Komiteen vil vise
til at det som ein lekk i å styrke kollektivtrafikken blei
det frå 2004 innført eit belønningssystem
for dei byområda som gjennom ulike tiltak oppnådde å avgrense
biltrafikken i sitt område, samstundes som kollektivtransporten
sin del av trafikkveksten auka. Ordninga beløp seg til
75 mill. kroner i 2004. Belønningsordninga er meint som
eit langsiktig tiltak og skal brukast fritt av dei som mottar eit
slikt tilskot. Tilskotet skal også kunne brukast til drift.
Komiteen er einig i at belønningsordninga
skal avgrensast til byområde med store trafikk- og miljøutfordringar.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er samd i ordninga
sin verdi for å stimulere til ei satsing på kollektivtransport.
Dei økonomiske rammene er likevel altfor små til å kunne
bidra med vesentlege resultat. Ein framtidig suksess for ordninga vil
difor vere ei vesentleg auke i ramma.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er svært tilfreds med at Regjeringen
har opprettet belønningsordningen for kollektivtrafikk
i storbyene. Disse medlemmer viser til at 2004 er
det første året med en slik belønningsordning,
og mener at erfaringene med ordningen må være
avgjørende i vurderingen av størrelsen på budsjettet
for ordningen i planperioden.
Disse medlemmer merker seg at
departementet legger til grunn at dersom det viser seg at man med
ordningen bidrar til å nå målene om økte
andeler kollektivtrafikk, legges det opp til å øke
bevilgningene til ordningen. Når og hvor mye, vil bli vurdert
i sammenheng med statsbudsjettforslag. Disse medlemmer er
enige i dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil at alle mennesker skal
ha tilgang til et godt miljø og ren natur. Framtidens generasjoner
må sikres tilgang til den samme ressursmengden og det samme
biologiske mangfoldet som vi har i dag. Derfor må vi legge
om aktivitetene våre i en mer miljøvennlig retning.
Innbyggerne må få mulighet til å delta
i utformingen av den lokale miljøpolitikken. Bruk av miljøstandarder,
etiske standarder og miljørevisjon er en god arbeidsform
i offentlig sektor. Disse medlemmer mener at arbeidet
med lokal og nasjonal Agenda 21 må styrkes og videreutvikles.
Disse medlemmer mener en av de
største miljøutfordringene ligger i den transportveksten
vi har opplevd rundt de større byene. Utslippene av CO2 fra veitrafikken har økt med
ca. 18 pst. i perioden 1990-2001. En langsiktig politikk som kan
bidra effektivt til å snu denne trenden ligger i en bevisst
og tydelig satsing på kollektive transportløsninger.
Disse medlemmer vil peke på at
dårlig kollektivtilbud fører til vekst i biltrafikken
og store miljøproblemer i enkelte deler av landet. Skal
vi klare å redusere forurensningen fra samferdselssektoren,
må flere velge kollektivtransport framfor bil. Disse medlemmer vil
ta et krafttak for å utvikle kollektivtrafikken til et
bedre alternativ til bilen i byer og bynære områder.
En økt satsing på kollektive transportsystemer
i de større byene krever økning av bevilgningene
til kollektivtiltak, samtidig som en viser lokal vilje til å innføre
restriktive tiltak på bilbruken ved bruk av ulike systemer
for veiprising.
Disse medlemmer mener innføring
av en belønningsordning for bedre kollektivtransport er
et viktig bidrag i en slik strategi. Disse medlemmer vil fremme
forslag om en betydelig økning i rammene for denne ordningen.
Det vil være behov for en større satsing som kan
rettes direkte inn mot driften av kollektivtransporten i de større
byene. Over halvparten av befolkningen bor i de 6 største
byregionene i landet. Lykkes en i satsingen på kollektivtransporten
i disse områdene, vil det alene ha en nasjonal betydningen
i kampen for et miljøvennlig og effektivt transportsystem.
Disse medlemmer viser til at
St.meld.nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtrafikk, og St.meld. nr.
23 (2002-2003) Bedre miljø i byer og tettsteder, slår
fast at det er et mål å øke andelen reiser
med kollektivtransport og redusere andelen reiser med bil i byområdene. For å oppnå dette
må kollektivtransport være et reelt alternativ
til bil. Det innebærer at kvaliteten på kollektivtilbudet
må bli bedre.
Disse medlemmer viser til at
erfaringene fra byer som har satset aktivt på å prioritere
gang-, sykkel- og kollektivtrafikk framfor bil, viser at bilandelen
på reiser kan reduseres til 30-40 pst., mens kollektivandelen
kan økes til 15-35 pst. og andelen som går og
sykler kan økes til 25-50 pst. Erfaringsmessig vil større
byer ha høyere kollektivandel enn mindre byer, mens andelen
som går og sykler er høyest i mindre byer. Bilandelen
synes ikke på samme måte å variere i
forhold til bystørrelse, men varierer først og
fremst i forhold til byform, befolkningstetthet og vegnett.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
foreslå å øke ramma til 1mrd. kroner
i planperioden. Komiteen forutsetter at det blir
ei gradvis opptrapping fra dagens årlige bevilgninger på 75
mill. kroner.
Disse medlemmer vil be om en
vurdering av en egen budsjettpost for tilskudd til drift av kollektivtransporten
i de større byene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
belønningsordningen må økes kraftig for å kunne
utgjøre et reelt og effektfullt incentiv for bedre kollektivtransport
og mindre biltrafikk. Disse medlemmer foreslår
derfor å øke rammen til belønningsordningen
for kollektivtransporten i de store byene minst blir på 700
millioner kroner årlig.
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet viser til avsnitt om parkeringspolitikk i meldingen
hvor det fremgår at det er kommunene som har ansvaret for parkeringspolitikken.
Disse medlemmer henleder oppmerksomheten på Regjeringens ønske
om å utforme rammebetingelser som gjør parkeringsregulering
til et best mulig virkemiddel for lokale myndigheter i areal- og
transportpolitikken.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
her gir signaler om et ønske å gripe inn og overregulere
innenfor et område som er en del av lokaldemokratiet og hvor
det er opp til den enkelte kommune selv å bestemme.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen her regulerer seg kunstig ut av problemer som nåværende
og tidligere regjeringer systematisk over lang tid selv har lagt
opp til.
Disse medlemmer minner også om
at systemet "tvunget frikjøp" medfører at grunneier
ikke kan bygge de nødvendige parkeringsplasser på egen
eiendom, men økonomisk være med på offentlige/kommunale parkeringsprosjekter
hvor det byråkratiske Norge bestemmer hvor, når
og om du i det hele tatt kan få lov til å parkere
din egen bil.
Disse medlemmer minner også om
at slike ønsker om overstyring vil gripe sterkt inn i eiendomsretten
og vil stride mot Norges grunnlov. Disse medlemmer minner
også om at slike radikale innspill gir signaler til befolkningen
om en ny politikk som vil være uønsket av en befolkning
hvor 85 pst. av husstandene har bil og denne utgjør et
viktig element for bosetning, miljø, familieliv og trivsel.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. S. nr. 228 (2001-2002) fra samferdselskomiteen om bedre
kollektivtransport hvor komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, sa seg
"enig i at lokale myndigheter, gjennom en aktiv og formålsstyrt
parkeringspolitikk, kan ha effektivt virkemiddel for å regulere
personbiltrafikken, og bedre den totale ressursutnyttelsen i byene."
Disse medlemmer er fornøyd
med at Regjeringen slår fast at
"en omfattende og samordet tiltakspakke er nødvendig
for å redusere vegtrafikken i storbyene. Vegprising og
andre tiltak som å påvirke parkeringsmuligheter, kompensert
med en utvikling av høy kvalitet på kollektivtilbudet
er nødvendig."
Disse medlemmer viser også til
at Regjeringen konstaterer at
"tilgang til (gratis) parkeringsplass ved arbeidsplassen
er en avgjørende faktor for at man bruker bil på arbeidsreiser."
Disse medlemmer er imidlertid
skuffet over at Regjeringens redegjørelse for parkeringspolitikken
i NTP ikke inneholder forslag til tiltak for å påvirke parkeringsmuligheter
for å redusere vegtrafikken i storbyene. Disse medlemmer mener
det må utøves en mer aktiv parkeringspolitikk.
Disse medlemmer mener restriktiv
parkeringspolitikk er et viktig virkemiddel for å redusere
transportveksten i norske byer. For å få folk
til å kjøre mindre bil er det viktig å begrense
antallet parkerings-plasser. Avgiftsbelegging av parkeringsplasser
har også transportreduserende effekt. Hvis det er lite
parkeringsplasser ved målet for en reise, er sannsynligheten stor
for at folk velger kollektivtrafikk eller sykkel. Norske kommuner
bør derfor i større grad benytte parkeringspolitikk
som et bilbegrensende virkemiddel, og aktivt stimuleres til dette
av myndighetene.
Disse medlemmer mener det bør
lages lokale parkeringsplaner som blant annet går inn på hvordan parkering
kan brukes som virkemiddel for å redusere transporten og
tilrettelegge for variabel biltilgjengelighet for forskjellige behov
ut ifra typen areal og transportbehovet til aktivitetene for området.
Gjennom statlige/kommunale tiltakspakker i byene skal det settes
krav til parkeringsreguleringen, og krav om lokale parkeringsplaner
skal koples til statlige transportinvesteringer. For kommuner med
felles byregioner bør det inngås regionale samarbeid
om utforming av parkeringspolitikken.
Disse medlemmer registrerer at
gratis parkeringsplass er i utstrakt bruk som et ikke skattepliktig frynsegode.
Samtidig påpekes det at subsidiering av utgifter til kollektivtransport
til og fra arbeidsplassen er skattepliktig. Dette er egnet til å skyve
deler av transporten vekk fra kollektivtransport selv i områder
hvor det finnes fullgode kollektivtilbud. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen gjøre tiltak som endrer dette slik at
gratis parkering i forbindelse med arbeidsplass blir et skattepliktig
gode, mens subsidiering av utgifter til kollektivtransport til og
fra arbeidsplassen blir skattefritt.
Disse medlemmer har registrert
at det er etablert store gratis parkeringsplasser i tilknytning
til næringsvirksomhet og kjøpesentre langt fra
sentrum av norske byer, ofte med dårlig sykkel- og kollektivinfrastruktur.
Disse medlemmer fremmes derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om innføring av parkeringsavgift
ved statlige, kommunale og private parkeringsplasser som stilles
til disposisjon fra arbeidsgiver og plasser ved kjøpesentre."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at brukerstyrte bildelingsordninger kan bli et dynamisk tilskudd
til kollektivtilbudet. Gjennom en bedre utnyttelse av bilparken
kan dette gi reduserte kostnader for private, offentlige og bedrifter
som løser deler av sitt transportbehov gjennom bildeling,
samtidig som miljøbelastningen i transportsektoren reduseres
vesentlig. Ved at kostnadene flyttes fra kjøp av bil til
bruk av bil, vil allikevel den variable kostnaden for hver enkelt
biltur bli høyere. Dermed blir de mer miljøvennlige
transportformene konkurransedyktige i langt flere tilfeller.
Erfaringer fra bildeling i Norge og utlandet
viser at private brukere som går over fra å eie
egen bil til bildeling reduserer bilbruken med 80 pst. Bruken av
kollektivtrafikk øker betraktelig, samtidig som de i langt større
grad sykler og går. Disse medlemmer påpeker
at bildeling vil gi økonomisk, miljømessig og helsemessig
gevinst, for så vel enkeltmennesker som samfunnet.
Driften av eksisterende bildelingsordninger
trenger ikke tilskudd. Det er et viktig prinsipp at kostnadene ved
bilbruk også i en slik ordning betales av brukeren. Men
det er ikke rimelig at de som benytter bildelingstilbud i dag skal
finansiere en videre utbredelse av ordningen. Det er åpenbart
i samfunnets interesse at slike ordninger spres til nye brukergrupper. Disse medlemmer ønsker
derfor at det innføres tilskuddsordninger for tiltak som
kan legge til rette for at ordningen kan spres til nye grupper.
Det kan dreie seg om informasjons- og markedsføringstiltak,
og tiltak knytta til videreutvikling av infrastruktur i bildelingsordninger.
Disse medlemmer understreker
betydningen av at bildelingsordninger integreres i det øvrige
kollektivtilbudet, både når det gjelder betalingssystemer
og ved planlegging av helhetlige transportsystemer.