Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Fremskrittspartiet, Arne Sortevik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre, Trine Skei Grande, og representantene Ursula Evje og Jan Simonsen, viser til dokumentet og de forslag som der framkommer.
Komiteen viser til
at det på grunnlag av utdanningsreformene i 1990-årene
ble foreslått et nasjonalt opplegg for vurdering av opplæringen
som skulle omfatte både grunnskole og videregående
opplæring. Stortinget sluttet seg til dette i Innst. S.
nr. 12 (1998-1999). Det ble lagt stor vekt på lokalt ansvar
for kvalitetsarbeid, og gjennom forskrift fikk skoleeierne ansvar
for at det ble gjennomført kvalitetsvurdering i forhold
til skolens arbeid med læreplanen. Dessverre viste det
seg at det var stor variasjon i skolenes gjennomføring
av denne oppgaven. Komiteen viser i denne forbindelse
tilTilstandsrapport for utdanningssektoren
2002 fra Læringssenteret.
Komiteen viser til at Norge i
2001, som et av få land i Vest-Europa, sto uten et nasjonalt
system for kvalitetsvurdering i grunnopplæringen. 5. oktober 2001
oppnevnte regjeringen Stoltenberg et utvalg som skulle vurdere innhold,
kvalitet og organisering av grunnopplæringen. Regjeringen
Bondevik endret mandat, tidsfrist og sammensetning, og utvalget
fikk i deloppdrag innen 15. juni 2002 å vurdere og eventuelt foreslå et
rammeverk for et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem.
Komiteen viser til delinnstilling
NOU 2002:10 Førsteklasses fra første klasse hvor
utvalget foreslår et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem
der vurdering av læringsutbytte i basisferdigheter gjennom
nasjonale prøver var et hovedelement. Gjennom Tillegg nr.
3 til St.prp. nr. 1 (2002-2003) foreslo departementet å opprette
et nasjonalt system for kvalitetsvurdering i grunnopplæringen.
Gjennom Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) sluttet Stortinget
seg til dette. I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004) uttaler flertallet,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen,
følgende om nasjonale prøver:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen, viser til kvalitetsutviklingstiltakene
som er gjennomført og/eller igangsatt i 2003.
Flertallet mener dette er et positivt bidrag i norsk skole, og viser
til skoleeierprisen som departementet og Kommunenes Sentralforbund
i samarbeid delte ut for første gang i 2003.
Flertallet
registrerer at departementet har avsatt midler bl.a. til etterarbeid
av Stortingsmeldingen om kvalitet i grunnopplæringen. Videre
merker flertallet at det skal innføres nasjonale prøver
i lesing, skriving, matematikk, og engelsk på henholdsvis
4., 7. og 10. klassetrinn og på grunnkurs i videregående
opplæring. Flertallet er enig med departementet at disse
gjøres obligatoriske fra våren 2004.
Flertallet
viser til departementets arbeid med å ferdigstille et nasjonalt
system for kvalitetsvurdering som grunnlag for kvalitetsutvikling.
Dette arbeidet skal bl.a resultere i en elektronisk kvalitetsportal,
"skoleporten.no", som skal gi alle aktører og brukere i
skolen informasjon om kvalitetsutviklingen ved egen skole."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
Innst. S. nr. 268 (2003-2004) der komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Venstre og representanten Simonsen, gir sin tilslutning til nasjonale
prøver. Flertallet uttaler følgende:
"De nasjonale prøvene vil være
en viktig del av et samlet informasjonsgrunnlag som vil gjøre
det mulig for alle som skal fatte beslutninger om grunnopplæringen å gjøre
dette ut fra en kontinuerlig kunnskap om situasjonen for landets
elever. Dette gjelder for så vel nasjonale myndigheter,
som for kommunepolitikere, skoleeiere, skoleledere og lærere."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Stortinget i budsjettet for
2003 ga tilslutning til at det skulle iverksettes et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem,
der nasjonale prøver skulle inngå som ett av flere
informasjonselementer. Selve innretningen på ordningen
med nasjonale prøver ble først behandlet senere,
i Innst. S. nr. 268 (2003-2004) til St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur
for læring. Disse medlemmer viser til at innstillingen
var delt på vesentlige punkter, blant annet gikk Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet imot det store omfang og den offentliggjøring
som Regjeringens modell for nasjonale prøver la opp til,
og foreslo i stedet en utvalgsmodell, der informasjonen om norske elevers
læringsutbytte til nasjonalt nivå sikres gjennom et
statistisk utvalg elever. Disse medlemmer vil likevel
påpeke at til tross for politisk uenighet, så stod stortingsflertallet
sammen om å understreke at nasjonale prøver alene
ikke kan gi noe helhetlig bilde på kvaliteten i opplæringen,
og at også andre indikatorer på kvalitet må utvikles
og gjøres kjent.
Flertallet viste i innstillingen til at Utdannings-
og forskningsdepartementet i brev til Utdanningsforbundet datert
den 12. mai 2004 hadde bestemt at resultatene fra årets
nasjonale prøver ikke skulle offentliggjøres på Skoleporten.no
som åpnet samme år, men at departementet ville
vurdere om, hvordan og på hvilket nivå offentliggjøring
av nasjonale prøver skulle skje. Flertallet støttet
dette og uttalte at "offentliggjøring ikke skal legge til
rette for rangering av skoler".
Disse medlemmer viser til at
resultatene fra fjorårets nasjonale prøver ble
publisert i januar dette år, rett før årets
første nasjonale prøver skulle avvikles. Offentliggjøringen
førte til stor oppmerksomhet og til at mange medier laget
lister der skolene var rangert etter resultater. Disse medlemmer mener
at dette står i skarp kontrast til stortingsflertallets
uttalelser i Innst. S. nr. 268 (2003-2004). Samtlige partier på Stortinget,
unntatt Fremskrittspartiet, har uttrykt at de ikke ønsker
at elevenes resultater på disse prøvene skal brukes
til å lage offentlige rangeringer over skoler. Man ønsker
en nasjonal oversikt over elevenes læringsutbytte, men
ikke en lokal stempling av skoler og elever. Disse medlemmer vil
påpeke at det likevel nettopp er dette som har skjedd,
straks resultatene har blitt offentliggjort.
Det er bakgrunnen for at komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer forslag
om å endre dagens praksis med nasjonale prøver.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke
at den primære hensikten med de nasjonale prøvene
er at skolen bedre skal kunne tilpasse undervisningen til den enkelte
elevs behov. De nasjonale prøvene skal bidra til at læreren
får et bedre bilde av elevens ferdigheter og bedre grunnlag
for å sikre at deres elever når de læringsmålene
som er satt. Flertallet mener at de nasjonale prøver
vil være et godt verktøy for kvalitetssikring
av læringsarbeidet ved den enkelte skole og i den enkelte
elevgruppe. Ut fra dette er det viktig at prøvene gjennomføres
av alle skolene med de aktuelle trinnene, med fritaksmuligheter
ifølge forskrift til opplæringsloven.
Flertallet er kjent med at det
er uklarhet i forhold til hensikten med prøvene. Dette
kan skyldes innhold og utforming av prøvene og informasjon
om prøvene i forkant. Flertallet understreker
primærhensikten med prøvene slik det framkommer
i St.meld. nr. 30 (2003-2004), i Innst. S. nr. 268 (2003-2004) og
også i brosjyren "Nasjonale prøver 2005" fra Utdanningsdirektoratet
der det står:
"Hvorfor?
Hensikten med prøvene
er først og fremst å gi lærere og skoler
et bedre grunnlag for å tilpasse opplæringen til
den enkelte elev, enten eleven har gode eller svake prestasjoner.
Prøvene skal også synliggjøre elevenes ferdigheter
på ulike områder."
Flertallet vil også understreke
at prøvene skal være en kartlegging av grunnleggende
ferdigheter på utvalgte områder. Dette betyr at
prøvene ikke er ment for reproduksjon av et bestemt fagstoff
som elevene må kjenne på forhånd.
Flertallet viser også til
statsrådens brev til komiteen datert 9. mars 2005.
Flertallet mener på denne
bakgrunn at prøvene fortsatt bør avholdes og at
alle elever, med unntak av dem som er fritatt ifølge forskrift
til opplæringsloven, skal delta. Flertallet finner
det likevel nødvendig at prøvenes form og innhold
evalueres for å sikre at hovedhensikten med prøvene
oppnås. Flertallet vil også be
departementet nøye vurdere tidspunktet for avholdelse av
de nasjonale prøver og vil peke på at det kan
være mange argumenter som taler for at prøvene
i hovedsak avholdes om høsten.
Flertallet vil anbefale at de
nasjonale prøvene for 10. trinn og videregående
opplæring flyttes til høsten, og at de neste prøvene
avholdes høsten 2006. Prøver inneværende
skoleår avholdes som planlagt. Flertallet ber
departementet på sikt vurdere en tilsvarende flytting av
prøvene for 4. og 7. trinn.
Flertallet viser til at kritikken
mot de nasjonale prøvene bl.a. dreier seg om at prøvene
krever ressurser til forberedelser og vurdering. Flertallet vil
understreke at prøvene skal utformes på en måte
som sikrer at resultatene kan brukes til konkret oppfølging
og utviklingsarbeid på den enkelte skole og for skoleeier. De
nasjonale prøvene kan ikke alene dekke alle behov. Flertallet vil
be departementet om å gå i dialog med fagmiljøene
for grundig å vurdere den kritikken som har kommet når
det gjelder ressursbruk og omfang av prøvene, og videreutvikle
prøvene i tråd med intensjonene. Det bør
legges til grunn at tid til forberedelse og vurdering av prøvene
bør begrenses til det som er nødvendig av hensyn
til formålet med prøvene. I den forbindelse bør
en også vurdere en bedre standardisering av prøvene. Flertallet forutsetter at dette meldes tilbake til Stortinget
på egnet måte.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og representanten Simonsen, viser til at det har vært reist
spørsmål om resultatet på de nasjonale
prøvene skal ha betydning for standpunktkarakteren. Dette
flertallet peker i den forbindelse på at det med
nasjonale prøver ikke har skjedd noen endring av vurderingsforskriften
og at standpunktkarakteren settes av den enkelte lærer
på bakgrunn av en helhetsvurdering av eleven.
Dette flertallet vil likevel
finne det naturlig at dette spørsmålet, på bakgrunn
av hovedhensikten med de nasjonale prøvene, blir vurdert
av departementet, gjerne i samråd med den oppnevnte referansegruppe.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen legger til grunn at nasjonale
prøver inngår i grunnlaget for fastsetting av
standpunktkarakter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, mener at det fremste formål for alle evalueringsformer
i skolen, også nasjonale prøver, er å støtte
opp under elevenes læringsarbeid. Evalueringsformene må være mangfoldige
og fleksible, akkurat som elevgruppens læringsbehov er
det.
Flertallet viser til de mange
tilbakemeldingene på fjorårets nasjonale prøver.
Mange lærere forteller at de opplever de nasjonale prøvene
som gode, og at de gjerne vil bruke dem for å finne ut
av om deres elever når de læringsmålene
som er satt, mens andre opplever dem som for avanserte eller for
lite egnet til å kunne fungere læringsstøttende.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at nasjonale, eller felles, prøver
på ulike trinn i opplæringsløpet kan
være et godt læringsstøttende verktøy.
De er utviklet av dyktige fagfolk på sine felter,
som besitter stor både faglig og sosialpedagogisk innsikt
og kompetanse. Disse medlemmer mener det er viktig å ta vare
på og videreutvikle den kunnskap som finnes i disse forskningsmiljøene
når det gjelder utvikling av prøver og tester.
Deres virksomhet bør, etter disse medlemmers oppfatning,
fortsette til hjelp for skolene i deres arbeid med å lage
gode prøver til skolenes pedagogiske arbeid.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
derfor at i hvilken grad slike prøver bør brukes
som en del av opplæringen, må avgjøres
av den læreren som tilrettelegger opplæringsløpet. Disse
medlemmer mener at det må være lokale
avgjørelser, og ikke sentrale betingelser, som bestemmer
bruken av de nasjonale prøvene.
Disse medlemmer vil understreke
hvor viktig jevnlige evalueringsmetoder og tilbakemeldinger, som gjør
det mulig å justere kursen underveis, er for elevenes læring.
Ved siden av mappeevaluering kan nasjonalt utformede prøver
være et godt verktøy for kvalitetssikring av læringsarbeidet
ved den enkelte skole og i den enkelte elevgruppe. Disse
medlemmer mener derfor at det bør legges til rette
for en intern bruk av felles prøver utarbeidet av forskningsmiljøer,
men settes en stopper for en ekstern bruk som legger opp til rangeringer
og konkurranse mellom skolene.
Disse medlemmer viser til at
forberedelser til ulike prøver og tester styrer mye av
læringsaktiviteten i skolen. Flere skoler har rapportert
om at forberedelsene til årets prøver har beslaglagt
mye tid og fortrengt tid til annen, mer tilrettelagt og variert
opplæring. Disse medlemmer vil understreke
at dette har negative konsekvenser for elevenes læring.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen har merket seg statsrådens
omfattende kommentarer til forslaget gitt i brev av 9. mars 2005
til komiteen.
Disse medlemmer bekrefter og
understreker Fremskrittspartiets tilslutning til opplegget med nasjonale
prøver slik den er fremkommet i merknader fra Fremskrittspartiets
fraksjon og sammen med andre partier når komiteen på ulike
måter tidligere har behandlet rammer og opplegg for slike
prøver. Disse medlemmer understreker at
det er på høy tid at Norge nå, som et
av de siste land i Vest-Europa, får på plass et nasjonalt
system for kvalitetsvurdering av grunnopplæringen. Disse
medlemmer peker også på at etablering
og oppstart av et slikt åpent system for kvalitetsvurdering
i et opplæringssystem er en omfattende oppgave som kan
medføre at det forekommer feil og svakheter i prosessen. Disse
medlemmer mener likevel at dette på ingen måte
gir grunn til å utsette planlagte prøver eller
endre modell slik at informasjon fra nasjonale prøver skal
baseres på et statistisk utvalg av elever. Disse
medlemmer konstaterer også at utvikling av de nasjonale
prøvene som pedagogisk hjelpemiddel er i gang i samarbeid
med en rekke fagmiljøer.
Disse medlemmer støtter
likevel flytting av prøver fra vår til høst
for å styrke prøvenes betydning for elevenes læringsarbeid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke
at god og riktig informasjon til skoler og lærere i forkant
av prøvene er viktig. Det kan virke som om informasjonen har
vært overveldende, men til dels lite målrettet
og i noen tilfeller kommet for sent. Flertallet mener
at Utdanningsdirektoratet må koordinere informasjonen og
sørge for at den er målrettet. Det er også viktig
at informasjonen når ut i god tid før prøvene
gjennomføres, slik at skolene har mulighet til å planlegge
arbeidet.
Komiteen vil vise
til de mange henvendelser som er kommet om svikt i gjennomføringen
av prøvene. Komiteen mener at det er et
forbedringspotensial i gjennomføringsprosessen. Komiteen vil
peke på at de mangler som er avdekket, kan ha ført
til at de nasjonale prøvene har fått svekket tillit
i befolkningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, mener at
kritikken mot elementer i gjennomføringen har tildekket
at et bredt flertall har vært og er tilhenger av de nasjonale
prøver. Flertallet viser til at både
Utdanningsforbundet og Elevorganisasjonen i brev til komiteen legger
vekt på at de støtter nasjonale prøver,
men er kritiske til innretning, såkalt aktiv offentliggjøring
og ulike sider ved gjennomføringen.
Komiteen er kjent
med at det er foretatt en rekke forbedringer fra 2004 til 2005 og
også i løpet av årets prøveavvikling,
men at det fortsatt gjenstår en del før gjennomføringen
har den kvalitet som er nødvendig.
Komiteenber
derfor departementet foreta en nøye gjennomgang av gjennomføringen
av de nasjonale prøver bl.a. i forhold til dataproblemer,
tidsbruk for skoler og enkeltlærere i forbindelse med forberedelser
og retting, innlogging og informasjon før gjennomføring
av nasjonale prøver i 2006. Komiteen vil
peke på at bl.a. manglende bredbåndstilknytning
i flere områder i landet har vært et problem.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen understreker imidlertid nødvendigheten
av at eventuelle åpenbare feil, mangler og svakheter i
opplegg med nasjonale prøver korrigeres underveis, og at
omfattende underveis-dialog med alle berørte parter er
viktig. Disse medlemmer har bestemt inntrykk av at et
slikt arbeid pågår i regi av departementet. Disse medlemmer legger
også til grunn at en omfattende evaluering av etablering
og oppstart blir lagt frem for Stortinget på egnet måte
basert på nasjonale prøver i perioden fra og med
2004 til og med 2006.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 268 (2003-2004) der flertallet uttaler.
"Flertallet mener det er viktig å samle
bredest mulig oppslutning til det framtidige opplegget med nasjonale prøver
og ber departementet vurdere dette i nær dialog med foreldre,
lærer- og elevorganisasjonene og rapportere til Stortinget
på en egnet måte."
Komiteen konstaterer at viktige
aktører som bl.a. Utdanningsforbundet og Elevorganisasjonen
mener at dialogen og samarbeidet ikke har vært godt nok.
Komiteen viser til statsrådens
brev til komiteen datert 9. mars 2005 der det opplyses at en ny
referansegruppe for det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet er
opprettet og ble konstituert 2. mars 2005. Denne gruppen er bredt
sammensatt med representanter for Elevorganisasjonen, Foreldreutvalget
for grunnskolen, Kommunenes sentralforbund, Kristne Friskolers Forbund,
Norsk Lektorlag, Norsk Skolelederforbund, Oslo kommune, Skolenes
Landsforbund, Samarbeidsrådet for yrkesopplæring
og Utdanningsforbundet. Komiteen er tilfreds med
at gruppen nå er opprettet og at det er planlagt fire møter
våren 2005. Komiteen forutsetter at referansegruppen
blir en viktig medspiller i den videre prosess, og får
anledning til å komme med innspill og bli aktivt involvert
i forhold til de veivalg i som skal gjøres i forbindelse
med det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet, herunder også de
nasjonale prøver.
Komiteen ber departementetskaffe seg den nødvendige oversikt
over kostnader ved de nasjonale prøver både på nasjonalt
og på kommunalt nivå, og rapportere dette tilbake
til Stortinget på egnet måte.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
i dokumentet stipulerer kostnadene med prøvene til å være
mellom 150 og 200 mill. kroner på landsbasis for 2005, men
at det menes at anslaget sannsynligvis er for lavt. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at enkeltstående eksempler
ikke kan brukes til å trekke generelle slutninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og representanten Simonsen, viser til at det i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 3 (2002-2003) ble redegjort for de økonomiske konsekvenser
ved utvikling av prøvene og etablering av kvalitetsportalen
skoleporten.no. Videre ble det i tillegget sagt at driftskostnader
for portalen og drift av de nasjonale prøvene ikke er med
i beregningene, at disse vil bli utredet nærmere og bli
dekket innenfor departementets budsjettrammer. Flertalletviser til brev fra statsråden
til Stortinget datert 16. november 2004 der det redegjøres
nærmere for kostnader for staten ved de nasjonale prøvene
for 2005. Flertallet konstaterer at det ikke finnes
eksakte tall over kostnader for kommunene til eventuelle vikarer, reiser
og opphold for lærere som skal kurses. Utgifter til dette
vil variere avhengig av hvordan kommunene har organisert undervisningen
under fravær, omfanget av kursing og andre ting. Flertallet vil
påpeke at gjennomføringen av de nasjonale prøver
er et ansvar for skoleeier og den enkelte skoleleder. Det arbeidet som
den enkelte lærer får med gjennomføringen
av prøvene, må derfor legges inn i lærernes
arbeidsplaner.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til at arbeidet med tilrettelegging,
forberedelser, gjennomføring og etterbehandling av nasjonale
prøver er ressurskrevende både for nasjonale myndigheter
og for den enkelte skoleeier. Disse medlemmer mener
det er riktig å bruke nasjonale ressurser på etablering
og drift av et nasjonalt system for kvalitetsvurdering, men ser at
de statlige bevilgninger som er lagt inn, ikke synes å dekke
alle utgifter. Etter disse medlemmers mening skal
nasjonal finansiering av grunnopplæringen også dekke
slike utgifter, og det gjøres best gjennom bevilgninger
over departementets budsjett. Disse medlemmer mener
også at det spesielt i en etablerings- og oppstartsfase
er viktig å sikre statlige bevilgninger som fullt ut og
på en for skoleeierne betryggende måte sikrer
full utgiftsdekning, slik at det ikke blir en unødvendig
diskusjon om hvem som skal dekke utgiftene. Disse medlemmer mener
derfor Regjeringen bør foreta budsjettjustering for 2005
som dekker inn skoleeiernes ekstrautgifter i hhv. 2004 og 2005 og
som sikrer dekning av alle utgifter også i 2006. Disse
medlemmer peker på at justeringen for 2004 og 2005
kan gjøres i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2005
for å sikre nødvendig tid til å etablere et
registreringssystem for dokumenterte kostnader for den enkelte skoleeier.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen til sluttsalderingen
av statsbudsjettet for 2005 innarbeide et opplegg som sikrer at
alle skoleeiere får dekket sine dokumenterte utgifter til
etablering, oppstart og drift i forbindelse med nasjonale prøver
i grunnopplæringen. Stortinget legger til grunn at samme
ordning legges inn i statsbudsjettet for 2006. Stortinget ber videre
om at kommende evaluering av ordningen med nasjonale prøver
også omfatter forslag til fremtidig finansiering basert
på at alle dokumenterbare utgifter til nasjonale prøver
dekkes over Utdannings- og forskningsdepartementets budsjett."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil understreke at det er kommunesektoren
som har blitt påført hoveddelen av kostnadene,
uten at dette er kompensert for gjennom inntektssystemet. Disse
medlemmer mener dette setter en allerede hardt prøvet
skoleøkonomi under utilbørlig press. Statsråden
understreker i sitt brev til komiteen, datert 9. mars 2005, at skoleeier har
ansvar for å dekke eventuelle vikarer og reiseutgifter
i forbindelse med skolering av lærere og skoleledere,
og at retting av prøvene forutsettes utført innenfor
lærernes ordinære årsverk. Med god planlegging
vil det derfor ikke påløpe ekstra utgifter for
skoleeier til dette, hevder statsråden. Disse medlemmer reagerer
på at statsråden kan avfeie den arbeidsbyrden
og det merabeidet som de nasjonale prøvene har påført
lærere og rektorer, så enkelt. Disse medlemmer vil
vise til at statsråden selv i samme brev uttaler at:
"Signaler fra skoleeiere og enkeltskoler tyder imidlertid
på at ikke alle har planlagt gjennomføringen av de
nasjonale prøvene på en slik måte at
det ikke medfører ekstra kostnader for skoleeierne."
Dette er erfaringer som statsråden,
etter disse medlemmers oppfatning, burde ta langt
mer alvorlig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at de nasjonale prøvene så langt har kostet langt
mer enn de har smakt. Utgiftene har vært store, og tilbakemelding
fra fylkesmenn, kommuner og skoler tyder på at anslaget
om en samlet kostnad på mellom 150 og 200 mill. kroner
for de nasjonale prøvene på landsbasis i 2005,
var satt altfor lavt. De reelle kostnadene ser ut til å bli
langt høyere.
Med så høye kostnader må man,
etter disse medlemmers oppfatning, kritisk vurdere
kostnadene opp mot det man får igjen og avveie hvorvidt
ressursbruken lar seg forsvare i forhold til (forventet) resultat.
Dette er penger som kan brukes på andre måter,
blant annet til å utvikle elevenes læringsmiljø.
Komiteen viser til offentlighetsloven.
Det følger av loven at de sammenstilte dataene i skoleporten.no faller
inn under lovens dokumentbegrep slik det er definert ut fra kriteriene
i loven § 3. Loven krever ikke at dataene blir offentliggjort
uoppfordret uten at det foreligger en innsynsbegjæring. Komiteen viser
til rapport fra professor Eivind Smith til Utdanningsforbundet datert
24. februar 2005.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Evje,er enig
med statsråden i at ved at dataene blir offentliggjort
uoppfordret, kan offentliggjøringen skje på en forberedt
måte med tilhørende informasjonsopplegg. All erfaring
tilsier at begjæring om innsyn ville komme og at dataene
da ville kunne bli tolket på en mindre ansvarlig og forstandig
måte.
Flertallet konstaterer at dataene
er offentliggjort på en måte som ikke rangerer
skoler. For å hente ut rangeringslister må man
hente ut informasjon fra hver enkelt skole eller kommune, velge
parametere og selv sortere og rangere informasjonen. Dette krever
betydelig tid og innsats. Flertallet vil understreke
at slike rangeringer er forenklede fremstillinger som har liten verdi
og i seg selv sier svært lite om kvaliteten på en skole. Flertallet beklager
den store plass slike nærmest verdiløse rangeringslister
har fått i media, og viser til at både departementet
og direktoratet hele tiden har advart mot slike forenklede framstillinger.
Flertallet viser til at slike
rangeringer vanskelig kan unngås så lenge media ønsker å fokusere
på dette. Flertallet mener at det er viktig
at prøvene blir offentliggjort etter kvalitetssikring. Flertallet vil også be
departementet vurdere om det er mulig å offentliggjøre
resultatene på en slik måte at rangering gjøres
enda vanskeligere enn nå, for eksempel ved løpende
rapportering av enkeltresultater.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er bekymret for en offentliggjøring
av resultatet på de nasjonale prøvene som bidrar
til en rangering av skolen. Disse medlemmer mener
at det er viktig med åpenhet rundt skolekvalitet. Disse
medlemmer synes likevel at det var merkelig at departementet
i januar 2005 valgte å offentliggjøre resultatene
på de nasjonale prøvene fra ett år tilbake. Disse
medlemmer mener at denne fremgangsmåten bidro til å undergrave
hovedhensikten med prøvene.
Disse medlemmer har merket seg
at statsråden i et brev til komiteen våren 2004
sa at departementet skulle vurdere om, og på hvilken måte,
en offentliggjøring av resultatene på de nasjonale
prøvene skulle finne sted. Disse medlemmer har
ikke fått inntrykk av at ulike måter er blitt
vurdert. Disse medlemmer synes derfor at det er uheldig
at departementet har valgt en form på offentliggjøringen
som på en enkel måte muliggjør rangering
av skolene. Disse medlemmer mener at en slik rangering
ikke bidrar til å oppfylle prøvenes hensikt.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen understreker at et nasjonalt
system for kvalitetsvurdering i grunnopplæringen er viktig
av mange grunner. Disse medlemmer viser til det ansvar
for kvalitetsarbeidet som skoleeierne nå også har
fått gjennom lovpålegg. Disse medlemmer viser
til at grunnopplæringen er en nasjonal oppgave utført
av ulike skoleeiere og finansiert med offentlige midler. Et nasjonalt
tilrettelagt system som omfatter alle elever er etter disse medlemmers syn
avgjørende viktig for en god kvalitetsvurdering. Disse
medlemmer legger også stor vekt på at
informasjon og kunnskap om system og resultater er god til berørte
parter og til offentligheten.
Disse medlemmer peker videre
på at systemet for kvalitetsvurdering skal sikre tilpasning
av undervisningen av den enkelte elevens behov. Disse medlemmer peker
på at et nasjonalt vurderingssystem gir foreldre og elever
bedre mulighet til innsyn i kvaliteten ved egen skole og bidra til
at skoleeiere blir mer bevisst på å dokumentere
kvaliteten i opplæringstilbudet. Etter disse medlemmers syn
taler også disse hensyn for at alle elever deltar i samme
opplegg og at det er full åpenhet om resultater på skolenivå,
samtidig som resultatene for den enkelte elev kan brukes i tilpasning av
den enkeltes elevs undervisning. Disse medlemmer understreker
spesielt at god foreldremedvirkning på alle nivåer
er viktig for å sikre forståelse og oppslutning
blant foreldre om behov for - og nødvendigheten av - et
godt nasjonalt verktøy for kvalitetsvurdering i grunnopplæringen. Disse
medlemmer mener derfor at foreldremedvirkning og foreldreinnvirkning
på alle nivåer må utvides gjennom forskrifter og
lovverk og forutsetter at departementet legger frem egen sak om
dette.
Disse medlemmer har også merket
seg at noen tilfeller av uklarheter, mangelfull informasjon og svakheter
i etablering og oppstart av et nødvendig og viktig nasjonalt
system for kvalitetsvurdering i grunnopplæringen av ulike
interessegrupper, åpenbart brukes som politisk instrument
for sterk politisk uenighet om andre politiske innholdsendringer
i norsk skole. Etter disse medlemmers mening er verken
elever eller foreldre tjent med en slik politisk feilkobling.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at offentlighetsloven ikke krever at dataene fra de nasjonale
prøvene blir offentliggjort uoppfordret uten at det foreligger
innsynsbegjæring. Dette medlem mener det
er viktig med åpenhet rundt skolekvalitet. Det gir både
eleven, foresatte, lærer, skoleledelse, skoleeier og nasjonale
myndigheter viktig informasjon. Dette medlem mener
imidlertid at resultatene av de nasjonale prøvene og den øvrige
informasjonen som er offentlig om den enkelte skole, ikke i tilstrekkelig
grad gir et bilde av kvaliteten på opplæringen
som forsvarer offentliggjøring. Dette medlem mener derfor
at resultatene av de nasjonale prøvene ikke skal offentliggjøres.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at dokumentet foreslår at det i det videre arbeidet skal
legges til grunn at eventuell informasjon fra nasjonale prøver
til nasjonalt nivå skal basers på et statistisk
utvalg av elever. Sosialistisk Venstreparti foreslo det samme i
Innst. S. nr. 268 (2003-2004), men flertallet mente at prøvene måtte
være obligatoriske for alle elever. Flertallet er fortsatt
av den oppfatning. Flertallet mener at den foreslåtte
modell betyr at dagens ordning med nasjonale prøver avvikles
ved at intensjonene som ligger til grunn for innføringen
av nasjonale prøver, ikke oppfylles. Et statistisk utvalg
vil ikke kunne gi relevant eller tilstrekkelig informasjon om læringsutbyttet
i grunnopplæringen. Å vite noe om et statistisk
gjennomsnitt av elevene vil heller ikke gi mulighet for å gi
tilpasset opplæring for den enkelte elev eller gi brukerne,
skolene, skoleeiere eller politikere nødvendig og ønsket kunnskap
om læringsutbytte på tvers av kommuner og fylker.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at partiet i Innst. S. nr. 268 (2003-2004) foreslo en modell
for nasjonale prøver, der et statistisk utvalg av elever
skulle trekkes ut for å gjennomføre prøvene
for på den måten å få et bilde
av elevenes ferdigheter i en del fag. Slik vil man kunne få en
nasjonal oversikt over elevenes læringsutbytte, men slippe
lokale og regionale rangeringer over skolenes og elevenes resultater.
Disse medlemmer mener at et system
som kun tester et statistisk representativt utvalg av elevene, er en
god løsning, fordi det både ivaretar informasjonsbehovet
til de som skal fatte beslutninger om norsk skole, samtidig som
det skjermer elever og skoler for offentlige rangeringer. Ved å teste
et mindre, men representativt utvalg av elever vil man sikre fullgod
informasjon om tilstanden i norsk skole, samtidig som man unngår å samle
inn et detaljert datamateriale om hver eneste elev i landet. Det
vil etter disse medlemmers oppfatning spare tid og
penger, og ikke minst: Det vil forhindre offentliggjøringen
av resultater helt ned på nivå til den enkelte
skole og klasse.
Disse medlemmer mener at de store
omkostningene som de nasjonale prøvene har medført,
både menneskelig, læringsmessig og økonomisk,
tilsier at dette vil være eneste forsvarlige modell ut
ifra ressursbruk. Disse medlemmer mener derfor at
dersom man skal fortsette med nasjonale prøver, så bør
denne modellen legges til grunn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og representanten Simonsen, finner på denne bakgrunn ikke å kunne
støtte dokumentets forslag 1 og 2. Flertallet viser
for øvrig til at de nasjonale prøver for 2005
er gjennomført på 7. og 10. årstrinn
og på grunnkurs, mens prøvene på 4. årstrinn
gjenstår.
Flertallet er enig i at det er
viktig å videreutvikle de nasjonale prøvene gjennom å engasjere
mange ulike fagmiljøer. Flertallet konstaterer
at dette gjøres allerede, og legger til grunn at departementet
følger intensjonen i dokumentets forslag nr. 3.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen mener forslaget bør
avvises og setter frem følgende forslag:
"Dokument nr. 8:51 (2004-2005) -
forslag fra stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen og Rolf Reikvam
om å endre modell for nasjonale prøver - avvises."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at de økte kostnadene, det store kaos som har rådet
rundt gjennomføringen av de nasjonale prøvene
og det manglende faglige utbyttet av dem, må føre
til en endring av nåværende kurs. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen utsette planlagte nasjonale prøver i 2006.
2. Stortinget ber Regjeringen i det videre
arbeid legge til grunn at eventuell informasjon fra nasjonale prøver
til nasjonalt nivå skal baseres på et statistisk utvalg
av elever.
3. Stortinget ber Regjeringen føre
videre arbeidet med å engasjere ulike fagmiljøer
til utvikling av prøver som kan tilbys skolene som et pedagogisk hjelpemiddel."