Olje- og energidepartementet viser til at Regjeringa i St.meld. nr. 9 (2002-2003) om innanlands bruk av naturgass mv. (Gassmeldinga) trakk opp ein heilskapleg strategi for auka bruk av naturgass i Noreg, og Regjeringa sin politikk for gasskraftverk med CO2-handtering. I tillegg vart det i meldinga vurdert ein sterkare grad av elektrifisering av sokkelen, og eit system med grøne sertifikat for fornybar elektrisitet vart drøfta.
Satsinga på gasskraftverk med CO2-handtering er eit viktig element i Regjeringa sin energipolitikk av di det vil styrkje elektrisitetsforsyninga samstundes som ein lettare når klimamåla. Gjennombrot for denne teknologien vil gi heilt andre moglegheiter for gassbruk i Noreg enn det vi har i dag. Det vil òg kunne vere eit vesentleg bidrag til den globale miljøutviklinga.
I St.meld. nr. 18 (2003-2004) om forsyningssikkerheten for strøm mv., varsla Regjeringa at ho ville komme attende til Stortinget våren 2004 med forslag til korleis Noreg skal auke miljøvennleg bruk av gass og etableringa av ei innovasjonsverksemd i Grenland. Regjeringa varsla i denne meldinga også ei tilbakemelding om arbeidet med å etablere ein felles norsk-svensk pliktig sertifikatmarknad.
Meldinga som no ligg føre omhandlar:
-
– Regjeringas politikk for auka satsing på miljøvennlege gasskraftteknologiar.
-
– Vurdering av alternative løysingar for korleis gass kan førast fram til norske brukarar og ulike finansieringsformer med statlig deltaking.
-
– Arbeidet med å leggje til rette for ein norsk-svensk pliktig sertifikatmarknad.
Som eit grunnlag for denne meldinga er det gjennomført ei rekkje utreiingar, og NVE sin rapport om "Gass i Norge - vurderinger av alternative løsninger for fremføring av gass til innenlandske brukere" er bl.a. tatt inn som vedlegg i meldinga.
Satsing på miljøvennlege gasskraftverk
er eit hovudelement i Regjeringas energipolitikk. For å framskunde fullskala
gasskraftverk med CO2-handtering, vil Regjeringa auke innsatsen
for å redusere kostnadene gjennom pilot- og demonstrasjonsanlegg.
Det er fleire årsaker til at det ligg
godt til rette for miljøvennlege gasskraftverk i Noreg.
Mellom anna er det grunnlag for utvikling av geologisk lagring av
CO2 i reservoar på kontinentalsokkelen. Vidare vil CO2 på sikt
kunne bli nytta til auka oljeutvinning eller andre føremål,
jf. St.meld. nr. 38 (2003-2004) om petroleumsvirksomheten.
I Revidert nasjonalbudsjett for 2004 la Regjeringa fram
forslag om å opprette ei statleg innovasjonsverksemd som
mellom anna skal gi stønad til pilotar for gasskraftverk
med CO2-handtering, jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004). Verksemda
skal lokaliserast til Grenland. Det blei fremja forslag om å etablere
eit fond på 2 mrd. kroner etter modell av Fondet for forsking
og nyskaping, der avkastninga skal tildelast gjennom den nye innovasjonsverksemda.
Regjeringa vil òg kunne vurdere eventuelle fullmakter og
løyvingar ut over avkastninga frå fondet for å sikre
tilstrekkeleg finansiering av aktuelle pilotprosjekt.
Den offentlege innsatsen for forsking på miljøvennlege
gasskraftteknologiar er i hovudsak organisert gjennom programma
i Noregs forskingsråd.
Forskingsrådet får midlar
til forsking på CO2-relaterte problemstillingar frå Olje-
og energidepartementet, Miljøverndepartementet og Nærings-
og handelsdepartementet. Desse midlane blir forvalta gjennom Klimateknologiprogrammet
(KLIMATEK), som blei starta i 1997. Programmet blei frå 2000
spesielt retta mot utvikling av teknologi for gasskraftverk med
CO2-handtering. Løyvinga til KLIMATEK for 2004 er på 58 mill.
kroner, og om lag 50 mill. kroner er øyremerkt til utvikling
av gasskraftverk med CO2-handtering.
Frå 2004 er Forskingsrådet
si satsing på miljøvennlege gasskraftteknologiar
blitt ein del av programmet RENERGI, som skal utvikle kunnskap og
løysingar som grunnlag for miljøvennleg, økonomisk
og rasjonell forvalting av energiressursane, ei sikker energiforsyning
og internasjonalt konkurransedyktig næringsutvikling i
energisektoren. Budsjettet for RENERGI i 2004 er på om
lag 160 mill. kroner.
Det er fleire oppgåver som må løysast
før ein kan gjere ei sikker vurdering av kva for teknologiar
for CO2-handtering som er dei beste for fullskala drift. Den viktigaste
oppgåva er å redusere kostnadene ved dei ulike
teknologikonsepta, og å etablere store nok marknader for
slike teknologiar. Utprøving av teknologiane i pilot- og
demonstrasjonsanlegg er naudsynt for å redusere kostnadane
og den teknologiske risikoen ved fullskala drift.
Opprettinga av ei statlig innovasjonsverksemd
ble i gassmeldinga lagt til grunn som eit hovudelement i Regjeringa
sin strategi for gasskraftverk med CO2-handtering. Innovasjonsverksemda
ble føresett lagt til Grenland. Ved behandlinga av gassmeldinga
bad Stortinget Regjeringa om å komme tilbake med ein plan
for ei om mogeleg raskare etablering av verksemda enn det som var
lagt til grunn, og eit forslag til kapitalisering og utvida verkeområde
for verksemda, medrekna hydrogen og eventuell petrokjemi, jf. vedtak
nr. 352 for 2002-2003.
Vurderinga av verkeområde inneber avgrensingar knytt
til kva for teknologiar og fagområde som skal inngå i
teknologiprogrammet til verksemda. For å medverke til nødvendig
kompetansebygging og framdrift i teknologiutviklinga vil Regjeringa
at satsing på utvikling og utprøving av teknologiar
for gasskraft med CO2-handtering skal vere hovudoppgåva
for verksemda.
Føremålet til innovasjonsverksemda
skal vere å stimulere til utviklinga av kostnadseffektive
teknologiløysingar for gasskraft med CO2-handtering. Hydrogen kan òg
bli eit arbeidsområde for verksemda. Det er lagt opp til
at Forskingsrådet skal gi stønad til den langsiktige
forskinga på området og tidlege fasar for utprøving av
prosjekta.
På same måte som for gasskraft
med CO2-handtering vil ei vellukka langsiktig satsing på hydrogenområdet krevje
kompetansebygging i Noreg gjennom prøveordningar og gjennomføring
av demonstrasjonsprosjekt. Hydrogenutvalet, som la fram si innstilling
1. juni 2004, skulle formulere nasjonale mål og
nødvendige tiltak for å utvikle hydrogen som energiberar
og verkemiddel for innanlands verdiskaping og betre miljø. Utvalet
identifisete behov for offentleg medverknad og rammevilkår,
og forslag om ansvarsforhold, organisering, ressursbehov og fagleg
innhald for eit nasjonalt hydrogenprogram. Programmet skal omfatte
hydrogen både til stasjonært bruk og til transportformål,
og departementet vil komme tilbake til korleis utviklinga av hydrogen
i Noreg skal organiserast.
For petrokjemi synest det ikkje å vere
grunnlag for ei tilsvarande teknologisk samordning i ein utprøvings- og
demonstrasjonsfase som det til dømes er for gasskraft med
CO2-handtering og hydrogen.
Olje- og energidepartementet vil ha merksemd
på arbeidet til innovasjonsverksemda for miljøvennlege gasskraftteknologiar
i høve til dei aktivitetane som blir støtta av
Enova og Innovasjon Norge. Enova sine aktivitetar er i første
rekkje retta mot å støtte marknadsnære
løysingar som skal hjelpe til å utløyse
størst mogeleg grad av omlegging av energibruk- og produksjon.
Det synest derfor ikkje å vere behov for særskild tilrettelegging
mellom innovasjonsverksemda og Enova.
Opprettinga av den nye innovasjonsverksemda
vil ha liten verknad på Innovasjon Noreg sine oppgåver
og aktivitetar. Det er likevel viktig med samarbeid og koordinering
av aktivitetar og stønadsordningar mellom institusjonane.
Det har vore ein føresetnad at innovasjonsverksemda skal
vere statleg eigd. Regjeringa legg opp til at organet skal vere
oppretta innan årsskiftet 2004-2005, og det skal være
organisert som eit forvaltningsorgan med særskilde fullmakter.
Finansieringa av verksemda vil skje gjennom
opprettinga av eit fond der innovasjonsverksemda forvaltar avkastninga
av fondet etter same modell som Fondet for nyskaping som ble etablert
i 1999. Fondet vil vere på 2 mrd. kroner. Regjeringa vil
vurdere mogeleg ekstra finansiering utover avkastninga til fondet
til konkrete prosjekt for å sikre naudsynt framdrift i
teknologiutviklinga.
Den årlege avkastninga på fondet
blir motsvart av tilsvarande auke i renteutgifter på staten
si gjeld. Renteutgiftene blir dermed ein del av dei årlige
statlege utgiftene.
Kostnadene i samband med utvikling av teknologi
til gasskraftverk med CO2-handtering vil auke utover i innovasjonskjeda.
Dei største kostnadene vil vere knytt til realiseringa
av storskala, kommersiell teknologi for CO2-handtering. Tilsvarande
vil òg behovet for statleg støtte kunne auke når
ein flytter seg frå grunnforsking til utprøving
i større demonstrasjonsanlegg. Rammene til styresmaktene
for å kunne gi stønad vil vere meir avgrensa dess
lenger ut ein kjem i teknologiutviklinga.
Reglane om offentleg stønad i EØS-avtalen
gir klare avgrensingar av mogelege stønadsordningar for
utvikling av gasskraftverk med CO2-handtering. EØS-avtalen
har i utgangspunktet eit forbod mot statsstønad. Stønad
kan likevel vere lovlig dersom særskilde vilkår gjeld,
til dømes om stønaden går til forsking
og utvikling og miljøstønad. Nye stønadsordningar
må meldast til ESA og godkjennast før dei kan
settast i verk.
Offentleg stønad til utvikling av gasskraft
med CO2-handtering i ein demonstrasjons- eller pilotfase kan falle
saman med spesielle stønadskategoriar som ESA bruker i
sine retningslinjer for vurdering av statsstønad. I tråd
med dette, kan ein maksimalt ta imot stønad på 25-50
pst. av kostnadene for prosjekta i demonstrasjonsfasen.
Regjeringa legg opp til ein vidareføring
av satsinga på naturgass. Dei utgreiingane som er gjennomført, støttar
opp under ein politikk for ei gradvis utbygging av infrastruktur
for naturgass.
Regjeringa legg vekt på:
– å leggje
til rette for at meir naturgass kan nyttast til innanlands verdiauking.
– å ha ei tilskotsordning
for utbygging av infrastruktur for naturgass for å auke
bruken av gass og for å hauste erfaring.
– at stønaden til utbygging
av infrastruktur for gass må vere innanfor rammene av Noregs
internasjonale miljøplikter.
Det vises elles til St.meld. nr. 9
(2002-2003) om innenlands bruk av naturgass mv. ("gassmeldinga").
Departementet viser til NVEs vurderingar av økonomien
ved gasstransport, og ein rapport om dette er trykt som vedlegg
til meldinga.
I analysane av lønsemda ved gasstransport
har NVE spesielt vurdert transportløysingar til område
med eit relativt stort potensial for bruk av gass. Til enkelte stader
er kostnadene ved både rørtransport og LNG-løysingar
vurdert.
NVE har rekna på mogelegheitene for å etablere LNG-ruter
med skip i ei nordleg og ei sørleg rute, og har samanlikna
kostnadene ved etablering av LNG-distribusjon og gassrør
til område som ligg nær ilandføringsstadene.
Det er gjort kostnadsoverslag for eit gassrør til Trondheim,
og NVE har sett på kostnadene ved eit rør til
Bergen. NVE har analysert fleire alternativ for transport av gass
til Grenland, som har det største potensialet for å auke
bruken av gass på kort sikt i Noreg. Både eit
tørrgassrør, eit såkalla kombirør
(for tørrgass og våtgass), ei LNG-rute og ei CNG-rute
som er spesielt tilpassa industriell bruk, er analysert.
Den nordlege LNG-ruta omfattar Trondheim, Fosen, Rana,
Mosjøen og Narvik. Etter berekningar frå MARINTEK
er dei totale investeringskostnadene for eitt skip og mottaksterminalar
390 mill. kroner. Driftskostnadene er utrekna til å bli
om lag 40 mill. kroner årleg. Etter NVE sine vurderingar
kan det vere mogeleg å selje om lag 135 millionar Sm3 på lang
sikt, til ein pris som dekkjer desse kostnadene.
Den sørlege LNG-ruta omfattar Østfold,
Oslo, Drammen, Vestfold, Grenland, Kristiansand, Lista og Egersund.
Dei totale investeringskostnadene for to skip og mottaksterminalar
er estimert til 620 mill. kroner. Driftskostnadene vil vere om lag
79 mill. kroner per år. Etter NVE sine vurderingar kan
det vere mogeleg å selje om lag 315 millionar Sm3 på lang
sikt, til ein pris som dekkjer desse kostnadene.
NVE har vurdert kostnadene for gassrør
frå Tjeldbergodden til Trondheim. Kostnadene
ved å levere gass til brukarane i Trøndelag synest å bli
mykje høgare med ei slik rørløysing enn
med levering frå den nordlege LNG-ruta. Det gjeld så lenge
gassvoluma er små.
NVE har lagt til grunn at det kan være
mogeleg med ein samla etterspurnad på om lag 30 millionar
Sm3 i Sør-Trøndelag. Dersom bruken av gass blir
monaleg høgare kan lønsemda bli betre enn ved
LNG-transport. Det gjeld særleg om det planlagde gasskraftverket
på Skogn blir bygd. Det opnar for greinrør til
ei rekkje ulike område i regionen. Det er lagt planar for
greinrør mellom anna til Trondheim, Verdal og Orkanger.
Statleg deltaking i finansieringa av gassrør
føreset at staten ikkje subsidierer konvensjonelle gasskraftverk. Regjeringa
vil vurdere gassløysingar til ulike område i Trøndelag
meir konkret når det blir klart om gasskraftverket vert
realisert.
Bergensområdet har eit relativt stort
potensial for bruk av naturgass, knytt til transportsektoren, oppvarming
av bygningar og ein del industribruk. Vurderingane av kostnadene
ved å føre naturgass til Bergen, er basert på utrekningar
gjort av Naturgass Vest. Naturgass Vest terminerte arbeidet med
rørprosjektet i 2001 til fordel for ei LNG-løysing.
NVE har komme fram til at investeringskostnadene for eit tilsvarande
rør i dag er 215 mill. kroner. Eit slikt rør vil
i følgje NVE gi transportkostnader på omkring
150 øre/Sm3.
NVE har analysert fire løysingar for
transport av naturgass til Grenland, og vurderingane av lønsemda ved
dei ulike transportløysingane er presentert i meldinga.
Dette gjelder:
NVE har vurdert korleis økonomien i
dei ulike alternativa for transport av tørrgass til Grenland
vil bli endra ved endringar i dei viktigaste føresetnadene. Større årleg
volum, lengre økonomisk levetid, høgare transporttariff
og lågare rente vil gi ein betre prosjektøkonomi.
Den samfunnsøkonomiske analysen av
dei ulike transportalternativa til Grenland trekk i retning av betre lønsemd.
Men korkje tørrgassrør, kombirør eller
sjøtransport står i analysane fram som samfunnsøkonomisk
lønsame løysingar for gass til Grenland.
Då Stortinget handsama St.meld. nr.
9 (2002-2003) vart det lagt vekt på at det var uvisse rundt
kostnadene ved gasstransport i Noreg. Tala som no er presentert, gir
etter departementet si vurdering eit godt grunnlag for å vurdere
hovudtrekk ved kostnadene knytt til å etablere ulike løysingar
for infrastruktur for naturgass i Noreg.
NVE har gjort grundige studiar for å komme
fram til dei mest aktuelle innanlandske brukarane av naturgass. Analysane
viser at etterspurnaden på kort sikt er avgrensa på kvar
enkelt stad, og at det er stor avstand mellom forbruksområda.
Vidare viser analysane at det kan vere mogeleg å selje
LNG i Noreg til ein pris som dekkjer kostnadene. LNG- og CNG-infrastruktur
har større fleksibilitet enn rør og kan byggast
opp etter kvart som marknaden veks. LNG- og CNG-infrastruktur har òg
lågare investeringskostnader, ein potensiell andrehandsverdi
og dei kan betre tilpassast dei forventa voluma dei nærmaste åra
framover.
Store rør over lange avstandar er svært
kostbare. Med dei føresetnadene som er lagt til grunn i
desse utgreiingane meiner Regjeringa det ikkje vil vere lønsamt å byggje
store rør over lengre avstandar i Noreg no. Men det kan
ikkje utelukkast at ein seinare kan få betre balanse mellom
kostnader og inntekter. Til dømes vil langsiktige forpliktingar
frå industrien om avtak av større volum og høgare
betalingsvilje i marknaden kunne vere viktige i ein slik samanheng.
Regjeringa vil støtte opp under ei
stegvis oppbygging av marknaden for naturgass. Naturgassen må introduserast
på ein fleksibel måte, for eksempel ved å byggje infrastruktur
for gass transportert med skip som kan nyttast andre stader når
etterspurnaden veks og marknaden etterspør andre løysingar
med større kapasitet. Når marknaden er blitt etablert
på denne måten, kan det i neste omgang vere aktuelt å byggje
gassrør for å forsyne enkelte område.
Regjeringa vil i oppbyggingsfasen halde kontakten med industrien.
Regjeringa meiner gassrør kan vere
aktuelt enkelte stader, men viser til at det skal mykje til å få ein
forsvarleg økonomi i slike rør om marknaden ligg
langt frå gasskjelda. Gassrør kan bli meir aktuelt
når marknaden er meir etablert. Analysane som nå er
gjennomførde støttar opp under ein politikk for
ei stegvis utbygging av infrastruktur for gass, der den mest omfattande bruken
i første omgang kjem i områda som har dei beste
naturlege føresetnadene.
Det vises til at det i ein introduksjons- og
utviklingsfase vil vere naudsynt med offentleg stønad,
som bør givast som tilskot til private aktørar
som ønskjer å byggje ut rør for overføring
eller anlegg for transport av LNG for å gjere gass tilgjengeleg
til nye område.
Departementet viser til at i Noreg har private
interesser vore pionerar i den tidlege fasen av utbygging av infrastruktur
for gass. I fasen etter at private har starta opp ser ein ofte eit
auka offentleg engasjement, og i denne fasen vil koordineringsbehovet
ofte vere langt større. Det kan vere aktuelt å få kopla
saman lokale nett og å etablere eit sentralnett for større
områder.
I Noreg er det ein godt utbygd elektrisitetsforsyning, som
gjer at det er mindre grunn til å leggje stor vekt på fordelings-
og distriktspolitiske omsyn i høve til utbygging av ny
gassinfrastruktur i Noreg, enn tilfelle er i mange andre land.
Regjeringa legg vekt på at bruken av
naturgass er i ei tidleg oppbyggingsfase i Noreg. Det er viktig å ta omsyn
til samfunnsmessige interesser ved utbygging av infrastruktur for
gass, men ei oppretting av eit statleg eigarselskap for investeringar
i infrastruktur blir ikkje vurdert som aktuelt i dei næraste åra.
Om det vil vere føremålstenleg
med eit statleg eigarskap, må vurderast i lys av den vidare
utviklinga av infrastrukturen i gassektoren og bruken av gass innanlands.
Men også med ein omfattande gassinfrastruktur vil det kunne
vere meir føremålsteneleg at dei samfunnsmessige
omsyna blir ivareteke gjennom utforminga av rammevilkåra
for slik verksemd (stønader, avgifter, reguleringar mv.).
Regjeringa vil i dei nærmaste åra støtte
opp under ei stegvis oppbygging av marknaden for naturgass gjennom
den politikken som vart trekt opp i Gassmeldinga.
Ei utvikling mot nærmare integrasjon
mellom elektrisitet og gass kan gjere det aktuelt for nettselskap å vurdere
eigarskap i eventuelle gassrør. For desse selskapa vil
det vere viktig å gjere dei rette investeringane i transport
av energi.
Departementet orienterer i meldinga om arbeidet med å etablere
ein sertifikatmarknad - og trekkjer opp rammene for det vidare arbeidet
med marknaden. Det er ikkje lagt opp til konkrete tilrådingar
og avgjerder for det framtidige systemet.
Ein sertifikatmarknad er eit tiltak for å stimulere
til auka bruk av fornybar elektrisitet. Produsentar av fornybar
elektrisitet får sertifikat etter kor mykje dei produserer.
Forbrukarar av elektrisitet blir pålagde å kjøpe sertifikat
i høve til forbruket. Produsentane vil dermed få ei
inntekt frå sal av sertifikat i tillegg til inntekta frå sal
av straum, og ekstrainntekta frå salet kan gjere det lønsamt å byggje
ny kraftproduksjon. Inntektene vil verke som ein stønad
til fornybar elektrisitetsproduksjon.
Ein viktig forskjell på eit slikt system
og ordinær skattlegging og subsidieoverføring,
er at systemet ikkje inngår i den årlege handsaminga
av statsbudsjettet, men vil vere ei øyremerka binding av
ressursar retta mot fornybar elektrisitet. Generelt vil flytting
av verkemiddel ut av statsbudsjettet gjere budsjettet som styringsverktøy
mindre effektivt.
I Europa har dei fleste landa stønadssystem
for fornybar elektrisitet. Feed-in-tariffar og pliktige sertifikatmarknader
er vanlege stønadssystem. I Sverige opna marknaden for
pliktige sertifikat 1. mai 2003, og det vises til at Noreg
kan hauste nyttige erfaringar frå Sverige når
vi skal slutte oss til systemet. Den svenske sertifikatmarknaden
skal erstatte tidlegare tilskotsordningar til elektrisitetsproduksjon,
og EU-direktiv 2001/77/EC har vore rettleiande
for kva som skal ha rett til sertifikat i Sverige.
Olje- og energidepartementet tok kontakt med
det svenske Näringsdepartementet våren 2003 for å sjå nærmare
på om det var grunnlag for eit samarbeid om ein felles
svensk-norsk sertifikatmarknad for fornybar elektrisitet. Ein felles
marknad kan komme i stand ved at Noreg opprettar ein sertifikatmarknad
som liknar den svenske, basert på at sertifikata er gyldige
i båe landa. Dette krev at sentrale tekniske løysingar
er koordinerte.
Departementet viser til at det er naudsynt å komme overeins
om ei felles plattform for samarbeid med dei svenske styresmaktene.
Det er i meldinga gjort greie for både den svenske marknaden
for el-sertifikat og for samarbeidet med Sverige.
Spørsmål knytt til organiseringa
av marknaden vil også ha store konsekvensar for korleis
marknaden vil fungere, og departementet viser til at ein sertifikatmarknad
bør ha ei levetid på minst 20 til 30 år
for å fungere godt. Dei vala som blir gjort i etableringa
av marknaden kan bli førande for satsinga på fornybar elektrisitet
i mange år framover. Spørsmål knytt til utforminga
av marknaden er drøfta i meldinga.
I ein sertifikatmarknad er etterspurnaden fastsett
ved lov. Også andre rammer for marknaden blir lagt inn
i lova og forskriftene. For at dei som vil investere i produksjon
av fornybar elektrisitet skal ha høve til å planleggje
og gjennomføre sine prosjekt, må rammene for marknaden
liggje fast og ikkje endrast over tid. Det stiller store krav til
utforminga av sertifikatmarknaden.
Olje- og energidepartementet tek sikte på å leggje fram
eit lovforslag om ein norsk-svensk sertifikatmarknad våren
2005, med sikte på at ein felles sertifikatmarknad kan
starte opp frå 1. januar 2006. Dette lovarbeidet
er omtala i meldinga, og NVE har fått i oppgåve å førebu
seg på å vere tilsyn for ein sertifikatmarknad. Departementet
viser til at det er viktig å unngå ei ordning
der det er moms på norske sertifikat. Dersom det blir moms
i Noreg, men ikkje i Sverige, vil det forstyrre marknaden.
Sertifikat blir førebels sett som alminnelege
omsettbare formuesobjekt. Tilhøvet til verdipapirlovgivinga vil
bli vurdert nærmare i det lovarbeidet som er i gang.
Departementet viser til at det må vere
obligatorisk å kjøpe sertifikat, og dette kravet
må regulerast i lov gjennom fastsetting av kvoter. Kvotene
speglar dei ambisjonane styresmaktene har for satsinga. I ein felles norsk-svensk
sertifikatmarknad vil summen av dei nasjonale ambisjonane vise den
felles satsinga på fornybar el-produksjon. Storleiken på dei
nasjonale ambisjonane blir berre eit uttrykk for kor mykje ny fornybar
produksjon kvart land ønskjer å finansiere. Men storleiken
på kvotene i kvart land legg ingen føringar på om
produksjonen kjem i det eine eller det andre landet. Kor stor fornybar
produksjon det blir i kvart land avhenger i stor grad av produksjonskostnader,
konsesjonskrav og kor mange produksjonstypar ordninga skal omfatte
i kvart land.
Kvoteplikta er den lovfesta plikta til å ha
ei viss mengd sertifikat kvart år i forhold til elektrisitetsbruken
i det aktuelle året. I utforminga av forslaget til kven som
skal ha kvoteplikt vil departementet mellom anna leggje vekt på dei
same omsyna som har vore aktuelle i samband med den nye ordninga
for el-avgifta. Ei kvote blir fastsett for kvart år, og
kvota vil i startfasen normalt auke frå år til år.
Etter at ambisjonane for satsinga er nådd, minkar kvota
over tid ned til null.
Det er grunn til å tru at sertifikatmarknaden
over tid kan påverke kraftmarknaden i ein viss mon i retning
av lågare prisar på sjølve krafta. Det
kjem av at tilskotsordninga stimulerer til auka kraftproduksjon.
Det er vanskeleg å seie kor stor innverknad dette vil kunne
få.
Regjeringa ser det som viktig å skape
eit grunnlag for utvikling av meir fornybar elektrisitet i Europa
gjennom ein sertifikatmarknad. Det vil òg vere med å leggje
grunnlaget for verdiskaping i Noreg basert særleg på vindressursar
og vasskraftressursar.
For å ta omsyn til verdiskaping i Noreg
må avgrensinga av kva for energikjelder som har rett på sertifikat, vere
vurdert i høve til dei avgrensingane som er valde i andre
land. Om Noreg set strengare grenser for kva for energikjelder som
kan få sertifikat enn det som blir gjort i dei andre landa
i marknaden, blir moglegheitene til verdiskaping i Noreg redusert.
Ei slik smal avgrensing i Noreg vil også gi høgare
import av kraft. I ein felles marknad med Sverige vil ei smalare
norsk avgrensing føre til at Noreg i større grad
finansierer utbygging av fornybar produksjon i Sverige.
Det er naturleg å erstatte driftsstønadsordningar
til fornybar elektrisitet med sertifikatordninga. Nokre av vindkraftverka
har fått både driftsstønad og investeringsstønad.
Det er vanskeleg å sjå grunnar til at dei skal
få sertifikat dersom dei ønskjer å behalde
investeringsstønaden.
Ein felles svensk-norsk marknad vil ta utgangspunkt i
den noverande svenske modellen. Svenske styresmakter har notifisert
denne ordninga til EU-kommisjonen i samsvar med statsstønadsregelverket,
og EU-kommisjonen godkjente ordninga. Minsteprisen i den svenske
marknaden var eit statsstønadelement som var i tråd
med statsstønadsregelverket i EU. Dersom eit samarbeid
mellom Noreg og Sverige følgjer opplegget som Kommisjonen
har godkjent for Sverige, er det venta at ordninga som blir foreslått
kan godkjennast både av Kommisjonen og ESA.
Regjeringa vil i samråd med dei svenske
styresmaktene vurdere kor lenge det er naudsynt å fastsette
kvotene, men kvotefastsettinga bør truleg gi grunnlag for ein
marknad som skal vare i minst 20 år.
Regjeringa vurderer ei overgangsordning for
vindkraft, og legg opp til at dei som byggjer ut vindkraft no får
dei same rettane i sertifikatmarknaden som om dei ventar til etter
at marknaden har starta opp. Dei detaljerte reglane om dette må vurderast
nærare, mellom anna i høve til reglane om statsstønad
i EØS-avtalen.