Vedlegg 2: Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet v/statsråden til kommunalkomiteen, datert 9. mars 2005

Dokument 8:26 (2004-2005 - Tilleggskommentarer

Jeg viser til mitt brev datert 23.12.04. Jeg vil med dette få komme med følgende tilleggskommentarer til forslag 2 i Dok 8:26, som lyder:

Stortinget ber regjeringen sørge for å overføre asylsøkere med endelig avslag til et ventemottak med adgangsregistrering. Ventemottaket drives av Politiets utlendingsenhet.

Jeg har i brev datert 1. mars 2005 bedt Utlendingsdirektoratet utarbeide forslag til organisering av et utreisesenter. Utreisesenteret vil være et tilbud til personer som har endelig avslag på sin asylsøknad, og som faller inn under ordningen for bortfall av tilbudet om plass i statlige mottak. Med et utreisesenter vil staten gi et tilbud til personer uten lovlig opphold i Norge i tiden frem til de aktuelle personene kan sendes ut av landet, om nødvendig med tvang.

Med et tilbud om en midlertidig plass i et utreisesenter, vil personer uten lovlig opphold i Norge ikke ha krav på noen ytelser fra kommunene. Standarden i et slikt senter vil bli nøktern, men dekke de grunnleggende behovene i en periode frem til uttransportering er mulig. Bakgrunnen for at vi nå vurderer dette er behovet for å gi et ensartet tilbud som erstatter kommunenes nødhjelpsplikt. Praktiseringen av nødhjelp har vist seg å by på større utfordringer enn forutsatt. Flere enkeltsaker har vist dette. Jeg vil også anta at et utreisesenter vil kunne lette politiets arbeid med å gjennomføre uttransporteringer.

Vi har lagt følgende føringer for Utlendingsdirektoratets arbeid:

  • 1. Utreisesenteret skal være et åpent og frivilling botilbud for de personene som mister botilbudet i mottak

  • 2. Utreisesenteret skal ha en nøktern standard, og kun inneholde tilbud om tak over hodet og enkel forpleining

  • 3. Målgruppen for Utreisesenteret er personer med endelig avslag på asylsøknaden, det vil si de som i dag får pålegg om bortfall av botilbud. De personene som ikke skal inn i et nytt senter, men som fortsatt vil kunne bo i ordinære mottak inntil avreise er:

    • a. Enslige mindreårige asylsøkere

    • b. Barnefamilier

    • c. Personer som samarbeider med IOM om retur

    • d. Andre særskilte grupper, for eksempel personer med alvorlige sykdommer

  • 4. Ved valg av lokalisering bør det tas hensyn til nærhet til kommunikasjonsmidler, samtidig som et slikt senter ikke bør lokaliseres til sentrale byområder

  • 5. Løsningen bør være fleksibel og ta hensyn til kostnader

Jeg vil understreke at rammene rundt et eventuelt utreisesenter må bidra til å motivere for frivillig retur til hjemlandet, slik at etableringen av et slikt senter ikke bidrar til at færre velger en frivillig retur.

Jeg har gitt Utlendingsdirektoratet en frist som, forutsatt at det ikke kommer opp nye og vesentlige spørsmål som må vurderes nærmere, vil gjøre det mulig å komme tilbake til de praktiske og økonomiske sidene ved etableringen av et utreisesenter i Revidert Nasjonalbudsjett

Departementet vil for øvrig sende ut et høringsbrev med forslag til regulering av tilbudet om plass i statlige mottak, og saksbehandlingsregler for de som fortsatt skal ha et ordinært mottakstilbud. Dette kan eventuelt lede til et lovendringsforslag.

Frem til etableringen av et eventuelt utreisesenter, vil dagens praksis med bortfall av botilbud bli videreført.