Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:12 (2003-2004) Riksrevisjonens undersøkelse av bærekraftig bruk av reinbeiteressursene i Finnmark, og til at målet med reindriftspolitikken er å sikre en fremtidig kulturell, økonomisk og økologisk bærekraftig reindrift i Norge. Dette innebærer blant annet at beiteuttak, driftsmønster og driftsmetoder må tilpasses naturgrunnlaget og de nasjonale målsettingene om bevaring av naturmiljøet. I områder hvor det har vært overbeiting må balansen gjenopprettes for å sikre næringen utviklingsmuligheter på kort og lang sikt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, vil understreke næringens store betydning for opprettholdelse og utvikling av et levende samisk samfunn - økonomisk, sosialt og kulturelt.
Flertallet har merket seg at rapporten ikke vurderer ressurssituasjonen i Finnmark i relasjon til folkeretten og de forpliktelser Norge har overfor den samiske befolkning og vil understreke det ansvar Norge har påtatt seg gjennom disse internasjonale konvensjonene for å sikre et varig grunnlag for reindriften. Flertallet viser i den sammenheng til St.prp. nr. 65 (2003-2004) hvor det slås fast at:
"Reindriften skal bevares som et viktig grunnlag for samisk kultur i samsvar med Grunnloven § 110 a og folkerettens regler om urbefolkning og minoriteter. Innenfor disse formålene skal loven fastlegge rammer for reindriftsutøvernes rettigheter og plikter, regulere forholdet til andre næringer og samfunnsinteresser, regulere innbyrdes forhold mellom reindriftsutøvere og skape grunnlag for en hensiktsmessig organisering og forvaltning."
Dette innebærer en forpliktelse til å sikre at beitegrunnlaget ikke blir varig svekket slik at det tradisjonelle næringsgrunnlaget forringes. Dette er samfunnets overordnete anliggende. I valget mellom den enkeltes rett til næringsutøvelse og hensynet til næringsgrunnlaget, må sikring av næringsgrunnlaget veie tyngst.
Et annet flertall, komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser videre til Sametingets viktige rolle som premissleverandør i spørsmål som berører samiske forhold og vil understreke betydningen av at Sametinget gis mulighet for økt innflytelse på utformingen av norsk reindriftspolitikk. Sametingets vedtak i reindriftspolitiske spørsmål bør tillegges betydelig vekt.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener at Norske reindriftsamers landsforbund (NRL) har en viktig rolle som premissleverandør i forhold til reindriftspolitikken.
Et tredje flertall, komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, anser det også viktig at reindriften sikres mulighet for påvirkning i styringen av den fremtidige Finnmarkseiendommen, jf. Ot.prp. nr. 53 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Ot.prp. nr. 53 (2002-2003) er til behandling i Stortinget i justiskomiteen. Disse medlemmer vil derfor ikke ta stilling til spørsmål berørt i denne odelstingsproposisjonen i denne komité.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
til at det pågår en vegetasjonsendring i det undersøkte
området i Vest-Finnmark og deler av Karasjok, med den følge
at lavdekket erstattes av andre vekster eller impediment (stein
og grus). Blant annet som følge av dette reduseres reinbeitenes
næringsverdi, noe som igjen kan føre til at det
tradisjonelle næringsgrunnlaget varig svekkes. Komiteen har
også merket seg Riksrevisjonens påpeking av at
antallet rein er for høyt i forhold til beiteressursene
og at feil bruk av årstidsbeitene bidrar til at beiteområdene
utarmes.
Komiteen konstaterer at Reindriftsstyrets
vedtak fra 2002 hvor det ble fastsatt en øvre grense på 63 700 rein
for Vest-Finnmark og med frist for tilpassing pr. 1. april
2005, ikke synes å la seg realisere. Pr. 31. mars 2004
var antall rein i området ca. 96 000 og etter
det opplyste er det lite som tyder på at tallet pr. 1. april 2005
vil være vesentlig redusert.
Komiteen registrerer at forsøkene
på en frivillig regulering av reintallet med økonomiske
virkemidler ikke har ført fram i Vest-Finnmark. Ifølge
Riksrevisjonen har mange av utøverne i de områdene
hvor det har vært størst behov for reguleringer,
valgt bort tilskudd i perioder hvor kravene til utslaktning har
vært skjerpet.
Komiteen anser utforming av retningslinjer
for fordeling av belastning på de enkelte reindriftsutøvere ved
reduksjon i antall dyr som en prioritert oppgave. Forholdet mellom
eiere av store og små reinflokker må avklares.
Likeledes må Regjeringen ta stilling til og fremme forslag
om prioritering dersom det blir nødvendig med en reduksjon
i antall konsesjoner.
Komiteen vil også understreke
viktigheten av at arbeidet med beitefordeling på høst-,
vår- og vinterbeitene i Øst- og Vest-Finnmark
prioriteres. Det haster med å sette i verk tiltak som sikrer
at antall rein kommer under kontroll.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i mange år har vært en i hovedsak tilfredsstillende
regulering av reindriften bortsett fra i Vest-Finnmark i forhold
til beitetilgangen, men at det i Vest-Finnmark har vært
en betydelig større mengde rein enn det er bærekraftig
beitegrunnlag for. Det er derfor av stor betydning at bestemmelsen
om å redusere reintallet i Vest-Finnmark til 63 700
dyr innen 1. april 2005 blir gjennomført. Respekten
for både Stortinget, Regjeringen og reindriftsmyndighetene
vil bli undergravet dersom ikke myndighetene treffer de nødvendige
tiltak for at målet nås.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å gjennomføre de nødvendige tiltak
slik at den fastsatte bestemmelse om å begrense reintallet
i Vest-Finnmark til 63 700 dyr innen 1. april
2005 blir nådd."
Komiteen har merket seg at rapporten
viser at dagens rammebetingelser for reindriften ikke er tilstrekkelige.
Selv om reindriftsloven åpner for regulering av øvre
reintall per distrikt/vektgrenser, øvre reintall
per driftsenhet, distriktsinndelinger, soneinndelin-ger, beitetider,
etableringskontroll og utarbeidelse av distriktsplaner, er dette
ikke gjennomført i praksis. En av årsakene synes å være
at reindriftsloven i stor grad er basert på skjønn
og at sedvane spiller en avgjørende rolle ved vurderingen.
Dette innebærer i praksis at Reindriftsstyret ikke fritt
kan regulere beitebruken, men må ta hensyn til den sedvanemessige
bruk.
Komiteen understreker Landbruks-
og matdepartementets ansvar for å etablere styringssystemer
som gjør at ytre etater som er underlagt departementet, gjennomfører
statlige pålegg. Komiteen har merket seg
Riksrevisjonens påpeking av at arbeidet med å fastsette
det øvre reintallet pr. distrikt i de aktuelle reinbeiteområder
må ses i sammenheng med forslag til endring av distriktsgrenser,
inndeling i soner og fastsettelse av beitetider. Dette innebærer
blant annet en oppdeling av de store felles beitedistriktene i indre Finnmark
som i dag hovedsakelig blir forvaltet som allmenningsressurser,
slik Stortinget forutsatte under behandlingen av St.meld. nr. 28
(1991-1992) og som Stortinget ba om ble forsert under behandlingen
av St.prp. nr. 54 (1998-1999) Om reindriftsavtalen.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at det tas politisk ansvar for å videreutvikle et system
for forvaltning av reindriften, blant annet ved at hjemmelgrunnlaget
avklares og presiseres slik at Reindriftsforvaltningen blir bedre
i stand til å utføre sine oppgaver. Dette innebærer
også en vurdering av hvorvidt de tilførte ressurser
er tilstrekkelige.
Komiteen viser til at det samiske
miljø er tett og med sterke familiebånd. For å sikre
rettferdig og lik behandling, er det derfor særlig viktig å ha
et klart regelverk. Forutsigbarhet er av stor betydning for reineiernes
mulighet for rasjonell næringsutøvelse.
Komiteen er kjent med at ny lov
om reindrift er under arbeid.
Komiteen viser til Reindriftsavtalen
som et viktig virkemiddel for å redusere antall rein i
reinbeitedistrikter hvor tilpassingsproblemene mellom reintall og
beiteressurser er størst, og har merket seg at det i forkant av
reindriftsforhandlingene bare er gjennomført få analyser
og utredninger av nye virkemidler.
Komiteen vil særlig
understreke statens overordnede ansvar for å forhindre
at nødvendig reduksjon av antall rein får store
konsekvenser for kjøttprisen.
Videre er regler om avskriving, skattefradrag
mv. blant de forhold som bør gjennomgås med sikte
på å legge forholdene til rette for en rasjonell
næringsutøvelse.
Riksrevisjonens undersøkelse slår
fast at et betydelig antall arealinngrep går på bekostning
av reinbeitearealet, men uten at de fulle konsekvenser er kjent.
Forskning viser imidlertid at arealinngrep påvirker
det biologiske grunnlaget for reindriften.
Komiteen er kjent med store variasjoner
mellom ulike områder. I noen områder har man fulgt
myndighetenes pålegg og tilpasset antallet rein til beitegrunnlaget,
mens det i andre opereres med langt flere rein enn det er grunnlag
for. Dette skaper behov for differensierte virkemidler, som sikrer
at de områder som har reinbeiteproblemer får løst
sine problemer, uten at de andre områdene får
dårligere vilkår.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, har merket seg at av de arealsakene
Riksrevisjonen undersøkte som hadde vært oversendt
områdekontorene til uttalelse, ble uttalelsene i 55 pst.
av tilfellene ikke tatt hensyn til. Dette tyder på at dispensasjonspraksisen avviker
fra forutsetningen om at dispensasjon bare skal gis når
særlige grunner taler for det.
Flertallet konstaterer at Landbruksdepartementet mener
at dagens forvaltning av arealer hvor det utøves reindrift
ikke er forsvarlig. Flertallet understreker behovet
for en overordnet politikk som sikrer grunnlaget for en reindrift
som ivaretar nasjonens forpliktelser i henhold til Grunnloven og
internasjonal rett.
Flertallet har videre merket
seg at Miljøverndepartementet på bakgrunn av Riksrevisjonens
rapport, vil vurdere om det bør gis ytterligere veiledning
til kommunene om bruk av dispensasjoner i saker som berører
reindriften. Flertallet ser behovet for en slik presisering
overfor kommunene, og vil be om at Regjeringen følger utviklingen
i kommunenes praktisering av regelverket og melder tilbake til Stortinget
på egnet måte.
Flertallet ser med bekymring
på den kontinuerlige reduksjonen av reindriftens arealer,
selv om reintallet i Finnmark skal reduseres.
Flertallet ønsker at
Regjeringen vurderer å utforme tiltak som bedre sikrer
reindriftens arealer i planprosesser og da særlig tiltak
på tvers av kommunegrenser.
Komiteen viser til opplysningene
om økt bruk av motorkjøretøy i utmark
i Finnmark og har merket seg Miljøverndepartementets løfte
om å se nærmere på praktiseringen av
regelverket, og da særlig når det gjelder barmarkskjøring
som er den type motorferdsel som medfører størst
miljøbelastning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
vil understreke at det er viktig å være varsom
med bruk av motorkjøretøyer i utmark. Det er spesielt
viktig å begrense bruk av motorkjøretøyer
på barmark. Flertallet mener det er påkrevet med
en betydelig reduksjon i kjøring på barmark i Finnmark.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet vil understreke viktigheten av at
bruk av motorkjøretøy i næringsvirksomhet
ikke vanskeliggjøres, men anser begrensninger i ren rekreasjonskjøring
på barmark som nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
også at det må legges til rette for bruk av motorkjøretøyer
i utmark når dette kan bidra til etablering av ny næringsvirksomhet
i Finnmark.
Komiteen er kjent
med forsøk med kommunedelplaner for motorferdsel i utmark,
men vil likevel peke på den særlige plikt kommunene
må ha til å ta spesielle hensyn til reindriften
ved praktisering og oppfølging av lov om motorferdsel i
utmark og vassdrag.
Rein er det eneste beitedyret som finner næring
i utmark hele året. Det gjør den særlig
sårbar for rovdyr, i Finnmark fortrinnsvis for jerv, kongeørn
og delvis gaupe og ulv.
Komiteen har merket seg at undersøkelsen
viser at arealinngrep er med på å redusere nyttbart
beiteareal. Dårligere beiter og et stort antall rein med
svekket allmennhelsetilstand gjør reinen til lettere bytte
for rovvilt.
Komiteen er kjent med uenigheten
mellom næringen og myndighetene om tapstallene som følge
av rovdyr og har merket seg at Miljøverndepartementet har stilt
spørsmål ved fremstillingen av rovvilttapet og
ved om metodene Reindriftsforvaltningen benytter er gode nok.
Komiteen viser til at Stortinget
under behandlingen av St.meld. nr. 15 (2003-2004) slo fast at en
ny erstatningsordning skal innrettes slik at en betydelig del av erstatningene
skal gis som forhåndsutbetaling som insentiv til å iverksette
forebyggende tiltak i tillegg til skjønnsmessig erstatning
for udokumenterte tap.
Komiteen konstaterer at Regjeringen
er bedt om å komme tilbake til Stortinget med egen sak
om ny erstatningsordning i løpet av 2006 og forutsetter
at det i forkant av saken foretas en evaluering av gjeldende praktisering
av reglene.
Komiteen vil understreke betydningen
av økt forskning og kunnskap om tapsårsaker
som grunnlag for en felles forståelse.
Komiteen viser til de ulike partiers
merknader til St.meld. nr. 15 (2003-2004) Rovvilt i norsk natur
og Innst. S. nr. 174 (2003-2004).
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
bare i liten grad anser Stortingets mål om en økologisk, økonomisk
og kulturelt bærekraftig reindrift som operasjonalisert.
Etter komiteens syn er det en
svakhet at det mangler en helhetlig strategi som kan vise
hvorledes Reindriftsforvaltningen kan bidra til å nå de
overordnede målene. Klart definerte overordnede politiske
mål med konkrete resultatindikatorer kombinert med veiledning og
informasjon til reindriftsutøvere, er viktige forutsetninger
for et positivt resultat.