiert over statsbudsjettet.
Desse medlemene vil peike på at
kvaliteten på infrastrukturen er avgjerande for å kunne
auke konkurranseevna til sjøtransporten. Difor er det viktig å satse ytterlegare
på ei betring og modernisering av merkinga av farleiene
langs kysten. Ei modernisering av farleiene vil gi høve
til ei standardisering av merkinga. Ei slik standardisering vil
vere med å betre framkomsten til sjøs og ein reduksjon
av miljørisikoen.
Desse medlemene meiner at Kystverkets Produksjon
representerer ein viktig kompetanse i satsinga på å auke
kvaliteten til infrastrukturen. Etter utskiljinga av Kystverkets
produksjonsverksemd som eigen resultateining har denne verksemda
hatt ansvaret for å bygge hamne- og farleianlegg, førestå nyetableringar
og vedlikehalde navigasjonsinstallasjonar. Den kompetansen produksjonsverksemda
har opparbeidd, er det etter desse medlemene si vurdering
viktig å ta vare på. Difor er det viktig at den
framtidige organiseringa av Kystverkets produksjon sikrar den kompetanse
som ligg i verksemda. Desse medlemene ser på ei
eventuell samanslåing med Mesta som eit betre alternativ
enn konkurranseutsetting.
Desse medlemene vil peike på at
det er naudsynt å oppruste transportårene på kysten
på same måte som på land. Dette inneber
mellom anna betre merking av farleiene. Desse medlemene vil
difor auke rammene til Kystverket slik at ei kan vektlegge tryggleiken
betre.
Desse medlemene er også oppteken
av det store næringspotensialet som er knytt til Kyst-Noreg.
For å kunne utløyse ein større del av
dette potensialet, vil det vere viktig å oppruste og legge
betre til rette for fiskerihamnene.
Desse medlemene meiner Regjeringa
sitt framlegg til ramme til Kystverket er for lita, og viser til
sine respektive forslag til auka rammer i ramma til Kystverket i
perioden 2006-2015.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen legger
til grunn en samlet ramme for Kystverkets virksomhet tilsvarende
1 105 millioner kroner pr. år i planperioden 2006-2015. Disse
medlemmer mener dette vil være et godt tilpasset
bidrag for å kunne prioritere viktige tiltak innen beredskapsarbeidet
mot akutt forurensning og prosjekter som bedrer sikkerhet og framkommelighet
langs kysten. Disse medlemmer har forventninger om
at konkurranseutsetting av Kystverket Produksjon vil bidra til en
mer effektiv utnyttelse av midlene som benyttes til kystformål.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet foreslår
at ramma for Kystverket si verksemd vert auka med 0,5 mrd. kroner,
dvs. 50 mill. kroner pr. år.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslår å øke
rammen til maritim infrastruktur og fiskerihavner med 1 mrd. kroner
i planperioden.
Disse medlemmervil
understreke at effektive og trygge fiskerihavner er en viktig forutsetning
for verdiskapningen i fiskerinæringen, og dermed også for bosettingen
langs kysten. Investeringene skal gå til bedring av farleder,
molobygging og utbygging av fiskerihavner. Kystverket har anslått
investeringsbehovet for utbedring av farleder til å være
mellom 300 - 400 mill. kroner på kort sikt.
Disse medlemmer mener investeringsnivået
på dette området bør økes betraktelig
i årene som kommer med bakgrunn i behovet for å bedre
sikkerhet langs kysten og det store behovet for utbedring av farleder
og fiskerihavner.
Disse medlemmerfremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en opptrappingsplan for oppgradering av trafikksikkerheten langs kysten,
utbedring av fiskerihavner og farleder. Planen skal ha et 4-årig
perspektiv for gjennomføring i første del av planperioden
2006-2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er et stort potensial for bruk av konkurranse som virkemiddel
for å få ned kostnadene innenfor Kystverket. Disse
medlemmer finner derfor grunnlag for å redusere
rammen med 1 mrd. kroner, dvs. 100 mill. kroner pr. år.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en
ramme for kjøp av lufthavntjenester på 300 mill.
kroner årlig i planperioden. Dette er en økning
fra nivået så langt i inneværende fireårsperiode,
og er et ledd i satsingen på et godt transporttilbud i
distriktene. Endelige årlige beløp vil bli fastsatt
etter forhandlinger med Avinor.
Komiteen har merka
seg at ramma er auka noko i høve til inneverande periode,
og støttar dette.
Komiteen vil peika på at
luftfarten har vore inne i ein periode med nedgang i trafikken,
men har merka seg at trafikken har auka noko det siste, serleg på utanlandstrafikken.
Dette vil òg ha innverknad på økonomien
på flyplassane og på behovet for statleg kjøp
av lufthamntenester. Komiteen er oppteken av å oppretthalda
eit godt tilbod og ber Regjeringa fylgja utviklinga nøye.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine forslag til ramme under pkt.1.2.3, hvor disse medlemmer foreslår å øke rammen
med 100 mill. kroner, dvs. 10 mill. kroner pr. år.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine forslag til ramme under pkt.1.2.4, hvor disse medlemmer foreslår å øke rammen
med 500 mill. kroner, dvs. 50 mill. kroner pr. år.