Komiteen, medlemmene frå Arbeidarpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, frå Høgre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, frå Framstegspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, frå Sosialistisk Venstreparti,
Karin Andersen og Heikki Holmås, frå Kristeleg Folkeparti,
Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, og frå Senterpartiet, leiaren
Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at saka om tilbakeføring
av ein del av selskapsskatten til kommunane blei omtalt i St.prp.
nr. 64 (2003-2004) om lokaldemokrati, velferd og økonomi
i kommunesektoren 2005 (kommuneproposisjonen). Under behandlinga
av Innst. S. nr. 255 (2003-2004) slutta eit fleirtal i Stortinget
seg i hovudsak til forslaget frå Regjeringa. Fleirtalet
i Stortinget bad om at Regjeringa kom tilbake til Stortinget med
ei eiga sak om selskapsskatten i oktober 2005. Det blei bede om
at ulike modellar for tilbakeføringa blei utgreidde.
Komiteen viser vidare til at
mindretalet i Stortinget, Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, avviste forslaget frå Regjeringa og bad om
at saka blei vurdert av Inntektssystemutvalet.
Komiteen konstaterer at Regjeringa
i St.meld. nr. 5 (2004-2005) har utgreidd ulike modellar om tilbakeføring
av selskapsskatt slik fleirtalet i Stortinget bad om. Fire ulike
modellar er vurderte. Komiteen har merka seg at Regjeringa
kjem til den same konklusjonen som i St.prp. nr. 64 (2003-2004)
og legg fram den same tilrådinga til Stortinget som i den
sistnemnde proposisjonen.
Fleirtalet i komiteen, medlemmene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er svært opptekne av at kommunane skal sikrast stabile økonomiske
rammer. Fleirtalet meiner at dette må vere
eit berande prinspipp for endringar i inntektssystemet.
Fleirtalet legg vekt på at
størstedelen av kommunane har avvist Regjeringa sitt forslag
om tilbakeføring av ein del av selskapsskatten. Under høyringsrunden gjekk
75 pst. av kommunane imot forslaget frå Regjeringa, og
hovudargumentet var at tilbakeføringa vil gi ustabile inntekter
for kommunane. Fleirtalet meiner dette er eit viktig
argument mot forslaget om tilbakeføring av ein del av selskapsskatten
til kommunane.
Fleirtalet vil peike på at
inntektene frå selskapsskatten kan variere mykje frå år
til år. Dersom ein går over til ei ordning som
fører ein del av selskapsskatten tilbake til kommunane,
vil det resultere i at inntektene til kommunane blir mindre stabile
enn etter gjeldande system. Fleirtalet meiner ei
slik endring er klart uheldig. Mens rammeoverføringa er
oversiktleg og enkel å handtere for kommunane, vil ordninga
som Regjeringa foreslår, skape ustabile forhold og verke kompliserande
for den økonomiske styringa.
For kommunane er skatt frå bedrifter
klart meir ujamnt fordelt enn skatt frå personlege skattytarar. Fleirtalet vil
peike på at inntektsutjamninga er sjølvfinansierande
og summerer seg til null på landsbasis ved at kommunane
finansierer denne. Fleirtalet meiner at forslaget
frå Regjeringa om tilbakeføring av ein del av
selskapsskatten vil auke forskjellane mellom kommunane. I sin tur
vil det føre til at forskjellen i tenestenivået
kommunane imellom vil bli større. Det er ei utvikling som fleirtalet ikkje
kan stille seg bak.
I meldinga blir det hevda at forslaget frå Regjeringa styrkjer
incentiva til lokal næringsutvikling utan at inntektsforskjellane
mellom kommunane blir påverka i større grad enn
at kommunane kan handtere desse endringane frå år
til år. Fleirtalet er ueinig i denne vurderinga.
I St.prp. nr. 64 (2003-2004) blir det hevda
at det stort sett er kommunar med inntekter under gjennomsnittet som
tener på omlegginga som blir foreslått. Fleirtalet konstaterer
at ei rekkje kommunar som har låge skatteinntekter, vil
få store tap på grunn av forslaget frå Regjeringa.
Skien kommune, for eksempel, har ei skatteinntekt på 91,8
pst. av landsgjennomsnittet. Kommunen vil tape 10,3 mill. kroner
neste år dersom forslaget frå Regjeringa blir
vedteke. Fredrikstad kommune er i same situasjon. Kommunen har ei
skatteinntekt på 88,7 pst. av landsgjennomsnittet. Det økonomiske
tapet neste år blir 12,2 mill. kroner dersom Regjeringa
får gjennomslag for sitt forslag til tilbakeføring
av selskapsskatten. Fleirtalet meiner at desse eksempla
viser urimelege utslag ved modellen som blir foreslått. Fleirtalet konstaterer
at omfordelingsverknader er vesentlege og uakseptable.
I argumentasjonen for tilbakeføring
av selskapsskatten blir det lagt til grunn at den foreslåtte
ordninga uvilkårleg vil motivere kommunane til næringsutvikling. Fleirtalet meiner
at det ikkje er påvist at forslaget frå Regjeringa
vil føre til auka næringsutvikling. Fleirtalet vil
peike på at det ikkje er sannsynleg at kommunar som misser
ei inntekt på grunn av forslaget frå Regjeringa,
vil greie å drive ein meir aktiv næringspolitikk
med endå knappare økonomiske rammer enn dei no
har.
Fleirtalet viser til at det gjeldande
inntektssystemet for kommunesektoren inneheld ein type inntektsutjamning. Fleirtalet konstaterer
at forslaget frå Regjeringa vil gi ein ny type inntektsutjamning
for kommunane. Etter fleirtalet sitt syn vil dette
komplisere inntektssystemet i vesentleg grad.
Regjeringa foreslår at nyordninga skal
setjast i verk frå 2005, og det skal skje utan at det blir
brukt overgangsordning. Fleirtalet viser til at det
blir lagt til grunn at det kan ytast skjønnsmidlar til
kommunar som lir store tap ved tilbakeføringa av selskapsskatten. Fleirtalet er
klart kritisk til at det blir innført eit nytt element
i inntektssystemet for kommunane som er så lite treffsikkert
at det frå første stund må etablerast
eit system som skal kompensere for dei mest urimelege verknadene.
Etter fleirtalet sitt syn illustrerer dette at forslaget
frå Regjeringa ikkje er tilfredsstillande når det
gjeld fordelinga.
På dette grunnlaget avviser fleirtalet forslaget
frå Regjeringa om å føre ein del av selskapsskatten
tilbake til kommunane.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er behov for en sterkere inntektsutjamning og at symmetrisk
inntektsutjamning isolert sett gir en slik virkning. Imidlertid
er den utredede modellen ikke en symmetrisk modell, men en tilpasset
modell av dagens ordning som er laget for å oppveie de
mest uønskede virkningene av forslaget til endringer i
selskapsskatten. Disse medlemmer vil derfor gå imot
ut fra en helhetsvurdering.
Mer symmetrisk inntektsutjamning vil kunne gi
store utslag for enkeltkommuner ut fra hvor sterk omfordeling som
legges inn og kan vanskelig gjennomføres uten at ubalansen
i kommuneøkonomien først rettes opp og totalramma økes,
slik at det blir mulig for kommuner som må bidra med mer
av sine høye inntekter til å akseptere rettferdige
endringer. Disse medlemmer vil særlig påpeke
Oslos situasjon og at Oslos situasjon må ivaretas gjennom
tilpassede tilskudd, eksempelvis et hovedstadstilskudd.
Fleirtalet i komiteen, medlemmene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner at spørsmålet om tilbakeføring
av selskapsskatten til kommunane må sjåast i samanheng
med heile finansieringssystemet for kommunesektoren. Dette er for tida
mogleg å få til ved å gi det som oppdrag
til Inntektssystemutvalet som er i arbeid. Gjennom ei slik handtering
av saka vil ein leggje til rette for ei total vurdering av inntektssystemet. Fleirtalet vil
peike på at ei slik behandling av saka vil gi ein reell
sjanse til å sjå samanhengane i fordelinga av
midlar til kommunane og bruke ulike verkemiddel for å til
ei overføring som er rettferdig. Fleirtalet meiner
at ei slik brei vurdering av saka også gjer det mogleg å vurdere
bruk av andre verkemiddel som i større grad enn skatt kan motivere
til samarbeid mellom kommunar om næringspolitikk.
Fleirtalet fremmar på dette
grunnlaget følgjande forslag:
"Stortinget avviser forslaget frå Regjeringa
om tilbakeføring av selskapsskatten og omlegging av inntektsutjamninga."
"Stortinget ber Regjeringa syte for
at Inntektssystemutvalet gjer ei vurdering av om ein del av selskapsskatten
bør førast tilbake til kommunane, vurdere inntektsutjamninga
i forhold til verknadene av selskapsskatten og bruk av verkemiddel
som i større grad enn skatt kan motivere til samarbeid
mellom kommunar om næringspolitikk."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til Regjeringens forslag
om tilbakeføring av deler av selskapsskatten til kommunene
fra budsjettåret 2005. Siktemålet med omleggingen
er å styrke kommunenes incentiver til å drive næringsutvikling,
og dermed sikre næringsetablering lokalt.
Disse medlemmer viser til at
departementet har hatt forslaget om tilbakeføring av selskapsskatten
på høring. I høringsnotatet ble det skissert
to alternative modeller for den tekniske tilbakeføringen.
De skisserte modellene, skattesimuleringsmodellen og skattefondsmodellen,
gir lik fordeling mellom kommunene, men skiller seg fra hverandre
med hensyn til hvordan skatten tilbakeføres, og med hvilken
tidsforsinkelse. Disse medlemmer har merket seg at
det etter departementets tolkning er stor grad av sammenfall mellom
konsekvensene av forslaget for den enkelte kommune og kommunenes høringsuttalelser.
De minste kommunene har fortrinnsvis vært mot reformforslaget
der hovedbegrunnelsen har vært at inntektsgrunnlaget blir
mindre forutsigbart. Folkerike kommuner er stort sett for at en
andel av selskapsskatten tilbakeføres til kommunene og
at skattefondsmodellen legges til grunn som modell for tilbakeføring.
Disse medlemmer legger også vekt
på at Kommunenes Sentralforbund under høringen
i komiteen om kommuneproposisjonen ga uttrykk for at de var prinsipielt
for en tilbakeføring av selskapsskatten gjennom skattefondsmodellen
for å skape incentiver for næringsutvikling.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen, etter anmodning fra Stortinget, har presentert tre
alternative modeller for en tilbakeføring av selskapsskatten fra
og med 2005, i tillegg til den modellen som ble presentert i kommuneproposisjonen
for 2005.
Disse medlemmer er enige i Regjeringens
vurdering av at det er modell 1 som samlet sett best ivaretar både
incentivvirkningene og omfordelingsvirkningene. Modellen styrker
incentivvirkningene til lokal næringsutvikling vesentlig,
uten at inntektsforskjellene mellom kommunene påvirkes
i større grad enn at kommunene kan håndtere disse
endringene fra ett år til neste. De øvrige modeller
vil enten svekke incentivvirkningene eller øke inntektsomfordelingen
i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer støtter
forslaget om at tilbakeføringen av selskapsskatten og omleggingen
av inntektsutjevningen gjennomføres fra og med 2005 uten
overgangsordning. Disse medlemmer viser til at ved
statliggjøring av selskapsskatten i 1999 ble det ikke etablert
en overgangsordning. Kommuner med store tap vil derfor kunne vurderes
ved skjønnstildelingen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til avtalen som er inngått mellom regjeringspartiene og
Fremskrittspartiet om budsjettet for 2005.
Disse medlemmer vil på dette
grunnlag stemme imot flertallets forslag til vedtak I og II.