2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Pål Kårbø og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at Sametingets årsmelding for 2003 er tatt inn som et eget kapittel i stortingsmeldingen, i tråd med Sametingets eget ønske.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, ser det som positivt at man fra Regjeringens side har lagt vekt på en satsning på samisk språkutvikling, med blant annet støtte til utvikling av korrekturprogram for samisk, etablering av samiskspråklige sider på ODIN, kompetansebase for samisk språk og IT og plan for oversettelse av lover til samisk. Tiltak for å bedre tilgangen til tolker innen offentlig sektor, Nordisk samisk språkpris - Gollegiella, utvikling av samisk juridisk terminologi og utvidelse av forvaltningsområdet for samisk språk er også positive tiltak for å styrke samisk språk.

Flertallet har merket seg Sametingets bekymring for konsekvensene av vindkraftutbygging, særlig i Finnmark. Flertallet har merket seg at Regjeringen vil utarbeide retningslinjer for planlegging og lokalisering av vindkraftverk, slik at vindkraftutbyggingen skjer på en bærekraftig måte der hensynet til andre areal- og samfunnsinteresser ivaretas.

Flertallet forutsetter at berørte lokale og regionale myndigheter gis anledning til å bli hørt under utarbeidelsen av retningslinjene.

Flertallet har merket seg at Regjeringen varsler at samisk kulturminneforvaltning vil bli omtalt spesielt i en egen stortingsmelding om kulturminnepolitikken.

Flertallet viser til at Árran lulesamisk senter i Tysfjord ble sluttført høsten 2003.

Flertallet viser til Budsjett-innst. S. nr. 5 (2004-2005) der en enstemmig komité ba Regjeringen om å prioritere prosjektet Saemien Sijte i Snåsa. Flertallet ber om at Regjeringen arbeider for å få utbyggingen på plass så snart som mulig.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg at Sametingsrådet i sin kulturpolitiske redegjørelse blant annet uttalte følgende om regjeringen Bondeviks kulturmelding:

"I meldingen forsøker Regjeringen å skape et bilde av at de kulturpolitiske prioriteringene for samisk kultur er ivaretatt. Vi er sterkt uenige i dette. Vi mener at Regjeringen i meldingen unnlater å trekke opp de kulturpolitiske hovedlinjene for samisk kultur i det kommende tiåret. [...] Regjeringen har ikke fulgt opp sitt ansvar i kulturmeldingen. I stedet skyves ansvaret over på Sametinget. Det må understrekes at Sametinget ikke har overtatt det fremtidige utviklingsansvaret for samisk kultur. De perspektiver som omtales i meldingen for norsk kultur, må også gjelde for samisk kultur."

Dette flertallet går inn for en omfattende satsing på samisk kultur og at bevilgningene må økes. I innstillingen til kulturmeldingen, Innst. S. nr. 155 (2003-2004), uttalte Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

"Desse medlemene viser til at Sametinget har tatt på seg ansvaret for forvaltninga av fleire samiske kulturinstitusjonar. Desse medlemene vil leggje vekt på at det må løyvast nok midlar til at Sametinget kan ta vare på og fremje den samiske kulturen."

Dette flertallet viser videre til sine respektive merknader og forslag i sine alternative statsbudsjett for 2005 om styrking av bevilgningene til samiske kulturformål.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at det samme flertallet i kommunalkomiteen uttalte i Innst. S. nr. 172 (2003-2004):

"Flertallet har merket seg at Sametingets medieundersøkelse fra 2000 viser at om lag halvparten av velgerne ved valg til Sametinget ikke forstår samisk, og at om lag halvparten av den samisktalende halvparten ikke kan lese samisk. Opp mot 3/4 av Sametingets velgere er således avhengig av at skriftlig informasjon er tilgjengelig på norsk for at de skal kunne forstå innholdet. Flertallet vil ut fra dette understreke betydningen av at det gis mulighet for utvikling også for aviser innrettet mot den samiske befolkningen som skriver på norsk."

Dette flertallet forutsetter ut fra dette at det skal gis mulighet for utvikling også for aviser innrettet mot den norskspråklige delen av den samiske befolkningen.

Dette flertallet viser til brev fra Sametingsrådet til komiteen hvor det uttales:

"Den sørsamiske bokbussen er utrangert, og det vil være avgjørende for opprettholdelse av bokbusstilbudet i det sørsamiske området at det blir investert i en ny buss så snart som mulig."

Dette flertallet ber Regjeringen legge til rette for finansiering av en ny sørsamisk bokbuss.

Dette flertallet forutsetter at Regjeringen legger vekt på råd fra berørte fylkeskommuner og fra Sametinget om deltakelse i fisket av kongekrabbe.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Innst. S. nr. 162 (2002-2003) hvor medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet foreslår å forvalte kongekrabben som en uønsket introdusert art ved å sette et bestandsmål om å holde bestanden så lav som mulig, hvor fritt fiske for alle fiskere i norsk farvann vil være ett av virkemidlene for å oppnå dette.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at komiteen har til behandling spørsmålet om innføring av utjevningsmandater ved valg til Sametinget. Flertallet har merket seg at Sametingsrådet i sine merknader til denne meldingen uttalte:

"Sametinget ser det som svært bekymringsfullt at Regjeringen og eventuelt Stortinget fatter vedtak om valgbestemmelser til Sametinget som sterkt avviker fra Sametinget[s] eget vedtak. Dette er en umyndiggjøring av Sametinget, som samenes folkevalgte organ, som ikke kan være formålstjenlig for noen."

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til brev av 21. januar 2005 fra kommunal- og regionalminister Erna Solberg om økonomiforvaltningen i Sametinget, hvor hun redegjør for etableringen av en arbeidsgruppe som blant annet skal anbefale tiltak for å rette på de mangler og svakheter en kartlegging måtte finne, og at de enkelte anbefalingene vil rettes til Sametinget og kommunalministeren i fellesskap.

Dette flertallet viser til sine respektive merknader i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2004-2005) vedrørende samepolitikk.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar meldingen til orientering.

Disse medlemmer gjentar kort sitt hovedsynspunkt om at man bør nedlegge Sametinget i Karasjok.

Disse medlemmer begrunner dette politiske og prinsipielle syn i at ingen norske statsborgere, uansett rase, religion, nasjonal eller etnisk tilhørighet, bør tilgodeses med særegne demokratiske fora.

Disse medlemmer viser til at både valgbarhet, manntallslister og stemmerett er fullstendig etnisk betinget ved sametingsvalg.

Disse medlemmer tar på det sterkeste avstand fra en valgordning og et demokratisk system som er basert på etniske tilhørighet. Dette er en form for raseskillepolitikk som er helt uakseptabelt i Norge.

Disse medlemmer stiller seg fullstendig uforstående til at de andre partiene på Stortinget kan godta Sametingets eksistens så lenge man ser hvilke kriterier det finnes for valgdeltagelse, valgbarhet og oppføring i manntallslistene.

Disse medlemmer er av den bestemte oppfatning at det ikke er noe som helst behov for en særegen nasjonal politikk eller egen lovgivning for norske samer.

Disse medlemmer mener også at samene er gitt urfolksstatus på feil og sviktende grunnlag og at urfolkstatusen av disse grunner må fjernes innen de tidsfrister som er mulig ut fra bestemmelsene om ratifisering og oppsigelse av internasjonale konvensjoner.

Disse medlemmer mener at den gjeldende samepolitikken som føres i Norge, i all hovedsak utelukkende er velegnet for å skape alvorlige konflikter og motsetninger mellom nordmenn og samer, da spesielt i Finnmark.

Disse medlemmer viser for øvrig til sine tidligere standpunkter vedrørende disse spørsmålene.